Na zdjęciu jest blat z lezącym kalkulatorem. Na wyświetlaczu kalkulatora jest liczba: 26,6666667. W poprzek zdjęcia na czarnym tle napis: Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne
Na zdjęciu jest blat z lezącym kalkulatorem. Na wyświetlaczu kalkulatora jest liczba: 26,6666667. W poprzek zdjęcia na czarnym tle napis: Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne
Ilustracja ze starej, szesnastowicznej książki, na której widać dwóch rachmistrzów. Jeden (znajduje sie po prawej stronie ilustracji) wykonuje obliczenia za pomoca liczydła, a drugi (znajduje sie po lewej stronie ilustracji) oblicza na kartce papieru.
Ilustracja z Margarita philosophica , 1503, autorstwa Gregora Reischa (zm. 1525).
Źródło: Gregor Reisch, Ilustrator niezidentyfikowany - Biblioteka Houghton.
Prawdopodobnie ułamki dziesiętne znali już matematycy arabscy w X wieku. W Europie spopularyzowano je dopiero w XVI wieku. Dużym ułatwieniem dla rachmistrzów była możliwość zapisywania ułamków zwykłych w postaci dziesiętnej i wykonywanie działań na takich liczbach.
W tym materiale poznasz sposób zamiany ułamków zwykłych na ułamki dziesiętne.
Niektóre ułamki zwykłe bardzo ławo zamienić na liczby dziesiętne, czyli zapisać je w postaci dziesiętnej – z przecinkiem.
Najłatwiej zamienić ułamki, których mianownik to , , , .
Przykład 1
Znajdziemy postać dziesiętną ułamków zwykłych, których mianowniki są odpowiednio równe 10, 100, 1000,
Jeżeli ułamek nie ma mianownika , , , itd., ale da się go rozszerzyć do takiego mianownika, to zamiana również nie jest zbyt trudna.
Przykład 2
Znajdź rozwinięcia dziesiętne ułamków i .
Przykład 3
Znajdziemy postać dziesiętną ułamka zwykłego, rozszerzając najpierw odpowiednio jego mianownik.
Zamieniając liczbę mieszaną na liczbę dziesiętną, trzeba zająć się tylko zamianą ułamka. Całości po prostu przepisujemy.
Przykład 4
Znajdziemy postać dziesiętną liczb mieszanych.
Nie zawsze łatwo jest sprowadzić mianownik ułamka zwykłego do jednej z liczb 10, 100, 1000, .... ( a nawet w wielu przypadkach nie da się tego zrobić). Ułamki zwykłe można wtedy zamieniać na liczby dziesiętne, dzieląc licznik ułamka przez jego mianownik (kreska ułamkowa zastępuje bowiem znak dzielenia).
Przykład 5
Zamienimy na ułamek dziesiętny ułamek zwykły, bez sprowadzania mianownika tego ułamka do 1000.
R1KC240D0fIOX1
, bo:
R1TtlEGk39dh81
Rysunek przedstawia przykład: dziewięć drugich = 4,5 bo 9 dzielone przez 2 = 4,5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rysunek przedstawia przykład: siedem ósmych = 0,875 bo siedem dzielone przez 8 = 0,875.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 6
Zamieńmy ułamek na postać dziesiętną dwoma sposobami.
sposób :
Rozszerzamy ułamek przez dwadzieścia pięć.
sposób :
Dzielimy przez sposobem pisemnym.
RwVpT84drymod1
Rysunek przedstawia przykład: trzy czterdzieste = 0,075 bo 3 dzielone przez 40 = 0,075.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1c72MVSuLR2u
Ćwiczenie 1
Zapisz ułamek zwykły w postaci ułamka dziesiętnego. Uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości w puste pola.
Zapisz ułamek zwykły w postaci ułamka dziesiętnego. Uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości w puste pola.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XJiMPtAdCJ7
Ćwiczenie 2
Przeciągnij i upuść ułamek dziesiętny oraz postać dziesiętną do odpowiedniej grupy ułamków zwykłych. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Przeciągnij i upuść ułamek dziesiętny oraz postać dziesiętną do odpowiedniej grupy ułamków zwykłych. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16DIObqDHVb31
Ćwiczenie 3
Zapisz liczby w postaci dziesiętnej. Wpisz rozwiązanie w puste pole. Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij
Zapisz liczby w postaci dziesiętnej. Wpisz rozwiązanie w puste pole. Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bgzESrCH9VY1
Ćwiczenie 4
Poniżej przedstawiono pewne liczby. Połącz w pary liczby, które są sobie równe. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Poniżej przedstawiono pewne liczby. Połącz w pary liczby, które są sobie równe. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Zamieniając ułamek na postać dziesiętną, możemy postępować na dwa sposoby:
rozszerzyć ułamek do mianownika , , , itd. i zapisać go z użyciem przecinka,
podzielić licznik przez mianownik ułamka, bo kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.
R1HZWSFk4aC74
Ćwiczenie 5
Zamień ułamek zwykły na liczbę dziesiętną, a liczbę dziesiętną na ułamek zwykły. Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Zamień ułamek zwykły na liczbę dziesiętną, a liczbę dziesiętną na ułamek zwykły. Połącz w pary działanie z wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Jakie ułamki mają rozwinięcie dziesiętne skończone?
R1MGhDb54wSm4
Ćwiczenie 6
Oblicz rozwinięcia dziesiętne podanych ułamków zwykłych, dzieląc licznik przez mianownik. Do obliczeń możesz wykorzystać kalkulator. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz rozwinięcia dziesiętne podanych ułamków zwykłych, dzieląc licznik przez mianownik. Do obliczeń możesz wykorzystać kalkulator. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W powyższym ćwiczeniu wszystkie ułamki miały rozwinięcie dziesiętne skończone. O tym, że dzielenie licznika przez mianownik się skończy, decyduje mianownik ułamka.
Przykład 7
Zamieńmy na postać dziesiętną ułamek .
Możemy posłużyć się tylko drugim sposobem, dzieląc licznik przez mianownik.
RLM8rk3cKUDpk1
Rysunek przedstawia przykład: dwie piętnaste = 0,133… bo 2 dzielone przez 15 = 0,133…
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W tym przypadku dzielenie się nie kończy. Gdybyśmy wykonywali je dalej, to cały czas powtarzałaby się cyfra .
Ważne!
Rozwinięcie dziesiętne liczby, to zapis tej liczby w postaci dziesiętnej - z przecinkiem.
Niektóre liczby mają rozwinięcie dziesiętne skończone, a niektóre nieskończone.
Przykłady liczb i ich rozwinięć dziesiętnych – skończonych:
Jeżeli rozłożymy mianowniki tych ułamków na czynniki pierwsze, to zauważymy pewną prawidłowość. Spróbuj ją odkryć rozwiązując kolejne ćwiczenie.
Aby rozłożyć liczbę na czynniki pierwsze, należy daną liczbę dzielić (bez reszty) przez liczby pierwsze do momentu, aż zostanie tylko liczba 1.
Przykład 8
Wykonaj wskazane dzielenia, używając kalkulatora.
Odpowiedź:
; ; ; ; .
Jedynym dzielnikiem mianownika, będącym liczbą pierwszą w ułamku , jest liczba .
Jedynym dzielnikiem mianownika, będącym liczbą pierwszą w ułamku , jest liczba .
Jedynym dzielnikiem mianownika, będącym liczbą pierwszą w ułamku , jest liczba .
Jedynymi dzielnikami mianownika, będącymi liczbami pierwszymi w ułamku , są liczby i .
Jedynym dzielnikiem mianownika, będącym liczbą pierwszą w ułamku , jest liczba .
Ułamek zwykły ma rozwinięcie dziesiętne skończone, gdy po przedstawieniu tego ułamka w postaci nieskracalnej, mianownik można zapisać w postaci iloczynu składającego się tylko z liczb 2 i 5.
R1JxjNHG2qIny1
Ćwiczenie 8
Z poniższych ułamków zaznacz te, które mają rozwinięcie dziesiętne skończone. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVhbmHtOdqmnW1
Ćwiczenie 9
Uporządkuj poniższe ułamki od najmniejszego do największego. Elementy do uszeregowania: 1. , 2. , 3. , 4.
Uporządkuj poniższe ułamki od najmniejszego do największego. Elementy do uszeregowania: 1. , 2. , 3. , 4.
Uporządkuj ułamki od najmniejszego do największego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14xxRFNCyNU1
Ćwiczenie 10
Dostępne opcje do wyboru: , , , , , , , . Polecenie: Określ, która liczba jest większa. Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia
Dostępne opcje do wyboru: , , , , , , , . Polecenie: Określ, która liczba jest większa. Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGqieRcrZPA8v1
Ćwiczenie 11
Ile jest równe rozwinięcie dziesiętne ułamka ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Rozwinięcie dziesiętne ułamka jest równe
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ułamki okresowe
Rozważmy teraz takie ułamki, w których w rozkładzie na czynniki pierwsze mianownika występują jeszcze inne liczby niż i .
Przykład 9
Jeśli po podzieleniu licznika danego ułamka przez mianownik otrzymamy ułamek dziesiętny nieskończony, to ten ułamek dziesiętny możemy zapisać w postaci ułamka dziesiętnego okresowego.
RKidVCDM6mNOa1
Animacja
Animacja
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja
Zapamiętaj!
Jeżeli mianownik ułamka zwykłego nieskracalnego jest podzielny przez liczbę pierwszą różną od i to ten ułamek zwykły ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone.
Powtarzający się układ cyfr w rozwinięciu dziesiętnym nieskończonym ułamka nazywamy jego okresem. Aby uprościć zapis takiego rozwinięcia, okres zapisujemy w nawiasie.
Rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego
Własność: Rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego
Każdy ułamek zwykły ma rozwinięcie dziesiętne skończone lub nieskończone okresowe.
Ciekawostka
Istnieją liczby, które mają rozwinięcia dziesiętne nieskończone nieokresowe.
Na przykład:
,
Powyższych liczb nie można zapisać w postaci ułamków zwykłych.
R18UG394opRPd1
Ćwiczenie 12
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone., 2. Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone., 3. Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone., 4. Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone.
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdania prawdziwe.
Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone.
Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone.
Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone.
Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RknJeP0zRDQQy1
Ćwiczenie 13
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone okresowe., 2. Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone okresowe., 3. Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone., 4. Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone okresowe.
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdania prawdziwe.
Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone okresowe.
Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone nieokresowe.
Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone.
Ułamek ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone okresowe.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
Znajdź rozwinięcie dziesiętne ułamka, dzieląc pisemnie jego licznik przez mianownik.
Podziel pisemnie licznik przez mianownik. Jeżeli w trakcie dzielenia zauważysz, że pewna grupa cyfr znajdujących się po przecinku powtarza się, oznacza to, że jest to rozwinięcie okresowe.
R15pYZXuNyOOi
Ćwiczenie 15
Wskaż poprawny zapis ułamka nieskończonego okresowego 1,326326326326....
R1ARdHz1CVaSV
Ćwiczenie 16
Wskaż grupę cyfr, będącą okresem ułamka 32,064646464646....
Ćwiczenie 17
Liczby nie można zapisać w postaci ułamka zwykłego. Podaj inny przykład liczby, której nie można zapisać w postaci ułamka zwykłego.
Powinna to liczba z rozwinięciem dziesiętnym nieskończonym.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.