Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne
5. Ułamki dziesiętne na osi liczbowej

Jednym z najczęściej występujących objawów choroby jest podwyższona temperatura ciała. Za gorączkę uważa się temperaturę powyżej 38,0 st. C. Temperatura ciała mieszcząca się w zakresie 37,1 – 38,0 st. C to tak zwany stan podgorączkowy. Aby sprawdzić swoją ciepłotę ciała trzeba posłużyć się termometrem, na przykład takim jak na zdjęciu. Po zapoznaniu się z tym materiałem będziesz wiedzieć, jak odczytać jego wskazanie.
W tym materiale przećwiczymy zaznaczanie ułamków dziesiętnych na osi liczbowej i odczytywanie współrzędnych punktów wyrażonych ułamkami dziesiętnymi.
Czy wiesz, jak zaznaczamy na osi liczbowej punkty odpowiadające ułamkom dziesiętnym?
Jeżeli we współrzędnej punktu występują części dziesiąte, to odcinek jednostkowy na osi liczbowej trzeba podzielić na równych części. Jeżeli współrzędna punktu zawiera części setne, to odcinek jednostkowy powinien być podzielony na równych części.
W przypadku części tysięcznych – na części itd. W praktyce dobiera się na osiach liczbowych duże jednostki i na rysunku przedstawia się odpowiednie fragmenty osi.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R18FgHMSKgOiS
Animacja przedstawia w jaki sposób zaznaczamy liczby dziesiętne na osi liczbowej.
Przeanalizuj sposób porównywania ułamków dziesiętnych przedstawiony na poniższej animacji.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rp0MQwLI69N7M
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy porównywać liczby dziesiętne, które znajdują się na osi liczbowej.
Zasadę powiększania możesz wykorzystać, rozwiązując ćwiczenia.
Na rysunkach poniżej zaznaczono punkty . Odczytaj współrzędne tych punktów. Uporządkuj otrzmane liczby rosnąco.

Dane są trzy cyfry: , oraz . Z podanych cyfr utwórz wszystkie ułamki dziesiętne, które mają jedną cyfrę przed przecinkiem i dwie po przecinku. Cyfry w danej liczbie nie mogą się powtarzać. Następnie, ułóż powstałe ułamki dziesiętne od najmniejszego do największego.
Na osi liczbowej między liczbami i możemy umieścić liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Na osi liczbowej między liczbami i możemy umieścić liczbę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Liczba znajduje się na osi liczbowej między liczbami i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Liczba znajduje się na osi liczbowej między liczbami 1. , 2. , 3. , 4. , 5. i .
Na poniższej osi liczbowej dobierz odpowiednią jednostkę i zaznacz punkty odpowiadające liczbom: ; i .
Jaka będzie najwygodniejsza podziałka osi, jeśli mamy zaznaczyć na niej następujące liczby: ; oraz ?
Na poniższej osi liczbowej dobierz odpowiednią jednostkę i zaznacz punkty odpowiadające liczbom: ; i .
Jaka będzie najwygodniejsza podziałka osi, jeśli mamy zaznaczyć na niej następujące liczby: ; i ?
Wpisz w puste luki współrzędne punktów , i zaznaczonych na osi liczbowej.

Wpisz w puste luki współrzędne punktów , i zaznaczonych na osi liczbowej. Odcinek między liczbami zaznaczonymi na osi liczbowej podzielony jest na dziesięć równych części. Pierwsza od lewej zaznaczona liczba to . Trzy części na prawo znajduje się punkt . Półtorej części na prawo za punktem znajduje się punkt . Dziesięć części na prawo od punktu o współrzędnej znajduje się punkt o współrzędnej , czyli druga z liczb zaznaczonych na tej osi. Cztery części na prawo od tego punktu znajduje się punkt .
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

