Działania na ułamkach zwykłych
10. Podsumowanie wiadomości o ułamkach zwykłych
Z działaniami na ułamkach nie spotykamy się tylko w rozważaniach matematycznych. Możemy je znaleźć także w innych dziedzinach, np. w muzyce.
Wartości rytmiczne nut określają czas trwania dźwięku, który symbolizuje dana nuta. Najdłuższą wartością rytmiczną jest cała nuta. Półnuta określa połowę tego czasu, ćwierćnuta , a ósemka . Jeśli przy nucie występuje pojedyncza kropka, to przedłuża ona trwanie tej nuty o połowę. Na przykład czas trwania ćwierćnuty z kropką jest taki sam, jak czas trwania ćwierćnuty i ósemki.
W tym materiale możesz sprawdzić swoją wiedzę o ułamkach zwykłych i umiejętności wykonywania działań na ułamkach. Spróbuj samodzielnie rozwiązać zamieszczone tu ćwiczenia. Jeśli napotkasz problemy, możesz skorzystać z podpowiedzi zawartych na fiszkach.
Zapoznaj się z fiszkami dotyczącymi operacji na ułamkach zwykłych.
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
, bo reszty ., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
Dodawanie ułamków zwykłych
Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
.
Odejmowanie ułamków zwykłych
Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest zwykle najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
Mnożenie ułamków zwykłych
Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
Dzielenie ułamków zwykłych
Dzielenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu dzielnej przez odwrotność dzielnika. Przykładowo:
Zamiana ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną
Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba stojąca w mianowniku mieści się w liczbie stojącej w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
, bo reszty .
Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy
Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
.
Podstawowe wiadomości
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednią liczbę w pierwszą lukę, natomiast w drugą lukę słowa można albo nie można. Prostokąt podzielono na Tu uzupełnij równych części, zatem Tu uzupełnij równo podzielić jej kawałki na cztery osoby.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednią liczbę w pierwszą lukę, natomiast w drugą lukę słowa można albo nie można. Prostokąt podzielono na Tu uzupełnij równych części, zatem Tu uzupełnij równo podzielić jej kawałki na cztery osoby.
Przeciągnij i upuść.
37, 311, 7, 39, 4, 2, 15, 20
a) ............ : ............
b) ............ : ............
c) ............ : ............
d) ............ : ............
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
............
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
Odpowiedź:To 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. część godziny.
metry - jaka to część kilometra?
Odpowiedź:To 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. część kilometra.
Działania na ułamkach
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Odpowiedź: Marek nie rozwiązał 1. , 2. , 3. , 4. wszystkich zadań.
Odpowiedź: W ciągu trzech dni sprzedano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. materiału.Ile metrów materiału pozostało jeszcze w sklepie po trzech dniach?
Odpowiedź: W sklepie pozostało jeszcze 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. materiału.
Odpowiedź: Obwód tego trójkąta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. .
Jeden bok trójkąta ma długość , drugi bok jest od niego krótszy o , a trzeci bok jest dłuższy od drugiego o .
Odpowiedź: Obwód tego trójkąta wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. .
Kacper przeznacza codziennie godziny czasu wolnego od nauki na czytanie książki, grę na komputerze, jazdę na rowerze oraz spacer z psem. Czas przeznaczony na niektóre z tych czynności zapisał w tabeli.
Aktywność | Czas |
|---|---|
czytanie książki | godziny |
jazda na rowerze | godziny |
spacer z psem | godziny |
gra na komputerze | ? |
W oparciu o informacje zawarte w tabeli, odpowiedz na poniższe pytania.
- minut
- minut
- godziny
- godziny
Działania łączne
Gdy wykonujemy obliczenia, w których jest więcej niż jedno działanie, stosujemy reguły określające właściwą kolejność wykonywania działań. Wykonując działania na ułamkach, zachowujemy taką samą kolejność wykonywania działań, jak w przypadku liczb naturalnych. Umiejętności związane z tym zagadnieniem wykorzystasz, rozwiązując poniższe ćwiczenia.
Zapoznaj się z animacją i przypomnij sobie, w jakiej kolejności wykonujemy działania.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1cObQadf9R0m
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
Uzupełnij poniższe luki, nie wykonując obliczeń. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Odpowiedź: Za autokar zapłacono Tu uzupełnij , a za noclegi Tu uzupełnij .Dwie piąte całkowitego kosztu wycieczki stanowił koszt wyżywienia. Ile to złotych?
Odpowiedź: Koszt wyżywienia wynosił Tu uzupełnij .
Na trzydniową wycieczkę do Zakopanego i Wieliczki pojechało uczniów i opiekunów. Całkowity koszt wycieczki wyniósł .
Tabela przedstawia cennik zwiedzania Trasy Turystycznej w Kopalni Soli „Wieliczka”.
Bilet normalny | PLN/ osoba |
|---|---|
Bilet ulgowy | PLN/ osoba |
Przewodnik | PLN - j. polski |
PLN - j. obcy | |
Zwiedzanie szkolne | PLN/ osoba |
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Za bilety do Kopalni Soli zapłacono 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. . Koszt biletów to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. kosztu wycieczki.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Za bilety zapłacili 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
W Kopalni Soli „Wieliczka” uczniowie dowiedzieli się, że w czasach Kazimierza Wielkiego dochody z żup krakowskich w wysokości grzywien stanowiły wpływów skarbu państwa. Ile grzywien wpływało wtedy do skarbu państwa? Uzupełnij odpowiedź, wpisując odpowiednią wartość w puste pole.
Treść każdego zadania zapisz za pomocą jednego wyrażenia, oblicz jego wartość, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę. 1.
Odpowiedź: Zostało 1.
Odpowiedź: Do szkoły przywieziono 1.
Odpowiedź: Jedna porcja ważyła 1.
Notatnik
Poniżej zamieszczone jest pole tekstowe. Możesz je wykorzystać do zapisania swoich obliczeń, notatek lub innych rzeczy, które uważasz za ważne.