R1MC9YYeWmjc4
Zdjęcie dziewczynki (widocznej do połowy). Dziewczynka ma na uszach słuchawki i palcem wskazuje tablicę wirtualną, na której zapisane są przykłady dodawania i odejmowanie ułamków zwykłych. Na czarnym pasku napis: Działania na ułamkach zwykłych.

Działania na ułamkach zwykłych

10. Podsumowanie wiadomości o ułamkach zwykłych

R1UV2XBBW8cRB1
Źródło: Christophe Dang Ngoc Chan (cdang), licencja: CC BY-SA 3.0. wikimedia.org.

Z działaniami na ułamkach nie spotykamy się tylko w rozważaniach matematycznych. Możemy je znaleźć także w innych dziedzinach, np. w muzyce.

Wartości rytmiczne nut określają czas trwania dźwięku, który symbolizuje dana nuta. Najdłuższą wartością rytmiczną jest cała nuta. Półnuta określa połowę tego czasu, ćwierćnuta 14, a ósemka 18. Jeśli przy nucie występuje pojedyncza kropka, to przedłuża ona trwanie tej nuty o połowę. Na przykład czas trwania ćwierćnuty z kropką jest taki sam, jak czas trwania ćwierćnuty i ósemki.

W tym materiale możesz sprawdzić swoją wiedzę o ułamkach zwykłych i umiejętności wykonywania działań na ułamkach. Spróbuj samodzielnie rozwiązać zamieszczone tu ćwiczenia. Jeśli napotkasz problemy, możesz skorzystać z podpowiedzi zawartych na fiszkach.

Polecenie 1

Zapoznaj się z fiszkami dotyczącymi operacji na ułamkach zwykłych.

R12a2uGhvyQAF
Zapoznaj się z fiszkami dotyczącymi operacji na ułamkach zwykłych.
Dodawanie ułamków zwykłych
Możliwe odpowiedzi: 1. Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba w mianowniku mieści się w liczbie w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
237=327, bo 23:7=3 reszty 2., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
434=4·4+34=16+34=194., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
38:124=38·241=728=9, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
67·23=1221=47
Odejmowanie ułamków zwykłych
Możliwe odpowiedzi: 1. Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba w mianowniku mieści się w liczbie w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
237=327, bo 23:7=3 reszty 2., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
434=4·4+34=16+34=194., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
38:124=38·241=728=9, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
67·23=1221=47
Mnożenie ułamków zwykłych
Możliwe odpowiedzi: 1. Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba w mianowniku mieści się w liczbie w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
237=327, bo 23:7=3 reszty 2., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
434=4·4+34=16+34=194., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
38:124=38·241=728=9, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
67·23=1221=47
Dzielenie ułamków zwykłych
Możliwe odpowiedzi: 1. Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba w mianowniku mieści się w liczbie w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
237=327, bo 23:7=3 reszty 2., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
434=4·4+34=16+34=194., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
38:124=38·241=728=9, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
67·23=1221=47
Zamiana ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną
Możliwe odpowiedzi: 1. Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba w mianowniku mieści się w liczbie w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
237=327, bo 23:7=3 reszty 2., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
434=4·4+34=16+34=194., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
38:124=38·241=728=9, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
67·23=1221=47
Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy
Możliwe odpowiedzi: 1. Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba w mianowniku mieści się w liczbie w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
237=327, bo 23:7=3 reszty 2., 2. Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :
434=4·4+34=16+34=194., 3. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810., 4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go przez pierwszy. Przykładowo:
38:124=38·241=728=9, 5. Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:
45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310, 6. Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:
67·23=1221=47
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  1. Dodawanie ułamków zwykłych

Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:

310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810.

  1. Odejmowanie ułamków zwykłych

Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest zwykle  najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków. Przykładowo:

45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310

  1. Mnożenie ułamków zwykłych

Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Otrzymany ułamek można skrócić. Przykładowo:

67·23=1221=47

  1. Dzielenie ułamków zwykłych

Dzielenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu dzielnej przez odwrotność dzielnika.  Przykładowo:

38:124=38·241=728=9

  1. Zamiana ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną

Aby zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną należy zastanowić się, ile razy liczba stojąca  w mianowniku mieści się w liczbie stojącej  w liczniku oraz jaka reszta nam pozostaje. Liczba całości jest częścią całkowitą, reszta z dzielenia jest licznikiem części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo:
237=327, bo 23:7=3 reszty 2.

  1. Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy

Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek, mnożymy część całkowitą przez mianownik części ułamkowej i dodajemy licznik części ułamkowej, Tak wyznaczoną liczbę wpisujemy w liczniku ułamka niewłaściwego, a mianownik pozostaje bez zmian. Przykładowo :

434=4·4+34=16+34=194.

Podstawowe wiadomości

RFlIuBfMpBBhv
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania właściwymi ułamkami. Przeciągnij w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ułamek o mianowniku 6 i liczniku 5 to 1. 94, 2. 56, 3. 49, 4. 65.Ułamek o mianowniku 9 i liczniku o 5 mniejszym od mianownika to 1. 94, 2. 56, 3. 49, 4. 65.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQRBgSraUVPpP
Ćwiczenie 2
Prostokąt podzielono trzema pionowymi odcinkami na równe części i jednym poziomy również na równe części. Na ile części podzielono figurę? Czy możemy rozdzielić wydzielone kawałki figury równo na cztery osoby?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednią liczbę w pierwszą lukę, natomiast w drugą lukę słowa można albo nie można. Prostokąt podzielono na Tu uzupełnij równych części, zatem Tu uzupełnij równo podzielić jej kawałki na cztery osoby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RmPua9GLISs6s
Ćwiczenie 3
Prostokąt podzielono trzema pionowymi odcinkami na równe części i jednym poziomy również na równe części. Na ile części podzielono figurę? Czy możemy rozdzielić wydzielone kawałki figury równo na cztery osoby?
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednią liczbę w pierwszą lukę, natomiast w drugą lukę słowa można albo nie można. Prostokąt podzielono na Tu uzupełnij równych części, zatem Tu uzupełnij równo podzielić jej kawałki na cztery osoby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1TQMu8Mgcurr
Jakim liczbom odpowiadają zaznaczone punkty? Uzupełnij grafikę, przeciągając w luki prawidłowe odpowiedzi.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dcH5g7dSmX2
Oś ma podziałkę co jedna ósma. Jakie współrzędne mają określone poniżej punkty? Uzupełnij luki, wpisując ułamki z ukośnikiem, na przykład 1/2 . Ułamki podawaj w wersji skróconej. Punkt A znajduje się jedną jednostkę na prawo od zera. Ma on więc współrzędne: Tu uzupełnij. Punkt B znajduje się jedną jednostkę na prawo od punktu A. Ma on więc współrzędne: Tu uzupełnij. Punkt C znajduje się cztery jednostki na lewo od jeden. Ma on więc współrzędne: Tu uzupełnij. Punkt D znajduje się osiem jednostek na prawo od zera. Ma on więc współrzędne: Tu uzupełnij. Punkt E znajduje się jedną jednostkę na lewo od jeden. Ma on więc współrzędne: Tu uzupełnij. Punkt F znajduje się szesnaście jednostek na prawo od zera. Ma on więc współrzędne: Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rvv8WuMXqbqFW
Ćwiczenie 3
Przedstaw ułamki w postaci ilorazów. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 154= 1. 7, 2. 4, 3. 20, 4. 15, 5. 37, 6. 39, 7. 311, 8. 2 : 1. 7, 2. 4, 3. 20, 4. 15, 5. 37, 6. 39, 7. 311, 8. 2 207= 1. 7, 2. 4, 3. 20, 4. 15, 5. 37, 6. 39, 7. 311, 8. 2 : 1. 7, 2. 4, 3. 20, 4. 15, 5. 37, 6. 39, 7. 311, 8. 2 372= 1. 7, 2. 4, 3. 20, 4. 15, 5. 37, 6. 39, 7. 311, 8. 2 : 1. 7, 2. 4, 3. 20, 4. 15, 5. 37, 6. 39, 7. 311, 8. 2 31139= 1. 7, 2. 4, 3. 20, 4. 15, 5. 37, 6. 39, 7. 311, 8. 2 : 1. 7, 2. 4, 3. 20, 4. 15, 5. 37, 6. 39, 7. 311, 8. 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YTUOZoNU4GZ
Ćwiczenie 4
Który z podanych ułamków spełnia poniższą nierówność? Uzupełnij nierówność, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 27< 1. 17, 2. 15, 3. 32, 4. 37, 5. 215 <45
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDkx5sPGjSHu1
Ćwiczenie 5
Co powinniśmy wstawić w miejsce kropek, aby równości były prawdzie? Uzupełnij luki, wpisując w nie odpowiednie liczby. 25=15
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.1824=9
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.811=99
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.2432=6
W miejsce kropek powinniśmy wstawić Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Mja0MoGmRSU
Ćwiczenie 6
Połącz w pary ułamki równe. 612 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 12, 3. 14, 4. 13 69 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 12, 3. 14, 4. 13 1236 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 12, 3. 14, 4. 13 2496 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 12, 3. 14, 4. 13
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1Owgd95fsWJv
Zamień liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy. Przeciągnij i upuść w luki prawidłowe odpowiedzi. 423= 1. 195, 2. 223, 3. 113, 4. 143, 5. 375, 6. 415765= 1. 195, 2. 223, 3. 113, 4. 143, 5. 375, 6. 415
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R19hdfNimB9Dp
Uzupełnij luki, przeciągając odpowiednie liczby mieszane lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 238= 1. 278, 2. 258, 3. 223, 4. 213, 5. 234, 6. 25122812= 1. 278, 2. 258, 3. 223, 4. 213, 5. 234, 6. 2512
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R11or67k5ofjS
Odpowiedz na pytania. Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 7 minut - jaka to część godziny?
Odpowiedź:To 1. 730, 2. 231000, 3. 760, 4. 23100, 5. 251000, 6. 560 część godziny.
23 metry - jaka to część kilometra?
Odpowiedź:To 1. 730, 2. 231000, 3. 760, 4. 23100, 5. 251000, 6. 560 część kilometra.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Działania na ułamkach

Ćwiczenie 10
RzUq0rh20FEzv
Oblicz, pamiętając o skracaniu i wyłączaniu całości. Przeciągnij i upuść w luki prawidłowe odpowiedzi. 125+245=1. 512, 2. 625, 3. 612, 4. 418, 5. 415, 6. 713
256 +346=1. 512, 2. 625, 3. 612, 4. 418, 5. 415, 6. 713
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R1axD16HnU7Tz
Oblicz, pamiętając o skracaniu ułamków. Przeciągnij i upuść w luki prawidłowe odpowiedzi. 31124 -2724=1. 215, 2. 334, 3. 114, 4. 134, 5. 116, 6. 147
658 -4 78=1. 215, 2. 334, 3. 114, 4. 134, 5. 116, 6. 147
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16CZDJBkS1Ee
Ćwiczenie 12
Odpowiedz na pytanie. Przeciągnij i upuść w lukę prawidłową odpowiedź. Marek spośród 28 zadań rozwiązał 17. Jakiej części wszystkich zadań Marek nie rozwiązał?
Odpowiedź: Marek nie rozwiązał 1. 1128, 2. 1728, 3. 1117, 4. 811 wszystkich zadań.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHzjVqf3hUcm4
Ćwiczenie 13
W sklepie było 30 m materiału. Pierwszego dnia sprzedano 12 m, drugiego dnia 735 m, a trzeciego 845 m. Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ile metrów materiału sprzedano w ciągu tych trzech dni?
Odpowiedź: W ciągu trzech dni sprzedano 1. 225, 2. 2526, 3. 2825, 4. 135, 5. 149, 6. 2825 m materiału.Ile metrów materiału pozostało jeszcze w sklepie po trzech dniach?
Odpowiedź: W sklepie pozostało jeszcze 1. 225, 2. 2526, 3. 2825, 4. 135, 5. 149, 6. 2825 m materiału.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18mU6kKBoGtU
Ćwiczenie 14
Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego składa się z trzech części. Pierwsza część trwa 3 minuty, druga 6 minut, a trzecia 18 minut. Jaką część całego koncertu stanowi jego ostatnia część? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. 1827, 2. 2027, 3. 1018, 4. 69, 5. 23, 6. 13
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RpGWAsB9DMuGw
Ćwiczenie 15
Oblicz obwód każdego z trójkątów, a następnie uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Boki trójkąta mają długości: 534 cm, 224 cm314 cm.
Odpowiedź: Obwód tego trójkąta wynosi 1. 1214, 2. 1112, 3. 10, 4. 8, 5. 758, 6. 1018, 7. 934 cm.
Jeden bok trójkąta ma długość 438 cm, drugi bok jest od niego krótszy o 158 cm, a trzeci bok jest dłuższy od drugiego o 18 cm.
Odpowiedź: Obwód tego trójkąta wynosi 1. 1214, 2. 1112, 3. 10, 4. 8, 5. 758, 6. 1018, 7. 934 cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Kacper przeznacza codziennie 4 godziny czasu wolnego od nauki na czytanie książki, grę na komputerze, jazdę na rowerze oraz spacer z psem. Czas przeznaczony na niektóre z tych czynności zapisał w tabeli.

Aktywność

Czas

czytanie książki

5 6 godziny

jazda na rowerze

1 36 godziny

spacer z psem

2 6 godziny

gra na komputerze

?

W oparciu o informacje zawarte w tabeli, odpowiedz na poniższe pytania.

RQLmcJ6IqBjTC
1. Ile godzin Kacper przeznaczył na grę na komputerze? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. 126, 2. 134, 3. 115, 4. 113
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1VmZn80wRwOX
2. Ile minut zajmuje Kacprowi codziennie gra na komputerze? Uzupełnij lukę, wpisując poprawną liczbę. Odpowiedź: Gra na komputerze codziennie zajmuje Kacprowi Tu uzupełnij minut.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RO3rxuUh20s2h
Ćwiczenie 17
Kasia przeczytała 80 stron swojej dwustustronicowej książki, a Gosia 32 strony książki liczącej 76 stron. Oblicz i odpowiedz, która z dziewcząt przeczytała większą część swojej książki. Przeciągnij w luki prawidłowe odpowiedzi. Odpowiedź: Gosia przeczytała 1. Gosia, 2. 1115, 3. 820, 4. 1118, 5. Kasia, 6. 615, 7. 819, 8. 1320 swojej książki, a Kasia 1. Gosia, 2. 1115, 3. 820, 4. 1118, 5. Kasia, 6. 615, 7. 819, 8. 1320 swojej. Większą część swojej książki przeczytała 1. Gosia, 2. 1115, 3. 820, 4. 1118, 5. Kasia, 6. 615, 7. 819, 8. 1320
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1FiihybEaJNY
Ćwiczenie 18
Suma czterech liczb jest równa 18. Pierwsza liczba to 458, druga jest od niej o 178 mniejsza, a trzecia jest o 58 większa od drugiej. Jakie to liczby? Uzupełnij luki, przeciągając odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Pierwsza liczba to 1. 714, 2. 338, 3. 234, 4. 458, 5. 678, 6. 358, 7. 218,Druga liczba to 1. 714, 2. 338, 3. 234, 4. 458, 5. 678, 6. 358, 7. 218,Trzecia liczba to 1. 714, 2. 338, 3. 234, 4. 458, 5. 678, 6. 358, 7. 218,Czwarta liczba to 1. 714, 2. 338, 3. 234, 4. 458, 5. 678, 6. 358, 7. 218.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RiVKVqsXdaJ17
Ćwiczenie 19
Jak zmieni się różnica, gdy odjemną zwiększymy o 1319 , a odjemnik o 179? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Zwiększy się o 1113., 2. Zmniejszy się o 1213., 3. Zwiększy się o 1013., 4. Zwiększy się o 1413.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
Roy0aLcikPKUj
Trasa rajdu pieszego ma długość 18 km i składa się z 3 odcinków o różnej długości. Odcinek średniej długości jest o 135 km krótszy od najdłuższego i o tyle samo dłuższy od najkrótszego. Jakie długości mają odcinki tego rajdu? Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Najkrótszy odcinek trasy ma długość 1. 735 km, 2. 5 km, 3. 6 km, 4. 425 km, 5. 335 km, 6. 615 km, 7. 7 km.Odcinek średniej długości trasy ma długość 1. 735 km, 2. 5 km, 3. 6 km, 4. 425 km, 5. 335 km, 6. 615 km, 7. 7 km.Najdłuższy odcinek trasy ma długość 1. 735 km, 2. 5 km, 3. 6 km, 4. 425 km, 5. 335 km, 6. 615 km, 7. 7 km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13MwKTrFSLCn
Ćwiczenie 21
Zosia kupiła litr mleka. Część mleka przelała do dwóch kubeczków, wypełniając je do pełna. Pozostałą część wlała do miski dla kotów. Jaką część mleka Zosia przeznaczyła dla kotów, jeśli litrem mleka można wypełnić 5 takich samych kubeczków? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 25, 2. 15, 3. 35, 4. 45
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7VojWYHy5ZMI
Ćwiczenie 22
Pan Zbyszek dojeżdża do pracy autobusem 512 godziny. Jak długo pan Zbyszek będzie jechał jeszcze autobusem, jeśli wsiadł do niego 10 minut temu? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 25   minut, 2. 10 minut, 3. 1 4   godziny, 4. 7 12 godziny
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RffnbNrIF061x
Ćwiczenie 23
Po uwędzeniu szynka zachowuje tylko 45 swojej pierwotnej masy. Ile po uwędzeniu będzie ważyła szynka o masie pierwotnej 214 kg? Uzupełnij poniższą odpowiedź odpowiednią liczbą. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Szynka będzie ważyła 1. 245, 2. 147, 3. 135, 4. 145 kg.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KCrnhxP2iiG
Ćwiczenie 24
Pan Jurek, kupując telewizor, zapłacił 211 ceny gotówką, a resztę, czyli 1800  postanowił spłacić w ratach. Oblicz, ile kosztował telewizor. Uzupełnij odpowiedź, wpisując odpowiednią wartość w puste pole. Odpowiedź: Telewizor kosztował Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHWAW7QaSMQVZ
Ćwiczenie 25
Ile kubeczków o pojemności 310 litra można napełnić do pełna, rozlewając 412 litra napoju? Uzupełnij odpowiedź, wpisując odpowiednią wartość w puste pole. Odpowiedź: Można napełnić Tu uzupełnij kubeczków.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Działania łączne

Gdy wykonujemy obliczenia, w których jest więcej niż jedno działanie, stosujemy reguły określające właściwą kolejność wykonywania działań. Wykonując działania na ułamkach, zachowujemy taką samą kolejność wykonywania działań, jak w przypadku liczb naturalnych. Umiejętności związane z tym zagadnieniem wykorzystasz, rozwiązując poniższe  ćwiczenia.

Polecenie 2

Zapoznaj się z animacją i przypomnij sobie, w jakiej kolejności wykonujemy działania.

R1cObQadf9R0m1
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
1
Ćwiczenie 26
R1OnOnKH9cuIy
Pewne równości podzielono na dwie części. Połącz w pary elementy tak, aby powstały równości prawdziwe. 25+15·34= Możliwe odpowiedzi: 1. 3-173·934=3-11·32=3-32=112, 2. 25+320=820+320=1120, 3. 134:4910=74:4910=74·1049=514, 4. 123·276-246=123·36=53·12=56, 5. 64·3=184=424=412, 6. 35·34=920, 7. 279·35 = 259·35 =53·11=53=123, 8. 12-38=48-38  634-514·3=124·3= Możliwe odpowiedzi: 1. 3-173·934=3-11·32=3-32=112, 2. 25+320=820+320=1120, 3. 134:4910=74:4910=74·1049=514, 4. 123·276-246=123·36=53·12=56, 5. 64·3=184=424=412, 6. 35·34=920, 7. 279·35 = 259·35 =53·11=53=123, 8. 12-38=48-38  25+15·34= Możliwe odpowiedzi: 1. 3-173·934=3-11·32=3-32=112, 2. 25+320=820+320=1120, 3. 134:4910=74:4910=74·1049=514, 4. 123·276-246=123·36=53·12=56, 5. 64·3=184=424=412, 6. 35·34=920, 7. 279·35 = 259·35 =53·11=53=123, 8. 12-38=48-38  12-18+14=12-18+28= Możliwe odpowiedzi: 1. 3-173·934=3-11·32=3-32=112, 2. 25+320=820+320=1120, 3. 134:4910=74:4910=74·1049=514, 4. 123·276-246=123·36=53·12=56, 5. 64·3=184=424=412, 6. 35·34=920, 7. 279·35 = 259·35 =53·11=53=123, 8. 12-38=48-38  149+113·35=149+139·35= Możliwe odpowiedzi: 1. 3-173·934=3-11·32=3-32=112, 2. 25+320=820+320=1120, 3. 134:4910=74:4910=74·1049=514, 4. 123·276-246=123·36=53·12=56, 5. 64·3=184=424=412, 6. 35·34=920, 7. 279·35 = 259·35 =53·11=53=123, 8. 12-38=48-38  3-523:379=3-173:349= Możliwe odpowiedzi: 1. 3-173·934=3-11·32=3-32=112, 2. 25+320=820+320=1120, 3. 134:4910=74:4910=74·1049=514, 4. 123·276-246=123·36=53·12=56, 5. 64·3=184=424=412, 6. 35·34=920, 7. 279·35 = 259·35 =53·11=53=123, 8. 12-38=48-38  123·316-223=123·316-246= Możliwe odpowiedzi: 1. 3-173·934=3-11·32=3-32=112, 2. 25+320=820+320=1120, 3. 134:4910=74:4910=74·1049=514, 4. 123·276-246=123·36=53·12=56, 5. 64·3=184=424=412, 6. 35·34=920, 7. 279·35 = 259·35 =53·11=53=123, 8. 12-38=48-38  134 :112+325=134:1510+3410= Możliwe odpowiedzi: 1. 3-173·934=3-11·32=3-32=112, 2. 25+320=820+320=1120, 3. 134:4910=74:4910=74·1049=514, 4. 123·276-246=123·36=53·12=56, 5. 64·3=184=424=412, 6. 35·34=920, 7. 279·35 = 259·35 =53·11=53=123, 8. 12-38=48-38 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rce1hAKegQZb11
Ćwiczenie 27
Oblicz, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 6 29+ 58·16=1. 1 35, 2. 110, 3. 14, 4. 4 14, 5. 310, 6. 2536, 7. 16 29, 8. 3 562 13+ 34 : 12=1. 1 35, 2. 110, 3. 14, 4. 4 14, 5. 310, 6. 2536, 7. 16 29, 8. 3 5613·35-310=1. 1 35, 2. 110, 3. 14, 4. 4 14, 5. 310, 6. 2536, 7. 16 29, 8. 3 56345-235·489-359=1. 1 35, 2. 110, 3. 14, 4. 4 14, 5. 310, 6. 2536, 7. 16 29, 8. 3 56125:613-123=1. 1 35, 2. 110, 3. 14, 4. 4 14, 5. 310, 6. 2536, 7. 16 29, 8. 3 56212·134-123=1. 1 35, 2. 110, 3. 14, 4. 4 14, 5. 310, 6. 2536, 7. 16 29, 8. 3 56213-1122=1. 1 35, 2. 110, 3. 14, 4. 4 14, 5. 310, 6. 2536, 7. 16 29, 8. 3 564 15 :  710-5 34 =1. 1 35, 2. 110, 3. 14, 4. 4 14, 5. 310, 6. 2536, 7. 16 29, 8. 3 56
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7CiGOHidKHgr1
Ćwiczenie 28
Poniżej przedstawiono wyrażenia arytmetyczne oraz ich opis słowny. Połącz w pary działanie i jego opis. różnica liczb 112 23 pomnożona przez 216 Możliwe odpowiedzi: 1. 112+23:216, 2. 216:112-23, 3. 112+23·216, 4. 112-23:216, 5. 112-23·216, 6. 216:112+23 liczba 216 podzielona przez różnicę liczb 112 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 112+23:216, 2. 216:112-23, 3. 112+23·216, 4. 112-23:216, 5. 112-23·216, 6. 216:112+23 iloraz liczby 216 przez sumę liczb 112 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 112+23:216, 2. 216:112-23, 3. 112+23·216, 4. 112-23:216, 5. 112-23·216, 6. 216:112+23 liczba 216 razy mniejsza od różnicy liczb 112 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 112+23:216, 2. 216:112-23, 3. 112+23·216, 4. 112-23:216, 5. 112-23·216, 6. 216:112+23 iloraz sumy liczb 112 23 przez liczbę 216 Możliwe odpowiedzi: 1. 112+23:216, 2. 216:112-23, 3. 112+23·216, 4. 112-23:216, 5. 112-23·216, 6. 216:112+23 liczba 216 razy większa od sumy liczb 112 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 112+23:216, 2. 216:112-23, 3. 112+23·216, 4. 112-23:216, 5. 112-23·216, 6. 216:112+23
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15O5RsjwIEQ6
Ćwiczenie 29
Przyjrzyj się dodawanym ułamkom i otrzymanym wynikom.12+21=12+2=21223+32=23+112=46+136=176=2 1645+54=45+114=1620+1520=12120=2120
Uzupełnij poniższe luki, nie wykonując obliczeń. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. 78+87=1. 21220, 2. 21210, 3. 21420, 4. 2136, 5. 21110, 6. 21561011+1110=1. 21220, 2. 21210, 3. 21420, 4. 2136, 5. 21110, 6. 21562021+2120=1. 21220, 2. 21210, 3. 21420, 4. 2136, 5. 21110, 6. 2156
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QZcQG7TeNNI
Ćwiczenie 30
Na trzydniową wycieczkę do Zakopanego i Wieliczki pojechało 40 uczniów i 4 opiekunów. Całkowity koszt wycieczki wyniósł 14000 . Opłata za autokar stanowiła 15 tej kwoty, a za dwa noclegi zapłacono 17 tej kwoty. Uzupełnij odpowiedzi, wpisując odpowiednie wartości w puste pola. Oblicz, ile zapłacono za autokar, a ile za noclegi.
Odpowiedź: Za autokar zapłacono Tu uzupełnij , a za noclegi Tu uzupełnij .Dwie piąte całkowitego kosztu wycieczki stanowił koszt wyżywienia. Ile to złotych?
Odpowiedź: Koszt wyżywienia wynosił Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 31

Na trzydniową wycieczkę do Zakopanego i Wieliczki pojechało 40 uczniów i 4 opiekunów. Całkowity koszt wycieczki wyniósł 14000 .

Tabela przedstawia cennik zwiedzania Trasy Turystycznej w Kopalni Soli „Wieliczka”.

Zwiedzanie grupowe Trasy Turystycznej (minimum 5 osób)

Bilet normalny

45 PLN/1 osoba

Bilet ulgowy

31 PLN/1 osoba

Przewodnik

165 PLN - j. polski

245 PLN - j. obcy 

Zwiedzanie szkolne

24 PLN/1 osoba

Rq1vPKIldmQ3H
W cenę szkolnego zwiedzania wliczona jest opłata za usługę przewodnicką. Zorganizowanym grupom przedszkolnym, ze szkół podstawowych oraz liceum przysługuje bezpłatny wstęp dla 1 opiekuna na każdych 10 uczniów (pozostali opiekunowie - indywidualne zwiedzanie płatne). Wykorzystaj dane z tabeli i oblicz, ile zapłacono za bilety do Kopalni Soli dla wszystkich uczestników wycieczki. Jaka to część całkowitego kosztu wycieczki?

Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Za bilety do Kopalni Soli zapłacono 1. 950, 2. 940, 3. 12180, 4. 12175, 5. 12170, 6. 960 . Koszt biletów to 1. 950, 2. 940, 3. 12180, 4. 12175, 5. 12170, 6. 960 kosztu wycieczki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Pqt9apnskWJ
Ćwiczenie 32
Na trzydniową wycieczkę do Zakopanego i Wieliczki pojechało 40 uczniów i 4 opiekunów. W Zakopanem uczniowie wraz z nauczycielami wjechali kolejką linową na Kasprowy Wierch, a potem z niego zjechali. Oblicz, ile zapłacili za bilety, jeśli bilet ulgowy w dwie strony kosztował 48 , a normalny 58 . Jaka to część całkowitego kosztu wycieczki, jeśli całkowity koszt wycieczki wyniósł 14000 ?

Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Za bilety zapłacili 1. 2152, 2. 2142, 3. 2691750, 4. 2162, 5. 2591750, 6. 2491650 . Koszt biletów na Kasprowy Wierch stanowi 1. 2152, 2. 2142, 3. 2691750, 4. 2162, 5. 2591750, 6. 2491650 całkowitego kosztu wycieczki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ReuEnGtC3zhcI
Ćwiczenie 33
Na trzydniową wycieczkę do Zakopanego i Wieliczki pojechało 40 uczniów i 4 opiekunów. W sklepie z pamiątkami uczniowie zakupili różne upominki. Połowa dzieci kupiła pamiątkowe monety, 18 - widokówki, a pozostała część - magnesy. Ilu uczestników wycieczki zakupiło magnesy? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 5 , 2. 10 , 3. 15 , 4. 20
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 34

W Kopalni Soli „Wieliczka” uczniowie dowiedzieli się, że w czasach Kazimierza Wielkiego dochody z żup krakowskich w wysokości 18000 grzywien stanowiły 13 wpływów skarbu państwa. Ile grzywien wpływało wtedy do skarbu państwa? Uzupełnij odpowiedź, wpisując odpowiednią wartość w puste pole.

RbsWd834aJbnL
W Kopalni Soli "Wieliczka" uczniowie dowiedzieli się, że w czasach Kazimierza Wielkiego dochody z żup krakowskich w wysokości 18000 grzywien stanowiły 13 wpływów skarbu państwa. Ile grzywien wpływało wtedy do skarbu państwa? Uzupełnij odpowiedź, wpisując odpowiednią wartość w puste pole. Odpowiedź: Wpływy skarbu państwa to Tu uzupełnij grzywien.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RE3m49oWVEtiB
Ćwiczenie 35
Najwyższym wyrobiskiem, które uczniowie zobaczyli w kopalni, była Komora Stanisława Staszica mierząca aż 36 m wysokości. Na trasie zwiedzania napotkali też najgłębsze jeziorko, które w swoim najniższym punkcie ma głębokość równą jednej czwartej wysokości Komory Stanisława Staszica. Jaką głębokość ma to jeziorko? Uzupełnij odpowiedź, wpisując odpowiednią wartość w puste pole. Odpowiedź: Głębokość jeziorka wynosi Tu uzupełnij m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15mwawwZ7vQl
Ćwiczenie 36
Wysokość wieży Eiffla wynosi 324 m. Kopalnia Soli "Wieliczka" ma głębokość większą o 1108 wysokości tej wieży. Ile metrów wynosi głębokość kopalni? Uzupełnij odpowiedź, wpisując odpowiednią wartość w puste pole. Odpowiedź: Głębokość kopalni wynosi Tu uzupełnij m.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RtRSf3glj8Jx2
Ćwiczenie 37
W sklepie jest 27 kostek masła, a każda kostka waży 15 kilograma. Ile kilogramów masła jest w tym sklepie? Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2715 kg, 2. 27135 kg, 3. 27 kg, 4. 525 kg
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18wGIm58i1MD
Ćwiczenie 38
Hania kupiła 34 kg pomidorów, 215  kg jabłek i 1,1 kg śliwek. Ile ważyły jej zakupy? Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 4520  kg, 2. 4120 kg, 3. 3519 kg, 4. 131920 kg
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbclA2NlpaCoG
Ćwiczenie 39
Zmieszano trzy kilogramy cukierków po 1845 złotych za kilogram z dwoma kilogramami cukierków po 2034  za kilogram. Jaka jest cena jednego kilograma tej mieszanki? Uzupełnij poniższą odpowiedź odpowiednią liczbą. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Cena wynosi 1. 18,58, 2. 19,48, 3. 19,58, 4. 19,58 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SsFPbmr2lkB
Ćwiczenie 40
Z taśmy długości 25 m odcięto najpierw 1325 m, a następnie dwa kawałki po 145 m każdy. Ile metrów taśmy zostało? Do szkoły przywieziono 3 skrzynki jabłek po 712 kg w każdej oraz dwa razy więcej skrzynek śliwek po 914 kg w każdej. Ile kilogramów owoców przywieziono do szkoły?Z 212 kg bananów, 14 kg jogurtu i 134 kg brzoskwiń Kasia zrobiła 36 jednakowych porcji deseru. Oblicz, ile ważyła jedna porcja.
Treść każdego zadania zapisz za pomocą jednego wyrażenia, oblicz jego wartość, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę. 1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325-1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325-2·1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325
Odpowiedź: Zostało 1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325 m taśmy.3·1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325+1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325·914
Odpowiedź: Do szkoły przywieziono 1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325 kg owoców.212+14+134:1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325
Odpowiedź: Jedna porcja ważyła 1. 78, 2. 712, 3. 6, 4. 18, 5. 25, 6. 36, 7. 8, 8. 145, 9. 1325 kg.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Poniżej zamieszczone jest pole tekstowe. Możesz je wykorzystać do zapisania swoich obliczeń, notatek lub innych rzeczy, które uważasz za ważne.

RQUCbdYpiw5f7