R5wIQJGtfkOG1
Zdjęcie dziewczynki (widocznej do połowy). Dziewczynka ma na uszach słuchawki i palcem wskazuje tablicę wirtualną, na której zapisane są przykłady dodawania i odejmowanie ułamków zwykłych. Na czarnym pasku napis: Działania na ułamkach zwykłych.

Działania na ułamkach zwykłych

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

9. Działania na ułamkach zwykłych

Metrum to  obowiązujący w utworze muzycznym schemat, który określa układ akcentów  w obrębie taktu  oraz sposób zapisu wartości rytmicznych. Dzięki metrum wiemy, ile danych wartości rytmicznych mieści się w takcie. Metrum niekiedy zapisuje się  w postaci ułamka.  Liczba w mianowniku oznacza nutę, która jest podstawową jednostką metryczną dla danego utworu. Liczba w liczniku oznacza  liczbę jednostek metrycznych w takcie.

Na przykład znana piosenka W murowanej piwnicy posiada rytm w metrum dwie czwarte, czyli śpiewając z kapelą góralską licz do dwóch, a stukaj do czterech.

RoBNuz9HDqg8u
Na ilustracji pięciu zbójników. Pierwszy z nich gra na flecie. Wszyscy ubrani są w czerwone spodnie, bardzo szerokie pasy i wysokie czerwone czapki. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Pieśń Zbójnicki (W murowanej piwnicy) wykonawca: Muzyka Karpieli z Kościeliska oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu rytmiczny góralski utwór w metrum dwie czwarte. Piosenka zaczyna się zaśpiewem solisty: W murowanej piwnicy. Reszta mężczyzn odśpiewuje: Tańcowali zbójnicy. Kazali se piknie grać i na nóżki spozirać. Później żywą, taneczną melodię wykonuje kapela góralska.

W murowanej piwnicy
Tańcowali zbójnicy
Kazali se piknie grać
I na nóżki spozierać

Tańcowałbyk kiebyk móg
Kiebyk ni mioł krzywych nóg
A że krziwe noski mom
Co podskocze, to sie gnom!

Za pomocą ułamków zapisuje się wielkości nie tylko w muzyce, ale również w wielu innych dziedzinach wiedzy.  Warto więc potrafić wykonywać  sprawnie działania na ułamkach. 

Materiał zawiera przykłady dotyczące dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków zwykłych, jak również zamiany liczb mieszanych na ułamki niewłaściwe. Rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia, wykorzystasz zdobytą wiedzę w zadaniach obliczeniowych i tekstowych.

Dodawanie ułamków zwykłych

Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków.

Przykład 1

Obliczymy 310+12.

Sprowadzimy ułamki do wspólnego mianownika i dodamy liczniki do siebie:

310+12=3·110·1+1·52·5=310+510=810.

Ułamek 810 można zapisać w prostszej postaci, dzieląc licznik i mianownik przez 2:

810=8:210:2=45.

Przykład 2

Dodamy  dwie liczby mieszane.  Wspólny mianownik jest iloczynem liczb 37.

223+347=21421+31221=52621=6521

Odejmowanie ułamków zwykłych

Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników od siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków.

Przykład 3

Obliczymy 45-12.

Sprowadzimy ułamki do wspólnego mianownika i odejmiemy liczniki od siebie:

45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310.

Przykład 4

Odejmiemy  od liczby mieszanej ułamek. Wspólny mianownik to 24, bo 24 jest podzielne przez 8.

478-1324=42124-1324=4824=413

Przykład 5

Na swoje urodziny Ania przygotowała dwie, jednakowej wielkości pizze. Pierwszą pizzę podzieliła na osiem kawałków, a drugą pizzę na sześć kawałków. Zuzia, koleżanka Ani, zjadła dwa kawałki z pierwszej pizzy i jeden kawałek z drugiej.

Obliczmy, jaką część jednej pizzy zjadła Zuzia. Zuzia poczęstowała się dwoma kawałkami z pierwszej pizzy, która była podzielona na osiem części, zatem zjadła

28

pierwszej pizzy. Poczęstowała się również jednym kawałkiem z drugiej pizzy, która była podzielona na sześć części, zatem zjadła

16

drugiej pizzy.

Aby obliczyć, jaką część pizzy zjadła Zuzia, musimy dodać do siebie te dwa ułamki:

28+16

Najpierw jednak skrócimy pierwszy ułamek przez dwa, a następnie sprowadzimy obydwa ułamki do wspólnego mianownika. Będzie nim liczba 12:

14+16=312+212

A teraz dodamy do siebie liczniki tych ułamków, a mianownik pozostawimy bez zmian:

14+16=312+212=512

Zuzia zjadła 512 pizzy.

Przykład 6

Policzymy teraz, jaka część z obydwu pizz przygotowanych przez Anię pozostała jeszcze dla innych gości. Aby obliczyć, jaka część obydwu pizz pozostała, musimy od dwóch pizz odjąć części pizzy, które zjadła Zuzia:

2-512

Najpierw liczbę 2 musimy zamienić na ułamek niewłaściwy:

2=21

Podobnie jak przy dodawaniu, aby odjąć od siebie dwa ułamki, sprowadzamy je najpierw do wspólnego mianownika, a następnie odejmujemy liczniki. Wspólnym mianownikiem będzie 12. Czyli mamy dwadzieścia cztery dwunaste

21=2412

21-512=2412-512=1912

po wyłączeniu całości otrzymamy 1712.

Pozostało jeszcze 1712 pizzy.

Przykład 7

Spróbujmy teraz od trzy i jedna czwarta odjąć jeden i dwie trzecie. Nie możemy odjąć od siebie całości, a dopiero potem zająć się ułamkami, ponieważ jedna czwarta jest mniejsza od dwóch trzecich.

14<23

ponieważ

14=312

23=812

Musimy odejmowanie zapisać w postaci:

314-123=254-123=21512-1812=1712

Mnożenie ułamków zwykłych

Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik.  Jeśli można, otrzymany ułamek warto skrócić.

Przykład 8

Obliczymy 67·23.

Mnożymy licznik przez licznik i mianownik przez mianownik danych ułamków:

67·23=1221=47.

Przykład 9

Jeżeli jeden z czynników jest liczbą mieszaną lub oba są liczbami mieszanymi, zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe.

257·34=197·34=5728=2128

234·356=114· 236=25324=101324

Dzielenie ułamków zwykłych

Aby podzielić ułamek zwykły przez ułamek zwykły, mnożymy dzielną przez odwrotność dzielnika.

Przykład 10

Obliczymy 38:124.

Pomnożymy pierwszy ułamek przez odwrotność drugiego ułamka:

38:124=38·241=728=9.

Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy

Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, mnożymy część całkowitą liczby przez mianownik części ułamkowej. Następnie otrzymaną liczbę dodajemy do licznika części ułamkowej. Mianownik pozostaje bez zmiany.

Przykład 11

Zamienimy 2711 na ułamek niewłaściwy.

Pomnożymy część całkowitą przez mianownik i otrzymaną liczbę dodamy do licznika.

2711=112+711=2911.

R1LGB5rR3gj4y
Ćwiczenie 1
Kasia dostała w tym miesiącu 60  kieszonkowego. Z tych pieniędzy kupiła grę za 12  i książkę za 21 .Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Kasia wydała na grę 1. 45, 2. 615, 3. 920, 4. 15, 5. 620, 6. 25 swojego kieszonkowego.Kasi zostało 1. 45, 2. 615, 3. 920, 4. 15, 5. 620, 6. 25 kieszonkowego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższą ilustracją.

RTIttVdpwI0AJ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3ceW19TsVTpR
Odpowiedz na poniższe pytania, a następnie uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. Ile liczb w pętli jest równych ułamkowi 812? Odpowiedź: Są Tu uzupełnij takie liczby. Ile liczb w pętli jest mniejszych od 12? Odpowiedź: Jest Tu uzupełnij takich liczb.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11eMoJNWSNF3
Połącz w pary równe sobie ułamki. 14 Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521 812  Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521 515 Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521 49 Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521 57 Możliwe odpowiedzi: 1. 3681, 2. 13, 3. 624, 4. 23, 5. 1521
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Odczytaj, jakie liczby zaznaczono na osiach liczbowych kolorem zielonym.

R16rAoNKDQrvs
Przeciągnij odpowiednie liczby w puste pola na grafikach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R9V69hShzYWWo
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ZUSWkYxZPoS
Zaznacz wszystkie ułamki, które są mniejsze od 12. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 25, 3. 36, 4. 47, 5. 59
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R156LykWcysqD1
Ćwiczenie 4
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 23+13=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
24+34=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
315+1215=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
323+123=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
19+29+39=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
138+248+358=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRsYC0KxDhj231
Ćwiczenie 5
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 35-15=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
1712-512-112=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
323-123=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
3-112-12=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
313-23=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
515-235=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RsUkUQ4Q8Oxhk
Ćwiczenie 6
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 458+678= 1. 1223, 2. 934, 3. 1112, 4. 223, 5. 513
1149-879= 1. 1223, 2. 934, 3. 1112, 4. 223, 5. 513
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1N1JMCjG8egE1
Ćwiczenie 7
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. 316 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 2935 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 723 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 1712 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 14 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 724 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R10mMZpLW604f1
Ćwiczenie 8
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
Liczba 213 jest wynikiem działania: Możliwe odpowiedzi: 1. 1 1 12 + 1 1 12 , 2. 2 1 2 + 1 6 , 3. 3 - 1 6 , 4. 6 5 6 - 4 1 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1R2IL5TJwPXB
Ćwiczenie 9
Suma trzech liczb jest równa 1956. Pierwsza liczba to 756, a druga jest od niej o  126 większa. Oblicz trzecią liczbę i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RK7gMSJfS85
Ćwiczenie 10
Suma trzech liczb jest równa 1956. Pierwsza liczba to 756, a druga jest od niej o  126 większa. Oblicz o ile trzecia liczba jest mniejsza od drugiej i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 613, 2. 623, 3. 713, 4. 713
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Kt5n08yBJUO
Ćwiczenie 11
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 134+8512= 1. 10124, 2. 1017, 3. 1016, 4. 10125, 5. 1056, 6. 923
678+316= 1. 10124, 2. 1017, 3. 1016, 4. 10125, 5. 1056, 6. 923
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Y7aODegBzIa
Ćwiczenie 12
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 979-246= 1. 657, 2. 103536, 3. 727, 4. 719, 5. 113536
17512-549= 1. 657, 2. 103536, 3. 727, 4. 719, 5. 113536
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13yfykZbypDA1
Ćwiczenie 13
Na działce rosną róże i tulipany. Uprawa róż zajmuje 23 całej działki, a 14 działki zajmują tulipany. Jaką część powierzchni całej działki zajmują kwiaty? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 1 12 , 2. 1 6 , 3. 11 12 , 4. 2 7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGhiAfFcSsGjT1
Ćwiczenie 14
Przy planowaniu trasy wycieczki klasowej okazało się, że 512 liczby wszystkich uczniów zwiedzało już Gdańsk, lecz nie było w Krakowie, a  14 liczby uczniów chciałaby pojechać do Gdańska, bo było już w Krakowie. Jaka część klasy nie widziała żadnego z tych miast? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 2 3 , 2. 1 3 , 3. 1 6 , 4. 1 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RtUivEFcoIUEu1
Ćwiczenie 15
Od sumy liczb 234125 odjęto liczbę 320. Jaki wynik otrzymano? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 4, 2. 4320, 3. 31720, 4. 414
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RF1HiVWLbopve1
Ćwiczenie 16
Suma trzech liczb wynosi 534. Druga z nich to 113, a pierwsza jest o 1112 mniejsza od drugiej. Jaką wartość przyjmuje trzecia liczba? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 416, 2. 414, 3. 314, 4. 312
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RBJfVjhajzdhn
Ćwiczenie 17
W pierwszej klasie gimnazjum przeprowadzono wśród uczniów ankietę na temat spędzania wolnego czasu. Spośród ankietowanych 34 lubi oglądać filmy, a 13 uczniów preferuje długie spacery. Czy są w klasie osoby, które wybrały obie formy spędzania wolnego czasu? Jeśli tak, to jaka to część wszystkich uczniów? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej 112 i co najwyżej 13., 2. Nie, nie ma w tej klasie osób, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu., 3. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej 212 i co najwyżej 312., 4. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej 16 i co najwyżej 23.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1AN05NExCV2P1
Tomek opowiedział kolegom, jak zazwyczaj wydaje swoje kieszonkowe: Na słodycze przeznaczam 13 kieszonkowego, 25 kieszonkowego wydaję na karnet na siłownię. Na zakup gazet wydaję 16 kwoty, za wstęp na pływalnię płacę 30 złotych, 112 kwoty przeznaczam na zakup karmy dla kota. Na kosmetyki zostaje mi 15 kieszonkowego. Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Tomek 1. 11160, 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. 34, 6. 5360, 7. mówi prawdę, 8. 56, gdyż twierdzi, że wykorzystał 1. 11160, 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. 34, 6. 5360, 7. mówi prawdę, 8. 56 kieszonkowego i płaci jeszcze 30 złotych za pływalnię, co jest 1. 11160, 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. 34, 6. 5360, 7. mówi prawdę, 8. 56.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Qbc9skYSvtm1
Ćwiczenie 19
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 23·2=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
13·23=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
43·23=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
113·2=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
12·13·14=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
112·112=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Rfq7bjsP5nd1
Ćwiczenie 20
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. 15 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 79 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 267 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 516 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 223 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RHBPfXiVbys1
Ćwiczenie 21
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 12:12=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
34:3=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
43:13=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
14:4=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
112:2=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
4:12:4=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Vu2jTHJV83X1
Ćwiczenie 22
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. 3 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 12 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 935 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 113 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 36 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 412 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDumy7ZQndf73
Ćwiczenie 23
Janek, idąc do szkoły, pokonuje 384 metry. Długość drogi Julka do szkoły stanowi trzecią część długości drogi Janka. Ile metrów wynosi droga, którą pokonuje Julek idąc do szkoły? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 1152 metry, 2. 128 metrów, 3. 192 metry, 4. 768 metrów
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Pk6eAcohHXd
Ćwiczenie 24
Ania poprosiła mamę o 30  na bilet do kina. Ile złotych kieszonkowego dostaje Ania, jeżeli cena biletu stanowi 35 kieszonkowego Ani? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 20 , 2. 30 , 3. 40 , 4. 50 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
R1OjPJzTj8TcM
Kasia i Marek lubią czytać. Podczas weekendu Kasia przeczytała 35 swojej książki, która ma 80 stron. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby całkowite. Ile stron przeczytała Kasia podczas weekendu? Odpowiedź: Kasia przeczytała Tu uzupełnij stron książki. O ile stron więcej przeczytał Marek, jeśli w tym samym czasie przeczytał 49 książki liczącej 126 stron? Odpowiedź: Marek przeczytał o Tu uzupełnij stron więcej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RH1TNypqg6I3v
Ćwiczenie 26
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 625·3536= 1. 358, 2. 52325, 3. 630, 4. 730, 5. 625, 6. 438
137·3116= 1. 358, 2. 52325, 3. 630, 4. 730, 5. 625, 6. 438
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RysNg6IhzpqfE
Ćwiczenie 27
415 litra soku rozlano do 14 jednakowych butelek. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jaką pojemność (w litrach) ma każda butelka, jeśli wiadomo, że wszystkie butelki zostały napełnione w całości?
Odpowiedź: Każda butelka ma pojemność 1. 310, 2. 25, 3. 35, 4. 210, 5. 45, 6. 410 l.
Jaką pojemność (w litrach) ma każda butelka, jeśli wiadomo, że wszystkie butelki zostały napełnione w połowie?
Odpowiedź: Każda butelka ma pojemność 1. 310, 2. 25, 3. 35, 4. 210, 5. 45, 6. 410 l.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGB6tKfYYxnEd
Ćwiczenie 28
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 125:78 = 1. 910, 2. 135, 3. 127, 4. 149, 5. 812, 6. 613
258:21112 = 1. 910, 2. 135, 3. 127, 4. 149, 5. 812, 6. 613
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RuYESiqNMrnQ2
Ćwiczenie 29
Wykonaj działania. Przeciągnij i upuść wynik działania w wyznaczone miejsce. 38:7= 1. 425, 2. 542, 3. 356, 4. 563, 5. 512, 6. 38, 7. 365, 8. 536, 9. 7, 10. 356, 11. 9, 12. 3 7:38= 1. 425, 2. 542, 3. 356, 4. 563, 5. 512, 6. 38, 7. 365, 8. 536, 9. 7, 10. 356, 11. 9, 12. 3 356·7= 1. 425, 2. 542, 3. 356, 4. 563, 5. 512, 6. 38, 7. 365, 8. 536, 9. 7, 10. 356, 11. 9, 12. 3 563·38= 1. 425, 2. 542, 3. 356, 4. 563, 5. 512, 6. 38, 7. 365, 8. 536, 9. 7, 10. 356, 11. 9, 12. 3 512:3= 1. 425, 2. 542, 3. 356, 4. 563, 5. 512, 6. 38, 7. 365, 8. 536, 9. 7, 10. 356, 11. 9, 12. 3 3:512= 1. 425, 2. 542, 3. 356, 4. 563, 5. 512, 6. 38, 7. 365, 8. 536, 9. 7, 10. 356, 11. 9, 12. 3 536·3= 1. 425, 2. 542, 3. 356, 4. 563, 5. 512, 6. 38, 7. 365, 8. 536, 9. 7, 10. 356, 11. 9, 12. 3 365·512= 1. 425, 2. 542, 3. 356, 4. 563, 5. 512, 6. 38, 7. 365, 8. 536, 9. 7, 10. 356, 11. 9, 12. 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPlWkZXnoMjpQ
Ćwiczenie 30
Wykonaj działania. Przeciągnij i upuść wynik działania w wyznaczone miejsce. 34·89:23= 1. 914, 2. 12, 3. 514, 4. 1, 5. 14 57:37·314= 1. 914, 2. 12, 3. 514, 4. 1, 5. 14 49:1627:32= 1. 914, 2. 12, 3. 514, 4. 1, 5. 14
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rl4nAERYHusMt
Ćwiczenie 31
Przeciągnij i upuść wynik działania w wyznaczone miejsce. 34·223:625= 1. 227, 2. 516, 3. 157, 4. 1017, 5. 14 57:137·1317= 1. 227, 2. 516, 3. 157, 4. 1017, 5. 14 359:258:11116= 1. 227, 2. 516, 3. 157, 4. 1017, 5. 14
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18dk8CYblW9W
Ćwiczenie 32
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 324+234·1625 = 1. 610, 2. 512, 3. 5, 4. 4, 5. 713, 6. 3
818:334-134 = 1. 610, 2. 512, 3. 5, 4. 4, 5. 713, 6. 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Y91Jhes9hr1
Ćwiczenie 33
W klasie liczącej 28 uczniów wszyscy grają na jakimś instrumencie. 14 uczniów gra na pianinie, 27 na gitarze, a dziewięcioro na keyboardzie. Pozostali uczniowie grają na wiolonczeli. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ilu uczniów gra na wiolonczeli?
Odpowiedź: Na wiolonczeli gra 1. 2, 2. 29, 3. 4, 4. 37, 5. 6, 6. 45 uczniów.
Jaka część uczniów tej klasy gra na instrumentach strunowych?
Odpowiedź: Na instrumentach strunowych gra 1. 2, 2. 29, 3. 4, 4. 37, 5. 6, 6. 45 całej klasy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Q3TsF5kuRNb
Ćwiczenie 34
W dwóch naczyniach jest napój owocowy. W pierwszym naczyniu jest 234 litra, a w drugim 125 litra napoju. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. O ile litrów napoju mniej jest w drugim naczyniu?
Odpowiedź: W drugim naczyniu jest o 1. 1325, 2. 2538, 3. 2740, 4. 2342, 5. 1517, 6. 1720 l napoju mniej.
Ile litrów napoju należy przelać z pierwszego naczynia do drugiego, aby w obu naczyniach było tyle samo napoju?
Odpowiedź: Należy przelać 1. 1325, 2. 2538, 3. 2740, 4. 2342, 5. 1517, 6. 1720 l napoju.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Kolejność wykonywania działań

Wykonując działania na ułamkach zwykłych, zachowujemy taką samą kolejność działań, jak  w przypadku działań na liczbach  naturalnych. Pamiętaj, że najpierw wykonujemy działania w nawiasach!

Rw7rLY7dZtSBb
Ćwiczenie 35
Wykonaj działania. Przeciągnij i upuść wynik działania w wyznaczone miejsce. 14+114·112= 1. 79, 2. 34, 3. 6, 4. 3536, 5. 12, 6. 2, 7. 313, 8. 214, 9. 3839, 10. 5 234-114:34= 1. 79, 2. 34, 3. 6, 4. 3536, 5. 12, 6. 2, 7. 313, 8. 214, 9. 3839, 10. 5 215+145·34+34= 1. 79, 2. 34, 3. 6, 4. 3536, 5. 12, 6. 2, 7. 313, 8. 214, 9. 3839, 10. 5 12+13·116= 1. 79, 2. 34, 3. 6, 4. 3536, 5. 12, 6. 2, 7. 313, 8. 214, 9. 3839, 10. 5 14+112:214= 1. 79, 2. 34, 3. 6, 4. 3536, 5. 12, 6. 2, 7. 313, 8. 214, 9. 3839, 10. 5 2720:545-1110= 1. 79, 2. 34, 3. 6, 4. 3536, 5. 12, 6. 2, 7. 313, 8. 214, 9. 3839, 10. 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 36
RVqCINLANZOma
Oblicz. 12+13·116 =1. 59, 2. 45, 3. 25, 4. 32, 5. 3436, 6. 79, 7. 35, 8. 52, 9. 3336, 10. 69, 11. 3536, 12. 12
14+112:214 =1. 59, 2. 45, 3. 25, 4. 32, 5. 3436, 6. 79, 7. 35, 8. 52, 9. 3336, 10. 69, 11. 3536, 12. 12
212-114·1625 =1. 59, 2. 45, 3. 25, 4. 32, 5. 3436, 6. 79, 7. 35, 8. 52, 9. 3336, 10. 69, 11. 3536, 12. 12
2720:545-1110 =1. 59, 2. 45, 3. 25, 4. 32, 5. 3436, 6. 79, 7. 35, 8. 52, 9. 3336, 10. 69, 11. 3536, 12. 12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 37
RYAVTYYCevvDB
Oblicz tak, jak w przykładach. Przykłady 2311·312+3811·312=2311+3811·312=6·312=21 357·212-157·212=357-157·212=2·212=5 31516·417+3116·417 =Tu uzupełnij 2310·518+5710·518 =Tu uzupełnij 13512·2512-1512·2512 =Tu uzupełnij 16813·2514-2813·2514 =Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1O28fyk4tSJ8
Ćwiczenie 38
Przeciągnij i upuść. a)37·159·225+122= 1. 11720, 2. 67, 3. 442125, 4. 61118, 5. 56, 6. 332125, 7. 81118
b) 8-12·234-11122= 1. 11720, 2. 67, 3. 442125, 4. 61118, 5. 56, 6. 332125, 7. 81118
c) 2:112-233-1625:165= 1. 11720, 2. 67, 3. 442125, 4. 61118, 5. 56, 6. 332125, 7. 81118
d) 323-2122:134+116-119= 1. 11720, 2. 67, 3. 442125, 4. 61118, 5. 56, 6. 332125, 7. 81118
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Re7nChtwmQVtX
Ćwiczenie 39
Wybierz wyrażenie opisujące następującą sytuację:
Tomek przespał czwartą część doby, jedną dziewiątą reszty doby spędził na odrabianiu pracy domowej. Ile czasu Tomek spędził na odrabianiu pracy domowej? Możliwe odpowiedzi: 1. 19·24-14·24, 2. 19·1-14·24, 3. 19·1-14
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHZtrqKyVhIdT
Ćwiczenie 40
Tomek przespał czwartą część doby, jedną dziewiątą reszty doby spędził na odrabianiu pracy domowej. Jaką część doby Tomek nie spał i nie odrabiał pracy domowej?
Zaznacz poprawną odpowiedz. Możliwe odpowiedzi: 1. 1-19·1-14·24, 2. 1-14+34·19, 3. 24-19·24-14·24
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnsiHjGxvn9Bn
Ćwiczenie 41
Jurek kupił 123 kg jabłek po 6  za kilogram i 134 kg gruszek po 8  za kilogram. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ile złotych zapłacił za zakupy?
Odpowiedź: Za zakupy zapłacił 1. 314, 2. 234, 3. 424, 4. 26, 5. 24, 6. 21 .
Ile kilogramów gruszek mógłby jeszcze kupić, gdyby miał 50 ?
Odpowiedź: Mógłby jeszcze kupić 1. 314, 2. 234, 3. 424, 4. 26, 5. 24, 6. 21 kg gruszek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 42

Oblicz wartości obu wyrażeń arytmetycznych. Wartość którego wyrażenia jest większa i ile razy?

  1. 1411·156-416:229

  2. 514:122-22:138

Ćwiczenie 43
R1EcaItAWtiEE
W kinie jest 560 miejsc. W ciągu godziny sprzedano 47 wszystkich biletów, a w ciągu następnej godziny 56 reszty biletów. Ile biletów pozostało jeszcze do sprzedania?
Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Do sprzedania pozostało Tu uzupełnij biletów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 44
RW2kuKzOoPelb
Z pewnego magazynu wywieziono do sklepu 38 całego zapasu kaszy. Ile kilogramów kaszy wywieziono, jeżeli w magazynie zostało jeszcze 85 kg kaszy? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Z magazynu wywieziono Tu uzupełnij kilogramów kaszy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 45
RXFt9Pjm2fFCd
Lucynka zrobiła mleczny napój owocowy. Zmiksowała 34 kg bananów, 25 kg malin, 720 kg brzoskwiń i  310 kg jogurtu. Otrzymany napój rozlała do sześciu szklanek. Ile kilogramów napoju było w każdej szklance? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: W każdej szklance było 1. 410, 2. 610, 3. 210, 4. 310, 5. 510 kg napoju.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ET0EUbyuCE2
Ćwiczenie 46
Oblicz, a następnie przeciągnij i upuść odpowiednią liczbę w wyznaczone pole. Wujek Henryk zjadł 38 swego urodzinowego tortu ważącego 135 kg. Ile kilogramów tortu pozostaje dla gości wujka Henryka?
Odpowiedź: Dla gości pozostaje 1. 45, 2. 35, 3. 60, 4. 6712, 5. 1 kg tortu.
Kacper ma 252 złotych, a Beata 2328 tej kwoty. O ile złotych mniej ma Beata?
Odpowiedź: Beata ma mniej o 1. 45, 2. 35, 3. 60, 4. 6712, 5. 1 .
W sklepie „Wszystko po 4,50” Brunon kupił 25 przedmiotów. Rozdał kolegom 35 zakupionych rzeczy. Ile kosztowały prezenty podarowane przez Brunona kolegom?
Odpowiedź: Prezenty kosztowały 1. 45, 2. 35, 3. 60, 4. 6712, 5. 1 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.