Zdjęcie dziewczynki (widocznej do połowy). Dziewczynka ma na uszach słuchawki i palcem wskazuje tablicę wirtualną, na której zapisane są przykłady dodawania i odejmowanie ułamków zwykłych.
Na czarnym pasku napis: Działania na ułamkach zwykłych.
Zdjęcie dziewczynki (widocznej do połowy). Dziewczynka ma na uszach słuchawki i palcem wskazuje tablicę wirtualną, na której zapisane są przykłady dodawania i odejmowanie ułamków zwykłych.
Na czarnym pasku napis: Działania na ułamkach zwykłych.
Działania na ułamkach zwykłych
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
9. Działania na ułamkach zwykłych
Metrum to obowiązujący w utworze muzycznym schemat, który określa układ akcentów w obrębie taktu oraz sposób zapisu wartości rytmicznych. Dzięki metrum wiemy, ile danych wartości rytmicznych mieści się w takcie. Metrum niekiedy zapisuje się w postaci ułamka. Liczba w mianowniku oznacza nutę, która jest podstawową jednostką metryczną dla danego utworu. Liczba w liczniku oznacza liczbę jednostek metrycznych w takcie.
Na przykład znana piosenka W murowanej piwnicy posiada rytm w metrum dwie czwarte, czyli śpiewając z kapelą góralską licz do dwóch, a stukaj do czterech.
RoBNuz9HDqg8u
Na ilustracji pięciu zbójników. Pierwszy z nich gra na flecie. Wszyscy ubrani są w czerwone spodnie, bardzo szerokie pasy i wysokie czerwone czapki. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Pieśń Zbójnicki (W murowanej piwnicy) wykonawca: Muzyka Karpieli z Kościeliska oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu rytmiczny góralski utwór w metrum dwie czwarte. Piosenka zaczyna się zaśpiewem solisty: W murowanej piwnicy. Reszta mężczyzn odśpiewuje: Tańcowali zbójnicy. Kazali se piknie grać i na nóżki spozirać. Później żywą, taneczną melodię wykonuje kapela góralska.
Na ilustracji pięciu zbójników. Pierwszy z nich gra na flecie. Wszyscy ubrani są w czerwone spodnie, bardzo szerokie pasy i wysokie czerwone czapki. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Pieśń Zbójnicki (W murowanej piwnicy) wykonawca: Muzyka Karpieli z Kościeliska oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu rytmiczny góralski utwór w metrum dwie czwarte. Piosenka zaczyna się zaśpiewem solisty: W murowanej piwnicy. Reszta mężczyzn odśpiewuje: Tańcowali zbójnicy. Kazali se piknie grać i na nóżki spozirać. Później żywą, taneczną melodię wykonuje kapela góralska.
W murowanej piwnicy Tańcowali zbójnicy Kazali se piknie grać I na nóżki spozierać
Tańcowałbyk kiebyk móg Kiebyk ni mioł krzywych nóg A że krziwe noski mom Co podskocze, to sie gnom!
Za pomocą ułamków zapisuje się wielkości nie tylko w muzyce, ale również w wielu innych dziedzinach wiedzy. Warto więc potrafić wykonywać sprawnie działania na ułamkach.
Materiał zawiera przykłady dotyczące dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków zwykłych, jak również zamiany liczb mieszanych na ułamki niewłaściwe. Rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia, wykorzystasz zdobytą wiedzę w zadaniach obliczeniowych i tekstowych.
Dodawanie ułamków zwykłych
Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków.
Przykład 1
Obliczymy .
Sprowadzimy ułamki do wspólnego mianownika i dodamy liczniki do siebie:
.
Ułamek można zapisać w prostszej postaci, dzieląc licznik i mianownik przez :
.
Przykład 2
Dodamy dwie liczby mieszane. Wspólny mianownik jest iloczynem liczb i .
Odejmowanie ułamków zwykłych
Odejmowanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odjęciu liczników od siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Wspólnym mianownikiem jest najmniejsza wspólna wielokrotność obu liczb występujących w mianownikach ułamków.
Przykład 3
Obliczymy .
Sprowadzimy ułamki do wspólnego mianownika i odejmiemy liczniki od siebie:
.
Przykład 4
Odejmiemy od liczby mieszanej ułamek. Wspólny mianownik to , bo jest podzielne przez .
Przykład 5
Na swoje urodziny Ania przygotowała dwie, jednakowej wielkości pizze. Pierwszą pizzę podzieliła na osiem kawałków, a drugą pizzę na sześć kawałków. Zuzia, koleżanka Ani, zjadła dwa kawałki z pierwszej pizzy i jeden kawałek z drugiej.
Obliczmy, jaką część jednej pizzy zjadła Zuzia. Zuzia poczęstowała się dwoma kawałkami z pierwszej pizzy, która była podzielona na osiem części, zatem zjadła
pierwszej pizzy. Poczęstowała się również jednym kawałkiem z drugiej pizzy, która była podzielona na sześć części, zatem zjadła
drugiej pizzy.
Aby obliczyć, jaką część pizzy zjadła Zuzia, musimy dodać do siebie te dwa ułamki:
Najpierw jednak skrócimy pierwszy ułamek przez dwa, a następnie sprowadzimy obydwa ułamki do wspólnego mianownika. Będzie nim liczba :
A teraz dodamy do siebie liczniki tych ułamków, a mianownik pozostawimy bez zmian:
Zuzia zjadła pizzy.
Przykład 6
Policzymy teraz, jaka część z obydwu pizz przygotowanych przez Anię pozostała jeszcze dla innych gości. Aby obliczyć, jaka część obydwu pizz pozostała, musimy od dwóch pizz odjąć części pizzy, które zjadła Zuzia:
Najpierw liczbę musimy zamienić na ułamek niewłaściwy:
Podobnie jak przy dodawaniu, aby odjąć od siebie dwa ułamki, sprowadzamy je najpierw do wspólnego mianownika, a następnie odejmujemy liczniki. Wspólnym mianownikiem będzie . Czyli mamy dwadzieścia cztery dwunaste
po wyłączeniu całości otrzymamy .
Pozostało jeszcze pizzy.
Przykład 7
Spróbujmy teraz od trzy i jedna czwarta odjąć jeden i dwie trzecie. Nie możemy odjąć od siebie całości, a dopiero potem zająć się ułamkami, ponieważ jedna czwarta jest mniejsza od dwóch trzecich.
ponieważ
Musimy odejmowanie zapisać w postaci:
Mnożenie ułamków zwykłych
Mnożenie ułamków zwykłych polega na pomnożeniu licznika przez licznik oraz mianownika przez mianownik. Jeśli można, otrzymany ułamek warto skrócić.
Przykład 8
Obliczymy .
Mnożymy licznik przez licznik i mianownik przez mianownik danych ułamków:
.
Przykład 9
Jeżeli jeden z czynników jest liczbą mieszaną lub oba są liczbami mieszanymi, zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe.
Dzielenie ułamków zwykłych
Aby podzielić ułamek zwykły przez ułamek zwykły, mnożymy dzielną przez odwrotność dzielnika.
Przykład 10
Obliczymy .
Pomnożymy pierwszy ułamek przez odwrotność drugiego ułamka:
.
Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy
Aby zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, mnożymy część całkowitą liczby przez mianownik części ułamkowej. Następnie otrzymaną liczbę dodajemy do licznika części ułamkowej. Mianownik pozostaje bez zmiany.
Przykład 11
Zamienimy na ułamek niewłaściwy.
Pomnożymy część całkowitą przez mianownik i otrzymaną liczbę dodamy do licznika.
.
R1LGB5rR3gj4y
Ćwiczenie 1
Kasia dostała w tym miesiącu kieszonkowego. Z tych pieniędzy kupiła grę za i książkę za .Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Kasia wydała na grę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. swojego kieszonkowego.Kasi zostało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. kieszonkowego.
Kasia dostała w tym miesiącu kieszonkowego. Z tych pieniędzy kupiła grę za i książkę za .Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Kasia wydała na grę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. swojego kieszonkowego.Kasi zostało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. kieszonkowego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z poniższą ilustracją.
RTIttVdpwI0AJ1
Ramka, w której znajdują się liczby: dwadzieścia dziewięć sześćdziesiątych, szesnaście sześćdziesiątych, sześć ósmych, dwie piąte, szesnaście dwudziestych czwartych, dwie trzecie, siedem piętnastych, trzydzieści dwie czterdziestych ósmych oraz 4 :6 i 1 :9.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3ceW19TsVTpR
Odpowiedz na poniższe pytania, a następnie uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. Ile liczb w pętli jest równych ułamkowi ? Odpowiedź: Są Tu uzupełnij takie liczby. Ile liczb w pętli jest mniejszych od ? Odpowiedź: Jest Tu uzupełnij takich liczb.
Odpowiedz na poniższe pytania, a następnie uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby. Ile liczb w pętli jest równych ułamkowi ? Odpowiedź: Są Tu uzupełnij takie liczby. Ile liczb w pętli jest mniejszych od ? Odpowiedź: Jest Tu uzupełnij takich liczb.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11eMoJNWSNF3
Połącz w pary równe sobie ułamki. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Połącz w pary równe sobie ułamki. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Odczytaj, jakie liczby zaznaczono na osiach liczbowych kolorem zielonym.
R16rAoNKDQrvs
Przeciągnij odpowiednie liczby w puste pola na grafikach.
Przeciągnij odpowiednie liczby w puste pola na grafikach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R9V69hShzYWWo
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ZUSWkYxZPoS
Zaznacz wszystkie ułamki, które są mniejsze od . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RsUkUQ4Q8Oxhk
Ćwiczenie 6
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1N1JMCjG8egE1
Ćwiczenie 7
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Połącz w pary.
<span aria-label="dziesięć, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mn>10</mn><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, minus, jeden początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>1</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="pięć początek ułamka, jeden, mianownik, osiem, koniec ułamka, minus, cztery początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, minus, początek ułamka, jeden, mianownik, osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>5</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>4</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>8</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, trzy, mianownik, osiem, koniec ułamka, minus, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>6</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="pięć początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>5</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="cztery początek ułamka, dwa, mianownik, pięć, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, siedem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>4</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>7</mn></mfrac></math></span>
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R10mMZpLW604f1
Ćwiczenie 8
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Liczba jest wynikiem działania: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1R2IL5TJwPXB
Ćwiczenie 9
Suma trzech liczb jest równa . Pierwsza liczba to , a druga jest od niej o większa. Oblicz trzecią liczbę i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź, 2. Nieprawidłowa odpowiedź A, 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RK7gMSJfS85
Ćwiczenie 10
Suma trzech liczb jest równa . Pierwsza liczba to , a druga jest od niej o większa. Oblicz o ile trzecia liczba jest mniejsza od drugiej i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Kt5n08yBJUO
Ćwiczenie 11
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Y7aODegBzIa
Ćwiczenie 12
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13yfykZbypDA1
Ćwiczenie 13
Na działce rosną róże i tulipany. Uprawa róż zajmuje całej działki, a działki zajmują tulipany. Jaką część powierzchni całej działki zajmują kwiaty? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGhiAfFcSsGjT1
Ćwiczenie 14
Przy planowaniu trasy wycieczki klasowej okazało się, że liczby wszystkich uczniów zwiedzało już Gdańsk, lecz nie było w Krakowie, a liczby uczniów chciałaby pojechać do Gdańska, bo było już w Krakowie. Jaka część klasy nie widziała żadnego z tych miast? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Przy planowaniu trasy wycieczki klasowej okazało się, że liczby wszystkich uczniów zwiedzało już Gdańsk, lecz nie było w Krakowie, a liczby uczniów chciałaby pojechać do Gdańska, bo było już w Krakowie. Jaka część klasy nie widziała żadnego z tych miast?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RtUivEFcoIUEu1
Ćwiczenie 15
Od sumy liczb i odjęto liczbę . Jaki wynik otrzymano? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RF1HiVWLbopve1
Ćwiczenie 16
Suma trzech liczb wynosi . Druga z nich to , a pierwsza jest o mniejsza od drugiej. Jaką wartość przyjmuje trzecia liczba? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RBJfVjhajzdhn
Ćwiczenie 17
W pierwszej klasie gimnazjum przeprowadzono wśród uczniów ankietę na temat spędzania wolnego czasu. Spośród ankietowanych lubi oglądać filmy, a uczniów preferuje długie spacery. Czy są w klasie osoby, które wybrały obie formy spędzania wolnego czasu? Jeśli tak, to jaka to część wszystkich uczniów? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej i co najwyżej ., 2. Nie, nie ma w tej klasie osób, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu., 3. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej i co najwyżej ., 4. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej i co najwyżej .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1AN05NExCV2P1
Tomek opowiedział kolegom, jak zazwyczaj wydaje swoje kieszonkowe: Na słodycze przeznaczam kieszonkowego, kieszonkowego wydaję na karnet na siłownię. Na zakup gazet wydaję kwoty, za wstęp na pływalnię płacę złotych, kwoty przeznaczam na zakup karmy dla kota. Na kosmetyki zostaje mi kieszonkowego. Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Tomek 1. , 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. , 6. , 7. mówi prawdę, 8. , gdyż twierdzi, że wykorzystał 1. , 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. , 6. , 7. mówi prawdę, 8. kieszonkowego i płaci jeszcze złotych za pływalnię, co jest 1. , 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. , 6. , 7. mówi prawdę, 8. .
Tomek opowiedział kolegom, jak zazwyczaj wydaje swoje kieszonkowe: Na słodycze przeznaczam kieszonkowego, kieszonkowego wydaję na karnet na siłownię. Na zakup gazet wydaję kwoty, za wstęp na pływalnię płacę złotych, kwoty przeznaczam na zakup karmy dla kota. Na kosmetyki zostaje mi kieszonkowego. Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Tomek 1. , 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. , 6. , 7. mówi prawdę, 8. , gdyż twierdzi, że wykorzystał 1. , 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. , 6. , 7. mówi prawdę, 8. kieszonkowego i płaci jeszcze złotych za pływalnię, co jest 1. , 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. , 6. , 7. mówi prawdę, 8. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Oblicz sumę wszystkich części wydatków Tomka. Zdaniem Tomka wydaje on w ten sposób całe swoje kieszonkowe, zatem suma części kieszonkowego wydanego na poszczególne rzeczy powinna wynosić mniej niż , ponieważ musi mu pozostać jeszcze na pływalnię.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Rfq7bjsP5nd1
Ćwiczenie 20
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Połącz w pary.
<span aria-label="jeden początek ułamka, trzy, mianownik, siedem, koniec ułamka, razy, dwa" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>7</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, cztery, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, siedem, mianownik, dwanaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>4</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>7</mn><mn>12</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, pięć, koniec ułamka, razy, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>2</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="dwa początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, jeden początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, dwa, mianownik, jedenaście, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>2</mn><mn>11</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="jeden początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, dwa początek ułamka, dwa, mianownik, siedem, koniec ułamka, razy, początek ułamka, siedem, mianownik, osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>7</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>7</mn><mn>8</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, razy, początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, początek ułamka, pięć, mianownik, sześć, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>5</mn><mn>6</mn></mfrac></math></span>
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Vu2jTHJV83X1
Ćwiczenie 22
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Połącz w pary.
<span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, dwa, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, szesnaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>16</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>:</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, pięć, koniec ułamka, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>:</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzydzieści dwa, podzielić na, początek ułamka, osiem, mianownik, dziewięć, koniec ułamka" role="math"><math><mn>32</mn><mo>:</mo><mfrac><mn>8</mn><mn>9</mn></mfrac></math></span>
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDumy7ZQndf73
Ćwiczenie 23
Janek, idąc do szkoły, pokonuje metry. Długość drogi Julka do szkoły stanowi trzecią część długości drogi Janka. Ile metrów wynosi droga, którą pokonuje Julek idąc do szkoły? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. metry, 2. metrów, 3. metry, 4. metrów
metry
metrów
metry
metrów
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Pk6eAcohHXd
Ćwiczenie 24
Ania poprosiła mamę o na bilet do kina. Ile złotych kieszonkowego dostaje Ania, jeżeli cena biletu stanowi kieszonkowego Ani? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
R1OjPJzTj8TcM
Kasia i Marek lubią czytać. Podczas weekendu Kasia przeczytała swojej książki, która ma stron. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby całkowite. Ile stron przeczytała Kasia podczas weekendu? Odpowiedź: Kasia przeczytała Tu uzupełnij stron książki. O ile stron więcej przeczytał Marek, jeśli w tym samym czasie przeczytał książki liczącej stron? Odpowiedź: Marek przeczytał o Tu uzupełnij stron więcej.
Kasia i Marek lubią czytać. Podczas weekendu Kasia przeczytała swojej książki, która ma stron. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby całkowite. Ile stron przeczytała Kasia podczas weekendu? Odpowiedź: Kasia przeczytała Tu uzupełnij stron książki. O ile stron więcej przeczytał Marek, jeśli w tym samym czasie przeczytał książki liczącej stron? Odpowiedź: Marek przeczytał o Tu uzupełnij stron więcej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby obliczyć liczbę stron, które przeczytała Kasia wystarczy pomnożyć ułamek przez liczbę . Aby obliczyć o ile stron więcej przeczytał Marek, należy pomnożyć ułamek przez liczbę , a następnie od otrzymanego wyniku odjąć liczbę stron, które przeczytała Kasia.
RH1TNypqg6I3v
Ćwiczenie 26
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RysNg6IhzpqfE
Ćwiczenie 27
litra soku rozlano do jednakowych butelek. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jaką pojemność (w litrach) ma każda butelka, jeśli wiadomo, że wszystkie butelki zostały napełnione w całości? Odpowiedź: Każda butelka ma pojemność 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Jaką pojemność (w litrach) ma każda butelka, jeśli wiadomo, że wszystkie butelki zostały napełnione w połowie? Odpowiedź: Każda butelka ma pojemność 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
litra soku rozlano do jednakowych butelek. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jaką pojemność (w litrach) ma każda butelka, jeśli wiadomo, że wszystkie butelki zostały napełnione w całości? Odpowiedź: Każda butelka ma pojemność 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Jaką pojemność (w litrach) ma każda butelka, jeśli wiadomo, że wszystkie butelki zostały napełnione w połowie? Odpowiedź: Każda butelka ma pojemność 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGB6tKfYYxnEd
Ćwiczenie 28
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
a) ............ b) ............
c) ............ d) ............
e) ............ f) ............
g) ............ h) ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPlWkZXnoMjpQ
Ćwiczenie 30
Wykonaj działania. Przeciągnij i upuść wynik działania w wyznaczone miejsce. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Wykonaj działania. Przeciągnij i upuść wynik działania w wyznaczone miejsce. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rl4nAERYHusMt
Ćwiczenie 31
Przeciągnij i upuść wynik działania w wyznaczone miejsce. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Przeciągnij i upuść wynik działania w wyznaczone miejsce. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R18dk8CYblW9W
Ćwiczenie 32
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Oblicz, a następnie uzupełnij wyniki działań, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Y91Jhes9hr1
Ćwiczenie 33
W klasie liczącej uczniów wszyscy grają na jakimś instrumencie. uczniów gra na pianinie, na gitarze, a dziewięcioro na keyboardzie. Pozostali uczniowie grają na wiolonczeli. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ilu uczniów gra na wiolonczeli? Odpowiedź: Na wiolonczeli gra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. uczniów.
Jaka część uczniów tej klasy gra na instrumentach strunowych? Odpowiedź: Na instrumentach strunowych gra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. całej klasy.
W klasie liczącej uczniów wszyscy grają na jakimś instrumencie. uczniów gra na pianinie, na gitarze, a dziewięcioro na keyboardzie. Pozostali uczniowie grają na wiolonczeli. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ilu uczniów gra na wiolonczeli? Odpowiedź: Na wiolonczeli gra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. uczniów.
Jaka część uczniów tej klasy gra na instrumentach strunowych? Odpowiedź: Na instrumentach strunowych gra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. całej klasy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Q3TsF5kuRNb
Ćwiczenie 34
W dwóch naczyniach jest napój owocowy. W pierwszym naczyniu jest litra, a w drugim litra napoju. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. O ile litrów napoju mniej jest w drugim naczyniu? Odpowiedź: W drugim naczyniu jest o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. napoju mniej.
Ile litrów napoju należy przelać z pierwszego naczynia do drugiego, aby w obu naczyniach było tyle samo napoju? Odpowiedź: Należy przelać 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. napoju.
W dwóch naczyniach jest napój owocowy. W pierwszym naczyniu jest litra, a w drugim litra napoju. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. O ile litrów napoju mniej jest w drugim naczyniu? Odpowiedź: W drugim naczyniu jest o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. napoju mniej.
Ile litrów napoju należy przelać z pierwszego naczynia do drugiego, aby w obu naczyniach było tyle samo napoju? Odpowiedź: Należy przelać 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. napoju.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Kolejność wykonywania działań
Wykonując działania na ułamkach zwykłych, zachowujemy taką samą kolejność działań, jak w przypadku działań na liczbach naturalnych. Pamiętaj, że najpierw wykonujemy działania w nawiasach!
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Re7nChtwmQVtX
Ćwiczenie 39
Wybierz wyrażenie opisujące następującą sytuację: Tomek przespał czwartą część doby, jedną dziewiątą reszty doby spędził na odrabianiu pracy domowej. Ile czasu Tomek spędził na odrabianiu pracy domowej? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHZtrqKyVhIdT
Ćwiczenie 40
Tomek przespał czwartą część doby, jedną dziewiątą reszty doby spędził na odrabianiu pracy domowej. Jaką część doby Tomek nie spał i nie odrabiał pracy domowej? Zaznacz poprawną odpowiedz. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnsiHjGxvn9Bn
Ćwiczenie 41
Jurek kupił jabłek po za kilogram i gruszek po za kilogram. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ile złotych zapłacił za zakupy? Odpowiedź: Za zakupy zapłacił 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Ile kilogramów gruszek mógłby jeszcze kupić, gdyby miał ? Odpowiedź: Mógłby jeszcze kupić 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. gruszek.
Jurek kupił jabłek po za kilogram i gruszek po za kilogram. Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ile złotych zapłacił za zakupy? Odpowiedź: Za zakupy zapłacił 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Ile kilogramów gruszek mógłby jeszcze kupić, gdyby miał ? Odpowiedź: Mógłby jeszcze kupić 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. gruszek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 42
Oblicz wartości obu wyrażeń arytmetycznych. Wartość którego wyrażenia jest większa i ile razy?
Wartość drugiego wyrażenia jest większa niż pierwszego.
Wartość drugiego wyrażenia jest razy większa niż pierwszego.
Ćwiczenie 43
R1EcaItAWtiEE
W kinie jest miejsc. W ciągu godziny sprzedano wszystkich biletów, a w ciągu następnej godziny reszty biletów. Ile biletów pozostało jeszcze do sprzedania? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Do sprzedania pozostało Tu uzupełnij biletów.
W kinie jest miejsc. W ciągu godziny sprzedano wszystkich biletów, a w ciągu następnej godziny reszty biletów. Ile biletów pozostało jeszcze do sprzedania? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Do sprzedania pozostało Tu uzupełnij biletów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby obliczyć liczbę sprzedanych biletów, należy pomnożyć liczbę przez ułamek , a otrzymany wynik należy pomnożyć przez ułamek . Liczbę biletów, które pozostały w sprzedaży, obliczysz odejmując od liczby wszystkich biletów liczbę sprzedanych biletów.
Ćwiczenie 44
RW2kuKzOoPelb
Z pewnego magazynu wywieziono do sklepu całego zapasu kaszy. Ile kilogramów kaszy wywieziono, jeżeli w magazynie zostało jeszcze kaszy? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Z magazynu wywieziono Tu uzupełnij kilogramów kaszy.
Z pewnego magazynu wywieziono do sklepu całego zapasu kaszy. Ile kilogramów kaszy wywieziono, jeżeli w magazynie zostało jeszcze kaszy? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Z magazynu wywieziono Tu uzupełnij kilogramów kaszy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Z treści zadania wynika, że całego zapasu kaszy waży 85 kg. Oznacza to, że wagę całego zapasu kaszy otrzymasz dzieląc liczbę przez ułamek . Wagę wywiezionej kaszy obliczysz mnożąc otrzymany wynik przez ułamek .
Ćwiczenie 45
RXFt9Pjm2fFCd
Lucynka zrobiła mleczny napój owocowy. Zmiksowała bananów, malin, brzoskwiń i jogurtu. Otrzymany napój rozlała do sześciu szklanek. Ile kilogramów napoju było w każdej szklance? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: W każdej szklance było 1. , 2. , 3. , 4. , 5. napoju.
Lucynka zrobiła mleczny napój owocowy. Zmiksowała bananów, malin, brzoskwiń i jogurtu. Otrzymany napój rozlała do sześciu szklanek. Ile kilogramów napoju było w każdej szklance? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w luki odpowiednie liczby, lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: W każdej szklance było 1. , 2. , 3. , 4. , 5. napoju.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ET0EUbyuCE2
Ćwiczenie 46
Oblicz, a następnie przeciągnij i upuść odpowiednią liczbę w wyznaczone pole. Wujek Henryk zjadł swego urodzinowego tortu ważącego . Ile kilogramów tortu pozostaje dla gości wujka Henryka? Odpowiedź: Dla gości pozostaje 1. , 2. , 3. , 4. , 5. tortu.
Kacper ma złotych, a Beata tej kwoty. O ile złotych mniej ma Beata? Odpowiedź: Beata ma mniej o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
W sklepie „Wszystko po ” Brunon kupił przedmiotów. Rozdał kolegom zakupionych rzeczy. Ile kosztowały prezenty podarowane przez Brunona kolegom? Odpowiedź: Prezenty kosztowały 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Oblicz, a następnie przeciągnij i upuść odpowiednią liczbę w wyznaczone pole. Wujek Henryk zjadł swego urodzinowego tortu ważącego . Ile kilogramów tortu pozostaje dla gości wujka Henryka? Odpowiedź: Dla gości pozostaje 1. , 2. , 3. , 4. , 5. tortu.
Kacper ma złotych, a Beata tej kwoty. O ile złotych mniej ma Beata? Odpowiedź: Beata ma mniej o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
W sklepie „Wszystko po ” Brunon kupił przedmiotów. Rozdał kolegom zakupionych rzeczy. Ile kosztowały prezenty podarowane przez Brunona kolegom? Odpowiedź: Prezenty kosztowały 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
a) Wujek Henryk zjadł swego urodzinowego tortu ważącego . Ile kilogramów tortu pozostaje dla gości wujka Henryka? Odpowiedź: Dla gości pozostaje ............ tortu.
b) Kacper ma złotych, a Beata tej kwoty. O ile złotych mniej ma Beata? Odpowiedź: Beata ma mniej o ............ zł.
c) W sklepie „Wszystko po ” Brunon kupił przedmiotów. Rozdał kolegom zakupionych rzeczy. Ile kosztowały prezenty podarowane przez Brunona kolegom? Odpowiedź: Prezenty kosztowały ............ zł.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.