Działania na ułamkach zwykłych
7. Dzielenie ułamków zwykłych
Ułamki typu: , , ... ,, ... nazywamy czasem ułamkami egipskimi. Są one odwrotnościami liczb naturalnych.
O tym, co to są odwrotności liczb oraz jaki ma to związek z dzieleniem ułamków dowiesz się z tego materiału.
Dowiesz się także, jak wykonać dzielenia typu: czy ?
Przyjrzyjmy się poniższym ćwiczeniom.
Odwrotność liczby
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
Jeśli iloczyn dwóch liczb różnych od zera jest równy , to każda z tych liczb jest odwrotnością tej drugiej. Liczby te nazywamy liczbami odwrotnymi.
Oto kilka przykładów par liczb odwrotnych:
i , i , i .

nie ma odwrotności ma odwrotność.
Odwrotnością liczby jeden jest liczba...
Odwrotnością liczby jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Odwrotnością liczby jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Odwrotnością liczby jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Odwrotnością liczby jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Odwrotnością liczby jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Wyznacz odwrotności następujących liczb mieszanych, a następnie przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
e) ............
f) ............
Dzielenie liczb naturalnych przez ułamki
1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16. lub 1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16. 1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16.
1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16. lub 1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16.
1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16. lub 1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16.
Dzielenie przez ułamek zwykły można zastąpić 1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16. przez 1. , 2. dzieleniem, 3. , 4. mnożeniem, 5. , 6. , 7. odejmowaniem, 8. odwrotność, 9. , 10. , 11. , 12. dodawaniem, 13. potęgowaniem, 14. liczbę przeciwną do, 15. , 16. tego ułamka.
Aby podzielić liczbę naturalną przez ułamek, należy ją pomnożyć przez odwrotność tego ułamka.

1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
W dzbanku znajdowały się dwa litry soku. Kasia rozlała go po równo do szklaneczek o pojemności litra. Ile porcji soku otrzymała?
Odp.: Kasia otrzymała ............ porcji soku.
Tomek borówek amerykańskich rozdzielił po równo do pudełek. W jednym pudełku mieści się borówek. Ile pudełek z borówkami miał Tomek?
Odp.: Tomek miał ............ pudełek z borówkami.
Aby podzielić liczbę naturalną przez liczbę mieszaną, należy najpierw zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy, a potem wykonać dzielenie liczby naturalnej przez ułamek.
Na przykład:

Dzielenie ułamków zwykłych
Aby podzielić dwa ułamki zwykłe, mnożymy pierwszy z tych ułamków przez odwrotność drugiego.
Uzasadnimy, że .
Sprawdzamy, że otrzymamy ten sam wynik, mnożąc przez odwrotność ułamka , czyli przez .
Aby podzielić ułamek zwykły przez ułamek zwykły, należy pierwszy ułamek pomnożyć przez odwrotność drugiego.
Na przykład:

Jeżeli dzielna lub dzielnik są liczbami mieszanymi, zanim wykonamy dzielenie, zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19.
litra soku rozlano do butelek o pojemności litra. Obliczmy, ile butelek wykorzystano i jaką część ostatniej butelki zajmie sok.
butelka - litra,
butelki - litra,
butelki - litra,
butelki - litrów za mało,
butelek - litra za dużo.
Wykorzystano butelek, ale w piątej była tylko litra soku, a to jest pojemności butelki.
Wykonaliśmy dzielenie:

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R16Cm5OBntqYh
Dzielenie ułamków zwykłych - animacja.
Przeciągnij i upuść.
a)
c)
e)
g)
i)
Kilogram borówek amerykańskich kosztuje
Odp. : Można kupić ............
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.