Zdjęcie przedstawia kołonotatnik, na którym leżą kalkulator i długopis.
Na czarnym pasku napis - Działania na ułamkach dziesiętnych.
Zdjęcie przedstawia kołonotatnik, na którym leżą kalkulator i długopis.
Na czarnym pasku napis - Działania na ułamkach dziesiętnych.
Działania na ułamkach dziesiętnych
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
10. Podsumowanie wiadomości o ułamkach dziesiętnych
R1WKyyfUnVS1P1
Na zdjęciu przedstawiono obliczanie domowych wydatków - ręka trzymująca ołówek nad rachunkiem, obok notes i kalkulator.
Obliczanie domowych wydatków
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Umiejętne gospodarowanie pieniędzmi to nie lada sztuka. Każda rodzina powinna rozsądnie planować dochody i wydatki, czyli tworzyć budżet w taki sposób, aby nie popaść w długi. Kiedy zsumowane wydatki przewyższają dochody, pojawia się deficyt budżetowy popularnie zwany dziurą budżetową. A ponieważ ceny towarów i usług zapisuje się w postaci ułamków dziesiętnych, obliczenia na nich przydają się w gospodarowaniu pieniędzmi.
W tym materiale zawarte są najważniejsze informacje o działaniach na ułamkach dziesiętnych. Będziemy je dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić. Będzie okazja, aby rozwinąć i utrwalić umiejętności związane z tymi ułamkami.
Najczęściej ułamki te zapisujemy w postaci dziesiętnej z zastosowaniem przecinka oddzielającego część całkowitą od części ułamkowej. Kolejne miejsca po przecinku oznaczają części dziesiąte, setne, tysięczne, itd.
Czasem warto przy tym rozszerzyć ułamki tak, aby miały tyle samo cyfr po przecinku. Ułatwia to niektóre obliczenia.
Przykład 1
Działanie
Obliczenia
R1AwrCmqKd6as
Ilustracja przedstawia zadanie dodawania sposobem pisemnym liczb zapisanych w postaci dziesiętnej. Zapisano liczbę dwanaście i osiem setnych. Niżej zapisano trzy i dwadzieścia sześć setnych, w taki sposób że cyfry części setnych, części dziesiętnych, jedności oraz dziesiątek znajdują się odpowiednio jedna nad drugą. Po lewej stronie umieszczono znak plus i całe wyrażenie podkreślono poziomą kreską. Kolejno od prawej dodano do siebie liczby znajdujące się w danej kolumnie, zapisując pod kreską wyniki, odpowiednio: cyfrę cztery pod częściami setnymi, cyfrę trzy pod częściami dziesiętnymi, cyfrę pięć pod cyframi jedności oraz cyfrę jeden pod cyframi dziesiątek. Otrzymano końcowy wynik piętnaście i trzydzieści cztery setne.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RBDqqedGCQS3z
Ilustracja przedstawia zadanie dodawania sposobem pisemnym liczb zapisanych w postaci dziesiętnej. Zapisano liczbę sto dwadzieścia jeden i sto tysięcznych. Niżej jedenaście i dwieście osiemdziesiąt dziewięć tysięcznych oraz niżej pięćdziesiąt tysięcznych. Cyfry części tysięcznych, części setnych, części dziesiętnych, jedności, dziesiątek oraz setek wszystkich liczb znajdują się odpowiednio jedna nad drugą. Po lewej stronie umieszczono znak plus i całe wyrażenie podkreślono poziomą kreską. Kolejno od prawej dodano do siebie liczby znajdujące się w danej kolumnie, zapisując pod kreską wyniki, odpowiednio: cyfrę dziewięć pod częściami tysięcznymi, cyfrę trzy pod częściami setnymi, cyfrę cztery pod częściami dziesiętnymi, następnie cyfrę dwa pod cyframi jedności, cyfrę trzy pod cyframi dziesiątek oraz cyfrę jeden pod cyframi setek. Otrzymano końcowy wynik sto trzydzieści dwa i czterysta trzydzieści dziewięć tysięcznych.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R12nLIZexfptQ
Ilustracja przedstawia zadanie odejmowania sposobem pisemnym liczb zapisanych w postaci dziesiętnej. Zapisano liczbę pięć i pięćdziesiąt siedem setnych. Niżej zapisano dwa i trzydzieści setnych, w taki sposób że cyfry części dziesiętnych, części jedności oraz jedności znajdują się odpowiednio jedna nad drugą. Po lewej stronie umieszczono znak minus i całe wyrażenie podkreślono poziomą kreską. Kolejno od prawej odjęto od liczby znajdującej się wyżej, liczbę znajdującą się niżej, zapisując pod kreską wyniki, odpowiednio: cyfrę siedem pod częściami setnymi, cyfrę dwa pod częściami dziesiątymi, cyfrę trzy w rzędzie jedności. Otrzymano końcowy wynik trzy i dwadzieścia siedem setnych.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RnkHCbr0d5ej6
Ilustracja przedstawia zadanie odejmowania sposobem pisemnym liczb zapisanych w postaci dziesiętnej. Zapisano liczbę szesnaście i dwieście tysięcznych. Niżej zapisano liczbę dziewięć i osiemset sześćdziesiąt trzy tysięczne. Cyfry części tysięcznych, części setnych, części dziesiętnych, jedności oraz dziesiątek wszystkich liczb znajdują się odpowiednio jedna nad drugą. Po lewej stronie umieszczono znak minus i całe wyrażenie podkreślono poziomą kreską. Kolejno od prawej odjęto w kolumnach od liczby znajdującej się wyżej, liczbę znajdującą się niżej, zapisując pod kreską wyniki, odpowiednio: cyfrę siedem pod częściami tysięcznymi, cyfrę trzy pod częściami setnymi, cyfrę trzy pod częściami dziesiętnymi, następnie cyfrę sześć pod cyframi jedności. Otrzymano końcowy wynik sześć i trzysta trzydzieści siedem tysięcznych.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Aby pomnożyć ułamek dziesiętnymnożenie ułamków dziesiętnych przezpomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000, … przesuwamy przecinek w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, … miejsca w prawo. – przesunęliśmy przecinek o jedno miejsce w prawo, – przesunęliśmy przecinek o trzy miejsca w prawo (aby to było możliwe, dopisaliśmy jedno zero z prawej strony liczby).
Aby podzielić ułamek dziesiętnydzielenie ułamków dziesiętnychpodzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000, … przesuwamy przecinek w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, … miejsca w lewo. – przesunęliśmy przecinek o jedno miejsce w lewo, – przesunęliśmy przecinek o trzy miejsca w lewo.
Mnożenie ułamków dziesiętnychmnożenie ułamków dziesiętnych przezMnożenie ułamków dziesiętnych wykonujemy również podobnie, jak mnożenie liczb naturalnych, przy czym w iloczynie oddzielamy przecinkiem tyle końcowych cyfr, ile było razem cyfr po przecinku w obu czynnikach.
Przykład 2
Piotrek kupił marchewki i pietruszki. Obliczymy, ile zapłacił.
R15alpxHt1yFB
W lewej części ilustracji znajduje się fotografia świeżych marchwi ułożonych na desce do krojenia. Niżej znajduje się cena wynosząca dwa złote i czterdzieści osiem groszy. Po prawej stronie znajduje się fotografia przedstawiająca pietruszkę w koszyku wiklinowym. Niżej widoczna jest cena wynosząca siedem złotych i dwadzieścia groszy.
Źródło: GroMar sp. z o.o., grafika na podstawie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Za marchewki Piotrek zapłacił , za pietruszki zapłacił .
RN7sxW3Q2FuY1
Ilustracja przedstawia dwa zadania mnożenia sposobem pisemnym liczb zapisanych w postaci dziesiętnej. Pierwsze zadanie. Zapisano liczbę dwa i czterdzieści osiem setnych. Niżej zapisano liczbę trzy tak, aby znajdowała się pod cyfrą osiem. Po lewej stronie umieszczono znak mnożenia i całe wyrażenie podkreślono poziomą kreską. Następnie pomnożono górny czynnik przez cyfrę jedności czynnika drugiego. Pod kreską zapisano wyniki odpowiednio: cyfrę cztery pod częściami setnymi, cyfrę cztery pod częściami dziesiętnymi, cyfrę siedem pod cyframi jedności. Otrzymano końcowy wynik siedem i czterdzieści cztery setne. Zadanie drugie. Zapisano liczbę siedem i dwadzieścia setnych. Niżej zapisano liczbę szesnaście tak, aby cyfra sześć znalazła się pod cyfrą dwa, a cyfra jeden pod cyfrą siedem. Po lewej stronie umieszczono znak mnożenia i całe wyrażenie podkreślono poziomą kreską. Następnie pomnożono górny czynnik przez cyfrę jedności czynnika drugiego. Otrzymano wyniki, odpowiednio: cyfrę zero pod cyframi części setnych, cyfrę dwa pod cyframi części dziesiątych, cyfrę trzy pod cyframi jedności oraz cyfrę cztery w rzędzie dziesiątek. Następnie pomnożono górny czynnik przez cyfrę dziesiątek drugiego czynnika. Wynik tego działania zapisano cyfra po cyfrze, ale cyfrę zero zapisano pod cyfrą jedności drugiego czynnika. Otrzymano kolejno: cyfrę zero, dwa i siedem. Po lewej stronie dwóch cząstkowych wyników, znajdujących się w dwóch wierszach, zapisano znak dodawania i podkreślono je poziomą kreską. Pod kreską zapisano ostateczny wynik sto piętnaście i dwie dziesiąte.
Źródło: GroMar sp. z .o.o, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Piotrek zapłacił .
Aby podzielić dwa ułamki dziesiętne sposobem pisemnym, dzielną i dzielnik mnożymy odpowiednio przez , , , tak, aby wykonać dzielenie ułamka przez liczbę naturalną.
Przykład 3
Pani Ewelina w ciągu godziny przejechała .
Obliczymy, z jaką średnią prędkością się poruszała. Prędkość obliczymy jako iloraz długości przebytej drogi przez czas jazdy. .
R1N340Fz79Siq
Ilustracja przedstawia zadanie dzielenia sposobem pisemnym. Zapisano działanie: dwieście czterdzieści jeden i pięć dziesiątych podzielić przez czternaście. Nad dzielną narysowano poziomą kreskę nad którą kolejno zapisywane zostały wyniki dzielenia pisemnego. W pierwszej kolejności podzielono liczbę dwadzieścia cztery na czternaście i otrzymano jedną całość. Zatem cyfrę jeden zapisano nad kreską, nad cyfrą cztery. Pod dzielną zapisano wynik odejmowania liczby dwadzieścia cztery od wyniku mnożenia cyfry jeden i dzielnika czternaście. Otrzymano liczbę dziesięć i dopisano cyfrę jeden stanowiącą kolejną cyfrę dzielnej. Następnie sto jeden podzielono przez czternaście. Otrzymano wynik siedem, który zapisano nad kreską, nad cyfrą jeden. Od liczby sto jeden odjęto wynik mnożenia cyfry siedem i dzielnika, czyli dziewięćdziesiąt osiem. Otrzymano wynik trzy i dopisano ostatnią liczbę dzielnej czyli pięć. Liczbę trzydzieści pięć podzielono na czternaście, co dało wynik dwa, który zapisano nad kreską, nad cyfrą pięć. Następnie pomnożono cyfrę dwa przez dzielnik, czyli czternaście i otrzymano wynik dwadzieścia osiem, który odjęto od trzydziestu pięciu. Otrzymano wynik siedem, do którego dopisano zero stanowiące domyślną cyfrę po przecinku dzielnej. Liczbę siedemdziesiąt podzielono przez czternaście. Otrzymano wynik pięć, który zapisano nad kreską. Pomnożono pięć przez czternaście i otrzymano wynik siedemdziesiąt. Odejmując siedemdziesiąt od siedemdziesięciu otrzymano wynik zero. Reszta z dzielenia pisemnego wynosi zatem zero, a wynik to siedemnaście i dwadzieścia pięć setnych.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź: Pani Ewelina poruszała się ze średnią prędkością .
W codziennych obliczeniach, zwykle wyniki obliczeń na ułamkach dziesiętnych podajemy z określoną dokładnością.
Interpretując wynik uzyskany w przykładzie możemy więc powiedzieć, że pani Ewelina poruszała się z prędkością około . Możemy też stwierdzić, że prędkość ta była równa około .
Przykład 4
Obliczymy pole i obwód prostokąta takiego jak na rysunku. Wyniki podamy z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
RAFg83ODuPUGF
Ilustracja przedstawia prostokąt A B C D którego obszar zacieniowano niebieskim kolorem. Długość boku A B wynosi sześć i dwadzieścia trzy setne centymetra. Długość boku B C wynosi cztery i siedem dziesiątych centymetra.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Z rysunku odczytujemy długości boków prostokąta: i . Obliczamy pole prostokąta:
Obliczamy obwód prostokąta:
Odpowiedź: Pole prostokąta jest równe około , a obwód jest równy około .
2
Polecenie 1
Zagraj w poniższą grę, a następnie wykonaj poniższe polecenia.
Zapoznaj się z poniższymi zdaniami. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zapoznaj się z poniższymi zdaniami. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Poziom drugi:
RmNvOPdN9tIwu
Zapoznaj się z poniższymi działaniami. Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Zapoznaj się z poniższymi działaniami. Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Oblicz wartość wyrażenia .
Oblicz najpierw wyrażenie w nawiasie.
.
Polecenie 3
Piotrek kupił cukierków czekoladowych w cenie i cukierków malinowych w cenie . Oblicz, ile zapłacił.
Oblicz najpierw, ile kosztowały cukierki czekoladowe, a następnie malinowe.
– koszt cukierków czekoladowych
– koszt cukierków malinowych
Odpowiedź: Piotrek zapłacił .
3
R18zqwXwnbSKP
Ćwiczenie 1
Daną liczbę zapisz w postaci dziesiętnej, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Daną liczbę zapisz w postaci dziesiętnej, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzQt2ptS1e7EW
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Cyfra części tysięcznych w liczbie to Tu uzupełnij. Cyfra dziesiątek w liczbie to Tu uzupełnij.
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Cyfra części tysięcznych w liczbie to Tu uzupełnij. Cyfra dziesiątek w liczbie to Tu uzupełnij.
Uzupełnij.
a) Cyfra części tysięcznych w liczbie 7,048 to .............
b) Cyfra dziesiątek w liczbie 23,709 to .............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Na osi liczbowej zaznaczono dwa punkty i .
R1J9M48ydHZ09
Ilustracja przedstawia oś liczbową, na której odcinek jednostkowy podzielony jest na sto równych części. Na osi zaznaczono punkty pierwszy o współrzędnych jeden i trzydzieści sześć setnych oraz punkt drugi o współrzędnych jeden i czterdzieści sześć setnych. Zaznaczono punkt P znajdujący się cztery jednostki na prawo od punktu pierwszego oraz punkt R znajdujący sie dwie jednostki na prawo od punktu drugiego.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R15TbRY1ERvQC
Suma współrzędnych punktów i jest równa Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RMqIqyQ9emOh7
Połącz liczbę z jej zaokrągleniem do jednego miejsca po przecinku. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Połącz liczbę z jej zaokrągleniem do jednego miejsca po przecinku. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Do naczynia wlano soku i wody.
Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego jaką część napoju stanowi sok.
Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego ile razy więcej wody niż soku wlano do naczynia.
Napój rozlano do dwudziestu jednakowych pojemników, napełniając każdy z nich w całości. Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego pojemność jednego pojemnika.
Oblicz najpierw ile litrów napoju uzyskano.
Podziel ilość wody przez ilość soku.
Oblicz najpierw ile litrów napoju uzyskano.
,
,
.
R1YAlYlupZk06
Ćwiczenie 6
Zapisz liczbę w postaci dziesiętnej, następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trzy i sześćdziesiąt pięć setnych to Tu uzupełnij. Dwa i osiemnaście tysięcznych to Tu uzupełnij.
Zapisz liczbę w postaci dziesiętnej, następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Trzy i sześćdziesiąt pięć setnych to Tu uzupełnij. Dwa i osiemnaście tysięcznych to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rsuobx634sdHy
Ćwiczenie 7
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. 1. , 2. , 3. , 4.
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. 1. , 2. , 3. , 4.
Przeciągnij i upuść.
=, <, >
a) 1,25 ............ 1,24
b) 6,0707 ............ 6,077
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ro47B4ztd21tR
Ćwiczenie 8
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Przeciągnij i upuść.
6, 2, 8, 3, 1, 4, 7, 9, 5, 0
a) 1, ............ 3 < 1,13
b) 8,99 < ............ ,00
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
Podaj przykład współrzędnej punktu leżącego na osi liczbowej pomiędzy liczbami
i
i
Aby wyznaczyć taką liczbę, trzeba wykorzystać części tysięczne i dziesięciotysięczne ułamka dziesiętnego.
np. ,
np. ,
R19n7QjoHHZIJ
Ćwiczenie 10
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 6 mm = ............ cm
b) 5 m 7 cm = ............ m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7wmJsHc0fLm9
Ćwiczenie 11
Długość wyrażona w innej jednostce to. Przeciągnij i upuść poprawną odpowiedź. 1. , 2.
1. , 2.
Długość wyrażona w innej jednostce to. Przeciągnij i upuść poprawną odpowiedź. 1. , 2.
1. , 2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoqIQgCXex7lR
Ćwiczenie 12
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 5,2 dag = 5 dag ............ g
b) 1,2 kg = 1 kg ............ dag
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QM3NnttORxv
Ćwiczenie 13
Jola kupiła wiśni, a Andrzej śliwek. Podaj wagę zakupów Joli i Andrzeja w kilogramach. Czyje zakupy ważyły więcej i o ile kilogramów? Przeciągnij i upuść prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Zakupy Joli ważyły 1. , 2. , 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. , 6. , 7. , a zakupu Andrzeja 1. , 2. , 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. , 6. , 7. . Zakupy 1. , 2. , 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. , 6. , 7. ważyły więcej o 1. , 2. , 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. , 6. , 7. .
Jola kupiła wiśni, a Andrzej śliwek. Podaj wagę zakupów Joli i Andrzeja w kilogramach. Czyje zakupy ważyły więcej i o ile kilogramów? Przeciągnij i upuść prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Zakupy Joli ważyły 1. , 2. , 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. , 6. , 7. , a zakupu Andrzeja 1. , 2. , 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. , 6. , 7. . Zakupy 1. , 2. , 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. , 6. , 7. ważyły więcej o 1. , 2. , 3. Andrzeja, 4. Joli, 5. , 6. , 7. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R4k0ZX4eLgF9K
Ćwiczenie 14
Oblicz, następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz, następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 7,28 + 35,9 = ............
b) 12,54 + 13 + 0,796 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RISuEAGgJGNaj
Ćwiczenie 15
Oblicz, następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Oblicz, następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 8,139 – 4,76 = ............
b) 9,2 – 5,723 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WIBHRoc3geQ
Ćwiczenie 16
Łączenie par. Podaj poprawne wartośći obu wyrażeń arytmetycznych. Zaznacz poprawną odpowiedź spośród i .. . Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . . Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . . Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . . Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź
Łączenie par. Podaj poprawne wartośći obu wyrażeń arytmetycznych. Zaznacz poprawną odpowiedź spośród i .. . Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . . Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . . Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . . Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RcXaVWfMPClqo
Suma trzech liczb jest równa . Pierwsza liczba to , a druga jest od niej o większa. Oblicz trzecią liczbę. Odpowiedź: Trzecia liczba to Tu uzupełnij. Oblicz, o ile trzecia liczba jest większa od drugiej. Odpowiedź: Trzecia liczba jest większa o Tu uzupełnij.
Suma trzech liczb jest równa . Pierwsza liczba to , a druga jest od niej o większa. Oblicz trzecią liczbę. Odpowiedź: Trzecia liczba to Tu uzupełnij. Oblicz, o ile trzecia liczba jest większa od drugiej. Odpowiedź: Trzecia liczba jest większa o Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
RUtSan0H5LcMt
Liczba razy większa od to Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1WbnliLoRiYl
Ćwiczenie 19
Oblicz, następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Oblicz, następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
a) 27,19 ∙ 10 = ..............
b) 436,27 : 100 = ..............
c) 34,51 ∙ 1000 = ..............
d) 6,27 : 100 = ..............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17ZCn1oC2Af9
Ćwiczenie 20
Łączenie par. . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź
Łączenie par. . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź . a. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź , Odpowiedź
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
Korzystając z grafiki, uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby w puste pola.
RCePaqgl530sL1
Na rysunku przedstawiono owoce. Kolejno od lewej. Banany. Jabłka. Truskawki. Odpowiednio pod każdymi owocami zapisano ich ceny. Banany - 4,10 euro za kilogram. Jabłka - 1,85 euro za kilogram. Truskawki - 1,45 euro za kilogram.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDg5ukpZDTVOB
Za kilogram bananów, kilogram truskawek i kilogram jabłek trzeba zapłacić Tu uzupełnij . Jeśli zapłacisz za kilogramy truskawek, kilogramy jabłek i kilogram bananów banknotem otrzymasz Tu uzupełnij reszty.
Za kilogram bananów, kilogram truskawek i kilogram jabłek trzeba zapłacić Tu uzupełnij . Jeśli zapłacisz za kilogramy truskawek, kilogramy jabłek i kilogram bananów banknotem otrzymasz Tu uzupełnij reszty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
R5mkO9TBYUm4N
Iza kupiła w cukierni ciasto i zapłaciła , a Jurek za swoje słodycze zapłacił trzy razy więcej. Ile zapłacił Jurek? Odpowiedź: Jurek zapłacił Tu uzupełnij. Ile zapłaciłby Jurek, gdyby dokupił jeszcze pięć jednakowych batonów po ? Odpowiedź: Jurek zapłaciłby Tu uzupełnij.
Iza kupiła w cukierni ciasto i zapłaciła , a Jurek za swoje słodycze zapłacił trzy razy więcej. Ile zapłacił Jurek? Odpowiedź: Jurek zapłacił Tu uzupełnij. Ile zapłaciłby Jurek, gdyby dokupił jeszcze pięć jednakowych batonów po ? Odpowiedź: Jurek zapłaciłby Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6a5Si529IqwG1
Ćwiczenie 23
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość , a drugi wynosi Tu uzupełnij . Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość , a drugi jest od niego o krótszy wynosi Tu uzupełnij .
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość , a drugi wynosi Tu uzupełnij . Obwód prostokąta, którego jeden bok ma długość , a drugi jest od niego o krótszy wynosi Tu uzupełnij .
Ile metrów długości ma obwód prostokąta, którego
a) jeden bok ma długość 2,6 m, a drugi 1,75 m? ............ m
b) jeden bok ma długość 3,2 m, a drugi jest od niego o 1,3 m krótszy? ............ m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KG59ROnOwkj1
Ćwiczenie 24
W poniedziałek trzy klasy czwarte przyniosły makulaturę. Klasa przyniosła , klasa - , a klasa - o więcej niż .
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Klasa i klasa zebrały Tu uzupełnij kilogramów makulatury. Wszystkie klasy czwarte zebrały Tu uzupełnij kilogramów makulatury.
W poniedziałek trzy klasy czwarte przyniosły makulaturę. Klasa przyniosła , klasa - , a klasa - o więcej niż .
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Klasa i klasa zebrały Tu uzupełnij kilogramów makulatury. Wszystkie klasy czwarte zebrały Tu uzupełnij kilogramów makulatury.
W poniedziałek trzy klasy czwarte przyniosły makulaturę. Klasa IV a przyniosła 24,5 kg, klasa IV b - 510 dag, a klasa IV c - o 3670 g więcej niż IV b.
Uzupełnij.
a) Klasa IV a i klasa IV b zebrały ............ kilogramów makulatury.
b) Wszystkie klasy czwarte zebrały ............ kilogramów makulatury.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
Na Olimpiadzie w Londynie w , w konkurencji pchnięcia kulą, pięciu najlepszych zawodników uzyskało wyniki przedstawione w tabeli.
Zawodnik
Kraj
Odległość
Tomasz Majewski
Polska
Dylan Armstrong
Kanada
Christian Cantwell
USA
Reese Hoffa
USA
David Storl
Niemcy
R9aeF6YgBWknY
Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jaka odległość dzieliła Dylana Armstronga, od zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Wyraź ją w metrach? Odpowiedź: Od złotego medalu dzieliła go odległość 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Ile centymetrów dalej od srebrnego medalisty pchnął kulą mistrz olimpijski Tomasz Majewski? Odpowiedź: Mistrz olimpijski pchnął kulą o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. dalej.
Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jaka odległość dzieliła Dylana Armstronga, od zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Wyraź ją w metrach? Odpowiedź: Od złotego medalu dzieliła go odległość 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Ile centymetrów dalej od srebrnego medalisty pchnął kulą mistrz olimpijski Tomasz Majewski? Odpowiedź: Mistrz olimpijski pchnął kulą o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. dalej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YPnviKw3qo41
Ćwiczenie 27
Mila morska ma długość , a mila lądowa . Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Statek, który pokona trasę morskich przepłynie Tu uzupełnij . Samochód, który pokona trasę lądowych przejedzie Tu uzupełnij .
Mila morska ma długość , a mila lądowa . Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Statek, który pokona trasę morskich przepłynie Tu uzupełnij . Samochód, który pokona trasę lądowych przejedzie Tu uzupełnij .
Mila morska ma długość 1,852 km, a mila lądowa 1,609 km.
a) Ile kilometrów przepłynie statek, który pokona trasę 100 mil morskich? ............ km
b) Ile kilometrów przejedzie samochód, który pokona trasę 100 mil lądowych? ............ km
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Zf8gCrNWQsl1
Ćwiczenie 28
Na mapie wykonanej w skali droga w linii prostej z Krakowa do Łodzi to odcinek długości , a z Krakowa do Warszawy – odcinek o długości . O ile dalej jest w rzeczywistości z Krakowa do Warszawy niż z Krakowa do Łodzi? Uzupełnij odpowiedź odpowiednią liczbą. Odpowiedź: Jest dalej o Tu uzupełnij .
Na mapie wykonanej w skali droga w linii prostej z Krakowa do Łodzi to odcinek długości , a z Krakowa do Warszawy – odcinek o długości . O ile dalej jest w rzeczywistości z Krakowa do Warszawy niż z Krakowa do Łodzi? Uzupełnij odpowiedź odpowiednią liczbą. Odpowiedź: Jest dalej o Tu uzupełnij .
Na mapie wykonanej w skali 1 : 1 000 000 droga w linii prostej z Krakowa do Łodzi to odcinek długości 26,4 cm, a z Krakowa do Warszawy – odcinek o długości 35,6 cm. O ile dalej jest w rzeczywistości z Krakowa do Warszawy niż z Krakowa do Łodzi?
Jest dalej o ............ km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 29
Oto przykładowe ceny nabiału w pewnym sklepie. Wojtek kupił kilogram sera białego, sera żółtego, sera topionego i oscypka. Oblicz, ile reszty otrzymał ze .
RpNv1Wh17jtSO1
Na rysunki przedstawiono cztery tacki. Na każdej z nich znajduje się inny rodzaj sera. Odpowiednio pod każdą tacką zapisano cenę sera za kilogram. Ser biały - 35,40 złotych za kilogram. Ser żółty - 38,50 złotych za kilogram. Ser topiony - 29,80 złotych za kilogram. Ser oscypek - 45,20 złotych za kilogram.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFEUEO2WiELcQ
Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Otrzymał Tu uzupełnij reszty.
Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Otrzymał Tu uzupełnij reszty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 30
R6eZMcTS06YbK
Oblicz sposobem pisemnym. Przeciągnij i upuść odpowiednią liczbę w puste miejsce. Wartość wyrażenia 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Liczbę razy mniejszą od liczby 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Oblicz sposobem pisemnym. Przeciągnij i upuść odpowiednią liczbę w puste miejsce. Wartość wyrażenia 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Liczbę razy mniejszą od liczby 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 31
R4Fnrngkbn2Pl
Samochód jadąc ze stałą prędkością, w ciągu godzin przejechał . Ile kilometrów przejechał w ciągu godzin? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 32
RpTRLelXbq4X1
Agatka zapłaciła za żółtego sera i za sera białego. Cena którego sera jest wyższa i o ile? Uzupełnij poniższe zdanie tak, aby było zdaniem prawdziwym. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Za 1. , 2. białego, 3. , 4. , 5. , 6. żółtego sera zapłacimy o 1. , 2. białego, 3. , 4. , 5. , 6. żółtego więcej niż za 1. , 2. białego, 3. , 4. , 5. , 6. żółtego sera.
Agatka zapłaciła za żółtego sera i za sera białego. Cena którego sera jest wyższa i o ile? Uzupełnij poniższe zdanie tak, aby było zdaniem prawdziwym. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Za 1. , 2. białego, 3. , 4. , 5. , 6. żółtego sera zapłacimy o 1. , 2. białego, 3. , 4. , 5. , 6. żółtego więcej niż za 1. , 2. białego, 3. , 4. , 5. , 6. żółtego sera.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Dokonaj zamiany jednostek tak, aby wszystkie masy były wyrażone w kilogramach, a następnie podziel kwotę zapłaconą za dany ser przez jego masę.
Ćwiczenie 33
R1ObVoFJDUZxd
Za kilogramy czereśni Ewa zapłaciła . Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Jaka była cena kilograma tych czereśni? Odpowiedź: Cena za kilogram czereśni wynosiła Tu uzupełnij . Ile zapłaciłaby Ewa za tych czereśni? Odpowiedź: Ewa zapłaciłaby Tu uzupełnij .
Za kilogramy czereśni Ewa zapłaciła . Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Jaka była cena kilograma tych czereśni? Odpowiedź: Cena za kilogram czereśni wynosiła Tu uzupełnij . Ile zapłaciłaby Ewa za tych czereśni? Odpowiedź: Ewa zapłaciłaby Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RYpKQrQfW3b
Ćwiczenie 34
R1944maOlrWHx
Oblicz, ile złotych trzeba zapłacić za truskawek w cenie za kilogram i melony po za sztukę.
Odpowiedź: Trzeba zapłacić 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
jabłek po za kilogram i winogron po za kilogram.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 35
R1ZJ6TcXk0ARc
Długość boku kwadratu jest równa . Zaznacz każde zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pole tego kwadratu jest równe ., 2. Obwód tego kwadratu jest równy ., 3. Jeżeli jeden z boków tego kwadratu zwiększymy o , to pole tak otrzymanego prostokąta będzie równe ., 4. Jeżli każdy bok tego kwadratu zmniejszymy o , to obwód tak utworzonego czworokąta będzie równy .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 36
R1WYgsXqhjgJn
Oblicz. Trudniejsze obliczenia możesz wykonać sposobem pisemnym. Uzupełnij luki w równościach, wpisując poprawną wartość. 1. Tu uzupełnij 2. Tu uzupełnij
Oblicz. Trudniejsze obliczenia możesz wykonać sposobem pisemnym. Uzupełnij luki w równościach, wpisując poprawną wartość. 1. Tu uzupełnij 2. Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 37
RYhD8RZulCGll
W barze mlecznym sprzedawane są koktajle mleczno-owocowe. Koktajl jagodowy kosztuje , truskawkowo-brzoskwiniowy , a malinowo-bananowy . Dzieci mają specjalną zniżkę - płacą o ceny mniej. Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Ile złotych zapłaci uczeń za wszystkie trzy koktajle? Odpowiedź: Uczeń zapłaci za wszystkie lekcje Tu uzupełnij . Ile złotych zapłacą tata i dwoje dzieci, jeśli każdy wypije inny koktajl i wiadomo, że tato wypił koktajl jagodowy? Odpowiedź: Tata i dwoje dzieci zapłaci Tu uzupełnij . Ile zapłaci rodzina z trójką dzieci, jeśli dzieci zdecydowały się na koktajl truskawkowo-brzoskwiniowy , a dorośli na malinowo-bananowy? Odpowiedź: Rodzina z trójką dzieci zapłaci Tu uzupełnij .
W barze mlecznym sprzedawane są koktajle mleczno-owocowe. Koktajl jagodowy kosztuje , truskawkowo-brzoskwiniowy , a malinowo-bananowy . Dzieci mają specjalną zniżkę - płacą o ceny mniej. Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Ile złotych zapłaci uczeń za wszystkie trzy koktajle? Odpowiedź: Uczeń zapłaci za wszystkie lekcje Tu uzupełnij . Ile złotych zapłacą tata i dwoje dzieci, jeśli każdy wypije inny koktajl i wiadomo, że tato wypił koktajl jagodowy? Odpowiedź: Tata i dwoje dzieci zapłaci Tu uzupełnij . Ile zapłaci rodzina z trójką dzieci, jeśli dzieci zdecydowały się na koktajl truskawkowo-brzoskwiniowy , a dorośli na malinowo-bananowy? Odpowiedź: Rodzina z trójką dzieci zapłaci Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 38
Pan Edmund kupił sześć stołków po za sztukę, a sprzedał te stołki po za sztukę. Oblicz, ile zarobił na tej sprzedaży.
Oblicz najpierw, ile pan Edmund zarobił sprzedając jeden stołek.
Obliczymy najpierw, ile pan Edmund zarobił sprzedając jeden stołek. . Obliczymy, ile pan Edmund zarobił, sprzedając sześć stołków. .
Odpowiedź: Pan Edmund zarobił .
Ćwiczenie 39
RkJQxg0ue7ck5
Gosia na swoje imieniny zaprosiła kolegów i koleżanek. Postanowiła zrobić sałatkę owocową, więc kupiła brzoskwiń, ananasów, bananów, jabłek i jogurtu. Ile gramów będzie ważyć jedna porcja, jeśli Gosia podzieli sałatkę na jednakowe porcje dla wszystkich uczestników imienin? Odpowiedź: Jedna porcja będzie ważyć 1. , 2. , 3. , 4. .
Gosia na swoje imieniny zaprosiła kolegów i koleżanek. Postanowiła zrobić sałatkę owocową, więc kupiła brzoskwiń, ananasów, bananów, jabłek i jogurtu. Ile gramów będzie ważyć jedna porcja, jeśli Gosia podzieli sałatkę na jednakowe porcje dla wszystkich uczestników imienin? Odpowiedź: Jedna porcja będzie ważyć 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Dokonaj zamiany jednostek tak, aby wszystkie masy były wyrażone w gramach. Zwróć uwagę, że na przyjęciu będzie piętnaście osób (czternastu gości i Gosia).
Ćwiczenie 40
Skrzynka ze śliwkami waży . Pusta skrzynka jest czterokrotnie lżejsza. Ile ważą śliwki?
Oblicz, ile waży pusta skrzynka i od wagi skrzynki ze śliwkami odejmij wagę pustej skrzynki.
Obliczamy wagę pustej skrzynki.
Obliczamy, ile ważą śliwki.
Odpowiedź: Śliwki ważą .
Ćwiczenie 41
R1GNRQheH7Era
Rozwiąż zadanie i przeciągnij w luki odpowiednie liczby. Na wycieczkę pojechało osób. Kobiety stanowiły tej grupy, mężczyźni , a pozostałe osoby to dzieci. W wycieczce wzięło udział 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. dzieci.
Kobiet było o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. więcej niż mężczyzn.
Dzieci stanowiły 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. wszystkich osób biorących udział w wyciecze.
Gdyby w wycieczce wzięło udział jeszcze dwóch mężczyzn, to mężczyźni stanowiliby 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. wszystkich osób biorących udział w wycieczce.
Rozwiąż zadanie i przeciągnij w luki odpowiednie liczby. Na wycieczkę pojechało osób. Kobiety stanowiły tej grupy, mężczyźni , a pozostałe osoby to dzieci. W wycieczce wzięło udział 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. dzieci.
Kobiet było o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. więcej niż mężczyzn.
Dzieci stanowiły 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. wszystkich osób biorących udział w wyciecze.
Gdyby w wycieczce wzięło udział jeszcze dwóch mężczyzn, to mężczyźni stanowiliby 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. wszystkich osób biorących udział w wycieczce.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Słownik
ułamek dziesiętny
ułamek dziesiętny
ułamek zwykły o mianowniku , , , ,
mnożenie ułamków dziesiętnych przez
mnożenie ułamków dziesiętnych przez
, , , , przesunięcie przecinka w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, , miejsca w prawo.
dzielenie ułamków dziesiętnych
dzielenie ułamków dziesiętnych
przez , , , , przesunięcie przecinka w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, , miejsca w lewo.
dodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnych
dodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnych
podpisanie ułamka jeden pod drugim tak, aby przecinek stał pod przecinkiem. Następnie wykonanie dodawania lub odejmowania tak, jak w przypadku liczb naturalnych. W wyniku przecinek wpisujemy pod przecinkami.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.