Działania na ułamkach dziesiętnych
9. Wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych

Chcesz sobie kupić nowe trampki za 126,40 zł i cztery pary skarpetek w cenie 4,25 zł. Masz do dyspozycji 150 zł. Czy wystarczy ci pieniędzy na te zakupy?
Po przeanalizowaniu zawartych w poniższym materiale przykładów i wykonaniu ćwiczeń, z łatwością wykonasz potrzebne obliczenia, aby odpowiedzieć na to pytanie.
Ten materiał poświęcony jest bowiem zadaniom związanym z działaniami na ułamkach dziesiętnych. Będziesz mieć więc okazję do utrwalenia już posiadanych umiejętności i poszerzenia ich, rozwiązując zmieszczone tu zadania.
Przypomnij sobie, jak wykonujemy działania na ułamkach dziesiętnych i oblicz w pamięci.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Z0M8EXRu2c0
Animacja pokazuje, że na liczbach dziesiętnych możemy wykonywać różne działania.
Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych
Sumę liczb i możemy obliczyć w pamięci dwoma sposobami.
Dodajemy jedności do jedności i części dziesiąte do części dziesiątych . Części setne pierwszej liczby przepisujemy. Otrzymujemy wynik .
dziesiąte to inaczej setnych. Dodajemy więc jedności do jedności, a następnie części setne do części setnych ( setne setnych). Otrzymujemy wynik i setne .
Podobnie możemy wykonać odejmowanie:
lub
Jak od liczby odjąć w pamięci ?
to inaczej sto części setnych . Odejmując setne, otrzymamy setnych.
Zatem:
Wobec tego
Przypomnijmy, jak wykonujemy dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RcjszRCkeS9YO
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego dodawania liczb dziesiętnych.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Przypomnijmy, jak wykonujemy odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1JdS6s1bf6g6
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego odejmowania liczb dziesiętnych.
Oblicz sposobem pisemnym i uzupełnij.
a) 523,18 – 59,7 = ............
b) 46,281 – 8,299 = ............
c) 101,0101 – 0,1111 = ..............
d) 64,5 – 15,76 = ............
e) 658,03 – 9,128 = ..............
f) 999 – 99,999 = ..............
Uzupełnij.
a) 1,2 + 3,04 = ............
b) 4,57 + 13,12 = ............
c) 0,583 + 1,01 = ............
d) 5,99 – 1,7 = ............
e) 16,258 – 8,24 = ............
f) 1,123 – 0,124 = ............
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Liczba jest wynikiem działania: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Na zakupy wystarczy ., 2. Za zakupy zapłacisz ., 3. Za zakupy zapłacisz banknotem oraz monetami , i ., 4. Dokupujesz jeszcze sól za . Płacisz banknotem . Zostanie reszty.
- Na zakupy wystarczy .
- Za zakupy zapłacisz .
- Za zakupy zapłacisz banknotem oraz monetami i .
- Dokupujesz jeszcze sól za Płacisz banknotem . Zostanie reszty.
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Suma liczb i jest większa od ich różnicy o Tu uzupełnij.
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Pies ma wyższą temperaturę od człowieka o Tu uzupełnij.
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Ani zostało Tu uzupełnij .
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Ciasto waży Tu uzupełnij .
Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Przypomnijmy, jak wykonujemy mnożenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1XeTG84sxfqI
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego mnożenia liczb dziesiętnych.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Przypomnijmy, jak wykonujemy dzielenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1NSviiWZvTfN
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać pewne ćwiczenie, korzystając z pisemnego dzielenia liczb dziesiętnych.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
- Jeżeli ciastek kosztuje to kilogram kosztuje .
- Iloraz liczb i jest równy
- Jeżeli w sera jest tłuszczu, to w sera są tłuszczu.
- Za można kupić co najwyżej biletów po .
Wpisz w puste pole poprawny wynik. Odpowiedź: Właściciel zapłaciłby Tu uzupełnij więcej.
Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Jaką długość mają powstałe kawałki liny?
Odpowiedź: Kawałki liny mają długości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. i 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .Jaką cześć pierwotnej liny stanowi dłuższy kawałek?
Odpowiedź: Dłuższy kawałek stanowi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. część pierwotnej liny. Jaką częścią krótszego kawałka jest dłuższy kawałek liny?
Odpowiedź: Dłuższy kawałek jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. częścią krótszego kawałka liny.
Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Jaką kwotę ma już odłożoną, jeżeli brakuje jej jeszcze ?
Odpowiedź: Julka ma 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. . Jaką część brakującej kwoty stanowi część pieniędzy, którą Julka już zaoszczędziła?
Odpowiedź: Julka zaoszczędziła 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. brakującej kwoty.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.