RnX3EJe1XkrWI
Zdjęcie przedstawia kołonotatnik, na którym leżą kalkulator i długopis. Na czarnym pasku napis - Działania na ułamkach dziesiętnych.

Działania na ułamkach dziesiętnych

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

8. Działania łączne na ułamkach dziesiętnych

RBeFvHMgIINFj
Pascalina
Źródło: David Monniaux, A Pascaline, an early calculator., licencja: CC BY-SA 3.0. wikimedia.org.

Czy wiesz, że Pascalina (czytaj: paskalina) to maszyna licząca zaprojektowana około 1645 roku. Maszyna ta potrafiła dodawać i odejmować liczby i była drugim w historii mechanicznym kalkulatorem. Skonstruował ją francuski matematyk Blaise Pascal (czytaj: Blez Paskal), który chciał ułatwić pracę swojemu ojcu, który był poborcą podatkowym.

W tym materiale będziemy wykonywać działania łączne na ułamkach dziesiętnych.  W trudniejszych przykładach, możesz sprawdzić częściowe obliczenia  używając kalkulatora.

Polecenie 1

Obejrzyj aniamację, zwracając uwagę na kolejność wykonywania działań w obliczeniach dotyczących kwoty, która pozostała Oli.

RsRex9kaNMzEq
Animacja przedstawia rozwiązanie przykładowego zadania przy pomocy działań łącznych na liczbach dziesiętnych.
Ważne!

Wykonując działania na ułamkach  dziesiętnych, zachowujemy taką samą kolejność wykonywania działań jak w przypadku działań na liczbach naturalnych lub na ułamkach zwykłych.

Polecenie 2

Przypomnij sobie, w jakiej kolejności  wykonujemy poszczególne działania arytmetyczne. Jeśli masz wątpliwości, obejrzyj poniższą animację.

RbxaFHucHcdFY
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
R11BYrEOLrh541
Ćwiczenie 1
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 2,9+8,8:8 = 1. 7,5, 2. 11,5, 3. 2, 4. 5, 5. 1, 6. 3, 7. 6,6, 8. 6, 9. 3,5, 10. 8,6, 11. 9,5, 12. 4, 13. 255, 14. 258, 15. 12, 16. 169,7+2,3:6 = 1. 7,5, 2. 11,5, 3. 2, 4. 5, 5. 1, 6. 3, 7. 6,6, 8. 6, 9. 3,5, 10. 8,6, 11. 9,5, 12. 4, 13. 255, 14. 258, 15. 12, 16. 1620,5:5-3,1 = 1. 7,5, 2. 11,5, 3. 2, 4. 5, 5. 1, 6. 3, 7. 6,6, 8. 6, 9. 3,5, 10. 8,6, 11. 9,5, 12. 4, 13. 255, 14. 258, 15. 12, 16. 162,1:0,3+1,25·2 = 1. 7,5, 2. 11,5, 3. 2, 4. 5, 5. 1, 6. 3, 7. 6,6, 8. 6, 9. 3,5, 10. 8,6, 11. 9,5, 12. 4, 13. 255, 14. 258, 15. 12, 16. 1619,8-3,2·4:2 = 1. 7,5, 2. 11,5, 3. 2, 4. 5, 5. 1, 6. 3, 7. 6,6, 8. 6, 9. 3,5, 10. 8,6, 11. 9,5, 12. 4, 13. 255, 14. 258, 15. 12, 16. 160,037+5,963·1,1 = 1. 7,5, 2. 11,5, 3. 2, 4. 5, 5. 1, 6. 3, 7. 6,6, 8. 6, 9. 3,5, 10. 8,6, 11. 9,5, 12. 4, 13. 255, 14. 258, 15. 12, 16. 162,58·274,389-174,389 = 1. 7,5, 2. 11,5, 3. 2, 4. 5, 5. 1, 6. 3, 7. 6,6, 8. 6, 9. 3,5, 10. 8,6, 11. 9,5, 12. 4, 13. 255, 14. 258, 15. 12, 16. 160,024:0,006+0,12·100 = 1. 7,5, 2. 11,5, 3. 2, 4. 5, 5. 1, 6. 3, 7. 6,6, 8. 6, 9. 3,5, 10. 8,6, 11. 9,5, 12. 4, 13. 255, 14. 258, 15. 12, 16. 16
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15j6vau14CYt
Ćwiczenie 2
Sprawdź, czy poniższe równości są prawdziwe. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. 1,64·2+0,8=4,08, 2. 1,64:2+0,8=1,62, 3. 1,64·20,8=1,968, 4. 1,64+2·0,8=2,912, 5. 1,64+2:0,8=4,14, 6. 1,64:2·0,8=1,025
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GPd4WPLfC9Z
Ćwiczenie 3
Oblicz, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 2,625·6-5,8= 1. 1, 2. 21,8, 3. 2, 4. 6,3, 5. 23,81, 6. 9,95, 7. 24,85, 8. 6,52, 9. 4,09, 10. 6,56, 11. 4,29, 12. 6,5, 13. 20,8, 14. 1,698, 15. 8,65, 16. 21,6863,5·4,8+10,9:2,18= 1. 1, 2. 21,8, 3. 2, 4. 6,3, 5. 23,81, 6. 9,95, 7. 24,85, 8. 6,52, 9. 4,09, 10. 6,56, 11. 4,29, 12. 6,5, 13. 20,8, 14. 1,698, 15. 8,65, 16. 21,6864,564:0,23+0,47= 1. 1, 2. 21,8, 3. 2, 4. 6,3, 5. 23,81, 6. 9,95, 7. 24,85, 8. 6,52, 9. 4,09, 10. 6,56, 11. 4,29, 12. 6,5, 13. 20,8, 14. 1,698, 15. 8,65, 16. 21,6868,93-7,83:0,44+1,59= 1. 1, 2. 21,8, 3. 2, 4. 6,3, 5. 23,81, 6. 9,95, 7. 24,85, 8. 6,52, 9. 4,09, 10. 6,56, 11. 4,29, 12. 6,5, 13. 20,8, 14. 1,698, 15. 8,65, 16. 21,6864,2·0,45:1,2·0,25 1. 1, 2. 21,8, 3. 2, 4. 6,3, 5. 23,81, 6. 9,95, 7. 24,85, 8. 6,52, 9. 4,09, 10. 6,56, 11. 4,29, 12. 6,5, 13. 20,8, 14. 1,698, 15. 8,65, 16. 21,6866,12·199,72-99,72:0,4-1529= 1. 1, 2. 21,8, 3. 2, 4. 6,3, 5. 23,81, 6. 9,95, 7. 24,85, 8. 6,52, 9. 4,09, 10. 6,56, 11. 4,29, 12. 6,5, 13. 20,8, 14. 1,698, 15. 8,65, 16. 21,6861,32+0,23= 1. 1, 2. 21,8, 3. 2, 4. 6,3, 5. 23,81, 6. 9,95, 7. 24,85, 8. 6,52, 9. 4,09, 10. 6,56, 11. 4,29, 12. 6,5, 13. 20,8, 14. 1,698, 15. 8,65, 16. 21,68620·1,22-3,95= 1. 1, 2. 21,8, 3. 2, 4. 6,3, 5. 23,81, 6. 9,95, 7. 24,85, 8. 6,52, 9. 4,09, 10. 6,56, 11. 4,29, 12. 6,5, 13. 20,8, 14. 1,698, 15. 8,65, 16. 21,686
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WNZzvB5b3qf
Ćwiczenie 4
Oblicz. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. 3,56·4-7,8 =Tu uzupełnij3,5·9,8+2,04:0,4 =Tu uzupełnij22,05:0,128+0,572 =Tu uzupełnij0,1955-0,187:1-0,915 =Tu uzupełnij4,735:0,05+2,121:0,7 =Tu uzupełnij5,7·16,2:20,52+0,95:0,05 =Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Re4ZpA6Qh9p1
Ćwiczenie 5
Oblicz wartości poniższych wyrażeń, a następnie połącz w pary wyrażenia z ich wynikami. sumę liczb 18,726,55 podziel przez 0,25 Możliwe odpowiedzi: 1. 43, 2. 181, 3. 10,638, 4. 4,2, 5. 2,8, 6. 1,55 liczbę 47,2 zmniejsz o iloczyn liczb 1,752,4 Możliwe odpowiedzi: 1. 43, 2. 181, 3. 10,638, 4. 4,2, 5. 2,8, 6. 1,55 liczbę 1,68 podziel przez sumę liczb 0,110,29 Możliwe odpowiedzi: 1. 43, 2. 181, 3. 10,638, 4. 4,2, 5. 2,8, 6. 1,55 sumę liczb 11,562,16 podziel przez różnicę liczb 14,29,3 Możliwe odpowiedzi: 1. 43, 2. 181, 3. 10,638, 4. 4,2, 5. 2,8, 6. 1,55 różnicę liczb 5,841,9 zwiększ 2,7 razy Możliwe odpowiedzi: 1. 43, 2. 181, 3. 10,638, 4. 4,2, 5. 2,8, 6. 1,55 iloraz liczb 23,566,2 pomniejsz o 2,25 Możliwe odpowiedzi: 1. 43, 2. 181, 3. 10,638, 4. 4,2, 5. 2,8, 6. 1,55
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rf4mQQGMAJ0fX
Ćwiczenie 6
Wykonaj wskazane obliczenia. Wpisz wyniki w odpowiednie miejsca. Różnicę liczb 36,434,72 podziel przez sumę liczb 0,0110,029.
Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Sumę liczb 11,562,16 podziel przez różnicę liczb 28,418,6.
Odpowiedź: Suma wynosi Tu uzupełnij.Różnicę liczb 69,832,64 zwiększ 3,5 razy.
Odpowiedź: Różnica wynosi Tu uzupełnij.Iloraz liczb 18,240,3 zmniejsz cztery razy.
Odpowiedź: Iloraz wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RsK20u7iu1IrO1
Paweł poszedł do sklepu, mając przy sobie 7,50 zł. Kupił 2 jednakowe batony po 1,65 zł. Ile pieniędzy mu zostało? Możliwe odpowiedzi: 1. 7,50-1,65·2, 2. 7,50+1,65·2, 3. 7,50 - 1,65 - 2 , 4. 7,50-2·1,65
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RIZxXolYYpJFj1
Ala kupiła 2 długopisy po 2,85 zł oraz 3 zeszyty po 1,45 zł. Ile zapłaciła za zakupy? Możliwe odpowiedzi: 1. 2 + 2,85 + 3 + 1,45 , 2. 2,85+1,45·5, 3. 2·2,85+3·1,45, 4. 2·2,85-3·1,45
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R1TtLMJLZIZ741
Andrzej biega codziennie przez pół godziny. W ciągu pierwszego kwadransa pokonuje dystans 2,5 km, w ciągu drugiego o 850 metrów krótszy. Ile kilometrów przebiega Andrzej w ciągu tygodnia? Możliwe odpowiedzi: 1. 2,5+2,5-0,85·7, 2. 2,5·7+0,85·7, 3. 2,5-0,85·7, 4. 2,5+2,5-0,85·7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
RPiDvBcm5Ubcq1
Grając w piłkę nożną, zużywamy w ciągu minuty 9,15 kcal energii, a podczas gry w tenisa ziemnego - 7,08 kcal. O ile kilokalorii więcej zużywa piłkarz od tenisisty podczas półtoragodzinnego meczu? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 9,15-7,08·90, 2. 9,15-7,08·90, 3. 9,15-7,08·1,5, 4. 9,15·1,5-7,08·1,5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R15Avx0TyZxXF1
Jeden litr miodu waży 1,39 kg. Słój, w którym jest 1,5 litra miodu, waży 2,935 kg. Ile waży pusty słój? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2,935-1,39·1,5, 2. 2,935-1,39+1,5, 3. 2,935-1,5-1·1,39, 4. 2,935-1,5·1,39
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Państwo Kowalscy otrzymali powiadomienie o nowych miesięcznych opłatach za swoje mieszkanie o powierzchni 43,90 m2. Oblicz, ile złotych miesięcznie państwo Kowalscy będą płacić za mieszkanie.

Koszty zarządu

Centralne ogrzewanie

Ciepła woda

Zimna woda i ścieki

Wywóz nieczystości

3,72 m2·43,90 m2

3,20 m2·43,90 m2

16,00 m3·3 m3

7,88 m3·12 m3

7,00 os·3 os

RdCAR177t9sRx
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Państwo Kowalscy będą płacić miesięcznie za mieszkanie 1. 501,48 , 2. 457,35 , 3. 467,35 , 4. 477,45 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RVEHbHU53wz1b
Ćwiczenie 13
Państwo Kowalscy chcą w pokoju położyć panele podłogowe. Podłoga ma wymiary 3,6 m x 2,8 m. Panele podłogowe o klasie ścieralności AC4 mają grubość 8 mm. Jedno opakowanie paneli podłogowych to 2,057 m2. Metr kwadratowy paneli kosztuje 29,90 .
Uzupełnij poniższe luki w zdaniach. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Pole powierzchni na której będą położone panele to 1. 4, 2. 307,52 , 3. 6, 4. 5, 5. 350,62 , 6. 398,61 , 7. 9,08 m2, 8. 10,08 m2, 9. 11,12 m2.Państwo Kowalscy muszą kupić co najmniej 1. 4, 2. 307,52 , 3. 6, 4. 5, 5. 350,62 , 6. 398,61 , 7. 9,08 m2, 8. 10,08 m2, 9. 11,12 m2 opakowań.Państwo Kowalscy zapłacą za panele 1. 4, 2. 307,52 , 3. 6, 4. 5, 5. 350,62 , 6. 398,61 , 7. 9,08 m2, 8. 10,08 m2, 9. 11,12 m2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GDJpE3IKBnp
Ćwiczenie 14
Wiedząc, że 12·28=33645·24=1080, oblicz wyniki poniższych działań, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1,2·2,8+4,5·2,4= 1. 12,72, 2. 12,113, 3. 4,26, 4. 9,4, 5. 6,6, 6. 2,28, 7. 9,6, 8. 5,2, 9. 14,16, 10. 11400,12·28-0,045·24= 1. 12,72, 2. 12,113, 3. 4,26, 4. 9,4, 5. 6,6, 6. 2,28, 7. 9,6, 8. 5,2, 9. 14,16, 10. 114033,6:12+10,8:4,5= 1. 12,72, 2. 12,113, 3. 4,26, 4. 9,4, 5. 6,6, 6. 2,28, 7. 9,6, 8. 5,2, 9. 14,16, 10. 11400,336:0,028-1,08:4,5= 1. 12,72, 2. 12,113, 3. 4,26, 4. 9,4, 5. 6,6, 6. 2,28, 7. 9,6, 8. 5,2, 9. 14,16, 10. 11401080:0,24-1200·2,8= 1. 12,72, 2. 12,113, 3. 4,26, 4. 9,4, 5. 6,6, 6. 2,28, 7. 9,6, 8. 5,2, 9. 14,16, 10. 1140
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Wstaw nawiasy tak, aby wynik był poprawny.

  1. 1,2·2,5+3,5-7=0,2

  2. 3,5+1,125·8:1,25=10

  3. 1,7+2,3·11,8-9,6=8,8

  4. 11,1:3,75-2,2-1,05=22,2

RYuU0BESgXLkm1
Ćwiczenie 16
Liczby zapisano według pewniej reguły. Odgadnij ją i dopisz 3 kolejne liczby. Wpisz je w puste luki w odpowiedniej kolejności. 60; 12; 2,4; 0,48; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij1,2; 2,5; 5,1; 10,3; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij1,8; 4; 8,4; 17,2; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij; Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Zastanów się jak należy wstawić nawiasy, aby wartością wyrażenia była liczba

  1. jak największa
    5,8+3,2·4-3,6:0,2

  2. jak najmniejsza
    3,4+2,1:0,5+1,8·2,5

R1Z2cCEGgBCMI1
Ćwiczenie 18
W jakiej kolejności cyfry od 1 do 5 należałoby wstawić w puste kratki, aby po wykonaniu działań otrzymać wskazany wynik? Cyfry nie mogą się powtarzać. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujące cyfry dla każdej równości. 1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4·1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4,1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 41. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4+1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4 =81. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4,1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4-1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4·1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4,1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4 =0,71. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4,1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4:(1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4,1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4·1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4) =11. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4·(1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4,1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4-1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4,1. 1, 2. 5, 3. 2, 4. 2, 5. 4, 6. 1, 7. 5, 8. 5, 9. 1, 10. 2, 11. 3, 12. 3, 13. 2, 14. 5, 15. 3, 16. 1, 17. 3, 18. 4, 19. 4, 20. 4) =2,8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.