RTCcg60w6ezIj
Zdjęcie przedstawia kołonotatnik, na którym leżą kalkulator i długopis. Na czarnym pasku napis - Działania na ułamkach dziesiętnych.

Działania na ułamkach dziesiętnych

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

4. Mnożenie ułamków dziesiętnych

Rkn4AiuiO7y3q
Żyrafy w holenderskim Safaripark Beekse Bergen
Źródło: Arend, Commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8692074, licencja: CC BY 2.0.

Jedna żyrafa waży około 0,95 t. Samochód waży około 1,5 t.  Jak myślisz - czy dwie żyrafy ważą łącznie więcej niż samochód?

Aby odpowiedzić na to pytanie, trzeba wykonać mnożenie ułamka dziesiętnego przez liczbę  naturalną. W tym  materiale dowiesz się nie tylko, jak mnożymy ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, ale też jak mnożymy ułamek dziesiętny przez ułamek dziesiętny.

Mnożenie ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne

Ważne!

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, należy wykonać mnożenie tak, jak  liczb naturalnych, a następnie w wyniku oddzielić przecinkiem (licząc od prawej strony) tyle cyfr, ile było cyfr po przecinku w ułamku dziesiętnym.

Na przykład:

1,32·3=3,96

3,214·4=12,856

R1WYtI1dwWnLp
Ćwiczenie 1
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 6·0,5=Tu uzupełnij4·1,5=Tu uzupełnij2·2,3=Tu uzupełnij6·1,1=Tu uzupełnij4·0,25=Tu uzupełnij3·0,32=Tu uzupełnij8·0,12=Tu uzupełnij7·3,1=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1D9b88FlUc9h
Ćwiczenie 2
Mama kupiła cztery batoniki po 1,03 . Ile zapłaciła? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 103 , 2. 4,12 , 3. 412 , 4. 41,2 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RMClhZnXwsvHV
Ćwiczenie 3
Kasia kupiła sześć jednakowych jogurtów, każdy o masie 0,15 kg. Ile kilogramów ważyły wszystkie jogurty? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 15 kg, 2. 0,90 kg, 3. 90 kg, 4. 0,09 kg
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1X8qI3CJlne7
Ćwiczenie 4
Listwa ma długość 2,12 m. Jaką długość ma siedem takich listew? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2,12 m, 2. 14 m, 3. 14,84 m, 4. 84 m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Roxy52Q0y8NbX
Ćwiczenie 5
Oblicz iloczyny liczb. Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 2,22 ·3=Tu uzupełnij 1,023 t·4= Tu uzupełnij t3,012 km·6=Tu uzupełnij km6,2 dm·11=Tu uzupełnij dm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RrkZWoBNGCXRX
Oblicz iloczyny liczb. Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 222·3= Tu uzupełnij2,22·3= Tu uzupełnij1023·4= Tu uzupełnij1,023·4= Tu uzupełnij3012·6= Tu uzupełnij3,012·6= Tu uzupełnij62·11= Tu uzupełnij6,2·11= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
R1VNY5ya3X4Jt
Oblicz iloczyny liczb. Uzupełnij komórki tabeli, wpisując wyniki działań w odpowiednie pola.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXlyvKTdgtqv4
Oblicz iloczyny liczb. Uzupełnij luki w równościach, wpisując odpowiednią liczbę. 2·5=Tu uzupełnij2·0,2=Tu uzupełnij2·0,04=Tu uzupełnij0,2·5=Tu uzupełnij0,2·0,2=Tu uzupełnij0,2·0,04=Tu uzupełnij0,02·5=Tu uzupełnij0,02·0,2=Tu uzupełnij0,02·0,04=Tu uzupełnij0,002·5=Tu uzupełnij0,002·0,2=Tu uzupełnij0,002·0,04=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYMkdERo1KLbE
Ćwiczenie 8
Oblicz pisemnie, następnie sprawdź wynik za pomocą kalkulatora. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 16,2·8=Tu uzupełnij5,67·9=Tu uzupełnij124·0,7=Tu uzupełnij89·0,06=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1BLK3Vo1t25O
Ćwiczenie 9
Oblicz pisemnie, następnie sprawdź wynik za pomocą kalkulatora. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 8,99·14=Tu uzupełnij2,4·56=Tu uzupełnij0,789·75=Tu uzupełnij507,05·98=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
RlgRayv8dbZQV
Tabela przedstawia długości przekątnych ekranu w różnych urządzeniach.
Wiedząc, że 1 cal=2,54 cm, zapisz długości tych przekątnych w centymetrach.
Uzupełnij komórki tabeli, przenosząc w puste miejsca odpowiednie z podanych wartości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUtBVht3zasx2
Tekst przedstawia długości przekątnych ekranu w różnych urządzeniach.
Wiedząc, że 1 cal=2,54 cm, uzupełnij luki w zdaniach. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Długość przekątnej ekranu smartfona to 4 cale, czyli 1. 35,56cm, 2. 81,28cm, 3. 10,6cm, 4. 127cm, 5. 17,78cm.Długość przekątnej ekranu tabletu to 7 cali, czyli 1. 35,56cm, 2. 81,28cm, 3. 10,6cm, 4. 127cm, 5. 17,78cm.Długość przekątnej ekranu laptopa to 14 cali, czyli 1. 35,56cm, 2. 81,28cm, 3. 10,6cm, 4. 127cm, 5. 17,78cm.Długość przekątnej ekranu telewizora to 32 cale, czyli 1. 35,56cm, 2. 81,28cm, 3. 10,6cm, 4. 127cm, 5. 17,78cm.Długość przekątnej ekranu telewizora to 50 cali, czyli 1. 35,56cm, 2. 81,28cm, 3. 10,6cm, 4. 127cm, 5. 17,78cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Mnożenie pamięciowe ułamków dziesiętnych

Aby pomnożyć ułamki dziesiętne, możesz zamienić je najpierw na ułamki zwykłe, a następnie wykonać mnożenie otrzymanych ułamków. Końcowy wynik zapisz w postaci dziesiętnej.

R1O0CU5GExiZq
Ćwiczenie 11
Mama kupiła pół kilograma pomidorów w cenie 6,50  za kilogram. Ile złotych zapłaciła? Uzupełnij równość i odpowiedź odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę. 6,50·0,5=61. 650100, 2. 3,25, 3. 320100, 4. 510, 5. 2,80, 6. 3,25, 7. 325100, 8. 5010, 9. 600100, 10. 50100, 11. 3,50·1. 650100, 2. 3,25, 3. 320100, 4. 510, 5. 2,80, 6. 3,25, 7. 325100, 8. 5010, 9. 600100, 10. 50100, 11. 3,50 = 1. 650100, 2. 3,25, 3. 320100, 4. 510, 5. 2,80, 6. 3,25, 7. 325100, 8. 5010, 9. 600100, 10. 50100, 11. 3,50·510=6510·510= 1. 650100, 2. 3,25, 3. 320100, 4. 510, 5. 2,80, 6. 3,25, 7. 325100, 8. 5010, 9. 600100, 10. 50100, 11. 3,50 = 1. 650100, 2. 3,25, 3. 320100, 4. 510, 5. 2,80, 6. 3,25, 7. 325100, 8. 5010, 9. 600100, 10. 50100, 11. 3,50

Odpowiedź: Za pół kilograma pomidorów mama zapłaciła 1. 650100, 2. 3,25, 3. 320100, 4. 510, 5. 2,80, 6. 3,25, 7. 325100, 8. 5010, 9. 600100, 10. 50100, 11. 3,50 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KVx6mIuRYZN
Ćwiczenie 12
Dzbanek o pojemności 1,2 litra był napełniony w 0,7 części sokiem . Ile litrów soku znajdowało się w dzbanku?
Uzupełnij równość i odpowiedź odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę. 1,2·0,7= 1. 84100, 2. 94100, 3. 0,94, 4. 12010, 5. 1210, 6. 0,84, 7. 0,84·710= 1. 84100, 2. 94100, 3. 0,94, 4. 12010, 5. 1210, 6. 0,84, 7. 0,84 = 1. 84100, 2. 94100, 3. 0,94, 4. 12010, 5. 1210, 6. 0,84, 7. 0,84 l

Odpowiedź: W dzbanku znajdowało się 1. 84100, 2. 94100, 3. 0,94, 4. 12010, 5. 1210, 6. 0,84, 7. 0,84 litra soku.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1PsXVIXtNE2l
Uzupełnij poniższe luki tak, aby równości były prawdziwe. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz brakujące liczby. 0,2·0,3=210·1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410 = 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410 = 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 4100,4·0,08= 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410 ·8100= 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410 = 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 4101,1·0,5= 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410 ·510= 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410 = 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 4102,04·0,4= 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410 ·410= 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410 = 1. 510, 2. 5,5, 3. 0,0032, 4. 321000, 5. 0,6, 6. 310, 7. 55100, 8. 1110, 9. 6100, 10. 32100, 11. 0,55, 12. 0,06, 13. 8161000, 14. 0,032, 15. 816100, 16. 204100, 17. 0,816, 18. 410
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Ułamki dziesiętne mnożymy tak, jak liczby naturalne, przy czym w iloczynie oddzielamy przecinkiem tyle cyfr, ile było razem cyfr po przecinku w obu czynnikach. Gdy jest taka potrzeba, dopisujemy brakujące zera.

Na przykład:

0,31·0,4=0,124

5,108·0,3=1,5324

Ćwiczenie 14

Wykonaj mnożenia liczb naturalnych i na ich podstawie  podaj wyniki mnożenia ułamków dziesiętnych.

RgD7a8XapEl8R
Wykorzystaj powyższe obliczenia, uzupełnij równości, a następnie przyjrzyj się mnożeniom i ich wynikom. 2·3=Tu uzupełnij, 0,2·0,3=Tu uzupełnij4·8=Tu uzupełnij, 0,4·0,08=Tu uzupełnij11·5=Tu uzupełnij, 1,1·0,5=Tu uzupełnij204·4=Tu uzupełnij, 2,04·0,4=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rv3uAdtVPSzr2
Ćwiczenie 15
Oblicz w pamięci, następnie wpisz poprawne wyniki w puste pola. 6·5=Tu uzupełnij0,6·5=Tu uzupełnij0,6·0,5=Tu uzupełnij0,06·0,05=Tu uzupełnij4·25=Tu uzupełnij4·2,5=Tu uzupełnij0,04·2,5=Tu uzupełnij0,04·0,25=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
R1bYJfUbli4da
Wykonaj obliczenia w pamięci, a następnie uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyJmHi7wyZpB8
Wykonaj obliczenia w pamięci i uzupełnij równości. 0,2·0,5=Tu uzupełnij0,2·0,2=Tu uzupełnij0,2·0,01=Tu uzupełnij0,4·0,5=Tu uzupełnij0,4·0,2=Tu uzupełnij0,4·0,01=Tu uzupełnij0,08·0,5=Tu uzupełnij0,08·0,2=Tu uzupełnij0,08·0,01=Tu uzupełnij0,003·0,5=Tu uzupełnij0,003·0,2=Tu uzupełnij0,003·0,01=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1JNczEYm6UMq
Ćwiczenie 17
Oblicz w pamięci i wpisz wynik w wyznaczone pole. 0,2·4= Tu uzupełnij 0,3·0,2= Tu uzupełnij0,4·0,3= Tu uzupełnij0,3·0,06= Tu uzupełnij0,6:2= Tu uzupełnij 0,9:0,3= Tu uzupełnij 0,25:0,05= Tu uzupełnij 0,81:0,9= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Mnożenie pisemne ułamków dziesiętnych

Ćwiczenie 18

Uzupełnij mnożenie pisemne w każdym przykładzie. Wpisz w puste miejsca odpowiednie cyfry oraz przecinek.

R4tHokM2ockub
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRYHKFk04V4By
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1T8e2SbAROlB
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CzBh04pZpBu
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1T6HSI5VvjcZ
Ćwiczenie 19
Oblicz sposobem pisemnym, a następnie połącz w pary działania z ich wynikami. 298,99·1,4 Możliwe odpowiedzi: 1. 446,24536, 2. 418,586, 3. 23233,5, 4. 374,2144 668,24·0,56 Możliwe odpowiedzi: 1. 446,24536, 2. 418,586, 3. 23233,5, 4. 374,2144 3097,8·7,5 Możliwe odpowiedzi: 1. 446,24536, 2. 418,586, 3. 23233,5, 4. 374,2144 507,097·0,88 Możliwe odpowiedzi: 1. 446,24536, 2. 418,586, 3. 23233,5, 4. 374,2144
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 1

Oto cennik owoców w pewnym sklepie. Wykorzystaj go do rozwiązywania kolejnych trzech ćwiczeń.

Nazwa produktu

Jabłka

Gruszki

Śliwki

Pomarańcze

Pomelo

Grejpfruty

Banany

Cena za kilogram

1,30 

3,80 

2,99 

2,48 

4,65 

5,99 

2,99 

RUnCc22eCfNTZ
Ćwiczenie 20
Ala kupiła 1,60 kg jabłek i 1 kg bananów. Ile złotych zapłaciła za zakupy?
Uzupełnij odpowiedź wpisując liczbę w puste miejsce w oparciu o cennik powyżej. Odpowiedź: Ala zapłaciła za zakupy Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RW0HogxP2vkWM
Ćwiczenie 21
Jacek kupił 0,90 kg gruszek i 2 kg śliwek. Ile złotych zapłacił za zakupy?
Uzupełnij odpowiedź wpisując liczbę w puste miejsce w oparciu o cennik powyżej. Odpowiedź: Jacek zapłacił za zakupy Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3roJPilNFV2O
Ćwiczenie 22
Pani Zosia kupiła jedno pomelo o masie 82 dag2 grejpfruty o łącznej masie 1 kg 300 g. Ile złotych zapłaciła za te zakupy?
Uzupełnij odpowiedź wpisując liczbę w puste miejsce w oparciu o cennik powyżej. Odpowiedź: Pani Zosia zapłaciła za zakupy Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W Polsce obowiązującą walutą jest złoty (). W większości krajów Unii Europejskiej obowiązującą walutą jest euro (). W Wielkiej Brytanii zapłacimy funtami szterlingami, a w Szwajcarii frankami szwajcarskimi. Na Węgrzech są forinty, a w Stanach Zjednoczonych dolary (USD).

Wybierając się w zagraniczną podróż, wymieniamy złotówki na walutę kraju, do którego wyjeżdżamy.

Gdy chcemy kupić euro w banku lub w kantorze, sprawdzamy jego kurs, czyli cenę sprzedaży. (kolumna SPRZEDAŻ). Natomiast po powrocie z zagranicy podczas wymiany euro na złotówki, otrzymamy tyle złotych, ile wskaże kurs skupu (kolumna SKUP).

Tabela przedstawia kursy walut w jednym z kantorów.

WALUTA

SKUP

SPRZEDAŻ

USD

3,35 zł

3,37 zł

EURO

4,18 zł

4,20 zł

FRANK SZWAJCARSKI

3,49 zł

3,53 zł

FUNT SZTERLING

5,26 zł

5,29 zł

FORINT

1,35 zł

1,37 zł

R1P8LamWA4wmH
Ćwiczenie 23
Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wymieniając w kantorze 125 USD otrzymamy 422,94 ., 2. Za 26 euro zapłacimy 109,20 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROPRoZDMslE8G
Ćwiczenie 24
Angielski turysta po przyjeździe do Polski wymienił na złotówki 34 funty. Ile złotych otrzymał za nie w kantorze? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 113,90 , 2. 114,58 , 3. 178,84 , 4. 179,86
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R2bi2BTNwsNRH
Ćwiczenie 25
Klasa szósta pojechała na trzydniową wycieczkę do Berlina. Na wstępy do muzeów każdy uczeń musi mieć 18,50 euro. Jaki jest koszt wstępów dla jednej osoby w przeliczeniu na złotówki?
Oblicz i uzupełnij odpowiedź. Odpowiedź: Koszt wstępów dla jednej osoby w przeliczeniu za złotówki to Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26
R1BTC5RtPvh9V
Kasia będąc na szkolnej wycieczce w Niemczech, płaciła za słodycze w euro. Ile, w przeliczeniu na złotówki, kosztowały słodycze Kasi? Zaokrąglij ceny do pełnych groszy. Uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RlvLOhgMvyerg
Kasia będąc na szkolnej wycieczce w Niemczech, płaciła za słodycze w euro. Uzupełnij zdania, wpisując cenę słodyczy. Zaokrąglij ceny do pełnych groszy. 1. Kasia kupiła czekoladę za 1,39 euro, czyli za Tu uzupełnij . 2. Kasia kupiła ciastka za 3,99 euro, czyli za Tu uzupełnij . 3. Kasia kupiła gumy do żucia za 0,88 euro, czyli za Tu uzupełnij . 4. Kasia kupiła żelki za 1,12 euro, czyli za Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 27

Wykorzystaj kalkulator i znajdź dwa ułamki  dziesiętne, które po pomnożeniu dadzą wynik bardzo bliski liczbie 100 oraz:

  1. obie liczby mają jedną cyfrę po przecinku

  2. jedna liczba ma jedną, a druga dwie cyfry po przecinku

  3. obie liczby mają dwie cyfry po przecinku.

Porównaj swoje rozwiązania z rozwiązaniami kolegów.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.