Zdjęcie pięciu osób (w tym dwójki dzieci) ubranych w kolorowe stroje narciarskie podskakujących z radości (z rękami wyciągniętymi do góry) na stoku ośniżonej góry. Obok stoją narty wbite w śnieg.
Zdjęcie pięciu osób (w tym dwójki dzieci) ubranych w kolorowe stroje narciarskie podskakujących z radości (z rękami wyciągniętymi do góry) na stoku ośniżonej góry. Obok stoją narty wbite w śnieg.
Liczby całkowite
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
2. Liczby ujemne na osi liczbowej
Temperatura powietrza wynosi dzisiaj w pewnej miejscowości - 17 stopni Celsjusza. Zwróć uwagę, jak zaznaczona jest ta temperatura na termometrze.
RsrwMiBjhGH8X
Typowy termometr ze skalą Celsjusza - mierzy temperaturę w zimowy dzień wynoszącą −17°C.
Liczby ujemne, podobnie jak liczby naturalne, możemy zaznaczać na osi liczbowej. Liczby dodatnie są większe od zera, więc zaznaczamy je na osi liczbowej na prawo od zera. Liczby ujemne są mniejsze od zera, więc zaznaczamy je na lewo od zera.
W tym materiale będziemy zaznaczać liczby dodatnie i ujemne na osi liczbowej, porównywać te liczby, dodawać i odejmować.
Ważne!
Rq33Eal2tOIJi1
Rysunek osi liczbowej z zaznaczonymi liczbami całkowitymi: -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Na osi liczbowej punkty zaznaczone kolorem zielonym mają współrzędne dodatnie, a niebieskim - ujemne. Liczba nie jest ani dodatnia, ani ujemna.
Ćwiczenie 1
RfUft2vLN2BK9
Wybierz liczbę będącą współrzędną punktu i przeciągnij ją na ilustrację.
Wybierz liczbę będącą współrzędną punktu i przeciągnij ją na ilustrację.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RAnRS5m7Rgvno
Uzupełnij poniższe zdania odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, i wybierz brakującą liczbę w każdym ze zdań. Na osi liczbowej zaznaczono liczbę oraz . Między tymi liczbami znajdują się cztery odcinki jednostkowe. Jeden odcinek jednostkowy ma długość 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .Na osi liczbowej zaznaczono liczbę oraz . Między tymi liczbami znajdują się dwa odcinki jednostkowe. Jeden odcinek jednostkowy ma długość 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. . Na osi liczbowej odcinek jednostkowy ma długość . Liczba odcinków jednostkowych znajdujących się na osi między liczbami , a to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .Na osi liczbowej odcinek jednostkowy ma długość . Liczba odcinków jednostkowych znajdujących się na osi między liczbami , a to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Uzupełnij poniższe zdania odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, i wybierz brakującą liczbę w każdym ze zdań. Na osi liczbowej zaznaczono liczbę oraz . Między tymi liczbami znajdują się cztery odcinki jednostkowe. Jeden odcinek jednostkowy ma długość 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .Na osi liczbowej zaznaczono liczbę oraz . Między tymi liczbami znajdują się dwa odcinki jednostkowe. Jeden odcinek jednostkowy ma długość 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. . Na osi liczbowej odcinek jednostkowy ma długość . Liczba odcinków jednostkowych znajdujących się na osi między liczbami , a to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .Na osi liczbowej odcinek jednostkowy ma długość . Liczba odcinków jednostkowych znajdujących się na osi między liczbami , a to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1buM4RKgTNzX
Przeciągnij do kółek znajdujących się na osi liczbowej odpowiednie liczby.
Przeciągnij do kółek znajdujących się na osi liczbowej odpowiednie liczby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TJop3J7A1ci
Która z liczb: , , , znajduje się na osi liczbowej najbliżej zera? Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Do wykonania ćwiczenia możesz wykorzystać poniższą oś liczbową.
R1ELNsGN7JRsY
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1JWxDvPn0BU7
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij
Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. Tu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17VjvNyB2Edj
Wpisz mniejsza lub większa, tak aby powstały zdania prawdziwe. Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Każda liczba dodatnia jest Tu uzupełnij od zera.Każda liczba ujemna jest Tu uzupełnij od zera.Każda liczba dodatnia jest Tu uzupełnij od każdej liczby ujemnej.W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest Tu uzupełnij, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.
Wpisz mniejsza lub większa, tak aby powstały zdania prawdziwe. Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Liczba jest Tu uzupełnij niż liczba .Każda liczba dodatnia jest Tu uzupełnij od zera.Każda liczba ujemna jest Tu uzupełnij od zera.Każda liczba dodatnia jest Tu uzupełnij od każdej liczby ujemnej.W przypadku dwóch liczb ujemnych, ta jest Tu uzupełnij, która znajduje się bliżej zera na osi liczbowej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFTQjq5Iwbbzq
Ćwiczenie 5
Podane liczby uporządkuj rosnąco. Elementy do uszeregowania: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Podane liczby uporządkuj rosnąco. Elementy do uszeregowania: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZB1IFZi75TuB
Ćwiczenie 6
Podane liczby uporządkuj malejąco. Elementy do uszeregowania: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Podane liczby uporządkuj malejąco. Elementy do uszeregowania: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R124JStp3oB5d
Ćwiczenie 7
Uzupełnij odpowiedzi na poniższe pytania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Która liczba czy jest większa i o ile? Odpowiedź: Większa jest liczba Tu uzupełnij i jest ona większa od liczby Tu uzupełnij o Tu uzupełnij. Podaj liczbę o mniejszą od . Odpowiedź: Liczba o mniejsza od to Tu uzupełnij.
Uzupełnij odpowiedzi na poniższe pytania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Która liczba czy jest większa i o ile? Odpowiedź: Większa jest liczba Tu uzupełnij i jest ona większa od liczby Tu uzupełnij o Tu uzupełnij. Podaj liczbę o mniejszą od . Odpowiedź: Liczba o mniejsza od to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1OnlpbhuhBj7
Ćwiczenie 8
Zaznacz liczby najmniejsze w obu przykładach. , , , , , , , , , , ,
Zaznacz liczby najmniejsze w obu przykładach. , , , , , , , , , , ,
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.