R1RJg89UBpKey
Zdjęcie zamkniętego notesu i myszki do komputera. Na czarnym pasku napis: Działania na liczbach wymiernych.

Działania na liczbach wymiernych

4. Zwiększanie lub zmniejszanie liczby o dany ułamek

Historia ułamków zwykłych sięga czasów starożytnej Babilonii. Wiedza na ich temat pochodzi z glinianych tabliczek, na których pismem klinowym zapisywano obliczenia. Z kolei zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al‑Kaszi. Dzięki ułamkom zwykłym i dziesiętnym możemy wykonywać wiele operacji na liczbach. W materiale pokażemy, jak wyznaczać liczbę, którą otrzymujemy przez powiększenie lub pomniejszenie o pewien ułamek.

Po przeanalizowaniu części teoretycznej materiału:

  • obliczysz ułamek danej liczby,

  • wyznaczysz liczbę, która powstaje po zmniejszeniu danej liczby o pewien ułamek,

  • wyznaczysz liczbę, która powstaje po powiększeniu danej liczby o pewien ułamek,

  • zastosujesz zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.

1

Arytmetyczne metody wyznaczania liczby po zwiekszeniu lub zmniejszeniu

Przykład 1

Wyznaczymy liczbę większą od liczby 635 tej liczby.

I sposób:

  • obliczamy 35 liczby 6 (czyli obliczamy ułamek danej liczbyobliczanie ułamka danej liczbyułamek danej liczby):

    35·6=3·65=185=335
  • otrzymany wynik dodajemy do liczby 6:

    6+335=935

II sposób:

  • jeżeli liczbę 6 zwiększamy o 35 tej liczby, to otrzymujemy liczbę 135 razy większą od liczby 6:

    135·6=85·6=485=935

Zatem liczba 935 jest równa liczbie 6 powiększonej o 35 tej liczby.

Przykład 2

Wyznaczymy liczbę mniejszą od liczby 400,35 tej liczby.

I sposób:

  • obliczamy 0,35 liczby 40:

    0,35·40=14
  • otrzymany wynik odejmujemy od liczby 40:

    40-14=26

II sposób:

  • jeżeli liczbę 40 zmniejszamy o 0,35 tej liczby, to otrzymujemy liczbę, która stanowi 0,65 liczby 40:

    0,65·40=26

Zatem liczba 26 jest mniejsza od liczby 400,35 tej liczby.

Przykład 3

Ania zaoszczędziła 240 , a jej brat Maciek o 15 mniej od Ani. Obliczymy, ile pieniędzy dzieci zaoszczędziły łącznie.

Rozwiązanie:

Obliczamy, ile zaoszczędził Maciek:

  • wyznaczamy 15240 :

    15·240 =2405 =48 

  • otrzymany wynik odejmujemy od 240 :

    240 -48 =192 

Obliczamy, ile pieniędzy dzieci zaoszczędziły łącznie:

240 +192 =432 

Odpowiedź:
Dzieci zaoszczędziły łącznie 432 .

Przykład 4

W styczniu karnet na basen kosztował 60 . W lutym jego cena wzrosła o 0,2, a w marcu spadła o 0,25. Obliczymy, o ile różniła się cena karnetu w marcu w stosunku do ceny ze stycznia.

Rozwiązanie:

Cena karnetu w styczniu – 60 

Cena karnetu w lutym:

0,2·60 =12 

60 +12 =72 

Cena karnetu w marcu:

0,25·72 =18 

72 -18 =54 

Wyznaczamy różnicę cen w styczniu i marcu:

60 -54 =6 

Odpowiedź:
Cena karnetu w marcu była o 6  niższa niż w styczniu.

Przykład 5

Długość prostokąta wynosi 12,6 cm, a jego szerokość jest o 13 dłuższa. Obliczymy obwód tego prostokąta.

Rozwiązanie:

Narysujmy prostokąt i wprowadźmy oznaczenia, jak na rysunku.

R11isaap87RDd
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Mamy:

a=12,6 cm

b=12,6 cm+13·12,6 cm=12,6 cm+4,2 cm=16,8 cm

Wobec tego obwód prostokąta przedstawionego na rysunku wynosi:

L=2·12,6 cm+2·16,8 cm=25,2 cm+33,6 cm=58,8 cm

Odpowiedź:
Obwód prostokąta jest równy 58,8 cm.

Przykład 6

Franek, Marek i Janek zbierali grzyby. Franek zebrał 24 grzyby, Marek zebrał tyle co Franek i jeszcze 17 tego, co uzbierał Janek. Obliczymy, ile grzybów zebrał każdy z chłopców, jeżeli Janek zebrał o 18 grzybów mniej niż Franek.

Rozwiązanie:

Liczba grzybów zebranych przez Franka: 24

Liczba grzybów zebranych przez Janka: 24-18·24=24-3=21

Liczba grzybów zebranych przez Marka: 24+17·21=24+3=27

Odpowiedź:
Franek zebrał 24 grzyby, Janek 21 grzybów, a Marek 27 grzybów.

Czasami mamy daną liczbę, która powstaje po pomniejszeniu lub powiększeniu o pewną część innej liczby. Wówczas możemy wyznaczyć liczbę przed pomniejszeniem lub powiększeniem.

Przykład 7

W pewnej szkole liczba chłopców wynosi 336 i jest o 0,4 wyższa od liczby dziewcząt w tej szkole. Wyznaczymy liczbę wszystkich uczniów tej szkoły.

Rozwiązanie:

Liczba chłopców: 336

Ponieważ liczba chłopców jest o 0,4 wyższa od liczby dziewcząt w tej szkole, zatem liczba chłopców stanowi 1,4 liczby dziewcząt.

Do wyznaczenia liczby dziewcząt wystarczy podzielić liczbę chłopców przez 1,4.

Zatem liczba dziewcząt jest równa:

336:1,4=240

Wobec tego liczba wszystkich uczniów w szkole jest równa:

336+240=576

Odpowiedź:
W tej szkole jest 576 uczniów.

Graficzne metody wyznaczania liczby po zmniejszeniu lub powiększeniu

Przykład 8

W dużym opakowaniu znajduje się 12 kroplomierzy, a w małym o 14 mniej. Obliczymy, ile kroplomierzy łącznie znajduje się w 2 dużych i w 3 małych opakowaniach.

Liczba kroplomierzy w dużym opakowaniu:

RLiqw6ZM0fIoA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ponieważ w małym opakowaniu znajduje się o 14 mniej kroplomierzy niż w dużym opakowaniu, zatem dzielimy liczbę kroplomierzy w dużym opakowaniu na 4 równoliczne części i odejmujemy jedną taką część.

RcSKEgD0TiyFm
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wobec tego liczba kroplomierzy w małym opakowaniu jest równa:

12-3=9

Obliczamy łączną liczbę kroplomierzy w 2 dużych i w 3 małych opakowaniach:

2·12+3·9=24+27=51

Przykład 9

Turysta miał do przejścia 50 km. Pierwszego dnia przeszedł 0,3 tej trasy. Drugiego dnia przebył o 35 więcej niż pierwszego dnia. Obliczymy, ile pozostało mu drogi do przebycia.

Rozwiązanie:

Sposób arytmetyczny:

I dzień: 0,3·50 km=15 km

II dzień:

15 km+35·15 km=15 km+9 km=24 km

Obliczamy długość drogi, która pozostała do przebycia:

50 km-15 km-24 km=11 km

Odpowiedź:
Turyście pozostało do przejścia 11 km.

Sposób geometryczny:

Narysujmy odcinek, który przedstawia trasę długości 50 km.

RVgMO5wJeFda2
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Podzielmy ten odcinek na 10 równych części i zaznaczmy 3 części.

RV0Drn87SoAE8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wówczas otrzymujemy odcinek o długości 15 km – długość trasy, którą turysta przeszedł pierwszego dnia.

Podzielmy odcinek długości 15 km na 5 równych części i zaznaczmy 3 części.

RFDMk8x7Hz91O
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wówczas otrzymujemy odcinek długości 9 km, który łącznie z odcinkiem długości 15 km wyznacza odcinek o długości 24 km – długość trasy, którą turysta przeszedł drugiego dnia.

RmdPIfq8VFm90
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Pozostały odcinek – 26 km przedstawia odcinek drogi, jaka pozostała do przebycia.

Polecenie 1

Obejrzyj przedstawione przykłady w animacji. Zwróć uwagę jak zmienia się cena towarów podczas obniżek i podwyżek.

R19tWbsyzD75B
Animacja nawiązująca do treści materiału
Polecenie 2

Na podstawie animacji ułóż i rozwiąż własne zadanie dotyczące wyznaczania ceny danego towaru po jednoczesnej obniżce i podwyżce.

Polecenie 3

Rozwiąż zadanie:

Cenę komputera wynoszącą 3200  obniżono o 0,2 tej ceny, a następnie podwyższono o 14 nowej ceny. Oblicz cenę po podwyżce.

Polecenie 4

Rozwiąż zadanie:

Cenę smartfona wynoszącą 1500  obniżono o 0,1, a następnie jeszcze o 15 tej ceny. Oblicz cenę smartfona po tych dwóch obniżkach.

Polecenie 5

Sukienka kosztowała w maju 130 , a w czerwcu zdrożała o połowę. Czy Ewie wystarczy 200  na zakup tej sukienki w czerwcu?

3
R1Srp8jQ1y0H6
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź. W styczniu Paweł zarobił 2800 , a Gaweł o 514 więcej niż Paweł. Zatem: Możliwe odpowiedzi: 1. różnica pomiędzy zarobkiem Gawła a zarobkiem Pawła wynosi 1000 ., 2. Paweł i Gaweł zarobili łącznie 3800 ., 3. Paweł zarobił o 914 mniej niż Gaweł.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RxxdFxx3OPUUr
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst odpowiednimi liczbami. Liczba większa od 3000,4 tej liczby wynosi Tu uzupełnij. Liczba mniejsza od 9638 tej liczby wynosi Tu uzupełnij. Liczba większa od 12045 tej liczby wynosi Tu uzupełnij. Liczba mniejsza od 350,6 tej liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1U576i76luY6
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeżeli cena pewnego towaru wynosi 240 zł;, to cena towaru większa o 38 tej ceny wynosi 330 ., 2. Jeżeli cena pewnego towaru wynosi 220 , to cena towaru mniejsza o 320 tej ceny wynosi 197 ., 3. Jeżeli cenę pewnego towaru wynoszącą 150  obniżono o 25 tej ceny, to nowa cena jest równa 100 ., 4. Jeżeli cenę pewnego towaru wynoszącą 280  podniesiono o 114 tej ceny, to nowa cena jest równa 300 .
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1DR60T42bPCb
Ćwiczenie 4
Uporządkuj liczby rosnąco Elementy do uszeregowania: 1. liczba większa od 3218 tej liczby, 2. liczba mniejsza od 36112 tej liczby, 3. liczba mniejsza od 400,25 tej liczby, 4. liczba większa od 250,3 tej liczby
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RJBlbIR3Pcros
Ćwiczenie 5
Pogrupuj zgodnie z podanym opisem. Liczby mniejsze od 100: Możliwe odpowiedzi: 1. liczba równa 120 pomniejszona o 0,2 tej liczby, 2. liczba równa 105 pomniejszona o 0,05 tej liczby, 3. liczba równa 90 powiększona o 0,15 tej liczby, 4. liczba równa 80 powiększona o 0,25 tej liczby, 5. liczba równa 120 pomniejszona o 0,15 tej liczby, 6. liczba równa 110 pomniejszona o 110 tej liczby Liczby większe lub równe 100: Możliwe odpowiedzi: 1. liczba równa 120 pomniejszona o 0,2 tej liczby, 2. liczba równa 105 pomniejszona o 0,05 tej liczby, 3. liczba równa 90 powiększona o 0,15 tej liczby, 4. liczba równa 80 powiększona o 0,25 tej liczby, 5. liczba równa 120 pomniejszona o 0,15 tej liczby, 6. liczba równa 110 pomniejszona o 110 tej liczby
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Cenę tabletu wynoszącą 2450  obniżono o 0,3 tej ceny, a następnie podwyższono o 15 nowej ceny. Oblicz cenę po podwyżce.

Ćwiczenie 7

Duże opakowanie, w którym znajdują się 24 kredki kosztuje 10,80 , a w małym jest o 13 kredek mniej. Oblicz, który zakup jest bardziej opłacalny: małego czy dużego opakowania, jeżeli małe opakowanie kosztuje 7,68 .

RUoc9bEdKkeHz
Ćwiczenie 8
Przeciągnij i upuść lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej, aby uzupełnić zdania. Kasia otrzymuje miesięcznie 100  kieszonkowego, czyli o 421 więcej niż Basia. Wobec tego kieszonkowe Basi jest równe 1. 450, 2. 320, 3. 350, 4. 96, 5. 84 zł.
Cena za dobę w hotelu czterogwiazdkowym wynosi 416  i jest o 0,3 wyższa od ceny za dobę w hotelu trzygwiazdkowym. Wobec tego doba w hotelu trzygwiazdkowym kosztuje 1. 450, 2. 320, 3. 350, 4. 96, 5. 84 zł.
Drukarka kosztuje 270  i jest o 25 tańsza od urządzenia wielofunkcyjnego. Wobec tego urządzenie wielofunkcyjne kosztuje 1. 450, 2. 320, 3. 350, 4. 96, 5. 84 zł.
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

obliczanie ułamka danej liczby
obliczanie ułamka danej liczby

aby obliczyć ułamek danej liczby, mnożymy ułamek przez tę liczbę.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.