R11hb5tNXy6hR
Na zdjęciu niewyraźna twarz dziecka widziana przez szybę, po której spływają krople deszczu. Dziecko przykłada palce do szyby od wewnątrz.

Środki poetyckiego obrazowania - przenośnia

Deszcz - zdjęcie
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Warto wiedzieć!

W czasie deszczu trudno czasami odnaleźć aktywność, która pozwoli przetrwać niepogodę. Niektórzy w takich momentach sięgają po książkę, inni po serial, a jeszcze inni postanawiają przespać takie dni.

Poeci lubią deszczowe dni, chętnie opisują w swoich wierszach pluchę, siąpawicę, chlapawicę, „pogodę pod psem”, tworząc niezwykłe obrazy poetyckie.

R9IihCtpVp5xU
Obraz poetycki
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Zapoznaj się z wierszem Na słotę Stanisława Grochowiaka, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Na słotęStanisław Grochowiak
Stanisław Grochowiak Na słotę

Na słotęj0000008IKB5v22_000tp001słotę
Najlepszy jest parasol lampy.
Na słotę
Najczystsze niebo książkowych stronic.
Na słotę
Liścia na szybie trzepocący goniec
I wiatr
Spoza deszczu migocącej rampyj0000008IKB5v22_000tp002rampy
I pies jest dobry podczas słoty,
Gdy cieplej niż wełna ogrzewa ci stopy.

p_1 Źródło: Stanisław Grochowiak, Na słotę, [w:] tegoż, Szedł czarodziej - antologia wierszy dla dzieci, t. 1, Warszawa 1986, s. 206, licencja: CC BY 3.0.
R1NG8jnOCDgOU
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Rj24iIdaohsgt
Ćwiczenie 2
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1TjuDgI6KxLB
Przenośnia
Źródło: a. nn., domena publiczna.
1
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się zamieszczonemu poniżej schematowi powstawania metafory. Następnie rozszyfruj dwa podane poniżej schematy metafor pochodzących z utworu Stanisława Grochowiaka. Zaproponuj trzy inne metafory, rozrysuj  je najpierw w formie schematu.

RhwHLpkOnZaJj
Ilustracja interaktywna, na którą uczeń przeciąga uzupełnione pola tekstowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się zamieszczonemu poniżej schematowi powstania metafory. Następnie rozszyfruj dwa podane poniżej schematy metafor pochodzących z utworu Stanisława Grochowiaka. Zaproponuj trzy inne metafory, rozrysuj je najpierw w formie schematu.

parasol + lampa = parasol lampy

  • niebo + książka =

  • liść + szyba =

uzupełnij treść
j0000008IKB5v22_000tp001
j0000008IKB5v22_000tp002

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem piosenki Leśna piosenka, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Leśna piosenkaAutor nieznany
Autor nieznany Leśna piosenka

Jak to miło wędrować z plecakiem
drożynkami z daleka od miast.
Gdy piosenką witają nas ptaki,
gdy piosenką rozdzwoni się las.
Jak to miło nocować w namiocie
i raniutko na jasny wyjść świat.
A tu szumią wysokie paprocie
i na liściach wesoło gra wiatr.

Wędrujemy, wędrujemy.
Ścieżynkami zielonymi
czy to słońce, czy to deszcz.
Wędrujemy po ojczystej naszej ziemi,
by ją zwiedzić wzdłuż i wszerz.

Jak to miło pod cieniem jarzębin
iść na przełaj, to w górę, to w dół.
Gęstwę boru przenikać do głębin,
pojąć życie owadów i pszczół.
Zbierać słodkie pachnące jagody,
poznać kwiaty z zapachów i nazw.
Pod drzewami się uczyć przyrody,
gdy gromadą idziemy przez las.

p_2 Źródło: Leśna piosenka, dostępny w internecie: https://www.ornak.gniezno.pttk.pl/files/spiewnikkgornakw20200518.pdf, [dostęp 30.10.2021 r.].
Ćwiczenie 4

Odszukaj w „Leśnej piosence” przykłady sformułowań będących  przenośniami.  Wyjaśnij, jaką funkcję w tekście pełnią te środki stylistyczne.

RTNFBKQmZRXM5
R1avamAIkRo9e
Przenośnia (metafora)
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

R1SMhnfFDqkTn
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1V4UPcA2zw1Y
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu objaśnień do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.