R1WKiDQeexHWB
Zdjęcie przedstawia figurę przestrzenną złożoną z linii poziomych i pionowych, które układają się w kształt głowy. W tle niebo i chmury.

Środki poetyckiego obrazowania - przenośnia

Człowiek_intro
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Nazwy przedmiotów codziennego użytku lub zjawisk mogą komunikować pewne skojarzenia, a nawet symbolizować zjawiska abstrakcyjne, które trudno pojąć lub opisać (np. serce – jako symbol miłości, podkowa – symbol szczęścia, korona – symbol władzy itp.).

R11snw1dQ47wR
Korona
Źródło: Pixabay, grafika komputerowa, domena publiczna.

Wiele funkcjonujących w języku określeń i terminów wywodzi się od nazwisk wynalazców czy odkrywców, nazw geograficznych i historycznych. Określamy
je mianem eponimóweponimeponimów. Na przykład: znane ze świata nauki określenia dżulniuton oznaczają jednostki fizyczne utworzone od nazwisk badaczy: Jamesa Joule’aJamesa Joule'aJamesa Joule’aIsaaca NewtonaIsaaca NewtonaIsaaca Newtona. Pokazują one, że nazwy przedmiotów lub pojęć – początkowo używane tylko w wąskim gronie, np. naukowców – mogą z czasem upowszechnić się i wejść na stałe do języka potocznego.

eponim
Jamesa Joule'a
Isaaca Newtona

Metafory jako figury stylistyczne

Nazwy rzeczy mogą również tworzyć dodatkowe, często bardzo abstrakcyjne sensy. Wiąże się to z ważną właściwością języka – jego wieloznacznym czy metaforycznym charakterem.

Do tworzenia nazw i określeń często wykorzystywana są metafora. Jest to bowiem podstawowa figura stylistyczna, za pomocą której wyrażamy znaczenia przenośne (symboliczne, abstrakcyjne), tworzymy skojarzeniaskojarzeniaskojarzenia.

Metafory na ogół kojarzymy z tekstami artystycznymi. W wielu utworach poetyckich odnajdziemy ciekawe przenośnie literackie, na przykład w cytowanym niżej fragmencie wiersza Zbigniewa Herberta pt. Kołatka (np. „w głowie hodują ogrody”,
„z czoła spływają/ławice obrazów”).

skojarzenia

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Zbigniewa Herberta i wykonaj ćwiczenia.

KołatkaZbigniew Herbert
Zbigniew Herbert Kołatka

Są tacy którzy w głowie
hodują ogrody
a włosy ich są ścieżkami
do miast słonecznych i białych

łatwo im pisać
zamykają oczy
a już z czoła spływają
ławice obrazów

p_3 Źródło: Zbigniew Herbert, Kołatka, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, oprac. Ryszard Krynicki, Kraków 2004, s. 52.
R1NM24nz6GRFM
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij sens wybranej metafory z wiersza Zbigniewa Herberta. Określ jej funkcję  w utworze.

R4abR90tRFCfx

Oprócz metafor artystycznych (poetyckich) pojawiają się w języku również metafory potoczne (np. „zapaść się pod ziemię”, „cisza jak makiem zasiał”). Najwięcej
ich znajdziemy we frazeologizmach czy porównaniach frazeologicznych. Metafory występują także bardzo często w tekstach przemówień (oraz innych gatunkach retorycznych). Wiele z nich można zauważyć w przekazach dziennikarskich
czy reklamowych.

RCgpOdjtGURfT
Główka pracuje
Źródło: Pixabay, grafika komputerowa, domena publiczna.
RykCrJL9KfOCC
Słoń w składzie porcelany
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RuCyvja58bJjB
Burza mózgów
Źródło: Pixabay, grafika komputerowa, domena publiczna.

O rzeczach można mówić tak, jakby miały cechy ludzi lub innych istot żywych (służy do tego przede wszystkim animizacja, antropomorfizacja czy personifikacja).

Rodzajem metafory, w którym zjawiska nieożywione (zarówno konkretne,
jak i abstrakcyjne) mają właściwości istot żywych, jest animizacja, czyli ożywienie (np. „coś przechodzi ludzkie pojęcie”, „świat idzie naprzód”, „zapadła cisza” itp.). Z tym środkiem stylistycznym spokrewnione są dwa kolejne:

  • antropomorfizacja – pomaga opisać rzeczy, zjawiska, pojęcia i ich cechy
    za pomocą określeń, które odnoszą się do człowieka (np. „coś odgrywa główną rolę” = ‘coś jest główne, najważniejsze’);

  • personifikacja – częściej występuje w tekstach artystycznych i służy wyrażeniu zjawisk abstrakcyjnych za pomocą wyobrażeń odnoszących się do człowieka
    (np. „Historio, historio, cóżeś ty za pani” – 'historia w tekście Agnieszki Osieckiej pokazana jako kobieta’).

Zapoznaj się z animacją pt. Ożywienie a uosobienie, a dowiesz się, czym różnią się te rodzaje metafory.

RswixbrvFB9hG
Animacja z audiodeskrypcją na temat ożywienia i uosobienia. Zawiera objaśnienia oraz przykłady tych środków stylistycznych.
Polecenie 1

Wyjaśnij, dlaczego ożywienie i uosobienie są rodzajami przenośni.

RXJ3I3vTfcv8V
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3
RxBhPhYmpjpW7
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu zdań zawierających ożywienie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ru3BzJ4sf9fSY
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu cytatów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CdtGP6CIQWw
Czułe słowa
Źródło: Pixabay, grafika komputerowa, domena publiczna.
j0000007V9B1v50_0000001T

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 2

Podaj po jednym własnym przykładzie ożywienia i uosobienia.

Ry24ICMfp66bL
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R15bDseQO0Uxg
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu związków wyrazowych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 6

Wskaż, które z poniższych frazeologizmów będących przenośniami mają zabarwienie negatywne. Uzasadnij swoje zdanie.

„mieć dach nad głową”, „czym chata bogata”, „ognisko domowe”, „okrągły stół”,
„przy drzwiach otwartych”, „z deszczu pod rynnę”, „pocałować klamkę”, „podpierać ścianę”

uzupełnij treść