R1UUwKOqW6ZGf
Na zdjęciu widoczne są chmury, które wypełniają niemal cały kadr. W górnej części fotografii chmury są białe, w dolnej części granatowe. W prawym górnym rogu widoczny jest skrawek błękitnego nieba.

Przy zachmurzonym niebie - Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Chmury kłębiaste
Źródło: pix, domena publiczna. pixabay.

Warto wiedzieć!

Nieodłącznym elementem niemal każdego krajobrazu jest niebo z leniwie płynącymi obłokami, które są pięknym zjawiskiem atmosferycznym. Często stanowią inspirację dla twórców kultury, szczególnie dla pisarzy i malarzy. Chmury są ulubionym tematem wybieranym przez poetów, ale w prozie również można znaleźć ich plastyczne opisy. Poetycki opis chmur zaczerpnięty z „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza warto zestawić z plastycznym opisem zawartym w powieści „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej.

Zapoznaj się z prezentacją „Z głową w chmurach”, a następnie wykonaj polecenia.

1
R19fcH43kAREX
Film przedstawia kłębiaste chmury, a w środku niebo. Chmury powoli się rozchodzą i pojawia się napis Z głową chmurach
1
Rpq5mBsOKjjnY
Film przedstawia chmury na niebie, które szybko wędrują po niebie.
1
R19ERLqnXGnNL
Film przedstawia noszone prądami wietrznymi krople deszcze, które spadają do wody. Dodatkowo pojawia się napis: chmura - zbiór kropelek wody i kryształków lodu
R1AuT3FHO035q
1
RKL5CeG77Qgvl
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Ze względu na wysokość występowania chmur możemy je podzielić na chmury piętra wysokiego, średniego i niskiego. Natomiast z uwagi na kształt wyróżniamy chmury kłębiaste, warstwowe i pierzaste.

1
RF0qrB1FChBVn
Film przedstawia płynące chmury pierzaste (i pojawia się napis chmury pierzaste). W dole filmu widać Słońce i pomarańczowe niebo
1

1
R170TXnwk2jne
Film pokazuje szybko płynące chmury oraz napis: chmura pierzasto‑kłębiasta.
1
R1GTlnLTBYOxt
Film przedstawia przemykające po niebie chmury ora napis chmura pierzasto‑warstwowa.
1
Rj7nH25wHUASt
Film przedstawia chmury, które wędrują przez niebo. Dodatkowo pojawia się napis chmura pierzasto‑warstwowa.
1
RuAgon7QWHHx8
Film przedstawia przemykające po niebie chmury w różnych odcieniach nieba. Dodatkowo pojawia się napis chmura średnio‑warstwowa.
1
RtTIfMTSzI2uU
Film przedstawia przemykające po niebie chmury. Niebo jest ciemne. Pojawia się napis chmura warstwowo‑deszczowa.
1
RDFQxnhDpvEHh
Film przedstawia przemykające po niebie chmury, a na dole zielone góry. Pojawia się napis chmura kłębiasta.
1
R6lMY38Y539CV
Film przedstawia przemykające po niebie chmury, niebo jest szare, a w dole widać wiatr targający trawą. Pojawia się napis chmura warstwowa.
1
R14pDcn7v7Szr
Film przedstawia przemykające po niebieskim niebie chmury. Pojawia się napis chmura głębiasto‑warstwowa.
1
RCp8EjIltQZ46
Film przedstawia przemykające po niebie chmury. Pojawia się napis chmura kłębiasto‑deszczowa.
1
RbVqL15EIzfjq
Film przedstawia przemykające po niebie chmury, a w dole zielone pola i drzewa.
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1

Wyjrzyj przez okno i sprawdź, jakie chmury znajdują się na niebie. Nazwij je, korzystając z informacji zawartych w prezentacji.

R1eJKfJcWNTNb
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1

Zastanów się i odpowiedz, czy chmury można dotknąć. Na podstawie informacji zawartych w prezentacji uzasadnij swoją odpowiedź.

RF9t7HhjOLOdB
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Co przypominają ci kształty chmur na niebie? Narysuj chmury, które widzisz.

R1cVjzNPyxUUZ
Polecenie 2

Zredaguj własną definicję słowa „chmura”.

Rw7oyBsBUYNi1
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment Pana Tadeusza i wykonaj ćwiczenia

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga III

Te Państwa niebo włoskie, jak o niem słyszałem,

Błękitne, czyste, wszakwszak wszak to jak zamarzła woda!

Czyż nie piękniejsze stokroćstokroć stokroć wiatr i niepogoda?

U nas dość głowę podnieść: ileż to widoków!

Ileż scen i obrazów z samej gry obłoków!

Bo każda chmura inna: na przykład jesienna

Pełźnie jak żółw leniwa, ulewą brzemiennabrzemiennybrzemienna,

I z nieba aż do ziemi spuszcza długie smugi

Jak rozwiterozwityrozwite warkocze, to są deszczu strugi;

Chmura z gradem jak balon szybko z wiatrem leci,

Krągła, ciemnobłękitna, w środku żółto świeci,

Szum wielki słychać wkoło. Nawet te codzienne,

Patrzcie Państwo, te białe chmurki, jak odmienne!

ZrazuzrazuZrazu jak stada dzikich gęsi lub łabędzi,

A z tyłu wiatr jak sokół do kupy je pędzi;

Ściskają się, grubieją, rosną, nowe dziwy!

Dostają krzywych karków, rozpuszczają grzywy,

Wysuwają nóg rzędy i po niebios sklepiesklepsklepie

Przelatują jak tabuntabuntabun rumaków po stepie:

Wszystkie białe jak srebro, zmieszały się – nagle

Z ich karków rosną maszty, z grzyw szerokie żagle,

Tabun zmienia się w okręt i wspaniale płynie

Cicho, zwolna, po niebios błękitnej równinie!

j0000008IMB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1982, s. 370.
Ćwiczenie 1

Określ, co jest tematem fragmentu „Pana Tadeusza”.

R7kvFrst9BXBX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2
R1ReU0TzpBm68
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Wypełnij wyznaczone miejsca wyrazami pokrewnymi do słowa „chmura”, a następnie umieść pola tekstowe w dowolnych punktach na rysunku.

R1XWgiGFudpFY
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Wymień wyrazy należące do rodziny wyrazów  „chmura”.

R1PemlaAYoXku
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

Wymień wyrazy należące do rodziny wyrazów  „chmura”.

R1V15FtfNCBn0
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4
R1APWCFuL9qwV
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pary tekstu i ilustracji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9UWFTs0MBX95
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pary odpowiednich fragmentów tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
Rnk6BPxLr7XpN
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie okresleń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj tekst popularnonaukowy o powstawaniu chmur oraz obejrzyj grafikę ilustrującą ten proces, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Justine Gourdeau [czyt. Żystin Gordo] Chmury i aerozole. Wiadomości podstawowe

[...] Ciepłe powietrze, jako mniej gęste, unosi się, a zimne opada. Naukowcy nazywają to konwekcją. Konwekcja jest jednym z procesów, dzięki któremu mogą powstawać chmury. Kiedy świeci Słońce, powietrze znajdujące się przy powierzchni Ziemi, zawierające parę wodną, jest ogrzewane i zaczyna się unosić. W miarę wzrostu wysokości powietrze to ochładza się. Chmury powstają, gdy wilgotne powietrze ochłodzi się do określonej granicznej temperatury: wtedy woda  na małych zawieszonych w powietrzu cząstkach stałych i tworzą się kropelki chmur. (...)

ch_2 Źródło: Justine Gourdeau [czyt. Żystin Gordo], Chmury i aerozole. Wiadomości podstawowe, dostępny w internecie: http://klimat.czn.uj.edu.pl/enid/1__Chmury/-_Powstawanie_chmur_3mi.htm [dostęp 26.09.2022 r.]., łum. Anita Bokwa, Paweł Jezioro, dostępny w internecie.
ReSpHKT3zscVB
Powstawanie chmur
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Na podstawie tekstu popularnonaukowego i fragmentu „Pana Tadeusza” uzupełnij tabelę zwrotami opisującymi powstawanie chmur.

Rr3wt4hXNzeqV
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, czym się różnią od siebie dwa opisy powstawania chmur na niebie – popularnonaukowy i poetycki.

RF1Sza63nT7Cr
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Spójrz w niebo i poobserwuj ruch chmur, następnie zredaguj krótkie opowiadanie o tym, co dzieje się z obłokami.

  • chmury szybko pędzą po niebie,

  • chmury błyskawicznie prują przez niebo,

  • chmury leniwie suną po niebie,

  • chmury gnają po niebie,

  • chmury leniwie toczą się po niebie,

  • chmury wolno pełzną po niebie,

  • chmury rosną i grubieją,

  • chmury dostojnie przepływają po niebie,

  • chmury niespiesznie płyną po niebie,

  • chmury gwałtownie przetaczają się po niebie,

  • ciężkie chmury nabrzmiewają deszczem,

  • chmury w oka mgnieniu potężnieją,

  • ciężkie chmury wiszą nisko na niebie.

Rp2ekymt8HvPe
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie pędzące po niebie chmury w pogodny dzień lub chmury tuż przed burzą. Opisz ruch tych chmur i to, co się  z nimi dzieje.  Możesz wykorzystać podane słownictwo:

  • chmury błyskawicznie prują przez niebo,

  • chmury leniwie suną po niebie,

  • chmury gnają po niebie,

  • chmury leniwie toczą się po niebie,

  • chmury wolno pełzną po niebie,

  • chmury rosną i grubieją,

  • chmury dostojnie przepływają po niebie,

  • chmury niespiesznie płyną po niebie,

  • chmury gwałtownie przetaczają się po niebie,

  • ciężkie chmury nabrzmiewają deszczem,

  • chmury w oka mgnieniu potężnieją,

  • ciężkie chmury wiszą nisko na niebie.

RCN7F0SxE8XpL
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9
RZs1KmO9fIUkO
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie określeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Uzupełnij zdania podanymi poniżej związkami frazeologicznymi.

RNSNpQGM5OUzA
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu określeń do zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

O autorze

Eliza Orzeszkowa1910Grodno (obecnie Białoruś)1841Milkowszczyzna (obecnie Białoruś)
R1Lh7KmTDY8gL
Eliza Orzeszkowa, 1900
Źródło: Jan Mieczkowski, domena publiczna.

Eliza Orzeszkowa

- polska pisarka, publicystka i działaczka społeczna;  utwory Orzeszkowej cieszyły się wielką popularnością, gdyż poruszały ważną problematykę społeczną; do jej najbardziej znanych dzieł należą: „Meif Ezofowicz”, „Widma”, „Niziny”, „Dziurdziowie”, „Cham”, „Nad Niemnem” oraz zbiór opowiadań „Gloria victisGloria victisGloria victis

Gloria victis
Eliza Orzeszkowa Nad Niemnem

Upalne słońce osypywało nieścigniony szlak wody ulewą iskier, a tu i ówdzie łamiące się w falach promienie jego tworzyły ogniska olśniewających świateł. Chwilami te ogniska wyrzucające z siebie niskie snopy promieni bladły lub całkiem gasły, a w błękitach wody, pod delikatnym rysunkiem drobnych fal, sunęły ciemne odbicia przepływających pod niebem chmur. Nie były to chmury natychmiastową burzą grożące, ale raczej białe obłoki mętną szarością wydęte, wydłużające się wciąż i przybierające, z brzegami przelewającymi się w coraz nowe linie i kształty. W cichym i parnym powietrzu powoli i nisko sunąc, co chwilę przysłaniały one, to odkrywały rozżarzoną tarczę słońca, sprawiając tym w powietrzu zmienną grę promiennych jasności i nagłych przyciemnień. Tam, gdzie rzeka daleko przed pomykającym czółnemczółno czółnem za bór skręcała, zgromadzały się one, łączyły i skłon nieba zasłaniały ścianą wełnistych, ciemnych, srebrem obrębionych kłębów.

ch_3 Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem, Warszawa 1965, s. 276–277.
Ćwiczenie 11
R1WrssgldTLti
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
Rkus85z8vZjdL
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Na podstawie fragmentu „Nad Niemnem” opisz wygląd oraz ruchy chmur na niebie. Możesz zacząć tak: Po niebie sunęły białe obłoki…

R1NB0l1YayKv6
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 14
RMlRZG7XKwyv9
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Opisz chmury na niebie. Postaraj się zastosować jak najwięcej różnych środków poetyckich (np. epitetów, porównań i przenośni).

R1AxtYxEtC8Fj
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Opisz, jak wyobrażasz sobie chmury znajdujące się na niebie w czasie ładnej pogody i podczas niepogody.

RxnT3fkfIL2dZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

wszak 
wszak 

przecież

stokroć 
stokroć 

bardzo wiele razy

brzemienny
brzemienny

obciążony, naładowany czymś

zrazu
zrazu

w pierwszej chwili, początkowo

sklep
sklep

sklepiony strop, sufit

tabun
tabun

stado dzikich koni

rozwity
rozwity

rozwinięty, rozpleciony

czółno 
czółno 

łódź wydrążona z jednego pnia

kondensacja
kondensacja

zagęszczenie, stężenie czegoś

cyrkulacja
cyrkulacja

obieg, przepływ, krążenie

Notatki

R1L72LA8eDmtT
Miejsce na notatki ucznia.