Rodzina - szczególny rodzaj grupy społecznej

Element jest częścią wątku pt. "Wątek 1: O prawidłowościach życia społecznego". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach społecznych składa się z 5 modułów, które zostały podzielone na strony tematyczne. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń jest wprowadzany w zagadnienia życia społecznego od najbliższej mu rzeczywistości tj. od problematyki człowieka jako istoty społecznej, poprzez funkcjonowanie w rodzinie i w systemie szkolnym aż do zasad prawnych określających funkcjonowanie człowieka w większych społecznościach. Moduł drugi został przeznaczony na treści związane z rodziną jak grupą społeczną, rolą rodziców i osób starszych w rodzinie, prawami i obowiązkami dzieci, funkcjonowaniem gospodarstwa domowego i planowaniem jego budżetu. Opanowanie tych treści pozwala wprowadzić ucznia w drugi wątek pt. O pożytku, jaki niesie aktywność człowieka w społeczności. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: dostępny w internecie: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_008_12.PDF.
  • Źródło: dostępny w internecie: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_049_19.PDF.
  • Źródło: Jan Twardowski, Co wiesz o swojej rodzinie?, [w:] tegoż, Nowe patyki i patyczki, Poznań 2007.