10. Fizyka roweru
Projekt roweru został stworzony już w wieku przez samego Leonardo da Vinci, a jeden z pierwszych modeli powstał dopiero na początku wieku. Następnie model tego jednośladu rozwijał się przez maszynę biegową, welocyped, aż do znanego nam dziś roweru. Ile fizyki stoi za powstaniem i działaniem roweru dowiesz się z tego materiału.
uporządkujesz swoją wiedzę z zakresu energii mechanicznej;
przeanalizujesz, jakie rodzaje energii występują podczas jazdy na rowerze;
zidentyfikujesz, jak działają elementy roweru z punktu widzenia fizyki.
Rowery są podstawowym środkiem transportu dla milionów ludzi, ponadto dla wielu znakomitym środkiem do rekreacji. Rowerów używamy aby trenować, jeździć do pracy, w sporcie czy nawet jako pojazdu dostawczego. Choć może się wydawać, że jazda na rowerze polega tylko na kierowaniu, balansowaniu i pedałowaniu, to z punktu widzenia nauki jest dosyć złożona.

Jak ogólnie działa klasyczny rower? Pojazd ten zamienia energię wytworzoną przez mięśnie naszego ciała w energię kinetycznąenergię kinetyczną. Energia kinetyczna jest to wielkość, która zależy od prędkości ciała i jego masy, jest więc charakterystyczna dla poruszającego się ciała. Według badań, podczas jazdy na rowerze nawet procent energii wytworzonej przez mięśnie może być zamienione na energię kinetyczną. Drugi rodzaj energii pojawiający się podczas jazdy na rowerze to energia potencjalnaenergia potencjalna grawitacji. Zależy ona od masy i wysokości, jeśli poruszamy się pod górkę to zmieniamy wysokość względem położenia początkowego – pojawia się energia potencjalna. Wprawdzie opony roweru, cała rama czy amortyzatory będą doświadczały niewielkich odkształceń, ale energia potencjalna sprężystości może zostać pominięta.
Jaka jest energia kinetyczna człowieka poruszającego się na rowerze z prędkością ?
Rozwiązanie:
Używamy wzoru na energię kinetyczną podstawiając właściwe wartości:
Energia kinetyczna i potencjalna grawitacji to nie jedyne rodzaje energii, jakich doświadczamy podczas jazdy na rowerze. Każda ruchoma część, np. koła zębate albo koła roweru, posiada też swoją energię, wynikającą z ruchu obrotowego. Pedałując wykonujemy pracę, co umożliwia zębatkom roweru obracanie łańcuchem i finalnie tylnym kołem, dzięki czemu rower porusza się. Energie – kinetyczna uzyskiwana podczas ruchu i potencjalna – są podczas jazdy tracone. Następuje to przez opory toczenia pojazdu, czyli tarcie. Tarcie jednak „pomaga” w jeździe na rowerze. Opony roweru wykorzystują tarcie, aby „odpychać się” od podłoża. Ponadto, bez tarcia nie można by było utrzymać się na rowerze. Energia tracona jest także przez opory aerodynamiczne, czyli opory powietrza, a także przez zmianę kierunku ruchu czy wspomniane niewielkie zmiany energii potencjalnej sprężystości. Największe straty podczas jazdy będą powodowane przez opory powietrza, gdyż zależą one od kwadratu prędkości i powierzchni czołowej stawiającej opór. Wniosek jest prosty – im szybciej jedziemy, tym większy opór powietrza; musimy też wybrać dobrą, najbardziej opływową pozycję do jazdy.

Pomijając opory czy niewielkie ciepło, mogące wydzielać się podczas hamowania, pozostają nam tyko energia kinetyczna i energia potencjalna grawitacji, i ich ciągłe zmiany podczas jazdy. Wynika to z zasady zachowania energii sformułowanej już w wieku, zgodnie z którą suma wszystkich rodzajów energii jest stała w układzie izolowanym. Oznacza to, że energia nie może się pojawiać ani zniknąć, ale mogą zachodzić przemiany jednego rodzaju energii w inne. Kiedy rower zyskuje prędkość, czyli porusza się, to posiada energię kinetyczną. Jeśli wjeżdżamy na wzniesienie, zyskujemy energię potencjalną grawitacji. Podczas wjazdu na wzniesienie energia kinetyczna zamieniana jest w potencjalną, a dobrze rozpędzeni możemy pokonać wzniesienie bez pracy mięśni. Podczas zjazdu ze wzniesienia wykorzystujemy zmagazynowaną energię potencjalną grawitacji. Jest ona zamieniana na energię kinetyczną, możemy więc zjechać z górki bez pedałowania. Różne rodzaje energii mogą występować razem. Jeśli podczas wjazdu na wzniesienia, przejazdu przez nie i podczas zjazdu pedałujemy, utrzymując prędkość, występuje wtedy zarówno energia kinetyczna, jak i potencjalna.

Na jaką wysokość możemy podrzucić do góry dzwonek rowerowy, jeśli rzucamy go z podłoża z prędkością ? Opór pomiń.
Rozwiązanie:
Rzucony w górę dzwonek doleci na wysokość na jaką pozwoli mu posiadana energia kinetyczna w momencie wyrzutu. Na początek dzwonek posiada tylko energię kinetyczną – jest rzucony z podłoża. Na maksymalnej wysokości zatrzyma się chwilę by zacząć spadać – będzie wtedy posiadał tylko energię potencjalną grawitacji. Z zasady zachowania energii zapiszemy zatem, że energia potencjalna na maksymalnej wysokości będzie równa energii kinetycznej na początku:
po skróceniu mas otrzymujemy:
i po przekształceniu:
a zatem:
Dzwonek możemy podrzucić na wysokość metrów.
W roku Daryl Brown, zawodnik Freestyle MTB, ustanowił rekord Guinnessa w skoku na rowerze na wysokość . Zakładając brak oporów, jaką prędkość musiał uzyskać w kierunku pionowym aby skok się udał?
Rozwiązanie:
Skok rozpatrujemy jako rzut ukośny, interesuje nas jednak tylko prędkość w kierunku pionowym , więc wykorzystamy zasadę zachowania energii:
po skróceniu mas otrzymujemy:
i po przekształceniu:
Aby skok się udał, Daryl Brown musiał uzyskać prędkość w kierunku pionowym.
Jaka była prędkość Daryla Browna przy wyskoku z rampy o nachyleniu , a jaka prędkość pozioma?
Rozwiązanie:
Skok rozpatrujemy jako rzut ukośny, prędkość przy wyskoku jest wypadkową z prędkości (pozioma) i (pionowa), kąt pomiędzy wektorami i wynosi .
i po przekształceniach:
a zatem:
Prędkość Daryla Browna przy wyskoku z rampy wynosiła . Jego prędkość pozioma wynosiła .
Fizykę znajdziemy też nie tylko rozpatrując zmiany energii podczas jazdy rowerem. Hamulce rowerowe wykorzystują tarcie. Są to hamulce tarczowe lub tak zwane V–break. Po naciśnięciu hamulca, klocki zaciskają się na obręczy koła lub tarczy hamulcowej, co powoduje spowolnienie obracania się kół, wytracanie energii, wydziela się ciepło i finalnie następuje zahamowanie. Kierownica to, dla odmiany, rodzaj dźwigni, która powoduje obracanie się przedniego koła roweru. Koła zębate sterowane za pomocą przerzutek powodują wzrost lub zmniejszenie prędkości. Działają one na zasadzie różnicy wielkości tylnego i przedniego koła zębatego połączonych łańcuchem. Na prędkość roweru wpływa więc przełożenie, czyli stosunek liczby zębów zębatki przedniej do zębatki tylnej. Jeśli używamy biegu z zastosowaniem dużej zębatki przedniej i małej tylnej uzyskamy największą możliwą prędkość.
Jak widzimy, konstrukcję roweru, rodzaj jazdy a nawet triki rowerowe możemy rozpatrywać z pomocą fizyki.

Fizyka jazdy rowerem

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P5M8AZCTj
Jaka jest masa ciała, jeśli po wjeździe na wzniesienie o wysokości zmagazynowana została energia potencjalna o wartości ? Przyjmij przyspieszenie ziemskie . Rozważ następujące przypadki:
, ,
, ,
, ,
, .
Obliczenia i odpowiedź możesz zapisać w polu poniżej.
Wymień jak najwięcej czynników mających wpływ na jazdę na rowerze. Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Na czym polega związek związek energii kinetycznej z ruchem ciała? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Dlaczego do jazdy na rowerze potrzebne jest tarcie? Notatki możesz zapisać w polu poniżej.
Zadania
Jednostką energii mechanicznej jest dżul (), inaczej jest to: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Jedno ciało ma masę i prędkość , a drugie ciało ma masę i prędkość . Jaki jest stosunek energii kinetycznych tych ciał? Rozwiązanie i odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Opisz jak zmienia się energia podczas swobodnego spadku ciała, a jak podczas rzutu ciała w dół.
Biogramy

Leonardo da Vinci
Włoski renesansowy artysta i uczony. Autor wielu dzieł sztuki m.in. „Mona Lisy” i „Ostatniej Wieczerzy”. Autor szkicu „Człowiek witruwiański”. Jako naukowiec stworzył wiele projektów wyprzedzających jego czasy np. koncepcję śmigłowca czy czołgu. W Muzeum Narodowym w Krakowie znajduje się jego obraz „Dama z gronostajem”, będący jednym z najcenniejszych dzieł sztuki w polskim posiadaniu.
Słownik
energia jaką posiada poruszające się ciało
energia jaką posiada ciało w polu grawitacyjnym (energia potencjalna grawitacji)
lub ciało odkształcone sprężyście (energia potencjalna sprężystości)