15. Od kwarków do galaktyk. Sprawdzian wiedzy i umiejętności
Przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań w tym materiale, należy znać zagadnienia dotyczące budowy i właściwości materii, ciśnienia, prawa Pascala i Archimedesa oraz pomiarów we Wszechświecie. Można je znaleźć w poniższych materiałach:
Na podstawie poniższego modelu przedstawiającego atom, zdecyduj, jakie cząstki mogą znajdować się we wskazanych miejscach.
RE2GtyPkl3IM0
Ilustracja przedstawia niebieskie koło z współśrodkowym małym żółtym kółkiem w środku. Od każdego z kół odchodzi pozioma czarna kreska zakończona literą. Od żółtego kółka-litera A, a od niebieskiego - litera B.
Ilustracja przedstawia niebieskie koło z współśrodkowym małym żółtym kółkiem w środku. Od każdego z kół odchodzi pozioma czarna kreska zakończona literą. Od żółtego kółka-litera A, a od niebieskiego - litera B.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRdrT6psV9X16
(Uzupełnij).
RglcIEmOlu8Xh
Ćwiczenie 2
Określ liczbę sposobów, na jakie elektron może przejść z orbity trzeciej, na poziom podstawowy. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Wzbudzony atom wodoru znajdujący się na trzecim poziomie energetycznym może przejść na poziom podstawowy na 1. jeden, 2. dwa, 3. cztery, 4. trzy sposób/sposoby.
Określ liczbę sposobów, na jakie elektron może przejść z orbity trzeciej, na poziom podstawowy. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Wzbudzony atom wodoru znajdujący się na trzecim poziomie energetycznym może przejść na poziom podstawowy na 1. jeden, 2. dwa, 3. cztery, 4. trzy sposób/sposoby.
Wybierz prawidłową ilość sposobów jakimi elektron może przejść z orbity 3, na poziom podstawowy.
jeden, dwa, trzy, cztery
Wzbudzony atom wodoru znajdujący się na trzecim poziomie energetycznym może przejść na poziom podstawowy na ............ sposób/sposoby.
RYkoWpw0PHN9y
Ćwiczenie 3
Połącz w pary nazwę i opis składnika atomu.
Połącz w pary nazwę i opis składnika atomu.
Do naczyń nalano różnych cieczy, a następnie zanurzono w nich dwie kule o jednakowej masie i objętości, tak jak na rysunku poniżej.
Ćwiczenie 4
RrpttL2hp93sQ
Ilustracja przedstawia schemat wagi na białym tle. Na ramionach zamiast szalek zawieszono ciężary. Ciężary zwisające z ramion wagi zanurzone są w różnych cieczach, znajdujących się w identycznych naczyniach. Ciało A znajduje się w naczyniu jeden, zawierającym niebieską ciecz. Ciało B znajduje się w naczyniu dwa, zawierającym czerwoną ciecz. Waga przechylona jest na stronę ciała A. Od osi wokół której przechylają się ramiona poprowadzono prostopadły wektor. Widać, że nie pokrywa się z pionowym statywem wagi.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R18lgmAUy9qMI
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda” albo „Fałsz”.. Gęstość cieczy jest większa od gęstości cieczy .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Siła wyporu działająca na kulę jest mniejsza od siły wyporu działającej na kulę .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na kulkę działa większa siła ciężkości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda” albo „Fałsz”.. Gęstość cieczy jest większa od gęstości cieczy .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Siła wyporu działająca na kulę jest mniejsza od siły wyporu działającej na kulę .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na kulkę działa większa siła ciężkości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R58vCqstrwMai
Ćwiczenie 5
Określ liczbę sposobów, na jakie elektron może przejść z orbity trzeciej, na poziom podstawowy. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Wzbudzony atom wodoru znajdujący się na trzecim poziomie energetycznym może przejść na poziom podstawowy na 1. jeden, 2. dwa, 3. cztery, 4. trzy sposób/sposoby.
Określ liczbę sposobów, na jakie elektron może przejść z orbity trzeciej, na poziom podstawowy. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Wzbudzony atom wodoru znajdujący się na trzecim poziomie energetycznym może przejść na poziom podstawowy na 1. jeden, 2. dwa, 3. cztery, 4. trzy sposób/sposoby.
RIsQITikmYzt1
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Jeśli ciało przeniesiemy z Ziemi na Księżyc, to zmianie ulegnie: Możliwe odpowiedzi: 1. tylko ciężar tego ciała., 2. masa, gęstość i ciężar ciała., 3. masa i ciężar tego ciała., 4. masa i gęstość ciała., 5. tylko masa ciała., 6. tylko gęstość tego ciała.
Jeśli ciało przeniesiemy z Ziemi na Księżyc, to zmianie ulegnie:
tylko ciężar tego ciała.
masa, gęstość i ciężar ciała.
masa i ciężar tego ciała.
masa i gęstość ciała.
tylko masa ciała.
tylko gęstość tego ciała.
RN9UZcZgrvWJp
Ćwiczenie 7
Czy można zobaczyć parę wodną? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie, ponieważ para wodna jest gazem bezbarwnym., 2. Tak, widzimy ją w postaci chmur i mgły., 3. Tak, widzimy ją na zaparowanej szybie lub lustrze., 4. Tak, widzimy ją w postaci dymku wydobywającego się spod pokrywki garnka.
Czy można zobaczyć parę wodną?
Nie, ponieważ para wodna jest gazem bezbarwnym.
Tak, widzimy ją w postaci chmur i mgły.
Tak, widzimy ją na zaparowanej szybie lub lustrze.
Tak, widzimy ją w postaci dymku wydobywającego się spod pokrywki garnka.
Ćwiczenie 8
Kostkę (czystego) metalu najpierw zważono, otrzymując masę , a następnie zanurzono w menzurce z wodą. Odczytaj z rysunku objętość wody wypartej przez kostkę, a następnie wykonaj zadania pod rysunkiem.
R14HRws1sf5Qw
Ilustracja przedstawia na białym tle: sześcian i dwie zlewki. Zlewki są wypełnione cieczą. Od zlewki pierwszej do drugiej prowadzi pozioma strzałka. Metalowy sześcian znajduje się poza zlewką z lewej strony pierwszej zlewki, a poziom wody wynosi dwadzieścia pięć centymetrów sześciennych. W drugiej zlewce oprócz wody jest sześcian i poziom wody jest wyższy i wynosi czterdzieści centymetrów sześciennych. Sześcian jest całkowicie zanurzony.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Rb0ZXt3GBZE8p
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Zwróć uwagę na jednostki. Objętość figurki/bryłki wynosi Tu uzupełnij .
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Zwróć uwagę na jednostki. Objętość figurki/bryłki wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
RVvW49XR1QvtI
Ćwiczenie 9
Poniżej przedstawiono jednostki oraz wielkości fizyczne. Połącz jednostkę z odpowiednią wielkością fizyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie
Poniżej przedstawiono jednostki oraz wielkości fizyczne. Połącz jednostkę z odpowiednią wielkością fizyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie
Dobierz jednostkę do wielkości fizycznej.
gęstość, objętość, masa, ciśnienie, parcie
N
Pa
kg
R1PuDQVc6ZCzl
Ćwiczenie 10
Łączenie par. Oceń, które z poniższych zdań przedstawia sytuację, w której drewniany klocek pływa częściowo zanurzony? Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda”, jeśli pływa albo „Fałsz”, gdy nie pływa.. Gęstość drewna, z którego wykonano klocek, jest równa gęstości wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gęstość drewna, z którego wykonano klocek, jest mniejsza od gęstości wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gęstość klocka jest większa niż gęstość wody, w której jest zanurzony.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń, które z poniższych zdań przedstawia sytuację, w której drewniany klocek pływa częściowo zanurzony? Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda”, jeśli pływa albo „Fałsz”, gdy nie pływa.. Gęstość drewna, z którego wykonano klocek, jest równa gęstości wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gęstość drewna, z którego wykonano klocek, jest mniejsza od gęstości wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gęstość klocka jest większa niż gęstość wody, w której jest zanurzony.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Które zakończenia zdania jest prawdziwe, a które fałszywe? Klocek drewniany pływa częściowo zanurzony, gdy…
Prawda
Fałsz
Gęstość drewna, z którego wykonano klocek, jest równa gęstości wody.
□
□
Gęstość drewna, z którego wykonano klocek, jest mniejsza od gęstości wody.
□
□
Gęstość klocka jest większa niż gęstość wody, w której jest zanurzony.
□
□
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R1WoDCjQTmx5t
Ćwiczenie 11
Jaki jest stan skupienia lodu? Możliwe odpowiedzi: 1. Stały., 2. Ciekły., 3. Gazowy., 4. Nie ma ustalonego stanu skupienia., 5. Stan skupienia lodu zależy od temperatury.
Jaki jest stan skupienia lodu?
Stały.
Ciekły.
Gazowy.
Nie ma ustalonego stanu skupienia.
Stan skupienia lodu zależy od temperatury.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RjhctfflDqfm1
Ćwiczenie 12
Łączenie par. Które z poniższych twierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe? Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda” albo „Fałsz”. . Ciecze są ściśliwe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gazy są ściśliwe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozlana woda nie rozpada się na cząsteczki dzięki siłom spójności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ciała stałe mają sprężystość kształtu i objętości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. litr wody naciska na dno naczynia siłą niezależnie od kształtu naczynia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ciśnienie jakie człowiek wywiera na podłoże jest takie samo zarówno wtedy, gdy stoi on na jednej nodze, jak i na dwóch nogach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gdy kawałek plasteliny w kształcie walca zamienimy w kulę, to jego objętość zmaleje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ciecze nie mają określonego kształtu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chmury to widoczna para wodna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Które z poniższych twierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe? Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda” albo „Fałsz”. . Ciecze są ściśliwe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gazy są ściśliwe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozlana woda nie rozpada się na cząsteczki dzięki siłom spójności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ciała stałe mają sprężystość kształtu i objętości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. litr wody naciska na dno naczynia siłą niezależnie od kształtu naczynia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ciśnienie jakie człowiek wywiera na podłoże jest takie samo zarówno wtedy, gdy stoi on na jednej nodze, jak i na dwóch nogach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gdy kawałek plasteliny w kształcie walca zamienimy w kulę, to jego objętość zmaleje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ciecze nie mają określonego kształtu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chmury to widoczna para wodna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Które z poniższych twierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe?
Prawda
Fałsz
Ciecze są ściśliwe.
□
□
Gazy są ściśliwe.
□
□
Rozlana woda nie rozpada się na cząsteczki dzięki siłom spójności.
□
□
Ciała stałe mają sprężystość kształtu i objętości.
□
□
1 litr wody naciska na dno naczynia siłą 10 N niezależnie od kształtu naczynia.
□
□
Ciśnienie jakie człowiek wywiera na podłoże jest takie samo zarówno wtedy, gdy stoi on na jednej nodze, jak i na dwóch nogach.
□
□
Gdy kawałek plasteliny w kształcie walca zamienimy w kulę, to jego objętość zmaleje.
□
□
Ciecze nie mają określonego kształtu.
□
□
Chmury to widoczna para wodna.
□
□
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1N2gvPnUoUr9
Ćwiczenie 13
Korzystając z informacji podanych w treści zadania i praw fizyki, wykonaj odpowiednie obliczenia. Na dużym tłoku podnośnika hydraulicznego umieszczono towar o masie . Jak dużą powierzchnię miał ten tłok, jeśli siła działająca na mały tłok unosi towar do góry? Powierzchnia małego tłoka jest równa . Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
Korzystając z informacji podanych w treści zadania i praw fizyki, wykonaj odpowiednie obliczenia i wskaż wszystkie prawidłowe odpowedzi.
Na dużym tłoku podnośnika hydraulicznego umieszczono towar o masie 600 kg. Jak dużą powierzchnię miał ten tłok, jeśli siła 300 N działająca na mały tłok unosi towar do góry? Powierzchnia małego tłoka jest równa 25 .
500
0,05
5
50
0,5
0,005
12,5
500
12,5
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1OUuj02A7cv5
Ćwiczenie 14
Które wypowiedzi charakteryzują ciecze, a które gazy lub ciała stałe? Dopasuj podane właściwości do odpowiedniej grupy przeciągając je lub wejdź w pole i wybierz odpowiednie elementy grupy z listy rozwijalnej. gazy Możliwe odpowiedzi: 1. ich cząsteczki poruszają się swobodnie i chaotycznie, 2. nie mają ustalonego kształtu i objętości, 3. mogą być kruche lub plastyczne, 4. są ściśliwe, 5. ich cząsteczki leżą blisko siebie, ale mogą się przemieszczać, 6. ich cząsteczki są daleko od siebie, 7. ich cząsteczki leżą blisko siebie, nie mogą się przemieszczać, tylko drgają, 8. nie mają ustalonego kształtu, tylko objętość, 9. ich cząsteczki tworzą uporządkowaną siatkę, 10. obserwuje się w nich zjawisko napięcia powierzchniowego, 11. mają ustalony kształt i objętość, 12. wypełniają całą dostępną objętość naczynia, 13. tworzą powierzchnię swobodną ciecze Możliwe odpowiedzi: 1. ich cząsteczki poruszają się swobodnie i chaotycznie, 2. nie mają ustalonego kształtu i objętości, 3. mogą być kruche lub plastyczne, 4. są ściśliwe, 5. ich cząsteczki leżą blisko siebie, ale mogą się przemieszczać, 6. ich cząsteczki są daleko od siebie, 7. ich cząsteczki leżą blisko siebie, nie mogą się przemieszczać, tylko drgają, 8. nie mają ustalonego kształtu, tylko objętość, 9. ich cząsteczki tworzą uporządkowaną siatkę, 10. obserwuje się w nich zjawisko napięcia powierzchniowego, 11. mają ustalony kształt i objętość, 12. wypełniają całą dostępną objętość naczynia, 13. tworzą powierzchnię swobodną ciała stałe Możliwe odpowiedzi: 1. ich cząsteczki poruszają się swobodnie i chaotycznie, 2. nie mają ustalonego kształtu i objętości, 3. mogą być kruche lub plastyczne, 4. są ściśliwe, 5. ich cząsteczki leżą blisko siebie, ale mogą się przemieszczać, 6. ich cząsteczki są daleko od siebie, 7. ich cząsteczki leżą blisko siebie, nie mogą się przemieszczać, tylko drgają, 8. nie mają ustalonego kształtu, tylko objętość, 9. ich cząsteczki tworzą uporządkowaną siatkę, 10. obserwuje się w nich zjawisko napięcia powierzchniowego, 11. mają ustalony kształt i objętość, 12. wypełniają całą dostępną objętość naczynia, 13. tworzą powierzchnię swobodną
Które wypowiedzi charakteryzują ciecze, a które gazy lub ciała stałe? Dopasuj podane właściwości do odpowiedniej grupy przeciągając je lub wejdź w pole i wybierz odpowiednie elementy grupy z listy rozwijalnej. gazy Możliwe odpowiedzi: 1. ich cząsteczki poruszają się swobodnie i chaotycznie, 2. nie mają ustalonego kształtu i objętości, 3. mogą być kruche lub plastyczne, 4. są ściśliwe, 5. ich cząsteczki leżą blisko siebie, ale mogą się przemieszczać, 6. ich cząsteczki są daleko od siebie, 7. ich cząsteczki leżą blisko siebie, nie mogą się przemieszczać, tylko drgają, 8. nie mają ustalonego kształtu, tylko objętość, 9. ich cząsteczki tworzą uporządkowaną siatkę, 10. obserwuje się w nich zjawisko napięcia powierzchniowego, 11. mają ustalony kształt i objętość, 12. wypełniają całą dostępną objętość naczynia, 13. tworzą powierzchnię swobodną ciecze Możliwe odpowiedzi: 1. ich cząsteczki poruszają się swobodnie i chaotycznie, 2. nie mają ustalonego kształtu i objętości, 3. mogą być kruche lub plastyczne, 4. są ściśliwe, 5. ich cząsteczki leżą blisko siebie, ale mogą się przemieszczać, 6. ich cząsteczki są daleko od siebie, 7. ich cząsteczki leżą blisko siebie, nie mogą się przemieszczać, tylko drgają, 8. nie mają ustalonego kształtu, tylko objętość, 9. ich cząsteczki tworzą uporządkowaną siatkę, 10. obserwuje się w nich zjawisko napięcia powierzchniowego, 11. mają ustalony kształt i objętość, 12. wypełniają całą dostępną objętość naczynia, 13. tworzą powierzchnię swobodną ciała stałe Możliwe odpowiedzi: 1. ich cząsteczki poruszają się swobodnie i chaotycznie, 2. nie mają ustalonego kształtu i objętości, 3. mogą być kruche lub plastyczne, 4. są ściśliwe, 5. ich cząsteczki leżą blisko siebie, ale mogą się przemieszczać, 6. ich cząsteczki są daleko od siebie, 7. ich cząsteczki leżą blisko siebie, nie mogą się przemieszczać, tylko drgają, 8. nie mają ustalonego kształtu, tylko objętość, 9. ich cząsteczki tworzą uporządkowaną siatkę, 10. obserwuje się w nich zjawisko napięcia powierzchniowego, 11. mają ustalony kształt i objętość, 12. wypełniają całą dostępną objętość naczynia, 13. tworzą powierzchnię swobodną
Które wypowiedzi charakteryzują ciecze, a które gazy lub ciała stałe?
ich cząsteczki leżą blisko siebie, nie mogą się przemieszczać, tylko drgają, tworzą powierzchnię swobodną, ich cząsteczki są daleko od siebie, ich cząsteczki tworzą uporządkowaną siatkę, ich cząsteczki poruszają się swobodnie i chaotycznie, mają ustalony kształt i objętość, obserwuje się w nich zjawisko napięcia powierzchniowego, mogą być kruche lub plastyczne, ich cząsteczki leżą blisko siebie, ale mogą się przemieszczać, nie mają ustalonego kształtu i objętości, są ściśliwe, wypełniają całą dostępną objętość naczynia, nie mają ustalonego kształtu, tylko objętość
gazy
ciecze
ciała stałe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
Oblicz wartość ciśnienia hydrostatycznego panującego u podstawy tamy wodnej na głębokości metrów pod wodą. Gęstość wody wynosi .
R1a1em4b49rOS
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Skorzystaj ze wzoru na ciśnienie hydrostatyczne:
Podstawiamy wartości liczbowe do wzoru na ciśnienie hydrostatyczne:
.
Ćwiczenie 16
RANYJc2XH0UKB
Ilustracja przedstawiająca tamę. Tama ma kształt prostopadłościanu w kolorze niebieskim z szarymi pasami przy górnej i dolnej krawędzi. Na rysunku oznaczono wysokości i długość całej bryły oraz części oznaczonych kolorami. Długość tamy to sto metrów. Wysokość całej tamy to dziesięć metrów, w tym zawierają się dwa pasy o szerokości jeden metr, znajdujące się na górze i dole tamy. Wymiary zaznaczono jak na rysunkach technicznych, przy strzałkach z grotami dotykającymi przedłużeń krawędzi prostopadłych do krawędzi wymiarowanych.
Ilustracja do zadania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby obliczyć wartość siły parcia na daną powierzchnię, mnożymy wartość ciśnienia przez powierzchnię.
Jaką wartość ciśnienia należałoby wstawić do wzoru przy obliczaniu parcia na wysokości środka tamy widocznej na rysunku powyżej?
Oblicz parcie wywierane przez wodę na szare pasy wskazane na rysunku, na wysokości środków tych pasów.
Pasy mają wysokość , a cała tama – . Szerokość tamy wynosi (patrz: rysunek nad poleceniem). Przyjmij, że tafla wody znajduje się na wysokości górnej krawędzi tamy.
Wskazówka
Uwzględnij zależność ciśnienia od głębokości.
Przy obliczaniu parcia na powierzchnię pionową, należy brać pod uwagę ciśnienie na wysokości środka geometrycznego tej powierzchni. Uwaga: w ogólności wysokość ta nie jest równa głębokości cieczy (słupa cieczy).
RSDjnau88E7jA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zależność ciśnienia od wysokości słupa cieczy to , gdzie:
– ciśnienie hydrostatyczne na głębokości , która na wysokości środka tamy wynosi ,
– gęstość cieczy (w naszym przypadku wody, ok. ),
– przyspieszenie ziemskie (ok. ).
Mamy zatem:
Siła parcia na powierzchnię wynosi , gdzie:
– ciśnienie hydrostatyczne (które należy obliczyć na podstawie wzoru z punktu 1.),
– pole powierzchni na którą działa siła parcia.
Tak więc parcie na górny pas tamy wynosi , natomiast na dolny
, .
Ćwiczenie 17
Gęstość świeżego śniegu wynosi , natomiast zleżałego – . Jak i o ile zmieni się objętość świeżego śniegu, gdy zamieni się on w śnieg zleżały?
R1bOHeXIRXFhS
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Obliczając objętość śniegu skorzystaj ze wzoru:
Objętość świeżego śniegu o gęstości wyniesie . Zamieniając się w śnieg zleżały, jego objętość zmaleje 20‑krotnie, do , co daje nam różnicę w objętości o wartośći: .
Objętość śniegu zmieni się dwudziestokrotnie, malejąc o .
R58vCqstrwMai
Ćwiczenie 18
Określ liczbę sposobów, na jakie elektron może przejść z orbity trzeciej, na poziom podstawowy. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Wzbudzony atom wodoru znajdujący się na trzecim poziomie energetycznym może przejść na poziom podstawowy na 1. jeden, 2. dwa, 3. cztery, 4. trzy sposób/sposoby.
Określ liczbę sposobów, na jakie elektron może przejść z orbity trzeciej, na poziom podstawowy. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Wzbudzony atom wodoru znajdujący się na trzecim poziomie energetycznym może przejść na poziom podstawowy na 1. jeden, 2. dwa, 3. cztery, 4. trzy sposób/sposoby.
R1XBDTITArEl6
Ćwiczenie 19
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda” albo „Fałsz”.. Gęstość cieczy jest większa od gęstości cieczy .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Siła wyporu działająca na kulę jest mniejsza od siły wyporu działającej na kulę .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na kulkę działa większa siła ciężkości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda” albo „Fałsz”.. Gęstość cieczy jest większa od gęstości cieczy .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Siła wyporu działająca na kulę jest mniejsza od siły wyporu działającej na kulę .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na kulkę działa większa siła ciężkości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz