Sporządzanie roztworu o określonym stężeniu procentowym

Aby przygotować roztwór o określonym stężeniu procentowym, należy znać masy jego składników: rozpuszczalnika i substancji rozpuszczonej. W tym celu należy wcześniej dokonać odpowiednich obliczeń. Obliczoną ilość substancji stałej (która w roztworze będzie stanowiła substancję rozpuszczoną) należy odważyć i dokładnie wymieszać z odmierzoną objętością ciekłego rozpuszczalnika. Objętość rozpuszczalnika możemy obliczyć, znając jego masę oraz gęstość.

1
Doświadczenie 1

Zapoznanie z czynnościami niezbędnymi do przygotowania roztworu o określonym stężeniu procentowym – procedura przygotowania 150 g wodnego roztworu chlorku sodu o stężeniu 2%.

1
Polecenie 1

Zaprojektuj doświadczenie pozwalające na przygotowanie 150 g wodnego roztworu chlorku sodu (soli kuchennej) o stężeniu 2%. Wypisz nazwy niezbędnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników (substancji chemicznych). Następnie napisz, jakie czynności trzeba wykonać, żeby sporządzić opisany roztwór (zapisz instrukcję).
Oblicz masę substancji (wyrażoną w gramach) oraz objętość wody (wyrażoną w centymetrach sześciennych), niezbędne do przygotowania 150 g wodnego roztworu chlorku sodu o stężeniu 2%. Załóż, że gęstość wody wynosi 1 gcm3. Sprawdź swoją odpowiedź. W razie wątpliwości, przeanalizuj rozwiązanie.

R1GkBomzRUfck
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1C74Ig3IZa0Z
Sprzęt laboratoryjny i odczynniki: (Uzupełnij). Instrukcja (Uzupełnij). Obliczenia (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Postępując zgodnie z zaproponowaną przez Ciebie instrukcją (po jej zweryfikowaniu z instrukcją przykładową zamieszczoną w sekcji „odpowiedź”), przeprowadź doświadczenie. Następnie obejrzyj film i sprawdź poprawność wykonywanych czynności laboratoryjnych.

1
11
Laboratorium 1

Czy wiesz, jak sporządzić roztwór o określonym stężeniu procentowym? Przeprowadź eksperyment w laboratorium chemicznym. Pamiętaj o wyzerowaniu masy zlewki przed przystąpieniem do sporządzania roztworów.

R1S3MKH8M2SM5
Wirtualne laboratorium pt. „Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym"
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMN1MvTqaDRac
Analiza doświadczenia: Tytuł doświadczenia. Problem badawczy: Wypełnia uczeń. Hipoteza: Wypełnia uczeń. Instrukcja: (Uzupełnij). Sprzęt i odczynniki: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wyniki i wnioski: (Uzupełnij).

Wirtualne laboratorium „Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym”. Temperatura powietrza w laboratorium wynosi dwudziestu stopni Celsjusza.

Na stole laboratoryjnym znajduje się cylinder miarowy, czyli wysokie, wąskie naczynie z miarką do stu mililitrów, służące do odmierzania roztworów. Przezroczysta butelka wypełniona do połowy wodą. Na stole znajduje się także pusta zlewka szklana dwieście mililitrów – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych oraz waga elektroniczna z cyfrowym wyświetlaczem z funkcją tarowania – urządzenie elektryczne służące do wyznaczania mas substancji. Daną substancję umieszcza się na srebrnej tacy umieszczonej na urządzeniu. Masa ważonej substancji wyświetlana jest na wyświetlaczu. Waga pokazuje wagę w jednostce gram. Nad stołem laboratoryjnym wiszą dwie półki na których ustawione są pojemniki z substancjami chemicznymi. Na każdym z pojemników widnieje etykieta z nazwą związku chemicznego oraz środkami ostrożności. Dodatkowo na etykietach podana jest wartość rozpuszczalności danego związku w temperaturze dwadzieścia stopni Celsjusza podanych w gramach na sto gramów wody. Podana jest również masa molowa danego związku chemicznego. Na górnej półce ustawionych jest sześć pojemników w których występuje inna substancja: chlorek kobaltu (II) (rozpuszczalność: 52,9 grama na sto gramów wody, masa molowa: 129,84 grama na mol), azotan (V) kobaltu (II) (rozpuszczalność: 97,4 grama na sto gramów wody, masa molowa: 182,94 grama na mol), siarczan (VI) miedzi (II) (rozpuszczalność: 20,7 gramów na sto gramów wody, masa molowa: 1159,6 grama na mol), chromian (VI) potasu (63,7 gramów na sto gramów wody, masa molowa: 194,19 grama na mol), dichromian (VI) potasu (rozpuszczalność: 12,3 grama na sto gramów wody, masa molowa: 294,18 grama na mol), manganian (VI) potasu (rozpuszczalność6,34 gramów na sto gramów wody, masa molowa: 158,04 grama na mol), chlorek sodu (rozpuszczalność: 5,93 grama na sto gramów wody, masa molowa: 58,44 grama na mol) i chlorek niklu (II) (rozpuszczalność: 68,8 grama na sto gramów wody, masa molowa: 129,5 grama na mol). Dodatkowo na półce leży szklana bagietka służąca do mieszania roztworów. Na dolnej półce ustawione są cztery pojemniki, w których są następujące substancje: chlorek kobaltu (II) – woda 1/6 (rozpuszczalność: 58,6 grama na sto gramów wody, masa molowa: 3237,9 grama na mol), chlorek żelaza (III) – woda 1/6 (rozpuszczalność: 92 gramy na sto gramów wody, masa molowa: 270,3 grama na mol), siarczan (VI) żelaza (II) – woda 1/6 (rozpuszczalność: 40 gramów na sto gramów wody, masa molowa: 278 gramów na mol) oraz siarczan (VI) magnezu (II) – woda 1/7 (rozpuszczalność: 36 gramów na sto gramów wody, masa molowa: 246,48 grama na mol). Na dolnej półce stoją w szklanym, przezroczystym okrągłodennym pudełku łyżki laboratoryjne służące do naważania.

Przed przystąpieniem do czynności naważania należy wyzerować zlewkę na wadzę. Wówczas ekran wagi pokazuje nam zero gramów i po umieszczeniu w niej wody i związku chemicznego wskaże nam właściwą masę roztworu. Do cylindra miarowego wlewamy odpowiednią ilość wody i przelewamy to do zlewki umieszczonej na wadze. Dodajemy odpowiedniej ilości danego związku chemicznego wykorzystując w tym celu łyżeczkę. Umieszczamy związek w zlewce. Masa na wadze zwiększa się o ilość dosypanego związku. Ściągamy zlewkę z wagi i wykorzystując szklaną bagietkę mieszamy zawartość. Obserwujemy rozpuszczenie związku albo powstanie osadu.

Chcąc uzyskać stężenie25 procent związku chlorku kobaltu (II) o rozpuszczalności 52,9 grama na sto gramów wody i masie molowej129,84 grama na mol należy zmieszać50 mililitrów wody i16,67 grama związku. W zlewce obserwujemy całkowite rozpuszczenie się związku. W przypadku dodania zbyt dużej ilości związku przekraczającej możliwości rozpuszczalności obserwuje się wytrącenie osadu. W tym przypadku rozpuszczalność związku wynosi52,9 grama na sto gramów wody. Wymieszając 27gramów z 50 mililitrami wody, otrzymamy roztwór o stężeniu 35%. W zlewce zaobserwujemy wówczas osad.

Chcąc uzyskać stężenie dziesięć procent związku chromianu (V) potasu o rozpuszczalności <63,7 grama na sto gramów wody i  masie molowej 194,19 grama na mol należy zmieszać 30 mililitrów wody z3,34 gramami związku. W zlewce obserwujemy całkowite rozpuszczenie się związku. W przypadku dodania zbyt dużej ilości związku przekraczającej możliwości rozpuszczalności obserwuje się wytrącenie osadu.

Polecenie 2
REZcLSUdIjBwJ
Wybierz, z iloma mililitrami wody należy zmieszać 16,67 grama chlorku kobaltu, żeby uzyskać stężenie 25% związku chlorku kobaltu (II) o rozpuszczalności 52,9 g na 100 g wody i masie molowej 129,84 g/mol. Możliwe odpowiedzi: 1. z 50 mililitrami wody, 2. z 25 mililitrami wody, 3. ze 100 mililitrami wody, 4. z 15 mililitrami wody
1
Polecenie 2

Oblicz, jaką masę ma 15 cm3 roztworu, którego gęstość wynosi 1,102 gcm3. Wynik podaj w gramach, z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku. Sprawdź odpowiedź. W przypadku wątpliwości, przeanalizuj rozwiązanie zadania.

RHHGtfZmHCsOi
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GQE9izjft2I
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Oblicz gęstość roztworu, którego 25 cm3 ma masę 24,5 g. Wynik podaj z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku. Sprawdź odpowiedź. W przypadku wątpliwości, przeanalizuj rozwiązanie zadania.

RWp0jvhmQqYqP
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RjjoICIqi6RmJ
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Polecenie 4

Oblicz, ile gramów cukru znajduje się w 20 cm3 roztworu o stężeniu 15%, jeżeli jego gęstość wynosi 1,059 gcm3.

R1WobYPIs5KUO
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RaqKiT9gpH9Ag
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak zmienia się stężenie roztworu po jego rozcieńczeniu?

Zmiana ilości (masy) rozpuszczalnika powoduje zmianę ilości (masy) roztworu. Domyślasz się już zapewne, że będzie to rzutowało na zmianę stężenia roztworu.

1
Polecenie 5

Przeanalizuj poniższą grafikę i wyjaśnij w jaki sposób rozcieńczanie roztworu wpływa na wartość jego stężenia procentowego. Sprawdź swoją odpowiedź.

RO1bhJTfHtSTI
Model procesu rozcieńczania roztworu
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
RB03ICOblC3jl
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Rozcieńczanie roztworu polega na dodaniu rozpuszczalnika do roztworu. Zastanów się i napisz, w jaki sposób rozcieńczenie wpłynie na wartość stężenia procentowego tego roztworu?

RsFqlXfvAd7iX
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak zmienia się stężenie roztworu po jego zatężaniu?

1
Polecenie 6

Przeanalizuj poniższą grafikę i wyjaśnij, w jaki sposób odparowanie części rozpuszczalnika z roztworu wpływa na wartość jego stężenia procentowego. Sprawdź swoją odpowiedź.

R10fAMyOoyqDi
Model procesu zatężania roztworu poprzez odparowanie rozpuszczalnika
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMwJSUaXbjJOm
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6

Zatężanie roztworu polega na zmniejszeniu masy rozpuszczalnika, np. poprzez jego odparowanie, przy jednoczesnym braku zmian masy substancji rozpuszczonej. Zastanów się i napisz, w jaki sposób odparowanie rozpuszczalnika wpłynie na stężenie procentowe roztworu?

RsFqlXfvAd7iX
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumujmy najważniejsze informacje:

  • Stężenie roztworu można zmieniać poprzez jego rozcieńczanie bądź zatężanie.

  • W efekcie rozcieńczania, stężenie roztworu maleje, a w wyniku zatężania rośnie.

  • Roztwór można rozcieńczyć przez dodanie do niego rozpuszczalnika.

  • Zwiększenie stężenia roztworu następuje po odparowaniu rozpuszczalnika lub dodaniu nowej porcji substancji rozpuszczonej.

  • Stężenie roztworu, który powstanie w wyniku zmieszania roztworów tej samej substancji, ale o innych stężeniach, będzie różnić się od stężeń roztworów użytych do zmieszania (roztworów wyjściowych).

Słownik

rozcieńczanie roztworu
rozcieńczanie roztworu

obniżenie stężenia roztworu, np. w wyniku dodania do niego rozpuszczalnika

zatężanie roztworu
zatężanie roztworu

zwiększenie stężenia roztworu w wyniku dodania do niego dodatkowej ilości substancji rozpuszczonej lub odparowania części rozpuszczalnika

bg‑gold

Notatnik

R1cLKFXu3IZhl
(Uzupełnij).