Gdy do wody wrzucisz sól lub cukier, po prostu się rozpuszczą – powstanie roztwór, czyli mieszanina jednorodna. Co się stanie, gdy do wody wrzucimy metal lub jego tlenek? Czy w obu przypadkach reakcja będzie taka sama? Co powstanie: mieszanina czy związek chemiczny? W jak sposób możemy to sprawdzić?

„Aktywny” znaczy: czynny, dynamiczny, energiczny, przebojowy. Jaki zatem metal nazywamy „aktywnym”?

Wodorotlenki – budowa

Wodorotlenki to związki chemiczne o budowie jonowej, utworzone z kationów metalu (Mn+) i anionów wodorotlenkowych (OH-). Jony te przyciągają się w wyniku działania sił elektrostatycznych, tworząc sieć krystaliczną. Wodorotlenki nie tworzą zatem cząsteczek i, jak większość związków o opisanej budowie, są substancjami o stałym stanie skupienia oraz odznaczają się wysokimi temperaturami wrzenia i topnienia.

Ponieważ jon wodorotlenkowy OH- ma wartościowość równą I, ogólny wzór wodorotlenków możemy zapisać jako:

RUwDb3PIsXorC
Wzór ogólny wodorotlenków
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

gdzie: M – symbol metalu; n – liczba jonów wodorotlenkowych równa wartościowości metalu (pamiętaj, że we wzorach sumarycznych związków chemicznych nie zapisujemy indeksów stechiometrycznych o wartości 1).

Nazwy wodorotlenków tworzymy przez dodanie do słowa „wodorotlenek” nazwy metalu tworzącego dany związek (w dopełniaczu) oraz, jeśli jest taka potrzeba, wartościowości metalu. Przykładowo, jeśli pierwiastkiem wchodzącym w skład wodorotlenku jest sód, którego atomy w związkach chemicznych przyjmują wartościowość równą I (sód położony jest w 1. grupie układu okresowego), to wzór sumaryczny wodorotlenku ma postać:

R1dQjESs3ZyGr
Wzór wodorotlenku sodu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

a jego nazwa to: wodorotlenek sodu.

W skład sieci krystalicznej wodorotlenku sodu wchodzą kationy sodu (Na+) i aniony wodorotlenkowe (OH-). Fragment modelu wspomnianej sieci krystalicznej analizowanego wodorotlenku przedstawia poniższa grafika.

R1PizUIEqKS1B
Model 3D sieci krystalicznej wodorotlenku sodu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wartościowość atomów metali 1.2. grupy układu okresowego jest w związkach chemicznych zawsze taka sama (atomy metali 1. grupy układu okresowego w związkach chemicznych mają wartościowość równą I, a atomy metali 2. grupy układu okresowego wartościowość równą II). Podobna sytuacja ma miejsce dla atomów cynku (wartościowość jego atomów w związkach chemicznych wynosi II) oraz glinu (wartościowość III). Nazwy wodorotlenków wymienionych metali tworzymy analogicznie do nazwy wodorotlenku sodu – bez podawania wartościowości metalu. W przypadku wodorotlenków pozostałych metali, do nazwy wodorotlenku dodaje się w nawiasie cyfrę rzymską, która określa wartościowość atomów metalu w rozpatrywanym związku chemicznym.

Przykładowo żelazo może tworzyć wodorotlenek, w którym wartościowość atomów metalu równa jest II:

R6Y432CIoL6nw
Wodorotlenek żelaza(II)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

lub III:

R1FvjL7jBYfLt
Wodorotlenek żelaza(III)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W skład sieci krystalicznej wodorotlenku żelaza(II) wchodzą kationy żelaza(II) (Fe2+) oraz aniony wodorotlenkowe (OH-), a sieć krystaliczna wodorotlenku żelaza(III) zbudowana jest z kationów żelaza(III) (Fe3+) i anionów wodorotlenkowych (OH-).

1
Polecenie 1
R1Nf2dEmQEZsn
Uzupełnij poniższą tabelę, przeciągając w puste rubryki poprawne informacje dotyczące budowy i nazw wodorotlenków.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozpuszczalność wodorotlenków w wodzie

Wodorotlenki wykazują zróżnicowaną rozpuszczalność w wodzie. Przykładowo, wodorotlenek sodu i wodorotlenek potasu są bardzo dobrze rozpuszczalne w wodzie, podczas gdy np. wodorotlenek cynku oraz wodorotlenek glinu są właściwie nierozpuszczalne. To, czy dany wodorotlenek dobrze rozpuszcza się w wodzie, możemy sprawdzić w tabeli rozpuszczalności, której fragment znajduje się poniżej.

1
Polecenie 2

Przeanalizuj zamieszczony poniżej fragment tabeli rozpuszczalności wodorotlenków, a następnie zapisz wzory oraz nazwy wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie (w tabeli oznaczone jako N).

RTUSdidpJ4CYG
Fragment tabeli rozpuszczalności
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IGNMKRPGuFm
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej informacjami, dotyczącymi tabeli rozpuszczalności, a następnie rozwiąż zadanie umieszczone poniżej.

Tabela rozpuszczalności obrazuje rozpuszczalność związków. Tworzy się ją w ten sposób, że na jednej osi umieszcza się kationy, a na drugiej aniony. W miejscu przecięcia się linii, wyznaczonych przez interesujący nas kation i anion, znajduje się literowe oznaczenie, które informuje o rozpuszczalności tej substancji. Tabele zwykle dotyczą rozpuszczalności w wodzie o wybranej temperaturze. Oznaczenia stosowane w tabelach:

  • R – substancja dobrze rozpuszczalna w wodzie;

  • N – substancja praktycznie nierozpuszczalna w wodzie;

  • T – substancja trudno rozpuszczalna w wodzie, która wytrąca się przy odpowiednim stężeniu roztworu.

R1KrFHP3D7l5f
Łączenie par. Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo Fałsz, jeśli jest fałszywe. Tabela rozpuszczalności informuje o rozpuszczalności substancji w danym rozpuszczalniku i temperaturze, np. w wodzie w temperaturze 20°C. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Symbol R oznacza substancję praktycznie nierozpuszczalną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W celu sprawdzenia rozpuszczalności wodorotlenku baru, należy odszukać na osiach tabeli anion wodorotlenkowy i kation baru, a następnie sprawdzić oznaczenie literowe w kratce, która odpowiada temu związkowi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wodne roztwory wodorotlenków to tak zwane zasady. Mówiąc „zasada sodowa”, mamy więc na myśli „wodny roztwór wodorotlenku sodu”.

Wskaźniki

Obecność w roztworze wodnym wodorotlenku rozpuszczalnego w wodzie można wykryć, używając do tego substancji zwanych wskaźnikami kwasowo‑zasadowymi (lub indykatorami), które zmieniają swoją barwę w zależności od odczynu roztworu, będącego cechą charakteryzującą roztwory wodne.

Wielu wskaźników kwasowo–zasadowych używamy mniej lub bardziej świadomie na co dzień. Herbata, do której dodamy sok z cytryny, zmienia pod jego wpływem zabarwienie na jaśniejsze. Podobnie, gdy do soku z buraków dodamy sok z cytryny (kwas cytrynowy) lub ocet (kwas octowy) – pod wpływem wymienionych substancji przyjmie intensywny czerwony kolor.

W laboratorium chemicznym, do badania odczynu roztworów i zarazem identyfikacji niektórych substancji rozpuszczalnych w wodzie, jako wskaźników używa się między innymi alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, wodnego roztworu oranżu metylowego oraz uniwersalnego papierka wskaźnikowego. W warunkach domowych jako indykator może posłużyć wywar z liści czerwonej kapusty.

1
Polecenie 3

Wodne roztwory wodorotlenków rozpuszczalnych w wodzie charakteryzują się odczynem zasadowym. Z kolei czysta woda ma odczyn obojętny. W poniższej tabeli znajdują się nazwy wybranych wskaźników kwasowo‑zasadowych oraz ich barwy, w zależności od środowiska, w jakim się znajdują (woda lub wodny roztwór wodorotlenku). Zapoznaj się z informacjami zawartymi w tabeli i odpowiedz na pytanie, czy wszystkich z wymienionych wskaźników można użyć w celu odróżnienia wody destylowanej od wodnego roztworu wodorotlenku. Odpowiedź uzasadnij.

RpDLTJLb9KSk0
Tabela wskaźników
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1M017eKotTov
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R1Am46dSocvzs
Wodne roztwory wodorotlenków rozpuszczalnych w wodzie charakteryzują się odczynem zasadowym. Z kolei czysta woda ma odczyn obojętny. Zaznacz, których z wymienionych wskaźników kwasowo-zasadowych użyłbyś do odróżnienia wody destylowanej od wodnego roztworu wodorotlenku. Możliwe odpowiedzi: 1. uniwersalny papierek wskaźnikowy, 2. fenoloftaleina, 3. oranż metylowy, 4. błękit metylenowy
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Otrzymywanie wodorotlenków

Doświadczenie 1

Sprawdź, czy po wprowadzeniu kawałka metalicznego sodu do wody destylowanej uzyskasz roztwór o odczynie zasadowym. W tym celu przeprowadź doświadczenie 1. Przygotuj niezbędne odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Wybierz hipotezę i zweryfikuj ją, przeprowadzając doświadczenie wg załączonej instrukcji. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, zapoznaj się z filmem z jego wykonania. Napisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek. Przeprowadzając doświadczenie, samodzielnie zadbaj o środki ochrony osobistej.

R16UTCcFSxkHV
Problem badawczy: Czy po wprowadzeniu sodu do wody destylowanej, można otrzymać wodny roztwór wodorotlenku sodu?. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Po wprowadzeniu sodu do wody destylowanej można otrzymać wodny roztwór wodorotlenku sodu. Hipoteza 2: Po wprowadzeniu sodu do wody destylowanej nie można otrzymać wodnego roztworu wodorotlenku sodu. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: krystalizator; woda destylowana; wywar z czerwonej kapusty; kawałek sodu wielkości ziarna ryżu; pęseta; bibuła; nóż. Instrukcja: 1. Do krystalizatora wlej wodę destylowaną i dodaj kilka kropel wywaru z czerwonej kapusty. 2. Wyjmij pęsetą sód z oleju mineralnego lub nafty, dokładnie osusz bibułą i odkrój kawałek wielkości ziarna ryżu. 3. Do krystalizatora z wodą destylowaną, z dodatkiem wywaru z czerwonej kapusty, wrzuć przygotowany kawałek sodu (pozostałą, niewykorzystaną część sodu schowaj z powrotem do nafty lub oleju mineralnego). 4. Obserwuj zachodzące zmiany.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie, w którym sprawdzono, czy po wprowadzeniu kawałka metalicznego sodu do wody destylowanej, uzyskany zostanie roztwór o odczynie zasadowym.

Problem badawczy:

Czy po wprowadzeniu sodu do wody destylowanej, można otrzymać wodny roztwór wodorotlenku sodu?

Hipoteza:

Po wprowadzeniu sodu do wody destylowanej można otrzymać wodny roztwór wodorotlenku sodu.

Co było potrzebne:

  • krystalizator;

  • woda destylowana;

  • wywar z czerwonej kapusty;

  • kawałek sodu wielkości ziarna ryżu;

  • pęseta;

  • bibuła;

  • nóż.

Przebieg doświadczenia:

Do krystalizatora nalano wody destylowanej i dodano kilka kropel wywaru z czerwonej kapusty. Za pomocą pęsety wyjęto sód z oleju mineralnego, dokładnie go osuszono bibułą i odkrojono kawałek wielkości ziarna ryżu. Do krystalizatora z wodą destylowaną z dodatkiem wywaru z czerwonej kapusty wrzucono przygotowany kawałek sodu (pozostałą, niewykorzystaną część sodu schowano z powrotem do oleju mineralnego). Obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Sód unosi się na powierzchni wody. Metaliczne ciało stałe ulega w wodzie roztworzeniu. Wydziela się bezbarwny (bezwonny) gaz. Roztwór w krystalizatorze zmienia barwę z fioletowej na zieloną. W wyniku zachodzącej przemiany, krystalizator stał się ciepły.

Wnioski:

Sód ma gęstość mniejszą od gęstości wody. Reaguje z nią, a obserwowana zmiana zabarwienia wywaru z czerwonej kapusty pozwala wnioskować, że powstaje wodny roztwór wodorotlenku sodu.

R1ZDsbQPCHufs
Na filmie ukazano, w jaki sposób sód reaguje z wodą. W celu zbadania odczynu powstałego roztworu, w doświadczeniu wykorzystano wywar z czerwonej kapusty.
1
Polecenie 4
Re4bOZ6UwgD7Y
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
R9otJWR2VBGi8
Zaznacz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Wywar z czerwonej kapusty, zastosowany w doświadczeniu, zmienił barwę z fioletowej na zieloną. Na tej podstawie można stwierdzić, że: Możliwe odpowiedzi: 1. wywar z czerwonej kapusty może służyć jako wskaźnik pH do wykrywania roztworów o odczynie zasadowym., 2. wywar z czerwonej kapusty może służyć jako wskaźnik pH do wykrywania roztworów o odczynie obojętnym., 3. wywar z czerwonej kapusty nie może służyć jako wskaźnik pH., 4. wywar z czerwonej kapusty może służyć jako wskaźnik pH do wykrywania roztworów o odczynie kwasowym.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumowanie doświadczenia

Sód gwałtownie reaguje z wodą, a odnotowana zmiana zabarwienia wywaru z czerwonej kapusty (z fioletowego na zielony) pozwala na stwierdzenie, że w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej uzyskano roztwór o odczynie zasadowym. Biorąc pod uwagę wykorzystane odczynniki chemiczne (sód i wodę destylowaną), można wnioskować, że substancja obecna w roztworze wodnym po reakcji to wodorotlenek sodu. Wydzielającym się gazem, w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej, jest wodór.

Równanie reakcji chemicznej, która ma miejsce w układzie doświadczalnym, wygląda następująco:

2 Na + 2 H 2 O 2 NaOH + H 2

sód+wodawodorotlenek sodu+wodór

1
1
Polecenie 5

Wykorzystując poniższą symulację, sprawdź, w jaki sposób użyte w niej metale zachowują się wobec wody. Następnie zapisz obserwacje.

R10p39D1fgLJQ
Aplikacja interaktywna pozwala sprawdzić działanie wody na niektóre metale. W górnej części okna znajduje się polecenie tekstowe: Do probówki z wodą z dodatkiem kilku kropel fenoloftaleiny wrzuć kawałek sodu, opiłki magnezu lub miedzianą blaszkę. Obserwuj zachodzące zmiany. W przypadku ich braku podgrzej zawartość probówki. Za pomocą zapalonej zapałki zidentyfikuj wydzielający się gaz. Poniżej, w centralnym obszarze okna aplikacji, znajduje się grafika przedstawiająca palnik gazowy nad którym wisi probówka z niebieską cieczą. Po lewej stronie znajdują się trzy ikony ustawione w kolumnie. Na każdej z nich jest rysunek metalu oraz podpis. Kolejno od góry są to: sód, magnez, miedź. Kliknięcie wybranej powoduje wywołanie animacji wrzucenia danego kawałka metalu do probówki. W przypadku sodu reakcja rozpoczyna się natychmiast, zawartość probówki zmienia kolor na fioletowy, pojawiają się pęcherzyki gazu. Obok próbówki pojawia się napis: woda plus fenoloftaleina plus nafta, aby reakcja przebiegła spokojnie. W przypadku magnezu nic się nie dzieje, ale kliknięcie palnika, co powoduje jego zapalenie, powoduje podobny efekt: wydziela się w probówce gaz, zawartość zmienia kolor na fioletowy, a po prawej stronie pojawia się zapis woda plus fenoloftaleina. W przypadku miedzi żadna reakcja nie zachodzi, również po włączeniu palnika. Ostatnią czynnością do przeprowadzenia, po wrzuceniu do probówki metalu, oraz ewentualnym włączeniu palnika, jest kliknięcie ikony zapałki znajdującej się pomiędzy ikonami metali, a palnikiem. Powoduje to wyświetlenie animacji przeniesienia zapałki nad probówkę. Efekt zależy od tego, co wrzuciło się do probówki. W przypadku sodu słychać wyraźne pyknięcie charakterystyczne dla eksplodującego wodoru i po prawej stronie okna aplikacji pojawia się zapis reakcji: dwa Na plus dwa H2O daje w efekcie dwa NaOH plus H2 w postaci gazowej. W przypadku magnezu, przy włączonym palniku, również słychać wyraźne pyknięcie charakterystyczne dla eksplodującego wodoru i po prawej stronie okna aplikacji pojawia się zapis reakcji: Mg plus dwa H2O daje w efekcie MgOH2 w postaci gazowej. W przypadku miedzi nie ma pyknięcia i pojawia się zapis: Cu plus H2O reakcja nie zachodzi.
Działanie metalami na wodę – symulacja
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLBPmmu2YstSW
Obserwacje: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Wykonano doświadczenie, w którym sprawdzono, w jaki sposób reagują z wodą magnez i miedź. W tym celu próbki metali wrzucono do probówek z wodą destylowaną z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny. Potem je ogrzano, a do ich wylotu zbliżono zapaloną zapałkę. Zaznacz zdanie, które poprawnie opisuje obserwacje, poczynione podczas doświadczenia.

R3IStojjWQqyV
Możliwe odpowiedzi: 1. Zarówno w probówce z magnezem, jak i w probówce z miedzią, nie zaobserwowano żadnych zmian., 2. Zarówno w probówce z magnezem, jak i w probówce z miedzią, roztwór po ogrzaniu przyjął fioletowe zabarwienie. W probówkach pojawiły się pęcherzyki gazu. Po zbliżeniu zapalonej zapałki u wylotu probówki dało się usłyszeć charakterystyczny dźwięk przypominający szczeknięcie., 3. W probówce z miedzią nie zaobserowano żadnych zmian, z kolei w probówce z magnezem roztwór po ogrzaniu przyjął fioletowe zabarwienie. W probówkach pojawiły się pęcherzyki gazu. Po zbliżeniu zapalonej zapałki u wylotu probówki dało się usłyszeć charakterystyczny dźwięk przypominający szczeknięcie., 4. W probówce z magnezem nie zaobserowano żadnych zmian, z kolei w probówce z miedzią roztwór po ogrzaniu przyjął fioletowe zabarwienie. W probówkach pojawiły się pęcherzyki gazu. Po zbliżeniu zapalonej zapałki u wylotu probówki dało się usłyszeć charakterystyczny dźwięk przypominający szczeknięcie.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jedną z laboratoryjnych metod otrzymywania wodorotlenków jest reakcja niektórych metali z wodą. Tak zwane metale aktywne (a więc należące do 1. oraz 2. grupy układu okresowego, z wyjątkiem berylu) w większości reagują z wodą już w temperaturze pokojowej (magnez reaguje z wodą w widoczny sposób dopiero w podwyższonej temperaturze). W wyniku reakcji chemicznej metalu z wodą, oprócz wodorotlenku powstaje również wodór. Równanie omówionej reakcji chemicznej można opisać schematem:

metal aktywny+wodawodorotlenek+wodór

Litowce reagują z wodą gwałtowniej niż berylowce. Do reakcji z wodą nie stosuje się jednak fransu i radu – to metale promieniotwórcze.

W obrębie grupy układu okresowego, aktywność metali rośnie ze wzrostem liczby atomowej, a w obrębie okresu – rośnie wraz ze zmniejszaniem się liczby atomowej, tak jak to przedstawiono na poniższej grafice.

RsAm5OGxSMOZ4
Kierunki zmian aktywności metali w grupie litowców i berylowców. Kolorem pomarańczowym oznaczono metale aktywne
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Związane jest to ze zwiększającą się odległością elektronów walencyjnych od jądra atomowego w atomach metali, co skutkuje łatwością atomu do oddawania elektronów podczas tworzenia wiązań jonowych.

Metale pozostałych grup układu okresowego (np. miedź), podobnie jak wspomniany już beryl, są mniej aktywne i nie reagują z wodą. Ich trudno rozpuszczalne w wodzie wodorotlenki metali otrzymuje się innymi metodami.

Doświadczenie 2

Sprawdź, w jaki sposób tlenek wapnia zachowuje się wobec wody. W tym celu przeprowadź doświadczenie 2. Przygotuj niezbędne odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Wybierz hipotezę i zweryfikuj ją, przeprowadzając doświadczenie wg załączonej instrukcji. Napisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek. Przeprowadzając doświadczenie samodzielnie, zadbaj o środki ochrony osobistej.

R6BpfKRscjzqu
Problem badawczy: Czy tlenek wapnia reaguje z wodą?. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Tlenek wapnia reaguje z wodą. Hipoteza 2: Tlenek wapnia nie reaguje z wodą. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: zlewka; tlenek wapnia; woda destylowana; bagietka; termometr; alkoholowy roztwór fenoloftaleiny. Instrukcja: 1. Do zlewki wsyp niewielką ilość tlenku wapnia. 2. Ostrożnie dolej zimnej wody, a zawartość zlewki dokładnie pomieszaj bagietką. 3. Włóż termometr do zlewki. 4. Obserwuj wskazania termometru. 5. Do zawartości zlewki dodaj kilka kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie, w którym sprawdzono, w jaki sposób tlenek wapnia zachowuje się wobec wody.

Problem badawczy:

Czy tlenek wapnia reaguje z wodą?

Hipoteza:

Tlenek wapnia reaguje z wodą.

Co było potrzebne:

  • zlewka;

  • tlenek wapnia;

  • woda destylowana;

  • bagietka;

  • termometr;

  • alkoholowy roztwór fenoloftaleiny.

Przebieg doświadczenia:

Do zlewki wsypano niewielką ilość tlenku wapnia. Ostrożnie dolano zimnej wody, a zawartość zlewki dokładnie wymieszano bagietką. Następnie włożono termometr do zlewki i obserwowano jego wskazania. Na końcu do zawartości zlewki dodano kilka kropli alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.

Obserwacje:

Część użytego tlenku wapnia rozpuszcza się (lub roztwarza) w wodzie. Temperatura roztworu w zlewce rośnie. Po dodaniu alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, roztwór zabarwia się na malinowo. Pojawia się biały osad (zmętnienie).

Wnioski:

Tlenek wapnia reaguje z wodą. Obserwowana zmiana zabarwienia zawartości zlewki, po dodaniu do niej alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, pozwala wnioskować, że w wyniku reakcji powstaje wodny roztwór wodorotlenku wapnia. Zachodząca reakcja chemiczna jest reakcją egzotermiczną.

1
Polecenie 6
R1ZQFp2ymMQk1
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6
RV2sfHsZMLevL
Zaznacz poprawne dokończenie poniższego zdania.

Na podstawie wykonanego doświadczenia można stwierdzić, że: Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek wapnia jest tlenkiem zasadowym., 2. tlenek wapnia jest tlenkiem amfoterycznym., 3. tlenek wapnia jest tlenkiem kwasowym., 4. tlenek wapnia jest tlenkiem obojętnym.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumowanie doświadczenia

Tlenek wapnia reaguje z wodą, a w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej wydziela się ciepło – to reakcja egzoenergetyczna (egzotermiczna). To, że po dodaniu alkoholowego roztworu fenoloftaleiny roztwór zabarwił się na malinowo, pozwala na stwierdzenie, że w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej uzyskano roztwór o odczynie zasadowym. Biorąc pod uwagę wykorzystane odczynniki chemiczne (tlenek wapnia i wodę destylowaną), można wnioskować, że substancja obecna w roztworze wodnym po reakcji to wodorotlenek wapnia. Równanie reakcji chemicznej, która zachodzi w trakcie wykonywania opisanego doświadczenia, ma postać:

CaO+H2OCaOH2

tlenek wapnia+wodawodorotlenek wapnia

1
1
Polecenie 7

Wykorzystując poniższą symulację, sprawdź, w jaki sposób użyte w niej tlenki metali zachowują się wobec wody. Następnie zapisz obserwacje.

RDGSeS9ld0sNH
Aplikacja interaktywna pozwala sprawdzić działanie wody na niektóre tlenki metali. W górnej części okna znajduje się polecenie tekstowe: Do probówki z wodą z dodatkiem kilku kropel fenoloftaleiny wsyp tlenek sodu, tlenek magnezu lub tlenek miedzi dwa. Obserwuj zachodzące zmiany. Poniżej, w centralnym obszarze okna aplikacji, znajduje się grafika przedstawiająca probówkę z niebieską cieczą podpisaną: woda plus fenoloftaleina. Po lewej stronie znajdują się trzy ikony ustawione w kolumnie. Na każdej z nich jest rysunek kupki białego, a w przypadku ostatniej ikony czarnego proszku oraz podpis. Kolejno od góry są to: tlenek sodu, tlenek magnezu, tlenek miedzi. Kliknięcie wybranej powoduje wywołanie animacji wrzucenia danej substancji do probówki oraz wymieszania jej z wodą za pomocą szklanej bagietki. W przypadku tlenków sodu i magnezu powoduje to zmianę koloru zawartości probówki na fioletowy i zniknięcie z probówki wrzuconego proszku. W przypadku tlenku miedzi dwa do żadnej reakcji nie dochodzi, o czym informuje również napis po prawej stronie probówki. Zarówno po wrzuceniu do probówki tlenku sodu, jak i po wrzuceniu tlenku magnezu i odegraniu animacji po prawej stronie pojawia się sumaryczny i modelowy, czyli rysunkowy zapis reakcji. Dla tlenku sodu jest to równanie: Na2O plus H2O daje w efekcie dwa NaOH. Dla tlenku magnezu jest to równanie: MgO plus H2O daje w efekcie MgOH2.
Działanie tlenkami metali na wodę – symulacja
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UsNFHF9bCDc
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 7

Wykonano doświadczenie, w którym sprawdzono reaktywność wybranych tlenków metali z wodą. W tym celu do trzech probówek, zawierających wodę destylowaną z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, dodano kolejno tlenek sodu, tlenek magnezu i tlenek miedzi(II). Zawartość każdej probówki dokładnie wymieszano za pomocą szklanej bagietki. Zaznacz zdanie, które poprawnie opisuje obserwacje poczynione podczas doświadczenia.

RoRY1I4jBCEKp
Możliwe odpowiedzi: 1. We wszystkich probówkach roztwór przyjął malinowe zabarwienie., 2. Roztwór nie przyjął malinowej barwy w żadnej z probówek., 3. Roztwór przyjął malinowe zabarwienie w probówkach zawierających tlenek sodu i tlenek magnezu, natomiast pozostał bezbarwny w probówce z tlenkiem miedzi(II)., 4. Roztwór pozostał bezbarwny w probówkach zawierających tlenek sodu i tlenek magnezu, natomiast przyjął malinowe zabarwienie w probówce z tlenkiem miedzi(II).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jako drugą z laboratoryjnych metod otrzymywania wodorotlenków, można zastosować reakcję tlenków niektórych metali z wodą. Do wspomnianych należą tlenki metali aktywnych. Równanie omówionej reakcji chemicznej tlenków niektórych metali z wodą można opisać schematem:

tlenek metalu aktywnego+wodawodorotlenek

Tlenki, które w reakcji z wodą tworzą zasady (a więc wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie), to tak zwane tlenki zasadotwórcze.

Podsumowanie

  • Wodorotlenki to związki chemiczne, zbudowane z kationów metali i anionów wodorotlenkowych, o wzorze ogólnym: MOHn.

  • Nazwy wodorotlenków tworzymy, dodając do słowa „wodorotlenek” nazwę wchodzącego w jego skład metalu (w dopełniaczu) oraz, w przypadku niektórych metali, jego wartościowość.

  • Wodorotlenki otrzymuje się w wyniku reakcji chemicznych niektórych metali z wodą oraz tlenków niektórych metali z wodą.

  • Wodne roztwory wodorotlenków dobrze rozpuszczalnych w wodzie (wszystkich wodorotlenków metali z 1. grupy układu okresowego i wybranych wodorotlenków metali z grupy 2

Słownik

sieć krystaliczna
sieć krystaliczna

pojęcie abstrakcyjne, matematyczne, oznaczające powtarzające się w przestrzeni upakowanie drobin (pod określonymi kątami i w określonej odległości)

wodorotlenek
wodorotlenek

związek chemiczny, zbudowany z kationów metalu i anionów wodorotlenkowych

zasada
zasada

wodny roztwór dobrze rozpuszczalnego wodorotlenku

wskaźniki kwasowo‑zasadowe
wskaźniki kwasowo‑zasadowe

(indykatory) substancje chemiczne, które zmieniają swoją barwę w zależności od odczynu środowiska (roztworu), w którym się znajdują

odczyn roztworu
odczyn roztworu

cecha charakteryzująca roztwory wodne; roztwór może mieć odczyn kwasowy (np. ocet), obojętny (np. wodny roztwór soli kuchennej) lub zasadowy (wodne roztwory wodorotlenków)

reakcja egzotermiczna
reakcja egzotermiczna

reakcja chemiczna, w wyniku której z układu reakcyjnego (doświadczalnego) do otoczenia wydziela się ciepło

bg‑gold

Notatnik

RJyfGLrcRFi0z
(Uzupełnij).