Obraz przedstawia Pałac na Wodzie. Należy on do najpiękniejszych dzieł w stylu wczesnego klasycyzmu. Widoczna fasada południowa ukończona została w roku 1784. Od 1918 roku pałac jest własnością Rzeczypospolitej. Spalony w roku 1944 i po powstaniu przygotowany do wysadzenia w powietrze. Odbudowany w latach 1948‑1960. Z prawej strony amfiteatr, zbudowany przez Jana Chrystiana Kamsetzera w roku 1790 na wzór antycznego teatru w Herculanum. Na obrazie widoczny jest pałac, zatoka, drzewa w parku. Na brzegu jeziora spacerują ludzie. Część z nich pływa łodzią po wodzie. W oddali widać zacumowane łodzie. Na środku napis: Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm w Polsce
Obraz przedstawia Pałac na Wodzie. Należy on do najpiękniejszych dzieł w stylu wczesnego klasycyzmu. Widoczna fasada południowa ukończona została w roku 1784. Od 1918 roku pałac jest własnością Rzeczypospolitej. Spalony w roku 1944 i po powstaniu przygotowany do wysadzenia w powietrze. Odbudowany w latach 1948‑1960. Z prawej strony amfiteatr, zbudowany przez Jana Chrystiana Kamsetzera w roku 1790 na wzór antycznego teatru w Herculanum. Na obrazie widoczny jest pałac, zatoka, drzewa w parku. Na brzegu jeziora spacerują ludzie. Część z nich pływa łodzią po wodzie. W oddali widać zacumowane łodzie. Na środku napis: Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm w Polsce
Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm w Polsce
Źródło: Zygmunt Vogel (1764–1826), akwarela, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Przejdźmy do tematu
Klasycyzm w Polsce - sylwetki kompozytorów
Mimo ciężkiej sytuacji społeczno‑politycznej w Polsce na scenie muzycznej pojawiło się wielu istotnych twórców, którzy zapisali się na kartach polskiej muzyki poważnej. Warto zwrócić uwagę na to, że część kompozytorów polskich doby klasycyzmu tworzyła również w początkowej fazie kolejnej epoki - romantyzmie.
Józef Ksawery Elsner
Józef Ksawery Elsner urodził się w Grodkowie. Już jako dziecko śpiewał w kościelnym chórze i komponował, uczył się także gry skrzypach. W 1791 roku został członkiem orkiestry teatralnej w Brnie, następnie przeprowadził się do Lwowa, gdzie został kapelmistrzem teatru niemieckiego, w którym wystawiał swoje opery. Ożenił się z Polką – Klarą Abt, która pomogła mu w nauce języka polskiego, dzięki czemu mógł pisać polskie libretta, a w swojej muzyce sięgał do motywów ludowych. W 1799 przeniósł się do Warszawy i został dyrektorem Teatru Narodowego, w którym wystawiał opery zagraniczne, a także własne dzieła, m.in.: Leszka Białego czyli Czarownicę z Łysej Góry, Króla Łokietka czyli Wiśliczanki oraz Jagiełłę w Tenczynie. Był założycielem trzech szkół muzycznych, w jednej z nich wykształcił między innymi Fryderyka Chopina [czytaj: szopena].
R3JOKthPJ3KGM
Na ilustracji interaktywnej portret Józefa Elsnera. Na obrazie starszy mężczyzna, o siwych średniej długości włosach, lekko falowanych. Prosty średniej wielkości nos, ciemne oczy, usta wyraźnie zarysowane. Ubrany jest w zapięty wysoko surdut, pod szyją ma kołnierzyk i apaszkę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Hymn Święta miłości kochanej ojczyzny, autorstwa Józefa Elsnera. Pojawia się też możliwość uruchomienia muzyki. Utwór wokalno-instrumentalny, wykonywany przez wysoki głos kobiecy z akompaniamentem fortepianu. Muzyka jest dostojna, wręcz majestatyczna. Kobieta śpiewa następujący tekst: „Święta miłości kochanej Ojczyzny,
Czują Cię tylko umysły poczciwe!
Dla ciebie zjadłe smakują trucizny,
Dla ciebie więzy, pęta nie zelżywe.
Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny,
Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe.
Byle cię można wspomóc, byle wspierać,
Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.”
Na ilustracji interaktywnej portret Józefa Elsnera. Na obrazie starszy mężczyzna, o siwych średniej długości włosach, lekko falowanych. Prosty średniej wielkości nos, ciemne oczy, usta wyraźnie zarysowane. Ubrany jest w zapięty wysoko surdut, pod szyją ma kołnierzyk i apaszkę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Hymn Święta miłości kochanej ojczyzny, autorstwa Józefa Elsnera. Pojawia się też możliwość uruchomienia muzyki. Utwór wokalno-instrumentalny, wykonywany przez wysoki głos kobiecy z akompaniamentem fortepianu. Muzyka jest dostojna, wręcz majestatyczna. Kobieta śpiewa następujący tekst: „Święta miłości kochanej Ojczyzny,
Czują Cię tylko umysły poczciwe!
Dla ciebie zjadłe smakują trucizny,
Dla ciebie więzy, pęta nie zelżywe.
Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny,
Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe.
Byle cię można wspomóc, byle wspierać,
Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.”
Józef Elsner, ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R13qn9iHta1Pl
Na ilustracji interaktywnej portret Józefa Elsnera. Na obrazie mężczyzna w średnim wieku. Twarz raczej okrągła, średni nos i dość duże usta. Krótkie włosy i niewielkie bokobrody. Portret jest czarno-biały. Mężczyzna ma pod szyją zawiązaną białą apaszkę, Ubrany jest w ciemny surdut. W centrum znajduje się punkt interaktywny po jego naciśnięciu pojawi się napis:Józef Elsner (urodzony 1 czerwca 1769 w Grodkowie, zmarł 18 kwietnia 1854 w Elsnerowie) – polski kompozytor pochodzenia niemieckiego, pedagog, i nauczyciel Fryderyka Chopina. Od najmłodszych lat interesował się muzyką, i śpiewał w chórze kościelnym. W wieku 12 lat został wysłany do gimnazjum we Wrocławiu, gdzie uczył się gry na skrzypcach, śpiewu oraz basso continuo. Rok później bo w 1782 w kościele św. Wojciecha we Wrocławiu został wykonany jego motet Ave Maria gratiae plena na dwa głosy solowe z towarzyszeniem instrumentów. Jesienią 1791 przeniósł się do Brna na posadę skrzypka w orkiestrze teatralnej. Wiosną 1792 zamieszkał we Lwowie i objął tam stanowisko kapelmistrza teatru, w którym wystawił dwie swoje opery. Od 1795 zaczął współpracować z Wojciechem Bogusławskim - dyrektorem niemieckiego teatru lwowskiego. Od tego momentu Elsner komponował opery polskie do tekstów Bogusławskiego. W tym samym czasie zainteresował się polską muzyką ludową. W roku 1799 Elsner przeniósł się na stałe ze Lwowa do Warszawy. Do roku 1824 prowadził operę w Teatrze Narodowym. W latach 1802–1825 pisał recenzje i artykuły do czasopism polskich. W latach 1821-31 Elsner otworzył trzy szkoły muzyczne, każda prezentowała inny poziom nauczania, wśród nich była Szkoła Główna Muzyki. W niej właśnie uczył się Fryderyk Chopin, któremu wystawił słynną ocenę: — szczególna zdatność, geniusz muzyczny.
Na ilustracji interaktywnej portret Józefa Elsnera. Na obrazie mężczyzna w średnim wieku. Twarz raczej okrągła, średni nos i dość duże usta. Krótkie włosy i niewielkie bokobrody. Portret jest czarno-biały. Mężczyzna ma pod szyją zawiązaną białą apaszkę, Ubrany jest w ciemny surdut. W centrum znajduje się punkt interaktywny po jego naciśnięciu pojawi się napis:Józef Elsner (urodzony 1 czerwca 1769 w Grodkowie, zmarł 18 kwietnia 1854 w Elsnerowie) – polski kompozytor pochodzenia niemieckiego, pedagog, i nauczyciel Fryderyka Chopina. Od najmłodszych lat interesował się muzyką, i śpiewał w chórze kościelnym. W wieku 12 lat został wysłany do gimnazjum we Wrocławiu, gdzie uczył się gry na skrzypcach, śpiewu oraz basso continuo. Rok później bo w 1782 w kościele św. Wojciecha we Wrocławiu został wykonany jego motet Ave Maria gratiae plena na dwa głosy solowe z towarzyszeniem instrumentów. Jesienią 1791 przeniósł się do Brna na posadę skrzypka w orkiestrze teatralnej. Wiosną 1792 zamieszkał we Lwowie i objął tam stanowisko kapelmistrza teatru, w którym wystawił dwie swoje opery. Od 1795 zaczął współpracować z Wojciechem Bogusławskim - dyrektorem niemieckiego teatru lwowskiego. Od tego momentu Elsner komponował opery polskie do tekstów Bogusławskiego. W tym samym czasie zainteresował się polską muzyką ludową. W roku 1799 Elsner przeniósł się na stałe ze Lwowa do Warszawy. Do roku 1824 prowadził operę w Teatrze Narodowym. W latach 1802–1825 pisał recenzje i artykuły do czasopism polskich. W latach 1821-31 Elsner otworzył trzy szkoły muzyczne, każda prezentowała inny poziom nauczania, wśród nich była Szkoła Główna Muzyki. W niej właśnie uczył się Fryderyk Chopin, któremu wystawił słynną ocenę: — szczególna zdatność, geniusz muzyczny.
Zakład Litograficzny Aleksandra Chodkiewicza, „Portret Józefa Elsnera”, 1818‑1827, Biblioteka Narodowa, Warszawa, polona.pl
Źródło: domena publiczna.
Elsner tworzył msze, oratoria, kantaty, balety, opery, koncerty, symfonie oraz drobne utwory orkiestrowe i instrumentalne.
RmkrgNxFBjaRB
Na nagraniu: Hymn „Święta Miłości Kochanej Ojczyzny” Józefa Elsnera. Utwór wokalno‑instrumentalny, wykonywany przez wysoki głos kobiecy z akompaniamentem fortepianu. Muzyka jest dostojna, wręcz majestatyczna. Kobieta śpiewa następujący tekst: „Święta miłości kochanej Ojczyzny, Czują Cię tylko umysły poczciwe! Dla ciebie zjadłe smakują trucizny, Dla ciebie więzy, pęta nie zelżywe. Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny, Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe. Byle cię można wspomóc, byle wspierać, Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.”
Na nagraniu: Hymn „Święta Miłości Kochanej Ojczyzny” Józefa Elsnera. Utwór wokalno‑instrumentalny, wykonywany przez wysoki głos kobiecy z akompaniamentem fortepianu. Muzyka jest dostojna, wręcz majestatyczna. Kobieta śpiewa następujący tekst: „Święta miłości kochanej Ojczyzny, Czują Cię tylko umysły poczciwe! Dla ciebie zjadłe smakują trucizny, Dla ciebie więzy, pęta nie zelżywe. Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny, Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe. Byle cię można wspomóc, byle wspierać, Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.”
Nagranie Hymnu "Święta miłości kochanej ojczyzny" Józefa Elsnera
Nagranie Hymnu "Święta miłości kochanej ojczyzny" Józefa Elsnera
Na nagraniu: Hymn „Święta Miłości Kochanej Ojczyzny” Józefa Elsnera. Utwór wokalno‑instrumentalny, wykonywany przez wysoki głos kobiecy z akompaniamentem fortepianu. Muzyka jest dostojna, wręcz majestatyczna. Kobieta śpiewa następujący tekst: „Święta miłości kochanej Ojczyzny, Czują Cię tylko umysły poczciwe! Dla ciebie zjadłe smakują trucizny, Dla ciebie więzy, pęta nie zelżywe. Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny, Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe. Byle cię można wspomóc, byle wspierać, Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.”
R1AFHamIEw4hD
Ćwiczenie 1
Wskaż aparat wykonawczy hymnu Święta miłości kochanej ojczyzny Józefa Elsnera
Zobacz także
Jeżeli jesteś ciekawy twórczości nauczyciela Chopina Józefa Elsnera poszukaj w Internecie utworu Msza a‑moll op. 81. Wysłuchaj jej w całości lub we fragmentach.
Maciej Kamiński
Maciej Kamiński przypuszczalnie urodził się na Słowacji. Najprawdopodobniej w wieku około trzydziestu lat przeprowadził się do Polski. Zamieszkał w Warszawie, gdzie zasłynął jako nauczyciel gry na fortepianie oraz śpiewu. Do jego najważniejszych dzieł należą operyOperaopery napisane do librettLibrettolibrett w różnych językach: niemieckim, francuskim oraz polskim, w którym powstało pięć jego dzieł: Nędza uszczęśliwiona; Zośka, czyli wiejskie zaloty; Prostota cnotliwa; Balik gospodarski; Tradycja dowcipem załatwiona; Słowik, czyli Kasia z Hanką na wydaniu. Nawiązał w nich do polskiego folkloru, tańców narodowych, przyczynił się do powstania polskiej opery narodowej.
RIPHpsH6qAQT7
Ilustracja przedstawia portret Macieja Kamieńskiego polskiego kompozytora i pedagoga słowackiego pochodzenia. Na ilustracji widoczny jest mężczyzna z kręconymi włosami do ramion. Postać ubrana jest w ciemny frak oraz jasną koszulę z przeplecioną apaszką pod szyją. Kompozytor ukazany jest od pasa w górę oraz w pozycji frontalnej (en face).
Portret Macieja Kamieńskiego
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0 Fot. AMFN.
R1AuSMlD93M9q
Na ilustracji interaktywnej portret Macieja Kamieńskiego. Praca czarno-biała. Mężczyzna w średnim wieku, twarz raczej kwadratowa, spory nos, niewielkie usta. Włosy długie falowane, krótka grzywka. Ubrany w koszulę z kołnierzykiem, pod szyją zawiązana apaszka, na wierzchu surdut z ozdobnymi guzikami. W centrum obrazu umieszczony jest punkt interaktywny. Po naciśnięciu punktu pojawia się napis: „Maciej Kamieński, (ur. 13 października 1734, zm. 25 stycznia 1821 w Warszawie) – polski kompozytor słowackiego pochodzenia. Swoje młode lata spędził w Sopronie, gdzie zdobył wykształcenie muzyczne; w 1760 przeniósł się do Wiednia. Niecałe dwa lata później osiadł w Warszawie, gdzie zyskał sławę jako nauczyciel gry na fortepianie. Pochowany został na Powązkach w Warszawie. Kamieński tworzył opery, msze i oratoria. Do najważniejszych jego dzieł zalicza się: Nędza uszczęśliwiona (1778), Prostota cnotliwa (1779), Zośka, czyli wiejskie zaloty (1779)”.
Na ilustracji interaktywnej portret Macieja Kamieńskiego. Praca czarno-biała. Mężczyzna w średnim wieku, twarz raczej kwadratowa, spory nos, niewielkie usta. Włosy długie falowane, krótka grzywka. Ubrany w koszulę z kołnierzykiem, pod szyją zawiązana apaszka, na wierzchu surdut z ozdobnymi guzikami. W centrum obrazu umieszczony jest punkt interaktywny. Po naciśnięciu punktu pojawia się napis: „Maciej Kamieński, (ur. 13 października 1734, zm. 25 stycznia 1821 w Warszawie) – polski kompozytor słowackiego pochodzenia. Swoje młode lata spędził w Sopronie, gdzie zdobył wykształcenie muzyczne; w 1760 przeniósł się do Wiednia. Niecałe dwa lata później osiadł w Warszawie, gdzie zyskał sławę jako nauczyciel gry na fortepianie. Pochowany został na Powązkach w Warszawie. Kamieński tworzył opery, msze i oratoria. Do najważniejszych jego dzieł zalicza się: Nędza uszczęśliwiona (1778), Prostota cnotliwa (1779), Zośka, czyli wiejskie zaloty (1779)”.
1
1. Maciej Kamieński, (ur. 13 października 1734, zm. 25 stycznia 1821 w Warszawie) – polski kompozytor słowackiego pochodzenia. Swoje młode lata spędził w Sopronie, gdzie zdobył wykształcenie muzyczne; w 1760 przeniósł się do Wiednia. Niecałe dwa lata później osiadł w Warszawie, gdzie zyskał sławę jako nauczyciel gry na fortepianie. Pochowany został na Powązkach w Warszawie.
Kamieński tworzył opery, msze i oratoria. Do najważniejszych jego dzieł zalicza się: Nędza uszczęśliwiona (1778) Prostota cnotliwa (1779) Zośka, czyli wiejskie zaloty (1779)
Portret Macieja Kamieńskiego: ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Sześć lat po pierwszym rozbiorze (1778) odbyła się premiera pierwszej polskiej opery z muzyką Macieja Kamieńskiego i librettem Wojciecha Bogusławskiego. Nędza uszczęśliwiona uchodziła do niedawna za pierwszą polską operę. Spektakl składa się z dwóch aktów i rozgrywa się w osiemnastowiecznej polskiej wsi.
Pierwszy akt opowiada o tym, jak to wieśniaczka Anna próbuje wydać za mąż swoją córkę Kasię bogatemu mieszczanowi Janowi. Kasia darzy jednak uczuciem ubogiego Antka, który mieszka w tej samej wiosce. Katarzyna rozumie intencje matki i nie chce się jej sprzeciwiać. Zrozpaczony Antek udaje się do dziedzica wioski i prosi go o pomoc.
W drugim akcie Katarzyna waha się i informuje Jana, że swoją rękę mu odda, ale jej uczucia nadal będą skierowane do Antka. Anna, matka Katarzyny widząc działania swojej córki postanawia wymyślić historię, o tym, że przygotowuje się już do wyjścia z domu na żebraczą tułaczkę, ponieważ ich sytuacja będzie tragiczna jeżeli Kasia nie zdecyduje się poślubić Jana. W międzyczasie pojawia się wysłannik dziedzica i oznajmia, iż dobry pan, postanowił pomóc Kasi i Antkowi, aby mogli założyć własne gospodarstwo i szczęśliwie żyć ze sobą. Ostatecznie Jan rezygnuje z ręki Katarzyny i wprasza się na wesele.
Jan Stefani
Jan Stefani pochodził z Czech. Po przybyciu do Polski związał się z dworem Stanisława Augusta Poniatowskiego, pracował w Teatrze Narodowym. Był twórcą opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale, powstałej do libretta Wojciecha Bogusławskiego. Kompozytor połączył w niej polskie motywy ludowe i koloraturyKoloraturakoloratury wzorowane na francuskich ariachAriaariach, inspirował się także stylem Mozarta. Dzięki tematyce powstańczej i stawianiu opozycji wobec zaborców, dzieło zyskało ogromną popularność, ale w wyniku cenzury wystawione zostało tylko trzykrotnie.
RaW9J4g1kiTn8
Na ilustracji interaktywnej portret Jana Stefaniego. Kompozytor przedstawiony jest jako starszy mężczyzna. Ma duże oczy, z dużymi powiekami, duży prosty nos, wąskie usta. Siwe włosy sięgające do ucha. Pod szyją ma kołnierzyk i apaszkę. Ubrany jest w ciemny surdut. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis "Marsz kosynierów z opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale, autorstwa Jana Stefaniego. Utwór wykonany przez wokalistów (mężczyzn i kobiety) z towarzyszeniem fortepianu. Rozpoczyna energicznym wstępem granym na fortepianie. Pieśń jest utrzymana w rytmie krakowiaka, szybka, zagrzewająca do walki. Chór śpiewa tekst: „Dalej bracia, dalej żywo,
otwiera się dla nas żniwo,
rzućwa pługi, rzućwa radło,
trza wojować, kiej tak padło.
Niechaj baba gospodarzy,
niech pilnują roli starzy;
my parobcy, zagrodniki,
rzućwa cepy, bierzwa piki.”
Na ilustracji interaktywnej portret Jana Stefaniego. Kompozytor przedstawiony jest jako starszy mężczyzna. Ma duże oczy, z dużymi powiekami, duży prosty nos, wąskie usta. Siwe włosy sięgające do ucha. Pod szyją ma kołnierzyk i apaszkę. Ubrany jest w ciemny surdut. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis "Marsz kosynierów z opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale, autorstwa Jana Stefaniego. Utwór wykonany przez wokalistów (mężczyzn i kobiety) z towarzyszeniem fortepianu. Rozpoczyna energicznym wstępem granym na fortepianie. Pieśń jest utrzymana w rytmie krakowiaka, szybka, zagrzewająca do walki. Chór śpiewa tekst: „Dalej bracia, dalej żywo,
otwiera się dla nas żniwo,
rzućwa pługi, rzućwa radło,
trza wojować, kiej tak padło.
Niechaj baba gospodarzy,
niech pilnują roli starzy;
my parobcy, zagrodniki,
rzućwa cepy, bierzwa piki.”
Jan Stefani: ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Karol Kurpiński
RGfFnF0P59rUP
Na ilustracji interaktywnej portret Karola Kurpińskiego. Na obrazie dość młody mężczyzna. Twarz raczej okrągła, średni nos i dość duże usta. Krótkie włosy i obfite bokobrody. Portret jest czarno-biały. Mężczyzna ma pod szyją zawiązaną białą apaszkę, ciemną kamizelkę i ciemny surdut. W centrum znajduje się punkt interaktywny, po jego naciśnięciu pojawi się napis: „Karol Kazimierz Kurpiński (urodzony w 1785 we Włoszakowicach, zmarł 18 września 1857 w Warszawie), polski kompozytor okresu klasycyzmu, dyrygent i pedagog. Pierwszym nauczycielem Karola był jego ojciec, który edukował go w grze na skrzypcach, organach i podstawach kompozycji. W wieku 12 lat, został organistą w kościele w Sarnowie pod Rawiczem, u swojego wuja, księdza proboszcza Karola Wańskiego. W 1800 jego drugi wuj, wiolonczelista Roch Wański zaproponował mu pracę jako drugi skrzypek w orkiestrze na dworze starosty Feliksa Polanowskiego w Moszkowie. Po zlikwidowaniu kapeli w 1808 Kurpiński przeprowadził się do Lwowa, gdzie przez dwa lata utrzymywał się z lekcji gry na fortepianie. W 1810 Kurpiński zamieszkał w Warszawie. Tam, dzięki rekomendacji Józefa Elsnera i Jana Nepomucena Szczurowskiego dostał propozycję pracy jako drugi dyrygent orkiestry Teatru Narodowego. Funkcję dyrygenta Karol Kurpiński pełnił przez 30 lat, najpierw wraz z Elsnerem, później (od 1824) samodzielnie. Lata 1810-1820 są uznawane za okres najobfitszej twórczości operowej oraz działalności publicystycznej Kurpińskiego. Jego debiut kompozytorski przypadł 4 grudnia 1810 kantatą ku czci Napoleona. W maju 1811 miała premierę jego pierwsza opera: „Dwie chatki”. W 1820 rozpoczął wydawanie i sprzedaż czasopisma muzycznego pod tytułem: „Tygodnik Muzyczny”, w którym publikował artykuły na temat estetyki, historii muzyki, recenzował opery i koncerty. Niestety, po półtora roku pismo przestało się ukazywać z powodu braku czytelników. W 1823 wyjechał jako stypendysta rządu w ośmiomiesięczną podróż po Europie w celu zaznajomienia się z organizacją teatrów operowych w Zachodniej Europie i przeniesienia ich osiągnięć na grunt sceny warszawskiej. Z podróży tych zachował się dziennik.”
Na ilustracji interaktywnej portret Karola Kurpińskiego. Na obrazie dość młody mężczyzna. Twarz raczej okrągła, średni nos i dość duże usta. Krótkie włosy i obfite bokobrody. Portret jest czarno-biały. Mężczyzna ma pod szyją zawiązaną białą apaszkę, ciemną kamizelkę i ciemny surdut. W centrum znajduje się punkt interaktywny, po jego naciśnięciu pojawi się napis: „Karol Kazimierz Kurpiński (urodzony w 1785 we Włoszakowicach, zmarł 18 września 1857 w Warszawie), polski kompozytor okresu klasycyzmu, dyrygent i pedagog. Pierwszym nauczycielem Karola był jego ojciec, który edukował go w grze na skrzypcach, organach i podstawach kompozycji. W wieku 12 lat, został organistą w kościele w Sarnowie pod Rawiczem, u swojego wuja, księdza proboszcza Karola Wańskiego. W 1800 jego drugi wuj, wiolonczelista Roch Wański zaproponował mu pracę jako drugi skrzypek w orkiestrze na dworze starosty Feliksa Polanowskiego w Moszkowie. Po zlikwidowaniu kapeli w 1808 Kurpiński przeprowadził się do Lwowa, gdzie przez dwa lata utrzymywał się z lekcji gry na fortepianie. W 1810 Kurpiński zamieszkał w Warszawie. Tam, dzięki rekomendacji Józefa Elsnera i Jana Nepomucena Szczurowskiego dostał propozycję pracy jako drugi dyrygent orkiestry Teatru Narodowego. Funkcję dyrygenta Karol Kurpiński pełnił przez 30 lat, najpierw wraz z Elsnerem, później (od 1824) samodzielnie. Lata 1810-1820 są uznawane za okres najobfitszej twórczości operowej oraz działalności publicystycznej Kurpińskiego. Jego debiut kompozytorski przypadł 4 grudnia 1810 kantatą ku czci Napoleona. W maju 1811 miała premierę jego pierwsza opera: „Dwie chatki”. W 1820 rozpoczął wydawanie i sprzedaż czasopisma muzycznego pod tytułem: „Tygodnik Muzyczny”, w którym publikował artykuły na temat estetyki, historii muzyki, recenzował opery i koncerty. Niestety, po półtora roku pismo przestało się ukazywać z powodu braku czytelników. W 1823 wyjechał jako stypendysta rządu w ośmiomiesięczną podróż po Europie w celu zaznajomienia się z organizacją teatrów operowych w Zachodniej Europie i przeniesienia ich osiągnięć na grunt sceny warszawskiej. Z podróży tych zachował się dziennik.”
1
1. Karol Kazimierz Kurpiński (urodzony w 1785 we Włoszakowicach, zmarł 18 września 1857 w Warszawie), polski kompozytor okresu klasycyzmu, dyrygent i pedagog.
Pierwszym nauczycielem Karola był jego ojciec, który edukował go w grze na skrzypcach, organach i podstawach kompozycji. W wieku 12 lat, został organistą w kościele w Sarnowie pod Rawiczem, u swojego wuja, księdza proboszcza Karola Wańskiego. W 1800 jego drugi wuj, wiolonczelista Roch Wański zaproponował mu pracę jako drugi skrzypek w orkiestrze na dworze starosty Feliksa Polanowskiego w Moszkowie. Po zlikwidowaniu kapeli w 1808 Kurpiński przeprowadził się do Lwowa, gdzie przez dwa lata utrzymywał się z lekcji gry na fortepianie. W 1810 Kurpiński zamieszkał w Warszawie. Tam, dzięki rekomendacji Józefa Elsnera i Jana Nepomucena Szczurowskiego dostał propozycję pracy jako drugi dyrygent orkiestry Teatru Narodowego. Funkcję dyrygenta Karol Kurpiński pełnił przez 30 lat, najpierw wraz z Elsnerem, później (od 1824) samodzielnie. Lata 1810-1820 są uznawane za okres najobfitszej twórczości operowej oraz działalności publicystycznej Kurpińskiego. Jego debiut kompozytorski przypadł 4 grudnia 1810 kantatą ku czci Napoleona. W maju 1811 miała premierę jego pierwsza opera: Dwie chatki. W 1820 rozpoczął wydawanie i sprzedaż czasopisma muzycznego pod tytułem: „Tygodnik Muzyczny”, w którym publikował artykuły na temat estetyki, historii muzyki, recenzował opery i koncerty. Niestety, po półtora roku pismo przestało się ukazywać z powodu braku czytelników.
W 1823 wyjechał jako stypendysta rządu w ośmiomiesięczną podróż po Europie w celu zaznajomienia się z organizacją teatrów operowych w Zachodniej Europie i przeniesienia ich osiągnięć na grunt sceny warszawskiej. Z podróży tych zachował się dziennik.
Portret Karola Kurpińskiego: ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Karol Kurpiński uznawany jest za kompozytora przełomu klasycyzmu i romantyzmu. Łączył klasyczne elementy z polskim folklorem muzycznym. W centrum jego zainteresowań znajdowały się opery. Z 27 wystawionych przez niego dzieł scenicznych, zachowało się 18. Tematyką jego oper były często błahe historie miłosne, tematyka historyczna, ludowa i fantastyczna. Wpływ Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta jest w muzyce Kurpińskiego bardzo wyraźny. To od nich polski kompozytor przejmował wzory formalne, instrumentację, brzmienie.
Kurpiński tworzył utwory orkiestrowe, fortepianowe, pieśniPieśńpieśni, kantatyKantatakantaty, operyOperaopery, baletyBaletbalety oraz utwory religijne. Jednym z najważniejszych utworów jest Koncert klarnetowy B‑dur
R1LaE7g0TihVt
Na ilustracji interaktywnej portret Karola Kurpińskiego. Na obrazie dość młody mężczyzna. Twarz raczej okrągła, średni noc i dość duże usta. Krótkie włosy i obfite bokobrody. Portret jest czarno-biały. Mężczyzna ma pod szyją zawiązaną białą apaszkę, ciemną kamizelkę i ciemny surdut. W centrum znajduje się punkt interaktywny, po jego naciśnięciu pojawi się napis: Rozwidnienie się z Bitwy pod Możajskiem, Karola Kurpińskiego. Poniżej przycisk do uruchomienia muzyki. Utwór wykonywany przez orkiestrę. Łagodny i bardzo pogodny, sielankowy, w tempie umiarkowanym.
Na ilustracji interaktywnej portret Karola Kurpińskiego. Na obrazie dość młody mężczyzna. Twarz raczej okrągła, średni noc i dość duże usta. Krótkie włosy i obfite bokobrody. Portret jest czarno-biały. Mężczyzna ma pod szyją zawiązaną białą apaszkę, ciemną kamizelkę i ciemny surdut. W centrum znajduje się punkt interaktywny, po jego naciśnięciu pojawi się napis: Rozwidnienie się z Bitwy pod Możajskiem, Karola Kurpińskiego. Poniżej przycisk do uruchomienia muzyki. Utwór wykonywany przez orkiestrę. Łagodny i bardzo pogodny, sielankowy, w tempie umiarkowanym.
Karol Kurpiński: ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Wysłuchaj fragmentu Koncertu na klarnet B‑dur Karola Kurpińskiego. Opisz wrażenia towarzyszące Ci podczas słuchania.
Rb0hlAWtpep311
Utwór Karola Krupińskiego, „Koncert na klarnet B- dur”. Utwór wykonywany przez klarnet i akompaniujący mu fortepian. Utwór zaczyna się tryumfalnym wstępem fortepianu. Potem klarnet gra kilka wirtuozowskich pasaży a następnie melancholijną melodię, potem znów następuje energiczna i popisowa partia klarnetu. Charakter muzyki zmienia się wielokrotnie w ciągu 2 minut nagrania.
Utwór Karola Krupińskiego, „Koncert na klarnet B- dur”. Utwór wykonywany przez klarnet i akompaniujący mu fortepian. Utwór zaczyna się tryumfalnym wstępem fortepianu. Potem klarnet gra kilka wirtuozowskich pasaży a następnie melancholijną melodię, potem znów następuje energiczna i popisowa partia klarnetu. Charakter muzyki zmienia się wielokrotnie w ciągu 2 minut nagrania.
Źródło: Karol Krupiński, Fragment koncertu na klarnet B‑dur, AMFN, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Karol Krupiński, Fragment koncertu na klarnet B‑dur, AMFN, licencja: CC BY 3.0.
Utwór Karola Krupińskiego, „Koncert na klarnet B- dur”. Utwór wykonywany przez klarnet i akompaniujący mu fortepian. Utwór zaczyna się tryumfalnym wstępem fortepianu. Potem klarnet gra kilka wirtuozowskich pasaży a następnie melancholijną melodię, potem znów następuje energiczna i popisowa partia klarnetu. Charakter muzyki zmienia się wielokrotnie w ciągu 2 minut nagrania.
R1PoGwtSG4sd3
RMYSMRk7e8TJW
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania prawdziwe na temat klarnetu
Podczas powstania listopadowego Kurpiński wystawiał operyOperaopery o tematyce patriotycznej. Skomponował też osiem pieśniPieśńpieśni powstańczych, wśród których najsłynniejsza była Warszawianka.
Słowa pieśni napisane zostały w języku francuskim przez poetę Casimira François Delavigne’a [czytaj: kazimira frąsła delawinia] pod wpływem wydarzeń listopadowych, zaś autorem najbardziej znanego przekładu był poeta i historyk Karol Sienkiewicz (brat dziadka Henryka Sienkiewicza). Tekst Warszawianki zawiera liczne odniesienia do tekstu Marsylianki – początek pieśni (Oto dziś dzień krwi i chwały) odpowiada zawołaniu z francuskiego hymnu: Bo nadszedł chwały naszej dzień!
Pierwsza prezentacja pieśni miała miejsce 5 kwietnia 1831 r. w Teatrze Narodowym w Warszawie, zaś orkiestrą dyrygował sam kompozytor. Wyrazista melodia, zwrotkowa budowa i budzący nadzieję tekst, łatwo przeniknęły do wyobraźni ówczesnych Polaków. Utwór bardzo szybko zdobył ogromną popularność, został także upamiętniony w dramacie Warszawianka Stanisława Wyspiańskiego. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. rozważano uczynienie z niego hymnu państwowego.
Za chwilę wysłuchacie pieśni powstańczej Warszawianka Karola Kurpińskiego. Po zakończeniu odtwarzania wymieńcie się spostrzeżeniami.
R1HGsc9RvE6Xp
Utwór muzyczny: Karol Kurpiński, Warszawianka. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Utwór muzyczny: Karol Kurpiński, Warszawianka. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Karol Kurpiński, „Warszawianka”, online-skills, CC BY 3.0
Karol Kurpiński, „Warszawianka”, online-skills, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Karol Kurpiński, Warszawianka. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
mf0c99277f9af0e19_0000000000138
Michał Kleofas Ogiński
Michał Kleofas Ogiński był artystą wszechstronnie utalentowanym - zasłynął jako skrzypek, kompozytor, pisarz oraz polityk. W wieku 21 lat objął funkcję posła na sejm oraz posadę komisarza skarbu Wielkiego Księstwa Litewskiego, a następnie podskarbiego. Dowodził pułkiem strzelców konnych w powstaniu kościuszkowskim. Podczas pobytu w Wilnie organizował wiele koncertów i przedstawień pielęgnujących polskie tradycje. Był twórcą polonezów, walców, mazurków na fortepian, pieśni powstańczych i rewolucyjnych, marszy, a także jednej opery. Najbardziej znanym dziełem Ogińskiego jest Polonez a‑moll Pożegnanie ojczyzny.
RroAfqSrKqYyw
Na ilustracji interaktywnej portret Michała Kleofasa Ogińskiego. Na obrazie widzimy dość młodego mężczyznę, z kręconymi, krótkimi włosami i bokobrodami. Mężczyzna ma wyraźnie zarysowane usta, ciemne oczy, średniej wielkości nos, ma zawiązaną pod szyją białą apaszkę, białą koszulę z kołnierzykiem i ciemny surdut. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: „Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, autorstwa Michała Kleofasa Ogińskiego”. Znajduje się też przycisk, którym można uruchomić muzykę. Na nagraniu słyszymy nostalgicznego, smutnego, tęsknego poloneza. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Na ilustracji interaktywnej portret Michała Kleofasa Ogińskiego. Na obrazie widzimy dość młodego mężczyznę, z kręconymi, krótkimi włosami i bokobrodami. Mężczyzna ma wyraźnie zarysowane usta, ciemne oczy, średniej wielkości nos, ma zawiązaną pod szyją białą apaszkę, białą koszulę z kołnierzykiem i ciemny surdut. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: „Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, autorstwa Michała Kleofasa Ogińskiego”. Znajduje się też przycisk, którym można uruchomić muzykę. Na nagraniu słyszymy nostalgicznego, smutnego, tęsknego poloneza. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Michał Kleofas Ogiński: ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R145dCbPiofRg
Wysłuchaj fragment poloneza Pożegnanie Ojczyzny Michała Kleofasa Ogińskiego i napisz na jakim instrumencie jest wykonany.
Re7ANUuRBrS0h
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego
Źródło: AMFN.
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Polecenie 2
RkAdIYDqKMPrR
Zapoznaj się z opisem poloneza Pożegnanie Ojczyzny Michała Kleofasa Ogińskiego i napisz na jakim instrumencie jest wykonany.
R1JtVjYUZyi50
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego
Źródło: AMFN.
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Franciszek Lessel
Franciszek Lessel studiował w Wiedniu architekturę oraz kompozycję u samego Haydna. W jego klasycystycznych kompozycjach można odnaleźć rytmy polskich tańców narodowych, m.in. mazura i krakowiaka. Jest autorem muzyki do Śpiewów historycznych Juliana Ursyna Niemcewicza. Śpiewy historyczne miały pełnić przede wszystkim funkcję dydaktyczną i skierowane były głównie do młodzieży. Warto podkreślić, że muzykę do Śpiewów historycznych skomponowało aż czternastu twórców, m. in. Maria Szymanowska, Karol Kurpiński.
RuN6kmSUzRB7p1
Ilustracja przedstawia: Śpiewy historyczne Juliana Ursyna Niemcewicza wydane w 1816 r. jest to starodruk, który zawiera wszystkie nuty, pieśni oraz ryciny. Okładka jest ciemnoczerwona z tłoczonymi literami, środek to pożółkłe kartki z czarnym drukiem.
„Śpiewy historyczne” Juliana Ursyna Niemcewicza wydane w 1816 r., wbp.wroc.pl, CC BY 3.0
Maria Szymanowska
Maria Szymanowska jest jedną z niewielu przed współczesnością kobiet‑kompozytorek. Pisała utwory na fortepian, m.in. etiudy, nokturny, walce, polonezy, mazurki, pieśni, a także utwory wokalne. Na jej dorobek składa się ponad sto dwadzieścia kompozycji. Była także pierwszą wybitną pianistką Starego Kontynentu, zasłynęła z wykonań Bacha, Mozarta, Webera, Beethovena, Chopina. Zdobyła popularność w Warszawie i Europie, nazywano ją królową tonów. Dowodem wielkiej popularności Szymanowskiej jest fakt, iż sam Goethe [czytaj: gete] pod wrażeniem jej kunsztu dedykował jej wiersz Pojednanie a kilku znacznych kompozytorów epoki dedykowało jej swoje utwory.
RtnUEWmN66ay2
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Marii Szymanowskiej. Na obrazie młoda kobieta z kunsztowną fryzurą, w której umieszczone są kwiaty. Jest raczej drobnej budowy ciała, ma ciemne oczy, niewielki nos i usta. Kobieta jest zamyślona, głowę ma wspartą o prawą rękę, która oparta jest na kilku książkach. Ubrana w jasną suknię z odkrytymi ramionami i udrapowanymi krótkimi rękawkami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: „Polonez f-moll, autorstwa Marii Szymanowskiej.” Jest też przycisk służący do uruchomienia nagrania. Na nagraniu utwór wykonany na fortepianie. Smutny, nostalgiczny, w rytmie wolnego poloneza. Utwór składa się z kilku części pierwsza i ostatnia są takie same - smutne i nostalgiczne, środkowe części są - weselsze, dostojne.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Marii Szymanowskiej. Na obrazie młoda kobieta z kunsztowną fryzurą, w której umieszczone są kwiaty. Jest raczej drobnej budowy ciała, ma ciemne oczy, niewielki nos i usta. Kobieta jest zamyślona, głowę ma wspartą o prawą rękę, która oparta jest na kilku książkach. Ubrana w jasną suknię z odkrytymi ramionami i udrapowanymi krótkimi rękawkami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: „Polonez f-moll, autorstwa Marii Szymanowskiej.” Jest też przycisk służący do uruchomienia nagrania. Na nagraniu utwór wykonany na fortepianie. Smutny, nostalgiczny, w rytmie wolnego poloneza. Utwór składa się z kilku części pierwsza i ostatnia są takie same - smutne i nostalgiczne, środkowe części są - weselsze, dostojne.
Maria Szymanowska: ilustracja interaktywna
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Pieśń Legionów Polskich we Włoszech
W 1795 roku, po trzecim rozbiorze Polski, kraj przestał istnieć na mapie. Dzięki staraniom generała Jana Henryka Dąbrowskiego oraz pomocy Józefa Wybickiego za zgodą Napoleona Bonaparte we Włoszech powstały Legiony Polskie. To właśnie tam Józef Wybicki napisał pieśń, która niezwykle szybko zyskała popularność. Początkowo śpiewali ją sami żołnierze, ale dotarła też na tereny wszystkich trzech zaborów. To właśnie ta pieśń nazywana początkowo Pieśnią Legionów Polskich we Włoszech wiele lat później stała się hymnem Polski.
RDlsaps5tSfxM
Ilustracja przedstawia portret Józefa Wybickiego, autora słów Mazurka Dąbrowskiego. Na tym wizerunku Wybicki to mężczyzna w średnim wieku z dość dużymi oczami, niewielkim nosem i niewielkimi ustami, włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany jest w surdut, kamizelkę, pod szyją ma zawiązaną białą chustę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Legiony służyły pod wodzą Napoleona przez wiele lat i stoczyły mnóstwo bitew oraz potyczek. Na początku ich powstania nadzieja oraz radość (spodziewano się, że dzięki Napoleonowi uda się wyzwolić Polskę), natchnęły Józefa Wybickiego do stworzenia tekstu pieśni dla własnych żołnierzy.
Ilustracja przedstawia portret Józefa Wybickiego, autora słów Mazurka Dąbrowskiego. Na tym wizerunku Wybicki to mężczyzna w średnim wieku z dość dużymi oczami, niewielkim nosem i niewielkimi ustami, włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany jest w surdut, kamizelkę, pod szyją ma zawiązaną białą chustę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Legiony służyły pod wodzą Napoleona przez wiele lat i stoczyły mnóstwo bitew oraz potyczek. Na początku ich powstania nadzieja oraz radość (spodziewano się, że dzięki Napoleonowi uda się wyzwolić Polskę), natchnęły Józefa Wybickiego do stworzenia tekstu pieśni dla własnych żołnierzy.
1
1. Legiony służyły pod wodzą Napoleona przez wiele lat i stoczyły mnóstwo bitew oraz potyczek. Na początku ich powstania nadzieja oraz radość (spodziewano się, że dzięki Napoleonowi uda się wyzwolić Polskę) natchnęły Józefa Wybickiego do stworzenia tekstu pieśni dla własnych żołnierzy.
Józef Wybicki, Źródło: zpe.gov.pl
R1FXyBjAo0e9h
Obraz „Wjazd Jana Henryka Dąbrowskiego do Poznania”, autorstwa Jana Gładysza. Na głównym planie widoczny jest Jan Henryk Dąbrowski, polski generał. Postać uwieczniona została podczas jazdy konnej. Generał znajduje się na czele Legionów. Tło obrazu stanowi poznański rynek z kamienicami. Postać otacza tłum mieszkańców. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Tekst Mazurka napisał Józef Wybicki, natomiast nie znamy autora melodii, która opiera się na popularnym polskim tańcu narodowym - mazurze. Niektórzy badacze wskazują , iż może to być melodia ludowa, przez co autorstwo z założenia jest anonimowe.
Obraz „Wjazd Jana Henryka Dąbrowskiego do Poznania”, autorstwa Jana Gładysza. Na głównym planie widoczny jest Jan Henryk Dąbrowski, polski generał. Postać uwieczniona została podczas jazdy konnej. Generał znajduje się na czele Legionów. Tło obrazu stanowi poznański rynek z kamienicami. Postać otacza tłum mieszkańców. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Tekst Mazurka napisał Józef Wybicki, natomiast nie znamy autora melodii, która opiera się na popularnym polskim tańcu narodowym - mazurze. Niektórzy badacze wskazują , iż może to być melodia ludowa, przez co autorstwo z założenia jest anonimowe.
1
1. Tekst Mazurka napisał Józef Wybicki, natomiast nie znamy autora melodii, która opiera się na popularnym polskim tańcu narodowym - mazurze. Niektórzy badacze wskazują , iż może to być melodia ludowa, przez co autorstwo z założenia jest anonimowe.
Jan Gładysz, Wjazd Jana Henryka Dąbrowskiego do Poznania, Źródło: zpe.gov.pl
RfiW2gY4JP0EV
Nagranie Mazurka Dąbrowskiego z 1927 roku w wykonaniu śpiewaka - Ignacego Dygasa. Na nagraniu wersja hymnu w opracowaniu na głos i fortepian. Nagranie jest niewyraźne, archiwalne. Mężczyzna śpiewa tekst Mazurka Dąbrowskiego, wyraźnie, dobitnie artykułuje słowa. Nagranie zawiera cztery zwrotki hymnu.
Nagranie Mazurka Dąbrowskiego z 1927 roku w wykonaniu śpiewaka - Ignacego Dygasa. Na nagraniu wersja hymnu w opracowaniu na głos i fortepian. Nagranie jest niewyraźne, archiwalne. Mężczyzna śpiewa tekst Mazurka Dąbrowskiego, wyraźnie, dobitnie artykułuje słowa. Nagranie zawiera cztery zwrotki hymnu.
Nagranie Mazurka Dąbrowskiego z 1927 roku w wykonaniu śpiewaka - Ignacego Dygasa. Na nagraniu wersja hymnu w opracowaniu na głos i fortepian. Nagranie jest niewyraźne, archiwalne. Mężczyzna śpiewa tekst Mazurka Dąbrowskiego, wyraźnie, dobitnie artykułuje słowa. Nagranie zawiera cztery zwrotki hymnu.
R1M4Bpwfh0z6Z
Ćwiczenie 2
Cechy muzyki klasycznej to: Możliwe odpowiedzi: 1. Bardzo zawiła i trudna w odbiorze, 2. Tworzona według zasad homofonii, 3. Popularne formy to: opera, sonata, symfonia, 4. Komponowana według zasad polifonii, 5. Łatwa w odbiorze o przejrzystej budowie, 6. Popularne formy to: fuga i kantata, 7. Utwory mają określoną budowę.
R1DcrgmU8DMGE
Ćwiczenie 3
Wskaż kompozytorów, którzy umuzycznili wiersze Juliana Ursyna Niemcewicza z cyklu Śpiewy historyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. Maria Szymanowska, 2. Karol Kurpiński, 3. Józef Elsner
R1T0v9LD94lXM
Ćwiczenie 4
Klasycyzm to okres: Możliwe odpowiedzi: 1. Od XII w. do XIII w., 2. Od XIV w. do XV w., 3. Od XVI w. do XVII w., 4. Od II połowy XVIII w. do początku XIX w.
1
Rmu8JaVpeYGZ81
Ćwiczenie 5
Przypisz imiona kompozytorów do ich nazwisk. Szymanowska - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria. Ogiński - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria. Elsner - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria. Stefani - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria. Kurpiński - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria.
Przypisz imiona kompozytorów do ich nazwisk. Szymanowska - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria. Ogiński - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria. Elsner - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria. Stefani - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria. Kurpiński - Możliwe odpowiedzi: 1.Michał Kleofas, 2.Jan, 3.Karol, 4.Józef, 5.Maria.
RomZXGkA7nK3L1
Ćwiczenie 5
Wskaż przedstawicieli polskiego klasycyzmu.
Ćwiczenie 6
Wysłuchaj utworów.
R10n5hrKd8M5u
Nagranie „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór radosny, pogodny, w dość szybkim tempie. Wykonywany przez kwartet smyczkowy.
Nagranie „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór radosny, pogodny, w dość szybkim tempie. Wykonywany przez kwartet smyczkowy.
Nagranie „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta
Źródło: Wolfgang Amadeusz Mozart, Eine kleine Nachtmusik, AMFN, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta
Źródło: Wolfgang Amadeusz Mozart, Eine kleine Nachtmusik, AMFN, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór radosny, pogodny, w dość szybkim tempie. Wykonywany przez kwartet smyczkowy.
Rb0hlAWtpep311
Utwór Karola Krupińskiego, „Koncert na klarnet B- dur”. Utwór wykonywany przez klarnet i akompaniujący mu fortepian. Utwór zaczyna się tryumfalnym wstępem fortepianu. Potem klarnet gra kilka wirtuozowskich pasaży a następnie melancholijną melodię, potem znów następuje energiczna i popisowa partia klarnetu. Charakter muzyki zmienia się wielokrotnie w ciągu 2 minut nagrania.
Utwór Karola Krupińskiego, „Koncert na klarnet B- dur”. Utwór wykonywany przez klarnet i akompaniujący mu fortepian. Utwór zaczyna się tryumfalnym wstępem fortepianu. Potem klarnet gra kilka wirtuozowskich pasaży a następnie melancholijną melodię, potem znów następuje energiczna i popisowa partia klarnetu. Charakter muzyki zmienia się wielokrotnie w ciągu 2 minut nagrania.
Źródło: Karol Krupiński, Fragment koncertu na klarnet B‑dur, AMFN, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Karol Krupiński, Fragment koncertu na klarnet B‑dur, AMFN, licencja: CC BY 3.0.
Utwór Karola Krupińskiego, „Koncert na klarnet B- dur”. Utwór wykonywany przez klarnet i akompaniujący mu fortepian. Utwór zaczyna się tryumfalnym wstępem fortepianu. Potem klarnet gra kilka wirtuozowskich pasaży a następnie melancholijną melodię, potem znów następuje energiczna i popisowa partia klarnetu. Charakter muzyki zmienia się wielokrotnie w ciągu 2 minut nagrania.
Re7ANUuRBrS0h1
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
Nagranie poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego. Smutny, tęskny polonez. Należy do polonezów melancholijnych czyli jest tańcem stylizowanym a nie użytkowym. Utwór wykonany jest na fortepianie.
RwjNwd3XtHX2j
Na podstawie powyższych informacji dopasuj tytuły utworów i ich kompozytorów do obsady wykonawczej. Utwory: 1. Michał Kleofas Ogiński - Polonez, „Pożegnanie Ojczyzny”, 2. Karol Kurpiński - "Koncert na klarnet B-dur", 3. Wolfgang Amadeusz Mozart - Eine kleine Nachtmusik KV 525 Obsady wykonawcze: A. kwartet smyczkowy, B. fortepian, C. fortepian i klarnet.
Na podstawie powyższych informacji dopasuj tytuły utworów i ich kompozytorów do obsady wykonawczej. Utwory: 1. Michał Kleofas Ogiński - Polonez, „Pożegnanie Ojczyzny”, 2. Karol Kurpiński - "Koncert na klarnet B-dur", 3. Wolfgang Amadeusz Mozart - Eine kleine Nachtmusik KV 525 Obsady wykonawcze: A. kwartet smyczkowy, B. fortepian, C. fortepian i klarnet.
R15cvUGeVjsHQ
Ćwiczenie 6
Połącz w pary kompozytora z tytułem utworu.
Połącz w pary kompozytora z tytułem utworu.
RaaoThorwSgCD
Ćwiczenie 7
Spośród przedstawionych definicji wybierz tą, która opisuje symfonię: Możliwe odpowiedzi: 1. sceniczny utwór wokalno-instrumentalny, łączący grę aktorską ze śpiewem oraz muzyką i tańcem, 2. utwór instrumentalny składający się z kilku tańców, zwykle w następującej kolejności: allemande, courante, sarabanda i gigue, 3. forma muzyczna, polegająca na tym, że jeden solista występuje z akompaniamentem orkiestry. Utwór zazwyczaj złożony jest z trzech części w układzie szybka-wolna-szybka, 4. utwór muzyczny przeznaczony na orkiestrę symfoniczną.
Spośród przedstawionych definicji wybierz tą, która opisuje symfonię:
sceniczny utwór wokalno-instrumentalny, łączący grę aktorską ze śpiewem oraz muzyką i tańcem
utwór instrumentalny składający się z kilku tańców, zwykle w następującej kolejności: allemande, courante, sarabanda i gigue
forma muzyczna, polegająca na tym, że jeden solista występuje z akompaniamentem orkiestry. Utwór zazwyczaj złożony jest z trzech części w układzie szybka-wolna-szybka
utwór muzyczny przeznaczony na orkiestrę symfoniczną
R1X0TOeNVT7dr1
Ćwiczenie 8
Uzupełnij zdania. a) Autorem poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” jest 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński
b) Prawykonaniem „Koncertu fortepianowego f-moll op. 21” Fryderyka Chopina dyrygował 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński
c) Operę „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” skomponował 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński
d) 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński była wybitną polską kompozytorką i pianistką.
e) Autorem opery „Nędza uszczęśliwiona” jest 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński.
Uzupełnij zdania. a) Autorem poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” jest 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński
b) Prawykonaniem „Koncertu fortepianowego f-moll op. 21” Fryderyka Chopina dyrygował 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński
c) Operę „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” skomponował 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński
d) 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński była wybitną polską kompozytorką i pianistką.
e) Autorem opery „Nędza uszczęśliwiona” jest 1. Michał Kleofas Ogiński, 2. Jan Stefani, 3. Maria Szymanowska, 4. Maciej Kamieński, 5. Karol Kurpiński.
R1H532XSOPK9L
Ćwiczenie 9
Znajdź hasła do krzyżówki. 1. Jedno z imion Ogińskiego (7 liter), 2. Tytuł utworu Beethovena “Dla (tu uzupełnij) (5 liter), 3. Rodzaj utworu, popularny w klasycyzmie (6 liter), 4. Skomponował Pożegnanie Ojczyzny (7 liter), 5. Najstarszy z klasyków wiedeńskich (5 liter) 6. Imię Kamieńskiego (6 liter), 7. Utwór na orkiestrę symfoniczną (8 liter). 8. Kompozytor “cudowne dziecko” (8 liter), 9. Jedno z imion Mozarta (8 liter).
Znajdź hasła do krzyżówki. 1. Jedno z imion Ogińskiego (7 liter), 2. Tytuł utworu Beethovena “Dla (tu uzupełnij) (5 liter), 3. Rodzaj utworu, popularny w klasycyzmie (6 liter), 4. Skomponował Pożegnanie Ojczyzny (7 liter), 5. Najstarszy z klasyków wiedeńskich (5 liter) 6. Imię Kamieńskiego (6 liter), 7. Utwór na orkiestrę symfoniczną (8 liter). 8. Kompozytor “cudowne dziecko” (8 liter), 9. Jedno z imion Mozarta (8 liter).
RZiihEAV2fE5v
Ćwiczenie 10
Odpowiedz na pytanie: Kto jest autorem tekstu Mazurka Dąbrowskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Henryk Dąbrowski, 2. Józef Wybicki, 3. Tadeusz Kościuszko
Słownik pojęć
Aria
Aria
pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym wchodząca w skład opery, oratorium, operetki lub kantaty
Balet
Balet
widowisko teatralne, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec
Folklor
Folklor
ludowa twórczość artystyczna
Homofonia
Homofonia
typ budowy wielogłosowych utworów muzycznych, w których tylko jeden głos prowadzi melodię
Kantata
Kantata
utwór wokalno‑instrumentalny w nastroju uroczystym, złożony m.in. z arii, duetów i chórów
Koloratura
Koloratura
wirtuozowskie ozdabianie śpiewanej melodii pasażami, trylami, staccatami itp.
Koncert solowy
Koncert solowy
instrumentalny utwór muzyczny przeznaczony do wykonania przez solistę i orkiestrę symfoniczną
Libretto
Libretto
tekst słowny opery, operetki; też: literacko opracowana treść baletu lub pantomimy
Opera
Opera
sceniczny dramat muzyczny
Partytura
Partytura
zapis nutowy utworu muzycznego, podzielony na partie wokalne i instrumentalne
Pieśń
Pieśń
utwór wokalny do tekstu poetyckiego
Polifonia
Polifonia
muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą
Sonata
Sonata
instrumentalny utwór muzyczny składający się zwykle z trzech lub czterech odrębnych części