Wpływ Stanisława Moniuszki na kształtowanie tożsamości narodowej
Podsumowanie
Stanisław Moniuszko jest uważany za ojca polskiej opery narodowej. Spośród kilku oper, które skomponował, dwie stanowią tzw. „żelazny repertuar”, tzn. mimo upływu czasu z powodzeniem są wystawiane na scenie i cieszą się popularnością wśród publiczności. Te dwie opery to Halka i Straszny dwór. Pozostałe opery Moniuszki to Flis, Hrabina, Verbum nobile [czytaj: werbum nobile], Paria oraz dzieła nieukończone - Trea, Sen Wieszcza, Rokiczana.
Moniuszko okazał się mistrzem form wokalnych. Skomponował ponad 300 pieśni, w tym 267 zebranych w 12 zbiorach zatytułowanych Śpiewnik domowy. Pieśni pisał przede wszystkim do słów ówcześnie żyjących poetów, przez co dotyczyły one aktualnych problemów związanych z kulturą, sztuką oraz z życiem społecznym. W ten sposób język i muzyka polska trafiały do polskich domów, co było celem kompozytora. Pieśni te stały się przełomem o epokowym znaczeniu w dziejach polskiej pieśni solowej.
W XIX w. polskie tańce ludowe były obecne nie tylko w środowisku wiejskim, ale również szlacheckim. Moniuszko był świadomy popularności tych tańców we wszystkich kręgach społecznych i z tego względu w operach często używał ich rytmów. Do tego w treściach oper zawarł wątki historyczne, kulturowe, tęsknotę za Polską sarmacką, etos patrioty i inne, które świadczą o narodowym charakterze jego twórczości. W ten sposób kompozytor w czasie zaborów manifestował wartości związane z utraconym krajem, a Polacy mogli doświadczać polskości w słuchanych i oglądanych dziełach.