R1VYLanjfgw5l1
Fotografia przedstawia skrzypce leżące na stole. Obok smyczek. Pod skrzypcami widać pożółknięte kartki z zapisem nut. Na środku napis: Wirtuozeria w kulturze muzycznej XIX wieku. Fenomen Henryka Wieniawskiego

Wirtuozeria w kulturze muzycznej XIX wieku. Fenomen Henryka Wieniawskiego

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przejdźmy do tematu

Henryk Wieniawski – droga do sławy

R1V37RCXZJay0
Henryk Wieniawski
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Henryk Wieniawski to przedstawiciel romantyzmu w Polsce. Muzyk ten był tytanem pracy. W trakcie tej lekcji poznasz kilka faktów z okresu dziecięcego i nastoletniego wybitnego skrzypka, które ukażą jego etos pracy. Słuchać zaś będziesz muzyki z całego okresu jego twórczości.

RwuiIr8uFEWSe
Dom urodzenia Henryka Wieniawskiego, Stare Miasto w Lublinie
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Na lubelskiej starówce (1835‑1843)

W atmosferze patriotyzmu i kultu muzyki

Staromiejska lubelska kamienica. […] „Tadeusz Wieniawski – magister filozofii, medycyny i chirurgii” – informowała tabliczka na drzwiach mieszkania. Rzadkim jednak bywał pan Tadeusz domownikiem w tych progach. Jako lekarz o rozległej praktyce odwiedzał licznych chorych w mieście i okolicy. Wieczorami jednak skupiał wokół siebie sąsiadów, przyjaciół do prowadzenia przez siebie żarliwych dysput o sprawach publicznych. Najczęściej rozpamiętywano niedawne tragiczne wydarzenia narodowe – powstanie listopadowe, którego pan Tadeusz był aktywnym i zasłużonym uczestnikiem. Jako lekarz ambulansu batalionowego, a następnie lekarz sztabowy czwartego pułku strzelców pieszych przebył całą kampanię i za poniesione w niej zasługi dwukrotnie był odznaczony krzyżem wojskowym. Po upadku powstania z gorliwym poświęceniem zebrał 365 żołnierzy i oficerów, przeprowadził ich przez granicę do Prus, tam urządził dla nich szpital i otoczył staranną opieką lekarską. Po ogłoszeniu przez cara Rosji ograniczonej amnestii dla powstańców, wrócił do kraju i podjął praktykę lekarską w Lublinie. Powstańcze przeżycia wywarły znaczny wpływ na osobowość lubelskiego lekarza, na dobór przyjaciół, wśród których dominowali towarzysze walk. Pani Regina, druga żona Tadeusz Wieniawskiego, była córką wziętego warszawskiego lekarza Józefa Wolffa. Miała jedenaścioro rodzeństwa, w tym ośmiu braci. Kilku z nich zasłużyło się w różnych sferach działalności kulturalnej, gospodarczej i społecznej. […] Najbardziej znanymi byli Edward – słynny pianista, kompozytor i profesor Konserwatorium Paryskiego oraz Maurycy – księgarz i wydawca petersburski. Dom państwa Wolffów należał do tych ośrodków życia towarzyskiego, które określano mianem salonów muzycznych Warszawy. […] Spotkania towarzyskie w owym czasie były częstą okazją do wspólnego muzykowania. U państwa Wieniawskich, za sprawą pani domu, był one regułą. Więcej, ilekroć do Lublina zjeżdżali na występy artyści z Warszawy czy też z innych miast lub krajów, nigdy nie omijali salonu państwa Wieniawskich, a oczarowani gościnnością i muzykalnością gospodarzy, ochoczo włączali się do kameralnego muzykowania.

W takiej to atmosferze patriotyzmu i kultu muzyki wzrastały dzieci państwa Wieniawskich.

Źródło: Edmund Grabkowski, Henryk Wieniawski i jego muzyka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990

RMUIgB15oAqX0
Ćwiczenie 1
W jakim powstaniu brał udział ojciec Henryka Wieniawskiego - Tadeusz Wieniawski? Możliwe odpowiedzi: 1. Powstanie listopadowe, 2. Powstanie styczniowe, 3. Powstanie warszawskie, 4. Powstanie kościuszkowskie

Dzieckiem, które okazało się najbardziej utalentowane w rodzinie Wieniawskich był Henryk.

Szybko odkryto, że malec dysponuje ponadprzeciętnymi możliwościami. Rodzice rozpoczęli kształcenie syna. Henryk robił niewiarygodne postępy, grał coraz trudniejsze partie, a w wieku siedmiu lat dał pierwszy koncert. Po konsultacjach z wybitnymi profesorami oraz autorytetem w dziecinie wiolinistyki Henrykiem Panofką rodzice zdecydowali się posłać malca do najlepszej europejskiej uczelni – Konserwatorium Paryskiego. Już wówczas Panofka po wysłuchaniu gry młodego Wieniawskiego zawyrokował, że w przyszłości Henryk stanie się jednym z najwybitniejszych europejskich skrzypków. Radził też nie szczędzić kosztów na jego kształcenie.

Do Paryża ośmioletni Henryk wyjechał z mamą. Ale czy do Konserwatorium mógł wstąpić każdy utalentowany student? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.

W konserwatorium Paryskim (1843‑1848)

Le petit Polonais

Regulamin Konserwatorium przewidywał dopuszczenie na studia młodzieży od dwunastego roku życia i to tylko narodowości francuskiej. Henryk miał zaledwie osiem lat. […] Poddano go niezwykle surowemu egzaminowi; w ciągu jednego tygodnia, nie biorąc instrumentu do ręki, miał opanować z nut Koncert skrzypcowy Kreutzera. Zdumiał egzaminatorów znakomitym wykonaniem zadania, zyskał w nich gorących orędowników dokonania wyłomu w regulaminie. Starania te poparły wpływowe miejscowe koła artystyczne, a także ambasada rosyjska w Paryżu. Doprowadzono w końcu do wydania dekretu, na mocy którego 28 listopada 1843 roku Henryk Wieniawski został wpisany pod numerem 468 na listę uczniów Konserwatorium Paryskiego.

Źródło: Edmund Grabkowski, Henryk Wieniawski i jego muzyka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990

Rs76NXQLloxWz
Ćwiczenie 2
Wskaż wszystkie prawidłowe zdania dotyczące okoliczności przyjęcia Henryka Wieniawskiego na studia muzyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. Regulamin Konserwatorium Paryskiego przewidywał dopuszczenie na studia młodzieży od dwunastego roku życia. 2. Regulamin Konserwatorium Paryskiego przewidywał dopuszczenie na studia młodzieży tylko narodowości francuskiej. 3. Po wysłuchaniu gry Wieniawskiego zrobiono wyjątek i przyjęto go do Konserwatorium Paryskiego. 4. Henryk Wieniawski nie spełniał wymogów formalnych regulaminu Konserwatorium Paryskiego i dlatego rozpoczął studia w jednej z najlepszych uczelni Europy – w Pradze. 5. Henryk Wieniawski nie spełniał wymogów formalnych regulaminu Konserwatorium Paryskiego i dlatego rozpoczął studia w jednej z najlepszych uczelni Europy – w Lipsku.

W konserwatorium Paryskim (1843‑1848)

Najmłodszy absolwent

Świadom niezwykłego talentu swego wychowanka profesor Massart przygotowywał go do rychłej samodzielnej kariery artystycznej. Drogą do niej w paryskiej uczelni były doroczne egzaminy konkursowe. Miarą ich rangi i znaczenia niech będzie fakt, że komisję egzaminacyjną powoływano dekretem rządowym, a przewodniczącym mianowano z reguły dyrektora Konserwatorium. Egzaminy były wydarzeniem, które wzbudzało w Paryżu zawsze ogromne zainteresowanie. […]  Jako test dojrzałości wybrano dla skrzypków trudny XVII Koncert skrzypcowy d‑moll Viottiego […]. Przed samym wejściem publiczności uczniowie po raz ostatni powtarzali swe utwory; Massart zauważył, że Wieniawski gra z pamięci i nalegał, by nuty leżały na pulpicie na wypadek, gdyby chłopcu nie dopisała pamięć. Gdy Massart poszedł na swoje miejsce i koncert się rozpoczął, a nadeszła kolej na Henryka, on rozmyślnie przewrócił nuty do góry nogami i rzuciwszy wyzywające spojrzenie na nauczyciela, zaczął grać.

Wyniki przeszły oczekiwania Massarta. Henryk Wieniawski został bezapelacyjnie zwycięzcą egzaminu konkursowego. Dokonał tego w trzecim roku nauki, w jedenastym roku życia, a więc w wieku, w którym według regulaminu nie miał nawet jeszcze prawa do rozpoczęcia paryskich studiów. Został tym samym najmłodszym absolwentem w historii uczelni. Paryski tygodnik muzyczny „Revue et Gazette Musicale” pisał o tym wydarzeniu, iż „szczytowym i najbardziej zdumiewającym osiągnięciem roku 1846 była pierwsza nagroda w grze na skrzypcach, uzyskana przez jedenastoletnie dziecko, które nigdy dotąd nie uczestniczyło w konkursach”.

Źródło: Edmund Grabkowski, Henryk Wieniawski i jego muzyka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990

RrXg3727p6IzZ
Ćwiczenie 3
Wskaż wszystkie prawidłowe zdania dotyczące egzaminu konkursowego Henryka Wieniawskiego w Konserwatorium Paryskim. Możliwe odpowiedzi: 1. Henryk Wieniawski został zwycięzcą egzaminu konkursowego w paryskiej uczelni w trzecim roku nauki, w jedenastym roku życia, a więc w wieku, w którym według regulaminu nie miał nawet jeszcze prawa do rozpoczęcia studiów Konserwatorium. 2. Henryk Wieniawski został najmłodszym absolwentem w historii uczelni. 3. Henryk Wieniawski nigdy dotąd nie uczestniczył w konkursach. 4. Henryk Wieniawski nie został dopuszczony do egzaminu konkursowego. 5. Henryk Wieniawski podczas egzaminu konkursowego zdobył zaszczytne drugie miejsce.

Po tym bezprecedensowym sukcesie, młodziutki Wieniawski ruszył w swoje pierwsze tournée. W tym czasie poznał wielu czołowych muzyków, zdobył ich uznanie i sympatię. Zrozumiał słowa jednego z krytyków, który sugerował Wieniawskiemu kontynuowanie studiów. W roku 1849 czternastoletni Henryk powrócił do Konserwatorium Paryskiego, tym razem jako student klasy kompozycji. Wieniawski pracował wyjątkowo gorliwie i również te studia odbył w przyspieszonym tempie.

Henryk Wieniawski miał utalentowanego brata Józefa, który był pianistą. W Paryżu zaczęli wspólnie koncertować, zdobywając sławę i życzliwe oceny krytyków. Ich koncerty krytycy uważali za jedne z najciekawszych w całym sezonie, byli pod wrażeniem wykonywania przez młodych artystów najtrudniejszych utworów z repertuaru różnych kompozytorów.

Młody Wieniawski zaczął otrzymywać honorowe tytuły, które stawały się przepustkami do rozwijania wirtuozowskiej kariery. M.in. przyznano mu tytuł członka Wielkiego Towarzystwa Filharmonicznego, którym kierował wybitny kompozytor Hektor Berlioz. Godność tę przyznawano tylko nielicznym najwybitniejszym artystom. Kiedy Wieniawski miał wyjechać do Rosji, sam Hektor Berlioz w jednym z paryskim dzienników ubolewał nad tym podkreślając, że Paryż traci jednego z najwybitniejszych muzyków, jacy ukończyli Konserwatorium Paryskie.

Ruei9ItctfQBa
Henryk Wieniawski z bratem Józefem
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RNnOxyiBwVpvs
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania 1. Grę na jakim instrumencie studiował Wieniawski w Konserwatorium Paryskim? 2. Kto stwierdził podczas wyjazdu Wieniawskiego do Rosji, że Paryż traci jednego z najwybitniejszych muzyków?

Z kolejnego tekstu dowiesz się o pewnym szczególe z trasy koncertowej nastoletnich braci Wieniawskich, którzy w ciągu dwuletniego tournée po Europie wystąpili podczas niespełna 200 koncertów. Henryk Wieniawski miał wówczas konkurenta, którym był o dziesięć lat starszy skrzypek -  Apolinary Kątski. Stanisław Moniuszko – ojciec polskiej opery narodowej - śledził karierę obydwu skrzypków. Oto jak pisał o młodych artystach podczas ich pobytu w Wilnie w 1852 roku.

Między Wisłą i Wołgą, Bałtykiem i Morzem Czarnym (1850‑1852)

Rywalizacja i koleżeńskość

W liście do czołowego polskiego krytyka muzycznego, Józefa Sikorskiego, który zresztą początkowo także cenił wyżej Kątskiego, wymieniając artystów przybywających w 1852 roku do Wilna na doroczne kontrakty (rodzaj giełdy towarów rolniczych) przy nazwisku tegoż Kątskiego dopisał Moniuszko „niegodny”, a nazwisko braci Wieniawskich opatrzył dopiskiem „tych ostatnich oczekuję najgoręcej”. Spełnili widać jego nadzieje, skoro po koncertach w liście do innego publicysty, Aleksandra Walickiego, stwierdził, iż „Wieniawscy ogromne od przeszłego roku poczynili postępy, pracują malcy gorliwie”.

Źródło: Edmund Grabkowski, Henryk Wieniawski i jego muzyka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990

Mimo tak długiego i napiętego kalendarza koncertowego i uciążliwych podróży po rozległej Rosji i krajach nadbałtyckich Henryk Wieniawski znalazł czas na komponowanie. Jest to dowodem nie tylko na ogromny talent artysty, ale również na jego wielką pracowitość. Doświadczenia z tego dwuletniego tournée [czytaj: turne] stały się fundamentem do budowania dalszej artystycznej kariery Henryka Wieniawskiego w zbliżającym się życiu dorosłym.

Henryk Wieniawski był również pedagogiem - profesorem klasy skrzypiec konserwatorium w Petersburgu, a także profesorem konserwatorium w Brukseli.

R179xhSOlHHOy
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Który z wybitnych muzyków wypowiadał się pochlebnie o pracy i postępach braci Wieniawskich podczas ich pobytu w Wilnie w roku 1852? Możliwe odpowiedzi: A. Karol Szymanowski, B. Stanisław Moniuszko, C. Ignacy Paderewski, D. Fryderyk Chopin.
Ruldt5AkgbGQe
Ćwiczenie 5
Który z wybitnych muzyków wypowiadał się pochlebnie o pracy i postępach braci Wieniawskich podczas ich pobytu w Wilnie w roku 1852?
R1F6Ggdcu6i2X
Ćwiczenie 6
Jakie imię nosił brat Henryka Wieniawskiego?
RXe9qsWlpwWpS
Ćwiczenie 6
Wskaż imię brata Henryka Wieniawskiego, z którym wspólnie koncertował.
RjNMPW4bnaHhr
Ćwiczenie 7
Henryk Wieniawski urodził się… Wybierz pasujące odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. 10 lipca 1835 roku, 2. w Lublinie, 3. w Poznaniu

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego

Ukoronowaniem twórczości Henryka Wieniawskiego jest organizacja międzynarodowego konkursu skrzypcowego jego imienia. W 1935 roku - w setną rocznicę urodzin artysty - jego bratanek Adam, zainicjował w Warszawie międzynarodowe spotkania młodych skrzypków. Po drugiej wojnie światowej konkurs przeniesiono do Poznania. Konkurs jest organizowany co pięć lat i jest dla młodych skrzypków szansą na rozpoczęcie światowej kariery. Jest to najstarszy konkurs skrzypcowy na świecie.

RBvVHZLsbVr7R
Plakat promujący piętnasty Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego. Na plakacie namalowana jest kobieta, której górna część twarzy zastąpiona jest skrzypcami. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane, aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlają się inne plakaty reklamujące konkurs z lat: 1935, 1952, 1977, 1991, 2006. Plakat z 1935 roku to biało-czerwona szachownica, na środku której umieszczono portret Wieniawskiego. Na plakacie z 1952 roku na czarnym tle umieszczono ciemny cień skrzypiec i białą rzeźbę, przedstawiającą głowę kompozytora. Na plakacie z 1977 w cień skrzypiec, zajmujący prawie cały obszar plakatu, wkomponowano zachmurzone niebo i dużą ilość mniejszych skrzypiec, ustawionych grupkami po kilka instrumentów. Na plakacie z 1991 na ciemnym, pochmurnym, rozmazanym tle, profil twarzy Wieniawskiego i białe napisy. Plakat z 2006 roku składa się z dwóch obszarów: niebieskiego z kropelkami wody i żółtego z płomieniami ognia, pomiędzy nimi umieszczono skrzypce. Punkt 1: Punkt 2: Punkt 3: Punkt 4: Punkt 5:
Plakat, XV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego, Źródło: zpe.gov.pl
R1FqHEuIyjQxG
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytanie: Na jakim instrumencie grał Henryk Wieniawski?

Twórczość Henryka Wieniawskiego

Posłuchaj kilku utworów Henryka Wieniawskiego. Zwróć uwagę na aparat wykonawczy.

Ćwiczenie 9
R1QvSfwJr5EeJ
Na nagraniu „Polonez koncertowy nr 1 D – dur”, autorstwa Henryka Wieniawskiego. Nagraniu towarzyszy pokaz slajdów z zapisem nutowym partii skrzypiec z tego utworu. Utwór wykonany jest przez skrzypka i towarzyszącą mu orkiestrę symfoniczną. Utwór jest dostojny, majestatyczny, ognisty, o charakterze i rytmie poloneza. Najbardziej charakterystyczne dla poloneza są dwie części skrajne, część środkowa jest trochę wolniejsza, smutniejsza.
Rth2MolybLe21
Odpowiedz na pytanie: Jaki charakter ma Polonez koncertowy numer 1 D-dur Henryka Wieniawskiego?
R1cbDkuE5m1yz
Ćwiczenie 9
Wstaw w tekst informacje dotyczące konkursu imienia Henryka Wieniawskiego. Trzy opcje odpowiedzi są nieprawidłowe.

Utwór, którego posłuchasz za chwilę Wieniawski komponował w momencie ważnym dla jego przyszłości związanej z założeniem rodziny. Legendę napisał, kiedy rodzice jego ukochanej Isabelli Hampton [czytaj: izabeli] nie zgodzili się na ich zaręczyny. Zwróć uwagę na ładunek emocjonalny zawarty w tym dziele. Być może emocje emanujące z tego utworu przemówiły do rodziców Isabelli, ponieważ po roku para wzięła ślub. Legenda reprezentuje gatunek liryki instrumentalnej popularny w romantyzmie. Zwróć również uwagę na budowę utworu, pod koniec słuchanego fragmentu pojawi się ponownie część pierwsza. Podczas słuchania rozwiąż zadanie.

Ćwiczenie 10

Legenda ma trzyczęściową budowę, gdzie części skrajne są takie same. W okienka wpisz schemat utworu za pomocą liter a później wybierz schemat graficzny.

R1TrzoO6un3XJ
Na nagraniu Legenda opus siedemnaste, autorstwa Henryka Wieniawskiego. Utwór wykonuje solista skrzypek z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej. Utwór jest bardzo emocjonalny, smutny. Utwór ma budowę trzyczęściową, dwie skrajne części są takie same, dominuje w nich uczucie smutku. Środkowa część jest dużo bardziej optymistyczna, w końcówce dramatyczna.
R1bn5dj9MZtkl
Określ za pomocą wielkich liter budowę utworu Legenda Henryka Wieniawskiego.
R14aXF4RJXmqf
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Ćwiczenie 10
RiyM84mrI1l78
Na nagraniu Legenda opus siedemnaste, autorstwa Henryka Wieniawskiego. Utwór wykonuje solista skrzypek z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej. Utwór jest bardzo emocjonalny, smutny. Utwór ma budowę trzyczęściową, dwie skrajne części są takie same, dominuje w nich uczucie smutku. Środkowa część jest dużo bardziej optymistyczna, w końcówce dramatyczna.

Legenda ma trzyczęściową budowę, gdzie części skrajne są takie same. W okienka wpisz schemat utworu za pomocą liter a później wybierz opisany schemat graficzny, który odzwierciedla budowę tego utworu.

R13wj4AECb3Ps
Określ za pomocą wielkich liter budowę utworu Legenda Henryka Wieniawskiego.
RZalMwx0JQ7kx
Wskaż schemat utworu "Legenda" opisany za pomocą nazw instrumentów.

Kolejny utwór to błyskotliwa miniatura wirtuozowska napisana w formie ronda. Dzieło to Wieniawski zadedykował dla swojego nauczyciela Lamberta Massarta – profesora Konserwatorium Paryskiego. Podczas słuchania rozwiąż zadanie.

R1AC6TmAYIkVG
Ćwiczenie 11
Odpowiedz na pytanie. Jakie jest tempo utworu Scherzo Tarantelle?
R84thIpsy1zNs
Ćwiczenie 11
Wskaż instrument smyczkowy o najwyższym brzmieniu.
Polecenie 1

Kolejny utwór jest napisany w rytmie oberkaOberekoberka. Podczas słuchania zwróć uwagę na charakterystyczne cechy tego narodowego tańca polskiego.

Re4BYOtRUpDYB
Na ilustracji baner Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Banner składa się z dużego napisu i popiersia kompozytora. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Bronisław Gimpel i pojawia możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu Obertas G-dur opus dziewiętnaste, autorstwa Henryka Wieniawskiego. Utwór wykonuje solista skrzypek z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej. Utwór jest bardzo żywiołowy, rytmiczny w charakterze, rytmie i tempie oberka. Skrzypek musi się zmierzyć z różnymi rodzajami artykulacji i wieloma trudnościami technicznymi. Punkt 1: Źródło: Bronislaw Gimpel Plays Wieniawski
Baner Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, Źródło: zpe.gov.pl
R1FqSXdhLr5mR
Na ilustracji baner Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Banner składa się z dużego napisu i popiersia kompozytora. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Bronisław Gimpel i pojawia możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu Obertas G-dur opus dziewiętnaste, autorstwa Henryka Wieniawskiego. Utwór wykonuje solista skrzypek z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej. Utwór jest bardzo żywiołowy, rytmiczny w charakterze, rytmie i tempie oberka. Skrzypek musi się zmierzyć z różnymi rodzajami artykulacji i wieloma trudnościami technicznymi. Punkt 1: Źródło: Bronislaw Gimpel Plays Wieniawski
Baner Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, Źródło: zpe.gov.pl
RZIleO90jyz4S
Ćwiczenie 12
Wskaż cechy oberka.
R1J15DTZMqvW5
Ćwiczenie 12
Wskaż na miasto, w którym odbywa się Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Poznań, 2. Warszawa, 3. Lublin, 4. Kraków, 5. Zakopane, 6. Gdańsk, 7. Szczecin, 8. Łódź, 9. Rzeszów, 10. Białystok, 11. Zielona Góra, 12. Wrocław, 13. Opole, 14. Kielce, 15. Gorzów Wielkopolski
R1A1uEPVm8OWH
Ćwiczenie 13
Odpowiedz na pytanie: W jakim mieście urodził się Henryk Wieniawski?
Ćwiczenie 14

Odpowiadaj na pytania i przechodź do kolejnych etapów gry.

R3Cptz5l6Kti6
Odpowiedz na pytania: 1. Na jakim instrumencie grał Józef Wieniawski? 2. Kim dla Henryka Wieniawskiego był Józef Wieniawski? 3. Do jakiej grupy instrumentów należą skrzypce? 4. W jakim mieście zmarł Henryk Wieniawski 5. W jakim mieście odbył się pierwszy Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka WIeniawskiego?
RmkSSZIG4hI4W
Ćwiczenie 15
Odpowiedz na pytanie: W którym wieku żył Henryk Wieniawski?
R1G66qZFOXZp3
Ćwiczenie 15
Jak nazywa się muzyk grający na skrzypcach?
Polecenie 2
RHdnBXfI2fxSC
Zaplanuj kampanię promocyjną w mediach społecznościowych dotyczącą koncertu lub innego wydarzenia artystycznego związanego z twórczością Henryka Wieniawskiego. Możesz promować również inne obszary, do których wykorzystasz muzykę Wieniawskiego, np. promocja kraju, regionu, instytucji itp. W tym celu m.in. wyszukaj nagrania z literatury muzycznej w celu zilustrowania twórczości kompozytora, cech epoki, przygotuj prezentację lub/i, muzyczne portfolio.

Słownik pojęć

Agogika
Agogika

odchylenia i zmiany w tempie i rytmie wykonywanego utworu muzycznego

Harmonia
Harmonia

dział teorii muzyki o zasadach budowy akordów i ich następstw

Kątski Apolinary
Kątski Apolinary

r. 23 X 1825, Warszawa, zm. 29 VI 1879, tamże, brat Antoniego, skrzypek, pedagog muz. i kompozytor

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych

Kontrapunkt
Kontrapunkt

technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych wg określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych muz

Mazurek
Mazurek

utwór artystyczny zawierający rytmy mazurkowe

Moniuszko Stanisław
Moniuszko Stanisław

ur. 5 V 1819, Ubiel k. Mińska, zm. 4 VI 1872, Warszawa, kompozytor, dyrygent, organista i pedagog muzyczny

Oberek
Oberek

polski taniec ludowy, wyróżniający się wśród tańców 3‑miarowych o rytmach mazurkowych (kujawiak, mazur) szybkim tempem i wirowym ruchem par tancerzy

Pianista
Pianista

muzyk grający na fortepianie

Repryza
Repryza

każde powtórzenie danego fragmentu muzycznego

Romantyzm
Romantyzm

europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX w., odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne. Romantyzm w muzyce zaczął się pojawiać już w twórczości Beethovena. Istnieją trzy daty uznawane za początek romantyzmu tj. lata 1801 (stworzenie sonaty fortepianowej nr 14 cis‑moll op. 27 nr 2), 1821 (opera Wolny Strzelec K.M. Wbera), 1830 (powstanie Symfonii fantastycznej Berlioza). Wśród zagranicznych przedstawicieli romantyzmu wyróżnia się: Franza Schuberta, Roberta Schumanna, Felixa Mendelssohna‑Bartholdy'ego, Niccolo Paganiniego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszkę, Henryka Wieniawskiego. Ryszarda Wagnera, Franicszka Liszta, Modesta Musorgskiego, Piotra Czajkowskiego i innych.

Tournée
Tournée

[fr.] - podróż artysty, orkiestry, zespołu dramatycznego itp. z gościnnymi występami do różnych miejscowości oraz krajów

Wieniawski Józef
Wieniawski Józef

ur. 23 V 1837, Lublin, zm. 11 XI 1912, Bruksela, brat Henryka i Juliana, stryj Adama, pianista, kompozytor i pedagog muzyczny

Wirtuoz
Wirtuoz

muzyk zdolny pokonać trudności techniczne w grze na instrumencie muzycznym