R12dCQh31bu39
Obraz dziewiętnastowiecznego malarza pejzażysty Korneliego Szlegela przestawia scenę poloneza na tle przyrody i wiejskich chat. Cztery pary w strojach z XVIII wieku tańczy poloneza. Trzej z tańczących mężczyzn noszą kontusze szlacheckie, jeden ubrany jest z francuska. Kobiety ubrane są w obficie marszczone suknie z głębokimi dekoltami, na głowach mają białe peruki. Z prawej strony, pod drzewem, siedzi kobieta, która gra na harfie, a obok stoi mężczyzna grający na flecie. Oboje są ubrani według mody francuskiej. Za nimi stoi zasłuchany mężczyzna w kontuszu szlacheckim. W tle widać pola i zbliżających się dwóch szlachciców w kontuszach, którzy o czymś z ożywieniem rozmawiają. Po lewej stronie, za tańczącymi, widać fragmenty chłopskich domostw krytych strzechą.

O dawnych tradycjach i zwyczajach

Polonez pod gołym niebem
Źródło: Korneli Szlegel, Polonez pod gołym niebem, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Tradycje, zwyczaje, obyczaje i obrzędy są charakterystyczne dla wszystkich kultur. Stanowią one dziedzictwo różnych społeczności np. narodów czy plemion. Ich początki są niekiedy bardzo odległe. Przekazuje się je z pokolenia na pokolenie. Jedne należą już tylko do przeszłości, inne pielęgnujemy do dzisiaj. Dzięki nim dowiadujemy się, jacy byli nasi przodkowie, jak myśleli, w co wierzyli, co było dla nich ważne. Polskie tradycje i zwyczaje są bardzo bogate i ciekawe. Zatem przyjrzyjmy się niektórym z nich...

Tradycje i zwyczaje staropolskie

W czasach Rzeczpospolitej Obojga Narodów naród polski utożsamiano jedynie ze szlachtą. Była ona liczniejsza niż w innych krajach ówczesnej Europy. Reprezentanci stanu szlacheckiego, powołując się na kroniki Wincentego Kadłubka i Jana Długosza, wywodzili swoje pochodzenie od starożytnego ludu Sarmatów. Mieliby oni jakoby reprezentować wybitne cechy rycerskie i dzięki temu podbić ziemie, na których w późniejszym czasie powstała pierwsza Rzeczpospolita. Według tego poglądu,
a w zasadzie legendy, ludność miejscową Sarmaci zniewolili, co mogło tłumaczyć nędzne położenie ludu składającego się głównie z chłopów — nazywanych smerdami, chamami i włościanami — i czeladzi, czyli ludności służebnej. W swoim mniemaniu szlachta wzorowała się na obyczaju i etosieetosetosie rycerskim pradawnego plemienia, którego istnienia potwierdzenia szukała w tekstach starożytnych historyków.

R6Bup4KSfCWIK
Ilustracja interaktywna przedstawia starą mapę. Zaznaczone są na niej rzeki i nazwy miejscowości. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Mianem Sarmacji pisarze antyczni określali północną część Europy, którą miał zamieszkiwać wojowniczy lud Sarmatów, pierwotnie posiadający swoje siedziby nad Morzem Czarnym. Ziemie między Dunajem, Łabą i Wisłą nazywano Sarmacją Europejską dla odróżnienia od Sarmacji Azjatyckiej. Żyjący w XV wieku kronikarz Jan Długosz dookreślał w swoich pismach tereny będące częścią Sarmacji Europejskiej poprzez dodanie epitetu „sarmacki”. W taki sposób powstała nazwa Ocean Sarmacki (określany także mianem Morza Sarmackiego), czyli Bałtyk, oraz Góry Sarmackie – Karpaty. To dzięki Długoszowi terminy Sarmacja i Polska stały się synonimami., 2. Marcin Bielski w swojej Kronice polskiej (XVI wiek) za granice Sarmacji Europejskiej uznawał Don, Morze Azowskie, Wisłę lub Odrę, Bieszczady i Bałtyk. Sarmacja była dla niego synonimem Polski, przestrzenią nie tyle geograficzną, co polityczną utożsamianą ze sferą wpływów Jagiellonów., 3. W świadomości polskiej szlachty Sarmacja Europejska miała wyznaczać granicę cywilizowanego świata, oddzielać Wschód od Zachodu. Wierzono, że w czasach powstawania państwa polskiego były to rozległe pola i równiny (z ukształtowaniem terenu wiązała się nazwa państwa Polan), przez niektórych kronikarzy nazywane „sarmackimi pustyniami”. Pojawienie się Lecha, powstanie państwa Polan dało początek procesowi cywilizacji tych ziem. Otwarta przestrzeń stała się symbolem wolności, ukochanej wartości polskiej szlachty w XVI i XVII wieku., 4. Marcin Kromer dowodził w swojej kronice, że Scytia to dzika kraina zamieszkiwana przez barbarzyński, dziki lud. Wyznacznikiem przynależności do Sarmacji Europejskiej stało się dla wielu XV- i XVI-wiecznych historyków używanie języka należącego do rodziny języków słowiańskich. Benedykt Chmielowski za Sarmację uznawał całą Słowiańszczyznę. Jej centrum miało się jednak znajdować w Polsce, którą uważał za miejsce wyjątkowe. Określał ją mianem „królowej Sarmacji”., 5. W wieku XVII poza językiem także religia zaczęła wpływać na sposób postrzegania Sarmacji, która miała stanowić mityczną granicę między chrześcijaństwem i islamem. Zagrożenie ze strony tureckiej miało wpływ na powoływanie się na boską opiekę nad newralgicznymi, najbardziej zagrożonymi terenami. Powszechne stało się kreowanie obrazu Rzeczypospolitej Obojga Narodów jako antemurale christianitatis (łac., „przedmurze chrześcijaństwa”).
Sarmacja. Anonimowa mapa z XVII wieku
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Polecenie 1

Na podstawie ilustracji interaktywnej wyjaśnij, na czym według sarmatów polegała ich wyjątkowość.

R1APXWumlQqDb
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Odwołując się do informacji zamieszczonych na ilustracji interaktywnej, uzupełnij mapę myśli najważniejszymi wiadomościami  na temat genezygenezagenezy sarmatyzmu.

R1dMXv0e0mz0j
Wersja alternatywna: Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Sarmatyzm – geneza
    • Elementy należące do kategorii Sarmatyzm – geneza
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Sarmatyzm – geneza
Polecenie 2

Odwołując się do informacji zamieszczonych na ilustracji interaktywnej na temat sarmatyzmu, wypisz w punktach najważniejsze, według ciebie, informacje.

R13x71RehPOzV

Polowanie

RpPjKYIDCbJOT
Ilustracja do IV księgi Pana Tadeusza
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, 1882 r., domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Ustal, na jakim instrumencie grał Wojski. Zapisz swoją odpowiedź.

Rs6aZvWF2NatM
(Uzupełnij).
Księga IV (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Księga IV (fragment)

Natenczasj0000008RCB6v21_000tp001Natenczas Wojski chwycił na taśmie przypięty
Swój róg bawoli, długi, cętkowany, kręty
Jak wąż boa, oburącz do ust go przycisnął,
Wzdął policzki jak banię, w oczach krwią zabłysnął,
Zasunął wpół powieki, wciągnął w głąb pół brzucha
I do płuc wysłał z niego cały zapas ducha,
I zagrał: róg jak wicher, wirowatym dechem
Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem.
Umilkli strzelcy, stali szczwaczej0000008RCB6v21_000tp002szczwacze zadziwieni
Mocą, czystością, dziwną harmoniją pienij0000008RCB6v21_000tp003pieni.
Starzec cały kunszt, którym niegdyś w lasach słynął,
Jeszcze raz przed uszami myśliwców rozwinął;
Napełnił wnet, ożywił knieje i dąbrowy,
Jakby psiarnię w nie wpuścił i rozpoczął łowy.
Bo w graniu była łowów historyja krótka:
Zrazu odzew dźwięczący, rześki: to pobudka;
Potem jęki po jękach skomlą: to psów graniej0000008RCB6v21_000tp004psów granie;
A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot: to strzelanie.

Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.

Zadął znowu; myśliłbyś, że róg kształty zmieniał
I że w ustach Wojskiego to grubiał, to cieniał,
Udając głosy zwierząt: to raz w wilczą szyję
Przeciągając się, długo, przeraźliwie wyje,
Znowu jakby w niedźwiedzie rozwarłszy się garło,
Ryknął; potem beczenie żubra wiatr rozdarło.

Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.
Wysłuchawszy rogowej arcydzieło sztuki,
Powtarzały je dęby dębom, bukom buki.

Dmie znowu: jakby w rogu były setne rogi,
Słychać zmieszane wrzaski szczwania, gniewu, trwogi,
Strzelców, psiarni i zwierząt; aż Wojski do góry
Podniósł róg, i tryumfu hymn uderzył w chmury.

Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.
Ile drzew, tyle rogów znalazło się w boru,
Jedne drugim pieśń niosą jak z choru do choru.
I szła muzyka coraz szersza, coraz dalsza,
Coraz cichsza i coraz czystsza, doskonalsza,
Aż znikła gdzieś daleko, gdzieś na niebios progu!

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 2015, s. 128–130.
Polecenie 3

Wysłuchaj dźwięku rogu myśliwskiego.

RWPd4hOcMZ1uZ
Audio. Na nagraniu słychać dźwięk rogu myśliwskiego.
Polecenie 3

Wyszukaj w dostępnych źródłach i zapisz, do jakiego rodzaju instrumentów zaliczamy róg myśliwski.

R1Tg1LoFX4xcA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Określ, jaki koncert został opisany w tekście i z jakiej okazji był wykonywany.

RP97nrZbEosu8
(Uzupełnij).
R6teZTBnhE6ud
Kazimierz Alchimowicz Wojski z rogiem
Źródło: Wikimedia Commons, 1907 r., olej na płótnie, Fundacja Sztuki w Wilnie, Litwa, domena publiczna.
RRINWwlgdN1ei
Franciszek Kostrzewski Polowanie
Źródło: Franciszek Kostrzewski, Muzeum Narodowe w Kielcach, domena publiczna.
Ćwiczenie 3

Opisz róg Wojskiego, wykorzystując epitety, porównania i przenośnie zawarte w tekście.

RIyQHwwILxS7h
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Określ, jaką postawę przyjmuje Wojski podczas gry na rogu. Co świadczy o jego wirtuozerii, czyli mistrzostwie i fantazji w grze na instrumencie? Użyj odpowiednich cytatów. Zapisz swoją odpowiedź.

R17lV2OKtJQYa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wymień niezwykłe dźwięki, które udało się wyczarować Wojskiemu na rogu.

R6PpPYUxOGk2U
Ćwiczenie 6

Określ, w jaki sposób otoczenie reagowało na grę Wojskiego.

RtFuCNkwFzcLw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wymień nazwy zwierząt, których odgłosy naśladuje Wojski w czasie gry na rogu.

Rtlut91PJgsL9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RnB61QcJPzEhG
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Podaj przykłady słownictwa myśliwskiego, które znajdują się w przytoczonym fragmencie Pana Tadeusza, a następnie poszukaj w różnych źródłach ich wyjaśnień.

RY6AYjy1tDgs1
Słowniczek myśliwego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R13y3eQiZLcxc
Ćwiczenie 10
Przyporządkuj synonimy słów: „harmonia” i „arcydzieło” do odpowiedniej kategorii. harmonia Możliwe odpowiedzi: 1. spokój, 2. cud, 3. zgranie, 4. zgodność, 5. wyjątek, 6. skarb, 7. opanowanie, 8. spójność, 9. porozumienie, 10. jednomyślność, 11. perła, 12. wybitne dzieło, 13. rzadkość, 14. porządek, 15. zestrojenie, 16. okaz, 17. dzieło sztuki, 18. równowaga, 19. osobliwość, 20. fenomen arcydzieło Możliwe odpowiedzi: 1. spokój, 2. cud, 3. zgranie, 4. zgodność, 5. wyjątek, 6. skarb, 7. opanowanie, 8. spójność, 9. porozumienie, 10. jednomyślność, 11. perła, 12. wybitne dzieło, 13. rzadkość, 14. porządek, 15. zestrojenie, 16. okaz, 17. dzieło sztuki, 18. równowaga, 19. osobliwość, 20. fenomen
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000008RCB6v21_000tp001
j0000008RCB6v21_000tp002
j0000008RCB6v21_000tp003
j0000008RCB6v21_000tp004
01

Grzybobranie

Przeczytaj fragment tekstu Adama Mickiewicza Pan Tadeusz pt. Grzybobranie. Następnie wykonaj ćwiczenia.

murawa
miarkować
opończa
czerw
dziwna
Księga III (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Księga III (fragment)

Był gaj z rzadka zarosły, wysłany murawąmurawamurawą.
Po jej kobiercach, na wskroś białych pniów brzozowych,
Pod namiotem obwisłych gałęzi majowych,
Snuło się mnóstwo kształtów, których dziwne ruchy,
Niby tańce, i dziwny ubiór: istne duchy
Błądzące po księżycu. Tamci w czarnych, ciasnych,
Ci w długich, rozpuszczonych szatach jak śnieg jasnych;
Tamten pod kapeluszem jak obręcz szerokim,
Ten z gołą głową; inni jak gdyby obłokiem
Obwiani, idąc, na wiatr puszczają zasłony,
Ciągnące się za głową, jak komet ogony.
Każdy w innej postawie: ten przyrósł do ziemi,
Tylko oczyma kręci na dół spuszczonemi;
Ów, patrząc wprost przed siebie, niby senny kroczy,
Jak po linie, ni w prawo, ni w lewo nie zboczy;

[…]

Któż by zgadnął, że owi tak mało ruchomi,
Owi milczący ludzie — są nasi znajomi,
Sędziowscy towarzysze? Z hucznego śniadania
Wyszli na uroczysty obrzęd grzybobrania.
Jako ludzie rozsądni, umieją miarkowaćmiarkowaćmiarkować
Mowy i ruchy swoje, aby je stosować
W każdej okoliczności do miejsca i czasu.
Dlatego, nim ruszyli za Sędzią do lasu,
Wzięli postawy tudzież ubiory odmienne,
Służące do przechadzki opończeopończaopończe płócienne,
Którymi osłaniają po wierzchu kontusze,
A na głowy słomiane wdziali kapelusze.
Stąd biali wyglądają jak czyśćcowe dusze.
Młodzież także przebrana, oprócz Telimeny
 I kilku po francusku chodzących. […]

Grzybów było w bród. Chłopcy biorą krasnolice,
Tyle w pieśniach litewskich sławione lisice,
Co są godłem panieństwa: bo czerwczerwczerw ich nie zjada,
dziwnadziwnadziwna, żaden owad na nich nie usiada.
Panienki za wysmukłym gonią borowikiem,
Którego pieśń nazywa grzybów pułkownikiem.
Wszyscy dybią na rydza; ten wzrostem skromniejszy
I mniej sławny w piosenkach, za to najsmaczniejszy,
Czy świeży, czy solony, czy jesiennej pory,
Czy zimą. Ale Wojski zbierał muchomory.

Inne pospólstwo grzybów, pogardzone w braku
Dla szkodliwości albo niedobrego smaku,
Lecz nie są bez użytku: one zwierza pasą
I gniazdem są owadów i gajów okrasą.
Na zielonym obrusie łąk, jako szeregi
Naczyń stołowych sterczą: tu z krągłemi brzegi
Surojadki srebrzyste, żółte i czerwone,
Niby czareczki różnem winem napełnione;
Koźlak, jak przewrócone kubka dno wypukłe,
Lejki, jako szampańskie kieliszki wysmukłe,
Bielaki krągłe, białe, szerokie i płaskie,
Jakby mlekiem nalane filiżanki saskie,
I kulista, czarniawym pyłkiem napełniona
Purchawka, jak pieprzniczka; zaś innych imiona,
Znane tylko w zajęczym lub wilczym języku,
Od ludzi nie ochrzczone; a jest ich bez liku.
Ni wilczych, ni zajęczych nikt dotknąć nie raczy;
A kto schyla się ku nim, gdy błąd swój zobaczy,
Zagniewany, grzyb złamie albo nogą kopnie:
Tak szpecąc trawę, czyni bardzo nieroztropnie.

t_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga III, Warszawa 1982.
Polecenie 4
RYq3mlcdv42pU
Na podstawie opisów grzybów z Księgi III "Pana Tadeusza" narysuj, jak sobie je wyobrażasz. Do rysunków dołącz krótki opis sporządzony na podstawie dowolnego atlasu grzybów lub słownika języka polskiego.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wyszukaj w dowolnym atlasie grzybów lub słowniku języka polskiego nazwy grzybów opisanych przez Adama Mickiewicza we fragmencie Księgi III Pana Tadeusza. Korzystając z definicji, opisz każdy z nich.

R1FC9rlgfoq32
R1Y0wZrAKsKaD
Ćwiczenie 11
przenośnia Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. zielonym obrusie łąk uosobienie Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. zielonym obrusie łąk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rs45Uqq4ZtDGH
Ćwiczenie 12
Jak zostały opisane grzyby? Na podstawie fragmentu Pana Tadeusza uzupełnij poniższe porównania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Na podstawie fragmentów Księgi III opisz zwyczaj grzybobrania. Zwróć uwagę na porę oraz strój grzybiarzy, napisz, jakie grzyby zbierano, a jakich nie zbierano, uzasadnij dlaczego.

RMrTRA1GBRC9D

KulinariakulinariaKulinaria

Zapoznaj się z filmem na temat kulinarnychkulinariakulinarnych upodobań naszych przodków, a następnie wykonaj polecenia.

kulinaria
RVqFVvl02jX5Z
Film przedstawia rózne produkty i potrawy jedzone przez naszych przodków.
Polecenie 6
R1CPvqkgbVLA0
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 7

Wymień trzy, cztery produkty z diety naszych przodków, które do tej pory są podstawą polskiej diety.

RYlJ9lRSGjq39
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 8

Na podstawie filmu scharakteryzuj kuchnię szlachecką.

RGvIq78Q3btM4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Tradycje polskiego stołuBarbara Ostrowska
Barbara Ostrowska Tradycje polskiego stołu

Od najdawniejszych czasów w Polsce przyrządzano różne potrawy z kapusty: zupy postne i gotowane na mięsie, jarzynę z kapusty gotowanej lub surowej, farsze do pierogów tzw. gołąbków (liści kapuścianych faszerowanych mięsem, kaszą, ziemniakami) i inne potrawy. […]

Kapusta, zarówno głowiasta, słodka, jak kwaszona, była podstawą domowych, zimowych zapasów. […] Kapusta stała się z czasem podstawą bigosu, uchodzącego po dzień dzisiejszy za specjał i symbol kuchni polskiej. Warto jednak wspomnieć, że jeszcze w XVII i w XVIII wieku na szlacheckie stoły serwowano wprawdzie bigosy przyrządzane na różne sposoby, ale nie było w nich ani kawałka kapusty. Te staropolskie bigosy składały się wyłącznie z mięsa. Brało się na nie pieczone wcześniej krojone kawałki mięso wołowe […], cielęcinę, tłusty drób, a nawet ryby i raki i dusiło z różnymi przyprawami. […]

Kapusta pojawiła się w bigosie później. Najpierw dodawano ją dla oszczędności, mieszając – jak mówiono – z kawalcami mięsa. Niebawem okazało się, że kapusta włożona do mięsa i duszona z nim długo i powoli, smakuje wybornie. Tak więc już w XVIII wieku, stała się głównym i najważniejszym składnikiem bigosu […], przysmaku kuchni polskiej i zwłaszcza myśliwskiej.

Bigos podawano przy różnych okazjach, przede wszystkim na polowaniach i podczas zimowych kuligów, podczas uczt i poczęstunków noworocznych oraz biesiad zapustnych.

bigos_1 Źródło: Barbara Ogrodowska, "Szerokie pola, spodem grzędy", [w:] tejże, Tradycje polskiego stołu, Sport i turystyka - MUZA SA Warszawa 2012, s. 102–109, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R19pOsUx44Z2q
Bigos
Źródło: domena publiczna.
Księga IV (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Księga IV (fragment)

W kociołkach bigos grzano. W słowach wydać trudno
Bigosu smak przedziwny, kolor i woń cudną;
Słów tylko brzęk usłyszy i rymów porządek,
Ale treści ich miejski nie pojmie żołądek.
Aby cenić litewskie pieśni i potrawy,
Trzeba mieć zdrowie, na wsi żyć, wracać z obławyobławaobławy.

Przecież i bez tych przyprawprzecież i bez tych przyprawPrzecież i bez tych przypraw potrawą nie lada
Jest bigos, bo się z jarzyn dobrych sztuczniesztuczniesztucznie składa. 
BierzebierzeBierze się dońdoń doń siekana, kwaszona kapusta,
Która, wedle przysłowia, sama idzie w usta;
Zamknięta w kotle, łonemłonołonem wilgotnym okrywa
Wyszukanego cząstki najlepsze mięsiwa;
I praży się, aż ogień wszystkie z niej wyciśnie
Soki żywne, aż z brzegów naczynia warwar war pryśnie
I powietrze dokoła zionie aromatem.

Bigos już gotów. Strzelcy z trzykrotnym wiwatem,
Zbrojni łyżkami, biegą i bodą naczynie;
Miedź grzmi, dym bucha, bigos jak kamforakamforajak kamfora ginie;
Zniknął, uleciał; tylko w czeluściach saganówsagansaganów
Wre para jak w kraterze zagasłych wulkanów.

t_3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga IV, Warszawa 1982.
Ćwiczenie 13

Na podstawie zamieszczonych poniżej fragmentów „Pana Tadeusza” i  „Tradycji polskiego stołu” opisz potrawę, zwaną bigosem, wyjaśnij, co to za potrawa, z czego wynikała jej niezwykłość i wyjątkowy smak.

R1XQUgk98nxPm
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 14
RyqpiGgEyfPpC
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie cytatów i wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Wybierz jeden ze środków stylistycznych wykorzystanych do opisu bigosu we fragmencie „Pana Tadeusza”, a następnie określ jego funkcję w tekście.

RDfNfowHMFZ1B
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 16
R1PthBq11vQ7N
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu objaśnień do frazeologizmów.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
R6NqZ6aBsGGXx
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu frazy do luki w zdaniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Strój szlachecki

Pstrzy się jak dzięcioł PolakKrystyna Bockenheim
Krystyna Bockenheim Pstrzy się jak dzięcioł Polak

Szlachcic wynosił z domu znajomość obyczajów i form towarzyskich. Sarmacki savoir‑vivresavoir‑vivresavoir‑vivre był wbrew pozorom niezmiernie skomplikowany […]. Zawiły sposób tytułowania, składania ukłonów, odkrywania głowy, umiejętność wiązania pasa i znajomość tysiąca drobiazgów, które młody szlachcic przejmował z domu tak jak znajomość języka, były trudne do naśladowania.
Ważny element świata szlacheckiego to tytuły. Wprawdzie wszyscy byli braćmi, ale użycie niewłaściwej formy przy zwracaniu się do jednego z nich mogło doprowadzić do ciężkiego konfliktu. Kancelaria królewska miała ściśle określone ramy tego, co się komu należy: „Urodzony, wiernie nam miły”, pisze król do hetmana polnego, Krzysztofa Radziwiłła. HetmanhetmanHetman to nie senatorsenatorsenator, nie był więc „wielmożny”, tylko „urodzony” i był „wiernością”, a nie „uprzejmością”. „Wielmożny” i „Uprzejmość Twoja” należały się tylko senatorom. „Urodzony” oznaczało stan rycerski. Bratem był każdy, ale zwracanie się w ten sposób rezerwowano dla rzeczywiście równych. Zwrócenie się „Panie bracie” do na przykład starostystarostastarosty było niewybaczalnym nietaktem. Zwrot „Przyjaciel” przeznaczony był dla plebejuszaplebejuszeplebejusza. […]
We wczesnej młodości szlachcicowi wpajano też pojęcie honoru. Była to zasada bezwzględnego kierowania się w życiu wyższymi wartościami. Ten zespół ideałów nie był w żaden sposób skodyfikowany. Młody obywatel był zobowiązany do ochrony znaku rodowego, czyli herbu, przed obrazą, dbałości o rodziców i bliskich, obrony ojczyzny, wiary i wreszcie samego siebie. Brak ścisłego określania, co jest ujmąujmaujmą czy obrazą, powodował, że oprócz wypadków ewidentnegoewidentnyewidentnego uchybienia zdarzały się drobne incydenty, często nieumyślne, które powodowały nadmierną reakcję. Stąd ogromna ilość zatargów i zwad, które kończyły się krwawo. Honor Sarmaty był ogromnie czuły.
Nieostrożne słowo, nieumyślne potrącenie w tłoku powodowały, że szabla sama wychodziła z pochwy. KarabelakarabelaKarabela była atrybutem Sarmaty, jak lira – Apollina, a waga – Temidy. Była oznaką stanową i żaden mężczyzna nie wychodził bez niej z domu. Odpasanie broni w gościnie oznaczało gest uprzejmości i zaufania. Szabla przechodziła z ojca na syna i stanowiła często rodową świętość, zdobioną kamieniami i złotem, była prawdziwym dziełem sztuki. […]
Polacy zresztą […] nosili się strojnie i barwnie, uwielbiali kolory, które dziś określilibyśmy jako papuzie. Buty z szerokimi cholewami, w które wpuszczano szarawaryszarawaryszarawary, szlachta nosiła zawsze żółte. KontuszkontuszKontusz lub deliadeliadeliażupanżupanżupan były w kontrastowych kolorach, chętnie czerwone, błękitne, zielone. Używano też kosztownych orientalnychorientalnyorientalnych materiałów, przetykanych złotą lub srebrną nicią. Na tle większości nacjinacjanacji europejskich, preferujących raczej czerń, nawet polscy protestanci wyglądali bardzo egzotycznie. Ubiór polski składał się z elementów stałych, to jest delii (a zimą szubyszubaszuby), kontusza i żupana, nie wnikając w szczegóły bielizny […].

R13n1WqTb1GaG
Portret Królewicza Władysław Wazy (1595‑1648)
Źródło: Pieter Claesz Soutman [czyt. piter klas sautmen], technika olejna, 1642 r., kopia warsztatowa obrazu z 1626 r., domena publiczna.

Delia była szerokim płaszczem z charakterystycznym wykładanym kołnierzem. Zakładano ją na jedną rękę, na drugą zarzucano, a pod szyją spinano kosztownymi agrafami. W domu noszono żupan, wąski, zapinany z przodu, na który, wychodząc z domu, nakładano delię albo kontusz. Był to rodzaj płaszcza, z rękawami wysoko rozciętymi, spod których ukazywały się wąskie, marszczące się rękawy żupana.

RgfZHGeGWQbPL
Polski szlachcic
Źródło: Jean-Pierre Norblin de La Gourdaine[czyt. żon pier norblę de la gurden], Polski szlachcic, akwarela na papierze, 1790 r., domena publiczna.

Na nim też wiązano nieodzowny składnik stroju – pas. Początkowo składał się on z drobnych, metalowych, czasem złotych ogniwek. Później został wyparty przez orientalne pasy z kosztownych jedwabnych materii, a w końcu przez słynne, krajowe pasy słuckie. Ten element stroju był bardzo kosztowny […]. Samo nakładanie pasa wymagało pomocy drugiej osoby, a nieumiejętność wiązania go mogła zdemaskować plebejusza, który pragnąłby się podszyć pod szlachcica. Stroje były kosztowne, przekazywano je z pokolenia na pokolenie. […]

RMqcexc09ggH2
Pas słucki czterostronny. Można go było złożyć wzdłuż i eksponować na cztery różne sposoby, zależnie od noszonego stroju. Zazwyczaj była w nim jedna strona czarno‑srebrna, używana na pogrzeby. Motyw dekoracji głów z wyrastającymi z pni krzaczkami widoczny u dołu na fotografii jest rzadko spotykany, a jeśli się pojawia to tylko na pasach słuckich.
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Zastanowić się należy, w jaki sposób strój wpływał na zachowanie ówczesnych Polaków. Sarmacki gest nie został wymyślony przez historyków i kostiumologów. Odbijał się w tańcu, znanym jako „polski” albo „chodzony”, czyli polonezie. Ów ruch zarzucania wylotów kontusza uwieczniony został później przez Mickiewicza:

– Podkomorzy rusza
I z lekka zarzuciwszy wyloty kontusza,
I wąsa pokręcając, podał rękę Zosi
I skłoniwszy się pięknie w pierwszą parę prosi.

Rozcięte rękawy kontusza przypinano tylko na uroczyste okazje. Wymagały odrzucania do tyłu, a nawet spięcia, gdyż w przeciwnym razie plątałyby się i przeszkadzały właścicielowi. Ten ruch zaważył na sylwetce Sarmaty. Był elegancki, nonszalanckinonszalanckinonszalancki, znamionujący pewność siebie. Jednocześnie postawa znana nam z wielu portretów sarmackich, pełna dumy, a czasem pychy, nie przypominała wielmożów hiszpańskich czy angielskich. Z kolei gesty powitalne, niski ukłon, niemający nic z uniżoności, zamiatanie czapką przed kobietą czy kimś znacznie godniejszym, padanie do nóg rodzicom lub magnatom składały się na sylwetkę, która odróżniała Polaka od przedstawicieli wszystkich innych nacji.

R1AKeJsR9Hl0X
Portret Stanisława Antoniego Szczuki – sarmaty w stroju reprezentacyjnym. Czerwony kontusz, pod nim brokatowy żupan bez kołnierza, szarawary wpuszczone w buty z safianową cholewą, w ręku futrzana czapka.
Źródło: a. nn., ok. 1735–1740, olej na płótnie, domena publiczna.

Istniał cały skomplikowany ceremoniał powitań, odkrywania głowy. Odkrycie głowy było oznaką wielkiego szacunku, zazwyczaj kołpakakołpakkołpaka tylko uchylano. Wymagało to nie lada wiedzy, kogo można ucałować (równego sobie), kogo pocałować w rękę, przed kim paść na kolana albo plackiem do stóp wymagało wiedzy, której nie miał nuworysznuworysznuworysz czy spryciarz pragnący nielegalnie awansować do stanu szlacheckiego.
Znakomitą okazję do pokazania kosztownego stroju i zalet towarzyskich stanowiły uczty. Nie ma żadnych wątpliwości, że Sarmaci uwielbiali jeść i pić. Przodkowie nasi nie byli niestety smakoszami, tylko żarłokami, i strach pomyśleć, co by się działo, gdyby nie rygory Kościoła w postaci postów, których liczba dochodziła do około stu pięćdziesięciu dni w roku. Co prawda i z tym sobie radzono, przyrządzając znakomicie ryby, co podkreślają cudzoziemcy w swoich relacjach, zatem o umartwianiu się nie było mowy.
Menu sporej części XVII‑wiecznej szlachty (bo nie można mówić jednym tchem o nich i o chłopach czy mieszczanach) zależało oczywiście od stopnia zamożności, ale każdy miał pod dostatkiem produktów z własnego folwarku. Ogólnie mówiąc, pożerano ogromne ilości mięsiwa i wypijano dużo wina oraz miodu. Tłuszcz uważano za zdrowy, mięso zatem musiało być tłuste. Jadłospis uzupełniały chleb, kasze, groch, potrawy mączne, natomiast jarzyny – oprócz kapusty – uważano za paszę dla bydła. […]
Podstawową rozrywką szlachty, niezależnie od stopnia zamożności, było polowanie, które w owym czasie zastępowało sport, dostarczało ruchu na świeżym powietrzu, zaspokajało potrzebę ryzyka i ducha współzawodnictwa. Najbardziej pożądane były łowy na grubego zwierza z nagonką, ale nie każdy mógł sobie na nie pozwolić. Nieprawdziwa jest natomiast wymowa tyradytyradatyrady Wojskiego z „Pana Tadeusza” na temat łowów:

Za moich, panie, czasów, w języku strzeleckim
Dzik, niedźwiedź, łoś, wilk, zwany był zwierzem szlacheckim,
A zwierzę niemające kłów, rogów, pazurów
Zostawiano dla płatnych sług i dworskich ciurówciuraciurów;
Żaden pan nigdy przyjąć nie chciałby do ręki
Strzelby, którą zhańbiono sypiąc w nią śrut cienki!
[…]
Nazywam się Hreczecha, a od króla Lecha
Żaden za zającami nie jeździł Hreczecha.

Co powiedziałby na te słowa Albrycht Stanisław Radziwiłł, kanclerz wielki litewski, piszący we wrześniu 1632 r.: „Na początku miesiąca zabawiałem się polowaniem na zające, aby odprężyć umysł znużony przeszłymi troskami […]”. Podobnie rozrywali się Władysław IV Waza w 1636 r. i Jan III Sobieski, nie wiedząc, że za dwieście lat Mickiewicz ustami Wojskiego odsądzi ich od czci i wiary. Oczywiście nikt nie zapraszał czcigodnego kolegi senatora, a tym bardziej króla na zające. Nie można jednak oprzeć się przekonaniu, że takie polowanie na otwartym terenie było szlachetniejszym sportem od egzekucji zwierząt pod mianem łowów w czasach saskich, gdzie dla króla Augusta III i jego świty zbudowano pawilon, z którego bez fatygi można było strzelać do zegnanych w jego pobliże niedźwiedzi, łosi, jeleni i dzików.
Łowy były rozrywką kosztowną, ponieważ wymagały zarówno odpowiednich koni, jak i utrzymywania sforysforasfory gończychgończygończych 
legawcówlegawieclegawców. Para rasowych psów była zaliczana do królewskich podarków i często panujący, przy okazji wysyłania poselstwa, obdarzali się wzajemnie nie tylko końmi, ale i psami. Do tego dochodził koszt utrzymania na dworze łowczychłowczyłowczychsokolnikówsokolniksokolników, łowy z sokołem należały bowiem do rozrywek królów.

boc_1 Źródło: Krystyna Bockenheim , Pstrzy się jak dzięcioł Polak, [w:] tejże, Dworek, kontusz, karabela, Wrocław 2002, s. 90–103.
Polecenie 9

Zapoznaj się z tekstem Pstrzy się jak dzięcioł Polak. Jeśli nie rozumiesz znaczenia jakichś wyrazów, sięgnij do słownika języka polskiego lub słownika wyrazów obcych i wypisz ich definicje.

RcXfNpov1FKgK
RMk57Un4kkZrC
Ćwiczenie 18
hetman Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. starosta Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. plebejusz Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. senator Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10

Na podstawie fragmentu tekstu Pstrzy się jak dzięcioł Polak opisz wygląd polskiego szlachcica.

R14jbDOy3WGNF
(Uzupełnij).
Polecenie 11
RSmXiQ7xCI19w
Wypiszcie kilka obyczajów, o jakich jest mowa w tekście pt. „Pstrzy się jak dzięcioł Polak”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11
Re5AEQbSxb6Jr
Wypisz kilka obyczajów szlacheckich, o jakich jest mowa w tekście pt. Pstrzy się jak dzięcioł Polak.
RbWs41kDYAp33
Ćwiczenie 19
Połącz tytuły ze zdaniami wskazującymi na to, do kogo były skierowane. Jejmość Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Aśćka Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Acani Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Acan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Waść Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. „Urodzony” Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Waćpan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Przyjaciel Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Wasza Miłość/Jaśnie Wielmożny Pan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, co umiesz!

Polecenie 12

Zredaguj zaproszenie na koncert Wojskiego, mistrza gry na rogu.

R19EJGWnRsr5g
(Uzupełnij).
Polecenie 13

Sformułuj pięć rad przeznaczonych dla młodego polskiego szlachcica.

R1RYiK32Ui8AH
.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
RouLQCN9NFMtI
Ułóż sarmacką krzyżówkę, w której znajdą się wyrazy związane z obyczajowością szlachecką.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 14

Stwórz poetyki atlas grzybów. Pracuj z atlasem grzybów, wybierz te, które mają ciekawy kształt i opisz je tak, jak zrobił to Adam Mickiewicz. Do opisu grzybów zastosuj porównania, metafory, epitety lub inne środki stylistyczne.

Zbierzcie wszystkie prace i ułóżcie opisy grzybów w kolejności alfabetycznej. Ozdóbcie klasowy atlas rysunkami.

RH2VjaWw6FfYy

Słownik

bierze
bierze

tu w znaczeniu: składa się na

ciura
ciura

osoba lekceważona

delia
delia

dawny strój męski noszony przez szlachtę przeważnie w XVI i XVII wieku; rodzaj płaszcza podbitego futrem, o kołnierzu również futrzanym z szerokimi rękawami, które nie były zszyte

doń 
doń 

do niego

etos
etos

zbiór zasad przestrzeganych przez daną grupę społeczną

ewidentny
ewidentny

oczywisty, wyraźny

geneza
geneza

przyczyna powstania czegoś

gończy
gończy

pies z rasy myśliwskich psów gończych, używanych do tropienia, osaczania i napędzania zwierzyny

hetman
hetman

najwyższy dowódca wojsk w Polsce i na Litwie od XV w. do rozbiorów

kamfora
kamfora

związek chemiczny pozyskiwany z drewna cynamonowca kamforowego, bardzo łatwo się ulatnia

karabela
karabela

w dawnej Polsce: krzywa szabla turecka, bogato zdobiona, służąca zazwyczaj nie jako broń, ale jako uzupełnienie stroju

kołpak
kołpak

wysoka czapka bez daszka, w kształcie cylindra lub stożka, futrzana lub obszyta futrem, noszona w średniowieczu przez Tatarów, w Polsce od XV do XIX w.

kontusz
kontusz

dawny strój przeznaczony dla mężczyzn w formie długiej sukmany z rozciętymi rękawami, którą zapinało się z przodu

legawiec
legawiec

pies myśliwski wystawiający i aportujący zwierzynę

łono
łono

zewnętrzna, dolna część brzucha człowieka

łowczy
łowczy

urzędnik dworski w dawnej Polsce, osoba odpowiadająca za zwierzynę i przebieg polowań

nacja
nacja

naród, narodowość

nonszalancki
nonszalancki

niedbały sposób zachowania, swobodny, traktujący innych w sposób lekceważący

nuworysz
nuworysz

człowiek, który dzięki wzbogaceniu się lub wykształceniu znalazł się w wyższej warstwie społecznej, ale nie jest przez nowe środowisko akceptowany

obława
obława

pościg za zwierzęciem, podczas którego jest ono napędzane na stanowiska myśliwych

orientalny
orientalny

właściwy ludom, językom i kulturom Azji i północno‑wschodniej Afryki

plebejusze
plebejusze

w dawnej Polsce: warstwa społeczna nienależąca do stanu szlacheckiego

przecież i bez tych przypraw
przecież i bez tych przypraw

tu: nawet gdy nie mieszka się na wsi, nie wraca z polowania, i tak bigos smakuje wyśmienicie

sagan
sagan

duży garnek przeznaczony do gotowania w nim lub przechowywania jedzenia

sztucznie
sztucznie

tu: zgodnie z wymogami sztuki kulinarnej

savoir‑vivre
savoir‑vivre

[czyt. sawuar wiwr] – zasady odpowiedniego zachowania się w towarzystwie

sfora
sfora

para psów gończych uwiązanych do rzemienia i prowadzonych na polowanie; też: gromada psów myśliwskich

senator
senator

członek senatu – wyższej izby ustawodawczej

sokolnik
sokolnik

myśliwy, który polował z sokołem

starosta
starosta

od XIV w.: urzędnik mianowany i odwoływany przez monarchę jako namiestnik prowincji lub ziemi

szarawary
szarawary

długie, bufiaste spodnie, marszczone w pasie i w kostkach, noszone w Polsce w XVI–XVII w.

szuba
szuba

długie okrycie o futrzanym podbiciu; zakładano je na wierzch zimą

tyrada
tyrada

długie przemówienie

ujma
ujma

to, co kogoś obraża lub poniża

war 
war 

wrzący płyn

żupan
żupan

dawny strój męski w formie długiej sukmany zapinanej na guziki z wąskimi rękawami

żywny 
żywny 

pożywny