Jak napisać opowiadanie?
Warto wiedzieć!
Narrator i narracja
Ważnym elementem struktury opowiadania jest narrator – czyli osoba wypowiadająca się w utworze epickim, opowiadająca o świecie przedstawionym.
W opowiadaniu może zostać użyta:
narracja pierwszoosobowa – narrator wypowiada się, używając czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej: „widziałem”, „doświadczyłem”, „zauważyłem”; jest bezpośrednim uczestnikiem lub obserwatorem opisywanych wydarzeń, a jego wiedza o świecie przedstawionym jest ograniczona;
narracja trzecioosobowa – narrator wypowiada się, używając czasowników w trzeciej osobie liczby pojedynczej: „widziała”, „doświadczała”, „zauważyła”, jego wiedza o świecie przedstawionym jest nieograniczona, nazywany jest często narratorem wszechwiedzącym – zna bowiem myśli, uczucia, zamierzenia, wydarzenia spoza czasu akcji.

Przyjrzyj się zamieszczonej powyżej ilustracji. Zredaguj krótkie opowiadanie z dialogiem, w którym opiszesz spotkanie smoka i dziewczynki. Zastosuj narrację pierwszo– lub trzecioosobową.
Zapoznaj się z opisem zamieszczonej powyżej ilustracji i zredaguj krótkie opowiadanie z dialogiem, w którym opiszesz spotkanie dziewczynki ze smokiem. Zastosuj narrację pierwszo– lub trzecioosobową.
Zredaguj krótki wpis z pamiętnika wybranej przez ciebie postaci fantastycznej (np.: wróżki, smoka, elfa), używając podanych słów:
najpierw,
potem,
nieoczekiwanie,
wtem,
w końcu.
RBH2lGrScPkW1
Zredaguj krótką, zabawną historię, w którym jak najwięcej użytych słów będzie rozpoczynało się na literę „p”.
Jak napisać ciekawe opowiadanie?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R3q9HF1PbUx5z
Animacja opisuje, czym jest opowiadanie.
Jednym z elementów, z których składa się opowiadanie, jest opis. Wzbogaca tekst i sprawia, że jest on ciekawszy dla czytelnika. Przeredaguj poniższy fragment charakterystyki głównego bohatera, dodając elementy opisu.
Olaf, smok żyjący na smoczej wyspie był jednak wyjątkiem. Nie potrafił rozwinąć swych skrzydełek, by móc pofrunąć. Bardzo się starał, by nauczyć się latać. Smoki doradzały mu, pokazywały, jak wznieść się w powietrze, ale bez skutku. Wdrapywał się na drzewo, skakał z najwyższej gałęzi, ale spadał na ziemię.
Opowiadania z różnym typem narracji wywołują w czytelniku różne emocje i wpływają na odbiór tekstu. Przekształć w podanym poniżej tekście narrację pierwszoosobową na trzecioosobową.
Pewnego dnia, gdy wygrzewałem swoje łuski na wielkim kamieniu nad brzegiem morza, słońce przysłonił mi nadlatujący smok. Złoty smok! Nigdy nie słyszałem o złotych smokach. Zawsze mówiono mi, że wszystkie są czerwone. O takim, jak ten, który wylądował właśnie przede mną, czytałem tylko w legendach. Ale teraz widziałem go na własne oczy. Długo się mu przyglądałem, oniemiały z zachwytu. Zauważyłem, że złoty smok również wbija we mnie wzrok. Wyglądał mi na zaskoczonego nie mniej niż ja. Przywitał się grzecznie i powiedział, że wprawiłem go w konsternacjękonsternację. Nigdy bowiem nie widział czerwonego smoka.
W opowiadaniu często pojawia się dialogdialog, który dynamizuje historię. Przekształć poniższy fragment tekstu tak, aby pojawiła się w nim rozmowa dwóch bohaterów.
Smok Olaf był zaniepokojony, ale i zachwycony. Zwierzył się przybyszowi, że nigdy wcześniej nie widział złotego przedstawiciela swojego gatunku, gdyż cała jego rodzina i przyjaciele są czerwoni. Zdziwiło to bardzo jego rozmówcę, gdyż na jego wyspie żyły tylko złote gady. Smok cieszył się z niezwykłego spotkania tak samo jak Olaf, ponieważ mógł zobaczyć zwierzę, które jest w innym kolorze niż on sam.
Sprawdź, czy umiesz!
Napisz opowiadanie, w którym opiszesz spotkanie dwóch postaci – bohaterów różnych lektur. Przedstawiona historia powinna zawierać pouczającą sytuację z życia jednego z bohaterów. Z wypracowania ma wynikać, że bardzie dobrze znasz treść obu lektur. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.
Słownik
rozmowa co najmniej dwóch osób
zakłopotanie, zmieszanie
wypowiedź jednego bohatera
osoba wypowiadająca się w utworze epickim, nadawca wypowiedzi