R1T2q1ej3BOZw
Zdjęcie przedstawia mikrofon wetknięty w stojak. Tło ciemne, fioletowe, widać zamglone odbicia świateł.

Akcent i intonacja

Dykcja
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Głos to podstawowe narzędzie pracy aktorów, dziennikarzy, nauczycieli czy piosenkarzy. Jednak występy publiczne, wygłaszanie referatów, przemawianie, recytacja dotyczą prawie każdego. Warto więc opanować podstawowe zasady poprawnej wymowy. Mówienie wyraźne, ze zrozumieniem, z ekspresją, stawianie prawidłowo akcentu warunkuje jakość mowy. Przyjemnie słucha się deklamatora, prezentera czy sprawozdawcy, który starannie dobiera słowa, mówi wyraziście i nie popełnia błędów językowych.

Polecenie 1

Pracę nad głosem warto zacząć od posłuchania siebie. Wybierz dowolny fragment tekstu, np. artykułu prasowego lub rozdziału książki, przeczytaj go na głos i nagraj. Przesłuchaj nagranie i oceń swoją wymowę. Zwróć uwagę na płynność, akcentowanie, wyrazistość, wyrażone emocje, wyraźne wymawianie.

RKoHRgLXit7NC
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1

Ułóż po jednym zdaniu wskazującym na:

  • radość autora;

  • wystraszenie autora.

R18m5UWUMlAZ3
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.

Re73qHfFfVNtg
Animacja opowiada o prawidłowej emisji głosu. Przedstawia narządy biorące udział w emisji głosu oraz ćwiczenia wspierające emisję głosu.
Polecenie 2

Połóż jedną rękę na mostku, a drugą w górnej części brzucha. Wykonaj wdech przez nos i wydech przez usta. Powtórz kilkukrotnie to ćwiczenie. Postaraj się robić głębokie wdechy, tak aby powietrze dostało się do najniższych pięter klatki piersiowej i przepony.

RZ3CgWqXDszCY
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Wykonaj kilka szybkich ćwiczeń usprawniających narządy mowy:

  • naprzemienne cmokaj i parskaj;

  • przy zamkniętych ustach udawaj żucie gumy lub ciągnącego się cukierka; w tym ćwiczeniu ćwicz intensywnie także wargi;

  • wysuń język i dotknij nim brody możliwie jak najdalej; poruszaj językiem w prawo i w lewo;

  • przesuwaj żuchwą w prawo i w lewo, najpierw przy zamkniętych ustach, potem przy otwartych.

R8qctZlvR5BxV
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Powoli i wyraźnie wymawiaj następujące zbitki głosek:

  • aba obo ebe ubu yby ibi;

  • ba bo be bu by bi;

  • da de di do du dy;

  • fa fo fe fu fy fi;

  • ga go ge gu gy gi;

  • ja jo je ju jy ji;

  • ka ko ke ku ky ki;

  • ła ło łe łu ły łi;

  • ma mo me mu my mi;

  • na no ne nu ny ni;

  • pa po pe pu py pi;

  • ta to te tu ty ti ;

  • wa wo we wu wy wi;

  • za zo ze zu zy zi.

RAqqkzJuuNsVY
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem Siła głosu. Jak mówić, by ludzie chcieli słuchać, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Katarzyna Pietroń Siła głosu. Jak mówić, by ludzie chcieli słuchać

Ekspresja wypowiedzi

EkspresjaekspresjaEkspresja w każdej dziedzinie sztuki to gra kontrastami. Na przykład  sam kolor żółty może się wydawać nudny, ale gdy van GoghVincent van Goghvan Gogh wykorzystuje go w swych Słonecznikach czy Polu pszenicy przed burzą, to w grze błękitów, zieleni i czerni kolor ten zyskuje ekspresyjny ładunek. W muzyce ekspresja  jest wynikiem operowania napięciami i kulminacjamikulminacjakulminacjami — znajdziemy je w  każdym utworze muzycznym.

RHp2N37rbqZtb
Vincent van Gogh Pole pszenicy przed burzą
Źródło: Vincent van Gogh, Pole pszenicy przed burzą, 1890, domena publiczna.

Podobnie można kontrastować elementy wypowiedzi (prelekcji). Warto przemyśleć swoje wystąpienie pod tym względem i zdecydować, kiedy  powinniśmy mówić głośniej, a kiedy ciszej, które frazy powinny być wypowiedziane szybciej, a które wolniej itd. Frazę może stanowić fragment  zdania, zdanie lub kilka zdań — nie utożsamiamy jej z jednym zdaniem.

Również w muzyce frazy mają rozmaite długości.  Zauważmy, do czego doprowadza brak tej różnorodności.  Przypomnijmy sobie jednostajny potok słów płynący z głośnika radiowego, pozbawiony wyraźnych kontrastów w dynamice czy tempie, albo nużące  kazanie w kościele, charakteryzujące się jednostajnym i przewidywalnym  tonem, mające jednakowe wzniesienia i spadki tonu w każdym zdaniu. Taka  niezmienność i monotonia sprawiają, że słuchacz traci wątek i odchodzi  myślami gdzieś indziej.

Co robić, żeby mówić ekspresyjnie?

Aby wypowiedź prelegenta była ekspresyjna, powinien on dobrze  wiedzieć, o czym mówi. Treść wypowiedzi powinna być bazą do sterowania  uwagą słuchacza. Podobnie muzyk na scenie musi wiedzieć, „o czym” gra,  dokąd podąża tok jego muzycznej narracji. Artysta może dzięki temu kierować uwagą słuchaczy.

W świadomym zarządzaniu głosem należy wykorzystywać odpowiednie  środki, aby słuchacz wykazał zainteresowanie i aby wejść z nim w oczekiwane relacje. Środkami tymi mogą być tempo, dynamika, artykulacja,  precyzja rozłożenia akcentów i linii intonacyjnychintonacjaintonacyjnych czy logika frazowania.

Prawidłowa emisja głosu i kultura żywego słowa wymagają, aby wszystkie te  elementy doskonalić, wykonując systematyczne ćwiczenia [...].

Radzenie sobie z tremą

Stres ogranicza swobodne mówienie, co odczuwamy podczas  egzaminów, rozmów kwalifikacyjnych, wygłaszania referatów czy w trakcie  innych wystąpień o charakterze publicznym. Lekka trema jest zjawiskiem  pozytywnym, ponieważ wzmaga naszą koncentrację, ale u niektórych osób jest to paraliżujący lęk przed audytoriumaudytoriumaudytorium.

Istnieją różne sposoby oswajania tremy. Przede wszystkim należy przestać rozmyślać o tym, jak jesteśmy postrzegani, co o nas myślą inni albo że na przykład już posiadają przekazywaną przez nas wiedzę i dlatego wyglądają na znudzonych. Prelegent jest jak artysta na estradzie —  powinien przyjąć względem odbiorców postawę wykonawcy (powołującego dzieło do życia), odznaczającą się lekkim tupetemtupettupetem. Na scenie bowiem to artysta stanowi największą wartość, a nie scenariusz czy partytura. Prelegent  jest skuteczny i pewny siebie, gdy wie, o czym mówi, jest przygotowany merytoryczniemerytoryczniemerytorycznie, przekonany o słuszności wypowiadanych treści i nie ma powodów do obaw. Już sama ta świadomość niweluje chociaż w pewnym stopniu lęk przed audytorium.

CART2 Źródło: Katarzyna Pietroń, Siła głosu. Jak mówić, by ludzie chcieli słuchać, Gliwice 2016, s. 10–12.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, na czym polega ekspresyjne mówienie.

RpCsIm3yaG6xQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2
R1awrg6VKkx76
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R1ItU9mehbRu9
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu konkretnych wyrazów w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RaUYNY494kZ7s
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jak zdaniem autorki można oswoić tremę.

R1eX3UEb3iAfV
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 5

W jaki sposób radzisz sobie z tremą? Wypisz przykłady.

RyZyqKLIeU8eD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6

Zaznacz rzeczowniki i wyrażenia związane tematycznie z emisją głosu i poprawną dykcją.

RKjTJTJQtLv4S
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Znane powiedzenie głosi: „Jak cię słyszą, tak cię piszą”. Zrozumiałe i logiczne wysławianie wpływa na to, w jaki sposób ludzie są postrzegani i oceniani. Niechlujna, niestaranna wymowa świadczy o braku poszanowania dla słuchacza. Kompetencje absolwenta szkoły podstawowej obejmują znajomość zasad wygłaszania tekstu z pamięci. Uczeń powinien rozumieć tekst, stosować odpowiednią intonację, bezbłędnie akcentować oraz mówić wyraźnie i wyraziście.
Oto zestaw niektórych najczęściej spotykanych wśród uczniów błędów wymowy.

1. Niepoprawna wymowa samogłosek nosowych -ą i -ę na końcu wyrazu. 
Przykład: „piszom, piszo” (zamiast: piszą).

2. Niepoprawna wymowa samogłoski nosowej –ą w środku wyrazu.
Przykład: „włanczać” (zamiast: włączać), „odłanczać” (zamiast: odłączać).

3. Niepoprawna wymowa rzeczowników w celowniku liczby mnogiej. Używanie końcówki -ą zamiast -om.
Przykład: „Daję jedzenie kotą” (zamiast: Daję jedzenie kotom), „Przypatruję się ludzią” (zamiast: Przypatruję się ludziom).

4. Niepoprawna wymowa samogłosek nosowych – stosowanie końcówki –ę zamiast –em.
Przykład: „rozumię, umię” (zamiast: rozumiem, umiem).

5. Stosowanie uproszczeń grup spółgłoskowych.
Przykład: wymawianie „czynaście” (zamiast: trzynaście), „suchać” (zamiast: słuchać).

6. Opuszczanie głosek w wymowie. 
Przykład: „cjanek (zamiast: cyjanek), „gupi” (zamiast: głupi), swetr (zamiast: sweter).

7. Wymienianie głosek. 
Przykład: „narpiew” (zamiast: najpierw).

8. Wstawianie nowej, nieistniejącej głoski w wyrazie.
Przykład: „Hendryk” (zamiast: Henryk), „wziąść” (zamiast wziąć).

9. Niezgodne z zasadami akcentowanie wyrazów. Rzeczowniki pochodzenie obcego zakończone na –yka, -ika oraz czasowniki w 1. i 2. osobie liczby mnogiej czasu przeszłego akcentujemy na trzecią sylabę od końca. 
Przykład:

  • ba–zy-li‑ka, lo-gi‑ka, ma‑te-ma-ty‑ka (niepoprawne akcentowanie: ba‑zy-li-ka, lo-gi-ka, ma‑te‑ma-ty-ka);

  • za‑po-mnie-li‑śmy, za‑po-mnie-liście (niepoprawne akcentowanie: za‑po‑mnie-li-śmy, za‑po‑mnie-li-ście).

RNMfyXYlht98q
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu parowaniu audio z opisem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
R16OLfU1h8cTA
Zadanie interaktywne polegające na wpisaniu odpowiedniego wyrazu w lukę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RvCgxZ3Z4eMzV
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu parowaniu audio z opisem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Ro67H78NT2gW9
Zadanie interaktywne polegające na wpisaniu odpowiedniego wyrazu w lukę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Uzupełnij zdania, wpisując podane rzeczowniki w celowniku liczby mnogiej.

R82vfjWUaCohF
Zadanie interaktywne polegające na wstawianiu wyrazów w odpowiedniej formie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWANw0rXNEdGr
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu parowaniu audio z opisem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
RbwmUOvLE6xx3
Zadanie interaktywne polegające na wpisywaniu odpowiedniego słowa w lukę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R6bLKFqJM3cW6
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu parowaniu audio z opisem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
RV4zIOK0ADLRf
Ustal, w którym nagraniu poprawnie wymówiono słowo „
Audio
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWmCEG13rgVFB
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu parowaniu audio z opisem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
R1MGDnvg6RZEx
Ustal, w którym nagraniu poprawnie wymówiono słowo „
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Przeczytaj podane wyrazy zgodnie z zasadami akcentowania. Podziel je na takie, które są akcentowane na drugą sylabę od końca i trzecią sylabę od końca.

R1LelbY2hCZUj
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FTBaSdpmYVa
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu parowaniu audio z opisem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14
R11MaDDBjM6Vv
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 6

Wymów poprawnie podane łamańce językowe. Zanotuj, wymowa których sprawiła ci największą trudność, a następnie postaraj się częściej ją ćwiczyć.

Pchła pchłę pchła i ta pchła była zła, że ta pchła ją pchła.

R1edzIhflonCo
Nagranie audio: Pchła pchłę pchła i ta pchła była zła, że ta pchła ją pchła

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie.

Rmr02lmvFiNrv
Nagranie audio: W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie

Jola lojalna, Jola nielojalna.

RdsyxAMUNI3Kz
Nagranie audio: Jola lojalna, Jola nielojalna.

Idzie Sasza suchą szosą, suszy sobie swoje szorty.

R14XXtFqxTdWf
Nagranie audio: Idzie Sasza suchą szosą, suszy sobie swoje szorty.

Leży Jerzy na wieży i nie wierzy, że w tej wieży jest sto jeży i pięćdziesiąt jeżozwierzy.

R1IU6Y8ehuX4u
Nagranie audio: Leży Jerzy na wieży i nie wierzy, że w tej wieży jest sto jeży i pięćdziesiąt jeżozwierzy.

Czy trzy cytrzystki grają na cytrze, czy druga gwiżdże, a trzecia łzy trze?

R5gve2qvIjxrC
Nagranie audio: Czy trzy cytrzystki grają na cytrze, czy druga gwiżdże, a trzecia łzy trze?
R1DFj3dCwWvad
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Wybierz jeden z podanych poniżej łamańców jezykowych i wykonaj do niego ilustrację.

  • Leży Jerzy na wieży i nie wierzy, że w tej wieży jest sto jeży i pięćdziesiąt jeżozwierzy.

  • W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie.

  • Pchła pchłę pchła i ta pchła była zła, że ta pchła ją pchła.

  • Jola lojalna, Jola nielojalna.

  • Idzie Sasza suchą szosą, suszy sobie swoje szorty.

  • Czy trzy cytrzystki grają na cytrze, czy druga gwiżdże, a trzecia łzy trze?

RNOiJeZTpNatJ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Vincent van Gogh

Słownik

ekspresja
ekspresja

wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć

kulminacja
kulminacja

największe nasilenie jakiegoś procesu, stanu uczuciowego, jakiejś działalności

intonacja
intonacja

nadanie wypowiadanemu tekstowi pewnego rodzaju melodii w celu wyrażenia emocji lub dla oddania odpowiedniego charakteru wypowiedzi

semantyczny 
semantyczny 

dotyczący znaczenia wyrazów

audytorium
audytorium

ogół słuchaczy na wykładzie, koncercie

tupet
tupet

duża pewność siebie

merytorycznie
merytorycznie

przedmiotowo, rzeczowo, odnoszące się do treści sprawy, jej istoty i sedna

Notatki

R1c0U8S8Rj6wV
Miejsce na odpowiedź ucznia.