R1eUAhdQshDd6
Kolorowa fotografia przedstawia instrument muzyczny zwany dzwonkami. Dzwonki są wykonane z drewna i metalowych płytek. Każda płytka jest innego koloru (czerwona, pomarańczowa, żółta, zielona, niebieska, granatowa). Na fotografii widoczna jest także drewniana pałka, która uderza w zieloną płytkę.

Akcent i intonacja

Akcent
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Akcent to sposób wymowy wyrazów właściwy dla mieszkańców danego kraju lub obszaru. Polega na podkreśleniu głosem sylab w wyrazie (akcent wyrazowy) i wyrazów w zdaniu (akcent zdaniowy). Nauka zajmująca się badaniem dźwięków mowy ludzkiej to fonetyka.

Więcej informacji o akcentowaniu wyrazów znajdziesz w lekcji Połóż akcent na akcentPasV97Dt0Połóż akcent na akcent.

R1JQkjVWCF6CY
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1KFgVkaOtTag
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 3

Wypisz podane w poprzednim ćwiczeniu wyrazy, przyporządkowując je do właściwej grupy.

  1. W wyrazach dwusylabowych akcent pada na pierwszą sylabę.

  2. W wyrazach czterosylabowych i dłuższych akcent główny pada na drugą sylabę od końca.

  3. W wyrazach obcego pochodzenia zakończonych na -ika, -yka akcent pada na trzecią sylabę od końca.

  4. W 1. i 2. osobie liczby mnogiej czasowników w czasie przeszłym akcent pada na trzecią sylabę od końca.

uzupełnij treść
ROa2UsMLqgcaV
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych sylab.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RxtDyfLE9zEph
Ćwiczenie 5
Wskaż nagranie, w którym poprawnie zaakcentowano wyraz fonetyka. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczę się fonetyki., 2. Uczę się fonetyki., 3. Uczę się fonetyki., 4. Uczę się fonetyki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R12Mqwk3RrlX4
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CLdrasTNpdi
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Wzorując się na ćwiczeniu 5., zaszyfruj wyraz wesele. Zadbaj, aby w ćwiczeniu znalazły się wyrazy, w których akcent pada na 3. i 4. sylabę.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Z rozsypanych wyrazów wybierz te, w których akcent pada na przedostatnią sylabę. Policz litery w wyrazach i ułóż wyrazy od najkrótszego do najdłuższego – ostatnie litery utworzą hasło.

RmLXNwBcbfHLd
Z rozsypanych wyrazów wybierz te, w których akcent pada na przedostatnią sylabę. Ułóż je od najkrótszego do najdłuższego – ostatnie litery utworzą hasło. nos staw ubaw maraton fizyka taktyka katar telewizory miasto gramatyka
RnUpH2F8gLSiA
Elementy do uszeregowania: 1. katar, 2. miasto, 3. telewizory, 4. maraton, 5. ubaw
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R11BbxtC1sesn
Hasło: Tu uzupełnij
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wysłuchaj nagrań i zaznacz wyraz, który został zaakcentowany w każdym ze zdań.

RZq80XgTum91h
Ania wyszła z psem na spacer. Możliwe odpowiedzi: 1. Ania, 2. wyszła, 3. psem, 4. spacer
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1RQKShrAFemS
Rozbolało mnie gardło, dlatego poszłam do lekarza. Możliwe odpowiedzi: 1. rozbolało, 2. mnie, 3. lekarza
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1B1ic5tmsOp2
Na wakacje planujemy wyjechać do Grecji. Możliwe odpowiedzi: 1. wakacje, 2. planujemy, 3. wyjechać, 4. Grecji
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Zaznacz wyraz, który został zaakcentowany w każdym ze zdań.

RhZOFCpMRedBT
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1GIsP6JDg7Jf
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rd1UDn5bmZJWm
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SWSimFjVzbr
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CIb0WAkfhuM
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek w zdaniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Zapoznaj się z wierszem Nietoperz i wrona, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Nietoperz i wrona (parafraza utworu Jana Brzechwy, Żuraw i czapla)
Barbara Broszkiewicz, Jerzy Jarek Nietoperz i wrona (parafraza utworu Jana Brzechwy, Żuraw i czapla)

Przykro jest nietoperzowi,
Że samotnie nocą łowi.
Patrzy – wrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi.

Rzecze do niej zachwycony:
– Piękna wrono, szukam żony.
Będę kochał ciebie, wierz mi,
Więc czym prędzej się pobierzmy.

Wrona pióra swe najeża:
– Nie chcę męża nietoperza!

A nietoperz obrażony:
– Trudno, będę żył bez żony.

Ale wrona myśli sobie:
– Czy właściwie dobrze robię?
Gdy nietoperz mi się zwierza,
Machnę sięmachnąć sięMachnę się za nietoperza!

Do takiego wniosku doszła
I do nietoperza poszła:
– Przyszłam spełnić twe życzenie.

– Teraz ja się nie ożenię!

Poszła wrona obrażona,
A nietoperz:
– Co za żona!
Chyba pójdę i przeproszę.

Włożył czapkę, wdział kalosze
I do wrony znowu puka:

– Czego pan tu u mnie szuka!

– Chcę się żenić.
– Pan na męża!
Po co pan się nadwyręża.

Znów nietoperz obrażony:
– Trudno, będę żył bez żony.

Znowu wrona myśli:
– Szkoda.
Wszak nie jestem taka młoda.
Choć nie lubię tego zwierza,
Machnę się za nietoperza.

Do takiego wniosku doszła
I do nietoperza poszła.

Tak już chodzą lata długie:
Jedno chce, to nie chce drugie.
Chodzą wciąż tą samą drogą,
Ale pobrać się – nie mogą.

CART1 Źródło: Barbara Broszkiewicz, Jerzy Jarek, Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencja, Wrocław 2004, s. 90–91.
RCAbSDpq12o0C
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania nr 1, a następnie przeczytaj płynnie wiersz, skandując wyrazy oraz głośno akcentując wyróżnione sylaby.

nie-to-perz i wro-na

przy-kro jest nie-to-pe-rzo-wi
że sa-mo-tnie no-cą ło-wi
pa-trzy wro-na na ga-łę-zi
już nie kra-cze ale rzę-zi
rze-cze do niej za-chwy-co-ny
pię-kna wro-no szu-kam żo-ny
-dę ko-chał cie-bie wierz mi
więc czym prę-dzej się po-bierz-my
wro-na pió-ra swe na-je-ża
nie chcę -ża nie-to-pe-rza
a nie-to-perz o-bra-żo-ny
tru-dno -dę żył bez żo-ny
a-le wro-na my-śli so-bie
czy wła-ści-wie do-brze ro-bię
gdy nie-to-perz mi się zwie-rza
ma-chnę się za nie-to-pe-rza
do ta-kie-go wnio-sku do-szła
i do nie-to-pe-rza po-szła
przy-szłam speł-nić twe ży-cze-nie

te-raz ja się nie o-że-nię
po-szła wro-na o-bra-żo-na
a nie-to-perz co za żo-na
chy-ba pój-dę i prze-pro-szę
wło-żył czap-kę wdział ka-lo-sze
i do wro-ny zno-wu pu-ka
cze-go pan tu u mnie szu-ka
chcę się że-nić pan na -ża
po co pan się nad-wy--ża
znów nie-to-perz o-bra-żo-ny
tru-dno -dę żył bez żo-ny
zno-wu wro-na my-śli szko-da
wszak nie je-stem ta-ka mło-da
choć nie lu-bię te-go zwie-rza
ma-chnę się za nie-to-pe-rza
do ta-kie-go wnio-sku do-szła
i do nie-to-pe-rza po-szła
tak już cho-dzą la-ta dłu-gie
je-dno chce to nie chce dru-gie
cho-dzą wciążsa-mą dro-gą
a-le po-brać się nie mo-gą

1
Polecenie 1

Podaj, na którą sylabę pada akcent w wyrazach:

  • nietoperz,

  • wrona.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Na podstawie wiersza „Nietoperz i wrona” wymień sześć przykładów wyrazów, w których akcent pada na pierwszą sylabę. Swoje propozycje zanotuj poniżej.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Odczytaj wymienione przez siebie przykłady, akcentując w nich drugą sylabę. Czy brzmią one naturalnie? Czy przeczytanie wyrazów w ten sposób sprawiło ci jakąś trudność? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Wyjaśnij, dlaczego akcent w podanych przez ciebie wyrazach nie może padać na drugą sylabę.

uzupełnij treść
RHKC4FSLjaxTn
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Wysłuchaj nagrania nr 2, a następnie przeczytaj płynnie wiersz, głośno akcentując wyróżnione wyrazy.

Nietoperzwrona

Przykro jest nietoperzowi,
Że samotnie nocą łowi.
Patrzywrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi.

Rzecze do niej zachwycony:
Piękna wrono, szukam żony.
Będę kochał ciebie, wierz mi,
Więc czym prędzej się pobierzmy.

Wrona pióra swe najeża:
Nie chcę męża nietoperza!

A nietoperz obrażony:
Trudno, będę żył bez żony.

Ale wrona myśli sobie:
– Czy właściwie dobrze robię?
Gdy nietoperz mi się zwierza,
Machnę się za nietoperza!

Do takiego wniosku doszła
do nietoperza poszła:
– Przyszłam spełnić twe życzenie.

– Teraz ja się nie ożenię!

Poszła wrona obrażona,
nietoperz:
– Co za żona!
Chyba pójdęprzeproszę.

Włożył czapkę, wdział kalosze
I do wrony znowu puka:

– Czego pan tu u mnie szuka!

– Chcę się żenić.
Pan na męża!
Po co pan się nadwyręża.

Znów nietoperz obrażony:
Trudno, będę żył bez żony.

Znowu wrona myśli:
Szkoda.
Wszak nie jestem taka młoda.
Choć nie lubię tego zwierza,
Machnę się za nietoperza.

Do takiego wniosku doszła
do nietoperza poszła.

Tak już chodzą lata długie:
Jedno chce, to nie chce drugie.
Chodzą wciąż tą samą drogą,
Ale pobrać się – nie mogą.

1
Polecenie 4

Wypisz z tekstu wyrazy, które należy zaakcentować w wersach.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Przeanalizuj każdą zwrotkę wiersza i wypisz wyrazy, które zostały zaakcentowane. Jak wpływają one na interpretację, co podkreślają, na co zwracają uwagę?

Przykład:
przykro, nietoperzowi, samotnie, patrzy, wrona, nie kracze, rzęzi.

Podkreślenie uczuć nietoperza i zwrócenie uwagi na jego samotność. Akcja się zawiązuje, bo nietoperz spostrzega wronę.

Wyjaśnij, jaki rodzaj akcentowania należy zastosować na początku utworu.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Przeczytaj poniższy fragment, akcentując w nim:

  • wykonawcę czynności;

  • czas;

  • miejsce, w którym dzieją się wydarzenia.

„Przykro jest nietoperzowi,
Że samotnie nocą łowi.
Patrzy – wrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi”.

Wyjaśnij, jak zmienia się odbiór poniższego fragmentu, gdy zostanie w nim zaakcentowany:

  • wykonawca czynności;

  • czas;

  • sposób wykonywania czynności.

„Przykro jest nietoperzowi,
Że samotnie nocą łowi.
Patrzy – wrona na gałęzi
Już nie kracze – ale rzęzi”.

Wynotuj swoje obserwacje.

uzupełnij treść

Słownik

machnąć się
machnąć się

sformułowanie potoczne; tu: wyjść za mąż

Notatki

R1KVnIbGnesmM
(Uzupełnij).