R1bsIfjM5vUTD
Ilustracja przedstawia szarą książkę z napisem na okładce: „Kamienie na szaniec". Z boku wystają kolorowe karteczki z napisami: „Zośka - wygląd", „Alek - narty", „Alek - skromność", „Sabotaż - flagi", „Sabotaż - szyby". Tło jest białe.

Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec

Kamienie na szaniec
Źródło: UWr, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Współcześnie, bardziej niż kiedykolwiek od momentu zakończenia II wojny światowej, ludzie zdają sobie sprawę, jak wielką wartością jest pokój i dążenie do jego utrzymania.

Niestety, każdego dnia człowiek przekonuje się, że pokój jest niezwykle kruchy, a zagrożenie wojną staje się bardzo realne… Wystarczy odnieść się do częstych konfliktów na Bliskim Wschodzie czy kontynencie afrykańskim, by znaleźć potwierdzenie tej opinii. Warto się zastanowić, dlaczego ludzie współcześni nie wyciągają wniosków z konfliktów i wojen, które miały miejsce w XX wieku. Dlaczego doświadczenia minionych pokoleń nie stanowią przestrogi?

W jakim stopniu ty jesteś wnikliwym obserwatorem współczesności? Czy interesujesz się bieżącymi wydarzeniami w kraju i na świecie? A może cechuje cię bierność i zniechęcenie? Jak zachowałabyś/zachowałbyś się w sytuacji wymagającej od ciebie zaangażowania w walkę o wolność ojczyzny?

Ciekawostka

W zasobach internetowych dostępnych jest wiele materiałów audiowizualnych (zdjęć, filmów, nagrań) na temat życia w przedwojennej stolicy oraz działalności polskich organizacji walczących o wolność Polski w czasie II wojny światowej. Wśród nich można wymienić kilkuminutowy film Przedwojenna Warszawa czy Akcja pod Arsenałem (1977) w reżyserii Jana Łomnickiegoj00000000PB1v50_000tp001Jana Łomnickiego.

Już wiesz

1) Przeczytaj powieść Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego.

R1R37yr1KGExk
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Wynotuj z pierwszego rozdziału powieści informacje na temat życia bohaterów w przedwojennej Warszawie, a następnie dokończ poniższe zdania:

  • Przedwojenni warszawiacy, tak jak współcześni mieszkańcy miasta,...

  • Moją szczególną uwagę zwraca fragment rozdziału, w którym...

RMQtWEvZ8BYpf
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O autorze

REhmNwTXKH8xj
Tablica poświęcona Aleksandrowi Kamińskiemu na budynku przy ulicy jego imienia w Łodzi
Źródło: Zorro2212, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
RSlLlh3uI5nXc1
Pomnik Aleksandra Kamińskiego w parku Staromiejskim (Łódź)
Źródło: Arewicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aleksander Kamiński19781903

Aleksander Kamiński

- pedagog, wychowawca, instruktor harcerski, harcmistrz, żołnierz Armii Krajowej, pisarz, posługujący się licznymi pseudonimami (np. Dąbrowski, Fabrykant, Faktor, Juliusz Górecki, Hubert, Kamyk). Studiował historię i archeologię na Uniwersytecie Warszawskim. Jest uważany za ojca duchowego Szarych Szeregów.
W 1940 r. założył pismo „Biuletyn Informacyjny”, wydawane w Warszawie. Od 1941 r. pełnił funkcję szefa Biura Informacji i Propagandy (BIP) Okręgu Warszawskiego ZWZ (Związku Walki Zbrojnej).

W latach 1940–1944 kierował Organizacją Małego Sabotażu „Wawer”. W 1945 r. został wiceprzewodniczącym Związku Harcerstwa Polskiego, a w latach 1956–1958 pełnił funkcję przewodniczącego Naczelnej Rady Harcerskiej. W 1962 r. został profesorem. Był pracownikiem naukowym Uniwersytetu Łódzkiego.

Aleksander Kamiński jest autorem kilkunastu książek, ponad 300 artykułów i ponad 200 innych opracowań, a jednak sławę i pamięć czytelników zapewniła mu jedna powieść – Kamienie na szaniec (1943).

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kamienie na szaniec w opiniach czytelników

Wstęp (opinie czytelników)
Wstęp (opinie czytelników)

„Lektura obowiązkowa, którą czyta się z zapartym tchem, ze łzami w oczach. Książka, która na zawsze zostaje w sercu. Niesamowite jest to, że w czasie tak smutnym, tragicznym była w nich radość, miłość, siła przetrwania. Nie ma Ich. Odeszli. A jednak są. Żyją w każdym wrażliwym człowieku. Pokolenie Rudych, Alków i Zosiek pokazało nam, co to jest honor, braterstwo, odwaga, przyjaźń…”
Agnieszka Kowalska, LO, klasa II, Ciechanów

„Ta opowieść o Nich zmieniła moje życie. Przestałam się bać być sobą.”
Joanna Sekutowicz, studentka, Warszawa

„Za mało dziś wierzymy w siebie, w swe własne siły. Za mało wierzymy w sens robienia czegoś wielkiego. Może też za mało współdziałamy ze sobą… […] Rosną dziś młodzi ludzie, którzy zupełnie nie wiedzą, za kim iść… Książki Druha Kamińskiego są inspiracją do działania, myślenia i czucia…”
Witold Pietrusiewicz, Warszawa

„Giną. To nie jest wyrównana walka… Więc – dlaczego? W imię jakich nadzwyczajnych celów poświęcają swoje życie «i kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei jak kamienie ręką Boga rzucane na szaniec». Byli tacy jak my. Chodzili do szkoły, zdawali maturę (może się bali? – jak my). Nie wiedząc o swojej wielkiej próbie […], którą przeszli z podniesioną głową. Czy dziś byłoby to możliwe?”
Sylwester Brzuchacz, maturzysta, Kraków

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
1
Polecenie 1

Jakie emocje wywołuje w tobie lektura Kamieni na szaniec? Zredaguj kilkuzdaniową wypowiedź, w której przedstawisz swoją ocenę tej książki.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Dokończ zdania, odwołując się do powieści Aleksandra Kamińskiego i przywołanych powyżej opinii czytelników.

  • Ta książka na zawsze zostaje w sercu, ponieważ...

  • Kamienie na szaniec są inspiracją do działania, ponieważ...

  • Rudy, Alek i Zośka pokazali, czym jest honor, ponieważ...

  • Bohaterowie utworu Kamińskiego poświęcają swoje życie w imię najwyższych wartości, takich jak...

  • Rudy, Alek i Zośka przeszli najtrudniejszą próbę charakteru z podniesioną głową, ponieważ...

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Zaproponuj własny – autorski – wstęp do powieści Aleksandra Kamińskiego.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1
RdGfhkE5oH7In1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji na temat: gatunku literackiego utworu, autora oraz czasu wydarzeń.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R11nBScWXsiPA1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji na temat: pseudonimów oraz dat śmierci bohaterów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RFj2nc1jPcQOR1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu informacji prawidłowo opisujących bohaterów powieści: Rudego, Zośkę i Alka.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1LhJeT5zAslD
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu miejsc akcji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Rv6JLQ7EmOa70
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu wydarzeń rozgrywających się w utworze w prawidłowej kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Wybierz dwa dowolne punkty z powyższego planu wydarzeń, a następnie dopisz
do nich po kilka podpunktów szczegółowo opisujących dane zdarzenie.

uzupełnij treść
RRxIPHaKG7guv
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary sformułowań z dwóch kolumn. W kolumnie po lewej stronie znajduje się 7 tytułów rozdziałów powieści, w kolumnie po prawej najważniejsze wydarzenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8

Zastanów się, które  tytuły rozdziałów powieści Aleksandra Kamińskiego mają charakter przenośny. Wyjaśnij ich znaczenie.

uzupełnij treść
R13iFKhY266lT
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RaoWilRTqynLM
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1XETqPUYiYMM
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ri81BRmPhJ3FE
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R2GPw5IuPlefP
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R6XamtZM4w7h0
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rrjt43ghHWb8u
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RkxZuIEPeo9aE
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R6pPKeCzxUKL6
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RJq6o6OKR9LBe
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród czterech możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 19

Odszukaj w II rozdziale powieści informacje na temat życia w okupowanej Warszawie. Zastanów się i wyjaśnij, dlaczego narrator do opisania sytuacji panującej w stolicy użył słów: Warszawa w październiku 1939 roku była miastem grozy.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 20

Odszukaj w słowniku języka polskiego termin konspiracja i zapisz jego definicję. Następnie podaj do niego po trzy przykłady wyrazów pokrewnych i bliskoznacznych.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 21

Obejrzyj film Akcja pod Arsenałem (1977) w reżyserii Jana Łomnickiegoj00000000PB1v50_000tp001Jana Łomnickiego. Przypomnij sobie również treść piątego rozdziału powieści. Następnie ułóż plan przebiegu akcji odbicia Rudego.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 21

Przypomnij sobie treść piątego rozdziału powieści. Następnie ułóż plan przebiegu akcji odbicia Rudego.

R1ezewUDzGf2p
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 22

Wysłuchaj wspomnienia dr. Zygmunta Kujawskiegoj00000000PB1v50_000tp002Zygmunta Kujawskiego pt. „Zośka” zmarł na moich rękachZośka zmarł na moich rękach„Zośka” zmarł na moich rękach (1971). Na podstawie nagrania omów:
1) Co było sukcesem, a co porażką akcji we wsi Sieczychy?
2) Co Zygmunt Kujawski określa mianem „okupacyjne życie”.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 22

Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat Zygmunta Kujawskiegoj00000000PB1v50_000tp002Zygmunta Kujawskiego pseudonim Brom. Sporządź krótką notatkę na temat jego udziału w akcji likwidacji posterunku żandarmerii niemieckiej we wsi Sieczychy.

R1NEORYjTryiS
Miejsce na notatkę ucznia.
RkA5ODreSgN4H
Ćwiczenie 23
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary sformułowań z dwóch kolumn. W kolumnie po lewej stronie znajduje się 8 związków frazeologicznych z wyrazami walka/walczyć, w kolumnie po prawej ich objaśnienia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000000PB1v50_000tp001
j00000000PB1v50_000tp002
Zośka zmarł na moich rękach
JPOL_E3_E4_Konteksty

Doświadczenie wojny

Stanisław BurkotStanisław BurkotStanisław Burkot, wybitny krakowski badacz literatury XIX i XX wieku, zwraca uwagę na to, że artyści nie potrafili poradzić sobie z doświadczeniem wojny. Nie umieli o niej pisać.

Czasy II wojny światowej okazały się tak traumatycznym i trudnym przeżyciem, że podważyły wiarę w humanistyczne ideały, w wartość kultury europejskiej. Artyści – zdaniem Burkota – nie potrafili znaleźć odpowiednich środków wyrazu, aby oddać prawdę o tamtych tragicznych momentach w historii świata.

Stanisław Burkot
przyp. red.
Literatura polska 1939‑2009Stanisław Burkot
Stanisław Burkot Literatura polska 1939‑2009

Wobec wojny - [przyp. red.przyp. red.[przyp. red.] bezradne okazały się tradycyjne gatunki prozy fabularnej, […] zwłaszcza powieści, której – co wynikało z tradycji gatunku – przypisywano zdolność do utrwalania wielkich obszarów życia społecznego, tworzenia syntez, obrazów fikcyjnych, lecz wiernych rzeczywistości. Wielkie wydarzenia historyczne kusiły twórców do ujęć epickich. Wymagały one jednak w konstruowaniu fabuł wyróżnienia wielkich bohaterów, sprawców wydarzeń. […] Tymczasem wojny totalne XX wieku uniemożliwiały takie ujęcie. Bohaterzy stawali się anonimowi, decyzje zapadały w sztabach, z dala od linii frontu, gdzie ginęły masy żołnierskie. Śmierć była także anonimowa. Żołnierz umierał, nie widząc niekiedy twarzy wroga – ginął od bomb, min, stratowany przez pojazdy pancerne. Wojna totalna zwracała się przeciwko cywilom, polegała na burzeniu nie tylko fortyfikacji, lecz całej struktury gospodarczej. Cywilów ginęło więcej niż żołnierzy. […] Bluźnierstwem i obelgą wobec niewinnych ofiar wydawało się układanie fikcyjnych fabuł, wyróżnianie herosówherosherosów […]. Owo poszukiwanie pojedynczego człowieka w wojnie totalnej wyodrębniło, w sensie literackim, lotników, walczących sam na sam w pojedynkach powietrznych; kapitanów okrętów wojennych, i później – już na prawach mitu i legendy – dowódców oddziałów partyzanckich.

k_3 Źródło: Stanisław Burkot, Literatura polska 1939-2009, Warszawa 2010.
heros

Po przeczytaniu przytoczonego powyżej tekstu wykonaj ćwiczenia.

1
Ćwiczenie 24

Wskaż problemy trapiące polską literaturę lat 1939 -2009, na jakie zwraca uwagę Stanisław Burkot.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 25

Zastanów się i odpowiedz, w jakim stopniu opinię Stanisława Burkota można odnieść do powieści Aleksandra Kamińskiego. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Preteksty

„Być zwyciężonym i nie ulec...”

Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo,
zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska.
Józef Piłsudski

RhirzuPEKuCzK
Józef Piłsudski
Źródło: Karol Pęcherski, 1910, fotografia archiwalna, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 26

Zastanów się i odpowiedz, co oznaczają słowa, których autorem jest Józef Piłsudski.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Sięgnij do różnych źródeł wiedzy i zbierz najważniejsze, twoim zdaniem, informacje o Józefie Piłsudskim.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 27

Zastanów się i odpowiedz, dlaczego postać Józefa Piłsudskiego staje się ważnym kontekstemkontekstkontekstem dla właściwego odczytania Kamieni na szaniec.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Zredaguj, odwołując się do powieści Aleksandra Kamińskiego i własnych doświadczeń, kilkuzdaniową wypowiedź pisemną, w której punktem wyjścia uczynisz słowa: „Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach
to klęska”.

uzupełnij treść
kontekst
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Sprawdź, czy umiesz!

1
Polecenie 6

Zredaguj wypowiedź pisemną, w której – w imieniu bohatera Kamieni na szaniec wzbudzającego twoją największą sympatię – zachęcisz kolegę/koleżankę do przeczytania powieści.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Zastanów się, czego chciałabyś/chciałbyś się dowiedzieć od autora Kamieni na szaniec, gdybyś mogła/mógł przeprowadzić z nim wywiad. Ułóż kilka pytań.

uzupełnij treść
R1ZkyKkla88uG1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy: wojna, patriotyzm, poświęcenie, solidarność w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: wojna, patriotyzm, poświęcenie, solidarność.

RTz5ZUu7zoZRE
Miejsce na notatkę ucznia.