7. W jaki sposób zachować walory przyrodnicze “małej ojczyzny” i poprawić warunki życia lokalnej społeczności?
Każdy z nas ma własną małą ojczyznę, miejsce szczególnie ważne, z którym jest emocjonalnie związany. Nic więc dziwnego, że chcielibyśmy i powinniśmy o nią dbać, żeby warunki życia były w niej jak najlepsze. Żeby podjąć właściwe działania, musimy jednak wiedzieć, co decyduje o warunkach życia w konkretnej przestrzeni, którą określamy mianem małej ojczyzny, jakie czynniki wpływają na jego jakość i jakie zagrożenia powodują, że komfort przebywania w tej przestrzeni obniża się.

Rozpoznasz na podstawie własnych obserwacji terenowych i innych źródeł informacji walory i zagrożenia środowiska przyrodniczego, kulturowego i społecznego swojej małej ojczyzny.
Zaprojektujesz działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności.
Przedstawisz w formie prezentacji multimedialnej (lub w innej formie, np. plakatu, filmu, wystawy fotograficznej) opracowany projekt działań i rozpowszechnisz go.
Na jakość życia w przestrzeni określanej mianem małej ojczyzny mają wpływ bardzo różne czynniki. Oprócz osobistych emocji, doświadczeń czy wspomnień istotny jest stan otaczającej przestrzeni, w tym m.in. przyroda, obecność ciekawych obiektów przyrodniczych i kulturowych, atrakcyjność krajobrazu, występowanie różnorodnych zagrożeń naturalnych i antropogenicznychantropogenicznych, zagospodarowanie terenu, poziom rozwoju gospodarczego oraz związany z nim wzrost zamożności mieszkańców. Większość tych czynników jest silnie związana z zagospodarowaniem terenu, które może przynosić zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla jakości życia w małej ojczyźnie.
Na sposób zagospodarowania naszej małej ojczyzny my, jako indywidualni jej mieszkańcy, nie mamy znaczącego wpływu, jest on bowiem efektem końcowym różnych działań regulowanych przez przepisy prawa, na przykład wynikających z opracowanych przez specjalistów planów przestrzennego zagospodarowania. W opracowaniu koncepcji zagospodarowania terenu bierze udział wiele osób. Obok urzędników są to eksperci z różnych dziedzin naukowych, np. planiści przestrzenniplaniści przestrzenni, urbaniściurbaniści, geografowie, ekonomiści. Na szczęście także mieszkańcy mogą brać udział w konsultacjach społecznych i zgłaszać swoje uwagi do planów przestrzennego zagospodarowaniaplanów przestrzennego zagospodarowania i innych opracowań określających sposób zagospodarowania terenu.
Podstawą podejmowania działań służących zagospodarowaniu terenu i ustalaniu kierunków jego rozwoju powinny być cechy przyrodnicze i kulturowe środowiska geograficznego. Wynika to z faktu, że obowiązującą dziś zasadą jest zasada rozwoju zrównoważonego. Celem tak pojętego rozwoju jest zapewnienie zaspokojenia potrzeb nie tylko obecnych mieszkańców, ale także przyszłych pokoleń. W praktyce oznacza to, że rozwój społeczny i gospodarczy danego obszaru nie może odbywać się kosztem środowiska przyrodniczego, to znaczy polegać na nadmiernej, rabunkowej eksploatacji zasobów przyrody i powodować jego niszczenia. Istotą rozwoju zrównoważonego jest więc szukanie pewnego kompromisu pomiędzy realizacją celów gospodarczych, społecznych i ochrony przyrody w taki sposób, aby gospodarować efektywnie, czyli maksymalizując korzyści i minimalizując straty.

W praktyce oznacza to, że np.:
żyzne gleby powinny być przeznaczane pod zagospodarowanie rolnicze, co ograniczy konieczność stosowania nawozów sztucznych powodujących zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
tereny nachylone, w obrębie których występują intensywne procesy erozyjne i osuwiskowe, powinny być wyłączone z zabudowy i zagospodarowania rolniczego, gdyż takie ich zagospodarowanie powoduje zagrożenie dla gleb i stabilności gruntu, a w konsekwencji prowadzi do ich niszczenia;
tereny podmokłe powinny być wyłączone z zabudowy, gdyż zagraża to podtopieniem piwnic i fundamentów, i przeznaczane na inne formy zagospodarowania, dla których zwiększona wilgotność podłoża nie stwarza ograniczeń (np. wykorzystanie pod łąki i pastwiska);
tereny zanieczyszczone powinny być wyłączone z produkcji rolniczej, grozi to bowiem skażeniem żywności i wprowadzeniem zanieczyszczeń do łańcucha pokarmowego, mogą być natomiast zalesione;
tereny o dużych walorach przyrodniczych, w których występują np. naturalne zbiorowiska roślinne, cenne gatunki roślin i zwierząt lub unikatowe formy geologiczne, powinny być wyłączone z zagospodarowania i objęte różnymi formami ochrony przyrody (np. parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty itp.);
tereny o dużej wartości kulturowej, w których występują obiekty zabytkowe i obiekty ważne dla utrwalania historii i tradycji regionu, powinny być objęte ochroną, a ich zagospodarowanie prowadzone w sposób niezagrażający ich istnieniu.
Możliwości zrównoważonego gospodarowania w przestrzeni jest bardzo wiele. Dlatego planiści przestrzenniplaniści przestrzenni przed podjęciem decyzji o zagospodarowaniu terenu analizują szczegółowo środowisko przyrodnicze, starając się, zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego, wskazać najkorzystniejszy kierunek zagospodarowania, który nie przyczyni się do niszczenia środowiska, a jednocześnie pozwoli na realizację działań zapewniających rozwój gospodarczy i odpowiednie warunki życia dla mieszkańców.
Niemal każde wprowadzenie znaczących zmian w użytkowaniu gruntów lub dotyczących nieruchomości, np. budowa nowego budynku, wymaga uzyskania specjalnych pozwoleń. Projekt budynku musi być na przykład zgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (jeżeli plan jest uchwalony na danym obszarze). W przypadku niezgodności pozwolenie na budowę nie zostanie wydane. Nie można także przeznaczać na cele nierolnicze żyznych gleb.
Dbałość o odpowiednie zagospodarowanie terenu oraz jego jakość i rozwój jest obowiązkiem władz, nie oznacza to jednak, że ty, twoi rówieśnicy, koledzy czy twoja rodzina nie możecie nic zrobić dla zachowania walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawy warunków życia społeczności swojej małej ojczyzny. Warto w tym celu przygotować plan działań, których rezultaty można przedstawić w postaci np. prezentacji multimedialnej, plakatu, filmu czy wystawy fotograficznej. Pamiętaj, żeby rozpowszechnić swój plan. Poinformuj o nim nie tylko klasę, znajomych i sąsiadów, lecz także władze lokalne. Możesz w tym celu przeprowadzić w klasie „burzę mózgów”, pozwalającą wyłonić ciekawe pomysły, a następnie zorganizować debatę, podczas której zostałyby one ocenione przez jej uczestników. Dobrym pomysłem jest zaproszenie na taką debatę przedstawiciela władz lokalnych. Warto też zachęcać rodzinę i innych mieszkańców do czynnego udziału w konsultacjach społecznych dotyczących koncepcji zagospodarowania terenu i zgłaszania do nich uwag. To przecież mieszkańcy małej ojczyzny najlepiej wiedzą, jakie są potrzeby w zakresie ochrony i zachowania walorów środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz poprawy warunków życia społeczności.
Mieszkańcy czujący współodpowiedzialność za stan i rozwój ich małej ojczyzny mogą organizować się oraz samodzielnie inicjować i podejmować różnorodne działania służące realizacji różnych celów bez impulsu ze strony władz i niezależnie od instytucji państwowych. W ten sposób mogą wpływać m.in. na poprawę warunków życia i zachowanie walorów środowiska przyrodniczego i kulturowego. Społeczeństwo, którego obywatele świadomie uczestniczą w życiu publicznym, nazywane jest społeczeństwem obywatelskim.
Plan działań
Określ, jaki teren i dlaczego nazywasz małą ojczyzną.
Określ walory środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz krajobrazukrajobrazu tego terenu.
Wymień obiekty przyrodnicze (np. rzeki, jeziora, szczyty skałki, głazy narzutowe, zbiorowiska roślinne, bagna itp.) i kulturowe (np. zabytki oraz inne obiekty stanowiące o jego wartości historycznej – zamki, pałace, kościoły, budynki o ciekawej architekturze itp.) stanowiące o jego wartości i wyjątkowości.
Na podstawie obserwacji i pomiarów terenowych oraz informacji uzyskanych z różnych źródeł oceń stan tych obiektów i miejsc, a następnie wymień aktualne i potencjalne jego zagrożenia związane z procesami naturalnymi i/lub działalnością człowieka.
Oceń atrakcyjność przyrodniczą, turystyczną, gospodarczą analizowanego terenu, biorąc pod uwagę jego cechy przyrodnicze i kulturowe.
Oceń warunki życia mieszkańców na tym terenie, uwzględniając problemy powodowane zarówno przez procesy naturalne (np. zagrożenie powodzią, powstawanie osuwisk, częste występowanie suszy itp.), jak i spowodowane działalnością człowieka (np. słabo rozwinięta infrastruktura, brak dostępu do niektórych usług, zanieczyszczenie środowiska itp.). Przeprowadź w tym celu ankietę lub wywiady z mieszkańcami. Przedstaw swoją małą ojczyznę jako miejsce atrakcyjne do zamieszkania.
Podsumuj uzyskane informacje dotyczące cech środowiska przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu i warunków życia mieszkańców twojej małej ojczyzny, przypisując je do jednej z czterech grup:
I – mocne strony: cechy pozytywne, stanowiące atut, przewagę, zaletę;
II – słabe strony: cechy negatywne, stanowiące słabość, barierę, wadę;
III – szanse: cechy stwarzające szansę korzystnej zmiany;
IV – zagrożenia: cechy stwarzające ryzyko niekorzystnej zmiany.
Zaproponuj konkretne działania na rzecz zachowania i ochrony środowiska przyrodniczego, kulturowego i krajobrazu twojej małej ojczyzny oraz działania, które mogą poprawić warunki życia mieszkańców. Określ osoby lub instytucje odpowiedzialne za wykonanie sformułowanych przez ciebie zadań.
Zaprezentuj na forum klasy rezultaty swoich działań i przemyśleń. Skonfrontuj je z opiniami kolegów i ewentualnie innych mieszkańców terenu małej ojczyzny.
Weź aktywny udział w „burzy mózgów” lub debacie, która pozwoli na wyłonienie najważniejszych problemów dotyczących stanu środowiska przyrodniczego, kulturowego i krajobrazu twojej małej ojczyzny, warunków życia jej mieszkańców oraz niezbędnych działań służących poprawie tego stanu. Zaproś do udziału w niej przedstawicieli władz lokalnych, a wyniki przedstaw w postaci np. prezentacji multimedialnej, plakatu, filmu, wystawy fotograficznej itp.
Przykład projektu działań służących zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności znajdziesz w prezentacji multimedialnej.
Zastanów się i opisz, w jaki sposób możesz polepszyć jakość środowiska naturalnego twojej małej ojczyzny.
Za pomocą dostępnych źródeł wiedzy zdobądź informacje na temat rewitalizacji. Podaj przykład obiektu objętego rewitalizacją. Zastanów się, czy w twojej okolicy występuje obszar możliwy do rewitalizacji – jeśli tak, zaproponuj jej przebieg.
Indeks górny Murzynowo – szanse i zagrożenia – prezentacja multimedialna Indeks górny koniecMurzynowo – szanse i zagrożenia – prezentacja multimedialna 1
Indeks górny źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecźródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY‑SA 3.0
Na podstawie prezentacji multimedialnej opisz jedną, pozytywnie wpływającą na atrakcyjność Murzynowa zmianę, która będzie szansą dla tej wsi.
Określ problemy związane ze stanem środowiska przyrodniczego i kulturowego występujące w twojej małej ojczyźnie, a następnie zaproponuj sposoby ich rozwiązania.
Podsumowanie
Zachowanie walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) małej ojczyzny oraz poprawa warunków życia lokalnej społeczności zależy od przyjętej koncepcji rozwoju oraz zagospodarowania terenu zawartych w dokumentach określających warunki zabudowy i inne zasady planowania przestrzennego.
Obowiązującą zasadą jest zasada rozwoju zrównoważonego, zakładająca zapewnienie zaspokojenia potrzeb nie tylko obecnych mieszkańców, ale także przyszłych pokoleń.
Mieszkańcy mogą uczestniczyć w planowaniu zagospodarowania terenu poprzez udział w konsultacjach społecznych i własne inicjatywy niezależne od zakresu działania instytucji państwowych i władz.
Podejmowane działania mające na celu zachowanie walorów środowiska przyrodniczego i kulturowego małej ojczyzny oraz poprawę warunków życia lokalnej społeczności muszą być zgodne z zakresem i rodzajem występujących problemów i zagrożeń.
Słownik
zmieniony wskutek działalności człowieka
wszelkiego rodzaju obiekty oraz urządzenia turystyczne, które mają na celu zaspokajanie potrzeb turystów; należą do niej baza noclegowa, baza gastronomiczna, obiekty sportowe i szlaki piesze, rowerowe i in.
widok otoczenia będący efektem określonej struktury komponentów środowiska przyrodniczego i procesów w nim zachodzących oraz działalności antropogenicznej
niewielkie obiekty budowlane, do których zaliczają się m.in. obiekty kultu religijnego (kapliczki, krzyże przydrożne, figury), obiekty architektury ogrodowej (posągi, wodotryski, pergole) i obiekty użytkowe służące rekreacji codziennej (piaskownice, huśtawki, ławki, śmietniki, trzepaki itp.)
plan określający przeznaczenie terenów oraz sposoby ich zagospodarowania i zabudowy
specjalista projektujący, w jaki sposób rozmieszczone będą w przestrzeni poszczególne elementy spełniające podstawowe funkcje, takie jak funkcja mieszkaniowa, produkcyjna, wypoczynkowa i komunikacyjna
działania, których celem jest efektywne wykorzystanie przestrzeni, godzące interesy różnych jej użytkowników oraz realizujące cele społeczne i gospodarcze
specjalista zajmujący się projektowaniem rozmieszczenia elementów spełniających poszczególne funkcje (mieszkaniową, produkcyjną, wypoczynkową, komunikacyjną) w przestrzeni zurbanizowanej (miejskiej), pod kątem zaspokajania wszystkich potrzeb osób ją zamieszkujących i użytkujących
czynniki będące efektem działalności człowieka, wpływające niekorzystnie na stan środowiska przyrodniczego i kulturowego
Ćwiczenia
Uszereguj etapy działań służących zachowaniu walorów środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności w kolejności ich wykonywania:
Wybierz prawidłowe zakończenie zdania.
Zrównoważony rozwój polega na:
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.
Zaznacz działania, które ty, jako mieszkaniec małej ojczyzny, możesz podjąć w celu ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego.
Dopasuj działania służące poprawie warunków życia mieszkańców oraz zachowaniu walorów przyrodniczych i kulturowych małej ojczyzny do zakresu kompetencji władz lokalnych lub społeczeństwa.
Podaj sposoby, jakimi możesz rozpowszechnić swój plan działań koniecznych dla zachowania walorów środowiska przyrodniczego i kulturowego małej ojczyzny oraz poprawy warunków życia lokalnej społeczności.
Przeczytaj tekst i określ, czy zgadzasz się z zawartymi w nim stwierdzeniami. Odpowiedź uzasadnij.
Krajobraz może być źródłem informacji o relacjach łączących mieszkańców i ich stosunku do małej ojczyzny. Jeśli są oni zaangażowani w życie społeczne i emocjonalnie związani z małą ojczyzną, dbają o jej jakość i kształtują otaczającą przestrzeń z poszanowaniem przyrody, kultury, tradycji i historii. W krajobrazie obecne są charakterystyczne „znaki” – tradycyjne formy architektoniczne, utrwalony podział gruntów i przebieg dróg, zadrzewienia gatunkami rodzimymi, charakterystyczne dla regionu obiekty małej architektury itp. Krajobraz jest kształtowany z dbałością o estetykę i ład przestrzenny. Jeśli natomiast relacje społeczne są zaburzone, a mieszkańcy nie wykazują potrzeby wspólnoty, integracji i dbałości o wspólną przestrzeń, odbija się to nieuchronnie na jakości otaczającego krajobrazu. Każdy z nich kształtuje bowiem swe otoczenie (dom, ogród, siedlisko) według własnych gustów i możliwości, nie biorąc pod uwagę faktu, że jest ono fragmentem większej przestrzeni. Dlatego w krajobrazie panuje chaos przestrzenny, pojawiają się przypadkowe, niedostosowane do cech regionu formy architektoniczne i inne elementy świadczące wyraźnie o braku związków mieszkańców z miejscem życia, którego w tym przypadku nie można nazwać małą ojczyzną.
Korzystając z różnych źródeł, w tym obserwacji terenowych, zdobądź informacje o swojej małej ojczyźnie, następnie posegreguj je i wpisz do tabeli. Na ich podstawie określ niezbędne działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności; określ także, kto odpowiada za ich realizację .
MOCNE STRONY Cechy pozytywne, stanowiące atut, przewagę, zaletę Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0. | SŁABE STRONY Cechy negatywne, stanowiące słabość, barierę, wadę Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0. |
|---|---|
SZANSE Cechy stwarzające szansę korzystnej zmiany Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0. | ZAGROŻENIA Cechy stwarzające ryzyko niekorzystnej zmiany Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0. |
Działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0. | Odpowiedzialny za realizację Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0. |
|---|











































