12. Kontynenty za oceanami. Podsumowanie
Drogi Uczniu/ Uczennico.
Przez kilka lekcji geografii poznawaliście najważniejsze zagadnienia dotyczące obu Ameryk, Australii i Oceanii oraz Antarktydy.
Teraz nadszedł czas, by je powtórzyć. Sprawdź się za pomocą tej samej krzyżówki, którą wypełniałaś/eś na początku działu - co możesz dopisać do niej, czego wcześniej nie ujęłaś/eś.
Poniżej znajdują się wyznaczniki Twojego sukcesu, które pozwolą Ci otrzymać najwyższą ocenę z pracy klasowej.
Na podstawie map tematycznych ustalisz prawidłowości w ukształtowaniu powierzchni Ameryki Północnej i Południowej.
Wykażesz zależności między ukształtowaniem powierzchni, cyrkulacją powietrza, odległością od morza, prądami morskimi a przebiegiem północnej granicy upraw i lasów w Kanadzie.
Podasz skutki występowania tornad i cyklonów tropikalnych w Ameryce Północnej.
Wyjaśnisz na czym polega konflikt interesów między gospodarczym wykorzystaniem Amazonii a ekologicznymi skutkami jej wylesiania.
Ocenisz sytuację rdzennej ludności oraz wyjaśnisz przyczyny zanikania kultur pierwotnych na przykładzie Ameryki Północnej lub Południowej.
Podasz cechy megalopolis w Ameryce Północnej oraz wyjaśnisz przyczyny powstawania slumsów w wielkich miastach na przykładzie Ameryki Południowej.
Na przykładzie Doliny Krzemowej wyjaśnisz przyczyny rozwoju technopolii oraz jej znaczenie w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
Opiszesz rolę Stanów Zjednoczonych w gospodarce światowej.
Wyjaśnisz przyczyny zjawiska marnowania się ogromnych ilości pożywienia na przykładzie Stanów Zjednoczonych.
Przedstawisz specyfikę środowiska przyrodniczego Australii i Oceanii.
Wykażesz prawidłowości w rozmieszczeniu ludności i główne cechy gospodarki Australii na tle warunków przyrodniczych.
Scharakteryzujesz położenie i środowisko przyrodnicze Antarktydy oraz wyjaśnisz konieczność zachowania jej statusu określonego Traktatem Antarktycznym.
Przedstawisz cele badań aktualnie prowadzonych w Arktyce i Antarktyce oraz osiągnięcia polskich badaczy obszarów okołobiegunowych.
Opiszesz warunki życia w polarnej stacji badawczej.
Możesz też sprawdzić swoją wiedzę rozwiązując poniższy przykładowy test.
Na mapie Ameryki Północnej zakreskowano jeden z wielkich regionów tego kontynentu. Wskaż jego nazwę.

Przeczytaj opis warunków klimatycznych w jednym z regionów Ameryki Południowej i wskaż poprawne zakończenie zdania.
Na tym obszarze średnia roczna temperatura powietrza wynosi ok. 25°C. Amplituda roczna średnich miesięcznych temperatur powietrza jest mniejsza niż 3°C. Opady są równomiernie rozłożone w ciągu roku, a ich roczna suma wynosi od 1500 mm do 2000 mm.
Takie warunki klimatyczne występują na
Stany Zjednoczone Ameryki zaliczają się do państw o wysoko rozwiniętej gospodarce, które posiadają charakterystyczną strukturę zatrudnienia. Wskaż, która z przedstawionych w tabeli struktur zatrudnienia jest typowa dla państw wysoko rozwiniętych.
Zaznacz zestaw, w którym umieszczono nazwy miast należących do najsilniej zurbanizowanego obszaru w Stanach Zjednoczonych – Megalopolis Bos‑Wash?
Wskaż, który z czterech rysunków przedstawia układ skał w basenie artezyjskim.
Opisz układ skał w basenie artezyjskim.
Wskaż poprawne zakończenie zdania.
Środowisko przyrodnicze Australii nie sprzyja rozwojowi rolnictwa. Jednak jeden z jego działów jest dobrze rozwinięty i ma duże znaczenie gospodarcze. Jest to
Od 1959 roku Antarktyda jest objęta Układem Antarktycznym. Wskaż, które z wymienionych postanowień oddaje główną ideę układu.