Usługi to jeden z trzech głównych działów gospodarki narodowej (obok rolnictwa i przemysłu). Obejmuje on bardzo szeroki zakres działalności człowieka. Usługami są na przykład naprawy różnego rodzaju sprzętów, porady u lekarzy czy prawników, przewóz osób i towarów, handel i reklama, nadawanie programów telewizyjnych i radiowych, pilnowanie porządku przez policję, nauczanie w szkołach i wiele, wiele innych czynności, z którymi spotykamy się każdego dnia.

R4MHVOZ1V1KJD
Telepraca w call center
Źródło: Diana Varisova, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.
Twoje cele
  • Dokonasz podział usług.

  • Poznasz zmiany poziomu zatrudnienia w usługach.

  • Scharakteryzujesz przebieg rozwoju usług.

  • Omówisz strukturę usług w Polsce oraz jej zmiany.

  • Omówisz znaczenie poszczególnych rodzajów transportu w Polsce.

i7n2QQvHhm_d5e233

Rodzaje usług

Gospodarka narodowagospodarka narodowaGospodarka narodowa to całokształt działalności gospodarczej prowadzonej na terenie danego kraju. W wyniku tej działalności powstają różnorodne dobra materialne i niematerialne. Dotychczas poznaliśmy bliżej dwa główne działy gospodarki narodowej – rolnictwo i przemysł, – które wytwarzają dobra materialne, tzn. konkretne produkty. W przypadku usługusługiusług wynikiem ich świadczenia mogą być też dobra niematerialne, np. porada lekarska, przedstawienie w teatrze, nauka w szkole. Z tego względu dokonano ogólnego podziału usług na:

  • usługi materialne – np. handel, transport i łączność, hotelarstwo i gastronomia, naprawy i drobne rzemiosło (szklarstwo, krawiectwo, stolarstwo itp.) oraz inne usługi świadczone bezpośrednio na rzecz konsumentów;

  • usługi niematerialne – np. edukacja, ochrona zdrowia, opieka społeczna, działalność kulturalna, sportowa, administracyjna itp.

Do celów administracyjnych, podatkowych i statystycznych przyjęło się stosować szczegółowe klasyfikacje obejmujące wszystkie rodzaje prowadzonej działalności. Przykładem może być przedstawiona poniżej Polska Klasyfikacja Działalności PKD 2007. W tabeli podano tylko dwa pierwsze stopnie z sześciostopniowego podziału. Pełna klasyfikacja znajduje się w załączniku.

RFb7cO2m1QTwt
Załącznik
Załącznik
Źródło: Robert Wers, Blandyna Zajdler, licencja: CC BY 3.0.
Podział gospodarki narodowej według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2007

ROLNICTWO

Sekcja A – Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo

PRZEMYSŁ

Sekcja B – Górnictwo i wydobywanie

Sekcja C – Przetwórstwo przemysłowe

Sekcja D – Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych

Sekcja E – Dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją

Sekcja F – Budownictwo

USŁUGI

Sekcja G – Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle

Sekcja H – Transport i gospodarka magazynowa

Sekcja I – Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi

Sekcja J – Informacja i komunikacja (IT, łączność)

Sekcja K – Działalność finansowa i ubezpieczeniowa

Sekcja L – Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości

Sekcja M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna

Sekcja N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca

Sekcja O – Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne

Sekcja P – Edukacja

Sekcja Q – Opieka zdrowotna i pomoc społeczna

Sekcja R – Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją

Sekcja S – Pozostała działalność usługowa

Sekcja T – Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby

Sekcja U – Organizacje i zespoły eksterytorialne

Powyższa klasyfikacja pokazuje, jak bardzo rozbudowany i zróżnicowany jest dział usług w porównaniu z przemysłem i rolnictwem. Warto pamiętać, że nie jest to zamknięta klasyfikacja. Dopuszcza się możliwość dodania kolejnych rodzajów działalności, jeśli się takie pojawią, np. w związku z rozwojem nowoczesnych technologii. Do niedawna nie istniały usługi związane z tworzeniem stron internetowych czy doładowaniami telefonów na kartę. Trudno też dzisiaj prognozować, jakie nowe usługi okażą się potrzebne za kilka czy kilkanaście lat.

Polecenie 1

Korzystając z tabeli „ Podział gospodarki narodowej według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2007” odszukaj w pełnej klasyfikacji działalności (do pobrania załącznik powyżej) nazwę grupowania, które odnosi się do pracy twoich rodziców. Jeśli nie są oni aktualnie zatrudnieni, weź pod uwagę ich ostatnią pracę.

RkpL6Q1XKkCfs
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź#15537cwhite
i7n2QQvHhm_d5e290

Rozwój usług

Usługi rozwijają się głównie w miastach, szczególnie w tych większych. Rozwój ten jest wzajemnie powiązany – kiedy rozwijają się usługi, to rozwija się miasto. Dawniej wielkie znaczenie miał też przemysł, gdyż często to właśnie od niego zaczynało rozwijać się miasto. Niekiedy bywało odwrotnie – na bazie miejskiej siły roboczej rozwijał się przemysł. W obu przypadkach po pewnym czasie zaczynały rozwijać się usługi, które pozostawały i wciąż pozostają w silnych relacjach z miastem i przemysłem.

R8Z76egPXZ9IU
Wzajemne powiązania w rozwoju przemysłu, miast i usług
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na początku lat 90. XX wieku nastąpił lawinowy rozwój drobnej przedsiębiorczości prywatnej, z której później często powstawały wielkie firmy handlowe, transportowe czy telekomunikacyjne. Jednocześnie polski rynek usług stał się atrakcyjny dla inwestorów zagranicznych. Pojawiły się więc międzynarodowe banki, zagraniczne sieci hipermarketów, obce firmy przewozowe, salony światowych marek samochodowych, elektronicznych czy odzieżowych.
Doszło też do prywatyzacji niektórych państwowych banków, ubezpieczycieli czy przewoźników (np. PKP, PKS), która jednak nie zawsze przynosiła oczekiwane efekty.

Stopień rozwoju usług mówi o poziomie życia społeczeństwa i jego zamożności.
W krajach bogatych ludzie pragną wygodnego życia i bez wahania wydają pieniądze na przeróżne usługi, które nie są u nas jeszcze powszechne, jak np. strzyżenie domowego trawnika czy wyprowadzanie psów na spacer. W Europie Zachodniej w usługach zatrudnionych jest ponad 70% pracujących, podczas gdy w Polsce nie osiągnęliśmy jeszcze 60%. Jednak odsetek ten stale rośnie i prawdopodobnie w ciągu kilkunastu najbliższych lat zbliżymy się do średniej unijnej.

Rw9GL8P84yb2m1
Na ilustracji pięć wykresów kołowych przedstawiających strukturę zatrudnienia w Polsce wybranych latach. Rok tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty - rolnictwo 30,4%, przemysł 34%, usługi 35,6%; Rok dwa tysiące trzeci - rolnictwo 18,2%, przemysł 28,6%, usługi 53,2%; Rok dwa tysiące dziewiąty - rolnictwo 13,4%, przemysł 31%, usługi 55,6%; Rok dwa tysiące piętnasty - rolnictwo 11,6%, przemysł 30,3%, usługi 57,9%; Rok dwa tysiące dwudziesty - rolnictwo 15,1%, przemysł 26,9%, usługi 58%.
Struktura zatrudnienia w Polsce
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Struktura zatrudnienia w wybranych państwach Europy

Państwo/związek państw

Rolnictwo

Przemysł

Usługi

[%]

Austria

0,7

25,2

74,1

Białoruś

9,8

23,4

66,8

Republika Czeska

2,8

38

59,2

Francja

2,8

20

77,2

Grecja

12,6

15

72,4

Hiszpania

4,3

24

71,7

Holandia

1,2

17,2

81,6

Litwa

9

25,2

65,8

Niemcy

1,4

24,3

74,3

Norwegia

2,1

19,3

78,6

Polska

15,1

26,9

58,0

Federacja Rosyjska

9,4

27,6

63

Rumunia

28,3

28,9

42,8

Słowacja

3,9

22,7

73,4

Szwecja

2

12

86

Szwajcaria

3,3

19,8

76,9

Ukraina

5,7

26,5

67,8

Węgry

5,2

30,3

64,5

Wielka Brytania

1,3

15,2

83,5

Włochy

3,9

28,3

67,8

UNIA EUROPEJSKA

5,7

27,7

66,6

Indeks górny Źródło:Indeks górny Eurostat

Z gospodarczego i geograficznego punktu widzenia wyróżnić w Polsce można kilka branż usługowych o największym znaczeniu:

  • handel – detaliczny i hurtowy, w tym zagraniczny;

  • komunikacjakomunikacjakomunikacja – transport i łączność (telekomunikacja);

  • edukacja – przedszkolna, szkolna, akademicka;

  • administracja państwowa – urzędy centralne i lokalne, a także służby mundurowe;

  • służba zdrowia – przychodnie, szpitale, sanatoria, pogotowie ratunkowe;

  • turystyka – m.in. infrastruktura pobytowa (hotele, gastronomia);

  • finanse – m.in. bankowość i ubezpieczenia.

W ostatnich latach bardzo intensywnie rozwijają się nowoczesne technologie (Hi‑Tech), co pociąga za sobą szeroką ekspansję usług telekomunikacyjnych i informatycznych. Skutkuje to wzrostem zatrudnienia w tych branżach, a jednocześnie zmniejszeniem zatrudnienia w innych, np. w handlu, który na coraz większą skalę rozwija się w internecie i nie wymaga tak dużej obsługi personalnej, jak handel tradycyjny.

Na przeciwległym biegunie rozwoju znajduje się drobne rzemiosło, które niegdyś w pierwszej kolejności kojarzono z usługami, np. krawiectwo, szewstwo, zegarmistrzostwo. Działalność ta niemal zupełnie zanikła, ponieważ koszty korzystania z wymienionych usług często są znacznie wyższe niż zakup nowego produktu.

Diagramy poniżej pokazują też wzrost zatrudnienia w edukacji i służbie zdrowia, co spowodowane jest rozwojem branż, głównie w sektorze prywatnym.

Znaczenie transportu

Transport oznacza przewóz osób i towarów. Ma on wielkie znaczenie zarówno dla niemal całej gospodarki, jak i dla codziennego życia zwykłych ludzi. Przewóz osób obejmuje m.in.: codzienne dojazdy do pracy, szkoły i na zakupy, a także wyjazdy wakacyjne i weekendowe. Przewóz towarów to przede wszystkim dostawy dla przemysłu i usług, w tym handlu, a także dla indywidualnych odbiorców (np. przesyłki kurierskie).

RP42NkDbYTVCd
Górny Śląsk – węzeł Sośnica na autostradzie A4, która jest głównym szlakiem komunikacyjnym służącym do obsługi ludności i gospodarki w południowej Polsce
Źródło: Mikołaj Welon vel Welones (http://commons.wikimedia.org), licencja: CC BY-SA 4.0.

Transport został podzielony na kilka rodzajów w zależności od miejsca i sposobu funkcjonowania.

RTM8Wg2Kxt3Go
Ogólny podział transportu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Transport lądowy – drogowy, kolejowy, specjalny – to zdecydowanie najbardziej upowszechnione sposoby przesyłania towarów. Jest on silnie powiązany zarówno z gospodarką, jak i z życiem codziennym zwykłych ludzi. Rozwój przewozów przyczynia się też do rozwoju przemysłu produkującego środki transportu i innych branż z nim powiązanych (hutnictwo, elektronika, tworzywa sztuczne). Powstają coraz to nowocześniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie samochody czy pociągi, co jest wynikiem rozwoju myśli naukowo‑technicznej. Budowa i remonty dróg oraz linii kolejowych, energetycznych i rurociągowych to praca dla branży budowlanej. Obsługa ruchu podróżnych daje zatrudnienie w gastronomii, hotelarstwie, turystyce, handlu, usługach porządkowych i in.

Transport kolejowy odgrywa w Polsce bardzo ważną rolę. Szczególnie duży udział ma w przewozach towarów masowych. Gęstość sieci kolejowej na obszarze Polski jest nierównomierna. Przyczyn tego zróżnicowania należy upatrywać w przeszłości historycznej. Zarysy dzisiejszej sieci kolejowej kształtowały się w drugiej połowie XIX w., kiedy terytorium Polski znajdowało się pod zaborami. Zdecydowanie najszybszy rozwój kolejnictwa miał miejsce w ówczesnym zaborze pruskim, natomiast zabór rosyjski i austriacki nie stawiały wówczas na rozwój tej gałęzi gospodarki. Skutki tego są wciąż widoczne - zachodnia część Polski ma wyraźnie gęstszą sieć kolejową niż pozostałe części kraju (województwo śląskie – 17,4 km/100 kmIndeks górny 2, województwo podlaskie 3,8 km/100 kmIndeks górny 2).

R1XRp66shgi3Q
Transport kolejowy w Polsce w 2020 roku.
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
RLKnNI3FdpCTL
Gęstość sieci kolejowej w Polsce
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
Warto wiedzieć

Główną przewagą transportu kolejowego nad transportem samochodowym jest niższy koszt jednostkowy przewozu, zwłaszcza w przypadku dużych ilości towarów i większych odległości. Transport kolejowy daje możliwość jednorazowego zabierania ładunku o dużej masie i objętości (np.: węgla kamiennego, rud żelaza i surowców skalnych, zbóż, pasz, drewna i innych towarów masowych), a także dużych pojedynczych ładunków (np. kontenerów, maszyn, pojazdów, konstrukcji metalowych, rur, kotłów itp.).

Do wad transportu kolejowego zaliczyć trzeba długi czas przewozu oraz konieczność przeładowywania towarów, która wynika z ograniczenia ruchu pociągów do szlaków, na których położone są tory kolejowe.

Współczesna gęstość sieci dróg utwardzonych w Polsce związana jest wprost z rozmieszczeniem ludności i gęstością zaludnienia. Zdecydowanie najgęściejsza sieć drogowa występuje na Górnym Śląsku i w Małopolsce. Natomiast najmniej dróg mamy na słabo zaludnionych pojezierzach. Pewne znaczenie ma też ukształtowanie terenu – na równinach łatwiej budować drogi i jest ich tam nieco więcej.

R1GyZsZyoKcAV
Gęstość sieci drogowej w Polsce w 2020 roku.
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 2

Z mapy powyżej odczytaj, jaka jest gęstość sieci dróg w Twoim województwie, i porównaj ją z wartością średnią dla Polski. Wyjaśnij przyczyny rozbieżności między tymi wartościami.

Z opisu alternatywnego mapy odczytaj, jaka jest gęstość sieci dróg w Twoim województwie i porównaj ją z wartością średnią dla Polski. Wyjaśnij przyczyny rozbieżności między tymi wartościami.

R1cLkPqmovtXn
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1JdRbi8Rumod
Docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w 2022 roku
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3
R18AU6BMU3E5R
Na podstawie mapy powyżej wymień autostradę lub drogę ekspresową przebiegającą najbliżej Twojej miejscowości. Czy jest ona już oddana do użytku? Jeśli nie, dowiedz się, kiedy to nastąpi.
Polecenie 3

Na podstawie opisu mapy powyżej wskaż autostradę lub drogę ekspresową przebiegającą najbliżej Twojej miejscowości. Czy jest ona już oddana do użytku? Jeśli nie, dowiedz się, kiedy to nastąpi.

RZSLfUgi7mopa
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 4

Wyznacz i opisz najlepszą trasę z miejsca swojego zamieszkania do Warszawy po drogach szybkiego ruchu (jeśli mieszkasz w Warszawie, wyznacz trasę do Szczecina).

RvOGqvH3gR78W
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Transport specjalny – np. rurociągi, taśmociągi, trakcje elektryczne – ma charakter branżowy i odnosi się do stosunkowo wąskiej grupy „towarów”, które przysyłane są w specyficzny sposób. Na przykład rurociągami na duże odległości transportuje się m.in. ropę naftową i gaz ziemny, a na mniejsze odległości – wodę (wodociągi miejskie, centralne ogrzewanie). Taśmociągi wykorzystywane są głównie w kopalniach do krótkodystansowego transportu urobku. Natomiast napowietrzne linie energetyczne przesyłają prąd elektryczny na odległości do kilkuset kilometrów.

RzE3uyJr9S3HS
Transport specjalny w Polsce w 2021 roku
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.

Transporty powietrzny i wodny nie są tak bardzo rozpowszechnione jak transport lądowy. Loty samolotowe są zazwyczaj dosyć kosztowne. Natomiast statki mogą pływać tylko po wodach spełniających określone warunki. Mimo takich ograniczeń oba rodzaje transportu funkcjonują w Polsce, choć ich rozwój przebiega w różnym tempie.

RNE65OHAENES7
Lotnisko Chopina w Warszawie
Źródło: Kuba Bożanowski (http://commons.wikimedia.org), domena publiczna.

Transport powietrzny odbywa się poprzez loty statków powietrznych, takich jak: samoloty, śmigłowce, balony, sterowce, szybowce, wahadłowce. W praktyce zdecydowanie największe znaczenie ma transport samolotowy, który szybko przewozi na duże odległości pasażerów oraz towary. Lokalnie do specjalnych zadań dość często wykorzystywane są śmigłowce, np. w trakcie: akcji ratowniczych, pilnego przewozu pacjentów lub organów, patrolowania rozległych terenów, poszukiwań zaginionych lub uciekinierów, oprysków w rolnictwie czy podczas gaszenia pożarów lasów.

Przewozy lotnicze to obecnie najdynamiczniej rozwijający się sektor transportowy nie tylko na świecie, ale również w Polsce. Liczba osób podróżujących w Polsce samolotami przekroczyła w ostatnich latach 20 mln. Systematyczny wzrost tej liczby wiąże się przede wszystkim z uruchomieniem połączeń prowadzonych przez tanie linie lotnicze, ze wzrostem świadomości dotyczącej bezpieczeństwa i związanym z tym spadkiem lęku przed lataniem, ze wzrostem mobilności Polaków (w tym zwłaszcza z nasileniem się migracji zarobkowej) z intensywnym rozwojem turystyki masowej.

Po roku 1989, po upadku komunizmu, Polacy uzyskali większą swobodę podróżowania i w związku z tym ruch pasażerski w naszych portach lotniczych mógł zacząć się rozwijać. Dodatkowo w latach 90. XX wieku pojawiły się tzw. tanie linie lotnicze, które oferowały bilety w znacznie niższych cenach, co jeszcze bardziej zachęcało do skorzystania z transportu lotniczego.

Polska posiada szereg portów morskich, ale dla handlu zagranicznego największe znaczenie ma zespół portów Szczecin‑Świnoujście oraz porty w Gdańsku i w Gdyni. Pozostałe porty mają raczej znaczenie lokalne, służąc zwykle jako bazy rybackie bądź porty obsługi ruchu turystycznego.

W latach 90. XX wieku rozpoczęła się transformacja ustrojowa, która objęła całą polską gospodarkę, w tym także gospodarkę morską. Radykalnie zmniejszyła się liczebność polskiej floty, co wynikało nie tylko z osłabienia gospodarczego i słabego stanu technicznego statków. Przewozy morskie funkcjonują na zasadach wolnorynkowych, czyli korzysta się z tego, co najtańsze i najlepsze. Na świecie już od dawna istnieją tzw. „tanie bandery”, tj. państwa, w których rejestracja statków i ich utrzymywanie jest najtańsze. Są to np.: Liberia. Panama, Bahamy, Malta, Cypr. Mając wreszcie taką możliwość wiele polskich statków przeszło pod „tanie bandery”. Współczesny transport morski to branża ze wszech miar międzynarodowa i kosmopolityczna. Statki budowane są na całym świecie (choć ostatnio głównie w Chinach) dla rozmaitych armatorów, pływają po wszystkich oceanach, a ich załogi często składają się z marynarzy bardzo różnych nacji. Nie ma więc większego znaczenia, pod jaką banderą dany statek pływa – ważne jest, do których portów zawija oraz ile i jakiego towaru wyładowuje i załadowuje.

Transport śródlądowy prowadzony jest na kanałach i większych rzekach o uregulowanym biegu. Stanowi pewną alternatywę dla transportu lądowego – drogowego i kolejowego. Jego główną zaletą są niskie koszty przewozu, a ponadto względnie duża ładowność. Ważny jest też mały wpływ na zanieczyszczenie środowiska. Podstawowe wady żeglugi śródlądowej to mała szybkość oraz znacznie ograniczony zasięg.

i7n2QQvHhm_d5e401

Największe firmy usługowe w Polsce

Firmy usługowe działają na nieco innych zasadach niż firmy przemysłowe. Podstawowym zadaniem usług jest jak najszybsze i jak najłatwiejsze dotarcie do klienta – a klientem najczęściej jest zwykły człowiek. Toteż większość firm usługowych działa poprzez sieć swoich oddziałów rozmieszczonych w wielu miejscach. Dla klienta nie ma znaczenia, gdzie znajduje się główna siedziba banku, hipermarketu czy przewoźnika. On potrzebuje skorzystać z usług, które świadczone są w każdym oddziale i najlepiej, gdyby ten oddział znajdował się jak najbliżej.

Warto wiedzieć

Nowoczesne technologie przyczyniają się do zmniejszania liczby oddziałów niektórych firm usługowych. Rosnące możliwości prowadzenia różnorodnej działalności przez internet wpłynęły na zamknięcie wielu placówek bankowych i pocztowych, a także sklepów czy wypożyczalni filmów. Powszechność telefonów komórkowych wymusiła likwidację budek telefonicznych. Znikają też punkty kserograficzne, bo papierowe kopie dokumentów są coraz rzadziej wymagane, a poza tym, mając aparat cyfrowy i drukarkę, można samemu wykonać taką kopię.

Wśród firm handlowych wyraźnie dominują sieci dyskontów i hipermarketów. Od kilku lat na czele listy największych firm handlowych znajduje się Jeronimo Martins Polska, do której należą najpopularniejsze wśród Polaków sklepy „Biedronka”. Nie brakuje też innych dobrze nam znanych sklepów, o których informuje poniższa tabela.

1
Lista największych firm handlowych w Polsce [2020]

Miejsce

Firma handlowa

Przychody ze sprzedaży
w tys. zł

Zmiany przychodów ze sprzedaży (%)

Zysk brutto
w tys. zł

Zysk netto
w tys. zł

Przeciętne zatrudnienie

1

Jeronimo Martins Polska SA, Kostrzyn

61 216 804

-22,5

2 856 000

2 825 000

33 377

2

Grupa Eurocash SA, Komorniki

25 411 042

2

107 921

68 074

21 063

3

Lidl sp. z o.o. sp. k., Tarnów Podgórne

23 870 306

28,1

1 412 044

1 688 149

20 851

4

Volkswagen Group Polska sp. z o.o., Poznań

15 131 214

10

139 952

108 771

617

5

AB SA GK, Magnice

13 074 310

28,1

151 090

123 720

1 210

6

BP Europa SE, Kraków

11 972 236

-17,6

225 781

187 169

327

7

Philip Morris Polska Distribution sp. z o.o., Kraków

11 114 882

-2,1

763 207

609 889

672

8

Auchan Polska sp. z o.o., Piaseczno

11 035 000

-0,1

259 483

164 931

19 233

9

Kaufland Polska Markety sp. z o.o. sp. k., Wrocław

10 623 128

7,2

407 766

356 327

15 532

10

Dino Polska SA GK, Krotoszyn

10 125 815

32,4

789 000

643 917

25 840

11

Euro‑Net sp. z o.o., Warszawa

10 019 633

33,3

374 838

299 932

6 886

12

Group Bosh w Polsce, Warszwa

9 800 000

10,1

brak danych

brak danych

7 700

13

Grupa Neuca SA, Toruń

9 254 014

11,9

194 031

143 733

3 787

14

Inter Cars SA GK, Warszawa

9 159 166

4,5

444 474

33 320

3 337

15

Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska sp. z o.o., Łódź

8 794 270

0,1

1 024 844

827 476

15 931

16

Budimex SA GK, Warszawa

8 382 240

10,7

622 040

471 394

7 237

17

Carrefour Polska sp. z o.o., Warszawa

8 230 404

-0,8

141 032

119 321

12 198

18

LPP SA GK, Gdańsk

7 848 079

-20,7

-116 514

-190 130

18 898

19

Castorama Polska sp. z o.o., Warszawa

7 833 891

8,1

414 822

291 324

12 644

20

Tesco (Polska) sp. z o.o. obecnie Netto Indygo sp. z o.o.

7 791 235

-25,9

-632 395

-631 482

10 872

Indeks górny Źródło: Lista 500 „Polityki” Indeks górny koniec

Wśród firm zajmujących się łącznością prym wiodą operatorzy telefonii komórkowej. Od końca lat 90. XX wieku trwa intensywny rozwój rynku telefonów mobilnych, które są stale ulepszane i posiadają coraz więcej nowych możliwości. Między operatorami toczy się niemal drapieżna walka o pozyskanie jak największej liczby klientów. Firmy prześcigają się w oferowaniu nowych taryf, abonamentów i promocji. Do zdobycia jest bowiem bardzo duży rynek, liczący ponad 30 mln osób. Co ciekawe, w Polsce aktywnych jest ponad 50 mln telefonów komórkowych. Oznacza to, że statystycznie każdy Polak ma przynajmniej jeden telefon. Na naszym rynku jest aktualnie czterech dużych operatorów telefonii komórkowej: Orange, Polkomtel (sieć Plus), Polska Telefonia Cyfrowa (T‑Mobile) i P4 (Play).

Warto wiedzieć

Łączność dzieli się na:

  • telekomunikację (przewodową i bezprzewodową) – radio, telewizja, telefonia, internet;

  • tradycyjną – poczta, prasa, plakaty i inne media drukowane.

Ciekawostka

Dzięki nowoczesnym technologiom komunikacji (internet, telefonia komórkowa) na świecie rozwinęła się tzw. telepraca, czyli praca na odległość. W domu można wykonywać na przykład tłumaczenia, ekspertyzy i inne opracowania, a następnie wysyłać je internetem do zleceniodawcy.

Dzięki telefonii cyfrowej działać mogą tzw. call center, czyli telefoniczne biura obsługi klienta. Największym na świecie skupiskiem call center są Indie, dokąd swoje główne biura obsługi przeniosły tak renomowane firmy, jak IBM czy Microsoft. Stało się tak ze względu na tanią siłę roboczą oraz powszechną znajomość języka angielskiego wśród mieszkańców Indii, które są dawną kolonią brytyjską.

R4MHVOZ1V1KJD
Telepraca w call center
Źródło: Diana Varisova, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.

Główne firmy finansowe to banki oraz towarzystwa emerytalne i ubezpieczeniowe, a także spółdzielcze kasy oszczędnościowo‑kredytowe.

i7n2QQvHhm_d5e497

Podsumowanie

  • Usługi dzielą się na materialne (np. handel, transport, komunikacja, hotelarstwo, gastronomia, naprawy) i niematerialne (np. edukacja, ochrona zdrowia, opieka społeczna, kultura, administracja).

  • W państwach wysokorozwiniętych zatrudnienie w usługach przekracza 70%. W Polsce nie osiągnęło jeszcze 60%, ale systematycznie wzrasta.

  • Kapitał zagraniczny w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju naszych usług, a zwłaszcza handlu, bankowości i komunikacji.

  • Obecnie rozwijają się przede wszystkim usługi związane z nowoczesnymi technologiami – telekomunikacja, handel internetowy, bankowość elektroniczna. Zanikają usługi rzemieślnicze i naprawy (z wyjątkiem samochodów).

  • Transport dzieli się na lądowy, wodny, powietrzny i specjalny.

  • Do transportu specjalnego czyli przesyłowego zaliczamy transport rurociągowy, taśmociągowy i trakcyjny.

  • Gęstość sieci dróg utwardzonych związana jest z rozmieszczeniem ludności i gęstością zaludnienia.

  • Dzięki możliwości szybkiego przesyłania informacji w różnych kierunkach internet i telefonia komórkowa przyspieszyły procesy globalizacji, a także wywarły wpływ na przemiany społeczne i kulturowe – rozwinęły się m.in. portale społecznościowe, przez które kontaktuje się coraz więcej osób z całego świata.

Słownik

deflacja
deflacja

wzrost wartości pieniądza (odwrotność inflacji)

gospodarka narodowa
gospodarka narodowa

całokształt działalności gospodarczej prowadzonej na terenie danego kraju; działalność ta podzielona jest na 3 główne działy: rolnictwo, przemysł i usługi

inflacja
inflacja

spadek wartości pieniądza (odwrotność deflacji)

komunikacja
komunikacja

dział usług obejmujący transport (przewóz ludzi i towarów) oraz łączność (przekazywanie informacji)

usługi
usługi

jeden z trzech głównych działów gospodarki narodowej (obok rolnictwa i przemysłu) obejmujący nieprodukcyjną działalność człowieka, mającą na celu zaspokojeniem potrzeb innych ludzi; do usług zalicza się m.in.: komunikację (transport i łączność), handel, naprawy, remonty, bankowość i ubezpieczenia, naukę, oświatę, kulturę, ochronę zdrowia, ochronę środowiska, turystykę, administrację państwową (w tym wojsko, policję, straż pożarną i inne służby)

i7n2QQvHhm_d5e729

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1

Przypisz do odpowiednich kategorii właściwe opisy dotyczące usług.

RiwADuEXzazn0
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2

Wskaż dwie najbardziej typowe kolejności rozwoju gospodarczego.

R19xGT5VEpgHP
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 3

Dokończ zdanie.

R1RgWb7NRhJtJ
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4

Wymienione nazwy województw uporządkuj w kolejności od tego z największym udziałem ludności zatrudnionej w usługach do tego z najmniejszym udziałem.

RRYaylRAAxw7d
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5

Wskaż przyczynę zmniejszenia zatrudnienia w handlu.

RCK927lErHWQv
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6

Wskaż przyczynę zwiększenia zatrudnienia w branży łącznościowej.

R1DvVQtUnR4hR
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7

Przyporządkuj nazwę firmy do nazwy branży usługowej, w której ona działa.

RnDGO4xXFkvQQ
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8

Wskaż poprawną odpowiedź na poniższe pytanie.

RyH3OyRugB6um1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R12sCx6Mmc7mc1
Ćwiczenie 9
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Największą gęstość dróg utwardzonych mają województwa śląskie, małopolskie i warmińsko-mazurskie, a najmniejszą – podlaskie, lubuskie i zachodniopomorskie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gęstość sieci kolejowej na obszarze Polski jest nierównomierna – zachodnia część Polski ma wyraźnie mniejszą gęstość sieci kolejowej niż pozostałe części kraju.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polskie gazociągi są częścią sieci ogólnoeuropejskiej, w ramach której nasz kraj połączony jest z sieciami gazowymi Rosji, Ukrainy, Białorusi i Niemiec.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 10

Do podanych numerów autostrad dopasuj trasy, które można nimi pokonać.

RikghfeqlL3Ep1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
i7n2QQvHhm_d5e621

Notatnik

Rpk34VpDXyiDF
(Uzupełnij).