W czym przejawia się szlachetność w gazach szlachetnych?
Jak interpretować równania reakcji chemicznej?
Jak odróżnić reakcję chemiczną od przemiany fizycznej?
Jaka przemiana wiąże się ze zmianą właściwości fizycznych substancji?
W swoim otoczeniu możemy zauważyć wiele przemian, w efekcie których zmieniają się właściwości fizyczne materii, ale nie ona sama. Przykładem może być zamarzanie wody. Lód, który powstaje w wyniku tego procesu, nie jest nową substancją chemiczną, lecz w dalszym ciągu wodą. W następstwie obniżenia temperatury, zmianie ulega jedynie stan skupienia (właściwość fizyczna) tej substancji. Taki proces, w wyniku którego materia zmienia jedynie swoje właściwości fizyczne, nazywamy przemianą fizyczną lub zjawiskiem fizycznym.
W poniższej galerii zamieszczono przykłady przemian fizycznych, które można zaobserwować w codziennym życiu.
Przykłady fizycznych przemian materii
R18HOtbvNElo6
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym od lewej złożony papier leży na stole, na zdjęciu środkowym jest on cięty przez kogoś nożyczkami, a na prawym leży na stole w strzępach.
Pocięcie kartki papieru na części nie zmienia rodzaju materiału – nadal jest to papier, tylko w częściach
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RY21VW2MfQaQk
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Pierwsze od lewej prezentuje cukiernicę z zawartością oraz szklankę wody, środkowe przedstawia rękę z łyżeczką, która wsypuje cukier do szklanki, a trzecie zdjęcie przedstawia czynność mieszania wody w szklance.
Po wrzuceniu cukru spożywczego (sacharozy) do wody, powstaje mieszanina jednorodna cukru w wodzie. Nie uzyskujemy więc nic nowego, a jedynie połączenie dwóch substancji
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RX5pZBYOZAM
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym od lewej znajduje się biały talerzyk z kostkami lodu na jasnym tle. Drugie przedstawia te same kostki częściowo roztopione, a trzecie talerzyk wypełniony wodą powstałą z całkowitego roztopienia lodu.
Podczas topnienia kostki lodu następuje zmiana stanu skupienia wody. Mimo to nadal jest to ta sama substancja – woda
Źródło: Tomorrow sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RNVyBd93j5LNe
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym od lewej znajduje się szklanka stojąca na białym blacie wypełniona do połowy cukrem. Środkowe ilustruje przesypywanie tego cukru ze szklanki do młynka do kawy. Trzecie zdjęcie przedstawia ujęcie cukru pudru powstałego po zmieleniu kryształków.
Podczas mielenia cukier spożywczy (sacharoza) zmienia swój stan rozdrobnienia
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SHUotH87Qey
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym od lewej widać metalową miseczkę stojącą na drewnianym blacie stołu oraz ręce rozdzielające żółtko i białko jaja i wlewające do miseczki białko z jajka. Środkowe zdjęcie prezentuje czynność ubijania białek na pianę za pomocą ręcznej trzepaczki. Na trzecim zdjęciu znajduje się ta sama metalowa miska wypełniona gotową pianą.
Ubijanie białka prowadzi do powstania piany. Nic więcej się nie zmienia
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RlMT9MaFdkcj4
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym od lewej znajduje się leżąca na pustym tle deska, a na niej młotek z gwoździem. Tematem drugiego zdjęcia jest wbijanie gwoździa w deskę. Gwóźdź jest wbijany pod niewłaściwym kątem i już teraz można zaobserwować, że zaczyna się on skrzywiać. Trzecie zdjęcie prezentuje ten sam skrzywiony gwóźdź wbity płytko w deskę.
Nieudane wbicie gwoździa nie zmienia materiału, z którego jest wykonany, a tylko jego kształt
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZSqfZDEv6Xg
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym od lewej prezentowany jest proces cięcia świecy na drobne kawałki. Na środkowym kawałki te podgrzewane są w rondelku na płycie kuchennej. Trzecie zdjęcie ilustruje przelanie całkowicie roztopionego wosku do przezroczystego naczynia z wodą. W wodzie widać smugi ponownie zestalonej substancji.
Stopienie i ponowne zestalenie materiału, z którego wykonana jest świeca, sprawia, że przybiera ona inny kształt
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cnQfdCJZhhZ
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym od lewej pokazana jest szalka Petriego z krystalicznym jodem. Na drugim zdjęciu prezentowany jest zestaw doświadczalny składający się z palnika gazowego nakrytego metalową płytką leżącą na trójnogu, wysokiej zlewki stojącej na tej rozgrzanej płytce i okrągłodennej kolby z wodą szczelnie zamykającej wylot zlewki. W zlewce widać zarówno krystaliczny jod na dnie, jak i jego fioletowe pary unoszące się w całej objętości naczynia. Trzecie zdjęcie to efekt eksperymentu, czyli opróżnioną wysoką zlewkę zdjętą z palnika, ale nadal z nałożoną kolbą. Dno kolby z wodą od zewnątrz pokrywają wyresublimowane kryształy jodu.
Ogrzewanie jodu, a potem jego ochłodzenie, wywołuje następujące po sobie procesy – sublimację i resublimację. Pomimo zmian temperatury, w naczyniu cały czas znajduje się ta sama substancja, czyli jod
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
R1S4QZpalaudL
Spośród podanych poniżej właściwości substancji, wybierz właściwości fizyczne siarki w temperaturze pokojowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest substancją palną., 2. Jest substancją niepalną., 3. Ma stały stan skupienia., 4. Ma ciekły stan skupienia., 5. Jest biała., 6. Ma żółte zabarwienie., 7. Ma słaby charakterystyczny zapach., 8. Jest substancją bezwonną., 9. Przewodzi prąd elektryczny., 10. Nie przewodzi prądu elektrycznego., 11. Dobrze rozpuszcza się w wodzie., 12. Jest praktycznie nierozpuszczalna w wodzie.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Otrzymywanie siarki plastycznej
Doświadczenie 1
Czy procesy ogrzewania, a następnie ochładzania siarki, to przemiany fizyczne czy chemiczne?
Obejrzyj zamieszczony poniżej film, który pozwoli Ci na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Następnie, na podstawie przedstawionego materiału, uzupełnij dziennik laboratoryjny.
R1c8oKV21CoXl
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne:
;. Instrukcja:
1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeprowadzono doświadczenie, które miało na celu sprawdzenie, czy procesy ogrzewania, a następnie ochładzania siarki, to przemiany fizyczne czy chemiczne.
Co było potrzebne:
siarka (krystaliczna);
zimna woda;
żaroodporna probówka;
statyw na probówki;
palnik;
drewniana łapa do probówek;
łyżeczka;
dwa szkiełka zegarkowe;
zlewka;
bagietka;
młotek.
Przebieg doświadczenia:
Siarkę umieszczono w probówce (probówkę wypełniono siarką do około jej wysokości). Zawartość probówki delikatnie ogrzewano w płomieniu palnika do czasu, gdy siarka uzyska płynną konsystencję i zmieniła barwę na brązową. Energicznym ruchem przelano ciekłą siarkę do zlewki wypełnionej do połowy zimną wodą. Gdy ostygła, wyjęto ją ze zlewki za pomocą bagietki i położono na szkiełku zegarkowym. Zbadano plastyczność otrzymanej siarki poprzez rozciąganie, zginanie. Pozostawiono ją na powietrzu przez kilka godzin, a następnie sprawdzono jej barwę, twardość oraz kruchość.
Obserwacje:
Siarka w trakcie ogrzewania topi się, zmieniając w ciecz o jasnożółtej barwie. Podczas dalszego ogrzewania, jej barwa zmienia się na ciemnobrunatną. Substancja uzyskana po przelaniu cieczy do zimnej wody ma także ciemnobrunatne zabarwienie i jest plastyczna (łatwo ją wyginać i rozciągać). Po pewnym czasie powraca do początkowej postaci – kruchej, stałej i o żółtej barwie.
Wnioski:
Procesy ogrzewania, a następnie ochłodzenia siarki, są zjawiskami fizycznymi.
Podsumowanie:
Siarka pod wpływem temperatury topi się, zmieniając się w ciecz o jasnożółtej barwie. Dalszemu ogrzewaniu jej płynnej postaci towarzyszy znaczny wzrost gęstości oraz zmiana barwy na ciemnobrunatną. Ogrzewając nadal zawartość probówki, obserwujemy ponowne zmniejszenie gęstości siarki (staje się płynna), co zachodzi już bez zmiany barwy. Produkt gwałtownego ochłodzenia ciekłej siarki o ciemnobrunatnej barwie ma cechy ciała plastycznego – łatwo go wyginać i rozciągać. Po pewnym czasie powraca on do początkowej postaci – kruchej, stałej i o żółtej barwie. Przemiany siarki podczas jej ogrzewania, a następnie ochłodzenia, są zjawiskami fizycznymi, które łączą się ze zmianami stanu skupienia oraz zmianami barwy tej substancji.
RkuqvoBqpJzhx
Film przedstawia doświadczenie, w którym z siarki krystalicznej otrzymywana jest inna odmiana alotropowa siarki – siarka plastyczna. Film zawiera dodatkowo porównanie właściwości siarki plastycznej oraz siarki krystalicznej.
Film przedstawia doświadczenie, w którym z siarki krystalicznej otrzymywana jest inna odmiana alotropowa siarki – siarka plastyczna. Film zawiera dodatkowo porównanie właściwości siarki plastycznej oraz siarki krystalicznej.
Film pt. Otrzymywanie siarki plastycznej
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film przedstawia doświadczenie, w którym z siarki krystalicznej otrzymywana jest inna odmiana alotropowa siarki – siarka plastyczna. Film zawiera dodatkowo porównanie właściwości siarki plastycznej oraz siarki krystalicznej.
1
Polecenie 2
Ry7ylKgAT6WB8
1. Napisz nazwy niezbędnych do przeprowadzenia doświadczenia odczynników oraz szkła i sprzętu laboratoryjnego.
Co będzie potrzebne: (Uzupełnij). 2. Zapisz (w formie instrukcji) kolejność działań wykonywanych podczas przeprowadzania doświadczenia.
Instrukcja: (Uzupełnij). 3. Zapisz obserwacje. Uwzględnij w nich barwę oraz stan skupienia siarki na poszczególnych etapach doświadczenia.
Obserwacje: (Uzupełnij). 4. Zapisz wnioski. Pamiętaj aby zweryfikować w nich postawioną w doświadczeniu hipotezę.
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Napisz nazwy niezbędnych do przeprowadzenia doświadczenia odczynników oraz szkła i sprzętu laboratoryjnego. Zapisz (w formie instrukcji) kolejność działań wykonywanych podczas przeprowadzania doświadczenia. Pisząc obserwacje uwzględnij w nich barwę oraz stan skupienia siarki na poszczególnych etapach doświadczenia. Pisząc wnioski pamiętaj, aby zweryfikować postawioną w doświadczeniu hipotezę.
Co będzie potrzebne:
siarka (krystaliczna);
zimna woda;
żaroodporna probówka;
statyw na probówki;
palnik;
drewniana łapa do probówek;
łyżeczka;
dwa szkiełka zegarkowe;
zlewka;
bagietka;
młotek.
Przykładowa instrukcja:
Siarkę umieść w probówce (probówkę wypełnij siarką do ok. jej wysokości).
Zawartość probówki delikatnie ogrzewaj w płomieniu palnika do czasu, gdy siarka uzyska płynną konsystencję i zmieni barwę na brązową.
Energicznym ruchem przelej ciekłą siarkę do zlewki wypełnionej do połowy zimną wodą.
Gdy siarka ostygnie, wyjmij ją za pomocą bagietki i połóż na szkiełku zegarkowym.
Zbadaj plastyczność otrzymanej siarki – spróbuj ją rozciągnąć, zgiąć itp.
Odstaw tak otrzymaną siarkę na kilka godzin.
Po tym czasie sprawdź jej barwę, twardość oraz kruchość.
Obserwacje:
Siarka w trakcie ogrzewania topi się, zmieniając się w ciecz o jasnożółtej barwie. Podczas dalszego ogrzewania, jej barwa zmienia się na ciemnobrunatną. Substancja uzyskana po przelaniu cieczy do zimnej wody ma także ciemnobrunatne zabarwienie i jest plastyczna (łatwo ją wyginać i rozciągać). Po pewnym czasie powraca do początkowej postaci – kruchej, stałej i o żółtej barwie.
Wnioski:
Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Procesy ogrzewania, a następnie ochłodzenia siarki są zjawiskami fizycznymi.
Podsumowanie:
Siarka pod wpływem temperatury topi się, zmieniając się w ciecz o jasnożółtej barwie. Dalszemu ogrzewaniu jej płynnej postaci towarzyszy znaczny wzrost gęstości oraz zmiana barwy na ciemnobrunatną. Ogrzewając nadal zawartość probówki, obserwujemy ponowne zmniejszenie gęstości siarki (staje się płynna), co zachodzi już bez zmiany barwy. Produkt gwałtownego ochłodzenia ciekłej siarki o ciemnobrunatnej barwie ma cechy ciała plastycznego – łatwo go wyginać i rozciągać. Po pewnym czasie powraca on do początkowej postaci – kruchej, stałej i o żółtej barwie. Przemiany siarki podczas jej ogrzewania, a następnie ochłodzenia, są zjawiskami fizycznymi, które łączą się ze zmianami stanu skupienia oraz zmianami barwy tej substancji.
Polecenie 2
R19X5FeMf6Yuu
Zaznacz zdanie prawdziwe dotyczące przeprowadzonego doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Ogrzewanie i ochłodzenie siarki jest przykładem zjawiska chemicznego., 2. Ogrzewanie i ochłodzenie siarki jest przykładem przemiany chemicznej., 3. Ogrzewanie i ochłodzenie siarki jest przykładem zjawiska fizycznego.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jakie przemiany powodują, że jedne substancje przekształcają się w inne?
W naszym otoczeniu można zaobserwować wiele przemian, podczas których substancje ulegają trwałym zmianom i przekształcają się w inne.
Wspomniane przemiany zachodzą zwykle pod wpływem różnych czynników: działania wysokiej temperatury, mikroorganizmów, wzajemnego oddziaływania różnych substancji. Mają wspólną cechę – w ich wyniku powstają nowe substancje o odmiennych właściwościach. O tego typu procesach mówi się, że są to przemiany chemiczne lub reakcje chemiczne.
W poniższej galerii zamieszczono przykłady przemian chemicznych, które można zaobserwować w codziennym życiu:
Przemiany chemiczne w naszym otoczeniu
R19EBMF8bche7
Ilustracja prezentuje dwa zdjęcia umieszczone obok siebie. Na zdjęciu z lewej strony dłoń zapala świecę zapalniczką. Na zdjęciu z prawej strony ogarek tej samej świecy dopala się na świeczniku.
Podczas spalania świecy (wykonanej głównie z tzw. parafiny) powstaje tlenek węgla(IV) (dwutlenek węgla) i woda
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RUOZdMpOa9t
Ilustracja prezentuje dwa zdjęcia umieszczone obok siebie. Na zdjęciu z lewej prezentowany jest talerz ze świeżymi owocami. Są tam banan, winogrona, śliwka, kiwi i pomarańcza. Na zdjęciu z prawej ten sam talerz i te same owoce, ale jakiś czas później. Wszystkie owoce są wyraźnie nadpsute.
Owoce, pod wpływem mikroorganizmów, ulegają zepsuciu i nie nadają się do spożycia. Powstałe w nich nowe substancje są szkodliwe dla zdrowia człowieka
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUeqEYDn0dL1o
Ilustracja prezentuje dwa zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym prezentowane jest wnętrze piekarnika z dwoma podłużnymi foremkami zawierającymi ciasto chlebowe. Na drugim dwa upieczone bochenki stoją na desce, gotowe do pokrojenia i zjedzenia.
Pod wpływem wysokiej temperatury następuje przemiana surowego ciasta w nadający się do spożycia chleb
Źródło: Bart Everson, Laura Blankenship, dostępny w internecie: www.flickr.com, domena publiczna.
RcwToFp43WrqW
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie. Na pierwszym od lewej prezentowana jest czynność napełniania szklanego dzbanka mlekiem z butelki. Środkowe zdjęcie przedstawia ten sam dzbanek mleka po pewnym czasie. Mleko jest skwaśniałe, co widać po barwie i widocznych warstwach. Na trzecim zdjęciu dzbanek ze skwaśniałym mlekiem prezentowany jest od góry w zbliżeniu.
Świeże mleko ulega fermentacji mlekowej dzięki bakteriom, które naturalnie w nim występują. Podczas tego procesu przemianie ulega między innymi laktoza (cukier mleczny), przekształcając się w inną substancję – kwas mlekowy
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RZCkUcdBPNneA
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie, prezentujące robienie karmelu z cukru. Pierwsze zdjęcie, licząc od lewej strony, przedstawia nasypywanie cukru do płaskiego rondla stojącego na płycie grzewczej. Na zdjęciu środkowym częściowo roztopiony i ciemniejący cukier mieszany jest drewnianą łyżką do konfitur. Zdjęcie po prawej stronie przedstawia bardzo podobny widok co wcześniej, lecz z już stopionym i znacznie ciemniejszym gotowym karmelem.
Pod wpływem wysokiej temperatury, cukier (sacharoza) przekształca się w różne związki chemiczne, które nadają zapach i smak powstałemu karmelowi
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R3z5OBqJJf0Rc
Ilustracja prezentuje dwa zdjęcia umieszczone obok siebie. Lewe przedstawia dłonie osoby palącej list nad porcelanowym talerzykiem. Na prawym pokazywane są w zbliżeniu spalone, kompletnie poczerniałe i nierozpoznawalne skrawki papieru.
W wyniku spalenia papieru powstaje popiół, który jest już innym materiałem niż papier
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRinM2hoPLFXY
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie, prezentujące robienie jajecznicy. Na pierwszym od lewej ręce wbijają jajko na patelnię stojącą na płycie kuchennej. Na środkowym kadrze ta sama ręka miesza ścinającą się jajecznicę drewnianą łopatką. Trzecia fotografia przedstawia w zbliżeniu gotową, solidnie wymieszaną jajecznicę, ciągle jeszcze leżącą na patelni.
Pod wpływem wysokiej temperatury substancje zawarte w białku jaja rozpadają się, przekształcając w inne
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ra9hEwxx2jVUM
Ilustracja prezentuje dwa zdjęcia umieszczone obok siebie. Na lewym widać metalowy gruby gwóźdź, nowy i błyszczący. Prawe zawiera ten sam gwóźdź, w tym samym ujęciu, lecz tym razem gwóźdź jest całkowicie zardzewiały.
Żelazo zawarte w stali, w wyniku oddziaływania z wodą i tlenem z powietrza, rdzewieje. Także i w tym wypadku powstają wówczas inne substancje
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QVgiHnxgzoh
Ilustracja prezentuje trzy zdjęcia umieszczone obok siebie prezentujące eksperyment polegający na spalaniu wstążki magnezowej. Pierwsza fotografia od lewej przedstawia końcówkę szczypiec trzymających krótki kawałek szarej metalicznej wstążki. Na drugim zdjęciu dłoń w ochronnej rękawicy trzyma w szczypcach płonący jasnym światłem metal nad palnikiem gazowym. Tuż obok palnika na blacie stołu leży szalka Petriego. Trzecie zdjęcie przedstawia wspomnianą szalkę z bliska. Leży na niej produkt spalania, biały proszek tlenek magnezu.
W wyniku spalania magnezu (reakcji z tlenem) powstaje nowa substancja (tlenek magnezu)
Źródło: Tomorrow Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
RG1U3DdZplBjR
Wymienione poniżej procesy podziel na procesy fizyczne i przemiany chemiczne: Procesy fizyczne: Możliwe odpowiedzi: 1. topnienie parafiny, 2. farbowanie włosów, 3. spalanie parafiny, 4. rzeźbienie w drewnie, 5. obcięcie włosów, 6. wypalanie wzorów w drewnie Przemiany chemiczne: Możliwe odpowiedzi: 1. topnienie parafiny, 2. farbowanie włosów, 3. spalanie parafiny, 4. rzeźbienie w drewnie, 5. obcięcie włosów, 6. wypalanie wzorów w drewnie
Wymienione poniżej procesy podziel na procesy fizyczne i przemiany chemiczne: Procesy fizyczne: Możliwe odpowiedzi: 1. topnienie parafiny, 2. farbowanie włosów, 3. spalanie parafiny, 4. rzeźbienie w drewnie, 5. obcięcie włosów, 6. wypalanie wzorów w drewnie Przemiany chemiczne: Możliwe odpowiedzi: 1. topnienie parafiny, 2. farbowanie włosów, 3. spalanie parafiny, 4. rzeźbienie w drewnie, 5. obcięcie włosów, 6. wypalanie wzorów w drewnie
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Spalanie siarki1
Doświadczenie 2
Zastanów się, jakiej przemianie ulega siarka podczas palenia. Obejrzyj zamieszczony poniżej film, który pozwoli Ci na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Następnie, na podstawie materiału, uzupełnij dziennik laboratoryjny.
RbZZHUHx7Zmo3
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj.
Hipoteza 1:
Hipoteza 2:
Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
R1RE4gUkOzUOX
1. Napisz nazwy niezbędnych do przeprowadzenia doświadczenia odczynników oraz szkła i sprzętu laboratoryjnego.
Co będzie potrzebne: (Uzupełnij). 2. Zapisz (w formie instrukcji) kolejność działań wykonywanych podczas przeprowadzania doświadczenia.
Instrukcja: (Uzupełnij). 3. Zapisz obserwacje. Uwzględnij w nich barwę oraz stan skupienia siarki na poszczególnych etapach doświadczenia.
Obserwacje: (Uzupełnij). 4. Zapisz wnioski. Pamiętaj aby zweryfikować w nich postawioną w doświadczeniu hipotezę.
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne:
siarka;
łyżka do spalań;
wysoki cylinder miarowy;
palnik;
zapałki.
Przykładowa instrukcja:
Nałóż niewielką ilość siarki na łyżkę do spalań.
Umieść ją w płomieniu palnika i poczekaj, aż znajdująca się na niej siarka ulegnie zapaleniu.
Umieść łyżkę do spalań z płonącą siarką w wysokim cylindrze miarowym.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Przykładowe obserwacje:
Siarka umieszczona w płomieniu palnika najpierw topi się, a następnie zapala. Spala się niebieskim płomieniem. W wyniku spalania siarki, powstają białe dymy – wydziela się gaz o charakterystycznym zapachu.
Wnioski:
Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Siarka w procesie spalania ulega przemianie chemicznej, w wyniku której powstaje nowa substancja – tlenek siarki().
Podsumowanie:
Siarka umieszczona w płomieniu palnika najpierw się topi, a następnie ulega zapaleniu. Spala się niebieskim płomieniem. W wyniku spalania siarki powstaje bezbarwna substancja o gazowym stanie skupienia – tlenek siarki(). Przemiana ta jest przykładem reakcji (przemiany) chemicznej.
Przeprowadzono doświadczenie, które miało na celu zbadanie, jakiej przemianie ulega siarka podczas palenia.
Co było potrzebne:
siarka;
łyżka do spalań;
wysoki cylinder miarowy;
palnik;
zapałki.
Przebieg doświadczenia:
Nałożono niewielką ilość siarki na łyżkę do spalań. Umieszczono ją w płomieniu palnika i poczekano, aż znajdująca się na niej siarka ulegnie zapaleniu. Umieszczono łyżkę do spalań z płonącą siarką w wysokim cylindrze miarowym. Zanotowano zachodzące zachodzące zmiany.
Obserwacje:
Siarka umieszczona w płomieniu palnika najpierw stopiła się, a następnie zapaliła niebieskim płomieniem. W wyniku spalania siarki powstały białe dymy – wydzielił się gaz o charakterystycznym zapachu.
Wnioski:
Siarka w procesie spalania ulega przemianie chemicznej, w wyniku której powstaje nowa substancja – tlenek siarki().
Podsumowanie:
Siarka umieszczona w płomieniu palnika najpierw się topi, a następnie ulega zapaleniu. Spala się niebieskim płomieniem. W wyniku spalania siarki powstaje bezbarwna substancja o gazowym stanie skupienia – tlenek siarki(). Przemiana ta jest przykładem reakcji (przemiany) chemicznej.
R1dOZq9nhnqnI
Film przedstawia doświadczenie, w którym przeprowadzane jest spalanie siarki. Film prezentuje potrzebny sprzęt laboratoryjny oraz sam proces spalania.
Film przedstawia doświadczenie, w którym przeprowadzane jest spalanie siarki. Film prezentuje potrzebny sprzęt laboratoryjny oraz sam proces spalania.
Film pt. Spalanie siarki
Źródło: Tomorrow Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film przedstawia doświadczenie, w którym przeprowadzane jest spalanie siarki. Film prezentuje potrzebny sprzęt laboratoryjny oraz sam proces spalania.
Czym różni się zjawisko fizyczne od reakcji chemicznej?
Mieszanie siarki z żelazem i ogrzewanie powstałej mieszaniny1
Doświadczenie 3
Zastanów się i odpowiedz na pytanie, jakie przemiany zachodzą podczas zmieszania, a następnie ogrzania siarki i żelaza. Obejrzyj zamieszczony poniżej film, który pozwoli Ci na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Następnie, na podstawie materiału, uzupełnij dziennik laboratoryjny.
RVXpNGiT0E0Ly
Problem badawczy:. Hipoteza:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5
R1Ha4bNzuliEU
1. Napisz nazwy niezbędnych do przeprowadzenia doświadczenia odczynników oraz szkła i sprzętu laboratoryjnego.
Co będzie potrzebne: (Uzupełnij). 2. Zapisz (w formie instrukcji) kolejność działań wykonywanych podczas przeprowadzania doświadczenia. W instrukcji uwzględnij, że do doświadczenia należy użyć 2 g siarki oraz 3,5 g żelaza.
Instrukcja: (Uzupełnij). 3. Zapisz obserwacje.
Obserwacje: (Uzupełnij). 4. Zapisz wnioski. Pamiętaj aby zweryfikować w nich postawioną w doświadczeniu hipotezę.
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne:
siarka krystaliczna ();
żelazo w postaci pyłu (tzw. pył żelazny, );
moździerz z tłuczkiem;
magnes;
tygiel porcelanowy;
metalowe szczypce;
zapałki;
palnik gazowy.
Przykładowa instrukcja:
W moździerzu umieść siarki i żelaza i starannie wymieszaj.
Sprawdź, czy w mieszaninie nadal znajduje się żelazo – zbliż do niej magnes.
Przenieś mieszaninę siarki i żelaza do porcelanowego tygla.
Tygiel złap za pomocą szczypiec i ogrzewaj od spodu płomieniem palnika.
Ogrzewanie prowadź do momentu, aż mieszanina ulegnie rozżarzeniu.
Po ustaniu wszelkich zmian, sprawdź za pomocą magnesu obecność żelaza w powstałej masie.
Przykładowe obserwacje:
Siarka, po zmieszaniu z żelazem, tworzy mieszaninę barwy szarej. Zbliżony do jej powierzchni magnes przyciąga pył żelaza. Po ogrzaniu, mieszanina zapala się. Żar obejmuje ją całą. Po zakończeniu tego procesu powstaje masa o czarnej barwie. Magnes nie oddziałuje z powstałą masą.
Wnioski:
Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Mieszanie siarki z żelazem jest przemianą fizyczną, a w wyniku ogrzania mieszaniny tych substancji zachodzi reakcja chemiczna, w wyniku której powstaje nowa substancja – siarczek żelaza(), o odmiennych właściwościach od substancji wyjściowych (użytych w doświadczeniu).
Podsumowanie:
Wymieszanie siarki z żelazem nie prowadzi do powstania nowej substancji, ale do utworzenia mieszaniny, którą możemy rozdzielić na składniki, wykorzystując np. magnes (żelazo, w przeciwieństwie do siarki, wykazuje właściwości magnetyczne). Po ogrzaniu do wysokiej temperatury, mieszanina zapala się, dzięki czemu powstaje czarna masa. Magnes z nią nie oddziałuje. Podczas ogrzewania, w mieszaninie zachodzi zatem reakcja chemiczna – siarka reaguje z żelazem. Powstaje nowa substancja, która – w przeciwieństwie do żelaza – nie wykazuje właściwości magnetycznych.
Przeprowadzono doświadczenie w celu zbadania, jakie przemiany (fizyczne czy chemiczne) zachodzą podczas zmieszania ze sobą, a następnie ogrzania siarki i żelaza.
Co było potrzebne:
siarka krystaliczna ();
żelazo w postaci pyłu (tak zwany pył żelazny, );
moździerz z tłuczkiem;
magnes;
tygiel porcelanowy;
metalowe szczypce;
zapałki;
palnik gazowy.
Przebieg doświadczenia:
W moździerzu umieszczono siarki i żelaza i starannie wymieszano. Sprawdzono, czy w mieszaninie nadal znajduje się żelazo – zbliżono do niej magnes. Przeniesiono mieszaninę siarki i żelaza do porcelanowego tygla. Złapano go za pomocą szczypiec i ogrzewano od spodu płomieniem palnika. Proces prowadzono do momentu, aż mieszanina uległa rozżarzeniu. Po ustaniu wszelkich zmian, za pomocą magnesu sprawdzono obecność żelaza w powstałej masie.
Obserwacje:
Siarka, po zmieszaniu z żelazem, tworzy mieszaninę barwy szarej. Zbliżony do jej powierzchni magnes przyciąga pył żelaza. Po ogrzaniu, mieszanina się zapala. Żar obejmuje ją całą. Po zakończeniu tego procesu powstaje masa o czarnej barwie. Magnes z nią nie oddziałuje.
Wnioski:
Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Mieszanie siarki z żelazem jest przemianą fizyczną, a w wyniku ogrzania mieszaniny tych substancji zachodzi reakcja chemiczna, dzięki której powstaje nowa substancja – siarczek żelaza() – o odmiennych właściwościach od substancji wyjściowych (użytych w doświadczeniu).
Podsumowanie:
Wymieszanie siarki z żelazem nie prowadzi do powstania nowej substancji, ale do utworzenia mieszaniny, którą możemy rozdzielić na składniki, wykorzystując np. magnes (żelazo, w przeciwieństwie do siarki, wykazuje właściwości magnetyczne). Po ogrzaniu do wysokiej temperatury, mieszanina zapala się, dzięki czemu powstaje czarna masa. Magnes z nią nie oddziałuje. Podczas ogrzewania, w mieszaninie zachodzi zatem reakcja chemiczna – siarka reaguje z żelazem. Powstaje nowa substancja, która – w przeciwieństwie do żelaza – nie wykazuje właściwości magnetycznych.
R19ucAO2jrqTv
Film przedstawia doświadczenie chemiczne, w którym badana jest reaktywność siarki i żelaza. Porównano wpływ temperatury na zajście reakcji chemicznej.
Film przedstawia doświadczenie chemiczne, w którym badana jest reaktywność siarki i żelaza. Porównano wpływ temperatury na zajście reakcji chemicznej.
Film pt. Reakcja siarki z żelazem
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film przedstawia doświadczenie chemiczne, w którym badana jest reaktywność siarki i żelaza. Porównano wpływ temperatury na zajście reakcji chemicznej.
Podsumowanie
W przyrodzie zachodzą przemiany fizyczne, w wyniku których substancje nie zmieniają swoich właściwości, oraz przemiany chemiczne, dzięki którym powstają nowe substancje.
Zachodzące w przyrodzie procesy mogą być nieodwracalne, jak np. spalanie czy gotowanie potraw, lub odwracalne, jak np. parowanie i skraplanie.
R1YBL5oC3A7RS
Film przedstawia kilka przykładów zjawisk fizycznych zachodzących w naszym otoczeniu.
Film przedstawia kilka przykładów zjawisk fizycznych zachodzących w naszym otoczeniu.