W świecie baśni. Księżniczki, smoki, rycerze i krasnoludki
Warto wiedzieć!
O krasnoludkach i sierotce MarysiCzy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam:
Krasnoludki są na świecie!Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 4.
W wierzeniach ludów z całego świata można spotkać opowieści o małych, magicznych stworzeniach, które żyją w pobliżu ludzkich domostw. Kryją się przed wzrokiem ciekawskich bardzo skutecznie.
„Są podobno ludzie, którzy nigdy w życiu nie widzieli krasnoludka. Szczerze im współczuję” – powiedział Axel MuntheAxel Munthe, pisarz szwedzki. A czy tobie udało się zobaczyć krasnoludka? Może spotkasz go tutaj…
Zapoznaj się z ilustracjami lub opisami ilustracji zamieszczonymi w galerii mediów.

Maria Konopnicka (1842‑1910) polska pisarka i poetka. Napisała popularne do dziś utwory dla dzieci: piękną baśń „O krasnoludkach i o sierotce Marysi”, bajkę „O Janku Wędrowniczku” oraz zbiory wierszy: „Na jagody”, „Co słonko widziało”. Jeden z najbardziej znanych jej utworów to „Rota”, która szybko stała się popularną pieśnią patriotyczną.
Przeczytaj wiersz „Czy to bajka, czy nie bajka” Marii Konopnickiej lub posłuchaj recytacji tekstu poetyckiego.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Jr4gJImduHX
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z napisem: Maria Konopnicka „Czy to bajka, czy nie bajka”. Następnie aktorka w średnim wieku o prostych blond włosach czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Kobieta ma włosy zaczesane na bok, sięgające do ramion, na szyi zawiązała czerwono‑czarno‑białą chustę. Ubrana jest w jasnoniebieską marynarkę. Na nosie ma okulary. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
O krasnoludkach i sierotce MarysiCzy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam:
Krasnoludki są na świecie.Naród wielce osobliwyosobliwy.
Drobny – niby ziarnka w banibani:
Jeśli które z was nie wierzy,
Niech zapyta starej niani.W górach, w jamach, pod kamykiem,
Na zapieckuzapiecku czy w komorzekomorze
Siedzą sobie Krasnoludki
W byle jakiej mysiej norze.Pod kominem czy pod progiem –
Wszędzie ich napotkać można:
Czasem który za kucharkę
Poobraca pieczeń z rożna...Czasem skwarków porwie z rynkirynki
Albo liźnie cukru nieco
I pozbiera okruszynki,
Co ze stołu w obiad zlecą.Czasem w stajni z bicza trzaśnie,
Koniom splata długie grzywy,
Czasem dzieciom prawi baśnie...
Istne cuda! Istne dziwy!Gdzie chce – wejdzie, co chce – zrobi,
Jak cień chyżochyżo, jak cień cicho,
Nie odżegnaćodżegnać się od niego,
Takie sprytne małe licholicho!Zresztą myślcie, jako chcecie,
Czy kto chwali, czy kto gani,
Krasnoludki są na świecie!
Spytajcie się tylko niani.Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Warszawa 1986.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zapoznaj się z rysunkami JennyJenny Nyström przedstawiającymi krasnoludki lub opisami tych rysunków, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Na podstawie rysunków Jenny NyströmJenny Nyström lub na podstawie ich opisów opisz krótko wygląd krasnoludków.
Zaznacz, co robią krasnoludki przedstawione na rysunkach.
Dopasuj podane poniżej określenia do luk w zdaniach.
Zapoznaj się z prezentacją pt. Historia krasnoludków, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Na podstawie prezentacji pt. Historia krasnoludków opisz wygląd oraz zwyczaje krasnoludków. Uzupełnij pola tekstowe i przeciągnij je w dowolne miejsca na ilustracji.
Na podstawie prezentacji pt. Historia krasnoludków opisz wygląd i zwyczaje tych magicznych istot. Odpowiedź zapisz w zeszycie lub poniżej.
Zapoznaj się z ilustracjami lub opisami ilustracji i porównaj swoje wyobrażenia na temat krasnoludka z pomysłami rysownika, który ponad sto lat temu zilustrował książkę Marii Konopnickiej „O krasnoludkach i sierotce Marysi”. Porozmawiajcie o tym w klasie.
Zapoznaj się z fragmentami baśni Marii Konopnickiej O krasnoludkach i sierotce Marysi, a następnie wykonaj ćwiczenia.

O krasnoludkach i sierotce MarysiI
[…] król Błystek stuknął o ziemię berłem szczerozłotym i rzekł:
— Nasz uczony kronikarz Koszałek‑Opałek pójdzie obaczyćobaczyć, czy już wiosna przyszła.
— Mądre królewskie słowo! — zakrzyknęły Krasnoludki i wszystkie oczy obróciły się na uczonego Koszałka‑Opałka.
Ten, jak zwykle, siedział nad ogromną księgą, w której opisywał wszystko, co się od najdawniejszych czasów zdarzyło w państwie Krasnoludków, […].
Krasnoludki tak dumni byli z kronikarza swego, że gdzie kto jakie zielsko znalazł, zaraz mu wieniec plótł i na głowę wkładał, tak, iż mu te wieńce resztę rzadkich włosów wytarły i łysy był jak kolano.
II
Koszałek‑Opałek zaraz się na wyprawę zbierać zaczął. Przyrządził sobie garniec najczarniejszego atramentu, potem wyszykował wielkie gęsie pióro, które, iż ciężkie było, musiał je jak karabin na ramieniu dźwigać; ogromne swoje księgi na plecach sobie przytroczyłprzytroczył, podpasał opończęopończę rzemieniem, włożył kaptur na głowę, chodakichodaki na nogi, zapalił długą fajkę i stanął do drogi gotowy.
Wierni towarzysze zaraz się z uczonym Koszałkiem tkliwietkliwie żegnać zaczęli, niepewni, czyli go na ziemi zła jaka przygoda nie spotka i czy go jeszcze kiedy zobaczą. Sam król Błystek miłościwy chciał go uściskać [...], ale się ruszyć nie mógł, gdyż zupełnie do tronu przymarzły mu szaty.
Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 7–8.
Wyjaśnij, dlaczego Koszałek‑Opałek wyruszył w świat.
Wypisz synonimy rzeczownika: uczony.
Czy Koszałek‑Opałek był lubiany przez pozostałe krasnoludki? Uzasadnij odpowiedź odpowiednimi cytatami.

O krasnoludkach i sierotce MarysiZdumieli się pastuszkowie, zobaczywszy małego człowieka [...].
Zaraz też Józik Srokacz trącił w bok Stacha Szafarczyka i pokazawszy palcem owego człowieczka, szepnął:
— Krasnoludek!
A Koszałek‑Opałek był już blisko i uśmiechał się przyjaźnie do dzieci, kiwając głową.
Dzieci pootwierały usta szeroko i wpatrzyły się w niego jak w tęczę. [...] Nie bały się, bo każde wiedziało dobrze, iż Krasnoludki nikomu krzywdy nie czynią, a jak ubogim sierotom to i pomagają nawet. [...]
Tymczasem Koszałek‑Opałek do ogniska podszedł, i wyjąwszy fajkę z zębów, przemówił grzecznie:
— Witajcie, dzieci!
Na co pastuszkowie odrzekli z powagą:
— Witajcie, Krasnoludku!
Ale dziewczynki skuliły się tylko i naciągnąwszy chuściny na czoła, tak że im ledwo czubki nosów było widać, wytrzeszczyły na przybysza niebieskie oczęta. Koszałek‑Opałek popatrzył na nie z uśmiechem i zapytał:
— Czy mogę się pogrzać przy waszym ognisku? Bo zimno!
— Jużci, że mogą! — odpowiedział rezolutnie Jaśko Krzemieniec.
[...]
— A dopieką się ziemniaki, to sese i pojeść mogą, jeśli wola! — dorzucił gościnnie Kubuś.
[...]
— A mojeż wy dzieci kochane! A czymże ja wam odsłużęodsłużę!
— Ano jak tak — zawołał wesoło Józik Srokacz — to niechże nam powiedzą, skąd się Krasnoludki wzięły na tym tu światuświatu?
[...]
III
Podjadłszy tedy sobie, Koszałek‑Opałek [...] tak pastuszkom o Krasnoludkach powiadał.
— DrzewiejDrzewiej nie nazywali my się Krasnoludki, ale — Bożęta. Nie mieszkali my też pod ziemią, pod skałkami albo pod korzeniami drzew starych, jako mieszkamy teraz, ale po wsiach, w chatach, razem z ludźmi. Dawno to było, przedawno! [...] A w puszczy mieszkał zwierz srogisrogi i wielki, i tak ryczący, że drzewa, co słabsze, pękały. [...] Powiadał mi raz pradziad mego prapradziadka, że jak go taki niedźwiedź wygarnął razem z pszczołami i miodem z lipowego dziuplaz lipowego dziupla, to go do pół zimy u siebie [...] trzymał i bajki sobie dzień i noc prawićprawić kazał [...].
Śmiały się dzieci, słuchając tej przygody, a Koszałek‑Opałek tak dalej prawił:
— Ho! ho!‥ To były czasy!‥ [...] Ale co domostw, dobytku i obejściaobejścia, to pilnowały Bożęta, które też i Skrzatami dla ich małości zwano.
„Każda chata ma swego skrzata” — mawiał lud w te stare czasy, a nam też dobrze było i wesoło, bo my przy wszelakiej robocie pomagali gospodarzom naszym. To koniom owies sypali, a przedmuchiwali z plewyplewy, żeby samo gołe ziarno się złociło [...], to kury zaganiali na grzędę, żeby nie gubiły jaj w pokrzywach, to masło w maślnicy ubijali, to wyciskali sery, to dzieci kołysali, to motali przędzęmotali przędzę, to na ogień dmuchali, żeby kasza prędzej gotowa była. Jaka tylko była robota w chacie i w obejściu, [...] my się każdej chwytali ochotnie. Co prawda, nie szło to darmo! Jak nie gospodarz, to gospodyni pamiętała o nas. Zawsze [...] na brzeżku ławy były kruszyny chleba i twarogu, zawsze w kubku trochę miodu albo chociaż mleka. Było z czego żyć. A wychodziła gospodyni na ogród pleć, albo z sierpem w pole, to się tylko od tego proga obejrzała, [...] garstewkęgarstewkę prosa wzięła i sypiąc po izbie, mówiła:
Bożęta! Bożęta! Niech który pamięta
O dzieciach, o chacie… A tu proso macie!I szła spokojnie do roboty. A my smyrk spod zapieckasmyrk spod zapiecka, smyrk spod ławy, smyrk spod malowanej skrzyni! NużNuż w izbie gospodarzyć, dzieciom prawić, chłopcom koniki strugać, dziewuszkom [...] warkoczyki splatać. [...]
Pracy, co prawda, było dość, ale tej wdzięczności ludzkiej jeszcze więcej. [...]
Hej! hej! Gdzie to te czasy! Gdzie!?
Zatrzymał się Koszałek‑Opałek i z wolna fajeczkę pykał, a dzieci, choć nic nie mówił, słuchały, wpatrzone w niego.
Źródło: Maria Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, Poznań 1994, s. 13–18.
Na podstawie opowieści Koszałka‑Opałka, napisz, jak dawniej nazywano krasnoludki? Wypisz je poniżej.
Opisz, w jaki sposób ludzie odwdzięczali się krasnoludkom za ich pomoc.
Ułóż zdanie ze związkiem frazeologicznym z powyższego ćwiczenia.
Narysuj Koszałka‑Opałka.
Na podstawie fragmentów utworu Marii Konopnickiej opisz, jak wyobrażasz sobie Koszałka‑Opałka.
Jak krasnoludki mogłyby pomagać ludziom we współczesnych czasach? Czego mogłyby oczekiwać w zamian? Zredaguj opowiadanie, w którym opiszesz życie krasnoludków w XXI wieku.
Sprawdź, czy umiesz!
Wyjaśnij pochodzenie słowa krasnoludek.
Zaznacz określenia pasujące twoim zdaniem do krasnoludka.
Jak wyobrażasz sobie krasnoludka? Odpowiedz na poniższe pytania:
Gdzie mieszka?
Jak wygląda?
W co się ubiera?
Jaki kolor lubi najbardziej?
Czym się zajmuje?
Co lubi jeść?
RbFfvH6SPtHSw
Obejrzyj film, w którym pani przewodniczka opowiada, jak krasnoludki pomagają poznawać zabytki Wrocławia. Napisz, skąd się wzięły w tym mieście krasnoludki.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RCbdZPMvTqHvC
Nagranie wideo. Na początku wyświetla się zdjęcie małej, brązowej figurki krasnoludka. Na nim napis: „Wrocławskie krasnoludki”. Następnie pojawia się kobieta o długich jasnych włosach i w szarej bluzce – Marta Miniewicz, przewodniczka po Wrocławiu. Między wypowiedziami przewodniczki widzimy rzeźby wrocławskich krasnoludków umieszczonych w przestrzeni miejskiej, np. krasnoludka pilnującego jakiejś piwniczki, krasnoludka, który pcha wielką kulę, i drugiego, który pcha ją w drugą stronę; krasnoludka więźnia przykutego do kraty łańcuchem z kulą; trzy krasnoludki stojące obok siebie i wykonujące różne gesty, a w pobliżu nich małych rozmiarów model ratusza; krasnoludka z kwiatkiem; krasnoludka motocyklistę. Kobieta siedzi w pokoju. Za nią fragment powieszonej na białej ścianie grafiki, regał z książkami oraz zielona roślinka w doniczce. Wypowiedź przewodniczki przeplatają zdjęcia figurek wrocławskich krasnali. 01:46 pojawia się plansza z pytaniem "Którego krasnoludka darzy Pani największą sympatią?", na które kobieta odpowiada. Na końcu filmu plansza: wystąpiła Marta Miniewicz, muzyka Kevin MacLeod, „Marty Gots a Plan” http://incompetech.com/music/ royalty‑free/index.html?isrc=USUAN1500015, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", lipiec 2015.
Wejdź na stronę www.krasnale.pl i zapoznaj się z bazą wrocławskich krasnali. Wybierz jednego z opisanych krasnali, a następnie napisz o nim kilka zdań: podaj jego imię, opisz wygląd, a także wskaż miejsce we Wrocławiu, w którym znajduje się jego rzeźba.
Podaj tytuł lubianego przez ciebie utworu literackiego, w którym występują krasnoludki. Opisz ich wygląd i zachowanie. Wyjaśnij, dlaczego podoba ci się ten tekst.
Słownik
rodzaj prymitywnego obuwia wykonanego ze słomy, drewna, skóry
dawniej
garstka
zwijać przędzę w motki
już
zobaczyć
dom z podwórzem i zabudowaniami gospodarskimi
odwdzięczyć się
obszerny płaszcz bez rękawów, z kapturem, noszony dawniej jako strój podróżny
odpadki pozostałe po młóceniu zboża
opowiadać
przywiązać za pomocą rzemieni, sznurów itp.
sobie
wyskoczyć zza pieca
groźny
świecie
czule, serecznie
z lipowej dziupli











