RHZJLhaHMEk9A1

W świecie baśni. Księżniczki, smoki, rycerze i krasnoludki

Grafika przedstawia wysokie, poszarpane skały w różnych odcieniach brązu na zielonym tle. Z czterech z nich spływają strumienie. Na skale po prawej stronie rośnie mały, czerwony kwiatek. W oddali widać kontury budynków i błękitne niebo. Na tle budynków widnieje niebieska planeta z pierścieniem. Z przodu widać białą planetę wraz z orbitą.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Prawdziwe gwiazdy kina, książek i gier komputerowych. Piękne i groźne, ziejące ogniem, tłukące ogonami tak, że drży w posadach ziemia wokół ich pieczar. Połykające równie chętnie księżniczki, jak i owce z beztrosko pasących się na łąkach stad. Smoki. Gady, które mogą być pokonane tylko przez rycerzy odważnych, dzielnych i… grzecznych.

Smok

Przeczytaj uważnie ciekawostkę o smokach, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Ciekawostka

Smok to potwór występujący w mitachmitmitachpodaniachpodaniepodaniach wielu narodów. Wyobrażano go sobie zwykle jako pokrytego łuskami gada z pazurami lwa, skrzydłami nietoperza i ogonem węża. Z jego paszczy i nozdrzy dobywały się płomienie.

W wielu starożytnychstarożytnystarożytnych mitologiach przypisywano smokom siłę, mądrość i waleczność, przedstawiano je jako strażników, a także uważano za opiekunów urodzaju.

W chrześcijaństwie smok był symbolem grzechu i wszelkiego zła, dlatego często ukazywano go jako bestię pokonaną przez świętych i męczenników, takich jak św. Jerzy, św. Michał czy św. Marta.

Smoki w mitologii chińskiej i japońskiej to zwierzęta o całkiem odmiennym charakterze: na ogół dobroczynne i przynoszące szczęście potężne duchy rządzące żywiołami natury, w znacznym stopniu odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie zjawisk przyrody.

(Na podstawie „Słownika mitów i tradycji kultury” Władysława Kopalińskiego, Warszawa 2011).

Ćwiczenie 1

Co symbolizował smok w kulturze chrześcijańskiej?

R3nAzQH7eSlTX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Jakie cechy przypisywano smokom w mitologii chińskiej i japońskiej?

R1VjV2qyygcy5
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
1
Ćwiczenie 3
RcapfMMPUO1Xa
Rysunek przedstawia zielonego, uśmiechniętego smoka, który trzyma w paszczy czerwony kwiatek.
Smok mapa myśli
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Jakie cechy można przypisać smokom? Stwórz zbiór skojarzeń.

RSLXSEAIKfl5O
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ważne!

Nowe Ateny, których fragment znajduje się poniżej, to wydana w latach 1745–1746 pierwsza polska encyklopedia autorstwa Benedykta Chmielowskiego. Encyklopedia ma układ rzeczowy, a nie alfabetyczny, co oznacza, że hasła zostały pogrupowane na kilkanaście tematów, np. Osobliwości o zwierzętach, roślinach i minerałach czy O czarcie, czarach, astronomii i astrologii.  W encyklopedii wiadomości naukowe przeplatały się z legendami i fantastycznymi opowieściami. W późniejszych latach encyklopedię Chmielowskiego  poddano ostrej krytyce – uważano, że to dzieło amatora, a nie naukowca.

Benedykt Chmielowski Nowe Ateny

DRACO, to jest Smok, [...]  Koło Jordanu rzeki tak wielki się znajdował niegdyniegdyniegdy, że całe stajestajastaje sobą zasłonił, jeźdźca z koniem w swoim pysku pomieścił; łuska z niego była tak wielka, jak tarcze. Przy rzece [...]  Brugada, w Afryce koło Utyki w morze wpadającej, tak wielki smok się wylągł, że Attilus RegulusAttilus RegulusAttilus Regulus z całym się wojskiem z nim potykałpotykać siępotykał, pociskami, strzałami, kuszami położył bestię; skóra z niej do Rzymu posłana na stópstopastóp 120 duża. [...] Może Smoka ugłaskać, że nic człekowi szkodzić nie będzie. TiberiusTiberiusTiberius Cesarz tego doznał przez experiencjęexperiencjaexperiencję, gdy mu z rąk własnych dawał pożywienie. [...]

SMOK jest także z Wężów rodzaju; gdy Wąż w miejscu ukrytym, wygodnym przez długość lat, do wielkiego przyjdzie wzrostu, nawet i skrzydła mający, nie z piór moręmoramorę Ptaków, ale z błonek i skóry jak nietoperz.

chmiel_1 Źródło: Benedykt Chmielowski, Nowe Ateny, Lwów 1745, s. 248.
Draco
Tiberius
niegdy
staja
Attilus Regulus
potykać się
stopa
mora
Ćwiczenie 4

Jakie cechy, według Benedykta Chmielowskiego, mają smoki? Wypisz je na podstawie fragmentu Nowych Aten.

RlOohiqWjZBbX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
J.R.R. Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem

Oto leży tu olbrzymi, czerwonozłocisty smok, pogrążony w głębokim śnie; z paszczy i z nozdrzy dobywa się pomruk i kłęby dymu, lecz podczas snu potwora ogień ledwie się tli w jego wnętrznościach. Pod nim, nakryte jego cielskiem i wielkim zwiniętym ogonem, a także wszędzie dokoła rozsypane po ziemi i ginące w ciemnościach, piętrzą się niezliczone drogocenne przedmioty, złoto surowe i kute, rzadkie kamienie i klejnoty, srebro czerwieniejące w rdzawym świetle. Smaug leżał ze złożonymi skrzydłami niby ogromny nietoperz, obrócony trochę bokiem, tak że hobbit widział jego ciało od spodu: długi, blady brzuch oprószony drogimi kamieniami i okruchami złota, które wbiły się mu w skórę od stałego wylegiwania się na tym łożu bogactw. Poza nim na najbliższych ścianach niewyraźnie majaczących w mroku wisiały zbroje, hełmy, topory, miecze, dzidy; rzędami stały wielkie dzbany i naczynia pełne nieodgadnionych skarbów.

hob_1 Źródło: J.R.R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem, Warszawa 1960, s. 166.
Ćwiczenie 5

Na podstawie podanego fragmentu Hobbita... wywnioskuj, co było pasją Smauga.

RGbZ8n0HTvfmq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6
R5GxR2OX59xt9
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu opisów do odpowiednich obiektów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
Rx6r4G6SEGznJ
Na rysunku ołówkiem widać groźnego smoka. Jest wielki, ma uniesione wielkie skrzydła zakończone haczykami, długi i gruby ogon, cztery potężne łapy z ostrymi pazurami, gadzi łeb na długiej szyi. W otwartej paszczy widać ostre kły.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Wskaż wyrazy, które pasują do opisu wielkiego i przerażającego smoka.

RgNDfbuCf9aJp
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij znaczenie wyrazów: łapeczkiogonek. Uzasadnij, dlaczego takie wyrazy  nie pasują do typowego baśniowego smoka.

Rh43EypHilvZP
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9

Opisz smoka, używając wyrazów: skrzydła, ogon, łapska, pazurzyska, kły, brzuszysko, paszcza.

RdWsSDePpwmTR
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1IZYUPPe7zVy
(Uzupełnij). smoczek smoczątko smoktać smoking smoczyca dragon smecta smocza smaczny smoczysko.
Ćwiczenie 10
R1Y4fb2ZGnwg2
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu kolorem własciwych wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Zaznacz słowa, które tworzą rodzinę wyrazów do słowa smok.

R1BPUMIuchJu0
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu wyrazów.
Pokrewne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
RoD8rUo35jwjZ
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

W 1973 r. wszedł do kin film akcji zatytułowany Wejście smoka. W roli głównej wystąpił Bruce LeeBruce LeeBruce Lee,  amerykański aktor chińskiego pochodzenia, który był mistrzem i instruktorem wschodnich sztuk walki. Niesamowita popularność filmu sprawiła, że na długie lata zapanowała moda na trenowanie kung‑fu i innych wschodnich sztuk walki, które uczą przede wszystkim samokontroli wybuchów agresji i samoobrony.

R1ViKloC77x1x
Pomnik Bruce'a Lee [czyt. Brusa Li] w Honkongu
Źródło: domena publiczna.
Bruce Lee
Ćwiczenie 12

Przeczytaj podane zdania, a następnie wytłumacz, co oznaczają związki wyrazowe palić jak smok, pić jak smok i wejście smoka.

Ten samochód ma już swoje lata i niestety pali jak smok.

Po pokonaniu mety zwycięzca biegu padł ze zmęczenia na ziemię, a potem pił wodę jak smok.

Młody piłkarz miał prawdziwe wejście smoka – ledwo wszedł na boisko, a już strzelił dwie bramki.

Rmk0s0Wg6ZKVU
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1

Utwórzcie z własnych ciał podobiznę opisywanego przez was smoka. Pracujcie w grupach według planu:

  • Wybierzcie w waszych grupach „rzeźbiarza”.

  • Omówcie wspólnie projekt „rzeźby”.

  • Zrealizujcie pomysł.

  • Zróbcie zdjęcie „rzeźby” – możecie poprosić o pomoc nauczyciela.

  • Zaprezentujcie fotografie „rzeźb” na tablicy interaktywnej. Porozmawiajcie o nich: przedstawcie swoje projekty i porównajcie je z pracami innych grup.

Polecenie 2

Zapoznaj się z herbami kilku polskich miast. Zwróć uwagę na to, co je łączy. Porozmawiajcie o tym w klasie.

Herby miast polskich przedstawiające smoki

R79rKaIWxXllG
Ilustracja interaktywna przedstawiająca herby czterech miast, przy każdym z nich jest interaktywny punkt, pod którym znajduje się opis herbu. Herb Dzierżoniowa, opis znajdujący się pod numerem 1.: Herb jest podzielony na dwa pola: górne niebieskie i dolne przedstawiające ceglane mury miejskie. W centrum herbu ukazano ubranego w srebrną zbroję św. Jerzego (patrona miasta) nadeptującego smoka (symbol szatana) i przebijającego złotą włócznią jego paszczę. Głowę św. Jerzego otacza złota aureola. Smok jest zielony i ma złote pazury. Herb Lesznowoli to dwudzielna żółta tarcza. Opis znajdujący się w punkcie 2: Tarcza dwudzielna ze złotym tłem przedstawia pannę w czerwonej sukni z rozpuszczonymi włosami, trzymającą w prawej ręce srebrne kłosy, a w lewej kaduceusz. Kłosy symbolizują rolnictwo, urodzaj, chleb i hojność ziemi, zaś kaduceusz – pokój i handel. W prawym polu znajduje się ciemnozielony smok, który nawiązuje do herbu dawnego księstwa czerskiego, na którego terenie znajduje się Lesznowola. Według podań smok, zwany też żmijem piastowskim mieszkał w lochach zamku czerskiego i był symbolem prawdy, autorytetu i potęgi. Herb Białej Podlaskiej: Na czerwonym tle tarczy herbu znajduje się postać św. Michała w zbroi i w złotej aureoli. Św. Michał trzyma w prawej ręce złoty miecz, uniesiony ostrzem do góry, a w lewej ręce złotą wagę. Stoi na leżącym na plecach i skulonym zielonym smoku. Smok ma otwartą paszczę, ogon owinął wokół nogi św. Michała. Opis znajdujący się w punkcie nr 3.: Na czerwonym tle przestawiono postać Świętego Michała Archanioła w zbroi, depczącego smoka - symbol zła i szatana. W prawej ręce trzyma miecz - symbol waleczności i męstwa, w lewej złotą wagę - symbol sprawiedliwości. Chrześcijanie wierzą, że Michał Archanioł stoi przy umierających, kiedy toczy się ostatni bój o ich zbawienie. On towarzyszy duszom zmarłym na sąd Boży. Herb Ostródy to czerwona tarcza, w której centrum widnieje postać św. Jerzego na białym koniu, depczącego zielonego smoka. Święty Jerzy ma na sobie złotą zbroję, przebija włócznią, leżącego pod kopytami konia zielonego smoka. Smok jest skulony, leży na grzbiecie. Opis herbu w punkcie nr 4.: Na czerwonym tle widnieje postać Świętego Jerzego na koniu zabijającego włócznią smoka - symbol szatana i wszelkiego zła. Święty Jerzy jest symbolem szlachetnego rycerza, który pokonuje potwora niosącego zniszczenie i śmierć.
Herby miast
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Jak sądzisz, dlaczego wiele miast ma w swoim herbie smoka? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RYczsf5nwvn0B
Ważne!

Smok to typowo mityczne stworzenie, towarzyszył ludzkości w baśniach, podaniach i legendach. Jego groźnym obliczem ozdabiano księgi, ściany domostw, umieszczano w herbach i na znakach bojowych królów, książąt, rycerstwa oraz na monetach i pieczęciach. Malarze w różnych epokach ilustrowali sceny walki ze smokami. Najpopularniejsza jest ta pochodząca z legendy o świętym Jerzym, który zabija smoka. Jak głosi legenda, święty Jerzy był rzymskim oficerem, który w czasach Dioklecjana (IV w n. e.) poniósł śmierć męczeńską. Ogłoszono go świętym męczennikiem, jego kult rozwinął się szybko zarówno w Kościele Wschodnim, jak i Zachodnim. W XI wieku z Kapadocji (Turcja), skąd prawdopodobnie pochodził św. Jerzy, przywędrowała do Europy legenda opowiadająca o pokonaniu przez niego smoka. Gad ten uwił sobie gniazdo u źródła zaopatrującego w wodę całe miasto i zmusił ludność do składania ofiar. Mieszkańcy składali smokowi w ofierze owcę, gdy ich zabrakło, musieli ofiarować dziewczynę, którą wybierano przez losowanie. Pewnego dnia los padł na córkę władcy. Gdy dziewczyna miała być już złożona w ofierze, przy źródle pojawił się św. Jerzy, który pokonał bestię i uratował księżniczkę.

Ćwiczenie 14

Zapoznaj się z czterema obrazami w galerii lub ich opisami. Jakimi cechami wyróżniał się święty Jerzy? Wypisz przymiotniki określające jego postawę, zachowanie, wygląd i cechy charakteru.

R19uslnAZvojk
Polecenie 3

Wśród wielu przedstawień Świętego Jerzego walczącego ze smokiem znajduje się również obraz Paolo UccelloPaolo Uccello. Zapoznaj się z nim lub jego opisem, a następnie wykonaj ćwiczenia.

R1CgUCqxrEtbI
Paolo Uccello [czyt. Paolo Uczello] Święty Jerzy i smok
Źródło: Paolo Uccello [czyt. Paolo Uczello], Święty Jerzy i smok, 1455, olej na płótnie, domena publiczna.
Paolo Uccello
Ćwiczenie 15

Zastanów się i odpowiedz na pytania:

  • Jaka scena została przedstawiona na obrazie?

  • Kim są uczestnicy tej sceny?

  • W jakim stanie jest smok?

  • Jak zachowuje się i co może czuć w tym momencie kobieta ukazana na obrazie?

  • Jakie uczucia malują się na twarzy świętego Jerzego?

  • Co widać na drugim planie obrazu, za głównymi postaciami?

  • Którą postać malarz wyróżnił i dlaczego?

    R8Jkp5CGHq2Co
Bernat Martorell
Briton Rivière
Ćwiczenie 16
R1Gsom6FtvdOq1
Zadanie interaktywne polegające na porządkowaniu punktów planu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Uzupełnij zdanie podanymi poniżej wyrazami.

R1FpHrybZSsib
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Wybierz jeden obraz z galerii i opisz go, wzorując się na opisie obrazu Paola Uccella.

RGdCP7SOlle5z
Polecenie 4

Wybierz z galerii obraz, który wydaje ci się najbardziej interesujący. Zapoznaj się z jego opisem i wyjaśnij, co cię w nim zainteresowało.

R1JOjw2BMlsqB
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 18

Zinterpretuj cytat: „Baśnie są bardziej niż prawdziwe nie dlatego, iż mówią nam, że istnieją smoki, ale że uświadamiają, iż smoki można pokonać”.

R1UZgGb8fjqyv
Polecenie 5

Jak sądzisz, czy konflikty ze smokami można rozwiązywać polubownie? Przeczytaj wiersz Wiery Badalskiej Przepraszam, smoku i wykonaj ćwiczenia.

Wiera Badalska Przepraszam smoku

Za górą wielką, stromą
w czasach niezmiernie dawnych
żył pewien mężny rycerz
ze swej grzeczności sławny.

Niezwykle był uprzejmy,
(co się nieczęsto zdarza),
nikogo nie zaczepiał,
nikogo nie obrażał.

Grzecznie rozmawiał z każdym,
słów brzydkich nie używał,
mile widzianym gościem
na zamku króla bywał…

A nieopodal zamku –
jak głoszą dzieje stare –
smok groźny i podstępny
w górach miał swą pieczarę.

Gdy noc zapadła czarna,
z jamy wyłaził skrycie
i swoim zachowaniem
zatruwał ludziom życie.

Król z gniewu brodę targał
i, jak to często bywa,
temu, kto zgładzi smoka,
córkę swą obiecywał.

Niejeden tam już śmiałek
konno i z mieczem w dłoni
z okrzykiem: – Giń, poczwaro! –
do smoczej jamy gonił.

Lecz smok tak ogniem ziajał
i ryczał tak donośnie,
że każdy – choć odważny –
umykał, gdzie pieprz rośnie!

Wreszcie rzekł rycerz grzeczny:
– Ja pójdę, proszę króla!
Ten smok coś tu za długo
bezkarnie sobie hula!

Poszedł. Przy smoczej jamie
przystanął w pełnej zbroi
i palcem – puk! puk! – w skałę
zapukał, jak przystoi.

– Przepraszam, że przeszkadzam –
rzekł – lecz to ważna sprawa...
Chciałbym z szanownym panem,
poważnie porozmawiać.

Smok zdębiał! Już rycerzy
przepłoszył stąd niemało...
Teraz nie pisnął słowa.
Po prostu go zatkało.

A rycerz mówił dalej:
– Zwykle unikam bójek,
ale się pan, niestety,
okropnie zachowuje!

Niestety, ogniem zionie,
niestety, owce dusi,
więc w skórę pan, niestety,
ode mnie dostać musi!

Mam pana kolnąć mieczem?
Czy kopią? Jak pan woli?
Ale uprzedzam z góry,
że to okropnie boli.

Więc może by pan jednak
stąd dobrowolnie poszedł?
Niechże się pan namyśli,
uprzejmie pana proszę…

Smok tylko okiem łypnął,
podumał jeszcze chwilę
i sapnął: – Chyba pójdę,
gdy mnie tak prosisz mile…

Chociaż owieczek tłustych
spora tu jest gromada,
lecz gdy ktoś grzecznie prosi,
odmówić nie wypada.

Pa! Żegnam – machnął łapą,
ukradkiem łzę starł z oka,
rozwinął smocze skrzydła
i... zniknął gdzieś w obłokach.

Król z córką na zwycięzcę
już czekał na tarasie
i weselisko huczne
wyprawił w krótkim czasie.

badal_1 Źródło: Wiera Badalska, Przepraszam smoku, Warszawa 1989.
Ćwiczenie 19

Odpowiedz na pytania:

  • Jaką historię opowiada wiersz?

  • Jak zachował się rycerz?

  • Jak zareagował smok?

  • Jak sądzisz, z czego wynikało wcześniejsze złe zachowanie smoka?

  • Dlaczego wiersz ma taki tytuł?

  • Jaki wniosek wyciągniesz z tego tekstu? Zapisz go w zeszycie.

    RPsSvaj2whgup
Ćwiczenie 20

Wypisz z wiersza Przepraszam, smoku wszystkie zwroty grzecznościowe.

RSllK455qdACU
Ćwiczenie 21

Napisz, jak twoim zdaniem zachowywali się inni rycerze, którzy szli pokonać smoka.

R1Hvr4mv7wDvq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 22

Wytłumacz, jak rozumiesz podane przysłowia:

  • Grzeczne słowo mało kosztuje, a wiele waży.

  • Grzecznością więcej wskórasz niż surowością.

  • Kto grzeczny bywa, przyjaciół zdobywa.

RBUg1ySyVJ8vh
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RTAo0ORNiVaiu
Ćwiczenie 23
Zadanie interaktywne polegające na układaniu obrazka z puzzli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23

Sporządź krótką notatkę o jednym z najsłynniejszych filmowych smoków, czyli Godzilli. Możesz skorzystać ze wszystkich dostępnych źródeł.

R1YN1ta23wKTd
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Zapoznaj się z fotografiami i zdecyduj, którego smoka chciałbyś obejrzeć z bliska. Uzasadnij swój wybór.

RlE9X44eEXPq4
Polecenie 6

Zapoznaj się z opisem indonezyjskiej rikszyrikszarikszy w kształcie smoka. Napisz, jak wyglądałaby riksza, którą ty najchętniej byś się przejechał/przejechała.

RllN8tqicBAw7

Ogłoszenie

RyEL9ydQRizrj11
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24

Przeczytaj ogłoszenie smoka i odpowiedz na pytania:

  • Czego dotyczy ogłoszenie?

  • Gdzie znajduje się ten obiekt?

  • Jak daleko leży od centrum Krakowa?

  • Jak wygląda jama?

  • W jaki sposób można się skontaktować z nadawcą ogłoszenia?

  • Kto jest nadawcą ogłoszenia?

  • Czy liczba informacji w ogłoszeniu jest wystarczająca dla osoby zainteresowanej?

    Rhn66WnQPzAV6
Ćwiczenie 25
RpxAJJu0FgpIR1
Zadanie interaktywne polegające na ustalaniu kolejności zapisów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26
RNMJkRcs2OPTR
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 26

Napisz ogłoszenie o sprzedaży smoczej jamy. Wykorzystaj w nim swój opis smoka.

R1GNophfKlVIz
1
Ćwiczenie 27

Zapoznaj się z zamieszczonymi ogłoszeniami i podaj ich temat oraz cechy wspólne.

RQx1bSZYu5TBc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 28

Zrozpaczeni właściciele  kota Makarego przykleili w kilku miejscach ogłoszenie o zaginięciu swojego pupila. Niestety, przechodnie nie czytają tego ogłoszenia, bo jest zbyt długie i rozbudowane. Przeredaguj podane ogłoszenie w taki sposób, aby zwięźle i rzeczowo przekazywało najważniejsze informacje.

RyFFZpZyOG29L
Ogłoszenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1N1Q37WRGx0q
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 29

Pewien wędkarz od dłuższego czasu daje wciąż to samo ogłoszenie o sprzedaży swojego domku letniskowego na Kaszubach. Niestety, do tej pory nikt nie odpowiedział na ten anons. Pomóż właścicielowi sprzedać jego domek i przerób ogłoszenie w taki sposób, aby szybko znalazł się kupiec.

RRgFmuWZN6jey
Ogłoszenie
Źródło: pixabay, domena publiczna.
RuMpZ5dEiP6pk
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 30
R10DrtGsNvykj1
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie odp
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 7

Wypisz znane ci tytuły książek i filmów, w których pojawiają się smoki. Porównaj swoją listę z listami kolegów i koleżanek.

ROcdzMFNBkSnS
Ćwiczenie 31

Uzupełnij zdania wyrazem smok w odpowiedniej formie.

RCNnGCWwk94T5
Zadanie interaktywne polegające na wpisywaniu wyrazów w luki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
experiencja
Polecenie 8

Opisz obraz Paola Uccella pt. „Święty Jerzy i smok”. Możesz wybrać stopień trudności:
a – według planu,
b – z instrukcją.

a  – praca według planu

  • Opisz, co przedstawia obraz.

  • Postać w centrum obrazu – opisz jej wygląd.

  • Postać z lewej strony obrazu – opisz jej wygląd.

  • Postać z prawej strony obrazu – opisz jej wygląd.

  • Tło obrazu.

  • Barwy.

  • Przekaz płynący z obrazu.

  • Ogólne wrażenie.

b – praca z instrukcją

  • Opisz, co przedstawia obraz.
    Na obrazie przedstawiona jest scena…
    Scena ta rozgrywa się przed jaskinią… (czyją?)

  • Postać w centrum obrazu – opisz jej wygląd.
    W centrum obrazu namalowany jest śmiertelnie ranny… (kto?) Potwór jest… (mały, duży, silny, słaby itp.) Ma potężne… (łapy, nogi, skrzydła, zęby itp.)

  • Postać z lewej strony obrazu – opisz jej wygląd.                                                Obok smoka stoi… (kto? jak wygląda? w co jest ubrana?)

  • Postać z prawej strony obrazu – opisz jej wygląd.                                        Z prawej strony obrazu na białym rumaku siedzi… (kto? w co jest ubrany? co trzyma w ręce? gdzie znajduje się kopia?)

  • Tło obrazu.  Na drugim planie obrazu widoczne są…

  • Barwy.                                                                                                       Dominującymi kolorami obrazu są ciemne zielenie… (jakie jeszcze kolory?)

  • Przekaz płynący z obrazu.                                                                                   Temat, jakim jest zwycięstwo dobra nad złem… (jak został ukazany?)

  • Ogólne wrażenie.                                                                                                   Patrząc na obraz, można odnieść wrażenie, że... (jakie masz odczucia dotyczące obrazu? jak odbierasz ten obraz?)

    R1Cty8cvESRrk
Ćwiczenie 32
R13VyV4d6YSa3
Zaznaczanie prawidłowych elementów tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RvsdcSKYQbrGG
Ćwiczenie 32
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 33
R5DcwDFBB8vK8
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu prawidłowej odpowiedzi.
ogłoszenie - gdzie ich nie ma
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 34
RTkJuVBgSGwh71
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu wyrazów do zdań.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Napisz ogłoszenia na wybrane trzy tematy:

  • o poszukiwaniu straconego czasu,

  • o lekcjach gry na garnkach,

  • o przepisywaniu prac niewidzialnym tuszem,

  • o znalezieniu błąkającego się komara,

  • o sprzedaży tony śmiechu.

    R1Yr4KjCrLA6P

Słownik

mit
mit

opowieść o bogach i bohaterach, fantastycznych wydarzeniach, wyjaśniająca odwieczne pytania człowieka o powstanie świata, człowieka, wyjaśniająca zagadnienia życia, śmierci, dobra i zła

podanie
podanie

fikcyjna opowieść silnie związana z miejscowością, regionem lub narodem, wyjaśnia przyczyny powstania pewnych tradycji, miejscowości, krain geograficznych. Bohaterami podań są niezwykłe postaci: królowie, królowe, wojownicy, lokalni bohaterzy, czasem postacie fantastyczne takie jak diabły (Boruta) czy czarownicy (Pan Twardowski), które swoją postawą i zachowaniem utrwaliły się w wyobraźni danej społeczności

riksza
riksza

trzykołowy rower z umieszczonym siedzeniem dla pasażera, służący do transportu osób, napędzany siłą ludzkich nóg

starożytny
starożytny

odnoszący się do epoki starożytnej  (3 tys. lat p.n.e. do 476 r. n.e.)