Wiosna Ludów w Europie i na ziemiach polskich
Udział Polaków w wydarzeniach Wiosny Ludów
Wiosną Ludów nazywamy falę rewolucji, zamieszek i zbrojnych starć, które przetoczyły się przez niemal całą Europę w latach 1848–1849. Wystąpienia te ominęły jedynie Wielką Brytanię oraz Cesarstwo Rosyjskie. Ważny udział w tych rewolucyjnych zmaganiach w Europie mieli również Polacy.
Wiosna Ludów na ziemiach polskich
W 1848 roku nastroje rewolucyjne nie ominęły Galicji. W Krakowie i Lwowie powołano polskie Komitety Narodowe, a także zaczęto organizować Gwardię Narodową – namiastkę sił zbrojnych. Wśród żądań wysuwanych pod adresem cesarza znalazły się polonizacja szkół i urzędów oraz zniesienie pańszczyzny. Genialnym posunięciem ze strony lokalnej austriackiej administracji okazało się wydanie bez czekania na zgodę Ferdynanda dekretu o uwłaszczeniu chłopów i wypłacie - rzekomo w imieniu cesarza - odszkodowań dla ziemiaństwa polskiego. Tym samym gubernator Galicji Franz von Stadion uprzedził działania Polaków, a jednocześnie zapobiegł rozprzestrzenianiu się rewolucji. Nawet podjęcie przez Gwardię Narodową w Krakowie krótkotrwałych działań zbrojnych w obronie przed próbą jej rozbrojenia nie zmieniło już sytuacji. W opanowaniu Lwowa pomogło podsycenie zarysowującego się konfliktu polsko‑ukraińskiego oraz bombardowanie miasta.

W ogarniętych rewolucją Niemczech powszechnie obawiano się rosyjskiej interwencji wojskowej w duchu Świętego Przymierza, dlatego zaczęto wspierać polski ruch polityczny, jaki ujawnił się w Wielkim Księstwie Poznańskim. Wieści o wybuchu rewolucji marcowej w Berlinie ożywiły nadzieję zamieszkujących je Polaków na poszerzenie praw politycznych. Więzienie pruskie opuścili polscy działacze polityczni aresztowani po upadku powstania krakowskiego z 1846 roku. Utworzony w marcu 1848 roku polski Komitet Narodowy na audiencji u króla pruskiego wystąpił z postulatem spolszczenia administracji Księstwa i utworzenia polskiego korpusu wojskowego. Jego organizacji podjął się, jeden z uwolnionych działaczy. Jednak za oficjalną aprobatą dla polskich propozycji poszły diametralnie odmienne działania, potajemnie nakazane przez króla pruskiego. Stacjonująca w Poznaniu armia pruska pod wodzą generała Colomba [czyt.: kolumba] ogłosiła stan oblężenia i zażądała zmniejszenia liczebności polskich oddziałów. Polacy rozpoczęli więc walkę o niepodległość, tworząc tajny Rząd Narodowy i rekrutując kilka tysięcy chłopskich ochotników. Kolejnym wybiegiem rządu pruskiego było zawarcie w kwietniu 1848 roku umowy w Jarosławcu, według której strona polska miała zachować tylko cztery obozy wojskowe, w zamian otrzymać całość administracji w Poznańskiem. Zawieszenie broni było jednak krótkotrwałe. Wojska pruskie dążyły do konfrontacji. Rozbiły jeden z polskich obozów stacjonujący w Książu. Pozostałe siły zbrojne Mierosławski poderwał do walki powstańczej, zwyciężając wojska pruskie w dwóch bitwach: pod Miłosławiem (30 kwietnia 1848) i Sokołowem (02 maja 1848). Mimo zwycięstwa pod Miłosławiem nie udało się Mierosławskiemu kontynuować walki, gdyż zabrakło poparcia polskich oficerów i ziemiaństwa. Na początku maja powstańcy ogłosili kapitulację. Przez następne kilkadziesiąt lat Polacy nie podjęli już walki zbrojnej ani w zaborze pruskim, ani austriackim. Pod wpływem tych doświadczeń społeczeństwo polskie, w walce o zachowanie polskości, wybrało drogę działań legalnych.

Obraz Kossaka przedstawia największe starcie zbrojne powstania wielkopolskiego w 1848 roku. Ogółem w Poznańskiem Polakom udało się uzbroić niemal 7 tysięcy ludzi. Zwróć uwagę na zaznaczony szczegół obrazu. Dotkliwy brak broni i oporządzenia wojskowego sprawił, że większość żołnierzy sił zbrojnych zmobilizowanych przez Komitet Narodowy była uzbrojona w kosy lub broń myśliwską.
Legion Polski we Włoszech

Należy podkreślić, iż czasy, w których wybuchła Wiosna Ludów, to epoka romantyzmu. Nie dziwi więc, że popularne idee romantyczne, w tym hasło „za wolność waszą i naszą”, spotykały się z licznym odzewem społeczności polskiej. Tak było w przypadku założonego w 1848 r. przez wieszcza narodowego Adama Mickiewicza Legionu Polskiego w Rzymie, dla którego poeta opracował Skład zasad, czyli symbol polityczny Polski – dzieło łączące idee rewolucyjne oraz chrześcijańskie. Legion miał być symbolem ideowego braterstwa pomiędzy polskim a włoskim ruchem niepodległościowym. Koncepcja Mickiewicza nawiązywała też do idei Legionów Polskich we Włoszech - poeta liczył, że z czasem uda się stworzyć oddziały o większej liczebności. Szlak bojowy Legionu Polskiego wiódł przez północne Włochy, gdzie Polacy walczyli z Austriakami o wyzwolenie m.in. Toskanii i Lombardii. Ostatnią bitwą, w której Legion Mickiewicza wziął udział, była obrona Rzymu i powstałej w miejsce Państwa Kościelnego Republiki Rzymskiej (1848–1849). Wkrótce jednak, 25 kwietnia 1849 r., na terytorium Italii wkroczyły wojska francuskie, 1 czerwca rozpoczęło się oblężenie Rzymu, a 29 czerwca miasto się poddało. Państwo Kościelne zostało przywrócone.


Poza Legionem Mickiewicza w Italii walki toczyli również Ludwik Mierosławski oraz Wojciech Chrzanowski. Pierwszy z nich powołany został na głównodowodzącego wojskami Sycylii, która walczyła o niepodległość z królem Neapolu. Powstańcy przegrali główną bitwę pod Katanią 5 kwietnia 1849 r., co zakończyło krótkotrwały okres niezależności od Neapolu, sam zaś Ludwik Mierosławski powrócił do Paryża. Drugi z Polaków Wojciech Chrzanowski został szefem sztabu armii Piemontu. W dniu 23 marca 1849 r. Chrzanowski przegrał bitwę pod Novarą.
Powstania w krajach niemieckich i w Austrii

Swój epizod w starciach zbrojnych w państwach niemieckich mieli Polacy, którzy należeli do Towarzystwa Demokratycznego Polskiego. Niemieccy rewolucjoniści współpracowali z polskimi oficerami, m.in. z przybyłym z Sycylii Ludwikiem Mierosławskim, i gen. Franciszkiem Sznajdem. Najaktywniejsze działania Polaków w państwach niemieckich przypadły na maj - czerwiec 1849 roku.


Najliczniej Polacy wzięli udział w wystąpieniach, do których doszło na terenie Cesarstwa Austriackiego. Wspomnieć tutaj należy nie tylko o samych walkach z jednym z zaborców, ale również o pierwszym Zjeździe (Kongresie) Słowiańskim zorganizowanym w Pradze w czerwcu 1848 r. Uczestniczyli w nim Polacy, Słowacy, Ukraińcy, Czesi, Rosjanie, Serbowie i Chorwaci. Głównym celem Zjazdu było opracowanie skutecznych metod walki z madziaryzacją oraz germanizacją narodów słowiańskich. Delegaci Zjazdu wydali wspólny manifest, którego jednym ze współautorów był Polak – Karol Libelt. Wystąpił on także z koncepcją niepodległej Polski jako państwa federacyjnego. Kongres nie przyniósł jednak oczekiwanego zjednoczenia narodów słowiańskich, każdy z nich chciał bowiem realizować jednostkowe cele, najbardziej opłacalne z punktu widzenia ich własnego dobra.

Powstanie nie ominęło również Wiednia, gdzie ludność domagała się dymisji kanclerza Klemensa von Metternicha, a także zmian w biurokratycznej monarchii austriackiej. Rewolucja chwilowo osiągnęła swoje cele, kanclerz bowiem został zwolniony, a cesarz zobowiązał się do oktrojowania konstytucji. W ostatnim zrywie Wiednia jego obroną dowodził, przybyły 10 października 1848 r., polski generał Józef Bem. Pomimo braku odpowiedniego rekruta i sprzętu podjął nierówną walkę z wojskami austriackimi i przez następne dwa tygodnie bronił miasta. Wiedeń jednak skapitulował 31 października 1848 r.

Wspierając węgierskich powstańców
Rewolucja węgierska z lat 1848–1849 od samego początku przyciągała licznych polskich ochotników. Wielowiekowe sąsiedztwo, a także podobna historia obu narodów spowodowały, że Polacy mieli bardzo duży udział w wojnie austriacko‑węgierskiej. Walki na Węgrzech zbiegły się w czasie z zamieszkami w Wiedniu oraz z zaangażowaniem Austrii w powstania we Włoszech, dzięki czemu rząd austriacki czasowo był skłonny do ugodowego rozwiązania problemu węgierskiego. W związku z sytuacją kryzysową, w której znaleźli się Habsburgowie, w Peszcie powołano niezależny od Wiednia rząd i wyrażono zgodę na przeprowadzenie szeregu reform. Jasne było jednak, że było to rozwiązanie prowizoryczne, a Austria nie wyrazi zgody na odłączenie się Węgier.


W konsekwencji od połowy 1848 r. Austria przystąpiła do ograniczania wolności Węgrów oraz próbowała zdusić powstania przy pomocy innych mniejszości narodowych: Chorwatów, Serbów oraz Rumunów. W związku z rozpoczęciem walk o niepodległość pod sztandarami węgierskimi zgromadziło się wielu Polaków. Dwa największe oddziały skupiły się wokół Józefa Wysockiego na Słowacji (Legion Polski Wysockiego liczył 2090 żołnierzy piechoty i 400 ułanów) oraz Józefa Bema w Siedmiogrodzie (w Legionie Polskim Bema służyło ok. 1,5 tys. Polaków). W grudniu 1848 r. Węgrzy równolegle toczyli walki z powstańcami serbskimi i Rumunami, a także musieli się zmagać z Austriakami, którzy ruszyli z ofensywą i zajęli Budę oraz Peszt. Ich sytuacja zmieniła się jednak podczas zimowej kampanii 1849 roku, w której to Węgrzy pod dowództwem gen. Bema wypchnęli Austriaków z Siedmiogrodu. To właśnie na kanwie ówczesnych sukcesów Polak został bohaterem narodowym tej części Europy, do dziś znany jest jako Bem Apó (Ojczulek Bem). Warto również wspomnieć, iż pod rozkazami Józefa Bema walczył Sándor Petőfi, słynny poeta węgierskiego romantyzmu, który był adiutantem generała.

Udział Polaków w europejskiej Wiośnie Ludów był znaczny. Uczestniczyli oni w większości najważniejszych starć oraz wydarzeń ówczesnej Europy, niosąc na sztandarach hasło „za wolność waszą i naszą”. Szczególnie widać to w przypadku powstania węgierskiego, w którym Polacy w dużej liczbie poparli dążenia niepodległościowe Madziarów, stawiając je na równi ze swoimi. Jednak mimo podjętych wysiłków Polacy nie osiągnęli zamierzonych celów. Sprawa polska nie została dostrzeżona przez mocarstwa – na niepodległość czekano jeszcze długi czas.
Ćwiczenia
Ułóż w porządku chronologicznym wydarzenia z okresu Wiosny Ludów w Wielkim Księstwie Poznańskim.
- atak oddziałów pruskich na obóz polski w Książu
- podpisanie ugody w Jarosławcu
- obwołanie Ludwika Mierosławskiego wodzem naczelnym
- bitwa pod Miłosławiem
- bitwa pod Sokołowem
Spośród poniższych miast wskaż to, w którym podczas Wiosny Ludów nie doszło do żadnych większych wystąpień.
- Warszawa
- Poznań
- Lwów
- Kraków
Rozstrzygnij, czy treść obrazu wskazuje na udział w walce kosynierów. Uzasadnij odpowiedź.

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenie.
Skład zasad, czyli symbol polityczny PolskiSkład zasad.
1. Duch chrześcijański, w wierze świętej katolickiej rzymskiej, jawiony czynami wolnymi.
2. Słowo Boże, w Ewangelii zwiastowane, prawem narodów, ojczystym i społecznym.
3. Kościół stróż Słowa.
4. Ojczyzna pole życia Słowu Bożemu na ziemi.
5. Duch polski Ewangelii sługa, ziemia polska ze swym społeczeństwem ciało. Polska zmartwychwstaje w ciele, w którym cierpiała i złożona została w grobie przed laty stu. Polska w osobie wolnej i niepodległej staje i Sławiańszczyźnie dłoń podaje.
6. W Polszcze wolność wszelkiemu wyznawaniu Boga, wszelkiemu obrzędowi i zborowi.
7. Słowo wolne, wolnie objawiane, z owoców przez prawo sądzone.
8. Wszelki z narodu jest obywatelem, wszelki obywatel równy w prawie i przed urzędami.
9. Wszelki urząd obieralny, wolnie dawany, wolnie brany.
10. Izrealowi, bratu starszemu, uszanowanie, braterstwo pomoc na drodze ku jego dobru wiecznemu i doczesnemu. Równe we wszystkim prawo.
11. Towarzyszce żywota, niewieście, braterstwo i obywatelstwo, równe we wszystkim prawo.
12. Każdemu Sławianinowi, zamieszkałemu w Polszcze, braterstwo, obywatelstwo, równe we wszystkim prawo.
13. Każdej rodzinie rola domowa pod opieką gminy. Każdej gminie rola gromadna pod opieką narodu.
14. Wszelka własność szanowana i nietykalnie pod straż urzędowi narodowemu oddana.
15. Pomoc polityczna, rodzinna, należna od Polski bratu Czechowi i ludom pobratymczym czeskim, bratu Rusowi i ludom ruskim. Pomoc chrześcijańska wszelkiemu narodowi jako bliźniemu.
Rzym, dnia 29 marca 1848 roku
Źródło: Skład zasad, czyli symbol polityczny Polski, dostępny w internecie: wikisource.org.
Słownik
(fr. bourgeoisie) pierwotnie nazywano tak mieszczaństwo, od końca XV w. stała się synonimem górnych warstw mieszczaństwa, tzw. właścicieli wielkich przedsiębiorstw i bardzo zamożnych ludzi
w ustroju feudalnym było to określenie na obowiązek przymusowej i bezpłatnej pracy na rzecz właściciela ziemskiego; wymiar czasu takiej pracy zależał od danego państwa, regionu
nadanie chłopom na własność użytkowanej przez nich ziemi, z którym wiąże się zniesienie obowiązków względem pana feudalnego, tj. pańszczyzny, darmoch i czynszu



