R13VTNebl6aMl1
Ilustracja przedstawia budynek trzykondygnacyjny w kolorze szarym. Drzwi i okna w kolorze białym. Plac przed budynkiem wyłożony jest kostką brukową. Budynek ogrodzony jest metalowym płotem wykonanym z siatki w kolorze zielonym.
Budynek Szkoły Podstawowej w Sochaczewie.
Źródło: Learnetic S.A., domena publiczna.

Wygląd naszych miast i wsi stale ulega zmianie. W wielu miejscowościach znajdują się parki, place zabaw, trasy rowerowe, boiska sportowe i inne atrakcyjne miejsca. Niestety często istnieją również miejsca nieatrakcyjne, takie jak: dzikie wysypiska śmieci, zniszczone budynki, zaniedbane tereny czy nieestetyczne reklamy, wpływające negatywnie na wygląd danej miejscowości. Jednak każdy z nas może zmienić swoje otoczenie. Wystarczy wpaść na ciekawy pomysł i przedstawić go innym. Spróbuj więc wykonać projekt zagospodarowania terenu wokół swojej szkoły na podstawie poniższego wzoru.

1. Opis krajobrazu najbliższej okolicy

R4UG1hzeLk6ns
Wymień po trzy przykłady ożywionych i nieożywionych elementów krajobrazu okolic szkoły. Elementy ożywione: Elementy nieożywione:, Jakie określenie najlepiej charakteryzuje krajobraz okolic twojej szkoły? leśny, rolniczy, pojezierny, miejski, górski, przemysłowy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2. Przygotowanie materiałów do lekcji terenowej

Przygotuj i wydrukuj plan okolic szkoły (np. ze strony www.googlemaps.com lub mapy.geoportal.gov.pl). Potrzebne będą dwa egzemplarze. Ponadto przygotuj:

  • twardą podkładkę pod plan;

  • ołówek;

  • gumkę;

  • aparat fotograficzny lub telefon komórkowy;

  • kompas.

Pod planem, który wykorzystasz podczas lekcji terenowej, wykonaj legendę według poniższego wzoru. Na jej podstawie ocenisz krajobraz.

RnYGO7LnyMNhQ1
Grafika przedstawiająca legendę oceny krajobrazu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

3. Lekcja terenowa

Na samym początku ustaw wydrukowany plan zgodnie z rzeczywistym położeniem szkoły, używając do tego kompasu lub odnosząc się do charakterystycznych obiektów w okolicy. Oznacz na planie kierunki geograficzne za pomocą skrótów: N – kierunek północny, S – kierunek południowy, E – kierunek wschodni, W – kierunek zachodni. Następnie opisz i oceń poszczególne fragmenty krajobrazu widzianego na północ, południe, wschód i zachód od budynku szkoły. W tym celu:

  • wykonaj zdjęcia;

  • zapisz najważniejsze informacje dotyczące widzianego obszaru (forma terenu, roślinność, zabudowa);

  • zaznacz i podpisz na planie charakterystyczne elementy krajobrazu;

  • oceń krajobraz okolic szkoły, wykorzystując oznaczenia z wcześniej przygotowanej legendy.

Poniższa grafika przedstawia przykładowy plan z zaznaczonymi elementami krajobrazu oraz ich oceną.

RmpBCQ4RUosL01
Ilustracja interaktywna przedstawia przykładowy plan krajobrazu. Widoczne elementy przedstawione są z lotu ptaka. Pomiędzy nimi widać ulice. Elementy zaznaczone są różnymi kolorami. Widoczny jest zaniedbany park zaznaczony na pomarańczowo, osiedlowy plac zabaw zaznaczony na żółto, szkoła i parking zaznaczone na biało, zniszczone budynki fabryki zaznaczone na pomarańczowo, domki jednorodzinne zaznaczone na zielono. W prawym dolnym rogu znajduje się róża kompasowa wyznaczająca cztery strony świata. U góry grafiki jest północ, w lewo zachód, w dół południe, w prawo wschód.
Grafika przedstawiająca plan krajobrazu wraz z oceną jego elementów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7O1jbZwk84sz1
Grafika przedstawiająca legendę oceny krajobrazu wraz z elementami planu osiedla
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

4. Projekt zagospodarowania terenu

Po wykonaniu obserwacji wybierz nieatrakcyjne miejsce zaznaczone przez ciebie na planie kolorem czerwonym, by przygotować dla niego nowy plan zagospodarowania. Zastanów się, co należy zmienić, aby dane miejsce stało się ładniejsze, bardziej użyteczne oraz przyjemniejsze dla mieszkańców. Pamiętaj, że oprócz zagospodarowania pustych terenów pod np. plac zabaw, parki czy las możesz również zaproponować odnowienie starych zabudowań lub podsunąć pomysł na ich wykorzystanie. Wszystkie swoje pomysły możesz zebrać w tabeli według poniższego wzoru:

Teren

Pomysł zagospodarowania

zniszczone budynki fabryki

  • plac zabaw

  • siłownia

  • skate park [czyt. skejt park]

5. Prezentacja projektu

Pomysł na zagospodarowanie terenu wokół szkoły możesz zaprezentować swojej klasie. Warto przedstawić go np. w postaci plakatu lub prezentacji multimedialnej. W ten sposób łatwiej ci będzie opisać efekt planowanych zmian. Pamiętaj o dołączeniu planu i fotografii wykonanych podczas lekcji terenowej oraz odpowiednich opisów.

R16XL00nLCcRG1
Ilustracja interaktywna przedstawia przykładowy plan krajobrazu. Widoczne elementy przedstawione są z lotu ptaka. Pomiędzy nimi widać ulice. Elementy zaznaczone są różnymi kolorami. Widoczny jest zaniedbany park zaznaczony na pomarańczowo, osiedlowy plac zabaw zaznaczony na żółto, szkoła i parking zaznaczone na biało, plac zabaw otoczony parkiem zaznaczony na zielono, domki jednorodzinne zaznaczone na zielono. W prawym dolnym rogu znajduje się róża kompasowa wyznaczająca cztery strony świata. U góry grafiki jest północ, w lewo zachód, w dół południe, w prawo wschód.
Pomysł na zagospodarowanie terenu wokół szkoły.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.