R1KI0sUQ3wYGS
Na zielonym tle narysowane są białe, kudłate stworki z rogami. Stworki są do siebie bardzo podobne i jest ich bardzo dużo.

Jeszcze więcej duszków. Klonowanie, stemplowanie i komunikaty

Źródło: SadiesBurrow, Clones of a single imaginary creature, licencja: CC BY-SA 4.0. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Clone_Creature_Banner.png/.

Nadawanie komunikatów

Z czym Ci się kojarzy słowo „komunikat”? Może ze sportowcami, którzy na gwizd sędziego (czyli odpowiednio nadany komunikat) wiedzą, że właśnie zakończył się mecz? W tym rozdziale dowiesz się jaką moc mają komunikaty w Scratch.

Polecenie 1

Uruchom program Scratch. Do nowego projektu dodaj duszka Mysz (Mouse1). Następnie dla obu duszków zbuduj skrypty przedstawione na filmie poniżej.

R1Wf0QQoqn9Q7
Film przedstawia tworzenie skryptów dla dwóch duszków.

Sprawdź działanie napisanego programu.

Ćwiczenie 1

Utwórz nowy projekt z tymi samymi duszkami kota i myszy. Zbuduj dla nich skrypty wg poniższej grafiki. Sprawdź działanie skryptów. W razie problemów skorzystaj z informacji zamieszczonych w podpowiedzi.

Rf9K11qXukSUV
Przykładowe skrypty z nadawaniem i odbieraniem komunikatu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RrlIbzmIOAPjn
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst przeciągając nazwy klocków w odpowiednie miejsca.

Nadawanie i odbieranie komunikatów umożliwia porozumiewanie się pomiędzy duszkami, a także sceną. W ten sposób jeden duszek może uruchomić skrypty innych duszków lub sceny. Trzy klocki związane z nadawaniem i odbieraniem komunikatów znajdują się w grupie Zdarzenia. Nowy komunikat można zdefiniować i nadać przy pomocy jednego z dwóch bloczków:

R1QDTC1siqf0a
Blok nadaj komunikat… z kategorii Zdarzenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RnvVA7jThXljC
Blok nadaj komunikat… i czekaj z kategorii Zdarzenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po nadaniu komunikatu (wykonaniu bloczka nadaj lub nadaj i czekaj) uruchamiane są automatycznie skrypty zaczynające się od bloczka kiedy otrzymam (nazwa komunikatu).

RUaJwRiriyACV
Blok Kiedy otrzymam… z kategorii Zdarzenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ważne!

Działanie skryptu, który nadał komunikat jest kontynuowane równolegle (jeśli wykorzystamy blok nadaj) lub wstrzymane do czasu zakończenia działania wszystkich skryptów odbierających ten komunikat (gdy użyjemy bloku nadaj i czekaj).

Poniżej znajduje się pole tekstowe przeznaczone do zapisywania notatek. Możesz w nim zapisać wszystkie informacje, które uważasz za potrzebne.

R1EUuvLvu9ExK
Pole tekstowe do zapisywania odpowiedzi i notatek.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.