R1KI0sUQ3wYGS
Na zielonym tle narysowane są białe, kudłate stworki z rogami. Stworki są do siebie bardzo podobne i jest ich bardzo dużo.

Jeszcze więcej duszków. Klonowanie, stemplowanie i komunikaty

Źródło: SadiesBurrow, Clones of a single imaginary creature, licencja: CC BY-SA 4.0. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Clone_Creature_Banner.png/.

Stemplowanie duszków

Ćwiczenie 1

Utwórz w programie Scratch skrypt rysujący stado zajęcy w zimie. W swoim skrypcie wykorzystaj blok Stempluj. Umożliwi ci on duplikowanie wizerunku duszka na scenie.

RkwiaxHEH6Loq
Zające w zimowej scenerii

Blok Stempluj:

R6eAuT8R0zjmp
Zrzut ekranu przedstawiający blok „Stempluj”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Do usunięcia wszystkich stemplowanych obrazów wykorzystaj blok Wyczyść wszystko.

R1amiyLFVErAe
Zrzut ekranu przedstawiający blok „Wyczyść wszystko”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Bloki te znajdują się w kategorii Pisak. Jeżeli kategoria Pisak nie pokazuje się domyślnie po lewej stronie aplikacji Scratch, należy dodać ją wchodząc w opcję Dodaj rozszerzenie. Przycisk znajduje się w lewym dolnym rogu programu Scratch.

R8GQJBtgHFRai
Zrzut ekranu przedstawiający umiejscowienie opcji odpowiedzialnej za dodawanie rozszerzenia do programu Scratch
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1AY2jmO8dJwI
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w zdaniach, tak aby powstała prawidłowa notatka o blokach z kategorii Pisak. Przeciągnij prawidłowe odpowiedzi lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy.

Klonowanie duszków

Klonowanie to funkcja w Scratchu, która pozwala na tworzenie kopii duszków podczas projektu. Każdy klon ma te same cechy, takie jak wygląd, dźwięki, skrypty i zmienne, jak oryginał, ale działa niezależnie. Klonowanie różni się od stemplowania, ponieważ stemplowanie tworzy tylko obraz duszka na scenie, podczas gdy klony są oddzielnymi duszkami, które mogą interpretować skrypty i działać niezależnie.

Klonowanie jest przydatne w przypadku projektów, w których istnieje wiele podobnych duszków wykonujących podobne zadania. Użytkownik może wprowadzić zmiany w jednym duszku, a klonowane kopie automatycznie odzwierciedlą te zmiany. Dzięki temu zarządzanie projektami z wieloma podobnymi duszkami jest łatwiejsze, a projekt bardziej czytelny.

W kategorii Kontrola znajdują się trzy klocki związane z tworzeniem i obsługą klonów duszków podczas działania programu. Klocki te nie są dostępne dla sceny. Kliknięcie w zieloną flagę lub przycisk stop (także wykonanie klocka zatrzymaj wszystko) automatycznie usuwa wszystkie klony.

R18PFm19cqiot
Blok „utwórz klona z…” z kategorii „Kontrola”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Klocek umożliwia duszkowi utworzenie swojej kopii lub kopii dowolnego innego duszka wybranego z listy rozwijalnej (na liście znajdują się nazwy wszystkich duszków z obszaru zarządzania duszkami). Nowo utworzony duszek posiada wszystkie cechy i funkcjonalności swojego wzorca. Po utworzeniu rozpoczyna się automatycznie wykonywanie skryptu rozpoczynającego się od klocka:

RheEgK0KkwABY
Blok „gdy zaczynam jako klon” z kategorii „Kontrola”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Można także programowo usuwać utworzonego duszka – klona. Jeśli w skryptach zostanie użyty klocek

RaplSKKSILCmn
Blok „usuń tego klona” z kategorii „Kontrola”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

duszek – klon zostanie usunięty. Zwróć uwagę, że pod ten klocek nie można podczepić żadnego innego. Jak duszek zostanie usunięty, to nie może już wykonywać innych czynności.

Ćwiczenie 2

Utwórz projekt w którym na niebie (niebieskim tle sceny) co 1 sekundę pojawia się w losowym miejscu gwiazdka. Niech kliknięcie w gwiazdkę powoduje jej usunięcie.

R1PkUKbixBgbF
Zrzut ekranu przedstawiający scenę w trakcie uruchomienia skryptu
Źródło: Janusz Wierzbicki, Maciej Borowiecki, licencja: CC BY 3.0.
RPPOESnZcGM2x
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w algorytmie projektu, w którym na niebie (niebieskim tle sceny) co sekundę pojawia się w losowym miejscu duszek - gwiazdka, a następnie po dwóch sekundach znika. Przeciągnij prawidłowe odpowiedzi lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy.
Ważne!

Użycie bloku Stempluj powoduje odbicie podobizny duszka na scenie. Utworzony w ten sposób obraz nie może być w żaden sposób kontrolowany innymi skryptami. Odbity zostanie aktualnie wybrany kostium duszka. Stempel nie rysuje po duszkach, które aktualnie znajdują się na scenie. Natomiast jeżeli chcesz, aby w projekcie było wiele duszków i każdy z nich realizował skrypty zastosuj mechanizm klonowania duszków.

Blok Stempluj znajdziesz w kategorii Pisak, klocki do klonowania i zarządzania duszkami w kategorii Kontrola.

Wykorzystaj poniższe pole na zapisanie swoich notatek i przemyśleń.

RjqkjgO9biQil
Dzienniczek, w którym możesz zapisać swoje notatki i przemyślenia.
Dzienniczek, w którym możesz zapisać swoje notatki i przemyślenia.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.