R1b481ewyt5wT
Zdjęcie w sali lekcyjnej. Czwórka dzieci siedzi na krzesłach, a jedna stojąca dziewczynka pokazuje wiszącą na ścianie ilustrację z napisanymi cyframi. W poprzek napis na czarnym tle: Działania pamięciowe na liczbach naturalnych.

Działania pamięciowe na liczbach naturalnych

Źródło: Yan Krukau, domena publiczna. https://www.pexels.com.

11. Pamięciowe działania na liczbach naturalnych - podsumowanie

Dlaczego warto nauczyć się wykonywania rachunków bez pomocy kalkulatora, kartki i długopisu? Dlatego, że na przykład leżąc na plaży nie mamy tych przedmiotów pod ręką, a musimy wykonać potrzebne obliczenia. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie pamięciowe pobudza logiczne myślenie i ćwiczy pamięć!

R18RycgFnYiwH
Plaża w Dziwnówku
Źródło: Ejdzej (http://commons.wikimedia.org).

Wykonując ćwiczenia zawarte w tym materiale, będziesz mieć okazję sprawdzić swoje umiejętności wykonywania działań pamięciowych na liczbach naturalnych, w tym szacowania wyników i działań na dużych liczbach.

Na start

  • Liczby naturalne to 0, 1, 2, 3, , 39, 40, , 1342, 1343, . Najmniejszą liczbą naturalną jest 0. Największej liczby nie ma, zawsze można podać liczbę większą od danej.

  • Liczby naturalne zapisujemy za pomocą dziesięciu cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 w systemie dziesiątkowym pozycyjnym.

  • System jest pozycyjny, bo znaczenie cyfry w liczbie zależy od pozycji, jaką w tej liczbie zajmuje. Pozwala to na zapisanie i odczytanie dowolnej liczby, np.: „sześć milionów siedemset sześćdziesiąt dziewięć tysięcy dwieście osiemdziesiąt pięć.”

Nasz system liczenia jest również dziesiątkowy, bo 10 jednostek niższego rzędu to 1 jednostka rzędu wyższego (np. 10 jedności to jedna dziesiątka, 10 dziesiątek to jedna setka, 10 setek to jeden tysiąc).

Liczby naturalne możemy dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić. Liczby, które dodajemy, odejmujemy, mnożymy lub dzielimy mają swoje nazwy.

R12H46dLdR9Cs1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

R1BnE50E0irUh
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Działania na liczbach naturalnychElementy należące do kategorii Działania na liczba naturalnychNazwa kategorii: Dodawanie liczb naturalnychElementy należące do kategorii Dodawanie liczb naturalnychNazwa kategorii: Składnikami dodawania są dwa składniki i suma. Nazwa kategorii: Dodawanie jest przemienne.Koniec elementów należących do kategorii Dodawanie liczb naturalnychNazwa kategorii: Odejmowanie liczb naturalnychElementy należące do kategorii Odejmowanie liczb naturalnychNazwa kategorii: Składnikami odejmowania są kolejno: odjemna, odjemnik i różnica.Nazwa kategorii: Odejmowanie nie jest przemienne.Koniec elementów należących do kategorii Odejmowanie liczb naturalnychNazwa kategorii: Mnożenie liczb naturalnychElementy należące do kategorii Mnożenie liczb naturalnychNazwa kategorii: Składnikami mnożenia są dwa czynniki i iloczyn.Nazwa kategorii: Mnożenie jest przemienne.Koniec elementów należących do kategorii Mnożenie liczb naturalnychNazwa kategorii: Dzielenie liczb naturalnychElementy należące do kategorii Dzielenie liczb naturalnychNazwa kategorii: Składnikami dzielenia są kolejno: dzielna, dzielnik i iloraz.Nazwa kategorii: Dzielenie nie jest przemienne.Koniec elementów należących do kategorii Dzielenie liczb naturalnychNazwa kategorii: Kolejność wykonywania działań.Elementy należące do kategorii Kolejność wykonywania działań.Nazwa kategorii: Pierwsze wykonujemy działanie w nawiasie, następnie mnożenie lub dzielenie, a na samym końcu dodawanie lub odejmowanie.Koniec elementów należących do kategorii Kolejność wykonywania działań.Koniec elementów należących do kategorii Działania na liczba naturalnych
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11rzI9Jxgqg6
Ćwiczenie 1
Sprawdź swoją sprawność rachunkową i wykonaj obliczenia w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 24+36=Tu uzupełnij 100-51=Tu uzupełnij 24·5=Tu uzupełnij 217:7=Tu uzupełnij 49+51=Tu uzupełnij 60-24=Tu uzupełnij 6·31=Tu uzupełnij 144:24=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R153LMM4ge0kL
Ćwiczenie 2
Nie ma lepszego sposobu, niż pamięciowy na poradzenie sobie w następujących sytuacjach z życia codziennego. Oblicz w pamięci. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednie wyrażenie tak, aby uzupełnić puste pola. Krzysztof zamierza kupić 10 drobiazgów w sklepie „Wszystko po 4 złote”. Ile co najmniej pieniędzy musi ze sobą zabrać? 1. tak, 2. 24, 3. 586, 4. 115, 5. 40, 6. 48, 7. nie, 8. 98, 9. 598 . Pani Danuta ma przy sobie 2400 w banknotach pięćdziesięciozłotowych. Ile ma tych banknotów? 1. tak, 2. 24, 3. 586, 4. 115, 5. 40, 6. 48, 7. nie, 8. 98, 9. 598 Kasia ma w skarbonce 345 , a Piotruś 241 . Ile mieliby pieniędzy, gdyby połączyli swoje oszczędności? 1. tak, 2. 24, 3. 586, 4. 115, 5. 40, 6. 48, 7. nie, 8. 98, 9. 598 . Na jesienny piknik w lesie przygotowano 115 kiełbasek. Po pikniku okazało się, że zostało ich 17. Ile kiełbasek zjedzono podczas imprezy? 1. tak, 2. 24, 3. 586, 4. 115, 5. 40, 6. 48, 7. nie, 8. 98, 9. 598
Czy wśród 97 uczestników pikniku znalazł się ktoś, kto zjadł więcej niż jedną kiełbaskę? 1. tak, 2. 24, 3. 586, 4. 115, 5. 40, 6. 48, 7. nie, 8. 98, 9. 598
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Dodajemy i odejmujemy w pamięci

R13Z40a74UDaZ
Ćwiczenie 3
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. 27+35= Tu uzupełnij14+29+26+31= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RX2qYMHMoGLL61
Ćwiczenie 4
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednią liczbę. 36+51+14= 1. 160, 2. 188, 3. 190, 4. 130, 5. 243, 6. 101 71+98+19= 1. 160, 2. 188, 3. 190, 4. 130, 5. 243, 6. 101 133+43+67= 1. 160, 2. 188, 3. 190, 4. 130, 5. 243, 6. 101 56+123+11= 1. 160, 2. 188, 3. 190, 4. 130, 5. 243, 6. 101 87+27+16= 1. 160, 2. 188, 3. 190, 4. 130, 5. 243, 6. 101 15+23+122= 1. 160, 2. 188, 3. 190, 4. 130, 5. 243, 6. 101
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6xtAvgoI1GGa1
Ćwiczenie 5
Uzupełnij obliczenia. Wpisz odpowiednią liczbę w puste pole. 118+27= Tu uzupełnij +30= Tu uzupełnij 56+15=60+ Tu uzupełnij = Tu uzupełnij 198+53= Tu uzupełnij +51= Tu uzupełnij 294+87=300+ Tu uzupełnij = Tu uzupełnij 989+13= Tu uzupełnij +2= Tu uzupełnij 1234+ Tu uzupełnij =1200+100=1300
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rqy2h3x7XRXn51
Ćwiczenie 6
Dlaczego w poniższych przykładach zawsze otrzymujemy ten sam wynik?
- 136+29,
- 135+30,
- 134+31,
- 133+32.
Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ponieważ 136+29=165., 2. Ponieważ suma liczby parzystej i nieparzystej jest liczbą nieparzystą., 3. Dlatego, że jeżeli jeden składnik sumy zwiększymy, a drugi zmniejszymy o tyle samo, to wynik dodawania się nie zmieni., 4. Ponieważ suma liczby zakończonej cyfrą 6 i liczby zakończonej cyfrą 9 musi kończyć się cyfrą 5 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7cPYDbFEP7aJ
Ćwiczenie 7
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. 86-34= Tu uzupełnij73-48= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RS8zKj3CQ1iA3
Ćwiczenie 8
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 145-16=Tu uzupełnij 102-99=Tu uzupełnij 328-129=Tu uzupełnij 1001-13=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rgry9pW12UOf31
Ćwiczenie 9
Dlaczego w poniższych przykładach zawsze otrzymujemy ten sam wynik?
- 134-29,
- 133-28,
- 132-27,
- 131-26,
- 130-25.
Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dlatego, że jeśli od liczby zakończonej cyfrą 4 odejmujemy liczbę zakończoną cyfrą 9 , to wynik musi się kończyć cyfrą 5 ., 2. Ponieważ różnica liczby parzystej i nieparzystej jest liczbą nieparzystą., 3. Ponieważ 13429=105., 4. Ponieważ, jeżeli dwie liczby zmniejszymy lub zwiększymy o tyle samo, to różnica tych liczb nie zmieni się.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RlnvGOKb5sftc
Ćwiczenie 10
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. 88-42+15= Tu uzupełnij53-36+69= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1OtCc0lKI3FN
Ćwiczenie 11
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 34+52=Tu uzupełnij 87-52=Tu uzupełnij 45+23=Tu uzupełnij 69-23=Tu uzupełnij 61+37=Tu uzupełnij 99-37=Tu uzupełnij 74+14=Tu uzupełnij 89-14=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1DrqsvYQTQb1
Ćwiczenie 12
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 36+54=Tu uzupełnij 91-54=Tu uzupełnij 46+25=Tu uzupełnij 72-25=Tu uzupełnij 25+37=Tu uzupełnij 63-37=Tu uzupełnij 74+19=Tu uzupełnij 94-19=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RO1pb6H3av3rL
Ćwiczenie 13
Oblicz wyniki podanych poniżej działań i wpisz je w luki. 36+54= Tu uzupełnij 46+75=Tu uzupełnij 93+130= Tu uzupełnij 174+19= Tu uzupełnij 1600+470= Tu uzupełnij 81-34= Tu uzupełnij 92-44= Tu uzupełnij 250-180= Tu uzupełnij 203-135= Tu uzupełnij 2100-1700= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Ts0tSh65jgJ1
Ćwiczenie 14
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednią liczbę. 54+42-15= 1. 102, 2. 95, 3. 70, 4. 100, 5. 81, 6. 53 43+29-19= 1. 102, 2. 95, 3. 70, 4. 100, 5. 81, 6. 53 67+52-17= 1. 102, 2. 95, 3. 70, 4. 100, 5. 81, 6. 53 65-42+77= 1. 102, 2. 95, 3. 70, 4. 100, 5. 81, 6. 53 76-18+12= 1. 102, 2. 95, 3. 70, 4. 100, 5. 81, 6. 53 91-15+19= 1. 102, 2. 95, 3. 70, 4. 100, 5. 81, 6. 53
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bYbENBVKY3Q1
Ćwiczenie 15
Czy sposoby obliczeń opisane w poniższych krótkich zadaniach są poprawne? Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Basia zapłaciła za soki 27 złotych. Podała pani w kasie 30  i otrzymała 3 złote reszty., 2. Krzyś, dodając liczby 37 28 , dla uproszczenia rachunku do liczby 37 , dodał 30 i od wyniku odjął 2 ., 3. Tomek oddał 54  pożyczki, którą zaciągnął u Bartka. Przekazał mu 60 , a Bartek wydał mu 4 ., 4. Mama Jadzi i Dorotki dała córkom 110  na klasową wycieczkę do ogrodu zoologicznego. Każdy uczeń miał wpłacić wychowawczyni po 53 złote. Dziewczęta podzieliły się równo resztą pieniędzy. Każda wzięła sobie po 3 złote.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15l73mQRJqoL
Ćwiczenie 16
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. Do liczby 46 dodano pewną liczbę. Otrzymany wynik jest większy od 463 dziesiątki i 2 jedności. Jaką liczbę dodano? Tu uzupełnij Do liczby 24 dodano pewną liczbę. Otrzymany wynik jest od 24 większy o 5 dziesiątek i 4 jedności. Jaką liczbę dodano? Tu uzupełnij Od liczby 78 odjęto pewną liczbę. Otrzymany wynik jest od 78 mniejszy o 3 dziesiątki i 2 jedności. Jaką liczbę odjęto? Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Mnożymy i dzielimy w pamięci

RGH508HHRiTAE
Ćwiczenie 17
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. 12·4= Tu uzupełnij28·3= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WnmaIm4M0mo
Ćwiczenie 18
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 4·18=Tu uzupełnij 2·36=Tu uzupełnij 8·9=Tu uzupełnij 12·6=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1UKrLeEbyCbC
Ćwiczenie 19
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 5·12=Tu uzupełnij 10·6=Tu uzupełnij 20·3=Tu uzupełnij 15·4=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AO9ADqayGB8
Ćwiczenie 20
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 4·36=Tu uzupełnij 2·72=Tu uzupełnij 9·16=Tu uzupełnij 6·24=Tu uzupełnij 12·12=Tu uzupełnij 8·28=Tu uzupełnij 4·56=Tu uzupełnij 2·112=Tu uzupełnij 16·14=Tu uzupełnij 32·7=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RmliX5zx34Ght
Ćwiczenie 21
Oblicz wyniki poniższych działań i wpisz je w luki. 3 ·64= Tu uzupełnij 5 ·126= Tu uzupełnij 214 ·4= Tu uzupełnij 100 ·78= Tu uzupełnij 30 ·150= Tu uzupełnij 200 ·580= Tu uzupełnij 4 ·13 ·25= Tu uzupełnij 8 ·12 ·50= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1FduwB3e7XQE1
Ćwiczenie 22
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednią liczbę. 5·15·2= 1. 2400, 2. 3400, 3. 2700, 4. 150, 5. 1800, 6. 300 25·18·4= 1. 2400, 2. 3400, 3. 2700, 4. 150, 5. 1800, 6. 300 50·34·2= 1. 2400, 2. 3400, 3. 2700, 4. 150, 5. 1800, 6. 300 25·12·8= 1. 2400, 2. 3400, 3. 2700, 4. 150, 5. 1800, 6. 300 20·27·5= 1. 2400, 2. 3400, 3. 2700, 4. 150, 5. 1800, 6. 300 2·30·5= 1. 2400, 2. 3400, 3. 2700, 4. 150, 5. 1800, 6. 300
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKyTCkkslC2CP
Ćwiczenie 23
Oblicz kwadraty podanych poniżej liczb i wpisz je w luki. 52= Tu uzupełnij 72= Tu uzupełnij 92= Tu uzupełnij 102= Tu uzupełnij 202= Tu uzupełnij 402= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MtTRs47uLn0
Ćwiczenie 24
Oblicz sześciany liczb i wpisz je w luki. 13= Tu uzupełnij 23= Tu uzupełnij 33= Tu uzupełnij 43= Tu uzupełnij 103= Tu uzupełnij 1003= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5NiT4eMpOuEs
Ćwiczenie 25
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. 36:2= Tu uzupełnij76:4= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rbr0yPFvb9iob
Ćwiczenie 26
Wykonaj dzielenie z resztą poniższych liczb, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. 26:8= Tu uzupełnij r Tu uzupełnij66:7= Tu uzupełnij r Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbNzO9KcDSHqK1
Ćwiczenie 27
Uzupełnij. a) 68:4= Tu uzupełnij b) 78:3= Tu uzupełnij c) 180:5= Tu uzupełnij d) 224:7= Tu uzupełnij e) 420:60= Tu uzupełnij f) 8100:900= Tu uzupełnij g) 56000:800= Tu uzupełnij h) 3600:120= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyGrs8Dd3m9na
Ćwiczenie 28
Oblicz w pamięci. Wpisz rozwiązanie w puste pole. 10·16=Tu uzupełnij 20·16=Tu uzupełnij 30·16=Tu uzupełnij 3·160=Tu uzupełnij 240:8=Tu uzupełnij 240:80=Tu uzupełnij 2400:8=Tu uzupełnij 2400:80=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AtYPDEuBRPi1
Ćwiczenie 29
Oblicz w pamięci. Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednią liczbę. 6·22= 1. 23, 2. 41, 3. 132, 4. 72, 5. 640, 6. 15000, 7. 14, 8. 4, 9. 120, 10. 7 24·5= 1. 23, 2. 41, 3. 132, 4. 72, 5. 640, 6. 15000, 7. 14, 8. 4, 9. 120, 10. 7 64·10= 1. 23, 2. 41, 3. 132, 4. 72, 5. 640, 6. 15000, 7. 14, 8. 4, 9. 120, 10. 7 300·50= 1. 23, 2. 41, 3. 132, 4. 72, 5. 640, 6. 15000, 7. 14, 8. 4, 9. 120, 10. 7 69:3= 1. 23, 2. 41, 3. 132, 4. 72, 5. 640, 6. 15000, 7. 14, 8. 4, 9. 120, 10. 7 168:12= 1. 23, 2. 41, 3. 132, 4. 72, 5. 640, 6. 15000, 7. 14, 8. 4, 9. 120, 10. 7 280:70= 1. 23, 2. 41, 3. 132, 4. 72, 5. 640, 6. 15000, 7. 14, 8. 4, 9. 120, 10. 7 5600:800= 1. 23, 2. 41, 3. 132, 4. 72, 5. 640, 6. 15000, 7. 14, 8. 4, 9. 120, 10. 7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XX6NcFvOBRv1
Ćwiczenie 30
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednią liczbę. 56:8·4= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320 144:12·5= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320 180:15·12= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320 200:25·40= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320 99:3·4= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320 66:11·12= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320 25·16:10= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320 24·8:6= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320 8·40:20= 1. 144, 2. 132, 3. 40, 4. 32, 5. 16, 6. 28, 7. 60, 8. 72, 9. 320
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1eFYL33NKMOc1
Ćwiczenie 31
Uzupełnij obliczenia. Wpisz odpowiednią liczbę w puste pole. 16·15=8· Tu uzupełnij =4· Tu uzupełnij =2· Tu uzupełnij = Tu uzupełnij 27·13=9· Tu uzupełnij =3· Tu uzupełnij = Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RONPZykfcizxA
Ćwiczenie 32
Oblicz w pamięci i zastanów się, co te przykłady mają ze sobą coś wspólnego. Uzupełnij ostatni podpunkt tak, aby wynik działania pasował do pozostałych. 39:3 78:6 156:12 117:Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Działania
Reguła: Działania
  • Jeżeli jeden z czynników zmniejszymy pewną liczbę razy, a drugi zwiększymy tyle samo razy, to wynik mnożenia się nie zmieni.

  • Jeżeli każdą z dwóch liczb ilorazu zmniejszymy lub zwiększymy tyle samo razy, to wynik dzielenia się nie zmieni.

R2R4RY4tNFPyO1
Ćwiczenie 33
Uzupełnij obliczenia. Wpisz odpowiednią liczbę w puste pole. 108:6=54: Tu uzupełnij = Tu uzupełnij 180:15=60: Tu uzupełnij = Tu uzupełnij 810:18= Tu uzupełnij :2= Tu uzupełnij 420:14= Tu uzupełnij :7= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RtcfwDqynMBbj
Ćwiczenie 34
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. 32+8·2= Tu uzupełnij3·15+15:3= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1PrvK3JJuKNy
Ćwiczenie 35
Oblicz. Wynik wpisz w odpowiednie pole. 18:2·3= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RD7ORq8y0TELZ
Ćwiczenie 36
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Liczba o 17 większą od 38 to Tu uzupełnij. Liczba 5 razy mniejsza od 90 to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvATUyb89skTB
Ćwiczenie 37
Ola ma 15 lalek, a Kasia o 6 więcej. Zapoznaj się z pytaniami i wykonaj obliczenia. Uzupełnij luki w odpowiedziach, wpisując odpowiednie liczby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 38
R1em0chFARaVM
Tata jest 3 razy starszy od Karola, który ma 12 lat. Mama jest o 3 lata młodsza od taty. Zapoznaj się z pytaniami i wykonaj obliczenia. Uzupełnij luki w odpowiedziach, wpisując odpowiednie liczby. Ile lat ma tata?
Odpowiedź: Tata ma Tu uzupełnij lat.Ile lat mają razem Karol i jego rodzice?
Odpowiedź: Karol i jego rodzice mają razem Tu uzupełnij lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 39

Rozwiąż zadanie i zapisz odpowiedź.

Postaraj się zapisać treść zadania za pomocą jednego wyrażenia, a następnie obliczyć jego wartość.

  1. Marek ma 12 płyt. Ile będzie miał płyt, jeśli dokupi 3 razy więcej niż ma?

  2. Państwo Kowalscy kupili telewizor za 1550  i odtwarzacz o 150  droższy od telewizora. Ile zapłacili razem za telewizor i odtwarzacz?

  3. Uczniowie na zielonej szkole nocowali w hotelu. Zajęli 5 pokoi 4–osobowych, 2 pokoje 3–osobowe, 6 pokoi 2–osobowych i jeden pokój 6–osobowy. Ilu uczniów pojechało na zieloną szkołę?

  4. Do dwóch szkół uczęszcza 1200 uczniów. W pierwszej szkole jest 500 uczniów. O ilu uczniów więcej uczęszcza do drugiej szkoły?

  5. W teatrze na parterze znajduje się 20 rzędów po 24 miejsca w każdym, a na balkonie 12 rzędów po 20 miejsc w każdym. Ile miejsc jest w teatrze?

RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R10q2Jcj3TqxT1
Ćwiczenie 40
Jakie będą wyniki poniższych działań? Wpisz w luki odpowiednie liczby. 56:7+49= Tu uzupełnij 125-25·4= Tu uzupełnij 18:12:6+1= Tu uzupełnij 96-36:6+3·4= Tu uzupełnij 23+7·9= Tu uzupełnij 2·32-200:40= Tu uzupełnij 7·2-102+26= Tu uzupełnij 48:8·6= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RcvZlQFUdZsXL1
Ćwiczenie 41
Wpisz w każde pole jedną cyfrę jedności, dziesiątek, setek lub tysięcy tak, aby równość była prawdziwa. 26 Tu uzupełnij + Tu uzupełnij 29=3 Tu uzupełnij 6 3 Tu uzupełnij 5-16 Tu uzupełnij = Tu uzupełnij 27 607 · Tu uzupełnij = Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij 2 48 Tu uzupełnij :9= Tu uzupełnij 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Szacowanie wyników

Jak sobie poradzić bez kalkulatora, kartki i długopisu, gdy nasze umiejętności rachunkowe nie pozwalają nam szybko i sprawnie liczyć? Kiedy nie ma czasu na żmudne dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie, to wykonujemy szacowanie. Zadowalamy się wtedy wynikiem przybliżonym.

RdBTONStzz9Lj1
Animacja pokazująca przykłady szacowania wyników.
R1CKL5cQA7JWS
Ćwiczenie 42
Do wyprodukowania jednej tony papieru potrzeba około 17 drzew. Zbierając makulaturę, ocalamy lasy. Dlatego też w szkole urządzono zbiórkę makulatury. Klasy czwarte zebrały 3230 kg makulatury, piąte 4350 kg, a szóste 2312 kg. Oszacuj, ile w przybliżeniu drzew można ocalić, wprowadzając zebraną przez uczniów makulaturę do ponownego użycia? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Około 170 drzew., 2. Około 120 drzew., 3. Około 150 drzew., 4. Około 140 drzew.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RryBknTujW42r1
Ćwiczenie 43
Pierwszy król Polski – Bolesław Chrobry – był koronowany w roku 1025, a ostatni – Stanisław August Poniatowski – w roku 1764. Wybierz liczbę, która najdokładniej określi, ile lat upłynęło między tymi dwoma wydarzeniami. Możliwe odpowiedzi: 1. 700 , 2. 750 , 3. 800 , 4. 850
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R173YHZhrtttD1
Ćwiczenie 44
Nie wykonując dokładnych obliczeń, połącz w pary. 5908 Możliwe odpowiedzi: 1. 1917+4821, 2. 2344+2314, 3. 2333+2645, 4. 3456+2452 4658 Możliwe odpowiedzi: 1. 1917+4821, 2. 2344+2314, 3. 2333+2645, 4. 3456+2452 6738 Możliwe odpowiedzi: 1. 1917+4821, 2. 2344+2314, 3. 2333+2645, 4. 3456+2452 4978 Możliwe odpowiedzi: 1. 1917+4821, 2. 2344+2314, 3. 2333+2645, 4. 3456+2452
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 45

Na rysunku przedstawiony jest fragment planu.

RU6uktUcO7Xtn1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1STkhMPTdRdu
Zapoznaj się z pytaniami i wykonaj obliczenia. Uzupełnij luki w odpowiedziach, wpisując odpowiednie liczby. Jaką odległość należy pokonać, aby dojechać z Janowa do Adamowa, jadąc przez Julianów?
Odpowiedź: Odległość jaką należy pokonać wynosi Tu uzupełnij km.O ile kilometrów dłuższa jest droga z Janowa do Adamowa, gdy jedzie się przez Danielów od trasy przez Julianów?
Odpowiedź: Droga ta jest dłuższa o Tu uzupełnij km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 46
R16VodHSmN250
Jadzia ma o 45  więcej niż Karolina. Razem mają 83 . Ile pieniędzy ma każda z dziewczynek? Uzupełnij luki w odpowiedzi, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Karolina ma Tu uzupełnij, Jadzia Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 47

Poniżej przedstawiono cennik biletów do muzeum.

Muzeum matematyczne

bilet normalny

11 

bilet ulgowy (dzieci, studenci, emeryci)

6 

opłata przewodnika

20 

R1aPePlMeIuMW
Zapoznaj się z pytaniami i wykonaj obliczenia wykorzystując dane z tabeli. Uzupełnij luki w odpowiedziach, wpisując odpowiednie liczby. Rodzice z dwójką dzieci zwiedzali muzeum z przewodnikiem. Ile zapłacili za bilety i przewodnika?
Odpowiedź: Zapłacili Tu uzupełnij.Dwie rodziny pięcioosobowe (rodzice i troje dzieci) wynajęli wspólnie jednego przewodnika. Ile zapłacili razem za bilety i przewodnika?
Odpowiedź: Zapłacili Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 48
R1MYETBrMsLBl
Pióro jest 7 razy droższe od długopisu. Kamil zapłacił za jeden długopis i jedno pióro 96 . Ile kosztuje pióro, a ile długopis? Odpowiedź wpisz w puste pola. Uzupełnij luki w odpowiedzi, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Pióro kosztuje Tu uzupełnij , a długopis Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 49
RdpUyCbVGb04e
Oblicz wartości podanych wyrażeń i sprawdź, który z otrzymanych wyników jest największy. Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Iloczyn liczb 124 pomniejszony o iloraz liczb 369 jest równy Tu uzupełnij.Iloraz sumy liczb 5145 przez ich różnicę jest równy Tu uzupełnij.Różnica iloczynu liczb 423 oraz iloczynu liczb 173 jest równa Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 50

Pomiędzy czwórki wstaw znaki działań lub nawiasy tak, aby otrzymać wskazany wynik.

  1. 44444=1

  2. 44444=2

  3. 44444=3

  4. 44444=4

  5. 44444=5

RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Działania na dużych liczbach

W naszym otoczeniu często spotykamy duże liczby. Ceny niektórych produktów zapisane są za pomocą liczb wielocyfrowych – rower kosztuje ponad 400 zł, a komputer około 4000 zł. Podróżując, pokonujemy duże odległości. Z Warszawy do Paryża jest 1400 km, a do Nowego Jorku 6900 km. Dzięki umiejętności liczenia na dużych liczbach wiemy, że komputer jest droższy od roweru 10 razy, a Paryż jest o 5500 km bliżej Warszawy niż Nowy Jork.

Do rachunków na takich liczbach nie zawsze potrzebujemy kalkulatora, niektóre można wykonać w pamięci. Jeśli umiemy dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić pamięciowo małe liczby, to powinniśmy poradzić sobie także z działaniami na niektórych większych liczbach.

Przykład 1
RJO98WsMXT3OJ1
Animacja przedstawia przykłady pamięciowego dodawania liczb zakończonych zerami.
Przykład 2

Jeśli wiemy, że 2+7=9, to dodawanie liczb 2070 sprowadza się do dodania 27 oraz dopisania do wyniku, czyli 9, zera.

R1Nh2EeNMZXvJ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Analogicznie dodajemy 200700. Znów dodajemy 27 i dopisujemy do wyniku, czyli 9, dwa zera. Dodając 20007000 postępujemy tak samo. Dodajemy 27, a do wyniku dopisujemy trzy zera.

Większe liczby dodajemy podobnie.

R9jxHtYZUg85q1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3

Znając wynik dodawania liczb 35 i 7, łatwo można ustalić wyniki działań: 350 + 70, 3500 + 700, itd.

R1PGjAwxaKN8g1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 4
RqyLusAN19XJu1
Animacja przedstawia przykłady pamięciowego odejmowania liczb zakończonych zerami.
Przykład 5

Znając wynik działania 38 - 12, łatwo można ustalić wyniki działań: 3800 - 1200, 380000- 120000,itd.

RDNqvAMuBIxfc1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1eAhCaMjtBkO
Ćwiczenie 51
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 3700+5100=1. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 45900014000+25000=391. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 45903900+4500=1. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 459000270000+540000=1. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 459000009200+4600=1381. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 459012000+97000=1. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 45900005300+200=551. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 459023000+8000=311. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 4590400+1200=1. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 459000434000+25000=1. 008, 2. 16, 3. 81, 4. 161, 5. 000, 6. 00000, 7. 00, 8. 459, 9. 88, 10. 0000, 11. 84, 12. 459, 13. 109, 14. 00, 15. 000, 16. 4590000
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rnc8fWQbxoIUY1
Ćwiczenie 52
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. 8900-5400=Tu uzupełnij0076000-15000=Tu uzupełnij0006700-2500=42Tu uzupełnij4200000-4100000=Tu uzupełnij000008200-8000=2Tu uzupełnij36000-27000=9Tu uzupełnij9700-4000=57Tu uzupełnij830000-8000=Tu uzupełnij0001100-20=108Tu uzupełnij22200-500=217Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Qb1fSRoDS5V1
Ćwiczenie 53
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 300+1800=1. 92000, 2. 30000, 3. 2100, 4. 6200, 5. 116000, 6. 40000, 7. 1000, 8. 53000, 9. 11600, 10. 62000, 11. 10000, 12. 119200, 13. 400000, 14. 247000, 15. 5900, 16. 53006700-500=1. 92000, 2. 30000, 3. 2100, 4. 6200, 5. 116000, 6. 40000, 7. 1000, 8. 53000, 9. 11600, 10. 62000, 11. 10000, 12. 119200, 13. 400000, 14. 247000, 15. 5900, 16. 53002000+2400+1500=1. 92000, 2. 30000, 3. 2100, 4. 6200, 5. 116000, 6. 40000, 7. 1000, 8. 53000, 9. 11600, 10. 62000, 11. 10000, 12. 119200, 13. 400000, 14. 247000, 15. 5900, 16. 5300100000-35000-12000=1. 92000, 2. 30000, 3. 2100, 4. 6200, 5. 116000, 6. 40000, 7. 1000, 8. 53000, 9. 11600, 10. 62000, 11. 10000, 12. 119200, 13. 400000, 14. 247000, 15. 5900, 16. 530018000-6400=1. 92000, 2. 30000, 3. 2100, 4. 6200, 5. 116000, 6. 40000, 7. 1000, 8. 53000, 9. 11600, 10. 62000, 11. 10000, 12. 119200, 13. 400000, 14. 247000, 15. 5900, 16. 5300230000+17000=1. 92000, 2. 30000, 3. 2100, 4. 6200, 5. 116000, 6. 40000, 7. 1000, 8. 53000, 9. 11600, 10. 62000, 11. 10000, 12. 119200, 13. 400000, 14. 247000, 15. 5900, 16. 530024000+8000-2000=1. 92000, 2. 30000, 3. 2100, 4. 6200, 5. 116000, 6. 40000, 7. 1000, 8. 53000, 9. 11600, 10. 62000, 11. 10000, 12. 119200, 13. 400000, 14. 247000, 15. 5900, 16. 53007500+2500=1. 92000, 2. 30000, 3. 2100, 4. 6200, 5. 116000, 6. 40000, 7. 1000, 8. 53000, 9. 11600, 10. 62000, 11. 10000, 12. 119200, 13. 400000, 14. 247000, 15. 5900, 16. 5300
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Wiadomo, że:

12+21=33=3·11

123+321=444=4·111

234+432=666=6·111

123456+654321=777777=7·111111

Zastanów się, jakich liczb dotyczy ta zależność. Czy wszystkich? A może składniki sum coś łączy? Podaj kilka kolejnych przykładów.

RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Pokaż przykładową odpowiedźazurewhite

Jeśli potrafimy mnożyć w pamięci liczby w zakresie 100, to poradzimy sobie również z mnożeniem niektórych dużych liczb.

Najłatwiej mnożyć liczby przez 10, 100, 1000, 10000 itd.

RJuJAvE4l3qAo1
Ćwiczenie 54
Wykonaj wskazane w tabeli mnożenia, używając kalkulatora. Uzupełnij komórki tabeli, wpisując odpowiednie wartości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!
  • Aby pomnożyć liczbę przez 10, wystarczy do tej liczby dopisać na jej końcu jedno zero.

  • Aby pomnożyć liczbę przez 100, wystarczy do tej liczby dopisać na jej końcu dwa zera.

  • Aby pomnożyć liczbę przez 1000, wystarczy do tej liczby dopisać na jej końcu trzy zera.

  • Aby pomnożyć liczbę przez 10000, wystarczy do tej liczby dopisać na jej końcu cztery zera.

Przykład 6

Jak pomnożyć daną liczbę przez 20, 30, 40, 50, lub przez 200, 300, 400, 500, ? Czy jest to równie proste?

R1ObVTcbuRSeP1
Animacja przedstawia przykład pamięciowego mnożenia liczb zakończonych zerami.
Przykład 7
R1ZZO1C86Who91
Animacja przedstawia przykłady pamięciowego mnożenia liczb zakończonych zerami.
Ważne!

Jeśli mnożymy liczby, które są zakończone zerami, to:

  • mnożymy liczby, które zostaną po odrzuceniu zer,

  • do otrzymanego wyniku dopisujemy tyle zer, ile łącznie odrzuciliśmy.

R19GajLv65Ox6
Ćwiczenie 55
Uzupełnij poniższe luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujące liczby dla każdej równości. 30·600=181. 350, 2. 35, 3. 9000, 4. 80, 5. 3000, 6. 1600000, 7. 0000, 8. 800, 9. 900, 10. 000, 11. 16000000, 12. 300500·700=1. 350, 2. 35, 3. 9000, 4. 80, 5. 3000, 6. 1600000, 7. 0000, 8. 800, 9. 900, 10. 000, 11. 16000000, 12. 3000000200·8000=1. 350, 2. 35, 3. 9000, 4. 80, 5. 3000, 6. 1600000, 7. 0000, 8. 800, 9. 900, 10. 000, 11. 16000000, 12. 300 400·1. 350, 2. 35, 3. 9000, 4. 80, 5. 3000, 6. 1600000, 7. 0000, 8. 800, 9. 900, 10. 000, 11. 16000000, 12. 300=3600001. 350, 2. 35, 3. 9000, 4. 80, 5. 3000, 6. 1600000, 7. 0000, 8. 800, 9. 900, 10. 000, 11. 16000000, 12. 300·2000=16000070·1. 350, 2. 35, 3. 9000, 4. 80, 5. 3000, 6. 1600000, 7. 0000, 8. 800, 9. 900, 10. 000, 11. 16000000, 12. 300=21000
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 8

Dzielenie i mnożenie są działaniami wzajemnie odwrotnymi.

  • 13·10=130, zatem 130:10=13

  • 50·10=500, zatem 500:10=50

  • 2700·10=27000, zatem 27000:10=2700

  • 4000·10=40000, zatem 40000:10=4000

Porównaj zapis dzielnej i ilorazu. Czym różnią się zapisy tych liczb?

R1HRACUb1yb4X
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Jeżeli dzielimy przez 10 liczbę zakończoną zerem (lub zerami), to jako wynik zapisujemy dzielną bez jednego zera na końcu.

Przykład 9

Dzielenie przez 100 możemy zastąpić dwukrotnym dzieleniem przez 10.

  • 4500:100=4500:10:10=450:10=45, czyli 4500:100=45

  • 6000:100=6000:10:10=600:10=60, czyli 6000:100=60

  • 970000:100=970000:10:10=97000:10=9700, czyli 970000:100=9700

Porównaj zapis dzielnej i ilorazu. Czym teraz różnią się zapisy tych liczb?

Ważne!
  • Jeżeli dzielimy przez 100 liczbę zakończoną zerami, to jako wynik zapisujemy dzielną z opuszczonymi na końcu dwoma zerami.

  • Podobnie zapisujemy wynik dzielenia przez 1000, 10000, 100000, Wynikiem jest odpowiednio dzielna bez trzech, czterech, pięciu, zer na końcu.

Przykład 10
R1RlNhbxCL5Zq1
Animacja przedstawia przykłady pamięciowego dzielenia liczb zakończonych zerami.
Przykład 11

Przyjrzyj się poniższym przykładom, w których pokazano, jak można ułatwić dzielenie, gdy w dzielnej i dzielniku jest inna liczba zer.

  • 2400:8=300

  • 1800:20=180:2=90

  • 5600000:28000=5600:28=200

RBbvWNAitwprz1
Ćwiczenie 56
Uzupełnij luki, wpisując w nie odpowiednie liczby. 270:10=Tu uzupełnij1450:10=Tu uzupełnij2400:100=Tu uzupełnij7600:10=Tu uzupełnijTu uzupełnij:1000=234600:Tu uzupełnij=46590000=Tu uzupełnij=590Tu uzupełnij:10=3200
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R12Uc3QCj5FpX1
Ćwiczenie 57
Uzupełnij luki, wpisując w nie odpowiednie liczby. 2800:400=Tu uzupełnij480:60=Tu uzupełnij2600:200=Tu uzupełnij81000:9000=Tu uzupełnij3000:500=Tu uzupełnijTu uzupełnij:300=5Tu uzupełnij:70=6035000:Tu uzupełnij=50
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgbaaeKXxGr2h
Ćwiczenie 58
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 24000:30=1. 780, 2. 800, 3. 8000, 4. 20, 5. 80, 6. 400, 7. 9000, 8. 1020, 9. 9200, 10. 800, 11. 880, 12. 790, 13. 40, 14. 800, 15. 800, 16. 300, 17. 5300, 18. 4000, 19. 82400:300=1. 780, 2. 800, 3. 8000, 4. 20, 5. 80, 6. 400, 7. 9000, 8. 1020, 9. 9200, 10. 800, 11. 880, 12. 790, 13. 40, 14. 800, 15. 800, 16. 300, 17. 5300, 18. 4000, 19. 820·40=1. 780, 2. 800, 3. 8000, 4. 20, 5. 80, 6. 400, 7. 9000, 8. 1020, 9. 9200, 10. 800, 11. 880, 12. 790, 13. 40, 14. 800, 15. 800, 16. 300, 17. 5300, 18. 4000, 19. 880000:10=1. 780, 2. 800, 3. 8000, 4. 20, 5. 80, 6. 400, 7. 9000, 8. 1020, 9. 9200, 10. 800, 11. 880, 12. 790, 13. 40, 14. 800, 15. 800, 16. 300, 17. 5300, 18. 4000, 19. 8400·2=1. 780, 2. 800, 3. 8000, 4. 20, 5. 80, 6. 400, 7. 9000, 8. 1020, 9. 9200, 10. 800, 11. 880, 12. 790, 13. 40, 14. 800, 15. 800, 16. 300, 17. 5300, 18. 4000, 19. 886000:4300=1. 780, 2. 800, 3. 8000, 4. 20, 5. 80, 6. 400, 7. 9000, 8. 1020, 9. 9200, 10. 800, 11. 880, 12. 790, 13. 40, 14. 800, 15. 800, 16. 300, 17. 5300, 18. 4000, 19. 820·2·20=1. 780, 2. 800, 3. 8000, 4. 20, 5. 80, 6. 400, 7. 9000, 8. 1020, 9. 9200, 10. 800, 11. 880, 12. 790, 13. 40, 14. 800, 15. 800, 16. 300, 17. 5300, 18. 4000, 19. 880000:200=1. 780, 2. 800, 3. 8000, 4. 20, 5. 80, 6. 400, 7. 9000, 8. 1020, 9. 9200, 10. 800, 11. 880, 12. 790, 13. 40, 14. 800, 15. 800, 16. 300, 17. 5300, 18. 4000, 19. 8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RsFhK9OjeY3hW1
Ćwiczenie 59
Nie wykonując obliczeń, uzupełnij luki znakiem: >, < lub =. 1100+2600 Tu uzupełnij 990+260090000+20000 Tu uzupełnij 10000008400-2500 Tu uzupełnij 8400-240010000-1 Tu uzupełnij 999+999360:40 Tu uzupełnij 3600:40050·600  Tu uzupełnij 3000
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1cmTx9tD1R3B1
Ćwiczenie 60
Pan Kowalski kilka razy w tygodniu wypłacał pieniądze z banku.

Uzupełnij zdania, wpisując w luki odpowiednie kwoty. W poniedziałek otrzymał 10 banknotów po 100 , czyli Tu uzupełnij .We wtorek otrzymał 100 banknotów po 50 , czyli Tu uzupełnij .W czwartek otrzymał 350 banknotów po 10 , czyli Tu uzupełnij .W piątek otrzymał 30 banknotów po 200 , czyli Tu uzupełnij .W sobotę pan Kowalski obliczył, że w ciągu tego tygodnia wypłacił razem Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MmBTPPD9spD1
Ćwiczenie 61
Pani Jola, mieszkanka Warszawy, postanowiła zwiedzić kilka innych stolic. Najpierw poleciała do Tokio, a stamtąd do Pekinu. Przed powrotem do Warszawy zwiedziła jeszcze Kair. W informacji turystycznej dowiedziała się, że z Warszawy do Tokio jest 8600 km, z Tokio do Pekinu – 2100 km, z Pekinu do Kairu – 7500 km, a z Kairu do Warszawy – 2600 km. Jaką łączną długość miała trasa, którą pokonała pani Jola podczas tej wycieczki? Wpisz w lukę prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Trasa miała długość Tu uzupełnij km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnUy4FAiRlQHd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Łatwo możemy pomnożyć w pamięci dwie liczby dwucyfrowe trochę mniejsze od 100, na przykład 9695.

Aby wykonać takie działanie, musimy najpierw znaleźć liczby, które są dopełnieniami czynników do 100, czyli w przypadku 96 jest to 4
(tyle brakuje do 100), a w przypadku 95 jest to 5 (tyle brakuje do 100).

Mamy następującą sytuację:

964·955=

Zaczynamy zapisywać wynik tego mnożenia.

Na początku odejmujemy od dowolnego czynnika liczbę, która jest dopełnieniem drugiego czynnika. Otrzymujemy liczbę 91 (96-5 lub 95-4), która jest początkiem wyniku mnożenia.
Następnie do tej liczby dopisujemy iloczyn liczb, które są dopełnieniami, czyli 20 4·5. Gdy iloczyn dopełnień jest liczbą jednocyfrową, poprzedzamy go cyfrą 0.

964·955=9120

W ten sposób można wprawdzie mnożyć dowolne liczby dwucyfrowe, ale gdy są one znacznie mniejsze niż 100, to rachunki pamięciowe są uciążliwe.

Spróbuj pomnożyć w ten sposób inne liczby.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.