Zdjęcie w sali lekcyjnej. Czwórka dzieci siedzi na krzesłach, a jedna stojąca dziewczynka pokazuje wiszącą na ścianie ilustrację z napisanymi cyframi. W poprzek napis na czarnym tle: Działania pamięciowe na liczbach naturalnych.
Zdjęcie w sali lekcyjnej. Czwórka dzieci siedzi na krzesłach, a jedna stojąca dziewczynka pokazuje wiszącą na ścianie ilustrację z napisanymi cyframi. W poprzek napis na czarnym tle: Działania pamięciowe na liczbach naturalnych.
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Źródło: Yan Krukau, domena publiczna. https://www.pexels.com.
3. Zadania tekstowe - dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Z liczbami mamy styczność na co dzień. Możemy je spotkać patrząc na termometr, ustalając salda kont, płacąc za zakupy. Dlatego bardzo ważna jest umiejętność posługiwania się nimi, a w szczegółności dodawania i odejmowania liczb.
Ten materiał poświęcony jest zadaniom tekstowym, których rozwiązanie wymaga dodawania lub odejmowania liczb naturalnych.
Polecenie 1
Zapoznaj się z poniższą animacją dotyczącą sytuacji z otaczającej nas rzeczywistości, w których spotykamy się z liczbami. W jakich przypadkach wykorzystujemy dodawanie i odejmowanie liczb?
R19Pa8bzoCqe01
Animacja dotyczy zagadnienia liczb.
Animacja dotyczy zagadnienia liczb.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rozwiazywanie zadan tekstowych z zastosowaniem dodawania i odejmowania liczb naturalnych_atrapa_animacja_883
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja dotyczy zagadnienia liczb.
R15Hr3DKp54Gc
Ćwiczenie 1
Na które pytania można udzielić odpowiedzi na podstawie poniższej informacji? Tomek ma sześć gruszek i piętnaście jabłek. Możliwe odpowiedzi: 1. O ile więcej jabłek niż gruszek ma Tomek?, 2. Ile lat ma Tomek?, 3. Ile gruszek i jabłek razem ma Tomek?, 4. Ile wszystkich owoców ma Tomek?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHYsA1tZgnIm1
Ćwiczenie 2
Na które pytania można udzielić odpowiedzi na podstawie poniższej informacji? Kasia ma lat, a jej siostra Bogusia lat. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ile lat mają razem Kasia i Bogusia?, 2. O ile lat jest starsza mama dziewczynek od Kasi, a ile od Bogusi?, 3. O ile lat Kasia jest starsza od Bogusi?, 4. Ile lat miała Kasia, gdy urodziła się Bogusia?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rdi4ifYqL4TEy
Ćwiczenie 3
Pierwszego dnia wycieczki rowerzyści przebyli trasę długości . Drugiego dnia przebyli , a trzeciego . Na podstawie powyższej informacji zdecyduj, co możemy obliczyć. Możliwe odpowiedzi: 1. Ilu rowerzystów bierze udział w tej wycieczce?, 2. Na jakich rowerach jadą uczestnicy wycieczki?, 3. Ile kilometrów przejechali w ciągu trzech dni?, 4. Ile kilometrów liczy cała trasa wycieczki?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRv8n8Vmzm04h
Ćwiczenie 4
Na które pytania można udzielić odpowiedzi na podstawie poniższej informacji? W pewnej klasie uczy się dziewczynek, a chłopców jest o dwóch więcej niż dziewczynek. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Ilu chłopców uczy się w tej klasie?, 2. Ilu uczniów jest w tej szkole?, 3. Ilu uczniów liczy ta klasa?, 4. O ile mniej dziewczynek niż chłopców jest w tej klasie?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1UNvLWL3vUBj
Ćwiczenie 5
Na które pytania można udzielić odpowiedzi na podstawie poniższej informacji? Wiktor ma znaczków pocztowych, a Dorota o znaczków mniej. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Ile znaczków pocztowych ma Dorota?, 2. O ile znaczków więcej niż Dorota ma Wiktor?, 3. Ile znaczków pocztowych mają Dorota i Wiktor razem?, 4. Ile znaczków Wiktor musiałby dać Dorocie, żeby oboje mieli ich po tyle samo?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvkBlYhtQr41F
Ćwiczenie 6
Marysia ma cukierków i lizaków. Na podstawie powyższej informacji zdecyduj, co możemy obliczyć. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ile lat ma Marysia?, 2. Ile razem cukierków i lizaków ma Marysia?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1v9CXFeGxoue
Ćwiczenie 7
Lucjan ma lata, a jego brat Franciszek . Na podstawie powyższej informacji zdecyduj, co możemy obliczyć. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Ile lat miał Lucjan, gdy urodził się Franciszek?, 2. O ile lat Lucjan jest starszy od Franciszka?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3WVAp9z6Z5VA
Ćwiczenie 8
Pani Anna zapłaciła w sierpniu za zużytą wodę w swoim mieszkaniu. W lipcu zapłaciła o mniej, ponieważ wyjechała na urlop. Co możemy obliczyć? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ile złotych pani Ania zapłaciła za wodę w czerwcu?, 2. Ile złotych pani Ania zapłaciła łącznie za wodę w lipcu i w sierpniu?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Z1N1O46ClS0
Ćwiczenie 9
Pewnego dnia w jednym ze sklepów było na zakupach o mężczyzn mniej niż kobiet. Co możemy obliczyć? Możliwe odpowiedzi: 1. Ile kobiet przyszło do tego sklepu na zakupy?, 2. O ile więcej kobiet niż mężczyzn robiło tego dnia zakupy w tym sklepie?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RwJzPnDehkeFd
Ćwiczenie 10
Na przyjęcie mama Kasi upiekła pączków, tato Kazi upiekł pączków, a mama Krysi przygotowała kremówek. Dla każdego uczestnika przeznaczono po tyle samo pączków. Co możemy obliczyć? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ile osób zaproszono na przyjęcie?, 2. Ile łącznie pączków na przyjęcie przygotowali mama Kasi i tata Kazi?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RW5Q9W5NS3511
Ćwiczenie 11
Rafał wysyłał mamie trzy listy. Na jednym nakleił znaczek za , na drugim za , a na trzecim za . Ile Rafał zapłacił za znaczki? Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Rafał zapłacił za znaczki Tu uzupełnij .
Rafał wysyłał mamie trzy listy. Na jednym nakleił znaczek za , na drugim za , a na trzecim za . Ile Rafał zapłacił za znaczki? Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Rafał zapłacił za znaczki Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPbiOH6tUsXp3
Ćwiczenie 12
Samochodzik przed obniżką o złotych kosztował . Patryk ma przy sobie .
Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Samochodzik po obniżce kosztuje 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Patrykowi po kupieniu przecenionego samochodziku zostało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Samochodzik przed obniżką o złotych kosztował . Patryk ma przy sobie .
Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Samochodzik po obniżce kosztuje 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Patrykowi po kupieniu przecenionego samochodziku zostało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTIv3JKPLqU0V
Ćwiczenie 13
Pod ladą sklepu spożywczego stoi butelek napoju wiśniowego, a na zapleczu jeszcze butelek tego napoju. Klient kupuje butelek tego napoju. Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Przed zakupem klienta w sklepie były Tu uzupełnij butelki napoju wiśniowego. Po zakupach klienta w sklepie zostało Tu uzupełnij butelek napoju wiśniowego.
Pod ladą sklepu spożywczego stoi butelek napoju wiśniowego, a na zapleczu jeszcze butelek tego napoju. Klient kupuje butelek tego napoju. Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Przed zakupem klienta w sklepie były Tu uzupełnij butelki napoju wiśniowego. Po zakupach klienta w sklepie zostało Tu uzupełnij butelek napoju wiśniowego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
Podane zdania ustaw w odpowiedniej kolejności, tak by utworzyły treść zadania.
Ile lat mają razem Piotr, Paweł i Adam? Paweł ma o lat mniej, niż Piotr. Adam ma o lat mniej niż Paweł. Adam ma lat.
RGyh2sVdwJEuY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Jest kilka różnych możliwości ułożenia zadania z podanych zdań.
Przykładowa prawidłowa kolejność zdań z polecenia:
Adam ma lat. Paweł ma o lat mniej niż Piotr. Adam ma o lat mniej niż Paweł. Ile lat mają razem Piotr, Paweł i Adam?
Odpowiedź: Piotr, Paweł i Adam mają razem lata.
RWJpiqHBGTKRh
Ćwiczenie 15
Pan Józef ma lat. Jego syn Zygmunt ma lat i jest o lata młodszy od swojej siostry Joli. O ile lat tata Joli jest od niej starszy? Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Jola ma Tu uzupełnij Tu uzupełnij lat. Tata Joli jest od niej starszy o Tu uzupełnij Tu uzupełnij lat.
Pan Józef ma lat. Jego syn Zygmunt ma lat i jest o lata młodszy od swojej siostry Joli. O ile lat tata Joli jest od niej starszy? Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Jola ma Tu uzupełnij Tu uzupełnij lat. Tata Joli jest od niej starszy o Tu uzupełnij Tu uzupełnij lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AHzfUKs1IL1
Ćwiczenie 16
W pewnym urzędzie pracowało urzędników. W lipcu zwolniono z pracy osób, w sierpniu kolejnych , a we wrześniu jeszcze urzędników. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W październiku w urzędzie będzie pracowało urzędników., 2. W ciągu trzech miesięcy z pracy zwolniono łącznie urzędników., 3. Liczba urzędników, którzy zostali, to: ., 4. We wrześniu pracowało urzędników.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RiWogZj5HNLgX
Zuzanna ma o lat więcej niż Emilia. Jeżeli dodamy liczby ich lat do siebie, otrzymamy liczbę . Ile lat ma Zuzanna, a ile Emilia? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Zuzanna ma lat, a Emilia ., 2. Zuzanna ma lat, a Emilia ., 3. Zuzanna ma lat, a Emilia ., 4. Zuzanna ma lat, a Emilia .
Zuzanna ma lat, a Emilia
Zuzanna ma lat, a Emilia
Zuzanna ma lat, a Emilia
Zuzanna ma lat, a Emilia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że jeżeli przez oznaczymy wiek Emilii, to Zuzanna ma lat.
Ćwiczenie 18
Rkenp6gaUWv1o
Grzegorz ma złotych, a Renata o złotych mniej. Ile pieniędzy mają razem? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Grzegorz i Renata mają razem mniej niż ., 2. Grzegorz i Renata mają razem mniej niż ., 3. Grzegorz i Renata mają równo ., 4. Grzegorz i Renata mają razem mniej niż .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że Renata ma złotych.
RWWrCGXS37TnV1
Ćwiczenie 19
Do autobusu wsiadło pięcioro dzieci, kobiet i mężczyzn. Na najbliższym przystanku wysiadło jedno dziecko, kobiet i mężczyzn. Ile osób pojechało dalej tym autobusem? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dalej tym autobusem pojechało osób., 2. Dalej tym autobusem pojechały osoby., 3. Dalej tym autobusem pojechało osób., 4. Dalej tym autobusem pojechało osób.
Dalej tym autobusem pojechało osób?
Dalej tym autobusem pojechały osoby?
Dalej tym autobusem pojechało osób?
Dalej tym autobusem pojechało osób?
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
Ułóż zadanie do podanych obliczeń: .
RGyh2sVdwJEuY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, aby w treści zadania występowały liczby w podanej kolejności.
Na osiedlu wybudowano domy jednorodzinne, bloków, kamienice wielorodzinne, pawilonów handlowych i teatr. Niedawno zburzono budynków.
Ile jest teraz budynków na tym osiedlu?
Ćwiczenie 21
Ułóż zadanie do następującego pytania.
Czy Kasia wydała na książki wszystkie swoje pieniądze?
RGyh2sVdwJEuY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się, czy wymyślone przez Ciebie zadanie może zawierać powyższe pytanie.
Kasia miała przy sobie złotych. Poszła do księgarni i kupiła: bajki za , komiks za , powieść za .
Ćwiczenie 22
Ułóż zadanie do poniższego działania.
.
RGyh2sVdwJEuY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź do zadania musi być .
Na półce w sklepie ustawiono misiów. Pierwszego dnia sprzedano misiów z tej półki, ale dołożono jeszcze misie. Drugiego dnia sprzedano misiów i dołożono , a trzeciego dnia sprzedano misiów. Ile misiów zostało na półce trzeciego dnia?
Na półce został jeden miś.
RKHggoOWVekyJ1
Ćwiczenie 23
Natalia ma kostki do gry, a Bartek ma o kostek mniej niż Natalia. Ile kostek do gry musiałaby oddać Natalia Bartkowi, żeby oboje mieli ich po tyle samo? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Bartek ma kostek do gry., 2. Natalia ma o kostek więcej niż Bartek., 3. Natalia musiałaby dać Bartkowi kostki., 4. Natalia musiałaby dać Bartkowi kostek.
Bartek ma kostek do gry.
Natalia ma o kostek więcej niż Bartek.
Natalia musiałaby dać Bartkowi kostki.
Natalia musiałaby dać Bartkowi kostek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgL6MAP61hy0i1
Ćwiczenie 24
Naszyjnik przed obniżką kosztował . Teraz kosztuje o mniej. Berenika ma . Ile pieniędzy zostanie Berenice, gdy kupi ten naszyjnik? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Naszyjnik kosztuje teraz ., 2. Berenice nie wystarczy pieniędzy na naszyjnik., 3. Berenice zostanie ., 4. Berenice zostanie .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
RCbNjmYERzEKV
W szafce, w pokoju Patrycji, są trzy półki, na których stoją książki. Na pierwszej półce jest ich . Na każdej z pozostałych półek liczba książek jest o mniejsza niż na pierwszej półce. Ile książek ma Patrycja w tej szafce? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Patrycja ma książek., 2. Patrycja ma książki., 3. Patrycja ma książek., 4. Patrycja ma książek.
Patrycja ma książek.
Patrycja ma książki.
Patrycja ma książek.
Patrycja ma książek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że na drugiej i trzeciej półce jest książek.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.