Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
2. Pamięciowe odejmowanie liczb naturalnych
Arytmetyka to dział matematyki zajmujący się zasadami opisującymi podstawowe działania na liczbach, między innymi odejmowanie.
Polskim osiemnastowiecznym podręcznikiem poświęconym arytmetyce była Arytmetyka dla szkół narodowych, wydana przez Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych.

W życiu codziennym odejmowanie liczb wykonujemy w różnych praktycznych sytuacjach. Na przykład robiąc zakupy, wpłacając pieniądze do banku, czy obliczając, ile dni zostało do końca wakacji. W tym materiale dowiesz się, jak poprawnie wykonywać odejmowanie pamięciowe oraz przećwiczysz odejmowanie wykonując poniższe ćwiczenia.
Liczby występujące w odejmowaniu mają swoje nazwy.

Zapoznaj się z poniższym filmem i dowiedz się, jak można sprawdzić poprawność odejmowania.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R14oTMukUZLNM
Animacja przedstawia jak odjąć dwie liczby, a następnie jak sprawdzić poprawność wyniku.
Poprawność odejmowania można sprawdzić za pomocą dodawania.

gdyż
Wpisz w wyznaczone miejsca odpowiednie liczby.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Jeżeli odjemnik jest równy odjemnej, to różnica jest równa zero.
Jeżeli odjemnik jest równy zero, to różnica jest równa odjemnej.
Obejrzyj poniższy film i poznaj sposoby odejmowania liczb dwucyfrowych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RGlV1eFkyROvR
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy obliczyć wynik odejmowania w pamięci.
Trudniej jest obliczyć w pamięci taką różnicę, w której cyfra jedności odjemnika jest większa od cyfry jedności odjemnej. Zobacz, jakimi metodami można wykonywać takie odejmowanie.
Obliczmy różnicę liczb i .
sposób
Najpierw odejmujemy pełne dziesiątki odjemnika, następnie odejmujemy jedności odjemnika.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RgGENcQmdQCda
Animacja przedstawia pierwszy sposób pamięciowego odejmowania liczb.
sposób
Odjemnik rozkładamy na dwie liczby, tak aby najpierw w wyniku odejmowania otrzymać pełne dziesiątki.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R10ZQv5AmjOq5
Animacja przedstawia drugi sposób pamięciowego odejmowania liczb.
sposób
Odjemnik rozkładamy na dwie liczby, tak aby najpierw odejmować pełne dziesiątki.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R15JUpCTOOgw3
Animacja przedstawia trzeci sposób pamięciowego odejmowania liczb.
sposób
Podobnie jak w dodawaniu, możemy zastosować „dywanik liczb”.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RQNtJyvHxjzrK
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy wykorzystać dywanik stu liczb do odejmowania liczb.
Połącz w pary działanie z odpowiednim wynikiem. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
Połącz w pary odpowiedni nominał banknotów z otrzymaną resztą. banknot pięćdziesięciozłotowy Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. banknot stuzłotowy Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. trzy banknoty dwudziestozłotowe Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3.
1. odjemną i odjemnik zwiększymy o
2. odjemną zwiększymy o
3. odjemnik zmniejszymy o
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Różnica 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@, np. 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@ i 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@Różnica 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@, np. 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@ i 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@Różnica 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@, np. 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@ i 1. zmniejszy się , 2. zwiększy się o , 3. @@, 4. zmieni się, 5. @@, 6. zmniejszy się , 7. zwiększy się o , 8. @@, 9. @@, 10. @@, 11. nie zmieni się, 12. @@
Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w luki odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Różnica 1. , 2. , 3. zmniejsza, 4. zwiększa, 5. , 6. się o 1. , 2. , 3. zmniejsza, 4. zwiększa, 5. , 6. .
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.