R1QAQTHUTJFD9
Ilustracja przedstawia pomarańczę trzymaną w dłoni na tle książek. Na pomarańczy za pomocą czarnego markera zapisane są wzory matematyczne.

Zadania tekstowe

Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

1. Niekonwencjonalne metody rozwiązywania zadań tekstowych

W podręcznikach do nauczania matematyki z reguły zamieszczane są zadania tekstowe do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Podawane są też przykłady rozwiązania takich zadań. W klasach młodszych, proponuje się sposoby arytmetyczne, w klasach starszych – algebraiczne. Czasem warto zadanie rozwiązać graficznie lub po prostu zastosować logiczne rozumowanie.

Trudne zagadki matematyczne rozwiązywano już za czasów faraonów. Pasjonowano się nimi na dworach arystokratów w XVIII wieku, ogłaszano konkursy na odgadnięcie odpowiedzi. Obecnie większość z popularnych wtedy problemów, wydaje nam się dość proste. Bowiem współczesny aparat matematyczny pozwala na szybkie ustalenie odpowiedzi. Dlatego warto znać różne sposoby rozwiązywania zadań.

W tym materiale podamy różne sposoby rozwiązywania zadań tekstowych. Nie wyczerpiemy wszystkich możliwości, gdyż każdy może mieć własny pomysł na pokonanie problemu. Nie zawsze pewnie będzie to najkrótsza i najłatwiejsza droga, ale warto próbować, gdyż nie w każdym przypadku można zastosować wyuczony algorytm.

Na początku proponujemy Ci rozwiązanie zadania zamieszczonego w książce Rozkosze łamania głowy autorstwa Lecha Pijanowskiego. Spróbuj rozwiązać je co najmniej trzema sposobami!

R1KUCWppI7quz
Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Rodzeństwo
Adam i Barbara są rodzeństwem.
Adam ma równie wielu braci, jak sióstr.
Barbara zaś ma dwa razy więcej braci niż sióstr.
Ile dzieci jest w tej rodzinie?

1

Zadania tekstowe nie są lubiane przez uczniów, zwłaszcza, gdy tekst liczy więcej niż dwa wiersze. Zapis typu „rozwiąż równanie” jest zrozumiały, od razu wiadomo, do czego dążymy. Natomiast w zadaniu tekstowym to, czego szukamy, może być zawarte na początku, po środku lub na końcu tekstu. Co gorsza, może okazać się, że szukamy nie jednej, a kilku wielkości niewiadomych.
I czasem niezrozumienie treści zadania powoduje, że „stoimy w miejscu”.
Zatem naczelna zasada – dobre przeanalizowanie zadania i ustalenie niewiadomych. Dopiero wtedy możemy myśleć, jaki sposób rozwiązania wybrać.
Na początku zajmiemy się zadaniami prostymiZadania prostezadaniami prostymi, w których treść nie jest zbyt długa i które wymagają znalezienia tylko jednej wielkości lub dwóch wielkości tego samego rodzaju.

Przykład 1

W sklepie było 16 klientów. Gdy wyszło kilku klientów, w sklepie zostało jeszcze 4 klientów. Ile klientów wyszło ze sklepu?
Szukana liczba klientów, którzy wyszli ze sklepu.

I sposób
Sporządzamy odpowiedni rysunek – jedna kratka obrazuje jednego klienta.

R1DhVuCHfjCGO
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Z rysunku odczytujemy, że wyszło 12 klientów.

II sposób
Rysujemy graf i korzystamy z metody działań odwrotnych. Jednak, aby skorzystać z tej metody, musimy wiedzieć, że 4+12=16.

R1eu7IIv9mwqZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Z grafu odczytujemy, że wyszło 12 klientów.

III sposób
Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.
Oznaczamy przez x liczbę klientów, którzy wyszli.

16-x=4
16-4=x
12=x

Wyszło 12 klientów.

Przykład 2

Tasiemkę długości 12 cm przecięto na dwie części w stosunku 2:4. Jaką długość ma każda z tak otrzymanych części?
Szukane: długości części, na które podzielono tasiemkę.

I sposób – metoda graficzna
Najpierw tasiemkę dzielimy na 12 równych części – każda z tych części ma 1 cm długości. To jest nasz rysunek pomocniczy.

RRywt8gQoL7kB
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wiemy, że tasiemkę podzielono w stosunku 2:4.
Zatem na rysunku dokonujemy kolejnego podziału – tym razem na 2+4=6 równych części.
Na rysunku widać, że każda z części będzie miała 2 cm długości.

RBLcBaq5Hhdru
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Teraz ustalamy długość dwóch i czterech z uzyskanych części.

R171Jo0OWsRiS
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Z rysunku odczytujemy, że tasiemkę przecięto na części długości 4 cm8 cm.

II sposób – metoda dedukcyjna
Zapisujemy stosunek określający podział tasiemki za pomocą ułamka zwykłego i skracamy.

2:4=24=12

Wnioskujemy, że jedna z części musi być dwa razy większa od drugiej, a 12:3=4. Zatem krótsza część ma 4 cm długości, a dłuższa 12 cm-4 cm=8 cm.

III sposób – metoda prób i błędów
Sporządzamy odpowiednią tabelkę, którą wypełniamy tak długo, aż znajdziemy właściwy stosunek.
Ta metoda dobrze sprawdza się , gdy jest mało możliwości do rozpatrzenia, a wielkości szukane i dane wyrażają się liczbami całkowitymi. Nie gwarantuje jednak znalezienia wszystkich rozwiązań. Chyba, że rozpatrzymy wszystkie możliwości.

Długość krótszej części w cm

Długość dłuższej części w cm

Czy stosunek długości tych części jest równy 2:4?

1

11

Nie

2

10

Nie

3

9

Nie

4

8

Tak

5

7

Nie

6

6

Nie

Z tabelki odczytujemy odpowiedź – tasiemkę przecięto na części długości 4 cm8 cm.

Zauważmy, że w przykładzie 2, w sposobie IIII założyliśmy, że długości części, na jakie została podzielona tasiemka wyrażają się liczbami całkowitymi – a tego założenia nie było w treści zadania. Co prawda udało nam się znaleźć rozwiązanie, ale nie udowodniliśmy, że innego rozwiązania nie ma. Zatem możemy uznać, że takie sposoby postępowania są częściowo poprawne.

Przykład zadania prostegoZadania prostezadania prostego którego rozwiązanie znajdziemy, nie posługując się wzorami geometrycznymi.

Przykład 3

Pani Ewa ma ogród w kształcie prostokąta o bokach długości 60 m50 m. Ile metrów bieżących siatki potrzebuje na ogrodzenie ogrodu, jeśli do ogrodu ma prowadzić brama wjazdowa o szerokości 10 m?
Szukana: liczba metrów bieżących siatki.
Zadanie daje się łatwo rozwiązać, jeżeli znamy wzór na obwód prostokąta. A jeśli nie znamy takiego wzoru?
Możemy wtedy sporządzić odpowiedni rysunek „na kracie”. Zakładamy, że długość jednej kratki to 10 m.

R44F8X3tf1O9G
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie rysunku stwierdzamy, że długość narysowanej przez nas łamanej (obrazującej siatkę ogrodzeniową) jest równa 21.
Ale 1 kratka ma długość 10 m, zatem na ogrodzenie pani Ewa potrzebuje
21·10=210 metrów siatki.

Nie zawsze z treści zadania można od razu wywnioskować, jakie wielkości należy „po drodze” znaleźć, aby uzyskać odpowiedź na postawione w zdaniu pytanie. Warto wtedy rozłożyć problem na kilka prostych tak, że liczba znaleziona jako wartość niewiadomej jednego zadania prostegoZadania prostezadania prostego jest zarazem daną następnego zadania prostego. Takie zadania tekstowe nazywamy czasem zadaniami łańcuchowymiZadanie łańcuchowezadaniami łańcuchowymi.

Przykład 4

Do składnicy opału przywieziono węgiel sześcioma ciężarówkami, każda o ładowności 4 t. Dostarczony węgiel popakowano do jednakowych worków, zawierających po 20 kg węgla.
Pan Jakub kupił 120 worków węgla, pani Krystyna 180. Ile worków węgla zostało jeszcze w składnicy?
Szukana: pozostała w składnicy liczba worków węgla.

I – metoda łańcuchowa
Rozkładamy treść zadania na kawałki i wyznaczamy wartości liczbowe kolejnych wielkości.

RZurxkcKBxvYq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Obliczamy, ile kilogramów węgla przywieziono.
1 t=1000 kg
4 t=4000 kg
6·4000 kg=24000 kg

R1cGQZLZf6lVz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Obliczamy, ile worków węgla otrzymano.
24000 kg:20 kg=1200

RbhNHAILEfKtt
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Obliczamy, ile zostało worków.

1200-300=900

Odpowiedź: w składnicy zostało jeszcze 900 worków węgla.

II – metoda działań arytmetycznych
Układamy odpowiednie działanie arytmetyczne i wykonujemy obliczenia.

4000·6:20-120+180=24000:20-300=1200-300=900

Odpowiedź: w składnicy zostało jeszcze 900 worków węgla.

W bardziej skomplikowanych zadaniach tekstowych, określone są co najmniej dwa związki między niewiadomymi. Takie zadania można próbować rozwiązać za pomocą równania. Jednak przełożenie treści zadania na język matematyki, nie zawsze jest łatwe. W przypadku, gdy mamy dwie niewiadome, już sam wybór, którą zmienną uzależnimy od której, jest trudny. Może się bowiem okazać, że zły wybór skomplikuje równanie, które zapiszemy i które będzie trzeba rozwiązać.

Dlatego zawsze warto mieć plan awaryjny, zawierający inny sposób rozwiązania.

Przykład 5

Na wycieczkę do Lublina wybrali się uczniowie z klasy VI A i z klasy VI B. Chłopców zakwaterowano w pokojach czteroosobowych, a dziewczęta w pokojach trzyosobowych. Przy czym pokoi trzyosobowych było dwa razy więcej niż czteroosobowych. Czy na tę wycieczkę mogło pojechać 46 wszystkich uczniów?

I sposób
Analiza zadania
x – liczba pokoi czteroosobowych,
2x – liczba pokoi trzyosobowych,
4x – liczba chłopców, którzy pojechali na wycieczką,
3·2x – liczba dziewcząt, które pojechały na wycieczkę.

Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.

4x+3·2x=46
4x+6x=46
10x=46
x=4,6

Liczba pokoi musi wyrażać się liczbą naturalną. Zatem na wycieczkę nie mogło pojechać 46 uczniów.

II sposób
Rozwiązanie zadania będzie przebiegało podobnie jak poprzednio, ale teraz za x przyjmiemy inną wielkość.
Analiza zadania
x – liczba pokoi trzyosobowych,
12x – liczba pokoi czteroosobowych,
3x – liczba dziewcząt, które pojechały na wycieczkę,
4·12x – liczba chłopców, którzy pojechali na wycieczkę.

Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.

3x+4·12x=46
3x+2x=46
5x=46
x=9,2

Liczba pokoi musi wyrażać się liczbą naturalną. Zatem na wycieczkę nie mogło pojechać 46 uczniów.

III sposób

Ponieważ zarówno ilość osób, jak i ilość pokoi muszą wyrażać się liczbami naturalnymi, zatem możemy sporządzić pomocniczą tabelkę i poszukać możliwego rozwiązania.

Liczba pokoi czteroosobowych

Liczba pokoi trzyosobowych

Liczba wszystkich uczniów zakwaterowanych w pokojach

Czy liczba ta jest równa 46?

1

2

4·1+3·2=10

Za mało

2

4

4·2+3·4=20

Za mało

3

6

4·3+3·6=30

Za mało

4

8

4·4+3·8=40

Za mało

5

10

4·5+3·10=50

Za dużo

Wyciągamy wniosek taki, jak poprzednio: na wycieczkę nie mogło pojechać 46 uczniów.

IV sposób

Zauważmy, że z treści zadania wynika, że był zajęty co najmniej jeden pokój czteroosobowy i co najmniej dwa pokoje trzyosobowe. Zatem wszystkich uczniów było najmniej 4+6=10. Otrzymujemy, że liczba uczniów musi być wielokrotnością liczby 10, czyli na wycieczką nie mogło pojechać 46 uczniów.

Animacja

Polecenie 1

Zapoznaj się z animacją. Spróbuj rozwiązać każde z podanych tam zadań swoim sposobem, a dopiero następnie porównaj z podanym rozwiązaniem.

RuN7YxRai4XKA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rf6dlKlaO8bxW1
Animacja nawiązująca do treści materiału.
Polecenie 2

Rozwiąż za pomocą równania zadanie 2 zaprezentowane w animacji. Oznacz przez x liczbę jabłek leżących na stole.

R7yVjQ3r6djNJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wzorując się na rozwiązaniu zadania 1 z animacji, znajdź odpowiedź na pytanie postawione w poniższym zadaniu.

Przekupka miała w koszyku jajka. Pani Ania kupiła od niej połowę jajek i jeszcze jedno jajko. Pani Basia kupiła połowę pozostałych jajek i jeszcze dwa jajka. Pani Czesia kupiła połowę pozostałych jajek i jeszcze jedno jajko. Pani Danka kupiła pozostałe cztery jajka. Ile jajek miała przekupka początkowo w koszyku?

R7BNv8a6R0ivW
Aby rozwiązać zadanie, sporządź odpowiedni graf.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RrvE1HlLzhqyB
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Zeszyt w kratkę jest o 2  droższy od zeszytu w linie. Za 3 zeszyty w kratkę i 4 zeszyty w linie zapłacono łącznie 23,50 . Oblicz cenę jednego zeszytu w kratkę. Rozwiąż zadanie w sposób arytmetyczny.

RUIBeg8K0F5Zm
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3
RpH2EWPQ9cEJD
Ćwiczenie 1
W sadzie rosną jabłonie i śliwy. Śliw jest o 10 więcej niż jabłoni. Śliwy stanowią 60%wszystkich drzew rosnących w tym ogrodzie. Ile jabłoni rośnie w tym sadzie? Możliwe odpowiedzi: 1. 20, 2. 30, 3. 40, 4. 50
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1cZUAVSGe2lo
Ćwiczenie 2
34 wszystkich uczniów klasy lubi lody malinowe. Połowa pozostałych lubi lody czekoladowe, a pozostałych 3 uczniów nie lubi lodów.
O ilu więcej uczniów lubi lody malinowe niż czekoladowe?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Rl5cY9GlLGfBi
Ćwiczenie 3
Panowie A, B, C i D stoją obok siebie w szeregu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rk5u0zURtDrSL
Ćwiczenie 3
Panowie A, B, C i D stoją obok siebie w szeregu.
Pan B stoi przed panem D.
Pan A nie stoi obok pana C.
Pan C nie stoi obok pana D.
Pan A ma tylko jednego sąsiada.

Które ustawienie poprawnie opisuje ustawienie panów A, B, C, D?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1PBEOCLME56X
Łączenie par. Państwo Zielińscy mają dwoje dzieci - córkę Zulę i syna Zbyszka. Pan Zieliński ma czterdzieści lat. Jego żona jest od niego o tyle młodsza, o ile młodsza jest ich córka od ich syna.

Pięć lat temu pani Zielińska miała tyle lat, ile pan Zieliński miał dziesięć lat temu. Za pięć lat Zbyszek będzie trzy razy młodszy od taty.

Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.. Zula jest obecnie siedem razy młodsza od mamy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pani Zielińska jest o 30 lat starsza od syna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zbyszek jest 2 razy starszy od Zuli.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ojciec jest 4 razy starszy od syna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za 10 lat pani Zielińska będzie trzy razy starsza od córki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za 6 lat Zula będzie miała tyle lat, ile Zbyszek ma teraz.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RhiekTG1lJE7x
Ćwiczenie 5
Ilustracja przedstawia graf zbudowany z czterech prostokątów. Pomiędzy każdym z prostokątów znajduje się niebieska strzałka pozioma ze zwrotem w prawo oraz fioletowa strzałka pozioma ze zwrotem w lewo. Należy wpisać dane.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RewFwhehcLI0T
Ćwiczenie 5
Do pewnej liczby dodano 7, od wyniku odjęto 4. Otrzymano liczbę 2. Jaką liczbę pomyślano? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1ZGGXxEnRxJb
Ćwiczenie 6
Tasiemka ma 40 cm długości. Sznurek jest o 5 cm krótszy. Drut jest o 15 cm dłuższy od sznurka. Jaką długość ma drut?

Poniżej wykonano ilustrację graficzną treści zadania. Zaznacz, na którym rysunku przedstawiona jest tasiemka, na którym sznurek, a na którym drut - przeciągnij odpowiednie nazwy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RwgOxGHRqYBRD
Ćwiczenie 6
Tasiemka ma 40 cm długości. Sznurek jest o 5 cm krótszy. Drut jest o 15 cm dłuższy od sznurka. Jaką długość ma drut, a jaką sznurek? Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybrać prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

W kawiarni stolików mających trzy nogi jest o 2 więcej niż stolików mających cztery nogi. Razem stoliki mają 20 nóg. Ile jest w tej kawiarni stolików mających trzy nogi?
Rozwiąż zadanie, nie korzystając z równania.

RzWbucq1ZZKv6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Na górską wycieczkę wybrało się 22 uczniów. Mogą zostać zakwaterowani w schronisku w pięciu mniejszych pokojach i trzech większych pokojach lub czterech pokojach większych i trzech mniejszych.
Oblicz, w ilu mniejszych pokojach mogliby zostać zakwaterowani uczestnicy wycieczki.

Aby rozwiązać zadanie, sporządź odpowiedni rysunek.

RLcDMe7pRnKRy
Aby rozwiązać zadanie, sporządź odpowiedni rysunek.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R8c7AKupXsrYo
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Autobus pokonuje pewną trasę w ciągu pół godziny, a samochód tę trasę pokonuje w ciągu dwudziestu minut.
Po ilu minutach samochód dogoni autobus, jeżeli wyruszył z tego samego miejsca 5 minut po autobusie? Rozwiąż zadanie, nie korzystając z równania.

R1BeOAoyXgGur
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

zadania proste
zadania proste

zadanie którego rozwiązanie wymaga znalezienia jednej wielkości lub dwóch wielkości tego samego rodzaju.

zadanie łańcuchowe
zadanie łańcuchowe

zadanie, które można rozłożyć na ciąg zadań prostych tak, że liczba znaleziona jako wartość niewiadomej jednego zadania prostego wchodzi jako dana do następnego zadania w łańcuchu.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.