Zdjęcie - kartka z kalendarza z zaznaczoną datą 1 wrzesień. Częściowo na kartce leżą kredki, wieczne pióro, długopisy, kalkulator.
Na czarnym pasku napis - Matematyka w domu.
Zdjęcie - kartka z kalendarza z zaznaczoną datą 1 wrzesień. Częściowo na kartce leżą kredki, wieczne pióro, długopisy, kalkulator.
Na czarnym pasku napis - Matematyka w domu.
Matematyka w domu
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
5. Procenty
Trudno sobie wyobrazić nasze życie bez procentów. W domu, w szkole czy w sklepie spotykamy się z procentami. Promocje, obniżki i podwyżki cen, skład produktów i leków, statystyki ocen i frekwencja w szkole, wyniki wyborów, kredyty i lokaty bankowe – wszędzie mówi się i pisze o procentach.
W rozmowach także często używamy zwrotów związanych z procentami, np. mówimy: „Zgadzam się z tobą w stu procentach”, co oznacza, że jesteśmy tego samego zdania, co nasz rozmówca.
Polecenie 1
Zapoznaj się z poniższą prezentacją, aby dowiedzieć się czym jest procent.
RWR8kQCKV50le1
Animacja przedstawia w jakich sytuacjach możemy spotkać się z procentami.
Animacja przedstawia w jakich sytuacjach możemy spotkać się z procentami.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jakich sytuacjach możemy spotkać się z procentami.
Ważne!
Procent oznaczamy symbolem .
Jeden procent danej wielkości to jedna setna część tej wielkości, co symbolicznie zapisujemy:
.
Przykład 1
Skoro , to:
,
– połowa,
– ćwiartka,
,
,
– całość.
Pamiętajmy, że procenty określają część jakiejś całości. Procent jest zawsze ułamkiem pewnej wielkości.
Ćwiczenie 1
R10Kgqcfog8Wb
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Zacieniowano ze jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano ze jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części koła. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części rombu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Zacieniowano ze jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano ze jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części koła. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części kwadratu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Zacieniowano z jednakowych części rombu. Zacieniowano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. figury.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RkHQhak6CVUJx
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki, przeciągając poprawną odpowiedź.
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki, przeciągając poprawną odpowiedź.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Często prezentujemy informacje wyrażone za pomocą procentów w postaci diagramów. Jest to wygodne i znacznie ułatwia odczytywanie i przetwarzanie informacji. Na ogół procenty na diagramach sumują się do , czyli do całości.
Ćwiczenie 2
RdM0KBnb32Q2D
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Na pierwszym wykresie widzimy, że udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na ziemi wygląda następująco: Ameryka Południowa - , Ameryka Północna - , Azja - , Antarktyda - , Afryka - i Europa - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Na drugim wykresie widzimy wyniki ankiety przeprowadzonych w dwóch klasach mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu. Wyniki w klasie były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , kot - i pies - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W klasie wyniki były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , pies - i kot - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Na pierwszym wykresie widzimy, że udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na ziemi wygląda następująco: Ameryka Południowa - , Ameryka Północna - , Azja - , Antarktyda - , Afryka - i Europa - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Na drugim wykresie widzimy wyniki ankiety przeprowadzonych w dwóch klasach mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu. Wyniki w klasie były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , kot - i pies - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W klasie wyniki były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , pies - i kot - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R178jblPR7Mvs
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Przeciągnij odpowiednie liczby, uzupełniając luki na rysunkach.
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Przeciągnij odpowiednie liczby, uzupełniając luki na rysunkach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2
W klasie jest uczniów, w tym dziewcząt. Obliczmy, jaki procent wszystkich uczniów w klasie stanowią dziewczęta, a jaki chłopcy.
Dziewczęta stanowią klasy.
Chłopcy stanowią klasy.
Przykład 3
Ania ma z przyrody pięć ocen: jedną piątkę, trzy czwórki i jedną trójkę. Jaki procent tych ocen stanowią czwórki?
Czwórki stanowią ocen Ani z przyrody. Żeby dowiedzieć się, jaki to procent tych ocen musimy ułamek wyrazić w procentach. Najlepiej rozszerzyć ten ułamek do mianownika .
.
Odpowiedź: Czwórki stanowią tych ocen.
RtARG25zDgNMl1
Ćwiczenie 3
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij. Tu uzupełnij piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało Tu uzupełnij uczniów, ocenę bardzo dobrą Tu uzupełnij, ocenę dobrą Tu uzupełnij, ocenę dostateczną Tu uzupełnij a ocenę dopuszczającą Tu uzupełnij.
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij. Tu uzupełnij piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało Tu uzupełnij uczniów, ocenę bardzo dobrą Tu uzupełnij, ocenę dobrą Tu uzupełnij, ocenę dostateczną Tu uzupełnij a ocenę dopuszczającą Tu uzupełnij.
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij.
............ piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało ............ uczniów, ocenę bardzo dobrą ............ , ocenę dobrą ............ , ocenę dostateczną ............ a ocenę dopuszczającą ............ .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
[
Rb0ypiZMZALoy
Ćwiczenie 4
Porównaj podane wartości i uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. pewnej kwoty 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej kwoty pewnej odległości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej odległości pewnej masy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej masy pewnej objętości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej objętości
Porównaj podane wartości i uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. pewnej kwoty 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej kwoty pewnej odległości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej odległości pewnej masy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej masy pewnej objętości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej objętości
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Pojemniki są częściowo napełnione.
R18vbnOGr68FI1
Rysunek trzech pojemników częściowo wypełnionych wodą. Na zbiorniku A widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 5 części, woda sięga do trzeciej od dołu kreski podziałki. Na zbiorniku B widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 4 części, woda sięga do trzeciej od dołu kreski podziałki. Na zbiorniku C widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 10 części, woda sięga do siódmej od dołu kreski podziałki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RU22u8QdrTk3U
Możliwe odpowiedzi: 1. Pojemnik jest wypełniony w siedemdziesięciu pięciu procentach , 2. Pojemnik jest wypełniony w osiemdziesięciu procentach , 3. Pojemnik jest w trzydziestu procentach pusty
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GmrmhYqdyG61
Ćwiczenie 6
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij ze to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij ze to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) z to ............
b) z to ............
c) z to ............
d) ze to ............
e) z to ............
f) z to ............
g) z to ............
h) z to ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Obliczanie procentu danej liczby
Jeden procent liczby to .
R1Ma88EhYoT4S1
Animacja przedstawia, że jeden procent to zawsze jedna setna pewnej całości.
Animacja przedstawia, że jeden procent to zawsze jedna setna pewnej całości.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia, że jeden procent to zawsze jedna setna pewnej całości.
Przykład 4
RgR0D5RZ40zfg1
Rysunek karty informacyjnej z ofertami wyjazdów zagranicznych. Turcja – cena 3600 zł, taniej 20%. Chorwacja – cena 2500 zł, taniej 50%. Rodos – cena 2000 zł, taniej 10%.
Źródło: Pexels.com, Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W przedstawionych ofertach wyjazdów mamy promocje. Zatem za każdy wyjazd zapłacimy mniej.
Obliczymy, ile złotych zaoszczędzimy, wybierając daną ofertę. Obliczenia zapiszemy w różny sposób.
Wyjazd na Rodos jest tańszy o początkowej ceny, czyli zapłacimy mniej o początkowej ceny. to . kwoty to kwoty , . Zaoszczędzimy zatem .
Wyjazd do Turcji jest tańszy o początkowej ceny, czyli zapłacimy mniej o początkowej ceny. kwoty to . Zaoszczędzimy .
RxcU1pdjFTfgN1
Zapis proporcji: 100% to 3600 zł, poniżej 10% to 360 zł, poniżej 20% to 720 zł. 100% dzielone przez 10 =10% i 10% razy 2 = 20%. 3600 zł dzielone przez 10 =360 zł i 360 zł razy 2 =720 zł.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3. Wyjazd do Chorwacji jest tańszy o , zaoszczędzimy więc połowę ceny.
.
Zaoszczędzimy .
RbYF4HPTfmwsK
Ćwiczenie 7
Oblicz w pamięci i zapisz wynik w pustym polu. liczby , to Tu uzupełnij. liczby , to Tu uzupełnij. liczby , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. kwoty , to Tu uzupełnij. kwoty , to Tu uzupełnij. kwoty , to Tu uzupełnij. ze , to Tu uzupełnij. ze , to Tu uzupełnij. ze , to Tu uzupełnij.
Oblicz w pamięci i zapisz wynik w pustym polu. liczby , to Tu uzupełnij. liczby , to Tu uzupełnij. liczby , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. kwoty , to Tu uzupełnij. kwoty , to Tu uzupełnij. kwoty , to Tu uzupełnij. ze , to Tu uzupełnij. ze , to Tu uzupełnij. ze , to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ro0VfUZoSxSuT
Ćwiczenie 8
Oblicz w pamięci i zapisz wyniki w pustych polach. z , to Tu uzupełnij . z , to Tu uzupełnij . z , to Tu uzupełnij . liczby , to Tu uzupełnij. liczby , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. kwoty , to Tu uzupełnij . kwoty , to Tu uzupełnij . ze , to Tu uzupełnij . ze , to Tu uzupełnij . z , to Tu uzupełnij . z , to Tu uzupełnij .
Oblicz w pamięci i zapisz wyniki w pustych polach. z , to Tu uzupełnij . z , to Tu uzupełnij . z , to Tu uzupełnij . liczby , to Tu uzupełnij. liczby , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. z , to Tu uzupełnij. kwoty , to Tu uzupełnij . kwoty , to Tu uzupełnij . ze , to Tu uzupełnij . ze , to Tu uzupełnij . z , to Tu uzupełnij . z , to Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NpU7a45QiR8
Ćwiczenie 9
pewnej liczby jest równe . Oblicz jak najprościej i zapisz wyniki w pustych polach. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij,
pewnej liczby jest równe . Oblicz jak najprościej i zapisz wyniki w pustych polach. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij. tej liczby, to Tu uzupełnij,
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
Takie same buty kosztowały w jednym sklepie , a w drugim . W obu sklepach obniżono ich cenę o . Oblicz, o ile złotych mniej zapłacimy za te buty w każdym z tych sklepów.
R1IsUD7tIwjZM1
Zdjęcie butów – informacja o promocji 10%.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RiSypkWLSbHJP
Uzupełnij luki w odpowiedzi podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Odpowiedź: W pierwszym sklepie zapłacimy mniej o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , w drugim o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Uzupełnij luki w odpowiedzi podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Odpowiedź: W pierwszym sklepie zapłacimy mniej o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , w drugim o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 5
Wykorzystamy informacje z rysunku i obliczymy, ile kosztował ten rower po obniżce ceny.
RyjFsvWAB827v1
Zdjęcie roweru w cenie 900 zł, informacja o obniżce o 30%.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
sposób
- o tyle złotych obniżono cenę,
- nowa cena.
sposób
- nowa cena stanowi tyle procent poprzedniej ceny,
- nowa cena.
Zapis obliczeń mógłby wyglądać również tak:
sposób
RTg2EkcVH7t7x1
Zapis proporcji: 100% to 900 zł, poniżej 10% to 90 zł, poniżej 30% to 270 zł. 100% dzielone przez 10 =10% i 10% razy 3 = 30%. 900 zł dzielone przez 10 =90 zł i 90 zł razy 3 =270 zł.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
sposób
.
RAzeerzn5XreV1
Zapis proporcji: 100% to 900 zł, poniżej 10% to 90 zł, poniżej 70% to 630 zł. 100% dzielone przez 10 =10% i 10% razy 7 = 70%. 900 zł dzielone przez 10 =90 zł i 90 zł razy 7 =630 zł.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXlBmofHT2b5R
Ćwiczenie 11
Cena perfum wynosiła . Oblicz, ile będą kosztowały te perfumy po podwyżce o . Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Po podwyżce perfumy będą kosztować Tu uzupełnij .
Cena perfum wynosiła . Oblicz, ile będą kosztowały te perfumy po podwyżce o . Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Po podwyżce perfumy będą kosztować Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RqAvJlo58PugS
Ćwiczenie 12
Test z języka angielskiego pisało uczniów klas szóstych. z nich otrzymało ocenę celującą, ocenę bardzo dobrą, ocenę dobrą, ocenę dostateczną, ocenę dopuszczającą. Pozostała część uczniów otrzymała ocenę niedostateczną. Oblicz, ilu uczniów otrzymało poszczególne oceny. Przeciągnij i upuść prawidłową odpowiedź. Ocena celująca - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena bardzo dobra - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dobra - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dostateczna - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dopuszczająca - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena niedostateczna - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Test z języka angielskiego pisało uczniów klas szóstych. z nich otrzymało ocenę celującą, ocenę bardzo dobrą, ocenę dobrą, ocenę dostateczną, ocenę dopuszczającą. Pozostała część uczniów otrzymała ocenę niedostateczną. Oblicz, ilu uczniów otrzymało poszczególne oceny. Przeciągnij i upuść prawidłową odpowiedź. Ocena celująca - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena bardzo dobra - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dobra - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dostateczna - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dopuszczająca - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena niedostateczna - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxuwqMx5Y6b3t
Ćwiczenie 13
Turyści w ciągu dni przeszli . Pierwszego dnia przeszli całej trasy, drugiego dnia trasy, a trzeciego dnia pozostałą jej część. Ile kilometrów przeszli każdego dnia? Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Przeszli kolejno Tu uzupełnij , Tu uzupełnij , Tu uzupełnij .
Turyści w ciągu dni przeszli . Pierwszego dnia przeszli całej trasy, drugiego dnia trasy, a trzeciego dnia pozostałą jej część. Ile kilometrów przeszli każdego dnia? Uzupełnij luki w zdaniu, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Przeszli kolejno Tu uzupełnij , Tu uzupełnij , Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RlP4mibfKJOs4
Ćwiczenie 14
Pan Zbyszek zarabia miesięcznie . Postanowił, że każdej pensji przeznaczy na zakup samochodu. Ile miesięcy będzie musiał oszczędzać, aby kupić nowy samochód w cenie ? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Odpowiedź: Pan Zbyszek będzie musiał oszczędzać 1. , 2. , 3. , 4. , 5. miesięcy.
Pan Zbyszek zarabia miesięcznie . Postanowił, że każdej pensji przeznaczy na zakup samochodu. Ile miesięcy będzie musiał oszczędzać, aby kupić nowy samochód w cenie ? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Odpowiedź: Pan Zbyszek będzie musiał oszczędzać 1. , 2. , 3. , 4. , 5. miesięcy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15IRtxWkaASl
Ćwiczenie 15
Mięso traci przy gotowaniu około swojej masy, a w trakcie duszenia aż swojej masy. W poniedziałek pani Małgosia ugotowała mięsa, a we wtorek udusiła mięsa. Którego dnia pani Małgosia otrzymała większą porcję mięsa i o ile dekagramów? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w luki odpowiednie z podanych liczb. Odpowiedź: Większą porcję otrzymała 1. , 2. , 3. w poniedziałek, 4. , 5. we wtorek, 6. , 7. , 8. o 1. , 2. , 3. w poniedziałek, 4. , 5. we wtorek, 6. , 7. , 8. .
Mięso traci przy gotowaniu około swojej masy, a w trakcie duszenia aż swojej masy. W poniedziałek pani Małgosia ugotowała mięsa, a we wtorek udusiła mięsa. Którego dnia pani Małgosia otrzymała większą porcję mięsa i o ile dekagramów? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w luki odpowiednie z podanych liczb. Odpowiedź: Większą porcję otrzymała 1. , 2. , 3. w poniedziałek, 4. , 5. we wtorek, 6. , 7. , 8. o 1. , 2. , 3. w poniedziałek, 4. , 5. we wtorek, 6. , 7. , 8. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROFysoXg8RdoL
Ćwiczenie 16
Zimą buty kosztowały . Na wiosnę obniżono ich cenę o . Latem była kolejna obniżka - tym razem o . O ile złotych były tańsze te buty latem niż zimą? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Odpowiedź: Buty były tańsze o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Zimą buty kosztowały . Na wiosnę obniżono ich cenę o . Latem była kolejna obniżka - tym razem o . O ile złotych były tańsze te buty latem niż zimą? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Odpowiedź: Buty były tańsze o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1D7BXYzd0HPH
Ćwiczenie 17
Komputer kosztował . Jego cenę najpierw obniżono o , a po pewnym czasie podwyższono o . Jaka jest teraz cena komputera? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Cena komputera wynosi Tu uzupełnij .
Komputer kosztował . Jego cenę najpierw obniżono o , a po pewnym czasie podwyższono o . Jaka jest teraz cena komputera? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Cena komputera wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.