Otwarty kalendarz na którym leżą: plik banknotów, kalkulator, długopis, zamknięty kalendarz z datą 2015, a na nim dwie monety.
Na czarnym pasku napis - Procenty.
Otwarty kalendarz na którym leżą: plik banknotów, kalkulator, długopis, zamknięty kalendarz z datą 2015, a na nim dwie monety.
Na czarnym pasku napis - Procenty.
Procenty
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
10. Procenty - powtórzenie
R1Mi2jw193WV61
Rysunki ilustrujące wykorzystanie procentów: torby z podaną ceną w złotych i promocją 20%, butelki z 6 % octem i procentowego diagramu słupkowego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Trudno sobie wyobrazić nasze życie bez procentów. W domu, w szkole czy w sklepie spotykamy się z procentami. Promocje, obniżki i podwyżki cen, skład produktów i leków, statystyki ocen i frekwencja w szkole, wyniki wyborów, kredyty i lokaty bankowe – wszędzie mówi się i pisze o procentach.
Ten materiał poświęcony jest zadaniom związanym z obliczeniami procentowymi.
W materiale:
zamienisz procent na ułamek i odwrotnie – ułamek na procent,
obliczysz: procent danej liczby, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, liczbę na podstawie danego jej procentu,
wykonasz obliczenia procentowe w sytuacjach z kontekstem realistycznym (np. wyznaczając kwotę podatku VAT),
sprawdzisz swoje umiejętności dotyczące obliczeń procentowych, rozwiązując ćwiczenia o różnym stopniu trudności.
Polecenie 1
R1AU5yDwumR23
Mapa myśli. Zapoznaj się z poniższym podsumowaniem materiału dotyczącego procentów.. Lista elementów:
Nazwa kategorii: Procenty
Elementy należące do kategorii Procenty
Nazwa kategorii: procent to setna część całości
Elementy należące do kategorii procent to setna część całości
Nazwa kategorii: 1%
Nazwa kategorii: 0,01
Nazwa kategorii: 1/100
Koniec elementów należących do kategorii procent to setna część całości
Nazwa kategorii: zastosowanie procentów
Elementy należące do kategorii zastosowanie procentów
Nazwa kategorii: zamiana ułamka na procent
Elementy należące do kategorii zamiana ułamka na procent
Nazwa kategorii: 1/4 = 25%
Nazwa kategorii: 1,1 = 110%
Koniec elementów należących do kategorii zamiana ułamka na procent
Nazwa kategorii: jakim procentem liczby jest dana liczba
Elementy należące do kategorii jakim procentem liczby jest dana liczba
Nazwa kategorii: 3 to 60% liczby 5
Koniec elementów należących do kategorii jakim procentem liczby jest dana liczba
Nazwa kategorii: obliczanie procentu z danej liczby
Elementy należące do kategorii obliczanie procentu z danej liczby
Nazwa kategorii: 20% z 4 to liczba 0,8
Koniec elementów należących do kategorii obliczanie procentu z danej liczby
Nazwa kategorii: obliczanie liczby na podstawie jej procentu
Elementy należące do kategorii obliczanie liczby na podstawie jej procentu
Nazwa kategorii: 50% liczby x to 1, zatem x = 2
Koniec elementów należących do kategorii obliczanie liczby na podstawie jej procentu
Nazwa kategorii: podwójna podwyżka/obniżka cen
Elementy należące do kategorii podwójna podwyżka/obniżka cen
Nazwa kategorii: cenę 100 zł obniżono najpierw o 10%, a następnie znowu o 10% - teraz cena wynosi 100*0,9*0,9 zł = 81 zł
Koniec elementów należących do kategorii podwójna podwyżka/obniżka cen
Nazwa kategorii: procent składany, kapitalizacja
Elementy należące do kategorii procent składany, kapitalizacja
Nazwa kategorii: kapitał końcowy
Koniec elementów należących do kategorii procent składany, kapitalizacja
Koniec elementów należących do kategorii zastosowanie procentów
Koniec elementów należących do kategorii Procenty
Mapa myśli. Zapoznaj się z poniższym podsumowaniem materiału dotyczącego procentów.. Lista elementów:
Nazwa kategorii: Procenty
Elementy należące do kategorii Procenty
Nazwa kategorii: procent to setna część całości
Elementy należące do kategorii procent to setna część całości
Nazwa kategorii: 1%
Nazwa kategorii: 0,01
Nazwa kategorii: 1/100
Koniec elementów należących do kategorii procent to setna część całości
Nazwa kategorii: zastosowanie procentów
Elementy należące do kategorii zastosowanie procentów
Nazwa kategorii: zamiana ułamka na procent
Elementy należące do kategorii zamiana ułamka na procent
Nazwa kategorii: 1/4 = 25%
Nazwa kategorii: 1,1 = 110%
Koniec elementów należących do kategorii zamiana ułamka na procent
Nazwa kategorii: jakim procentem liczby jest dana liczba
Elementy należące do kategorii jakim procentem liczby jest dana liczba
Nazwa kategorii: 3 to 60% liczby 5
Koniec elementów należących do kategorii jakim procentem liczby jest dana liczba
Nazwa kategorii: obliczanie procentu z danej liczby
Elementy należące do kategorii obliczanie procentu z danej liczby
Nazwa kategorii: 20% z 4 to liczba 0,8
Koniec elementów należących do kategorii obliczanie procentu z danej liczby
Nazwa kategorii: obliczanie liczby na podstawie jej procentu
Elementy należące do kategorii obliczanie liczby na podstawie jej procentu
Nazwa kategorii: 50% liczby x to 1, zatem x = 2
Koniec elementów należących do kategorii obliczanie liczby na podstawie jej procentu
Nazwa kategorii: podwójna podwyżka/obniżka cen
Elementy należące do kategorii podwójna podwyżka/obniżka cen
Nazwa kategorii: cenę 100 zł obniżono najpierw o 10%, a następnie znowu o 10% - teraz cena wynosi 100*0,9*0,9 zł = 81 zł
Koniec elementów należących do kategorii podwójna podwyżka/obniżka cen
Nazwa kategorii: procent składany, kapitalizacja
Elementy należące do kategorii procent składany, kapitalizacja
Nazwa kategorii: kapitał końcowy
Koniec elementów należących do kategorii procent składany, kapitalizacja
Koniec elementów należących do kategorii zastosowanie procentów
Koniec elementów należących do kategorii Procenty
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Badania podają, że w Polsce osoba na jest w spektrum autyzmu. Oznacza to, że w naszej populacji osób to osoby autystyczne. Możemy zapisać taki stosunek również za pomocą ułamków, np.:
Dla uproszczenia, możemy zapisywać procenty za pomocą ułamków, np.:
Musimy jednak pamiętać, że procent oznacza zawsze część jakiejś całości.
Możemy zamienić procent na ułamek, wstawiając liczbę procentów do licznika ułamka, a w mianowniku zapisując liczbę , np.:
Możemy obliczyć, jakim procentem liczby jest liczba , np.:
Możemy obliczyć procent danej liczby, np.:
Możemy obliczyć liczbę, znając jedynie jej procent. Jeśli wiemy, że liczby wynosi , to układamy równanie:
Albo układamy proporcję:
Ważne!
Jeden procent danej wielkości to jedna setna część tej wielkości, co symbolicznie zapisujemy:
Przykład 1
Skoro , to:
,
– połowa,
– ćwiartka,
,
,
– całość.
Polecenie 2
Zapoznaj się z przykładami wykorzystania procentów do szacowania pewnych wielkości.
RUe76ApkCVOax1
Animacja poświęcona procentom i punktom procentowym.
Animacja poświęcona procentom i punktom procentowym.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja poświęcona procentom i punktom procentowym.
RkHQhak6CVUJx
Ćwiczenie 1
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki, przeciągając poprawną odpowiedź.
Jaki procent figury został zacieniowany? Uzupełnij poniższe luki, przeciągając poprawną odpowiedź.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2
Wyznaczymy ile wynosi liczby .
Zacznijmy od zamiany procentu na ułamek zwykły.
Teraz musimy wyznaczyć, ile wynosi liczby . W tym celu mnożymy przez siebie obie liczby:
Odpowiedź:
liczby to .
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby.
RGerUsxQsElwm
Uzupełnij zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. a) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Uzupełnij zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. a) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxLJBk56YgcrJ
b) liczby wynosi Tu uzupełnij.
b) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RwD0FDMTGpF5I
c) liczby wynosi Tu uzupełnij.
c) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1VZ7QJeEknfV
d) liczby wynosi Tu uzupełnij.
d) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6qDTee1Z1ptL
e) liczby wynosi Tu uzupełnij.
e) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HveQBN6Hekt
f) liczby wynosi Tu uzupełnij.
f) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1JqQOuYDhoJ6
g) liczby wynosi Tu uzupełnij.
g) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rxc6o9YhrdYhv
h) liczby wynosi Tu uzupełnij.
h) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16fEU1Uigk4Q
i) liczby wynosi Tu uzupełnij.
i) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Q37OojbNk5M
j) liczby wynosi Tu uzupełnij.
j) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Esw4rL7M9sC
k) liczby wynosi Tu uzupełnij.
k) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RU0jCgTF1TWsx
l) liczby wynosi Tu uzupełnij.
l) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SSKf51YCTzE
m) liczby wynosi Tu uzupełnij.
m) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RxgXByqzT8VPM
n) liczby wynosi Tu uzupełnij.
n) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1VsFcxisb2bB
o) liczby wynosi Tu uzupełnij.
o) liczby wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3
Aby obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, należy ustalić jakim ułamkiem jednej liczby jest druga liczba, a następnie otrzymany ułamek wyrazić w procentach.
RRNoHNdsmwpLn1
Animacja przedstawia w jaki sposób wyznaczyć ile procent pewnej całości stanowią wyróżnione elementy.
Animacja przedstawia w jaki sposób wyznaczyć ile procent pewnej całości stanowią wyróżnione elementy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawiająca procent jako część całości
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób wyznaczyć ile procent pewnej całości stanowią wyróżnione elementy.
Przykład 4
W klasie jest uczniów, w tym dziewcząt. Obliczmy, jaki procent wszystkich uczniów w klasie stanowią dziewczęta, a jaki chłopcy.
Dziewczęta stanowią klasy.
Chłopcy stanowią klasy.
Przykład 5
Ania ma z przyrody pięć ocen: jedną piątkę, trzy czwórki i jedną trójkę. Jaki procent tych ocen stanowią czwórki?
Czwórki stanowią ocen Ani z przyrody. Żeby dowiedzieć się, jaki to procent tych ocen musimy ułamek wyrazić w procentach. Najlepiej rozszerzyć ten ułamek do mianownika .
Odpowiedź: Czwórki stanowią tych ocen.
R1GmrmhYqdyG61
Ćwiczenie 3
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij ze to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij ze to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij z to Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) z to ............
b) z to ............
c) z to ............
d) ze to ............
e) z to ............
f) z to ............
g) z to ............
h) z to ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16Fl2uvkrHq1
Rw8FuWnKAxBFh
Ćwiczenie 4
Zaznacz poprawne stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. liczby jest równe . Wynika z tego, że ., 2. liczby jest równe . Wtedy ., 3. liczby jest równe . Wtedy .
liczby jest równe . Wynika z tego, że .
liczby jest równe . Wtedy .
liczby jest równe . Wtedy
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rb0ypiZMZALoy
Ćwiczenie 5
Porównaj podane wartości i uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. pewnej kwoty 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej kwoty pewnej odległości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej odległości pewnej masy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej masy pewnej objętości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej objętości
Porównaj podane wartości i uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiedni znak. pewnej kwoty 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej kwoty pewnej odległości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej odległości pewnej masy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej masy pewnej objętości 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. tej objętości
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjJwvHbgZo9HR
Ćwiczenie 6
Zaznacz poprawne stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba o większa od jest równa ., 2. Liczba o mniejsza od jest równa ., 3. śmietany zawiera tłuszczu, zatem zawartość tłuszczu w tej śmietanie wynosi .
Liczba o większa od jest równa .
Liczba o mniejsza od jest równa .
śmietany zawiera tłuszczu, zatem zawartość tłuszczu w tej śmietanie wynosi .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1L0vcAH1f89A
Ćwiczenie 7
Spośród podanych stwierdzeń zaznacz stwierdzenie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Długość boku kwadratu jest o większa od długości boku kwadratu . Wynika z tego, że pole kwadratu jest o większe od pola kwadratu ., 2. Każdy z boków pierwszego trójkąta jest o krótszy od odpowiedniego boku drugiego trójkąta. Z tego wynika, że obwód pierwszego trójkąta jest o mniejszy od obwodu drugiego trójkąta.
Długość boku kwadratu jest o większa od długości boku kwadratu . Wynika z tego, że pole kwadratu jest o większe od pola kwadratu .
Każdy z boków pierwszego trójkąta jest o krótszy od odpowiedniego boku drugiego trójkąta. Z tego wynika, że obwód pierwszego trójkąta jest o mniejszy od obwodu drugiego trójkąta.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R9TA5DtFpbb5i
Ćwiczenie 8
Rysy, najwyższy szczyt polskich Tatr ma wysokość , podczas gdy Gerlach, najwyższy szczyt Tatr, ma wysokość Zaznacz poprawne stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Rysy są niższe od Gerlacha o mniej niż ., 2. Gerlach jest wyższy od Rysów o mniej niż .
Rysy są niższe od Gerlacha o mniej niż .
Gerlach jest wyższy od Rysów o mniej niż .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
Pojemniki są częściowo napełnione.
R18vbnOGr68FI1
Rysunek trzech pojemników częściowo wypełnionych wodą. Na zbiorniku A widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 5 części, woda sięga do trzeciej od dołu kreski podziałki. Na zbiorniku B widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 4 części, woda sięga do trzeciej od dołu kreski podziałki. Na zbiorniku C widzimy podziałkę, która dzieli pojemnik na 10 części, woda sięga do siódmej od dołu kreski podziałki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RU22u8QdrTk3U
Możliwe odpowiedzi: 1. Pojemnik jest wypełniony w siedemdziesięciu pięciu procentach , 2. Pojemnik jest wypełniony w osiemdziesięciu procentach , 3. Pojemnik jest w trzydziestu procentach pusty
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIeD8WHO4XTkg
Ćwiczenie 10
Spośród podanych stwierdzeń zaznacz stwierdzenie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W klasie jest uczniów, przy czym dziewcząt jest o więcej niż chłopców. Języka hiszpańskiego uczy się wszystkich chłopców oraz wszystkich dziewcząt. Wynika z tego, że języka hiszpańskiego uczy się wszystkich uczniów tej klasy., 2. W klasie dziewczęta stanowią wszystkich uczniów, a jednocześnie jest ich o więcej niż chłopców. Wynika z tego, że w tej klasie jest uczniów.
W klasie jest uczniów, przy czym dziewcząt jest o więcej niż chłopców. Języka hiszpańskiego uczy się wszystkich chłopców oraz wszystkich dziewcząt. Wynika z tego, że języka hiszpańskiego uczy się wszystkich uczniów tej klasy.
W klasie dziewczęta stanowią wszystkich uczniów, a jednocześnie jest ich o więcej niż chłopców. Wynika z tego, że w tej klasie jest uczniów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rnj7ZstdReobo
RYPci7EcQFR8k
Ćwiczenie 11
Punkt procentowy to jednostka różnicy między wartościami jednej wielkości a drugiej wielkości, wyrażonymi w procentach. punkt procentowy w skrócie zapisujemy: Spośród podanych stwierdzeń zaznacz stwierdzenie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Kandydat na burmistrza był popierany przez obywateli. W ostatnim czasie poparcie wzrosło o punktów procentowych. Obecnie popiera go obywateli., 2. Jeżeli oprocentowanie lokaty wynosiło i zostało zwiększone o , to znaczy, że zwiększyło się o punkty procentowe.
Kandydat na burmistrza był popierany przez obywateli. W ostatnim czasie poparcie wzrosło o punktów procentowych. Obecnie popiera go obywateli.
Jeżeli oprocentowanie lokaty wynosiło i zostało zwiększone o to znaczy, że zwiększyło się o punkty procentowe.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
R11jAwrX0uZIi
Jaś i Małgosia zdawali egzamin testowy z matematyki. Jaś uzyskał punktów możliwych do zdobycia, natomiast wynik Małgosi był lepszy od wyniku Jasia o punktów procentowych. O ile więcej procent punktów otrzymała Małgosia od Jasia? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Małgosia otrzymała o około 1. , 2. , 3. , 4. więcej punktów od Jasia.
Jaś i Małgosia zdawali egzamin testowy z matematyki. Jaś uzyskał punktów możliwych do zdobycia, natomiast wynik Małgosi był lepszy od wyniku Jasia o punktów procentowych. O ile więcej procent punktów otrzymała Małgosia od Jasia? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Małgosia otrzymała o około 1. , 2. , 3. , 4. więcej punktów od Jasia.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Oblicz jaką część wyniku Jasia stanowi podana liczba punktów procentowych. Ułóż odpowiedni ułamek, a następnie zamień go na procent.
RtARG25zDgNMl1
Ćwiczenie 13
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij. Tu uzupełnij piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało Tu uzupełnij uczniów, ocenę bardzo dobrą Tu uzupełnij, ocenę dobrą Tu uzupełnij, ocenę dostateczną Tu uzupełnij a ocenę dopuszczającą Tu uzupełnij.
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij. Tu uzupełnij piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało Tu uzupełnij uczniów, ocenę bardzo dobrą Tu uzupełnij, ocenę dobrą Tu uzupełnij, ocenę dostateczną Tu uzupełnij a ocenę dopuszczającą Tu uzupełnij.
Klasówkę pisało uczniów. Dwóch z nich dostało ocenę celującą, czterech - ocenę bardzo dobrą, pięciu - ocenę dobrą, ośmiu – ocenę dostateczną. Jeden uczeń otrzymał ocenę dopuszczającą. Podaj te same informacje za pomocą procentów.
Uzupełnij.
............ piszących klasówkę uzyskało ocenę co najmniej dostateczną. Spośród piszących ocenę celującą otrzymało ............ uczniów, ocenę bardzo dobrą ............ , ocenę dobrą ............ , ocenę dostateczną ............ a ocenę dopuszczającą ............ .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R1XSNUDpPa67z
Wiadomo, że pewnej liczby równa się . Jaka to liczba? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby obliczyć liczbę, gdy dany jest jej procent, należy zamienić podany procent na ułamek zwykły, a następnie podzielić przez niego podaną wartość.
Ćwiczenie 15
RGHbCzavwrUAr
Ile procent liczby stanowi liczba ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, należy zbudować ułamek, w którym druga liczba znajduje się w liczniku, a pierwsza znajduje się w mianowniku. Następnie otrzymany ułamek należy zamienić na procenty.
R1WDyenEUs5yB
Ćwiczenie 16
W skarbcu jest sztabek złota i sztabki srebra. O ile procent więcej jest sztabek złota niż sztabek srebra? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RT2D1UgEgmm6x
Ćwiczenie 17
W koszyku są jabłka i gruszki, przy czym liczba gruszek stanowi liczby jabłek. Jaki procent liczby gruszek stanowi liczba jabłek? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. liczby gruszek, 2. liczby gruszek, 3. liczby gruszek, 4. liczby gruszek
liczby gruszek
liczby gruszek
liczby gruszek
liczby gruszek
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CNAw1LJYFBm
Ćwiczenie 18
Długość podstawy trójkąta wydłużono o , a wysokość opuszczoną na tę podstawę skrócono o . Ile wynosi pole tak otrzymanego trójkąta w odniesieniu do trójkąta ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest większe o od pola trójkąta ., 2. Jest równe polu trójkąta ., 3. Jest większe o od pola trójkąta ., 4. Jest mniejsze o od pola trójkąta .
jest większe o od pola trójkąta
jest równe polu trójkąta
jest większe o od pola trójkąta
jest mniejsze o od pola trójkąta
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15J2afULCswD
Ćwiczenie 19
Gdy beczka z wodą jest w pusta, zawiera o litrów wody więcej, niż gdy jest w napełniona. Jaka jest pojemność tej beczki? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. litrów, 2. litrów, 3. litrów, 4. litrów
litrów
litrów
litrów
litrów
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7uyFR7xXiAdb
Ćwiczenie 20
Jedna piąta powierzchni czarno - białej fotografii to kolor czarny, a reszta to kolor biały. Fotografia została powiększona. Jaki procent powierzchni powiększonej fotografii zajmuje kolor biały? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1OXFbyaf9obO
Ćwiczenie 21
Na bal sylwestrowy zaproszonych było osób. Z powodu bardzo złych warunków atmosferycznych na balu było nieobecnych zaproszonych gości. Ile osób było obecnych na balu sylwestrowym? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Na balu sylwestrowym było obecnych Tu uzupełnij osób.
Na bal sylwestrowy zaproszonych było osób. Z powodu bardzo złych warunków atmosferycznych na balu było nieobecnych zaproszonych gości. Ile osób było obecnych na balu sylwestrowym? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Na balu sylwestrowym było obecnych Tu uzupełnij osób.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RrK02QKSX1Xf7
Ćwiczenie 22
W serka granulowanego białko stanowi . Ile gramów białka znajduje się w tym produkcie? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: W tym produkcie znajduje się Tu uzupełnij białka.
W serka granulowanego białko stanowi . Ile gramów białka znajduje się w tym produkcie? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: W tym produkcie znajduje się Tu uzupełnij białka.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1A0FL5tPTYDh
Ćwiczenie 23
W sadzie rośnie drzew owocowych: jabłonie, grusze, śliwy, czereśnie. Wiedząc, że jabłonie stanowią , grusze - , a śliwy wszystkich drzew, oblicz, ile czereśni rośnie w tym sadzie. Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: W tym sadzie rośnie Tu uzupełnij czereśni.
W sadzie rośnie drzew owocowych: jabłonie, grusze, śliwy, czereśnie. Wiedząc, że jabłonie stanowią , grusze - , a śliwy wszystkich drzew, oblicz, ile czereśni rośnie w tym sadzie. Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: W tym sadzie rośnie Tu uzupełnij czereśni.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Re8cYHFtUuTDs
Ćwiczenie 24
Podczas wykopalisk archeologicznych badacze znaleźli skrzynię z dokumentami, planami i mapami. Mapy stanowiły zawartości skrzyni, a tych map to mapy pobliskich terenów. Jaki procent zawartości całej skrzyni stanowiły mapy terenu? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Mapy terenu stanowiły Tu uzupełnij zawartości całej skrzyni.
Podczas wykopalisk archeologicznych badacze znaleźli skrzynię z dokumentami, planami i mapami. Mapy stanowiły zawartości skrzyni, a tych map to mapy pobliskich terenów. Jaki procent zawartości całej skrzyni stanowiły mapy terenu? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Mapy terenu stanowiły Tu uzupełnij zawartości całej skrzyni.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HdTZTgNZR7y
Ćwiczenie 25
Do koła wędkarskiego "Obfite połowy" zapisanych jest członków. Poniżej lat ma tylko spośród wszystkich wędkarzy koła. W tej grupie wiekowej jest osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z wędkarstwem. Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. W wieku powyżej lat jest Tu uzupełnij wędkarzy.Swą wędkarską przygodę rozpoczyna Tu uzupełnij wędkarzy.
Do koła wędkarskiego "Obfite połowy" zapisanych jest członków. Poniżej lat ma tylko spośród wszystkich wędkarzy koła. W tej grupie wiekowej jest osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z wędkarstwem. Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. W wieku powyżej lat jest Tu uzupełnij wędkarzy.Swą wędkarską przygodę rozpoczyna Tu uzupełnij wędkarzy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RWVOcMfYLHDzs
Ćwiczenie 26
W maju każdego roku w pewnej szkole organizowany jest - dniowy wyjazd uczniów w ramach zajęć w zielonej szkole. Uczniowie wraz z opiekunami wyjeżdżają do różnych miejsc w kraju - w góry, nad morze, nad jeziora. W tym roku szkolnym uczestnictwo w wycieczce zadeklarowało uczniów szkoły liczącej osób. Nad morze chce wyjechać uczniów, natomiast nad jeziora jedynie osób. Ilu uczniów zadeklarowało wyjazd w góry? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Wyjazd w góry zadeklarowało Tu uzupełnij uczniów.
W maju każdego roku w pewnej szkole organizowany jest - dniowy wyjazd uczniów w ramach zajęć w zielonej szkole. Uczniowie wraz z opiekunami wyjeżdżają do różnych miejsc w kraju - w góry, nad morze, nad jeziora. W tym roku szkolnym uczestnictwo w wycieczce zadeklarowało uczniów szkoły liczącej osób. Nad morze chce wyjechać uczniów, natomiast nad jeziora jedynie osób. Ilu uczniów zadeklarowało wyjazd w góry? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Wyjazd w góry zadeklarowało Tu uzupełnij uczniów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1VVWLZHVBlhd
Ćwiczenie 27
Grupa przyjaciół wybrała się na nocny rejs statkiem. Zgodnie z planem rejs, długości , miał się odbyć w godzinach - . Podczas rejsu statek trzykrotnie przybijał do brzegu, pierwszy raz po pokonaniu całej trasy. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Podczas dalszej części podróży statkiem grupa przyjaciół miała do pokonania Tu uzupełnij.Zakładając, że statek płynął ze stałą prędkością, pierwszy raz przybił do brzegu Tu uzupełnij minut po północy.
Grupa przyjaciół wybrała się na nocny rejs statkiem. Zgodnie z planem rejs, długości , miał się odbyć w godzinach - . Podczas rejsu statek trzykrotnie przybijał do brzegu, pierwszy raz po pokonaniu całej trasy. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Podczas dalszej części podróży statkiem grupa przyjaciół miała do pokonania Tu uzupełnij.Zakładając, że statek płynął ze stałą prędkością, pierwszy raz przybił do brzegu Tu uzupełnij minut po północy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KpCwwzFYuDg
Ćwiczenie 28
Która z liczb jest większa: liczby czy liczby ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wymienione liczby są równe, 2. liczby , 3. liczby
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 29
R1YlTfbD1zLyG
Zmieszano stopu zawierającego żelaza i stopu zawierającego żelaza. Oblicz, ile procent żelaza zawiera powstały stop. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź. Powstały stop zawiera 1. , 2. , 3. , 4. , 5. żelaza.
Zmieszano stopu zawierającego żelaza i stopu zawierającego żelaza. Oblicz, ile procent żelaza zawiera powstały stop. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź. Powstały stop zawiera 1. , 2. , 3. , 4. , 5. żelaza.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zacznij od obliczenia, ile kilogramów żelaza zawiera pierwszy i drugi stop. Zauważ, że otrzymany stop będzie miał masę . Następnie oblicz, ile procent masy całego nowego stopu będzie stanowiła masa znajdującego się w nim żelaza.
Ćwiczenie 30
Tabela przedstawia zestawienie wyników sprawdzianu z geografii, który pisali uczniowie klasy .
Ocena
Liczba uczniów
Rnu8lI5OiflmD
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujące fragmenty zdań tak, aby były prawdziwe. Ocenę niedostateczną uzyskało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. klasy . Ocenę co najmniej dostateczną uzyskało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. uczniów klasy . Spośród uczniów, którzy uzyskali ocenę pozytywną, około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. otrzymało ocenę dobrą.
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujące fragmenty zdań tak, aby były prawdziwe. Ocenę niedostateczną uzyskało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. klasy . Ocenę co najmniej dostateczną uzyskało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. uczniów klasy . Spośród uczniów, którzy uzyskali ocenę pozytywną, około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. otrzymało ocenę dobrą.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zacznij od obliczenia łącznej liczby uczniów w tej klasie. Następnie korzystając z informacji zawartych w tabeli zbuduj odpowiednie ułamki i zamień je na procenty.
Ćwiczenie 31
R1VWCzvc5igJF
Wynik testu z matematyki pewnego ucznia wynosił . Po konsultacji z nauczycielem okazało się, że test został błędnie sprawdzony. Nauczyciel dopisał uczniowi cztery brakujące punkty. Nowy wynik ucznia z tego testu wynosił . Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w tym teście to Tu uzupełnij.
Wynik testu z matematyki pewnego ucznia wynosił . Po konsultacji z nauczycielem okazało się, że test został błędnie sprawdzony. Nauczyciel dopisał uczniowi cztery brakujące punkty. Nowy wynik ucznia z tego testu wynosił . Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w tym teście to Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Z treści zadania wynika, że brakujące punkty stanowiły wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Wystarczy, że obliczysz liczbę, której wynosi .
Ćwiczenie 32
REAaAKzQilyNt
Rodzeństwo Marek i Kasia mają dwie prostokątne działki. Długość działki Kasi jest o krótsza od długości działki Marka. Szerokość działki Kasi jest o dłuższa od szerokości działki Marka. O ile procent pole działki Kasi jest mniejsze od pola działki brata? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Pole działki Kasi jest mniejsze o Tu uzupełnij od pola działki jej brata.
Rodzeństwo Marek i Kasia mają dwie prostokątne działki. Długość działki Kasi jest o krótsza od długości działki Marka. Szerokość działki Kasi jest o dłuższa od szerokości działki Marka. O ile procent pole działki Kasi jest mniejsze od pola działki brata? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Pole działki Kasi jest mniejsze o Tu uzupełnij od pola działki jej brata.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Niech długość działki Marka wynosi , a szerokość działki Marka wynosi . Oznacza to, że długość działki Kasi wynosi , a szerokość jej działki wynosi . Korzystając z tych informacji oblicz pola obu działek, a następnie wyznacz o ile procent pole działki Kasi jest mniejsze od pola działki jej brata.
Ćwiczenie 33
RueewI8DDw8QI
Ile kilogramów czystej wody dolano do roztworu wodnego saletry potasowej, jeżeli otrzymano roztworu o stężeniu ? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Dolano 1. , 2. , 3. , 4. czystej wody.
Ile kilogramów czystej wody dolano do roztworu wodnego saletry potasowej, jeżeli otrzymano roztworu o stężeniu ? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Dolano 1. , 2. , 3. , 4. czystej wody.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Aby wyznaczyć ilość dolanej wody, wystarczy rozwiązać równanie , gdzie oznacza ilość dolanej wody.
Ćwiczenie 34
R1UTQRNgYa13C
Liczba chłopców w klasie jest o większa od liczby dziewcząt w tej klasie. Jaki procent całej klasy stanowią dziewczęta? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Dziewczęta stanowią około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. uczniów w klasie.
Liczba chłopców w klasie jest o większa od liczby dziewcząt w tej klasie. Jaki procent całej klasy stanowią dziewczęta? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Dziewczęta stanowią około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. uczniów w klasie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że w takim przypadku liczbę wszystkich osób w klasie możemy opisać jako , gdzie to liczba dziewcząt w tej klasie. Ułóż ułamek, który w liczniku będzie zawierał liczbę dziewcząt w tej klasie, a w mianowniku liczbę wszystkich uczniów w tej klasie, a następnie zamień go na procent.
Często prezentujemy informacje wyrażone za pomocą procentów w postaci diagramów. Jest to wygodne i znacznie ułatwia odczytywanie i przetwarzanie informacji. Na ogół procenty na diagramach sumują się do , czyli do całości.
Ćwiczenie 35
RdM0KBnb32Q2D
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Na pierwszym wykresie widzimy, że udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na ziemi wygląda następująco: Ameryka Południowa - , Ameryka Północna - , Azja - , Antarktyda - , Afryka - i Europa - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Na drugim wykresie widzimy wyniki ankiety przeprowadzonych w dwóch klasach mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu. Wyniki w klasie były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , kot - i pies - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W klasie wyniki były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , pies - i kot - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Na pierwszym wykresie widzimy, że udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na ziemi wygląda następująco: Ameryka Południowa - , Ameryka Północna - , Azja - , Antarktyda - , Afryka - i Europa - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Na drugim wykresie widzimy wyniki ankiety przeprowadzonych w dwóch klasach mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu. Wyniki w klasie były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , kot - i pies - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W klasie wyniki były następujące: brak zwierzątka - , inne zwierzątko - , pies - i kot - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R178jblPR7Mvs
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Przeciągnij odpowiednie liczby, uzupełniając luki na rysunkach.
Pierwszy wykres przedstawia procentowy udział poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów na Ziemi. Drugi wykres przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w dwóch klasach, mającej na celu ustalenie jakie zwierzątka dzieci posiadają w domu.
Przeciągnij odpowiednie liczby, uzupełniając luki na rysunkach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Podwyżki, obniżki
Przykład 6
Cena towaru może ulegać wielokrotnym podwyżkom lub obniżkom.
Możemy obliczyć ceny przed i po podwójnej podwyżce lub obniżce. Na przykład jeśli chcemy obliczyć ostateczną cenę po dwukrotnej obniżce o , gdy wiemy, że cena wyjściowa wynosiła złotych. Po pierwszej obniżce mamy:
po drugiej obniżce mamy:
Zatem cena końcowa jest równa złotych.
Przykład 7
Po sezonie zimowym zorganizowano w sklepie sportowym wyprzedaż butów narciarskich. Ceny obuwia obniżono o . Jaka jest nowa cena butów narciarskich, jeżeli przed obniżką kosztowały złotych?
R14R3xysk5Eu41
Rysunek butów narciarskich.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Nową cenę butów narciarskich możemy obliczyć dwoma sposobami.
sposób
Obliczamy ceny początkowej , zaczynając od zamiany na ułamek
Następnie mnożymy otrzymany ułamek przez kwotę
Zatem cena butów narciarskich obniży się o . Następnie, wykonując odejmowanie, obliczamy cenę butów narciarskich po obniżce
Nowa cena butów narciarskich po dwudziestoprocentowej obniżce wynosi .
sposób
Po obniżce o buty narciarskie kosztują ceny początkowej, gdyż
Obliczamy ceny , zaczynając od zamiany na ułamek
Nowa cena butów narciarskich po dwudziestoprocentowej obniżce wynosi .
RLuACGhnu6hAi1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy obliczyć procent danej liczby.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy obliczyć procent danej liczby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy obliczyć procent danej liczby.
RnPDexdTzFp67
Ćwiczenie 36
W sklepie meblowym cenę szafy podwyższono o . Jednak po dwóch miesiącach cenę towaru obniżono o . Czy nowa cena szafy jest większa, mniejsza czy taka sama jak cena początkowa? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nowa cena szafy jest niższa niż cena początkowa., 2. Nowa cena szafy jest wyższa niż cena początkowa., 3. Nowa cena szafy jest taka sama jak cena początkowa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6wz1DfaEINc4
Ćwiczenie 37
Lodówka kosztuje . Jaka będzie cena lodówki, jeśli podwyższymy ją o a następnie obniżymy o ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvaTh7FhXMIJC
Ćwiczenie 38
Po dwukrotnej obniżce ceny towaru, za każdym razem o ten sam procent, jego cena końcowa stanowi ceny początkowej. O ile procent każdorazowo dokonywano obniżki ceny towaru? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o , 4. o
o
o
o
o
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REH9J7NJ6aUwR
Ćwiczenie 39
Zaznacz wszystkie poprawne stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. W grudniu cenę tabletu podwyższono o , a w styczniu obniżono tę nową cenę o . Teraz tablet kosztuje tyle samo, co w grudniu., 2. Cenę książki obniżono o . Jeśli sprzedawca chciałby sprzedawać ją po takiej cenie jak przed obniżką, to powinien podwyższyć nową cenę o ., 3. Cenę płyty zmniejszono o , a następnie nową cenę znów zmniejszono o . Wówczas cena płyty zmniejszyła się o ., 4. Cenę telewizora obniżono o i teraz kosztuje . Z tego wynika, że przed obniżką telewizor kosztował .
W grudniu cenę tabletu podwyższono o , a w styczniu obniżono tę nową cenę o . Teraz tablet kosztuje tyle samo, co w grudniu.
Cenę książki obniżono o . Jeśli sprzedawca chciałby sprzedawać ją po takiej cenie jak przed obniżką, to powinien podwyższyć nową cenę o .
Cenę płyty zmniejszono o , a następnie nową cenę znów zmniejszono o . Wówczas cena płyty zmniejszyła się o .
Cenę telewizora obniżono o i teraz kosztuje . Z tego wynika, że przed obniżką telewizor kosztował .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQafGXmTUxk7T
Ćwiczenie 40
Pan Jan chce kupić pewien model telewizora. Może go kupić w dwóch sklepach. W sklepie cenę telewizora obniżono o , a w sklepie cenę telewizora obniżono dwukrotnie o . Oferta którego sklepu jest bardziej korzystna dla Pana Jana? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Oferta sklepu ., 2. Oferta sklepu .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RexwgHARXnwCs
Ćwiczenie 41
Cenę pewnego towaru zmniejszono o , a następnie zwiększono o . Jak zmieni się końcowa cena towaru, porównując ją do początkowej ceny towaru? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Cena tego towaru nie zmieni się., 2. Cena tego towaru zmniejszy się., 3. Cena tego towaru zwiększy się.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 42
R4HRJTGO49IL0
Litr benzyny kosztował w grudniu . W kolejnych miesiącach cena benzyny zmieniała się następująco: w styczniu - wzrosła o , w lutym - spadła o , w marcu wzrosła o . Jaka była cena litra benzyny na koniec marca? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Na koniec marca litr benzyny kosztował około 1. , 2. , 3. , 4. .
Litr benzyny kosztował w grudniu . W kolejnych miesiącach cena benzyny zmieniała się następująco: w styczniu - wzrosła o , w lutym - spadła o , w marcu wzrosła o . Jaka była cena litra benzyny na koniec marca? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Na koniec marca litr benzyny kosztował około 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Poprawnego wyniku nie uzyskasz dodając do siebie te wielkości procentowe. Zauważ, że cena benzyny w styczniu będzie wynosiła , czyli w lutym będzie ona wynosiła . Postępując analogicznie, oblicz ile będzie kosztował litr benzyny w marcu.
R1etefsUR837U
Ćwiczenie 43
Cenę kanapy, która kosztowała , obniżono dwukrotnie o . Oblicz cenę mebla po obu obniżkach, a następnie uzupełnij odpowiedź. Odpowiedź: Kanapa po obu obniżkach kosztowała Tu uzupełnij.
Cenę kanapy, która kosztowała , obniżono dwukrotnie o . Oblicz cenę mebla po obu obniżkach, a następnie uzupełnij odpowiedź. Odpowiedź: Kanapa po obu obniżkach kosztowała Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYBFGRyvmBnt6
Ćwiczenie 44
Cenę rakiety do gry w tenisa, która kosztowała , podwyższono dwukrotnie o . Oblicz cenę rakiety po obu podwyżkach, a następnie uzupełnij odpowiedź. Odpowiedź: Cena rakiety po obu podwyżkach wynosiła Tu uzupełnij.
Cenę rakiety do gry w tenisa, która kosztowała , podwyższono dwukrotnie o . Oblicz cenę rakiety po obu podwyżkach, a następnie uzupełnij odpowiedź. Odpowiedź: Cena rakiety po obu podwyżkach wynosiła Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7WfwklqzyJW0
Ćwiczenie 45
Podczas świątecznej promocji cenę aparatu fotograficznego, która wynosiła , obniżono o . Po zakończeniu promocji cena aparatu została podwyższona o . Czy cena końcowa aparatu fotograficznego była wyższa, czy niższa od jego ceny początkowej, przed promocją. O ile? Uzupełnij puste miejsca słowem niższa/wyższa lub odpowiednią liczbą Odpowiedź: Cena końcowa aparatu fotograficznego była Tu uzupełnij od jego ceny początkowej przed promocją o Tu uzupełnij.
Podczas świątecznej promocji cenę aparatu fotograficznego, która wynosiła , obniżono o . Po zakończeniu promocji cena aparatu została podwyższona o . Czy cena końcowa aparatu fotograficznego była wyższa, czy niższa od jego ceny początkowej, przed promocją. O ile? Uzupełnij puste miejsca słowem niższa/wyższa lub odpowiednią liczbą Odpowiedź: Cena końcowa aparatu fotograficznego była Tu uzupełnij od jego ceny początkowej przed promocją o Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1P8t8jm71v9G
Ćwiczenie 46
Kwiaciarnie "Róża" i "Stokrotka" przystąpiły do przetargu na ozdobienie wnętrza kwiatami, z uwzględnieniem nowych trendów we florystyce, w nowo otwartej galerii "Nowoczesny Artysta". Każda kwiaciarnia przedstawiła korzystną ofertę specjalną. - Kwiaciarnia "Róża" - pierwsza obniżka cen o , druga obniżka cen o - Kwiaciarnia "Stokrotka" - obniżka cen o Oblicz, a następnie uzupełnij zdania liczbami oraz słowami Róża lub Stokrotka. Bardziej korzystna dla galerii "Nowoczesny Artysta" będzie obniżka kwiaciarni "Tu uzupełnij".Jeżeli zamówione będą kwiaty za , to różnica w cenie między ofertami wyniesie Tu uzupełnij.
Kwiaciarnie "Róża" i "Stokrotka" przystąpiły do przetargu na ozdobienie wnętrza kwiatami, z uwzględnieniem nowych trendów we florystyce, w nowo otwartej galerii "Nowoczesny Artysta". Każda kwiaciarnia przedstawiła korzystną ofertę specjalną. - Kwiaciarnia "Róża" - pierwsza obniżka cen o , druga obniżka cen o - Kwiaciarnia "Stokrotka" - obniżka cen o Oblicz, a następnie uzupełnij zdania liczbami oraz słowami Róża lub Stokrotka. Bardziej korzystna dla galerii "Nowoczesny Artysta" będzie obniżka kwiaciarni "Tu uzupełnij".Jeżeli zamówione będą kwiaty za , to różnica w cenie między ofertami wyniesie Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 47
Po sezonie letnim zapowiedziano w sklepie odzieżowym wyprzedaż damskich i męskich strojów kąpielowych.
Cena/obniżka
Damski strój kąpielowy
Męski strój kąpielowy
Cena początkowa
Obniżka
RtorDiegI2Asc
Oblicz, a następnie uzupełnij zdania poprawnymi liczbami oraz słowem męskiego lub damskiego. Po obniżce damski strój kąpielowy będzie kosztował Tu uzupełnij, a męski strój kąpielowy będzie kosztował Tu uzupełnij.Korzystniejsza dla klienta jest obniżka Tu uzupełnij stroju kąpielowego, która wynosi Tu uzupełnij.
Oblicz, a następnie uzupełnij zdania poprawnymi liczbami oraz słowem męskiego lub damskiego. Po obniżce damski strój kąpielowy będzie kosztował Tu uzupełnij, a męski strój kąpielowy będzie kosztował Tu uzupełnij.Korzystniejsza dla klienta jest obniżka Tu uzupełnij stroju kąpielowego, która wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvmuHf4CJac3F
Ćwiczenie 48
Cenę zestawu komputerowego równą podwyższono o . Następnie tę cenę obniżono o . Ile wynosi różnica pomiędzy ceną początkową i ceną po obniżce tego zestawu? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Cena po obniżce tego zestawu wynosiła Tu uzupełnij, a różnica między ceną początkową i ceną po obniżce tego zestawu wynosi Tu uzupełnij.
Cenę zestawu komputerowego równą podwyższono o . Następnie tę cenę obniżono o . Ile wynosi różnica pomiędzy ceną początkową i ceną po obniżce tego zestawu? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Cena po obniżce tego zestawu wynosiła Tu uzupełnij, a różnica między ceną początkową i ceną po obniżce tego zestawu wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoYUoqSGKFpXC
Ćwiczenie 49
W sklepie internetowym zaplanowano w styczniu obniżkę cen wszystkich towarów o . W lutym, po bardzo intensywnej akcji promocyjnej, okazało się, że ceny towarów zostały zwiększone o . Natomiast w sklepie osiedlowym zmiany cenowe zaplanowano w odwrotnej kolejności. W styczniu ceny wszystkich towarów zostały zwiększone o , a w lutym obniżone o . Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Cena w sklepie internetowym została łącznie obniżona o Tu uzupełnij.Cena w sklepie osiedlowym została łącznie obniżona o Tu uzupełnij.
W sklepie internetowym zaplanowano w styczniu obniżkę cen wszystkich towarów o . W lutym, po bardzo intensywnej akcji promocyjnej, okazało się, że ceny towarów zostały zwiększone o . Natomiast w sklepie osiedlowym zmiany cenowe zaplanowano w odwrotnej kolejności. W styczniu ceny wszystkich towarów zostały zwiększone o , a w lutym obniżone o . Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Cena w sklepie internetowym została łącznie obniżona o Tu uzupełnij.Cena w sklepie osiedlowym została łącznie obniżona o Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUGtINualN4uJ
Ćwiczenie 50
Jeden litr pewnego płynu do prania kosztuje . Podczas wyprzedaży pojawiła się oferta specjalna. Przy zakupie jednego płynu do prania mogliśmy zakupić drugi, taki sam płyn za jego ceny. Ile litrów płynu do prania można kupić, korzystając z przedstawionej oferty, za kwotę ? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Korzystając z przedstawionej oferty, dysponując budżetem , możemy kupić maksymalnie Tu uzupełnij litrów płynu. Za taką ilość trzeba zapłacić dokładnie Tu uzupełnij.
Jeden litr pewnego płynu do prania kosztuje . Podczas wyprzedaży pojawiła się oferta specjalna. Przy zakupie jednego płynu do prania mogliśmy zakupić drugi, taki sam płyn za jego ceny. Ile litrów płynu do prania można kupić, korzystając z przedstawionej oferty, za kwotę ? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby. Odpowiedź: Korzystając z przedstawionej oferty, dysponując budżetem , możemy kupić maksymalnie Tu uzupełnij litrów płynu. Za taką ilość trzeba zapłacić dokładnie Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 51
Ry27ec3wU7FJV
Właściciel sklepu otrzymał rabat w hurtowni. Za cukru zapłacił wtedy . Oblicz, jaka kwotę zapłaciłby za cukru, gdyby nie otrzymał rabatu. Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Bez rabatu cukru kosztuje 1. , 2. , 3. , 4. .
Właściciel sklepu otrzymał rabat w hurtowni. Za cukru zapłacił wtedy . Oblicz, jaka kwotę zapłaciłby za cukru, gdyby nie otrzymał rabatu. Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Bez rabatu cukru kosztuje 1. , 2. , 3. , 4. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wykorzystaj fakt, że cena cukru po obniżce stanowi ceny początkowej. Zamień ten procent na ułamek, a następnie podziel przez niego nową cenę cukru.
Lokaty, oprocentowanie
Przykład 8
Zapoznaj się z poniższym filmem dotyczącym lokat bankowych.
Ri6lhKmbmCnWo1
Animacja przedstawia na czym polegają lokaty bankowe i jak działa oprocentowanie takich lokat.
Animacja przedstawia na czym polegają lokaty bankowe i jak działa oprocentowanie takich lokat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia na czym polegają lokaty bankowe i jak działa oprocentowanie takich lokat.
Przykład 9
Pan Kowalski wpłacił do banku na lokatę oprocentowaną w skali roku. Obliczymy kwotę odsetek, którą pan Kowalski otrzyma po upływie roku oraz kwotę, jaką pan Kowalski będzie mógł wypłacić z banku po upływie roku.
Rozwiązanie:
Obliczamy odsetki, jakie otrzyma pan Kowalski.
Obliczamy, ile złotych będzie mógł wypłacić z banku pan Kowalski po upływie roku.
lub
Odpowiedź:
Pan Kowalski będzie mógł wypłacić po roku złotych.
Uwaga:
Obliczając kwotę, jaką pan Kowalski otrzyma po upływie roku, nie uwzględniliśmy podatku od odsetek, który pobierany jest przy wypłacie zgromadzonych oszczędności. Podobnie, w celu uproszczenia obliczeń, będziemy pomijać podatek od odsetek w następnych przykładach i zadaniach.
Przykład 10
Pani Irena wpłaciła do banku pewną kwotę na lokatę oprocentowaną w skali roku. Po upływie roku mogła wypłacić . Jaką kwotę wpłaciła pani Irena do banku? Jaką kwotę odsetek bank naliczył pani Irenie?
Rozwiązanie:
Kwota, którą pani Irena może wypłacić z banku po roku, to kwoty wpłaconej, wobec tego musimy obliczyć liczbę, której wynosi .
Pani Irena wpłaciła do banku . Obliczymy teraz kwotę odsetek, które bank naliczył pani Irenie.
lub
Odpowiedź:
Pani Irena wpłaciła na lokatę złotych, a odsetki, które naliczył od tej kwoty bank, wynoszą złotych.
Przykład 11
Pani Kasia wpłaciła na lokatę roczną . Po roku stan konta pani Kasi wynosił . Jakie było oprocentowanie tej lokaty?
Rozwiązanie
W celu wyznaczenia oprocentowania lokaty musimy obliczyć, jakim procentem wpłaconej kwoty są odsetki dopisane przez bank po upływie roku. Pani Kasia otrzymała odsetek. Obliczymy więc, jakim procentem kwoty jest kwota .
Odpowiedź:
Oprocentowanie lokaty, na którą wpłaciła pieniądze pani Kasia, wynosi .
Przykład 12
Pan Kamil wpłacił do banku na lokatę kwartalną (tzn. taką, w której odsetki dopisywane są nie po upływie roku, tylko po upływie kwartału, czyli miesięcy), której oprocentowanie wynosi (oprocentowanie lokaty podawane jest zawsze w stosunku rocznym, czyli określa, jaka kwota odsetek zostałaby dopisana do stanu konta po upływie roku). Obliczymy kwotę odsetek, która zostanie dopisana do konta pana Kamila po upływie terminu lokaty, tzn. miesięcy. Odsetki, które zostaną naliczone przez bank obliczymy, mnożąc kwotę wpłaconą przez pana Kamila przez (tyle uzyskamy, dzieląc , stanowiące oprocentowanie w stosunku rocznym, przez , czyli liczbę kwartałów mieszczących się w roku).
Aby obliczyć odsetki w przypadku lokaty, której termin jest krótszy niż rok, należy wpłaconą kwotę pomnożyć przez liczbę procentów uzyskaną w wyniku podzielenia oprocentowania lokaty przez ilość okresów, po upływie których dopisywane są odsetki mieszczące się w ciągu roku. Np. jeżeli lokata jest -miesięczna, to przez , gdyby była to lokata miesięczna, to przez .
R16JB1h2O42i2
Ćwiczenie 52
Pani Agata wpłaciła do banku . Odsetki, jakie uzyska po roku pani Agata przy oprocentowaniu lokaty wyniosą Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1eawtqOXFyTF
Ćwiczenie 53
Pan Kowalski wpłacił do banku na lokatę oprocentowaną w skali roku, ale nie wypłacił swoich oszczędności ani odsetek po upływie roku, lecz pozostawił je w banku na kolejny rok. Ile złotych będzie mógł wypłacić z banku pan Kowalski po dwóch latach? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RshaCbxU9RIz6
Ćwiczenie 54
Po upływie roku, od momentu wpłacenia pieniędzy do banku na lokatę oprocentowaną w skali roku, Pan Marek pobrał wpłacone pieniądze wraz z odsetkami w kwocie . Pan Marek wpłacił do banku Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RmLFHVfgLzlkA
Ćwiczenie 55
Na lokatę roczną została wpłacona kwota . Po upływie roku okazało się, że odsetki dopisane przez bank do tej kwoty wyniosły . Jakie było oprocentowanie tej lokaty? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1FogK3QVKeTp
Ćwiczenie 56
Mama Ewy wpłaciła na lokatę roczną . Po roku na koncie mamy Ewy znajdowało się . Jakie było oprocentowanie lokaty, na którą wpłaciła pieniądze mama dziewczynki? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15fCNP6UhFE7
Ćwiczenie 57
Marta wpłaciła do banku na lokatę półroczną oprocentowaną w skali roku. Ile złotych będzie mogła wypłacić po upływie terminu lokaty? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Podatek VAT
Podstawowym podatkiem, z jakim mają do czynienia zarówno przedsiębiorcy, jak i ich klienci, jest podatek od wartości dodanej, czyli VAT (Value Added Tax). Jego cechą charakterystyczną jest to, że całą wartością opodatkowany jest ostateczny konsument danej czynności. Szczegółowe zasady obliczania podatku VAT oraz jego stawki dla określonych grup towarów i usług ustalane są aktami prawnymi. Zmieniająca się sytuacja gospodarcza powoduje kolejne modyfikacje zarówno stawek, jak i sposobu naliczania VAT, co czyni go jednym z bardziej skomplikowanych podatków w polskim systemie prawnym.
Przy obliczeniach będziemy używać takich pojęć, jak:
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy obliczyć kwotę podatku VAT oraz cenę netto pewnych towarów, gdy dana jest cena brutto towarów.
RMErTujgF19ZE
Ćwiczenie 58
Cena puszki farby z podatkiem VAT w wysokości była równa . O ile złotych zdrożała puszka farby, jeśli stawka podatku wzrosła do ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o , 4. o
o
o
o
o
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbcmJaUijY7ah
Ćwiczenie 59
Cena netto zmywarki jest równa , zaś cena brutto telewizora to . Stawka podatku VAT na sprzęt AGD i RTV wynosi . Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednie wyrażenia tak, aby zdania były prawdziwe. Cena brutto zmywarki wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. . Cena netto telewizora wynosi około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. . Cena netto zmywarki stanowi około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. jej ceny brutto. Cena brutto telewizora stanowi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. jej ceny netto.
Cena netto zmywarki jest równa , zaś cena brutto telewizora to . Stawka podatku VAT na sprzęt AGD i RTV wynosi . Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednie wyrażenia tak, aby zdania były prawdziwe. Cena brutto zmywarki wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. . Cena netto telewizora wynosi około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. . Cena netto zmywarki stanowi około 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. jej ceny brutto. Cena brutto telewizora stanowi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. jej ceny netto.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 60
Antek chce kupić aparat fotograficzny. W jednym ze sklepów za aparat Antek musiałby zapłacić , w drugim cena aparatu wynosi VAT. W którym sklepie cena aparatu jest korzystniejsza dla Antka?
R9bsFFYESQFYF1
Rysunek dwóch identycznych aparatów fotograficznych dostępnych w dwóch sklepach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8Rp40GrJsL8S
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź:
Bardziej opłaca się panu Antkowi kupić aparat w sklepie 1. , 2. pierwszym, 3. drugim, 4. , 5. pierwszym, 6. drugim, 7. , ponieważ w sklepie 1. , 2. pierwszym, 3. drugim, 4. , 5. pierwszym, 6. drugim, 7. musiałby zapłacić o 1. , 2. pierwszym, 3. drugim, 4. , 5. pierwszym, 6. drugim, 7. zł więcej.
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby i słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź:
Bardziej opłaca się panu Antkowi kupić aparat w sklepie 1. , 2. pierwszym, 3. drugim, 4. , 5. pierwszym, 6. drugim, 7. , ponieważ w sklepie 1. , 2. pierwszym, 3. drugim, 4. , 5. pierwszym, 6. drugim, 7. musiałby zapłacić o 1. , 2. pierwszym, 3. drugim, 4. , 5. pierwszym, 6. drugim, 7. zł więcej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 61
Przypatrz się grafice i odpowiedz na pytania.
Jaka jest cena netto roweru?
Jaka jest kwota podatku VAT, którą sprzedawca powinien odprowadzić do skarbu państwa?
RxisMaRK6wg151
Rysunek roweru, którego cena wynosi 1476 złotych. Cena zawiera 23% podatek VAT.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQzBejoEhickx
Uzupełnij zdanie, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Cena netto wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , kwota podatku VAT to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Uzupełnij zdanie, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Cena netto wynosi 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , kwota podatku VAT to 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11e2q4F3Gibg
Ćwiczenie 62
W celu obliczenia ceny netto należy cenę brutto Możliwe odpowiedzi: 1. pomnożyć przez , 2. pomnożyć przez , 3. podzielić przez , 4. podzielić przez
pomnożyć przez
pomnożyć przez
podzielić przez
podzielić przez
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RG9ONikmzjmBs
Ćwiczenie 63
Cena terakoty w sklepie "Twój dom" wynosi (cena zawiera podatek VAT). Pan Krzysztof zakupił w tym sklepie terakotę do pokrycia podłogi w kuchni, która jest prostokątem o wymiarach i . Ile podatku musi przekazać właściciel sklepu po sprzedaniu panu Krzysztofowi terakoty na pokrycie tej podłogi? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AXoisT8X3CX
Ćwiczenie 64
Co miesiąc za korzystanie z internetu pan Michał płaci (wraz z podatkiem VAT). O ile mniej płaciłby pan Michał, gdyby podatek VAT wynosił ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. o , 2. o , 3. o , 4. o
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R12Jsr6ggQPLL
Ćwiczenie 65
Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat podatku od odsetek dopisywanych do stanu konta po upływie terminu lokaty, a następnie oblicz, ile złotych odsetek otrzyma po roku klient, który wpłacił na lokatę roczną oprocentowaną , po uwzględnieniu tego podatku. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.