Procenty
8. Diagramy procentowe
Dane statystyczne często są przedstawiane za pomocą diagramów procentowych, z których łatwo możemy odczytać potrzebne informacje.
W tym materiale zamieszczono przykłady graficznego przedstawiania danych z wykorzystaniem procentów.
Diagram słupkowy przedstawia procentowy podział ludności w pewnym mieście według wieku.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Dkue9qPSEWm
Animacja przedstawia diagram słupkowy, który pokazuje procentowy podział ludności w pewnym mieście według wieku.
Z diagramu możemy odczytać kilka ważnych informacji.
Zdecydowanie najwięcej, bo wszystkich ludzi w tym mieście, to osoby mające od do lat.
Ponad czwarta część ludzi w tym mieście to dzieci i młodzież do roku życia.
Ludzi mających powyżej lata jest prawie czterokrotnie mniej niż dzieci i młodzieży do roku życia.
Osób od do lat jest w tym mieście około dziesięć razy więcej niż ludzi powyżej roku życia.
Kołowy diagram pokazuje procentowy rozkład ludności świata na poszczególnych kontynentach.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R3p9TdVfkpHH3
Animacja przedstawia kołowy diagram, który pokazuje procentowy rozkład ludności świata na poszczególnych kontynentach.
Z tego diagramu możemy wywnioskować, że:
sześciu na dziesięciu mieszkańców kuli ziemskiej mieszka w Azji,
mieszkańców Europy jest sześciokrotnie mniej niż Azjatów,
Europejczyków i obywateli Ameryki Północnej razem jest tyle samo, co ludzi w Afryce,
mieszkańców Australii i Oceanii jest tak niewielu, że nie stanowią nawet jednego procenta wszystkich ludzi na świecie.
Diagram przedstawia procentowy rozkład miesięcznych wydatków w rodzinie państwa Kowalików.

Państwo Kowalikowie przeznaczają jednakowe kwoty pieniędzy na 1. , 2. wystarcza, 3. środki czystości i kulturę, 4. nie wystarcza, 5. żywność i ubrania, 6. , 7. , 8. ubrania i kulturę, 9. .
Połowa dochodów rodziny 1. , 2. wystarcza, 3. środki czystości i kulturę, 4. nie wystarcza, 5. żywność i ubrania, 6. , 7. , 8. ubrania i kulturę, 9. na opłaty i ubrania.
Pieniądze przeznaczone na oszczędności stanowią 1. , 2. wystarcza, 3. środki czystości i kulturę, 4. nie wystarcza, 5. żywność i ubrania, 6. , 7. , 8. ubrania i kulturę, 9. kwoty przeznaczonej na ubrania.
Diagram procentowy kołowy przedstawia wybór dodatkowych przedmiotów na maturze w pewnym liceum.

Maturzystów zdających geografię było 1. , 2. , 3. geografię i WOS, 4. fizykę i biologię, 5. , 6. , 7. geografię i fizykę razy więcej niż zdających inne, niewymienione przedmioty.
Fizykę zdawało 1. , 2. , 3. geografię i WOS, 4. fizykę i biologię, 5. , 6. , 7. geografię i fizykę razy mniej maturzystów niż zdawało WOS.
W pewnej szkole przeprowadzono ankietę dotyczącą ulubionego sposobu spędzania wolnego czasu. W ankiecie uczestniczyła taka sama liczba dziewcząt i chłopców. Wyniki ankiety przedstawiono za pomocą diagramu kolumnowego.

Diagram przedstawia procentowy podział powierzchni Polski na województw.

Diagram przedstawia procentowy podział powierzchni Polski na województw.

Oblicz, jaki ułamek powierzchni Polski stanowi powierzchnia województwa, w którym mieszkasz. Jaki ułamek powierzchni Polski stanowi łączna powierzchnia województw przylegających do Twojego województwa?
Procentowy wykres kołowy przedstawia najliczniejsze mniejszości narodowe i etniczne, zamieszkałe na terenie jednego z miast.

Wśród uczniów szkoły muzycznej przeprowadzono ankietę, która dotyczyła umiejętności gry na gitarach różnego typu. Każdy z ankietowanych mógł wybrać tylko jeden rodzaj instrumentu. Poniższy diagram przedstawia wyniki ankiety.

Po wakacjach w dwóch firmach przeprowadzono ankietę, w której pracownikom zadano pytanie: „Czy podczas ostatnich wakacji uczestniczył/uczestniczyła Pan/Pani w zorganizowanej formie wypoczynku?” Firma pierwsza zatrudnia osób, firma druga osób. Poniższe diagramy przedstawiają wyniki ankiety.

Diagram do ćwiczeń 11‑16
Diagram przedstawia procentowy wykaz ocen z pracy klasowej z matematyki w klasach , i liceum. Liczba uczniów piszących pracę klasową w każdej z klas była taka sama.

- jedynek
- dwójek
- trójek
- czwórek
- piątek
- szóstek
- jedynek
- dwójek
- trójek
- czwórek
- piątek
- szóstek
- jedynek
- dwójek
- trójek
- czwórek
- piątek
- szóstek
- jedynek
- dwójek
- trójek
- czwórek
- piątek
- szóstek
Uczniowie liceum przeprowadzili ankietę wśród swoich rodziców, dziadków i znajomych, dotyczącą ulubionej formy spędzania wolnego czasu. Ankietowani mogli wybrać maksymalnie trzy najbardziej ulubione formy relaksu. Diagram pokazuje, jakich wyborów dokonali mężczyźni i kobiety, z uwzględnieniem grup wiekowych do lat i po latach życia.

Prawie mężczyzn jak i kobiet po roku życia lubi spędzać czas na 1. czytaniu książek, 2. mężczyzn do lat życia, 3. kobiet do lat życia, 4. jazdę na rowerze, 5. mężczyźni po latach życia, 6. ekstremalne sporty, 7. kobiety po latach życia, 8. górskie wędrówki.
Forma spędzania czasu, którą wybrał prawie co czwarty ankietowany z każdej badanej grupy to 1. czytaniu książek, 2. mężczyzn do lat życia, 3. kobiet do lat życia, 4. jazdę na rowerze, 5. mężczyźni po latach życia, 6. ekstremalne sporty, 7. kobiety po latach życia, 8. górskie wędrówki.
Co drugi mężczyzna do roku życia lubi 1. czytaniu książek, 2. mężczyzn do lat życia, 3. kobiet do lat życia, 4. jazdę na rowerze, 5. mężczyźni po latach życia, 6. ekstremalne sporty, 7. kobiety po latach życia, 8. górskie wędrówki, a niemal co drugi 1. czytaniu książek, 2. mężczyzn do lat życia, 3. kobiet do lat życia, 4. jazdę na rowerze, 5. mężczyźni po latach życia, 6. ekstremalne sporty, 7. kobiety po latach życia, 8. górskie wędrówki.
Najmniej 1. czytaniu książek, 2. mężczyzn do lat życia, 3. kobiet do lat życia, 4. jazdę na rowerze, 5. mężczyźni po latach życia, 6. ekstremalne sporty, 7. kobiety po latach życia, 8. górskie wędrówki wybrało czytanie książek, a najmniej 1. czytaniu książek, 2. mężczyzn do lat życia, 3. kobiet do lat życia, 4. jazdę na rowerze, 5. mężczyźni po latach życia, 6. ekstremalne sporty, 7. kobiety po latach życia, 8. górskie wędrówki uprawia ekstremalne sporty.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.