R1KUIPpjtmXm2
Ilustracja - ekran monitora z którego wystaje wirtualna ręka trzymająca rulon papieru zawiązany czerwoną wstążką, W tle model kuli ziemskiej i czapka absolwenta. Na czarnym pasku napis: Potęgi.

Potęgi

1. Potęga o wykładniku naturalnym

Rrx6eV65gb3ig1
Źródło: domena publiczna. pexels.com/pl-pl.

„Legenda o podwajaniu ziaren” opowiada, że hinduski władca Scheram, zachwycony grą w szachy zapragnął wynagrodzić ich wynalazcę mędrca Sessę, obiecując spełnienie jego jednego życzenia. Mędrzec na pierwszym polu szachownicy położył ziarno pszenicy. Na drugim polu położył dwa ziarna. Na trzecim polu cztery ziarna. Na czwartym polu położył osiem ziaren. Życzeniem Sessy było, by władca na każdym kolejnym polu kładł dwa razy więcej ziaren niż na poprzednim i tak aż do 64 pola. Sessa chciał dostać tyle ziaren pszenicy, ile będzie na szachownicy. Władca zgodził się spełnić to życzenie, jednak okazało się że nie może dotrzymać obiecanego słowa. W całym królestwie nie było tyle pszenicy, ile chciał otrzymać mędrzec!

Jaki związek ma legenda z potęgami? Czy rzeczywiście życzenie mędrca było nie do spełnienia? Na te pytania bez problemu odpowiesz po zapoznaniu się z tym materiałem.

Ciekawostka

Na początku  sprawdź, że  zapisane poniżej równości są prawdziwe. Spróbuj odkryć  schemat, według którego powstały. Zapisz  podobną równość, w której po lewej stronie wystąpi suma trzech składników

3 2 + 4 2 = 5 2
21 2 + 22 2 + 23 2 + 24 2 = 25 2 + 26 2 + 27 2
Ważne!
RDMfEM47GZC5W1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Potęgą an o wykładniku naturalnym n>1 nazywamy iloczyn n czynników, z których każdy jest równy a.

an=a·a·a··an czynników

  • Przyjmujemy, że a 0 = 1 dla a0, oraz a1=a.

Przykład 1

Obliczmy:

03=000=0

30=1

24=2222=16

232=2323=49

Przykład 2
  1. 104=10·10·10·10=10000

  2. -123=-12·-12·-12=-18

  3. 81=8 oraz ( 1 ) 1 = 1

  4. 70=1 oraz -20=1

Zapamiętaj!
  • Jeżeli liczbę dodatnią podnosimy do potęgi o wykładniku naturalnym, to otrzymujemy liczbę dodatnią.

  • Jeżeli liczbę ujemną podnosimy do potęgi o wykładniku naturalnym parzystym, to otrzymujemy liczbę dodatnią.

  • Jeżeli liczbę ujemną podnosimy do potęgi o wykładniku naturalnym nieparzystym, to otrzymujemy liczbę ujemną.

  • Każda liczba różna od zera podniesiona do potęgi zerowej równa się jeden.

  • Zero podniesione do dodatniej potęgi równa się zero.

  • Liczba jeden podniesiona do potęgi o wykładniku naturalnym jest równa jeden.

RN7Bgz13PMHXO1
Ćwiczenie 1
Zapisz poniższe iloczyny w postaci potęg. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 2·2·2·2·2= 1. -132, 2. 2,35, 3. 3k2, 4. -132, 5. 22, 6. 24, 7. 2,33, 8. 23, 9. 26, 10. -134, 11. 2,32, 12. 3k6, 13. 23, 14. 52, 15. 2k6, 16. -13-3, 17. -133, 18. 252,3·2,3·2,3= 1. -132, 2. 2,35, 3. 3k2, 4. -132, 5. 22, 6. 24, 7. 2,33, 8. 23, 9. 26, 10. -134, 11. 2,32, 12. 3k6, 13. 23, 14. 52, 15. 2k6, 16. -13-3, 17. -133, 18. 25-13·-13·-13·-13= 1. -132, 2. 2,35, 3. 3k2, 4. -132, 5. 22, 6. 24, 7. 2,33, 8. 23, 9. 26, 10. -134, 11. 2,32, 12. 3k6, 13. 23, 14. 52, 15. 2k6, 16. -13-3, 17. -133, 18. 25 3k·3k·3k·3k·3k·3k= 1. -132, 2. 2,35, 3. 3k2, 4. -132, 5. 22, 6. 24, 7. 2,33, 8. 23, 9. 26, 10. -134, 11. 2,32, 12. 3k6, 13. 23, 14. 52, 15. 2k6, 16. -13-3, 17. -133, 18. 25
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Pole kwadratu o boku długości x jest równe xx=x2, zaś objętość sześcianu o krawędzi długości x to xxx=x3. W związku z tym wyrażenie “x2” czytamy najczęściej jako “x kwadrat”, zaś wyrażenie “x3” jako “x sześcian”.

Ponieważ rozwiązując zadania często potrzebujemy kwadratów i sześcianów liczb, warto znać na pamięć niektóre z nich.

Przykład 3

Podamy kwadraty wybranych liczb naturalnych, których wartości wykraczają poza tradycyjną tabliczkę mnożenia w zakresie do stu.

Liczba naturalna n

Kwadrat liczby n

11

112=1111=121

12

122=1212=144

13

132=1313=169

14

142=1414=196

15

152=1515=225

16

162=1616=256

17

172=1717=289

18

182=1818=324

19

192=1919=361

21

212=2121=441

22

222=2222=484

23

232=2323=529

24

242=2424=576

25

252=2525=625

26

262=2626=676

27

272=2727=729

28

282=2828=784

29

292=2929=841

31

312=3131=961

R16H8IHRMoYgq1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 12= 1. 5, 2. 1, 3. 12, 4. -22, 5. 0,25, 6. 0, 7. -2, 8. 0,5, 9. -1, 10. 16, 11. 32, 12. 121, 13. -121, 14. 49, 15. 22, 16. -14, 17. 64, 18. 8, 19. 0,025, 20. 2, 21. -49, 22. 14 02= 1. 5, 2. 1, 3. 12, 4. -22, 5. 0,25, 6. 0, 7. -2, 8. 0,5, 9. -1, 10. 16, 11. 32, 12. 121, 13. -121, 14. 49, 15. 22, 16. -14, 17. 64, 18. 8, 19. 0,025, 20. 2, 21. -49, 22. 14 -112= 1. 5, 2. 1, 3. 12, 4. -22, 5. 0,25, 6. 0, 7. -2, 8. 0,5, 9. -1, 10. 16, 11. 32, 12. 121, 13. -121, 14. 49, 15. 22, 16. -14, 17. 64, 18. 8, 19. 0,025, 20. 2, 21. -49, 22. 14 42= 1. 5, 2. 1, 3. 12, 4. -22, 5. 0,25, 6. 0, 7. -2, 8. 0,5, 9. -1, 10. 16, 11. 32, 12. 121, 13. -121, 14. 49, 15. 22, 16. -14, 17. 64, 18. 8, 19. 0,025, 20. 2, 21. -49, 22. 14 0,52= 1. 5, 2. 1, 3. 12, 4. -22, 5. 0,25, 6. 0, 7. -2, 8. 0,5, 9. -1, 10. 16, 11. 32, 12. 121, 13. -121, 14. 49, 15. 22, 16. -14, 17. 64, 18. 8, 19. 0,025, 20. 2, 21. -49, 22. 14 -72= 1. 5, 2. 1, 3. 12, 4. -22, 5. 0,25, 6. 0, 7. -2, 8. 0,5, 9. -1, 10. 16, 11. 32, 12. 121, 13. -121, 14. 49, 15. 22, 16. -14, 17. 64, 18. 8, 19. 0,025, 20. 2, 21. -49, 22. 14
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rakb534Q1sHiO
Ćwiczenie 3
Połącz w pary liczbę wraz z jej sześcianem. 3 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16 -2 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16 43 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16 -12 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16 -0,4 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16 112 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16 0,3 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16 -2,5 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16 11 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,09, 2. 179, 3. 4, 4. 6,25, 5. 9, 6. 2,25, 7. 0,25, 8. 121, 9. 0,16
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CTiQ5LfgnLF
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zapisy takimi liczbami niedodatnimi, aby ich kwadraty miały podaną wartość. Przeciągnij w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Liczba 16 jest kwadratem liczby 1. -2, 2. 0,5, 3. -0,05, 4. 0, 5. 8, 6. -7, 7. -11, 8. -5, 9. 11, 10. -0,5, 11. -8, 12. 1, 13. 7, 14. -4, 15. 5, 16. 4, 17. 2, 18. 0,05, 19. -1. Liczba 0,25 jest kwadratem liczby 1. -2, 2. 0,5, 3. -0,05, 4. 0, 5. 8, 6. -7, 7. -11, 8. -5, 9. 11, 10. -0,5, 11. -8, 12. 1, 13. 7, 14. -4, 15. 5, 16. 4, 17. 2, 18. 0,05, 19. -1. Liczba 1 jest kwadratem liczby 1. -2, 2. 0,5, 3. -0,05, 4. 0, 5. 8, 6. -7, 7. -11, 8. -5, 9. 11, 10. -0,5, 11. -8, 12. 1, 13. 7, 14. -4, 15. 5, 16. 4, 17. 2, 18. 0,05, 19. -1. Liczba 49 jest kwadratem liczby 1. -2, 2. 0,5, 3. -0,05, 4. 0, 5. 8, 6. -7, 7. -11, 8. -5, 9. 11, 10. -0,5, 11. -8, 12. 1, 13. 7, 14. -4, 15. 5, 16. 4, 17. 2, 18. 0,05, 19. -1. Liczba 121 jest kwadratem liczby 1. -2, 2. 0,5, 3. -0,05, 4. 0, 5. 8, 6. -7, 7. -11, 8. -5, 9. 11, 10. -0,5, 11. -8, 12. 1, 13. 7, 14. -4, 15. 5, 16. 4, 17. 2, 18. 0,05, 19. -1. Liczba 0 jest kwadratem liczby 1. -2, 2. 0,5, 3. -0,05, 4. 0, 5. 8, 6. -7, 7. -11, 8. -5, 9. 11, 10. -0,5, 11. -8, 12. 1, 13. 7, 14. -4, 15. 5, 16. 4, 17. 2, 18. 0,05, 19. -1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RVBr5RapGZw1
Ćwiczenie 5
Połącz w pary wyrażenia o tych samych wartościach. --132 Możliwe odpowiedzi: 1. 9, 2. -19, 3. 0,09, 4. 19, 5. -0,09, 6. -9 -0,32 Możliwe odpowiedzi: 1. 9, 2. -19, 3. 0,09, 4. 19, 5. -0,09, 6. -9 -32 Możliwe odpowiedzi: 1. 9, 2. -19, 3. 0,09, 4. 19, 5. -0,09, 6. -9 -32 Możliwe odpowiedzi: 1. 9, 2. -19, 3. 0,09, 4. 19, 5. -0,09, 6. -9 -132 Możliwe odpowiedzi: 1. 9, 2. -19, 3. 0,09, 4. 19, 5. -0,09, 6. -9 -0,32 Możliwe odpowiedzi: 1. 9, 2. -19, 3. 0,09, 4. 19, 5. -0,09, 6. -9
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 4

Podamy sześciany wybranych liczb naturalnych.

Liczba naturalna n

Sześcian liczby naturalnej n

0

03=000=0

1

13=111=1

2

23=222=8

3

33=333=27

4

43=444=64

5

53=555=125

6

63=666=216

7

73=777=343

8

83=888=512

9

93=999=729

R1W9YfcmvCc5B1
Ćwiczenie 6
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23= 1. 16, 2. 64, 3. 100, 4. 125, 5. -6, 6. 327, 7. -125, 8. 12, 9. -15, 10. 30, 11. -327, 12. 127, 13. 32, 14. 8, 15. 1000, 16. 6, 17. -127, 18. 1, 19. -3, 20. 3, 21. -1, 22. -8 -13= 1. 16, 2. 64, 3. 100, 4. 125, 5. -6, 6. 327, 7. -125, 8. 12, 9. -15, 10. 30, 11. -327, 12. 127, 13. 32, 14. 8, 15. 1000, 16. 6, 17. -127, 18. 1, 19. -3, 20. 3, 21. -1, 22. -8 -133= 1. 16, 2. 64, 3. 100, 4. 125, 5. -6, 6. 327, 7. -125, 8. 12, 9. -15, 10. 30, 11. -327, 12. 127, 13. 32, 14. 8, 15. 1000, 16. 6, 17. -127, 18. 1, 19. -3, 20. 3, 21. -1, 22. -8 43= 1. 16, 2. 64, 3. 100, 4. 125, 5. -6, 6. 327, 7. -125, 8. 12, 9. -15, 10. 30, 11. -327, 12. 127, 13. 32, 14. 8, 15. 1000, 16. 6, 17. -127, 18. 1, 19. -3, 20. 3, 21. -1, 22. -8 -53= 1. 16, 2. 64, 3. 100, 4. 125, 5. -6, 6. 327, 7. -125, 8. 12, 9. -15, 10. 30, 11. -327, 12. 127, 13. 32, 14. 8, 15. 1000, 16. 6, 17. -127, 18. 1, 19. -3, 20. 3, 21. -1, 22. -8 103= 1. 16, 2. 64, 3. 100, 4. 125, 5. -6, 6. 327, 7. -125, 8. 12, 9. -15, 10. 30, 11. -327, 12. 127, 13. 32, 14. 8, 15. 1000, 16. 6, 17. -127, 18. 1, 19. -3, 20. 3, 21. -1, 22. -8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RMXkEsNpjnlSH
Ćwiczenie 7
Połącz w pary liczbę wraz z jej sześcianem. 2 Możliwe odpowiedzi: 1. -1125, 2. 8, 3. 0,001, 4. -0,125, 5. 1729, 6. -64, 7. 12527, 8. 827 -4 Możliwe odpowiedzi: 1. -1125, 2. 8, 3. 0,001, 4. -0,125, 5. 1729, 6. -64, 7. 12527, 8. 827 23 Możliwe odpowiedzi: 1. -1125, 2. 8, 3. 0,001, 4. -0,125, 5. 1729, 6. -64, 7. 12527, 8. 827 -0,2 Możliwe odpowiedzi: 1. -1125, 2. 8, 3. 0,001, 4. -0,125, 5. 1729, 6. -64, 7. 12527, 8. 827 -12 Możliwe odpowiedzi: 1. -1125, 2. 8, 3. 0,001, 4. -0,125, 5. 1729, 6. -64, 7. 12527, 8. 827 0,1 Możliwe odpowiedzi: 1. -1125, 2. 8, 3. 0,001, 4. -0,125, 5. 1729, 6. -64, 7. 12527, 8. 827 0,1 Możliwe odpowiedzi: 1. -1125, 2. 8, 3. 0,001, 4. -0,125, 5. 1729, 6. -64, 7. 12527, 8. 827 123 Możliwe odpowiedzi: 1. -1125, 2. 8, 3. 0,001, 4. -0,125, 5. 1729, 6. -64, 7. 12527, 8. 827
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TOgrynXXw9a
Ćwiczenie 8
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Iloczyn 3x·3x·3x jest równy Możliwe odpowiedzi: 1. 27 x ., 2. 9 x 3 ., 3. 3 x 3 ., 4. 27 x 3 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YKS291rYpKb
Ćwiczenie 9
Która liczba jest wartością wyrażenia -32+-22·2? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 1 , 2. 7 , 3. - 1 , 4. 17
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNXbN6OmK22F1
Ćwiczenie 10
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba przeciwną do 3 2 jest liczba -32., 2. Liczba przeciwną do 2 3 jest liczba -23., 3. Liczbą odwrotną do 125 jest liczba -153., 4. Liczbą odwrotną do 25 jest liczba -152., 5. Suma liczb 2 3 -23 jest dodatnia., 6. Suma liczb 2 2 -22 jest dodatnia.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 5

W zadaniach  (szczególnie związanych z informatyką) przyda się znajomość potęg  liczby 2.

Potęga liczby 2

Wartość potęgi

20

1

21

2

22

4

23

8

24

16

25

32

26

64

27

128

28

256

29

512

210

1024

R1d1a0AEuPwz01
Ćwiczenie 11
Połącz w pary wyrażenia o tych samych wartościach. 128 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 21, 3. 210, 4. 27, 5. 20, 6. 24, 7. 29, 8. 26 16 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 21, 3. 210, 4. 27, 5. 20, 6. 24, 7. 29, 8. 26 64 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 21, 3. 210, 4. 27, 5. 20, 6. 24, 7. 29, 8. 26 512 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 21, 3. 210, 4. 27, 5. 20, 6. 24, 7. 29, 8. 26 8 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 21, 3. 210, 4. 27, 5. 20, 6. 24, 7. 29, 8. 26 1024 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 21, 3. 210, 4. 27, 5. 20, 6. 24, 7. 29, 8. 26 1 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 21, 3. 210, 4. 27, 5. 20, 6. 24, 7. 29, 8. 26 2 Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 21, 3. 210, 4. 27, 5. 20, 6. 24, 7. 29, 8. 26
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Oblicz w pamięci.

  1. 32, 43, 04, 103, 1230

  2. -43, -50, -23, -112, -22

  3. 123, 232, -131, -123, -1-42

  4. 0,22, -0,22, --0,22, --0,50, 0,13

R1d8TThZmGECL
Ćwiczenie 13
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23 1. >, 2. =, 3. =, 4. <, 5. <, 6. =, 7. <, 8. >, 9. =, 10. >, 11. >, 12. =, 13. >, 14. <, 15. <, 16. =, 17. <, 18. > 3312 1. >, 2. =, 3. =, 4. <, 5. <, 6. =, 7. <, 8. >, 9. =, 10. >, 11. >, 12. =, 13. >, 14. <, 15. <, 16. =, 17. <, 18. > -12-23 1. >, 2. =, 3. =, 4. <, 5. <, 6. =, 7. <, 8. >, 9. =, 10. >, 11. >, 12. =, 13. >, 14. <, 15. <, 16. =, 17. <, 18. > 2353 1. >, 2. =, 3. =, 4. <, 5. <, 6. =, 7. <, 8. >, 9. =, 10. >, 11. >, 12. =, 13. >, 14. <, 15. <, 16. =, 17. <, 18. > -53-25 1. >, 2. =, 3. =, 4. <, 5. <, 6. =, 7. <, 8. >, 9. =, 10. >, 11. >, 12. =, 13. >, 14. <, 15. <, 16. =, 17. <, 18. > -25-62 1. >, 2. =, 3. =, 4. <, 5. <, 6. =, 7. <, 8. >, 9. =, 10. >, 11. >, 12. =, 13. >, 14. <, 15. <, 16. =, 17. <, 18. > --62
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Z0IcrZdhhm9
Ćwiczenie 14
Przeciągnij potęgi do odpowiednich grup. liczby ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. -50, 2. -10011, 3. -2313, 4. --2333, 5. -214, 6. --110, 7. -220, 8. -123, 9. -10022 liczby dodatnie Możliwe odpowiedzi: 1. -50, 2. -10011, 3. -2313, 4. --2333, 5. -214, 6. --110, 7. -220, 8. -123, 9. -10022
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16jqqF9SPqKn1
Ćwiczenie 15
Bez wykonywania obliczeń, przeciągnij elementy do odpowiednich grup. dodatnie Możliwe odpowiedzi: 1. -234·-0,75, 2. --6,37·-33-4, 3. --29·-0,28-4,20·4-33, 4. -32·--53--0,33·-45 ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. -234·-0,75, 2. --6,37·-33-4, 3. --29·-0,28-4,20·4-33, 4. -32·--53--0,33·-45
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Zapisz podane wyrażenie w jak najprostszej postaci.

  1. -23·-x2

  2. -342·-y3

  3. --32-a3

  4. -43·--z316·-80

RqmS2Dcoh9adY1
Ćwiczenie 17
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 33= 1. 127, 2. 1681, 3. 100000, 4. -1024, 5. 27, 6. 0,000001 -45= 1. 127, 2. 1681, 3. 100000, 4. -1024, 5. 27, 6. 0,000001 0,16= 1. 127, 2. 1681, 3. 100000, 4. -1024, 5. 27, 6. 0,000001 -234= 1. 127, 2. 1681, 3. 100000, 4. -1024, 5. 27, 6. 0,000001
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1LbkRKGImXGE
Ćwiczenie 18
Która potęga jest równa liczbie 243? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 9 3 , 2. 3 5 , 3. 3 6 , 4. 243 0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rlcxxx3GRaONT
Ćwiczenie 19
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Każda liczba podniesiona do potęgi 0 równa się 1 ., 2. Każda liczba ujemna podniesiona do potęgi 0 równa się 1 ., 3. Sześcian dowolnej liczby jest zawsze większy od kwadratu tej samej liczby., 4. Liczby 2 - 2 podniesione do tej samej potęgi są sobie równe., 5. Liczby 2 - 2 podniesione do tej samej parzystej potęgi są sobie równe.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1A43moTV8jRB
Ćwiczenie 20
Oblicz wartość wyrażenia algebraicznego dla podanych zmiennych. Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wyrażenie 2x3-x dla zmiennej x=-2 przyjmuje wartość 1. -34, 2. -1, 3. 1, 4. 18, 5. 2, 6. 34, 7. -14, 8. -2.Wyrażenie 3z2-z+1 dla zmiennej z=13 przyjmuje wartość 1. -34, 2. -1, 3. 1, 4. 18, 5. 2, 6. 34, 7. -14, 8. -2.Wyrażenie -y3+y2y2 dla zmiennej y=-12 przyjmuje wartość 1. -34, 2. -1, 3. 1, 4. 18, 5. 2, 6. 34, 7. -14, 8. -2.Wyrażenie 2p2+pq-q2p0+q0 dla zmiennych p=-1q=2 przyjmuje wartość 1. -34, 2. -1, 3. 1, 4. 18, 5. 2, 6. 34, 7. -14, 8. -2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R10HoiSI3ngHP
Ćwiczenie 21
Oblicz wartości poniższych wyrażeń. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 34--34= 1. 1, 2. 12, 3. 2, 4. 213, 5. 12, 6. -13, 7. 4, 8. 212, 9. 0, 10. 10, 11. 1, 12. 515·52--51= 1. 1, 2. 12, 3. 2, 4. 213, 5. 12, 6. -13, 7. 4, 8. 212, 9. 0, 10. 10, 11. 1, 12. 5123·-22= 1. 1, 2. 12, 3. 2, 4. 213, 5. 12, 6. -13, 7. 4, 8. 212, 9. 0, 10. 10, 11. 1, 12. 54·122+4·130= 1. 1, 2. 12, 3. 2, 4. 213, 5. 12, 6. -13, 7. 4, 8. 212, 9. 0, 10. 10, 11. 1, 12. 5103·0,13= 1. 1, 2. 12, 3. 2, 4. 213, 5. 12, 6. -13, 7. 4, 8. 212, 9. 0, 10. 10, 11. 1, 12. 53-32·118= 1. 1, 2. 12, 3. 2, 4. 213, 5. 12, 6. -13, 7. 4, 8. 212, 9. 0, 10. 10, 11. 1, 12. 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dRkhgnjd8hB
Ćwiczenie 22
Oblicz wartości poniższych wyrażeń. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. -123·22+-30-52·-125= 1. -76364, 2. 112, 3. 2, 4. 113, 5. -76264, 6. 3-132:127-1122·-232= 1. -76364, 2. 112, 3. 2, 4. 113, 5. -76264, 6. 3---23+-142:4= 1. -76364, 2. 112, 3. 2, 4. 113, 5. -76264, 6. 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przeczytaj ponownie Legendę o podwajaniu ziaren i odpowiedz na pytania, które znajdują się pod nią.

Notatnik

W tym miejscu możesz zapisać swoje obliczenia, notatki i inne informacje, które uważasz za potrzebne.

R1XGMBc9p0FYR