R15YZofjSmnIc
Ilustracja - ekran monitora z którego wystaje wirtualna ręka trzymająca rulon papieru zawiązany czerwoną wstążką, W tle model kuli ziemskiej i czapka absolwenta. Na czarnym pasku napis: Potęgi.

Potęgi

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

2. Iloczyn oraz iloraz potęg o takich samych podstawach

R1Q77MoMR8RMe1
Kryształek soli (halit)
Źródło: Dider Descouens, Praca własna, licencja: CC BY 4.0.

Czy wiesz, że chlorek sodu, stanowiący podstawowy składnik soli kuchennej, występuje w przyrodzie w postaci sześciennych kryształków? Jeśli krawędź takiego sześcianu ma długość a, to objętość V sześcianu jest równa

V = a 3

Objętość sześcianu zapisana jest za pomocą potęgi.

Przy obliczaniu wartości wyrażeń w których występują potęgi możemy wykorzystywać prawa działań na potęgach.

W tym materiale poznasz i zastosujesz w ćwiczeniach twierdzenie o mnożeniu i dzieleniu potęg o takich samych podstawach

Działania na potęgach
Twierdzenie: Działania na potęgach
  • Iloczyn potęg o takich samych podstawach

Dla dowolnej liczby rzeczywistej a0 i dowolnych liczb całkowitych dodatnich nm prawdziwa jest równość:

an·am=an+m

R19MzgvEjoRk31
Animacja przedstawia w jaki sposób mnożymy potęgi o tych samych podstawach.
  • Iloraz potęg o takich samych podstawach

Dla dowolnej liczby rzeczywistej a0 i dowolnych liczb całkowitych dodatnich nm prawdziwa jest równość:

anam  =an-m

R1AnK5uW6tPZU1
Animacja przedstawia w jaki sposób dzielimy potęgi o takich samych podstawach.
RtKasYWlFxomp
Ćwiczenie 1
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 22·22= 1. 16, 2. 17, 3. 16, 4. -64, 5. 8, 6. 10, 7. 15, 8. 14, 9. 9, 10. 0,001, 11. -62, 12. 18, 13. 0,0001, 14. -66, 15. 0,00001 32·30= 1. 16, 2. 17, 3. 16, 4. -64, 5. 8, 6. 10, 7. 15, 8. 14, 9. 9, 10. 0,001, 11. -62, 12. 18, 13. 0,0001, 14. -66, 15. 0,00001 -42·-4= 1. 16, 2. 17, 3. 16, 4. -64, 5. 8, 6. 10, 7. 15, 8. 14, 9. 9, 10. 0,001, 11. -62, 12. 18, 13. 0,0001, 14. -66, 15. 0,00001 123·120= 1. 16, 2. 17, 3. 16, 4. -64, 5. 8, 6. 10, 7. 15, 8. 14, 9. 9, 10. 0,001, 11. -62, 12. 18, 13. 0,0001, 14. -66, 15. 0,00001 -0,12·-0,12= 1. 16, 2. 17, 3. 16, 4. -64, 5. 8, 6. 10, 7. 15, 8. 14, 9. 9, 10. 0,001, 11. -62, 12. 18, 13. 0,0001, 14. -66, 15. 0,00001
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RcWgTZaK6BOSz
Ćwiczenie 2
Zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. x3·x2= 1. p3, 2. x5, 3. p6, 4. z12, 5. y3, 6. a12, 7. z20, 8. a2, 9. p, 10. x, 11. y6, 12. x6, 13. a35, 14. z70, 15. y a5·a7= 1. p3, 2. x5, 3. p6, 4. z12, 5. y3, 6. a12, 7. z20, 8. a2, 9. p, 10. x, 11. y6, 12. x6, 13. a35, 14. z70, 15. y p3·p0= 1. p3, 2. x5, 3. p6, 4. z12, 5. y3, 6. a12, 7. z20, 8. a2, 9. p, 10. x, 11. y6, 12. x6, 13. a35, 14. z70, 15. y z3·z4·z5= 1. p3, 2. x5, 3. p6, 4. z12, 5. y3, 6. a12, 7. z20, 8. a2, 9. p, 10. x, 11. y6, 12. x6, 13. a35, 14. z70, 15. y y0·y·y2= 1. p3, 2. x5, 3. p6, 4. z12, 5. y3, 6. a12, 7. z20, 8. a2, 9. p, 10. x, 11. y6, 12. x6, 13. a35, 14. z70, 15. y
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUhFL1T6wzJVD1
Ćwiczenie 3
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 16·18= 1. 132, 2. 0,04, 3. 100000, 4. 8, 5. 64, 6. 1 21·22= 1. 132, 2. 0,04, 3. 100000, 4. 8, 5. 64, 6. 1 122·123= 1. 132, 2. 0,04, 3. 100000, 4. 8, 5. 64, 6. 1 42·41= 1. 132, 2. 0,04, 3. 100000, 4. 8, 5. 64, 6. 1 0,22·0,20= 1. 132, 2. 0,04, 3. 100000, 4. 8, 5. 64, 6. 1 103·102= 1. 132, 2. 0,04, 3. 100000, 4. 8, 5. 64, 6. 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RuntkmFQdkd9x
Połącz w pary wyrażenia o tej samej wartości. 24 Możliwe odpowiedzi: 1. 25·22, 2. 25·20, 3. 26·22, 4. 22·2, 5. 22·22, 6. 23·23 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 25·22, 2. 25·20, 3. 26·22, 4. 22·2, 5. 22·22, 6. 23·23 26 Możliwe odpowiedzi: 1. 25·22, 2. 25·20, 3. 26·22, 4. 22·2, 5. 22·22, 6. 23·23 28 Możliwe odpowiedzi: 1. 25·22, 2. 25·20, 3. 26·22, 4. 22·2, 5. 22·22, 6. 23·23 25 Możliwe odpowiedzi: 1. 25·22, 2. 25·20, 3. 26·22, 4. 22·2, 5. 22·22, 6. 23·23 27 Możliwe odpowiedzi: 1. 25·22, 2. 25·20, 3. 26·22, 4. 22·2, 5. 22·22, 6. 23·23
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RdNKxxIveWmev
Ćwiczenie 5
Zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23·25= 1. 2,39, 2. -1311, 3. 2,312, 4. 22a, 5. 318, 6. 102, 7. 28, 8. 29, 9. -1313, 10. 317, 11. -319, 12. -318, 13. 24a, 14. -312, 15. 1abc, 16. 101, 17. 215, 18. 1a+b+c, 19. 2,38 2,32·2,33·2,34= 1. 2,39, 2. -1311, 3. 2,312, 4. 22a, 5. 318, 6. 102, 7. 28, 8. 29, 9. -1313, 10. 317, 11. -319, 12. -318, 13. 24a, 14. -312, 15. 1abc, 16. 101, 17. 215, 18. 1a+b+c, 19. 2,38 -34·-36·-38= 1. 2,39, 2. -1311, 3. 2,312, 4. 22a, 5. 318, 6. 102, 7. 28, 8. 29, 9. -1313, 10. 317, 11. -319, 12. -318, 13. 24a, 14. -312, 15. 1abc, 16. 101, 17. 215, 18. 1a+b+c, 19. 2,38 -137·-133·-13= 1. 2,39, 2. -1311, 3. 2,312, 4. 22a, 5. 318, 6. 102, 7. 28, 8. 29, 9. -1313, 10. 317, 11. -319, 12. -318, 13. 24a, 14. -312, 15. 1abc, 16. 101, 17. 215, 18. 1a+b+c, 19. 2,38 314·3·32= 1. 2,39, 2. -1311, 3. 2,312, 4. 22a, 5. 318, 6. 102, 7. 28, 8. 29, 9. -1313, 10. 317, 11. -319, 12. -318, 13. 24a, 14. -312, 15. 1abc, 16. 101, 17. 215, 18. 1a+b+c, 19. 2,38 100·10= 1. 2,39, 2. -1311, 3. 2,312, 4. 22a, 5. 318, 6. 102, 7. 28, 8. 29, 9. -1313, 10. 317, 11. -319, 12. -318, 13. 24a, 14. -312, 15. 1abc, 16. 101, 17. 215, 18. 1a+b+c, 19. 2,38 2a·2a= 1. 2,39, 2. -1311, 3. 2,312, 4. 22a, 5. 318, 6. 102, 7. 28, 8. 29, 9. -1313, 10. 317, 11. -319, 12. -318, 13. 24a, 14. -312, 15. 1abc, 16. 101, 17. 215, 18. 1a+b+c, 19. 2,38 1a1b1c= 1. 2,39, 2. -1311, 3. 2,312, 4. 22a, 5. 318, 6. 102, 7. 28, 8. 29, 9. -1313, 10. 317, 11. -319, 12. -318, 13. 24a, 14. -312, 15. 1abc, 16. 101, 17. 215, 18. 1a+b+c, 19. 2,38
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RX3tjSJxVmc7h1
Ćwiczenie 6
Zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. x3·x3= 1. x9, 2. pa+b+c+1, 3. 3k3, 4. x11, 5. -y6, 6. z3a, 7. 2z14, 8. 2z12, 9. -y7, 10. 2z15, 11. x6, 12. -y5, 13. 3k5, 14. ax+3, 15. x3a -y2·-y2·-y= 1. x9, 2. pa+b+c+1, 3. 3k3, 4. x11, 5. -y6, 6. z3a, 7. 2z14, 8. 2z12, 9. -y7, 10. 2z15, 11. x6, 12. -y5, 13. 3k5, 14. ax+3, 15. x3a 2z6·2z6= 1. x9, 2. pa+b+c+1, 3. 3k3, 4. x11, 5. -y6, 6. z3a, 7. 2z14, 8. 2z12, 9. -y7, 10. 2z15, 11. x6, 12. -y5, 13. 3k5, 14. ax+3, 15. x3a 3k0·3k·3k2= 1. x9, 2. pa+b+c+1, 3. 3k3, 4. x11, 5. -y6, 6. z3a, 7. 2z14, 8. 2z12, 9. -y7, 10. 2z15, 11. x6, 12. -y5, 13. 3k5, 14. ax+3, 15. x3a za·za·za= 1. x9, 2. pa+b+c+1, 3. 3k3, 4. x11, 5. -y6, 6. z3a, 7. 2z14, 8. 2z12, 9. -y7, 10. 2z15, 11. x6, 12. -y5, 13. 3k5, 14. ax+3, 15. x3a pa·pb·pc·p= 1. x9, 2. pa+b+c+1, 3. 3k3, 4. x11, 5. -y6, 6. z3a, 7. 2z14, 8. 2z12, 9. -y7, 10. 2z15, 11. x6, 12. -y5, 13. 3k5, 14. ax+3, 15. x3a xa·x2a= 1. x9, 2. pa+b+c+1, 3. 3k3, 4. x11, 5. -y6, 6. z3a, 7. 2z14, 8. 2z12, 9. -y7, 10. 2z15, 11. x6, 12. -y5, 13. 3k5, 14. ax+3, 15. x3a a2·ax·a= 1. x9, 2. pa+b+c+1, 3. 3k3, 4. x11, 5. -y6, 6. z3a, 7. 2z14, 8. 2z12, 9. -y7, 10. 2z15, 11. x6, 12. -y5, 13. 3k5, 14. ax+3, 15. x3a
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rbgi9ToJminig
Ćwiczenie 7
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23 :22= 1. 115, 2. 118, 3. 0,04, 4. 112, 5. 3, 6. 130, 7. 0,08, 8. 0,06, 9. -2, 10. 116, 11. -3, 12. 2, 13. -4, 14. 1, 15. 125 -35:-34= 1. 115, 2. 118, 3. 0,04, 4. 112, 5. 3, 6. 130, 7. 0,08, 8. 0,06, 9. -2, 10. 116, 11. -3, 12. 2, 13. -4, 14. 1, 15. 125 53:50= 1. 115, 2. 118, 3. 0,04, 4. 112, 5. 3, 6. 130, 7. 0,08, 8. 0,06, 9. -2, 10. 116, 11. -3, 12. 2, 13. -4, 14. 1, 15. 125 0,27:0,25= 1. 115, 2. 118, 3. 0,04, 4. 112, 5. 3, 6. 130, 7. 0,08, 8. 0,06, 9. -2, 10. 116, 11. -3, 12. 2, 13. -4, 14. 1, 15. 125 -143:-14= 1. 115, 2. 118, 3. 0,04, 4. 112, 5. 3, 6. 130, 7. 0,08, 8. 0,06, 9. -2, 10. 116, 11. -3, 12. 2, 13. -4, 14. 1, 15. 125
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1UhA9oGLyPfK
Ćwiczenie 8
Zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. x4:x2= 1. z3, 2. y6, 3. x, 4. x2, 5. p, 6. a, 7. z5, 8. a3, 9. y5, 10. p6, 11. x8, 12. z2, 13. a5, 14. p3, 15. y12 a8:a7= 1. z3, 2. y6, 3. x, 4. x2, 5. p, 6. a, 7. z5, 8. a3, 9. y5, 10. p6, 11. x8, 12. z2, 13. a5, 14. p3, 15. y12 p3:p0= 1. z3, 2. y6, 3. x, 4. x2, 5. p, 6. a, 7. z5, 8. a3, 9. y5, 10. p6, 11. x8, 12. z2, 13. a5, 14. p3, 15. y12 z12:z4:z5= 1. z3, 2. y6, 3. x, 4. x2, 5. p, 6. a, 7. z5, 8. a3, 9. y5, 10. p6, 11. x8, 12. z2, 13. a5, 14. p3, 15. y12 y15:y:y2= 1. z3, 2. y6, 3. x, 4. x2, 5. p, 6. a, 7. z5, 8. a3, 9. y5, 10. p6, 11. x8, 12. z2, 13. a5, 14. p3, 15. y12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rgph2SBRD0ygr1
Ćwiczenie 9
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 112:18= 1. 4, 2. 1000, 3. 1, 4. 0,02, 5. 12, 6. 200, 7. 100, 8. 1, 9. 18, 10. 0,01, 11. 14, 12. 0,04 24:22= 1. 4, 2. 1000, 3. 1, 4. 0,02, 5. 12, 6. 200, 7. 100, 8. 1, 9. 18, 10. 0,01, 11. 14, 12. 0,04 125:123= 1. 4, 2. 1000, 3. 1, 4. 0,02, 5. 12, 6. 200, 7. 100, 8. 1, 9. 18, 10. 0,01, 11. 14, 12. 0,04 48:48= 1. 4, 2. 1000, 3. 1, 4. 0,02, 5. 12, 6. 200, 7. 100, 8. 1, 9. 18, 10. 0,01, 11. 14, 12. 0,04 0,22:0,20= 1. 4, 2. 1000, 3. 1, 4. 0,02, 5. 12, 6. 200, 7. 100, 8. 1, 9. 18, 10. 0,01, 11. 14, 12. 0,04 106:103= 1. 4, 2. 1000, 3. 1, 4. 0,02, 5. 12, 6. 200, 7. 100, 8. 1, 9. 18, 10. 0,01, 11. 14, 12. 0,04
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
Rv1EiIAz2Hlum
Połącz w pary równe wyrażenia. 24 Możliwe odpowiedzi: 1. 28:22, 2. 28:23, 3. 28:2, 4. 24:2, 5. 26:22, 6. 28:20 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 28:22, 2. 28:23, 3. 28:2, 4. 24:2, 5. 26:22, 6. 28:20 26 Możliwe odpowiedzi: 1. 28:22, 2. 28:23, 3. 28:2, 4. 24:2, 5. 26:22, 6. 28:20 28 Możliwe odpowiedzi: 1. 28:22, 2. 28:23, 3. 28:2, 4. 24:2, 5. 26:22, 6. 28:20 25 Możliwe odpowiedzi: 1. 28:22, 2. 28:23, 3. 28:2, 4. 24:2, 5. 26:22, 6. 28:20 27 Możliwe odpowiedzi: 1. 28:22, 2. 28:23, 3. 28:2, 4. 24:2, 5. 26:22, 6. 28:20
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RRoLt0PNCpXho
Połącz w pary równe wyrażenia. x4·x0 Możliwe odpowiedzi: 1. x5·x2, 2. x5·x0, 3. x5·x, 4. x6x2, 5. x2·x7, 6. x2x2 x8·x1 Możliwe odpowiedzi: 1. x5·x2, 2. x5·x0, 3. x5·x, 4. x6x2, 5. x2·x7, 6. x2x2 x3·x3 Możliwe odpowiedzi: 1. x5·x2, 2. x5·x0, 3. x5·x, 4. x6x2, 5. x2·x7, 6. x2x2 x7·x Możliwe odpowiedzi: 1. x5·x2, 2. x5·x0, 3. x5·x, 4. x6x2, 5. x2·x7, 6. x2x2 x1x4 Możliwe odpowiedzi: 1. x5·x2, 2. x5·x0, 3. x5·x, 4. x6x2, 5. x2·x7, 6. x2x2 x4·x3 Możliwe odpowiedzi: 1. x5·x2, 2. x5·x0, 3. x5·x, 4. x6x2, 5. x2·x7, 6. x2x2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RcYlW8QwLKGKc1
Ćwiczenie 12
Zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 25:23= 1. -312, 2. 2,35, 3. 2a, 4. -133, 5. 103, 6. 22, 7. 1abc, 8. 2,310, 9. 310, 10. 28, 11. -134, 12. 101, 13. 23a, 14. -39, 15. 1a-b+c, 16. 3112,312:2,35:2,32= 1. -312, 2. 2,35, 3. 2a, 4. -133, 5. 103, 6. 22, 7. 1abc, 8. 2,310, 9. 310, 10. 28, 11. -134, 12. 101, 13. 23a, 14. -39, 15. 1a-b+c, 16. 311 -323:-36:-38= 1. -312, 2. 2,35, 3. 2a, 4. -133, 5. 103, 6. 22, 7. 1abc, 8. 2,310, 9. 310, 10. 28, 11. -134, 12. 101, 13. 23a, 14. -39, 15. 1a-b+c, 16. 311 -137:-133:-13= 1. -312, 2. 2,35, 3. 2a, 4. -133, 5. 103, 6. 22, 7. 1abc, 8. 2,310, 9. 310, 10. 28, 11. -134, 12. 101, 13. 23a, 14. -39, 15. 1a-b+c, 16. 311 34·39:32= 1. -312, 2. 2,35, 3. 2a, 4. -133, 5. 103, 6. 22, 7. 1abc, 8. 2,310, 9. 310, 10. 28, 11. -134, 12. 101, 13. 23a, 14. -39, 15. 1a-b+c, 16. 311 102:10= 1. -312, 2. 2,35, 3. 2a, 4. -133, 5. 103, 6. 22, 7. 1abc, 8. 2,310, 9. 310, 10. 28, 11. -134, 12. 101, 13. 23a, 14. -39, 15. 1a-b+c, 16. 311 2a·2a:2a= 1. -312, 2. 2,35, 3. 2a, 4. -133, 5. 103, 6. 22, 7. 1abc, 8. 2,310, 9. 310, 10. 28, 11. -134, 12. 101, 13. 23a, 14. -39, 15. 1a-b+c, 16. 311 1a:1b·1c= 1. -312, 2. 2,35, 3. 2a, 4. -133, 5. 103, 6. 22, 7. 1abc, 8. 2,310, 9. 310, 10. 28, 11. -134, 12. 101, 13. 23a, 14. -39, 15. 1a-b+c, 16. 311
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1asoDj9mKmyU1
Ćwiczenie 13
Zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. x3:x2= 1. x5, 2. 2z1, 3. a2-x, 4. 3k20, 5. x1, 6. x6, 7. -y7, 8. 2a, 9. 2z0, 10. a2+x, 11. a3-x, 12. -y3, 13. pa-b+c-2, 14. z2a, 15. -y8, 16. 3k22, 17. 3a, 18. 3k25, 19. 2z12, 20. pa-b+c-1, 21. xa, 22. z3a, 23. pa+b+c-2, 24. za -y6:-y2:-y= 1. x5, 2. 2z1, 3. a2-x, 4. 3k20, 5. x1, 6. x6, 7. -y7, 8. 2a, 9. 2z0, 10. a2+x, 11. a3-x, 12. -y3, 13. pa-b+c-2, 14. z2a, 15. -y8, 16. 3k22, 17. 3a, 18. 3k25, 19. 2z12, 20. pa-b+c-1, 21. xa, 22. z3a, 23. pa+b+c-2, 24. za 2z6:2z6= 1. x5, 2. 2z1, 3. a2-x, 4. 3k20, 5. x1, 6. x6, 7. -y7, 8. 2a, 9. 2z0, 10. a2+x, 11. a3-x, 12. -y3, 13. pa-b+c-2, 14. z2a, 15. -y8, 16. 3k22, 17. 3a, 18. 3k25, 19. 2z12, 20. pa-b+c-1, 21. xa, 22. z3a, 23. pa+b+c-2, 24. za 3k25:3k:3k2= 1. x5, 2. 2z1, 3. a2-x, 4. 3k20, 5. x1, 6. x6, 7. -y7, 8. 2a, 9. 2z0, 10. a2+x, 11. a3-x, 12. -y3, 13. pa-b+c-2, 14. z2a, 15. -y8, 16. 3k22, 17. 3a, 18. 3k25, 19. 2z12, 20. pa-b+c-1, 21. xa, 22. z3a, 23. pa+b+c-2, 24. za za·za:za= 1. x5, 2. 2z1, 3. a2-x, 4. 3k20, 5. x1, 6. x6, 7. -y7, 8. 2a, 9. 2z0, 10. a2+x, 11. a3-x, 12. -y3, 13. pa-b+c-2, 14. z2a, 15. -y8, 16. 3k22, 17. 3a, 18. 3k25, 19. 2z12, 20. pa-b+c-1, 21. xa, 22. z3a, 23. pa+b+c-2, 24. za pa:pb·pc:p= 1. x5, 2. 2z1, 3. a2-x, 4. 3k20, 5. x1, 6. x6, 7. -y7, 8. 2a, 9. 2z0, 10. a2+x, 11. a3-x, 12. -y3, 13. pa-b+c-2, 14. z2a, 15. -y8, 16. 3k22, 17. 3a, 18. 3k25, 19. 2z12, 20. pa-b+c-1, 21. xa, 22. z3a, 23. pa+b+c-2, 24. za x2a:xa= 1. x5, 2. 2z1, 3. a2-x, 4. 3k20, 5. x1, 6. x6, 7. -y7, 8. 2a, 9. 2z0, 10. a2+x, 11. a3-x, 12. -y3, 13. pa-b+c-2, 14. z2a, 15. -y8, 16. 3k22, 17. 3a, 18. 3k25, 19. 2z12, 20. pa-b+c-1, 21. xa, 22. z3a, 23. pa+b+c-2, 24. za a2:ax·a= 1. x5, 2. 2z1, 3. a2-x, 4. 3k20, 5. x1, 6. x6, 7. -y7, 8. 2a, 9. 2z0, 10. a2+x, 11. a3-x, 12. -y3, 13. pa-b+c-2, 14. z2a, 15. -y8, 16. 3k22, 17. 3a, 18. 3k25, 19. 2z12, 20. pa-b+c-1, 21. xa, 22. z3a, 23. pa+b+c-2, 24. za
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rj3bkCNmeMJVm1
Ćwiczenie 14
Połącz w pary wyrażenia o tych samych wartościach. a3·a5 Możliwe odpowiedzi: 1. a·a7, 2. a7·a4:a10, 3. a0, 4. a0·a10:a3, 5. a3·a·a, 6. a5:a2 a2·a1 Możliwe odpowiedzi: 1. a·a7, 2. a7·a4:a10, 3. a0, 4. a0·a10:a3, 5. a3·a·a, 6. a5:a2 a8:a5·a2 Możliwe odpowiedzi: 1. a·a7, 2. a7·a4:a10, 3. a0, 4. a0·a10:a3, 5. a3·a·a, 6. a5:a2 a3:a3 Możliwe odpowiedzi: 1. a·a7, 2. a7·a4:a10, 3. a0, 4. a0·a10:a3, 5. a3·a·a, 6. a5:a2 a12:a11 Możliwe odpowiedzi: 1. a·a7, 2. a7·a4:a10, 3. a0, 4. a0·a10:a3, 5. a3·a·a, 6. a5:a2 a8·a:a2 Możliwe odpowiedzi: 1. a·a7, 2. a7·a4:a10, 3. a0, 4. a0·a10:a3, 5. a3·a·a, 6. a5:a2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19xxqOrCI87M1
Ćwiczenie 15
Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 23·27· 1. 53, 2. 58, 3. 74, 4. 73, 5. 66, 6. 23, 7. 62, 8. 24, 9. 78, 10. 43, 11. 46, 12. 65, 13. 31, 14. 57, 15. 33, 16. 48, 17. 310, 18. 210 =213 37:33: 1. 53, 2. 58, 3. 74, 4. 73, 5. 66, 6. 23, 7. 62, 8. 24, 9. 78, 10. 43, 11. 46, 12. 65, 13. 31, 14. 57, 15. 33, 16. 48, 17. 310, 18. 210 =33 49: 1. 53, 2. 58, 3. 74, 4. 73, 5. 66, 6. 23, 7. 62, 8. 24, 9. 78, 10. 43, 11. 46, 12. 65, 13. 31, 14. 57, 15. 33, 16. 48, 17. 310, 18. 210 ·45=48 1. 53, 2. 58, 3. 74, 4. 73, 5. 66, 6. 23, 7. 62, 8. 24, 9. 78, 10. 43, 11. 46, 12. 65, 13. 31, 14. 57, 15. 33, 16. 48, 17. 310, 18. 210 ·56:52=57 63·64: 1. 53, 2. 58, 3. 74, 4. 73, 5. 66, 6. 23, 7. 62, 8. 24, 9. 78, 10. 43, 11. 46, 12. 65, 13. 31, 14. 57, 15. 33, 16. 48, 17. 310, 18. 210 :6=6 78: 1. 53, 2. 58, 3. 74, 4. 73, 5. 66, 6. 23, 7. 62, 8. 24, 9. 78, 10. 43, 11. 46, 12. 65, 13. 31, 14. 57, 15. 33, 16. 48, 17. 310, 18. 210 :73·70·72=74
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RBECVPvFSGEhL
Ćwiczenie 16
Zapisz wyrażenie w postaci jednej potęgi, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 45+45+45+45= 1. 65, 2. 66, 3. 39, 4. 46, 5. 68, 6. 28, 7. 34, 8. 36, 9. 44, 10. 24, 11. 48, 12. 26 64+64+64+64+64+64= 1. 65, 2. 66, 3. 39, 4. 46, 5. 68, 6. 28, 7. 34, 8. 36, 9. 44, 10. 24, 11. 48, 12. 26 32+32+32+ 32+32+32+32+32+32= 1. 65, 2. 66, 3. 39, 4. 46, 5. 68, 6. 28, 7. 34, 8. 36, 9. 44, 10. 24, 11. 48, 12. 26 23+23+23+23+23+23+23+23= 1. 65, 2. 66, 3. 39, 4. 46, 5. 68, 6. 28, 7. 34, 8. 36, 9. 44, 10. 24, 11. 48, 12. 26
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R2HT47JJGZXFZ1
Ćwiczenie 17
Ile wynosi połowa liczby 220? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2 10 , 2. 1 20 , 3. 2 19 , 4. 1 10
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RhM9cboq7qKIb1
Ćwiczenie 18
Połącz w pary opisy słowne z odpowiednimi wyrażeniami. dwukrotność liczby 26 Możliwe odpowiedzi: 1. 25, 2. 23, 3. 26, 4. 27, 5. 28, 6. 24 połowę liczby 26 Możliwe odpowiedzi: 1. 25, 2. 23, 3. 26, 4. 27, 5. 28, 6. 24 jedną ósmą liczby 27 Możliwe odpowiedzi: 1. 25, 2. 23, 3. 26, 4. 27, 5. 28, 6. 24 czterokrotność liczby 24 Możliwe odpowiedzi: 1. 25, 2. 23, 3. 26, 4. 27, 5. 28, 6. 24 szesnastokrotność liczby 24 Możliwe odpowiedzi: 1. 25, 2. 23, 3. 26, 4. 27, 5. 28, 6. 24 czwartą część liczby 25 Możliwe odpowiedzi: 1. 25, 2. 23, 3. 26, 4. 27, 5. 28, 6. 24
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1emMAAEcKIQV1
Ćwiczenie 19
Ile jest równy iloczyn potęg x8x6? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. x 48 , 2. x 14 , 3. x 86 , 4. x 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RonmoabT14zIU1
Ćwiczenie 20
Jeżeli 100·103:102·1000=10n, to ile wynosi n? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. n = 6 , 2. n = 9 , 3. n = 5 , 4. n = 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RSgRnaXU6rfGq1
Ćwiczenie 21
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Iloczyn 23·2·20·22 zapisany w postaci potęgi to 2 6 ., 2. Iloczyn 23·2·23·20 zapisany w postaci potęgi to 2 7 ., 3. Wyrażenie a3·a4:a6 po uproszczeniu jest równe a 6 ., 4. Wyrażenie a12·a4:a5·a3 po uproszczeniu jest równe a 8 ., 5. Suma 2 2 + 2 2 zapisana w postaci jednej potęgi jest równa 2 4 ., 6. Suma 2 2 + 2 2 + 2 2 + 2 2 zapisana w postaci jednej potęgi to 2 4 ., 7. 128·2·64=213, 8. 128·2·64=214, 9. 81:33·3=32, 10. Czterokrotność liczby 2 8 to 2 32 ., 11. Czterokrotność liczby 2 8 to 2 10 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.