Ilustracja - ekran monitora z którego wystaje wirtualna ręka trzymająca rulon papieru zawiązany czerwoną wstążką, W tle model kuli ziemskiej i czapka absolwenta.
Na czarnym pasku napis: Potęgi.
Ilustracja - ekran monitora z którego wystaje wirtualna ręka trzymająca rulon papieru zawiązany czerwoną wstążką, W tle model kuli ziemskiej i czapka absolwenta.
Na czarnym pasku napis: Potęgi.
Potęgi
Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
9. Działania na potęgach - podsumowanie
Czy wiesz, że do dinozaurów zaliczamy również ptaki? Chcąc porównać wielkość kamarazaura i modraszki, wygodnie jest zapisać masę ciała każdego ze zwierząt za pomocą potęgi. Kamarazaur ważył prawdopodobnie około 20 t, a modraszka około 10 g.
Rfm0vpuy54m3B
Rysunek pzedstawia dwa idące dinozaury. Po prawej stronie wyłania się olbrzymia głowa innego dinozaura.
Kamarazaur, zauropod z grupy Macronaria.
Źródło: Dmitry Bogdanov, Dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kamarazaur#/media/Plik:Camarasaurs1.jpg, licencja: CC BY 3.0.
R1DxtX9n8ZHi5
Zdjęcie niewielkiego ptaka siedzącego na gałęzi. Ptak, zwany modraszką zwyczajną, ma niebieskie pióra na głowie, skrzydałach i ogonie.
Modraszka zwyczajna,Wielka Brytania.
Źródło: Francis C. Franklin, licencja: CC BY 3.0.
Kamarazaur był 2 000 000 razy cięższy od modraszki.
Porównując masy zwierząt, wykorzystaliśmy działania na potęgach. W tym materiale utrwalisz umiejętności dotyczące wykonywania działań na potęgach i obliczania wartości potęg.
Przypomnijmy na początek podstawowe wiadomości.
Ważne!
RDMfEM47GZC5W1
Zapis: a do potęgi n, gdzie a to podstawa potęgi, n wykładnik potęgi.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Potęgą o wykładniku naturalnym nazywamy iloczyn czynników, z których każdy jest równy .
Przyjmujemy, że dla , oraz .
potęga o wykładniku ujemnym
Definicja: potęga o wykładniku ujemnym
Niech będzie liczbą naturalną dodatnią. Potęgą liczby o wykładniku nazywamy liczbę:
Działania na potęgach
Definicja: Działania na potęgach
Dla dowolnej liczby i dowolnych liczb całkowitych i prawdziwe są równości:
(wzór na iloczyn potęg o tych samych podstawach)
(wzór na iloraz potęg o tych samych podstawach)
(wzór na potęgę potęgi)
RZDAhGBxt9BfV
Ćwiczenie 1
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba jest równa ., 2. Liczba jest równa ., 3. Liczba jest równa .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHCvnax5a2DXz
Ćwiczenie 2
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba jest równa ., 2. Liczba jest równa ., 3. Liczba jest równa .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17cA1ZyWpZyN
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Suma odwrotności trzech początkowych liczb pierwszych jest równa: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKKbG71IF240K
Ćwiczenie 4
Uprość ułamek , a następnie wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RD682anOApCzW1
Ćwiczenie 5
Określ, czy poniższe liczby są dodatnie, czy ujemne. Przeciągnij w luki odpowiednie liczby. liczby dodatnie Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. liczby ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
Określ, czy poniższe liczby są dodatnie, czy ujemne. Przeciągnij w luki odpowiednie liczby. liczby dodatnie Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. liczby ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPfyQBh8hVENf
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Ćwierć liczby to: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjBpoHvVAwYJQ
Ćwiczenie 7
Ile wynosi suma ? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R132GYnCo4XAN
Ćwiczenie 8
Dane są liczby: , , . Oceń, czy poniższe równania są prawdziwe. Zaznacz poprawne rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPzzb2NsnyM98
Ćwiczenie 11
Podane liczby zapisz w postaci potęgi o podstawie . Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Podane liczby zapisz w postaci potęgi o podstawie . Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5wpbcwMgU7PM
Ćwiczenie 12
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RumDB9k2stdCz
Ćwiczenie 13
Przedstaw wyrażenie w postaci potęgi o podstawie i wykładniku całkowitym. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Przedstaw wyrażenie w postaci potęgi o podstawie i wykładniku całkowitym. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIxgXZjdSveAO
Ćwiczenie 14
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie stwierdzenia prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba jest równa ., 2. Liczba jest równa ., 3. Liczba jest równa ., 4. Jeżeli i , to .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RwaugU2LQAaAh
Ćwiczenie 15
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie stwierdzenia prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba jest równa ., 2. Liczba jest równa ., 3. Ułamek jest równy ., 4. Równość jest prawdziwa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Uwaga!
Porównując potęgi o tych samych podstawach dodatnich , musimy pamiętać, że:
dla większa jest ta potęga, która ma większy wykładnik,
dla większa jest ta potęga, która ma mniejszy wykładnik.
R19Pb9NhHYPFo
Ćwiczenie 16
Dane są liczby i . Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdziwa jest nierówność ., 2. Prawdziwa jest nierówność .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11GwgYplvbuj
Ćwiczenie 17
Dane są liczby i . Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdziwa jest nierówność ., 2. Prawdziwa jest nierówność .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
Porównaj wagę: miliardów milionów mrówek, jeśli przyjmiemy, że masa każdej z nich to , oraz tygrysów, jeśli przyjmiemy, że każdy z nich ma masę .
Masa opisanych mrówek jest równa , natomiast masa opisanych tygrysów jest równa .
Zatem te tygrysy ważą o więcej niż rozpatrywane miliardy milionów mrówek.
Mrówki ważą , a tygrysy , co oznacza, że tygrysy ważą więcej.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.