Rj3XGSJcroJ71
Ilustracja - ekran monitora z którego wystaje wirtualna ręka trzymająca rulon papieru zawiązany czerwoną wstążką, W tle model kuli ziemskiej i czapka absolwenta. Na czarnym pasku napis: Potęgi.

Potęgi

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

9. Działania na potęgach - podsumowanie

Czy wiesz, że do dinozaurów zaliczamy również ptaki? Chcąc porównać wielkość  kamarazaura i modraszki, wygodnie jest zapisać masę ciała każdego ze zwierząt za pomocą potęgi.  Kamarazaur ważył prawdopodobnie około 20 t, a modraszka około     10 g.

Rfm0vpuy54m3B
Kamarazaur, zauropod z grupy Macronaria.
Źródło: Dmitry Bogdanov, Dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kamarazaur#/media/Plik:Camarasaurs1.jpg, licencja: CC BY 3.0.
R1DxtX9n8ZHi5
Modraszka zwyczajna,Wielka Brytania.
Źródło: Francis C. Franklin, licencja: CC BY 3.0.
2 · 10 7 g   :   10   g     = 2 · 10 6

Kamarazaur był 2 000 000 razy cięższy od modraszki.

Porównując masy zwierząt, wykorzystaliśmy działania na potęgach. W tym materiale utrwalisz umiejętności dotyczące wykonywania działań na potęgach i obliczania wartości potęg.

Przypomnijmy na początek podstawowe wiadomości.

Ważne!
RDMfEM47GZC5W1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Potęgą an o wykładniku naturalnym n>1 nazywamy iloczyn n czynników, z których każdy jest równy a.

an=a·a·a··an czynników

  • Przyjmujemy, że a0=1 dla a0, oraz a1=a.

potęga o wykładniku ujemnym
Definicja: potęga o wykładniku ujemnym

Niech n będzie liczbą naturalną dodatnią. Potęgą liczby a0 o wykładniku -n nazywamy liczbę:

a-n=1an

Działania na potęgach
Definicja: Działania na potęgach

Dla dowolnej liczby a 0 i dowolnych liczb całkowitych xy prawdziwe są równości: 

  • ax·ay=ax+y (wzór na iloczyn potęg o tych samych podstawach)

  • axay =ax-y (wzór na iloraz potęg o tych samych podstawach)

  • axy=ax·y (wzór na potęgę potęgi)

RZDAhGBxt9BfV
Ćwiczenie 1
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba 3 - 6 jest równa 1 729 ., 2. Liczba - 4 2 jest równa 16 ., 3. Liczba - 4 2 jest równa 16 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHCvnax5a2DXz
Ćwiczenie 2
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba 25 6 jest równa 5 8 ., 2. Liczba 7 12 jest równa 7 6 ., 3. Liczba 1 256 4 jest równa 2 - 16 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17cA1ZyWpZyN
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
Suma odwrotności trzech początkowych liczb pierwszych jest równa: Możliwe odpowiedzi: 1. 2 - 1 + 3 - 1 + 5 - 1 - 1 , 2. 1 - 1 + 2 - 1 + 3 - 1 , 3. 1 2 - 1 + 3 - 1 + 5 - 1 , 4. 2 - 1 + 3 - 1 + 5 - 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKKbG71IF240K
Ćwiczenie 4
Uprość ułamek 35·2+36·437·3-2, a następnie wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 12 , 2. 3 2 , 3. 14 , 4. 3 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RD682anOApCzW1
Ćwiczenie 5
Określ, czy poniższe liczby są dodatnie, czy ujemne. Przeciągnij w luki odpowiednie liczby. liczby dodatnie Możliwe odpowiedzi: 1. -24, 2. 24, 3. 2-4, 4. -133, 5. -35, 6. -13-3, 7. -12-2, 8. -12-2, 9. -35, 10. 35, 11. -133, 12. -24, 13. 12-2, 14. 3-5 liczby ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. -24, 2. 24, 3. 2-4, 4. -133, 5. -35, 6. -13-3, 7. -12-2, 8. -12-2, 9. -35, 10. 35, 11. -133, 12. -24, 13. 12-2, 14. 3-5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPfyQBh8hVENf
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
Ćwierć liczby 8100 to: Możliwe odpowiedzi: 1. 8 25 , 2. 8 50 , 3. 2 300 , 4. 2298
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjBpoHvVAwYJQ
Ćwiczenie 7
Ile wynosi suma 4100+4100+4100+4100? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 4 101 , 2. 4 400 , 3. 16 100 , 4. 16 400
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R132GYnCo4XAN
Ćwiczenie 8
Dane są liczby: x=85, y=2-3, z=318. Oceń, czy poniższe równania są prawdziwe. Zaznacz poprawne rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. xy·z=618, 2. xy·z=218, 3. xy·z=318, 4. xy·z=418
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R15Pi6OLUSOIf
Ćwiczenie 9
Zapisz poniższe liczby bez użycia potęg. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 56 = 1. 215565, 2. 15625, 3. 15265, 4. -15562, 5. 15625, 6. 215526, 7. 15265, 8. -215625, 9. -15625, 10. -115625, 11. 115625, 12. 115625-56 = 1. 215565, 2. 15625, 3. 15265, 4. -15562, 5. 15625, 6. 215526, 7. 15265, 8. -215625, 9. -15625, 10. -115625, 11. 115625, 12. 1156255-6 = 1. 215565, 2. 15625, 3. 15265, 4. -15562, 5. 15625, 6. 215526, 7. 15265, 8. -215625, 9. -15625, 10. -115625, 11. 115625, 12. 115625-5-6 = 1. 215565, 2. 15625, 3. 15265, 4. -15562, 5. 15625, 6. 215526, 7. 15265, 8. -215625, 9. -15625, 10. -115625, 11. 115625, 12. 115625-56 = 1. 215565, 2. 15625, 3. 15265, 4. -15562, 5. 15625, 6. 215526, 7. 15265, 8. -215625, 9. -15625, 10. -115625, 11. 115625, 12. 115625-5-6 = 1. 215565, 2. 15625, 3. 15265, 4. -15562, 5. 15625, 6. 215526, 7. 15265, 8. -215625, 9. -15625, 10. -115625, 11. 115625, 12. 115625
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Nu0ePoA7HoN
Ćwiczenie 10
Oblicz iloczyny i ilorazy liczb, a następnie uzupełnij poniższe równości. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 232·324 = 1. 1445, 2. 26-2=364, 3. 45-6, 4. 1255, 5. 322=94, 6. -2, 7. -1, 8. 25-2=254, 9. 35-3, 10. 422=16452-3:255 = 1. 1445, 2. 26-2=364, 3. 45-6, 4. 1255, 5. 322=94, 6. -2, 7. -1, 8. 25-2=254, 9. 35-3, 10. 422=164-15·32·-132 = 1. 1445, 2. 26-2=364, 3. 45-6, 4. 1255, 5. 322=94, 6. -2, 7. -1, 8. 25-2=254, 9. 35-3, 10. 422=16445-3·543 = 1. 1445, 2. 26-2=364, 3. 45-6, 4. 1255, 5. 322=94, 6. -2, 7. -1, 8. 25-2=254, 9. 35-3, 10. 422=1642252:5123 = 1. 1445, 2. 26-2=364, 3. 45-6, 4. 1255, 5. 322=94, 6. -2, 7. -1, 8. 25-2=254, 9. 35-3, 10. 422=164
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPzzb2NsnyM98
Ćwiczenie 11
Podane liczby zapisz w postaci potęgi o podstawie 2. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 23·4-2·18 = 1. 2-4, 2. 22014, 3. 216, 4. 214, 5. 42016, 6. 42, 7. 24, 8. 2-851246·1024208 = 1. 2-4, 2. 22014, 3. 216, 4. 214, 5. 42016, 6. 42, 7. 24, 8. 2-8116-1·8532 = 1. 2-4, 2. 22014, 3. 216, 4. 214, 5. 42016, 6. 42, 7. 24, 8. 2-81163·-12-5-25·256-2 = 1. 2-4, 2. 22014, 3. 216, 4. 214, 5. 42016, 6. 42, 7. 24, 8. 2-8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5wpbcwMgU7PM
Ćwiczenie 12
Uzupełnij poniższe równości odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 712+714710 = 1. -1302, 2. 2540, 3. 49, 4. -1320, 5. 2045, 6. 29, 7. 2450, 8. 47, 9. -123011111-1111311110 = 1. -1302, 2. 2540, 3. 49, 4. -1320, 5. 2045, 6. 29, 7. 2450, 8. 47, 9. -1230318+319+320+321320+322 = 1. -1302, 2. 2540, 3. 49, 4. -1320, 5. 2045, 6. 29, 7. 2450, 8. 47, 9. -1230
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RumDB9k2stdCz
Ćwiczenie 13
Przedstaw wyrażenie w postaci potęgi o podstawie a i wykładniku całkowitym. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. a3·a-4a-5:a6a-32 = 1. a-6, 2. a0, 3. a-3, 4. a-1, 5. a-8, 6. a1
a32·a2a24·a-1 = 1. a-6, 2. a0, 3. a-3, 4. a-1, 5. a-8, 6. a1
a-33·a13a-54 = 1. a-6, 2. a0, 3. a-3, 4. a-1, 5. a-8, 6. a1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIxgXZjdSveAO
Ćwiczenie 14
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie stwierdzenia prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba 520·2515 jest równa 525., 2. Liczba 216·423810 jest równa 16 8 ., 3. Liczba 32 8 jest równa 256 5 ., 4. Jeżeli x=4·53 y = 20 3 , to x = y .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RwaugU2LQAaAh
Ćwiczenie 15
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie stwierdzenia prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczba 25·55 jest równa 100000 ., 2. Liczba 3 7 : 6 7 jest równa 1 256 ., 3. Ułamek 36 3 3 6 jest równy 64., 4. Równość 3·52013+5201452013·23=1 jest prawdziwa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Uwaga!

Porównując potęgi o tych samych podstawach dodatnich a, musimy pamiętać, że:

  • dla a>1 większa jest ta potęga, która ma większy wykładnik,

  • dla a<1 większa jest ta potęga, która ma mniejszy wykładnik.

R19Pb9NhHYPFo
Ćwiczenie 16
Dane są liczby a=5544b=5555. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdziwa jest nierówność a<b., 2. Prawdziwa jest nierówność a > b .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11GwgYplvbuj
Ćwiczenie 17
Dane są liczby m=2244n=4422. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdziwa jest nierówność m>n., 2. Prawdziwa jest nierówność m < n .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Porównaj wagę:
3 miliardów 500 milionów mrówek, jeśli przyjmiemy, że masa każdej z nich to 0,3·10-3 g,
oraz 4 tygrysów, jeśli przyjmiemy, że każdy z nich ma masę 2,7·102 kg.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.