Pierwiastki
7. O potęgach i pierwiastkach - podsumowanie
Jaki związek ma pierwiastkowanie z potęgowaniem? Zauważ, że jeśli chcesz obliczyć pierwiastek, np. , to w pierwszej kolejności zastanawiasz się jaka liczba podniesiona do potęgi da liczbę . Łatwo możemy zobaczyć, że . Ogółem działania na bardziej skomplikowanych pierwiastkach wykonujemy najczęściej zamieniając pierwiastki na potęgi. Ale o tym będziesz uczyć się dopiero w szkole ponadpodstawowej.
- dla :
- dla :
- dla : .
- dla :
- dla :
- dla : .
- dla :
- dla :
- dla : .
- dla :
- dla :
- dla : .
Zapoznaj się z poniższymi własnościami potęg, pierwiastków i notacji wykładniczej. Wykorzystasz je, rozwiązując ćwiczenia zawarte w tym materiale.
Własności potęg cz.:
Dla i oraz :
Własności potęg cz.:
Dla mamy:
dla :
Własności pierwiastków:
Dla oraz mamy:
Wyciąganie i wciąganie czynnika pod znak pierwiastka - przykłady:
Notacja wykładnicza:
Liczba zapisana w notacji wykładniczej jest postaci , gdzie oraz .
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , , , , , , , , , ,
..............
..............
..............
..............
..............
..............
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- Tu uzupełnij
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , , , , , , , , , ,
..................
..................
..................
..................
..................
..................
Połącz w pary.
<math><msqrt><mrow><mn>98</mn></mrow></msqrt></math>, <math><msqrt><mrow><mn>28</mn></mrow></msqrt></math>, <math><msqrt><mrow><mn>150</mn></mrow></msqrt></math>, <math><msqrt><mrow><mn>50</mn></mrow></msqrt></math>, <math><msqrt><mrow><mn>20</mn></mrow></msqrt></math>, <math><msqrt><mrow><mn>125</mn></mrow></msqrt></math>, <math><msqrt><mrow><mn>75</mn></mrow></msqrt></math>
Połącz w pary.
<math><mroot><mrow><mn>32</mn></mrow><mrow><mn>4</mn></mrow></mroot></math>, <math><mroot><mrow><mn>32</mn></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>, <math><mroot><mrow><mn>162</mn></mrow><mrow><mn>4</mn></mrow></mroot></math>, <math><mroot><mrow><mn>128</mn></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
- 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15.
Przeciągnij i upuść. liczby naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. pozostałe liczby Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
Które z podanych liczb są liczbami naturalnymi?
Przeciągnij i upuść.
<math><mroot><mrow><msup><mrow><mn>64</mn></mrow><mrow><mn>4</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>, <math><mroot><mrow><msup><mrow><mn>69</mn></mrow><mrow><mn>4</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>, <math><msqrt><mrow><msup><mrow><mn>1023</mn></mrow><mrow><mn>101</mn></mrow></msup></mrow></msqrt></math>, <math><mn>129</mn><msqrt><mrow><msup><mrow><mn>129</mn></mrow><mrow><mn>10</mn></mrow></msup></mrow></msqrt></math>, <math><msqrt><mrow><msup><mrow><mn>576</mn></mrow><mrow><mn>5</mn></mrow></msup></mrow></msqrt></math>, <math><mn>4</mn><mroot><mrow><msup><mrow><mn>49</mn></mrow><mrow><mn>4</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>, <math><mn>67</mn><msqrt><mrow><msup><mrow><mn>75</mn></mrow><mrow><mn>67</mn></mrow></msup></mrow></msqrt></math>, <math><mn>103</mn><msqrt><mrow><msup><mrow><mn>262</mn></mrow><mrow><mn>36</mn></mrow></msup></mrow></msqrt></math>, <math><mroot><mrow><msup><mrow><mn>28</mn></mrow><mrow><mn>9</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>, <math><mroot><mrow><msup><mrow><mn>732</mn></mrow><mrow><mn>20</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>, <math><mn>12</mn><mroot><mrow><msup><mrow><mn>144</mn></mrow><mrow><mn>12</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>, <math><mroot><mrow><msup><mrow><mfenced separators=""><mo>-</mo><mn>654</mn></mfenced></mrow><mrow><mn>999</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></mroot></math>
| liczby naturalne | |
|---|---|
| pozostałe liczby |
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.