RVEdGDq74P7AW
Schematyczny rysunek mężczyzny, opierającego lewą rękę na stojącym, dużym kalkulatorze. W okienku kalkulatora same zera. Kciuk prawej dłoni mężczyzny uniesiony jest do góry. Na czarnym pasku napis: Działania na liczbach wymiernych i niewymiernych.

Działania na liczbach wymiernych i niewymiernych

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

3. O liczbach wymiernych i niewymiernych - podsumowanie

Starożytni pitagorejczycy uważali, że świat jest uporządkowany i racjonalny, gdyż rządzą nim liczby. Liczby wymierne. Bez nich wszystko byłoby bezkresne, niepojęte i chaotyczne. Według legendy jeden ze zwolenników Pitagorasa, Hippazos z Metapontu, odkrył, że istnieją liczby, które nie są wymierne. Dowiódł on, że przekątna kwadratu o boku równym 1 jest liczbą, której nie da się wyrazić za pomocą ułamka zwykłego.

To zdumiewające odkrycie ogłosił w czasie przeprawy łodzią przez Morze Śródziemne. Legenda głosi, iż jego towarzysze tak się zdenerwowali, że wyrzucili go za burtę i nieszczęśnik utonął. Bardziej prawdopodobne natomiast jest, że został po prostu wykluczony z grona zwolenników zgromadzonych wokół Pitagorasa.

RVzGTsLGweSlP1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W tym materiale zajmiemy się rozwijaniem umiejętności rachunkowych. Będziemy wykonywać obliczenia na liczbach wymiernych i niewymiernych. 

Ważne!

Liczby całkowite to liczby naturalne, liczby do nich przeciwne i liczba zero.

Zimą możemy zaobserwować, że temperatura powietrza spada poniżej 0°C. Mówimy wówczas, że jest równa na przykład -5°C, -12,5°C, -12°C. Liczby, za pomocą których zapisana jest ta temperatura, nazywamy ujemnymi.

RhJNFKxRAWvov1
Animacja przedstawia jakich temperatur możemy spodziewać się latem i zimą.
Liczba wymierna
Definicja: Liczba wymierna

Liczba wymierna to liczba, którą można przedstawić w postaci ułamka ab, gdzie ab są liczbami całkowitymi i  b0.

Liczby wymierne  mogą być zatem ujemne lub  dodatnie. Do liczb wymiernych zaliczamy też zero. Zero nie jest liczbą ani dodatnią, ani ujemną.

Liczby wymierne
Własność: Liczby wymierne

Liczbami wymiernymi są liczby naturalne, całkowite i ułamki.

Rh6SR8f4S05Vd1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Do liczb niewymiernych zaliczamy na przykład  niektóre pierwiastki i znaną ci z lekcji geometrii liczbę π .

Jeśli w wyrażeniu arytmetycznym występują liczby wymierne i niewymierne, kolejność wykonywania działań jest analogiczna, jak na liczbach wymiernych.

Najpierw wykonujemy działania  w nawiasach. Następnie potęgowanie i pierwiastkowanie. Dalej mnożenie i dzielenie w kolejności  występowania  od lewej do prawej. Na  końcu dodawanie i odejmowanie również w kolejności  występowania  od lewej do prawej.

Poniższe ćwiczenia pozwolą ci  na utrwalenie umiejętności obliczania wartości wyrażeń zbudowanych tylko z liczb wymiernych oraz z liczb wymiernych i pierwiastków.

Pierwsze ćwiczenie to zastosowanie kolejności wykonywania  działań na liczbach naturalnych.

R1L9mtz1MSwp8
Ćwiczenie 1
Połącz w pary wyrażenie z jego wartością liczbową. Pamiętaj o kolejności wykonywania działań. 63:7-2·3+4 Możliwe odpowiedzi: 1. 71, 2. 104, 3. 175, 4. 100, 5. 7, 6. 81, 7. 100 75+25·4 Możliwe odpowiedzi: 1. 71, 2. 104, 3. 175, 4. 100, 5. 7, 6. 81, 7. 100 96-48:6+3·4 Możliwe odpowiedzi: 1. 71, 2. 104, 3. 175, 4. 100, 5. 7, 6. 81, 7. 100 23+7·32 Możliwe odpowiedzi: 1. 71, 2. 104, 3. 175, 4. 100, 5. 7, 6. 81, 7. 100 12·32-200:50 Możliwe odpowiedzi: 1. 71, 2. 104, 3. 175, 4. 100, 5. 7, 6. 81, 7. 100 7·2-103+36 Możliwe odpowiedzi: 1. 71, 2. 104, 3. 175, 4. 100, 5. 7, 6. 81, 7. 100 72:8·9  Możliwe odpowiedzi: 1. 71, 2. 104, 3. 175, 4. 100, 5. 7, 6. 81, 7. 100
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Teraz wykonaj działania na ułamkach.

R14b67cMrd4ZX
Ćwiczenie 2
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1715+815= 1. 313, 2. 2456, 3. 923, 4. 11112, 5. 10, 6. 4518, 7. 14, 8. 81415, 9. 145360, 10. 435, 11. 653, 12. 7, 13. 5138+456= 1. 313, 2. 2456, 3. 923, 4. 11112, 5. 10, 6. 4518, 7. 14, 8. 81415, 9. 145360, 10. 435, 11. 653, 12. 7, 13. 5549-116= 1. 313, 2. 2456, 3. 923, 4. 11112, 5. 10, 6. 4518, 7. 14, 8. 81415, 9. 145360, 10. 435, 11. 653, 12. 7, 13. 5923-734= 1. 313, 2. 2456, 3. 923, 4. 11112, 5. 10, 6. 4518, 7. 14, 8. 81415, 9. 145360, 10. 435, 11. 653, 12. 7, 13. 523512-8815= 1. 313, 2. 2456, 3. 923, 4. 11112, 5. 10, 6. 4518, 7. 14, 8. 81415, 9. 145360, 10. 435, 11. 653, 12. 7, 13. 5812+134-16-112= 1. 313, 2. 2456, 3. 923, 4. 11112, 5. 10, 6. 4518, 7. 14, 8. 81415, 9. 145360, 10. 435, 11. 653, 12. 7, 13. 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1UEEaPyN3ZlG
Ćwiczenie 3
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 35·59= 1. 10, 2. 234, 3. 7, 4. 13, 5. 216, 6. 114, 7. 12, 8. 513, 9. 14, 10. 31115, 11. 11512·522= 1. 10, 2. 234, 3. 7, 4. 13, 5. 216, 6. 114, 7. 12, 8. 513, 9. 14, 10. 31115, 11. 11423·2514= 1. 10, 2. 234, 3. 7, 4. 13, 5. 216, 6. 114, 7. 12, 8. 513, 9. 14, 10. 31115, 11. 11214·113·179= 1. 10, 2. 234, 3. 7, 4. 13, 5. 216, 6. 114, 7. 12, 8. 513, 9. 14, 10. 31115, 11. 11115·318·315= 1. 10, 2. 234, 3. 7, 4. 13, 5. 216, 6. 114, 7. 12, 8. 513, 9. 14, 10. 31115, 11. 11
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rs4fFusrBJjuC
Ćwiczenie 4
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 34:58= 1. 7, 2. 145, 3. 312, 4. 115, 5. 447, 6. 212, 7. 223, 8. 2, 9. 78, 10. 13, 11. 23, 12. 235, 13. 214115:815= 1. 7, 2. 145, 3. 312, 4. 115, 5. 447, 6. 212, 7. 223, 8. 2, 9. 78, 10. 13, 11. 23, 12. 235, 13. 214129:156= 1. 7, 2. 145, 3. 312, 4. 115, 5. 447, 6. 212, 7. 223, 8. 2, 9. 78, 10. 13, 11. 23, 12. 235, 13. 214423:134= 1. 7, 2. 145, 3. 312, 4. 115, 5. 447, 6. 212, 7. 223, 8. 2, 9. 78, 10. 13, 11. 23, 12. 235, 13. 214558:214= 1. 7, 2. 145, 3. 312, 4. 115, 5. 447, 6. 212, 7. 223, 8. 2, 9. 78, 10. 13, 11. 23, 12. 235, 13. 214
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R136od1PfbIF9
Ćwiczenie 5
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 3·116+4:113= 1. 35, 2. 112, 3. 437, 4. 23, 5. 612, 6. 12, 7. 612, 8. 513, 9. 4938+112:114= 1. 35, 2. 112, 3. 437, 4. 23, 5. 612, 6. 12, 7. 612, 8. 513, 9. 49213-1122·1825= 1. 35, 2. 112, 3. 437, 4. 23, 5. 612, 6. 12, 7. 612, 8. 513, 9. 49145:425-1710= 1. 35, 2. 112, 3. 437, 4. 23, 5. 612, 6. 12, 7. 612, 8. 513, 9. 49
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R4TYlhyMGj5e9
Ćwiczenie 6
Oblicz sposobem pisemnym i wpisz w puste miejsce prawidłowy wynik działania. 1,38+24,587= Tu uzupełnij151,45-42,56= Tu uzupełnij73,2-18,396= Tu uzupełnij3,24·1,8= Tu uzupełnij0,307·1,46= Tu uzupełnij34,02:3= Tu uzupełnij15,75:0,9= Tu uzupełnij0,03572:0,04= Tu uzupełnij2,76-0,12:0,8= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MFzT9ODiDKJ
Ćwiczenie 7
Oblicz wartość wyrażenia. Jeśli to możliwe, obliczenia wykonuj na liczbach dziesiętnych. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 43,7+235= 1. 12,5, 2. 3,55, 3. 0,97, 4. 17,26, 5. 2,2, 6. 58,1, 7. 0,4, 8. 6,65, 9. 10,3, 10. 46,3, 11. 34,2, 12. 1,4, 13. 25,9516,4-934= 1. 12,5, 2. 3,55, 3. 0,97, 4. 17,26, 5. 2,2, 6. 58,1, 7. 0,4, 8. 6,65, 9. 10,3, 10. 46,3, 11. 34,2, 12. 1,4, 13. 25,953,3:112= 1. 12,5, 2. 3,55, 3. 0,97, 4. 17,26, 5. 2,2, 6. 58,1, 7. 0,4, 8. 6,65, 9. 10,3, 10. 46,3, 11. 34,2, 12. 1,4, 13. 25,95159·0,9= 1. 12,5, 2. 3,55, 3. 0,97, 4. 17,26, 5. 2,2, 6. 58,1, 7. 0,4, 8. 6,65, 9. 10,3, 10. 46,3, 11. 34,2, 12. 1,4, 13. 25,95138:0,11= 1. 12,5, 2. 3,55, 3. 0,97, 4. 17,26, 5. 2,2, 6. 58,1, 7. 0,4, 8. 6,65, 9. 10,3, 10. 46,3, 11. 34,2, 12. 1,4, 13. 25,9523·2,4-2,2:156= 1. 12,5, 2. 3,55, 3. 0,97, 4. 17,26, 5. 2,2, 6. 58,1, 7. 0,4, 8. 6,65, 9. 10,3, 10. 46,3, 11. 34,2, 12. 1,4, 13. 25,95
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1HGiVdQzBf7s
Ćwiczenie 8
Dopasuj wyrażenia z nawiasami tak, aby równości były prawdziwe. Uzupełnij je, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 1. 2445-1235·0,5+0,3:0,5, 2. 4·45,5+193,2-3,3, 3. 4·45,5+193,2-3,3, 4. 0,75·5,8+2,4·4-30·12, 5. 2445-1235·0,5+0,3:0,5, 6. 5,3+3,7:0,3+15·212, 7. 0,75·5,8+2,4·4-30·12, 8. 5,3+3,7:0,3+15·212 =951,51. 2445-1235·0,5+0,3:0,5, 2. 4·45,5+193,2-3,3, 3. 4·45,5+193,2-3,3, 4. 0,75·5,8+2,4·4-30·12, 5. 2445-1235·0,5+0,3:0,5, 6. 5,3+3,7:0,3+15·212, 7. 0,75·5,8+2,4·4-30·12, 8. 5,3+3,7:0,3+15·212 =19,521. 2445-1235·0,5+0,3:0,5, 2. 4·45,5+193,2-3,3, 3. 4·45,5+193,2-3,3, 4. 0,75·5,8+2,4·4-30·12, 5. 2445-1235·0,5+0,3:0,5, 6. 5,3+3,7:0,3+15·212, 7. 0,75·5,8+2,4·4-30·12, 8. 5,3+3,7:0,3+15·212 =30,51. 2445-1235·0,5+0,3:0,5, 2. 4·45,5+193,2-3,3, 3. 4·45,5+193,2-3,3, 4. 0,75·5,8+2,4·4-30·12, 5. 2445-1235·0,5+0,3:0,5, 6. 5,3+3,7:0,3+15·212, 7. 0,75·5,8+2,4·4-30·12, 8. 5,3+3,7:0,3+15·212 =9,6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Do liczb wymiernych zaliczamy też liczby całkowite. Wykonaj działania na takich liczbach.

R17lauAreg1gW
Ćwiczenie 9
Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 43+74 = Tu uzupełnij15+7 = Tu uzupełnij18+11 = Tu uzupełnij12+20+35 = Tu uzupełnij0 -52 = Tu uzupełnij17 -13 = Tu uzupełnij14 -38 = Tu uzupełnij-5 -6 -17 = Tu uzupełnij20 -31 -49 = Tu uzupełnij16 -6 = Tu uzupełnij38 --32 = Tu uzupełnij35 -35 - 41 -41 = Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDNUeBOG3l0Ol
Ćwiczenie 10
Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. -4·15= Tu uzupełnij-12·-3= Tu uzupełnij-2·-3·-1·4= Tu uzupełnij-8·2·-1·4= Tu uzupełnij-5·-1·-20·-7·-1= Tu uzupełnij-28:14= Tu uzupełnij-42:-7= Tu uzupełnij-12:-3:-2= Tu uzupełnij-72:9·-3= Tu uzupełnij-52= Tu uzupełnij-23= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1N7d5H0oVwHJ
Ćwiczenie 11
Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. -4+2·-3= Tu uzupełnij-12:6-6·2= Tu uzupełnij-22·-3+-5·4= Tu uzupełnij-1·-2+53-8·-1= Tu uzupełnij100:-52+4= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Przypomnij sobie, jak wykonujemy działania na pierwiastkach, analizując poniższy przykład.

Przykład 1

Podamy przykłady par liczb niewymiernych, dla których iloczyn, iloraz, suma i różnica są liczbami wymiernymi, oraz par liczb niewymiernych, dla których iloczyn, iloraz, suma i różnica są liczbami niewymiernymi.

Przykłady par liczb niewymiernych, dla których suma, różnica, iloczyn i iloraz są liczbami niewymiernymi

Przykłady par liczb niewymiernych, dla których suma, różnica, iloczyn i iloraz są liczbami wymiernymi

2+2=22

1+2+1-2=2

22-2=2

1+2-2=1

23=23=6

33=33=9=3

10:2=10:2=5

8:2=8:2=4=2

R1PYE7cqo1Wsy
Ćwiczenie 12
Podaj wynik podanych zadań jako liczbę całkowitą: 1. pierwiastek z dwa razy pierwiastek z dwa., 2. pierwiastek z dwa razy pierwiastek z osiem., 3. pierwiastek z trzech razy pierwiastek z trzech., 4. pierwiastek z dwudziestu siedmiu razy pierwiastek z trzech., 5. pierwiastek z dwunastu podzielić przez pierwiastek z trzech., 6. pierwiastek z osiemnastu podzielić przez pierwiastek z dwóch., 7. pierwiastek z dwudziestu podzielić przez pierwiastek z pięciu.
R1BVUYOUA4wdK
Ćwiczenie 13
Przyporządkuj poszczególnym przekształceniom nazwy własności, na podstawie których je wykonano. Przekształcenie dotyczy nastepującego iloczynu: 23-233+3=. Etap pierwszy: 33·23-2+3·23-2=. Zastosowano tu własność. Możliwe do wyboru własności: a) rozdzielność mnożenia względem odejmowania; b) rozdzielność mnożenia względem dodawania; c) rozdzielność pierwiastkowania względem mnożenia. Etap drugi: 3323-233+323-32=. Zastosowano tu własność. Możliwe do wyboru własności: a) rozdzielność mnożenia względem odejmowania; b) rozdzielność mnożenia względem dodawania; c) rozdzielność pierwiastkowania względem mnożenia. Etap trzeci: 63-233+323-6. Zastosowano tu własność. Możliwe do wyboru własności: a) rozdzielność mnożenia względem odejmowania; b) rozdzielność mnożenia względem dodawania; c) rozdzielność pierwiastkowania względem mnożenia.
Rj5Z04pS3LCiw
Ćwiczenie 14
Rozwiąż test. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi. 1. Wyrażenie 53·53+253 jest równe: Możliwe odpowiedzi: a) 253+1253; b) 5+6253:53; c) 253+5. 2. Wyrażenie 45·85+165 jest równe: Możliwe odpowiedzi: a) 3210+6410; b) 2+225; c) 3225+6425. 3. Wyrażenie 34-27434 jest równe: Możliwe odpowiedzi: a) 94-3; b) 3-3; c) 94-814. 4. Wyrażenie 94-27494 jest równe: Możliwe odpowiedzi: a) 98-2438; b) 916-24316; c) 3-334.

Rozwiąż zadania tekstowe, wymagające wykonania obliczeń rachunkowych.

R1acu8h5rJEoQ
Ćwiczenie 15
1. Tu uzupełnij 2. Tu uzupełnij 3. Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
R1RjsOZWcYSF9
Pociąg przez 5 godzin jechał ze średnią prędkością 125 kmh, a przez następne 7 godzin z prędkością 115 kmh. Jaką drogę przebył w ciągu tych 12 godzin? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Pociąg przebył 1. 1400, 2. 1340, 3. 1430, 4. 1300, 5. 1450, 6. 1350 km.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
Rszv2i60se5b9
Iza miała 270 . Na prezent dla Dorotki wydała 29 swoich oszczędności. Połowę pozostałej kwoty przeznaczyła na bilety do kina dla siebie i Dorotki. Ile pieniędzy zostało Izie? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Izie zostało Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1LV2NwRVeIPP
Ćwiczenie 18
Ile Gosia zapłaciła za 0,4 kg winogron po 7,60  za kilogram i 34 kg mandarynek po 6,80  za kilogram? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Gosia zapłaciła Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19
R5D8nmEjY4LxH
Na uszycie bluzki krawcowa zużyła 134 m materiału. Ile takich bluzek może uszyć z 45,5 m tego samego materiału? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Krawcowa może uszyć 1. 28, 2. 26, 3. 27, 4. 25, 5. 24 takich bluzek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
RydCOTUYAfGgV
Jola miała 120 . Kupiła książkę za 34,50  oraz bransoletkę za 43,50 . Jaki procent swoich pieniędzy wydała Jola na te zakupy? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Jola wydała 1. 40, 2. 60, 3. 55, 4. 65, 5. 75% swoich pieniędzy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1TEA6bHYuBuk
Ćwiczenie 21
Rano temperatura powietrza wynosiła -9°C, w południe wzrosła o 5°C, ale do wieczora spadła o 6°C. Jaka była temperatura powietrza wieczorem? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Temperatura powietrza wieczorem wynosiła Tu uzupełnij°C.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22

Samochód, który spala 5,5 litra benzyny na każde 100 km, jechał 2 h40 min z prędkością 60 kmh. Ile kosztowała benzyna, którą spalił samochód podczas podróży, jeżeli litr benzyny kosztuje 5,80 ?

RQiYlDGkoBgMK1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RN7aN6vYQiFgW
Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Odpowiedź: Koszt benzyny, którą spalił samochód podczas podróży, to 1. 65,12 , 2. 51,04 , 3. 59,67 , 4. 49,78 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1H3Vm6xMY942
Ćwiczenie 23
Zosia kupiła 2,4 m białej wstążki i 3,5 m zielonej wstążki. Za białą wstążkę zapłaciła 6,48 , a za zieloną 9,1 . O ile złotych więcej kosztował 1 metr białej wstążki niż 1 metr zielonej wstążki?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 0,10 , 2. 1,10 , 3. 3,20 , 4. 2,50 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YkhIQTjVNOS
Ćwiczenie 24
Dany jest prostokąt o bokach długości 1,5 cm334 cm. Krótszy bok prostokąta wydłużono o 235 cm, a dłuższy skrócono o 1,4 cm. Oblicz obwód i pole powstałego prostokąta.
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Pole tego prostokąta to 9,635 cm2., 2. Obwód tego prostokąta to 12,9 cm., 3. Pole tego prostokąta to 11,856 cm2., 4. Obwód tego prostokąta to 14,6 cm., 5. Pole tego prostokąta to 8,564 cm2., 6. Obwód tego prostokąta to 8,6 cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25

Państwo Kowalscy wraz z dziesięcioletnią córką wybierają się na wycieczkę. Oferta biura turystycznego, z którego usług zamierzają skorzystać, jest następująca:

R170VuXtLmDRA1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvJD02rhRW3zX
Uzupełnij odpowiedzi na poniższe pytania, przeciągając w luki odpowiednie kwoty lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ile złotych zapłacą za wycieczkę państwo Kowalscy, jeżeli trasa wycieczki będzie miała długość 1260 km, na wycieczkę jedzie 45 osób, program wycieczki przewiduje 4 noclegi, 3 śniadania i 3 obiadokolacje?
Odpowiedź: Państwo Kowalscy zapłacą za wycieczkę 1. 125,01 , 2. 25,92 , 3. 31,62 , 4. 19,50 , 5. 145,49 , 6. 1145,32 , 7. 1324,75 , 8. 138,72 , 9. 1248,48 .
O ile złotych wzrośnie opłata za wycieczkę państwa Kowalskich, jeżeli z wycieczki zrezygnowały 3 osoby?
Odpowiedź: Opłata wzrośnie o 1. 125,01 , 2. 25,92 , 3. 31,62 , 4. 19,50 , 5. 145,49 , 6. 1145,32 , 7. 1324,75 , 8. 138,72 , 9. 1248,48 .
Ile więcej zapłaciliby państwo Kowalscy, gdyby na wycieczkę jechało 45 osób, ale rabat dla dzieci zmalałby do 13 kosztów podróży?
Odpowiedź: Państwo Kowalscy zapłacą więcej o 1. 125,01 , 2. 25,92 , 3. 31,62 , 4. 19,50 , 5. 145,49 , 6. 1145,32 , 7. 1324,75 , 8. 138,72 , 9. 1248,48 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RWZlYFvv9PJNi
Ćwiczenie 26
Jola kupiła 45 dag sera żółtego po 22,40  za kilogram, 15 dag wędliny po 21,20  za kilogram i dwie bułki po 0,80  za sztukę. Ile zapłaciła, jeżeli na zakup żółtego sera przysługiwał w tym dniu rabat w wysokości 0,25 ceny?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 12,34 , 2. 11,25 , 3. 9,99 , 4. 14,27 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1cbZ1LqeoJvj
Ćwiczenie 27
W sklepie było 125,6 kg jabłek. Pierwszego dnia sprzedano 14 wszystkich jabłek, a następnego dnia 0,6 reszty. Uzupełnij odpowiedzi na poniższe pytania, przeciągając w luki odpowiednie masy lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ile kilogramów jabłek sprzedano w ciągu dwóch dni?
Odpowiedź: W ciągu dwóch dni sprzedano 1. 36,62 kg, 2. 67,57 kg, 3. 87,92 kg, 4. 37,68 kg, 5. 42,68 kg, 6. 91,76 kg jabłek.
Ile kilogramów jabłek pozostało w sklepie?
Odpowiedź: W sklepie pozostało 1. 36,62 kg, 2. 67,57 kg, 3. 87,92 kg, 4. 37,68 kg, 5. 42,68 kg, 6. 91,76 kg jabłek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 28

Samochód przejechał w ciągu pierwszej godziny 13 trasy długości 29,4 km, a w ciągu drugiej godziny o 425 km więcej niż w ciągu pierwszej godziny. Ile km zostało mu do przejechania?

RlZm1VwoPT6FQ1
Animacja pokazuje samochód poruszający się po pewnej trasie.
R1TJffX976vDh
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 5,4 km, 2. 4,6 km, 3. 2,8 km, 4. 3,7 km
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 29
RlB9VCJexfKL8
Zmieszano 3 kg cukierków owocowych po 15,60  za kilogram i 7 kg cukierków orzechowych po 12,40  za kilogram. Uzupełnij odpowiedzi na poniższe pytania, przeciągając w luki odpowiednie kwoty lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Ile złotych kosztował kilogram mieszanki?
Odpowiedź: Kilogram mieszanki kosztował 1. 14,51 , 2. 13,36 , 3. 11,76 , 4. 12,46 , 5. 10,02 , 6. 9,82 .
Ania kupiła 34 kg tej mieszanki. Ile zapłaciła?
Odpowiedź: Ania za 34 kg mieszanki zapłaciła 1. 14,51 , 2. 13,36 , 3. 11,76 , 4. 12,46 , 5. 10,02 , 6. 9,82 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 30
R1AvXsXpkBrAY
Podczas wycieczki rowerowej Kuba przejechał pierwszy odcinek drogi o długości 15 km ze średnią prędkością 30 kmh, drugi odcinek o długości 18 km pokonał w czasie 1 godziny, a ostatni etap przejechał ze średnią prędkością 16 kmh w czasie 45 minut.
Uzupełnij odpowiedzi na poniższe pytania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Pamiętaj, że średnia prędkość jest ilorazem długości przebytej drogi przez całkowity czas trwania wycieczki. Jaka była średnia prędkość, z jaką jechał Kuba, na całej trasie?
Odpowiedź: Średnia prędkość, z jaką jechał Kuba, wynosi 1. 19 kmh, 2. wzrosła, 3. zmalała, 4. 3 kmh, 5. 2 kmh, 6. 5 kmh, 7. 25 kmh, 8. 20 kmh.
Jak zmieniłaby się średnia prędkość, gdyby Kuba odpoczywał przez 15 minut?
Odpowiedź: Średnia prędkość Kuby by 1. 19 kmh, 2. wzrosła, 3. zmalała, 4. 3 kmh, 5. 2 kmh, 6. 5 kmh, 7. 25 kmh, 8. 20 kmh o 1. 19 kmh, 2. wzrosła, 3. zmalała, 4. 3 kmh, 5. 2 kmh, 6. 5 kmh, 7. 25 kmh, 8. 20 kmh.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.