Działania na liczbach wymiernych i niewymiernych
3. O liczbach wymiernych i niewymiernych - podsumowanie
Starożytni pitagorejczycy uważali, że świat jest uporządkowany i racjonalny, gdyż rządzą nim liczby. Liczby wymierne. Bez nich wszystko byłoby bezkresne, niepojęte i chaotyczne. Według legendy jeden ze zwolenników Pitagorasa, Hippazos z Metapontu, odkrył, że istnieją liczby, które nie są wymierne. Dowiódł on, że przekątna kwadratu o boku równym 1 jest liczbą, której nie da się wyrazić za pomocą ułamka zwykłego.
To zdumiewające odkrycie ogłosił w czasie przeprawy łodzią przez Morze Śródziemne. Legenda głosi, iż jego towarzysze tak się zdenerwowali, że wyrzucili go za burtę i nieszczęśnik utonął. Bardziej prawdopodobne natomiast jest, że został po prostu wykluczony z grona zwolenników zgromadzonych wokół Pitagorasa.

W tym materiale zajmiemy się rozwijaniem umiejętności rachunkowych. Będziemy wykonywać obliczenia na liczbach wymiernych i niewymiernych.
Liczby całkowite to liczby naturalne, liczby do nich przeciwne i liczba zero.
Zimą możemy zaobserwować, że temperatura powietrza spada poniżej . Mówimy wówczas, że jest równa na przykład , , . Liczby, za pomocą których zapisana jest ta temperatura, nazywamy ujemnymi.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RhJNFKxRAWvov
Animacja przedstawia jakich temperatur możemy spodziewać się latem i zimą.
Liczba wymierna to liczba, którą można przedstawić w postaci ułamka , gdzie i są liczbami całkowitymi i .
Liczby wymierne mogą być zatem ujemne lub dodatnie. Do liczb wymiernych zaliczamy też zero. Zero nie jest liczbą ani dodatnią, ani ujemną.
Liczbami wymiernymi są liczby naturalne, całkowite i ułamki.

Do liczb niewymiernych zaliczamy na przykład niektóre pierwiastki i znaną ci z lekcji geometrii liczbę .
Jeśli w wyrażeniu arytmetycznym występują liczby wymierne i niewymierne, kolejność wykonywania działań jest analogiczna, jak na liczbach wymiernych.
Najpierw wykonujemy działania w nawiasach. Następnie potęgowanie i pierwiastkowanie. Dalej mnożenie i dzielenie w kolejności występowania od lewej do prawej. Na końcu dodawanie i odejmowanie również w kolejności występowania od lewej do prawej.
Poniższe ćwiczenia pozwolą ci na utrwalenie umiejętności obliczania wartości wyrażeń zbudowanych tylko z liczb wymiernych oraz z liczb wymiernych i pierwiastków.
Pierwsze ćwiczenie to zastosowanie kolejności wykonywania działań na liczbach naturalnych.
Teraz wykonaj działania na ułamkach.
Do liczb wymiernych zaliczamy też liczby całkowite. Wykonaj działania na takich liczbach.
Przypomnij sobie, jak wykonujemy działania na pierwiastkach, analizując poniższy przykład.
Podamy przykłady par liczb niewymiernych, dla których iloczyn, iloraz, suma i różnica są liczbami wymiernymi, oraz par liczb niewymiernych, dla których iloczyn, iloraz, suma i różnica są liczbami niewymiernymi.
Przykłady par liczb niewymiernych, dla których suma, różnica, iloczyn i iloraz są liczbami niewymiernymi | Przykłady par liczb niewymiernych, dla których suma, różnica, iloczyn i iloraz są liczbami wymiernymi |
|---|---|
Rozwiąż zadania tekstowe, wymagające wykonania obliczeń rachunkowych.
Samochód, który spala litra benzyny na każde , jechał i z prędkością . Ile kosztowała benzyna, którą spalił samochód podczas podróży, jeżeli litr benzyny kosztuje ?

Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Pole tego prostokąta to ., 2. Obwód tego prostokąta to ., 3. Pole tego prostokąta to ., 4. Obwód tego prostokąta to ., 5. Pole tego prostokąta to ., 6. Obwód tego prostokąta to .
Państwo Kowalscy wraz z dziesięcioletnią córką wybierają się na wycieczkę. Oferta biura turystycznego, z którego usług zamierzają skorzystać, jest następująca:

Odpowiedź: Państwo Kowalscy zapłacą za wycieczkę 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
O ile złotych wzrośnie opłata za wycieczkę państwa Kowalskich, jeżeli z wycieczki zrezygnowały osoby?
Odpowiedź: Opłata wzrośnie o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Ile więcej zapłaciliby państwo Kowalscy, gdyby na wycieczkę jechało osób, ale rabat dla dzieci zmalałby do kosztów podróży?
Odpowiedź: Państwo Kowalscy zapłacą więcej o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. .
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Odpowiedź: W ciągu dwóch dni sprzedano 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. jabłek.
Ile kilogramów jabłek pozostało w sklepie?
Odpowiedź: W sklepie pozostało 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. jabłek.
Samochód przejechał w ciągu pierwszej godziny trasy długości , a w ciągu drugiej godziny o więcej niż w ciągu pierwszej godziny. Ile zostało mu do przejechania?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RlZm1VwoPT6FQ
Animacja pokazuje samochód poruszający się po pewnej trasie.
Odpowiedź: Kilogram mieszanki kosztował 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Ania kupiła tej mieszanki. Ile zapłaciła?
Odpowiedź: Ania za mieszanki zapłaciła 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Uzupełnij odpowiedzi na poniższe pytania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Pamiętaj, że średnia prędkość jest ilorazem długości przebytej drogi przez całkowity czas trwania wycieczki. Jaka była średnia prędkość, z jaką jechał Kuba, na całej trasie?
Odpowiedź: Średnia prędkość, z jaką jechał Kuba, wynosi 1. , 2. wzrosła, 3. zmalała, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Jak zmieniłaby się średnia prędkość, gdyby Kuba odpoczywał przez minut?
Odpowiedź: Średnia prędkość Kuby by 1. , 2. wzrosła, 3. zmalała, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. o 1. , 2. wzrosła, 3. zmalała, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. .
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.