Równania - bo świat jest w równowadze
5. Zastosowanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych
Już trzy tysiące lat temu starożytni Babilończycy na glinianych tabliczkach zamieszczali łamigłówki matematyczne. Współcześnie, też powstają łamigłówki. Jedną z nich spróbuj rozwiązać układając odpowiednie równanie. Twórcą tej zagadki jest Hubert Phillips, brytyjski ekonomista i dziennikarz.
Butelka i korek do niej kosztują razem pensów, a sama butelka kosztuje pensów więcej niż korek. Ile kosztuje każda rzecz z osobna?

Jeśli będziesz mieć problem z rozwiązaniem zadania – przeanalizuj poniższy materiał.
Chcąc rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania, należy je najpierw dokładnie przeczytać i ustalić czego szukamy. Następnie dokonać analizy zadania – czyli opisać wiadome i niewiadome oraz zależności między nimi. Po ułożeniu równania, trzeba je rozwiązać. W tym materiale równania będziemy rozwiązywać, przekształcając je równoważnie.
Dzięki takim przekształceniom nie będziemy musieli zawsze sprawdzać czy znaleziona liczba jest rozwiązaniem równania. Warto jednak ustalić, czy rozwiązanie równania jest również rozwiązaniem zadania. Bowiem może okazać się, że otrzymamy ujemną cenę towaru lub na przykład prędkość poruszania się rowerzysty wynoszącą .
W takim przypadku sprawdzamy, czy ułożyliśmy poprawne równanie i czy dobrze je rozwiązaliśmy. Jeśli tak – możemy stwierdzić, że zadanie nie ma rozwiązania.
Przypomnijmy jeszcze na czym polega metoda równań równoważnychmetoda równań równoważnych.
Aby otrzymać równanie równoważne danemu możemy:
obie strony równania przekształcić, stosując prawa działań lub przeprowadzając redukcję wyrazów podobnych,
pomnożyć lub podzielić obie strony równania przez tę samą liczbę różną od zera,
do obu stron równania (lub od obu stron równania) dodać (odjąć) to samo wyrażenie.
Zadania tekstowe z wykorzystaniem równań będziemy rozwiązywać w następujących etapach:
analiza zadania,
ułożenie równania i jego rozwiązanie,
sprawdzenie rozwiązania równania z warunkami zadania,
zapisanie odpowiedzi.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R9WBiSRZmtwWE
Animacja przedstawia zadanie tekstowe z jedną niewiadomą dotyczące wieku wraz z rozwiązaniem.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RshwGlnx8rp0e
Animacja przedstawia zadanie tekstowe z jedną niewiadomą dotyczące pieniędzy wraz z rozwiązaniem.
Za cebuli i ziemniaków zapłacono . Cena ziemniaków była o mniejsza od ceny cebuli. Ile zapłacono za ziemniaki, a ile za cebulę?

Analiza zadania:
– cena cebuli (w ),
– cena ziemniaków (w ),
– wartość kupionej cebuli (w ),
– wartość zakupionych ziemniaków.
Układamy i rozwiązujemy równanie.
Wykonujemy mnożenie i redukujemy wyrazy podobne.
Do obu stron równania dodajemy i obie strony dzielimy przez .
Obliczamy cenę ziemniaków.
Obliczamy ile zapłacono za ziemniaki, a ile za cebulę.
Odpowiedź:
Za ziemniaki zapłacono , a za cebulę .
Rozwiązując zadania z kontekstem realistycznym, warto zwrócić uwagę, jakie warunki musi spełnić liczba, będąca rozwiązaniem równania.
Połowa znajomych Oli gra w koszykówkę, trzecia część znajomych gra w siatkówkę, a pozostałych osób trenuje pływanie. Ilu znajomych ma Ola?

Analiza zadania:
– liczba znajomych Oli,
– tylu znajomych gra w koszykówkę,
– tylu znajomych gra w siatkówkę,
– tylu znajomych trenuje pływanie.
Zwróć uwagę, że liczba musi być liczbą naturalną (jako liczba znajomych Oli).
Układamy i rozwiązujemy równanie.
Mnożymy obie strony równania przez (najmniejsza wspólna wielokrotność liczb i ).
Redukujemy wyrazy podobne i odejmujemy od obu stron równania .
Znaleziona liczb jest liczbą naturalną, zatem spełnia warunki zadania.
Odpowiedź:
Ola ma znajomych.
W prawej szufladzie było razy więcej zielonych kulek niż w lewej. Z prawej szuflady przełożono do lewej kulek i teraz w lewej szufladzie jest dwa razy więcej kulek niż w prawej.
Ile kulek było początkowo w każdej szufladzie?

Analiza zadania:
– początkowa liczba kulek w lewej szufladzie, – liczba naturalna,
– początkowa liczba kulek w prawej szufladzie,
– liczba kulek w lewej szufladzie po przełożeniu kulek,
– liczba kulek w prawej szufladzie po przełożeniu kulek.
Układamy i rozwiązujemy równanie.
Wykonujemy mnożenie.
Do obu stron równania dodajemy .
Redukujemy wyrazy podobne.
Dzielimy obie strony równania przez .
Obliczamy, ile kulek było w prawej szufladzie.
Odpowiedź:
W prawej szufladzie było kulek, a w lewej .
Zosia jechała rowerem dwie godziny, a następnie godzinę szła piechotą. W sumie przebyła . Z jaką średnią prędkością jechała rowerem, jeżeli piechotą szła z prędkością o mniejszą niż jechała rowerem?

Analiza zadania:
– średnia prędkość, z jaką jechała Zosia rowerem (w ),
– średnia prędkość, z jaką szła Zosia (w ),
– odległość, jaką przebyła Zosia rowerem (w ),
– odległość, jaką Zosia przebyła piechotą (w ).
Zapisujemy i rozwiązujemy równanie.
Wykonujemy mnożenie i redukujemy wyrazy podobne.
Do obu stron równania dodajemy i redukujemy wyrazy podobne.
Dzielimy obie strony równania przez .
Odpowiedź:
Zosia jechała rowerem ze średnią prędkością .
W przypadku wielu zadań tekstowych, analizę zadania można zapisać za pomocą tabelki.
Wczoraj Ewa miała kwoty, którą miała Ela. Dzisiaj każda z dziewcząt dostała od rodziców po i teraz Ewa ma kwoty, którą ma Ela. Ile teraz pieniędzy ma każda z dziewcząt?
Imię | Wczoraj | Dzisiaj |
|---|---|---|
Ela | ||
Ewa |
Układamy i rozwiązujemy równanie.
Mnożymy obie strony równania przez , czyli najmniejszy wspólny mianownik ułamków i .
Wykonujemy mnożenie i do obu stron równania dodajemy
Redukujemy wyrazy podobne i dzielimy obie strony równania przez .
Obliczamy, ile pieniędzy ma dzisiaj Ela.
Obliczamy, ile pieniędzy ma dzisiaj Ewa.
Odpowiedź:
Ela ma , a Ewa ma .
W zadaniach geometrycznych dane i szukane można przedstawić na rysunku.
W prostokącie jeden bok jest o dłuższy od drugiego. Obwód prostokąta jest równy .
Oblicz długości boków tego prostokąta.

Analiza zadania:
– długość krótszego boku prostokąta,
– długość dłuższego boku prostokąta.
Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.
Dzielimy obie strony równania przez .
Redukujemy wyrazy podobne i od obu stron równania odejmujemy .
Redukujemy wyrazy podobne i dzielimy obie strony równania przez .
Obliczamy długość dłuższego boku prostokąta.
Odpowiedź:
Długości boków prostokąta są równe i .
Animacja
Zapoznaj się z poniższą animacją, a następnie rozwiąż polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RoHSSeL6xKUTW
Animacja nawiązująca do treści materiału
Przeanalizuj przykłady podane na filmie i w podobny sposób rozwiąż poniższe zadanie.
Uczniowie w kinie zajęli miejsca na krzesłach ustawionych w rzędach. W każdym rzędzie usiadło uczniów. Gdyby w każdym rzędzie usiadło uczniów, to zajęliby o dwa rzędy mniej. Ilu uczniów poszło do kina?
Córka ma lat, a matka jest o lat starsza. Ile lat temu wiek córki stanowił ósmą część wieku matki?
W liczbie dwucyfrowej cyfra jedności jest o większa od cyfry dziesiątek.
Suma tej liczby i liczby o przestawionych cyfrach jest równa . Znajdź tę liczbę dwucyfrową.
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Wynika z tego, że:
Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby.
Dwieście kilogramów mąki przewieziono w workach pięciokilogramowych i ośmiokilogramowych. Ile było worków poszczególnych rodzajów? Rozwiąż zadanie i zapisz odpowiedź.
Ala i Ola mają łącznie lat. Sześć lat temu Ala była trzy razy starsza od Oli. Ile lat ma obecnie każda z nich? Rozwiąż zadanie i zapisz odpowiedź.
Odpowiedź: Mama miała razy więcej lat niż jej córki Tu uzupełnij lata temu.Za ile lat mama będzie miała razy więcej lat niż jej córki razem?
Odpowiedź: Mama będzie miała razy więcej lat niż jej córki za Tu uzupełnij lata.
Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Rozwiązał poprawnie Tu uzupełnij zadań.
Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Basia upiekła Tu uzupełnij rogalików z jagodami.
Odpowiedź: lat lat lat Ile lat ma Agata?
Odpowiedź: lat lat lat Ile lat temu Agata była razy starsza od Basi?
Odpowiedź: rok temu lata temu lata temu Za ile lat Agata będzie o lat starsza od Basi?
Odpowiedź: Za rok. Za dwa lata. Nigdy.
Słownik
metoda takiego przekształcania równania, aby po każdym przekształceniu otrzymać równanie równoważne danemu.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.