RbTywitNSLN3o
Ilustracja przedstawia szkolną tablicę w kolorze zielonym. Na tablicy znajdują się obliczenia wykonane białą kredą.

Równania - bo świat jest w równowadze

Źródło: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

5. Zastosowanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych

Już trzy tysiące lat temu starożytni Babilończycy na glinianych tabliczkach zamieszczali łamigłówki matematyczne. Współcześnie, też powstają łamigłówki. Jedną z nich spróbuj rozwiązać układając odpowiednie równanie. Twórcą tej zagadki jest Hubert Phillips, brytyjski ekonomista i dziennikarz.
Butelka i korek do niej kosztują razem 21 pensów, a sama butelka kosztuje 20 pensów więcej niż korek. Ile kosztuje każda rzecz z osobna?

RGCD45wF66Bag
Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Jeśli będziesz mieć problem z rozwiązaniem zadania – przeanalizuj poniższy materiał.

1

Chcąc rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania, należy je najpierw dokładnie przeczytać i ustalić czego szukamy. Następnie dokonać analizy zadania – czyli opisać wiadome i niewiadome oraz zależności między nimi. Po ułożeniu równania, trzeba je rozwiązać. W tym materiale równania będziemy rozwiązywać, przekształcając je równoważnie.
Dzięki takim przekształceniom nie będziemy musieli zawsze sprawdzać czy znaleziona liczba jest rozwiązaniem równania. Warto jednak ustalić, czy rozwiązanie równania jest również rozwiązaniem zadania. Bowiem może okazać się, że otrzymamy ujemną cenę towaru lub na przykład prędkość poruszania się rowerzysty wynoszącą 1000 kmh.
W takim przypadku sprawdzamy, czy ułożyliśmy poprawne równanie i czy dobrze je rozwiązaliśmy. Jeśli tak – możemy stwierdzić, że zadanie nie ma rozwiązania.

Przypomnijmy jeszcze na czym polega metoda równań równoważnychmetoda równań równoważnychmetoda równań równoważnych.

Aby otrzymać równanie równoważne danemu możemy:

  • obie strony równania przekształcić, stosując prawa działań lub przeprowadzając redukcję wyrazów podobnych,

  • pomnożyć lub podzielić obie strony równania przez tę samą liczbę różną od zera,

  • do obu stron równania (lub od obu stron równania) dodać (odjąć) to samo wyrażenie.

Zadania tekstowe z wykorzystaniem równań będziemy rozwiązywać w następujących etapach:

  • analiza zadania,

  • ułożenie równania i jego rozwiązanie,

  • sprawdzenie rozwiązania równania z warunkami zadania,

  • zapisanie odpowiedzi.

Przykład 1
R9WBiSRZmtwWE1
Animacja przedstawia zadanie tekstowe z jedną niewiadomą dotyczące wieku wraz z rozwiązaniem.
Przykład 2
RshwGlnx8rp0e
Animacja przedstawia zadanie tekstowe z jedną niewiadomą dotyczące pieniędzy wraz z rozwiązaniem.
Przykład 3

Za 5 kg cebuli i 2 kg ziemniaków zapłacono 19 . Cena 1 kg ziemniaków była o 1  mniejsza od ceny 1 kg cebuli. Ile zapłacono za ziemniaki, a ile za cebulę?

R1XIWmrNY3Ohb
Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Analiza zadania:
x – cena cebuli (w ),
x-1 – cena ziemniaków (w ),
5x – wartość kupionej cebuli (w ),
2x-1 – wartość zakupionych ziemniaków.
Układamy i rozwiązujemy równanie.

5x+2x-1=19

Wykonujemy mnożenie i redukujemy wyrazy podobne.

5x+2x2=19
7x-2=19

Do obu stron równania dodajemy 2 i obie strony dzielimy przez 7.

7x=19+2
7x=21:7
x=3

Obliczamy cenę ziemniaków.

x-1=2

Obliczamy ile zapłacono za ziemniaki, a ile za cebulę.
2·2=4 
5·3=15 

Odpowiedź:
Za ziemniaki zapłacono 4 , a za cebulę 15 .

Rozwiązując zadania z kontekstem realistycznym, warto zwrócić uwagę, jakie warunki musi spełnić liczba, będąca rozwiązaniem równania.

Przykład 4

Połowa znajomych Oli gra w koszykówkę, trzecia część znajomych gra w siatkówkę, a pozostałych 8 osób trenuje pływanie. Ilu znajomych ma Ola?

R1aXTnXkuWEH4
Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Analiza zadania:
x – liczba znajomych Oli,
12x – tylu znajomych gra w koszykówkę,
13x – tylu znajomych gra w siatkówkę,
8 – tylu znajomych trenuje pływanie.
Zwróć uwagę, że liczba x musi być liczbą naturalną (jako liczba znajomych Oli).
Układamy i rozwiązujemy równanie.

12x+13x+8=x

Mnożymy obie strony równania przez 6 (najmniejsza wspólna wielokrotność liczb 23).

12x+13x+8=x·6
3x+2x+48=6x

Redukujemy wyrazy podobne i odejmujemy od obu stron równania 5x.

5x+48=6x-5x
48=6x-5x
48=x

Znaleziona liczb jest liczbą naturalną, zatem spełnia warunki zadania.

Odpowiedź:
Ola ma 48 znajomych.

Przykład 5

W prawej szufladzie było 5 razy więcej zielonych kulek niż w lewej. Z prawej szuflady przełożono do lewej 18 kulek i teraz w lewej szufladzie jest dwa razy więcej kulek niż w prawej.
Ile kulek było początkowo w każdej szufladzie?

R1T7BGLaCLQym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Analiza zadania:
x – początkowa liczba kulek w lewej szufladzie, x – liczba naturalna,
5x – początkowa liczba kulek w prawej szufladzie,
x+18 – liczba kulek w lewej szufladzie po przełożeniu kulek,
5x-18 – liczba kulek w prawej szufladzie po przełożeniu kulek.
Układamy i rozwiązujemy równanie.

x+18=25x-18

Wykonujemy mnożenie.

x+18=10x-36

Do obu stron równania dodajemy 36-x.

x+18+36-x=10x-36+36-x

Redukujemy wyrazy podobne.

54=9x

Dzielimy obie strony równania przez 9.

54=9x:9
6=x

Obliczamy, ile kulek było w prawej szufladzie.

5·6=30

Odpowiedź:
W prawej szufladzie było 30 kulek, a w lewej 6.

Przykład 6

Zosia jechała rowerem dwie godziny, a następnie godzinę szła piechotą. W sumie przebyła 29 km. Z jaką średnią prędkością jechała rowerem, jeżeli piechotą szła z prędkością o 7 kmh mniejszą niż jechała rowerem?

R7bthz6BUpJ3E
Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Analiza zadania:
x – średnia prędkość, z jaką jechała Zosia rowerem (w kmh),
x-7 – średnia prędkość, z jaką szła Zosia (w kmh),
2x – odległość, jaką przebyła Zosia rowerem (w km),
1·x-7 – odległość, jaką Zosia przebyła piechotą (w km).
Zapisujemy i rozwiązujemy równanie.

2x+1·x-7=29

Wykonujemy mnożenie i redukujemy wyrazy podobne.

2x+x-7=29
3x-7=29

Do obu stron równania dodajemy 7 i redukujemy wyrazy podobne.

3x-7+7=29+7
3x=36

Dzielimy obie strony równania przez 3.

3x=36:3
x=12

Odpowiedź:
Zosia jechała rowerem ze średnią prędkością 12 kmh.

W przypadku wielu zadań tekstowych, analizę zadania można zapisać za pomocą tabelki.

Przykład 7

Wczoraj Ewa miała 14 kwoty, którą miała Ela. Dzisiaj każda z dziewcząt dostała od rodziców po 10  i teraz Ewa ma 23 kwoty, którą ma Ela. Ile teraz pieniędzy ma każda z dziewcząt?

Imię

Wczoraj

Dzisiaj

Ela

x

x+10

Ewa

14x

14x+10

Układamy i rozwiązujemy równanie.

14x+10=23x+10

Mnożymy obie strony równania przez 12, czyli najmniejszy wspólny mianownik ułamków 1423.

14x+10=23x+10·12
3x+120=8x+10

Wykonujemy mnożenie i do obu stron równania dodajemy -3x-80

3x+120=8x+80
3x+120-3x-80=8x+80-3x-80

Redukujemy wyrazy podobne i dzielimy obie strony równania przez 5.

40=5x:5
8=x

Obliczamy, ile pieniędzy ma dzisiaj Ela.
8+10=18 
Obliczamy, ile pieniędzy ma dzisiaj Ewa.
14·8+10=2+10=12 

Odpowiedź:
Ela ma 18 , a Ewa ma 12 .

W zadaniach geometrycznych dane i szukane można przedstawić na rysunku.

Przykład 8

W prostokącie jeden bok jest o 6 dłuższy od drugiego. Obwód prostokąta jest równy 32.
Oblicz długości boków tego prostokąta.

R1KHyp67tVd6n
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Analiza zadania:
x – długość krótszego boku prostokąta,
x+6 – długość dłuższego boku prostokąta.
Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.

2x+2x+6=32

Dzielimy obie strony równania przez 2.

2x+2x+6=32:2
x+x+6=16

Redukujemy wyrazy podobne i od obu stron równania odejmujemy 6.

2x+6=16-6
2x+6-6=16-6

Redukujemy wyrazy podobne i dzielimy obie strony równania przez 2.

2x=10:2
x=5

Obliczamy długość dłuższego boku prostokąta.

x+6=5+6=11

Odpowiedź:
Długości boków prostokąta są równe 511.

2

Animacja

Zapoznaj się z poniższą animacją, a następnie rozwiąż polecenia.

RoHSSeL6xKUTW1
Animacja nawiązująca do treści materiału
Polecenie 1

Przeanalizuj przykłady podane na filmie i w podobny sposób rozwiąż poniższe zadanie.
Uczniowie w kinie zajęli miejsca na krzesłach ustawionych w rzędach. W każdym rzędzie usiadło 5 uczniów. Gdyby w każdym rzędzie usiadło 7 uczniów, to zajęliby o dwa rzędy mniej. Ilu uczniów poszło do kina?

RgMFdZbiyz5Tt
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Córka ma 12 lat, a matka jest o 28 lat starsza. Ile lat temu wiek córki stanowił ósmą część wieku matki?

R2qGFN53VQbpZ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

W liczbie dwucyfrowej cyfra jedności jest o 5 większa od cyfry dziesiątek.
Suma tej liczby i liczby o przestawionych cyfrach jest równa 143. Znajdź tę liczbę dwucyfrową.

R1IYmyVQoyCvF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3
R10DMy4tufEbB
Ćwiczenie 1
Pomyślano pewną liczbę x. Do liczby tej dodano 13. Wynik podzielono przez 3 i otrzymano liczbę o 7 mniejszą od pomyślanej. Wskaż równanie, które opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RLGEZyyZXlURH
Ćwiczenie 2
Suma cyfr liczby dwucyfrowej A jest równa 15. Jeśli przestawimy cyfry w tej liczbie, to otrzymamy liczbę B o 27 mniejszą od liczby A.
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Wynika z tego, że:
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1OExVbIx7hUV
Ćwiczenie 3
Matka jest 4 razy starsza od syna. Za 10 lat razem będą mieli 90 lat.
Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1aklParF2bX0
Obwód prostokąta jest równy 48. Jeden z boków jest o 2 krótszy od drugiego.
Uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RVzqw5fPfkLpc
Uzupełnij odpowiedzi na zadane pytania, przeciągając odpowiednie liczby.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RHhwHb3GS2v6u
Ćwiczenie 6
Połącz w pary zadanie i jego dokończenie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Dwieście kilogramów mąki przewieziono w 31 workach pięciokilogramowych i ośmiokilogramowych. Ile było worków poszczególnych rodzajów? Rozwiąż zadanie i zapisz odpowiedź.

R58orVN3KwS1s
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Ala i Ola mają łącznie 28 lat. Sześć lat temu Ala była trzy razy starsza od Oli. Ile lat ma obecnie każda z nich? Rozwiąż zadanie i zapisz odpowiedź.

RxvQbzeLwx6u8
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R9aJDOoZqRkTX
Ćwiczenie 9
Agnieszka za 5 lat będzie 2 razy starsza niż 7 lat temu. Które równanie należy rozwiązać, aby obliczyć wiek Agnieszki? Możliwe odpowiedzi: 1. x - 7 = 2 x + 5 , 2. 2x-7=x+5, 3. 2 x - 7 = x + 5 , 4. x-7=2x+5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQtPZMcwBirUo
Ćwiczenie 10
Mama jest 5 razy starsza od swojego syna Marka. Za 6 lat będzie od niego 3 razy starsza. Które równanie można wykorzystać, aby obliczyć wiek? Możliwe odpowiedzi: 1. 3 x + 6 = 5 x + 6 , 2. 3x+6=5x+6, 3. x+6=35x+6, 4. 1 5 x + 6 = 1 3 x + 6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNzWl3EGRO6pL
Ćwiczenie 11
Za 4 jednakowe opakowania plasteliny i 1 blok rysunkowy Magda zapłaciła 27,9 złotych. Blok rysunkowy jest dwa razy tańszy niż jedno opakowanie plasteliny. Ile zapłaciła Magda za kupioną plastelinę? Możliwe odpowiedzi: 1. 24,8 , 2. 6,2 , 3. 12,4 , 4. 18,6 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3XZz4zVTgY9X
Ćwiczenie 12
W sklepie z odzieżą damską cena sukienki z żakietem wynosi 730 złotych. Cena samej sukienki jest o 230 złotych wyższa niż cena samego żakietu. Jakie otrzymamy równanie, jeśli oznaczymy cenę sukienki przez x? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. x + x - 230 = 730 , 2. x + x + 230 = 730 , 3. x + x - 230 = 500 , 4. x + x + 230 = 500
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgWrxcXj2R02F
Ćwiczenie 13
Firma zakupiła 3 aparaty cyfrowe i 2 projektory multimedialne. Na zakupy przeznaczono 11 400 złotych. Cena jednego aparatu była wyższa od ceny jednego projektora o 800 . Jakie równanie otrzymamy, jeśli cenę jednego projektora oznaczymy przez x? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 2 x + 800 + 3 x = 11400 , 2. 3 x + 800 + 2 x = 11400 , 3. 3 x + 800 + 2 x = 11400, 4. 2 x + 800 + 3 x = 11400
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R1XUzRYNuheq2
Za 10 lat mama będzie 2 razy starsza od córki. Ile lat ma mama, jeżeli wiadomo, że miała 25 lat, gdy urodziła córkę? Możliwe odpowiedzi: 1. 40 lat, 2. 50 lat, 3. 45 lat, 4. 35 lat
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
R1S7GrmqMnQHo
Sześcioletni wnuczek Karol będzie za 2 lata młodszy od swojej babci 8 razy. Na podstawie tej informacji uzupełnij luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Gdy urodził się Karol, babcia miała 1. 16, 2. 58, 3. 65, 4. 6, 5. 68, 6. 56, 7. 15, 8. 12, 9. 5, 10. 8 lat.Babcia będzie 5 razy starsza od wnuczka za 1. 16, 2. 58, 3. 65, 4. 6, 5. 68, 6. 56, 7. 15, 8. 12, 9. 5, 10. 8 lat.Babcia i wnuczek będą mieli razem 100 lat za 1. 16, 2. 58, 3. 65, 4. 6, 5. 68, 6. 56, 7. 15, 8. 12, 9. 5, 10. 8 lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
Rc1H7ZNdNtp2X
Mama ma 38 lat. Jej młodsza córka ma 7 lat, a starsza 9 lat. Na podstawie tej informacji odpowiedz na poniższe pytania. Uzupełnij luki, wpisując w nie odpowiednie liczby. Ile lat temu mama miała 3 razy więcej lat niż jej córki razem?
Odpowiedź: Mama miała 3 razy więcej lat niż jej córki Tu uzupełnij lata temu.Za ile lat mama będzie miała 2 razy więcej lat niż jej córki razem?
Odpowiedź: Mama będzie miała 2 razy więcej lat niż jej córki za Tu uzupełnij lata.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RmEmQMVHBTpE1
Na premierę przedstawienia teatralnego sprzedano 250 biletów. Łączna kwota uzyskana ze sprzedaży tych biletów wyniosła 8650 . Bilet normalny kosztował 40 , a ulgowy 25 . Ile sprzedano biletów ulgowych i ile normalnych? Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Sprzedano Tu uzupełnij biletów normalnych i Tu uzupełnij biletów ulgowych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
RjtWtZbmeBXyn
Kasia i Asia dostały od mamy razem 24 . Gdyby Kasia oddała Asi 5 , to dziewczęta miałyby taką samą kwotę. Ile pieniędzy otrzymała każda z sióstr? Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Asia otrzymała Tu uzupełnij , Kasia natomiast Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19
R1JK00doAUsDE
Banknot 200  rozmieniono na monety o nominałach 1 5 . Ile było monet każdego rodzaju, jeśli wszystkich monet było 76? Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Było Tu uzupełnij jednozłotówek oraz Tu uzupełnij pięciozłotówek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
RtpKhZ8gLMBWM
Znajdź liczbę, wiedząc, że jeżeli do siódmej części tej liczby dodamy 14, to otrzymana suma będzie o 11 większa od czwartej części tej liczby. Tą liczbą jest liczba Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
R9GYhzs5fbsa0
Dane są dwie liczby ab zapisane w następującej postaci: a=13x+2, b=15x-6. Znajdź te liczby, wiedząc, że ich suma wynosi 36. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Odpowiedź: Te liczby to a= Tu uzupełnij, b= Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
RMQxnePZC9F1t
Znajdź trzy kolejne liczby naturalne, wiedząc, że ich suma jest równa 372. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby w kolejności rosnącej. Odpowiedź: Trzema kolejnymi liczbami są: Tu uzupełnij, Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23
RCvwmNjwRuBdo
Znajdź trzy kolejne liczby parzyste, wiedząc, że suma dwóch pierwszych liczb jest o 652 większa od trzeciej liczby. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby w kolejności rosnącej. Odpowiedź: Trzema kolejnymi liczbami są: Tu uzupełnij, Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24
R158IcrDidBD0
Oblicz długości boków prostokąta o obwodzie 78 cm, wiedząc, że jeden z jego boków jest o 7 cm dłuższy od drugiego. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wartości. Odpowiedź: Krótsza długość boku wynosi Tu uzupełnij cm, natomiast dłuższa długość wynosi Tu uzupełnij cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
R1Ie7TTriZ3bB
Obwód trójkąta równoramiennego wynosi 43 cm. Oblicz długość podstawy tego trójkąta, wiedząc, że jest ona krótsza od ramienia o 8 cm. Możliwe odpowiedzi: 1. 9 cm, 2. 7 cm, 3. 11 cm, 4. 13 cm, 5. 5 cm
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26
R15VgRiArheEE
Jeżeli dwa przeciwległe boki pewnego kwadratu zwiększymy o 4 cm, a pozostałe zmniejszymy o 2 cm, to otrzymamy prostokąt o obwodzie równym 68 cm. Oblicz długości boków tego kwadratu. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Długość boków kwadratu wynosi 1. 18, 2. 12, 3. 14, 4. 16 cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 27
Rcu791CiBRDPN
W regulaminie konkursu fizycznego zapisano informację, która dotyczy przyznawania punktów dodatnich i ujemnych za rozwiązanie zadania. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie uczeń otrzymuje 5 punktów, a za każde błędnie rozwiązane zadanie traci 2 punkty. Podczas konkursu uczeń miał do rozwiązania 15 zadań. Ile zadań rozwiązał poprawnie, jeżeli zdobył 47 punktów?
Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Rozwiązał poprawnie Tu uzupełnij zadań.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 28
R1RBrWbykKMed
Agata przeczytała powieść historyczną w ciągu 18 godzin. Czytała ją przez 3 dni, każdego dnia o pół godziny dłużej niż poprzedniego. Ile godzin zajęło Agacie czytanie powieści drugiego dnia? Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Agacie czytanie powieści drugiego dnia zajęło 1. 8, 2. 6, 3. 4, 4. 2 godzin.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 29
R1IB4s8nwWruY
W czasie wakacji na obóz wyjechała 15 uczniów pewnej klasy. Na wyjazd z rodziną zdecydowała się 13 uczniów, a na pozostanie w domu aż 14 osób. Ilu uczniów tej klasy wyjechało na wakacje z rodziną, a ilu na obóz, jeżeli każdy z uczniów wybrał jedną formę wypoczynku? Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Na wakacje z rodziną wyjechało Tu uzupełnij osób, natomiast na obóz Tu uzupełnij uczniów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 30
Rr6ovuKpPwTiF
Z okazji urodzin Basia upiekła rogaliki, aby poczęstować zaproszonych gości. Połowa upieczonych rogalików była z marmoladą, połowa z pozostałych z jagodami, trzecia część pozostałych była z rodzynkami, a 6 rogalików było z bitą śmietaną. Ile rogalików z jagodami upiekła Basia?
Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Basia upiekła Tu uzupełnij rogalików z jagodami.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 31
RSlLsQ1bl4uZt
Agata jest o 6 lat starsza od swojej koleżanki Basi. Gdyby Agata była o 3 lata starsza, a Basia o 3 lata młodsza, to Agata byłaby 4 razy starsza od Basi. Na podstawie tych informacji odpowiedz na poniższe pytania, zaznaczając w każdym przypadku jedną prawidłową odpowiedź. Ile lat ma Basia?
Odpowiedź: 7 lat 8 lat 9 lat Ile lat ma Agata?
Odpowiedź: 13 lat 14 lat 15 lat Ile lat temu Agata była 2 razy starsza od Basi?
Odpowiedź: 1 rok temu 2 lata temu 3 lata temu Za ile lat Agata będzie o 5 lat starsza od Basi?
Odpowiedź: Za rok. Za dwa lata. Nigdy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 32
Rc5Mowtz4DSYk
W trójkącie równoramiennym miara jednego z kątów jest o 36° większa od miary drugiego kąta. Które z podanych poniżej trójek spełniają warunki zadania? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 48°, 48°, 84° lub 36°, 72°, 72°, 2. 44°, 46°, 82° lub 34°, 76°, 74°, 3. 42°, 42°, 86° lub 38°, 74°, 76°, 4. 40°, 46°, 88° lub 38°, 70°, 78°
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 33
R101PcPTB5mgf
W liczbie dwucyfrowej cyfra dziesiątek jest 4 razy większa niż cyfra jedności. Znajdź tę liczbę, wiedząc, że kwadrat sumy jej cyfr wynosi 100. Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią wartość. Odpowiedź: Tą liczbą jest liczba Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 34
RSup7HOvkV3tg
W liczbie trzycyfrowej cyfra dziesiątek jest dwukrotnie mniejsza niż cyfra setek i o 1 większa niż cyfra jedności. Znajdź tę liczbę, wiedząc, że kwadrat sumy jej cyfr wynosi 225. Uzupełnij poniższą lukę. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Tą liczbą jest liczba 1. 846, 2. 834, 3. 843, 4. 864.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Słownik

metoda równań równoważnych
metoda równań równoważnych

metoda takiego przekształcania równania, aby po każdym przekształceniu otrzymać równanie równoważne danemu.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.